Tja... Dan mag je M starten maar ik rijd bitloos. En nu?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 17:14

En ik blijf erbij..ze maken de sport steeds meer kapot:) Dit noemt zich een sportbond voor de ruiters/

En vergeet niet..de KNHS bestaat niet als er geen leden zijn? En zo lang wij als brave schapen alles maar slikken omdat ze inmiddels vind ik een extreem grote monopoly-positie gemaakt hebben.

Zou ik zeggen vechten!!! Het kan toch niet waar zijn dat 1 bond bepaald hoe wij allemaal met onze paarden omgaan.

En oke..ik ben al een aantal jaren helemaal geen lid meer van de sportbonden. Niet in NL en niet in BE. Ze hebben de lol van het hebben van sport er wel afgehaald. Want kom nou op zeg je start voor je lol! Moet geld bij leggen in onze klasses om te kunnen starten voor 10 minuten ring maximaal per proef?

Tja...alles veranderd om KNHS een heel paardenland zijn andere richtingen aan het kiezen en dat kleine beetje sport gaat niet mee??? Raar!!

Ik blijf het jammer vinden dat de KNHS zn invloed kan hebben wat leuk sport moet zijn> Want voor het weinige beetje wat topsport kan beoefenen en dan vooral door middel van sponsoren moeten zijn niet bestaan hoor!

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 18:10

Gefeliciteerd TS met je punten!

NatasjavE schreef:
@Izzy19,..mee eens. Ik snap ook niet waarom je juist vanaf de M juist niet meer bitloos mag.
Bij het springen is het ook zo dat met hackemore pas vanaf het Z mag dacht ik.

Nouja, een hackamore is natuurlijk wel een iets (heel) ander verhaal dan de toegestane bitloze optomingen in de dressuur.

Vind het altijd mooi, van die pennymeisjes en bitloos goeroes die denken dat een hackamore o-zo-vriendelijk is. Want ja, er zit immers geen bit in de mond. (Opmerking slaat niet op jou NatasjavE, is in het algemeen)

De optie 'zelf een bitloze M wedstrijd organiseren' krijg je zelfs een boete voor als je dat doet. Valt onder 'wilde wedstrijd'.

TS, je mag in ieder geval HC in de M1 (en hoger) starten met een bitloze optoming. Dan kan je in ieder geval ervaring op gaan doen in de M1.

De fora die sinds kort zijn opgericht zijn er voor de wedstrijdruiter. Schrijf de contactpersoon uit jouw regio van het dressuurforum aan of zij het punt bitloos starten in het M en Z willen bespreken in een volgende vergadering. Ik denk dat je hier meer aan gaat hebben dan de KNHS zelf aanschrijven.

TamaraFloor

Re: Tja... Dan mag je M starten maar ik rijd bitloos. En nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 21:16

Bedankt voor de leuke reacties!

Jammer dat knhs iedereen over 1 kam scheert (wederom)
Want inderdaad er zijn veel paarden die hangen in de neusriem en zo.
Mijn paard loopt netjes op haar eigen benen komt steeds beter bij elkaar en ik heb dan geen grammetje gewicht in mijn handen!
Bovendien is ze goed nagefelijk.
Maar omdat andere dat misschien niet allemaal zijn houd het voor de rest ook op.

Ik wil nog wel een keer een bit met tong boog proberen. Heeft iemand die toevallig? 13,5 of 14,5?

Maar mijn doel is bitloos te blijven.

Mistid hoe kan ik contact met hun opnemen dan?
En hoe kan ik dat soort dingen het beste aanpakken?

Ja HC zat ik ook aan te denken. Maar das toch voor spek en bonen mee doen. Ik mag dan neem ik aan geen L2 meer starten?
Dan is het misschien beter de puntjes op de i zetten thuis en L2 starten?

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 21:32

Zaandijk valt onder Noord-Holland? Dan moet je Piet Groen hebben, te bereiken op forumdressuurnoordholland@knhs.nl
Ik heb zelf contact gehad met een forumlid en daar heb ik gewoon het probleem waar ik (of eigenlijk bekenden van mij) tegenaan liep omschreven en gevraagd of dat meegenomen kon worden in de volgende forumbijeenkomst. Ik kreeg een mailtje terug dat het was doorgespeeld naar de voorzitter en op de agenda stond en dat het resultaat mij zsm zou bereiken. Contact ging heel gemakkelijk.

Hoe het met HC starts in de dressuur zit weet ik niet, ik ben voornamelijk springer :o maar vond dit zo snel in de reglementen.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 21:34

De KNHS is gewoon als de dood dat als er in alle klasses bitloos gestart mag worden, het mensen ook nog gewoon gaat lukken om er punten te rijden en wellicht zelfs te winnen.

En krijg je dat mensen hardop gaan vragen, waarom dan een paard nog een bit in moet en soms zelfs 2.

Zolang de mensen met de meeste belangen en het meeste recht van spreken bij de KNHS, aan het bit blijven vast houden (zowel letterlijk als figuurlijk), zal het alleen veranderen onder veel druk vanuit de leden.

TamaraFloor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 07:11

Dat vind ik een hele goeie ja! Misschien denken ze inderdaad zo!

Bedankt Mistid ga ik maar eens doen!

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 08:27

Nogmaals wat hier al eerder werd aan gegeven, als er maar een handje vol ruiters zijn die bitloos rijden en in het L2 rijden en de punten voor het M hebben, dan zal de knhs die klassen niet open stellen

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 08:41

CoriienRN schreef:
Nogmaals wat hier al eerder werd aan gegeven, als er maar een handje vol ruiters zijn die bitloos rijden en in het L2 rijden en de punten voor het M hebben, dan zal de knhs die klassen niet open stellen

Maar andersom werkt t ook? Er gaan nu misschien meer mensen niet bitloos starten omdat je toch niet verder dan l2 komt, dan is de drive weg, door het open te stellen trek je ( denk ik) juist meer mensen

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 08:51

Nou ja of niet, het blijft denk een discussie die je als ruiter niet gaat winnen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 08:54

De knhs hoort er te zijn voor Ruiters', ik mis dat een beetje de laatste tijd, iets met monopolie positie? De Ruiters' kunnen als ze iets willen toch nergens anders naartoe...

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 09:06

Dat is ook het "machts" puntje...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 09:20

Yvank_ schreef:
suus_pepper schreef:
Raar dat dat nog steeds niet mag. Gister was ik bij indoor brabant en daar waren 2 combinaties op het hoogste niveau die bitloos reden.. Ik rijd zelf niet bitloos, maar het verbieden vind ik wel raar..

Dat is springen... daar mag het wel maar dressuur niet.

suus_pepper schreef:
Maar dat is toch raar? Die mensen bewijzen dat je bitloos ook je paard fantastisch onder controle kunt hebben. Dan zou dat in een dressuur ring ook best kunnen.

Het gaat dan ook niet om de controle, maar om het feit dat de oprichting en verzameling die vanaf het M aan het paard worden gevraagd (volgens DA's) met een bitloos hoofdstel niet op een diervriendelijke manier KAN worden gevraagd.
Daarmee niet gezegd dat dat met bit altijd wel op een diervriendelijke manier gaat, maar het KAN wel. Bitloos KAN dat blijkbaar niet. Zal onderzocht zijn.
Daarom mag het dus bij het springen wel. Daar wordt geen verzameling en oprichting gevraagd.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 09:22

Elke wedstrijdsport heeft bepaalde regels en verplicht "gereedschap", of je het daar nou mee eens bent of niet. Hockeyen ga je ook niet met een hark omdat jij dat net makkelijker vind slaan, tennissen met een honkbalknuppel. Wat je op je trapveldje doet moet je zelf weten, maar de kunst bij wedstrijdsport is het zo goed mogelijk te doen met het gereedschap dat verplicht is. Bij dressuur hoort een bit als gereedschap, in de wedstrijdsport. Vind dat niets met "de knhs is er voor de ruiters" te maken hebben, de knhs is er voor de wedstrijdsport en de ruiters die daaraan mee willen doen zullen het wedstrijdreglement moeten respecteren en zich met de verplichte middelen moeten bekwamen. Pech dat jouw paard zijn tong uitsteekt met bit, daar moet je je dus in bekwamen.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 09:30

LBLGypsyCobs schreef:
De KNHS is gewoon als de dood dat als er in alle klasses bitloos gestart mag worden, het mensen ook nog gewoon gaat lukken om er punten te rijden en wellicht zelfs te winnen.

Ik denk dat dit wel los zal lopen. Mijn ervaring als jury is dat er bitloos best netjes gereden wordt, maar dat er van verzameling of het goed aan elkaar rijden van een paard, danwel correcte impuls verre van gesproken kan worden.

Ik vind dat je in een L proefje best winst moet kunnen rijden, ook bitloos, als jouw paard netjes doet wat er wordt gevraagd en de ruiter er netjes op stuurt. Maar ik zeg er heel eerlijk bij, ik heb ze nog nooit dik boven de 190 punten uit zien komen, laat staan boven de 200. En dat is in een L proefje echt wel te doen. Daarmee zeg ik overigens niet dat je bitloos geen punten kunt rijden, integendeel. Maar geloof niet dat de KNHS er ook maar enig moment voor vreest dat bij openstelling, de volgende Hippiade wordt overheerst door bitloze combinaties tot in de klasse ZZL ;) Ik vrees wel een beetje voor opengeschuurde paardenneusjes als de oefeningen zwaarder worden, meer lengtebuiging wordt gevraagd en meer van het achterbeen afgereden moet gaan worden. Ik denk dat een hoop ruiters daar nog best een kluif aan krijgen en zich daar pittig op verkijken.

En dan ben ik toch echt wel een voorstander van het bitloze rijden hoor...

Vwb leerbitten, die zijn niet vriendelijk als een paard een droge mond heeft en natuurlijk zetten ze dat niet bij de omschrijving, maar het is wel de realiteit. Dan zijn ze stroef en stug.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 10:00

CoriienRN schreef:

Maar de vraag blijft, waarom niet? Wie heeft er last was als dat wel zou gebeuren? Niemand lijkt mij, en de bitloze ruiters zullen er blij mee zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 10:02

Omdat de KNHS van mening is dat die oprichting niet zonder bit op een paard vriendelijke manier verkregen kan worden. En eerlijk is eerlijk ik zie nooit bitloze combinaties die wel op een lichte verbinding de oprichting kunnen behalen.

Kennis die jury is moet bij een bitloze 9 van de 10 x opschrijven 'paard hangt in de neusriem'

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 10:05

Ik vraag me af of het KNHS echt naar het paardvriendelijke kijkt. Als je sommige combinaties in de ring ziet verbaasd het je dat ze nog kunnen winnen ook met het gesjor en gesjouw aan hun paard. Dus hun standpunt begrijp ik eigenlijk helemaal niet zo.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 10:07

9 van de 10 bitruiters die ik op een gemiddelde wedstrijd zie hebben anders ook geen lichte verbinding...

Ik weet hoe de KNHS er over denkt, ze houden zich aan het reglement vast waarin het woord "bit" wordt gebruikt en het is niet indenkbaar om dit woord te vervangen. Ik heb diverse keren gecorrespondeerd met de KNHS over dit onderwerp, eerst wordt je afgepoeierd met een standaard brief. Na wat moeite krijg je uiteindelijk wel een persoonlijke reactie maar ze hebben nooit écht goede inhoudelijke argumenten kunnen geven waarom dat bit nou perse nodig is om de juiste aanleuning te kunnen verkrijgen.

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 10:23

Blijkbaar word er hier ook zeer slecht gelezen.

Er zijn avonden geweest waar ze bitloze combinaties hebben laten rijden om te kijken tot hoe ver ze die konden laten klasseren en hun zijn van mening niet verder dan het L2 tot nu toe wat niet is kan nog komen maar ik zelf denk van niet.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 10:34

Er is slechts 1 avond geweest...

Daarnaast is dat al weer bijna 6 jaar geleden dus dat lijkt mij ook geen goede graadmeter meer. Het bitloos rijden heeft sindsdien een flinke ontwikkeling gemaakt, het is veel bekender geworden waardoor veel meer ruiters bitloos zijn gaan rijden en daarnaast is het aanbod en de diversiteit aan hoofdstellen veel groter geworden.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 10:37

Trouwens, TS hier heeft haar punten om over te gaan naar het M1, daaruit zouden we toch kunnen concluderen dat zij door de jury's geacht wordt een M proef te kunnen rijden, anders promoveer je niet tot de volgende klasse. En zij is niet de enige...

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 10:42

Ik loop inderdaad tegen hetzelfde probleem aan:

[WD-V] Bitloos starten in de M1

Ik heb hierover contact gehad met de KNHS maar kreeg daarop waarschijnlijk een standaard antwoord.
Ik vrees dat HC starten voorlopig de enigste oplossing is.
Zelf zit ik er aan te denken om gewoon bitloos te blijven trainen en misschien zelf in te rijden en dan enkel tijdens de proef met bit te rijden.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 10:44

Keeyzie heb je na je standaard reactie van de KNHS niet meer om een persoonlijke en inhoudelijke reactie gevraagd?

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 10:45

Daar maak jij een denkfout... De jury beoordeeld de proef op basis van de gevraagde oprichting/aanleuning in een L proef. Dat zegt niets over het wel of niet klaar zijn voor de M klasse waarin de oprichting toch anders is.

Sterker nog, op iedere jury cursus zal worden gezegd dat je niet mag jureren op basis van het wel of niet klaar zijn voor de volgende klasse, want dan zou de L wel degelijk voor Levenslang kunnen gaan staan!

In een L proef moet een paard op verbinding lopen, netjes zijn overgangen maken en 10 meter kunnen wijken. In de M wordt zekere vorm van oprichting gevraagd, die in de B/L nog helemaal niet aan de orde is. Of ze klaar is voor de M zal moeten gaan blijken. Wordt toch een keer HC starten (maar wel even vooraf melden dat je een bitloze proef wilt/gaat rijden!).

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 10:45

Yvank_ schreef:
Omdat de KNHS van mening is dat die oprichting niet zonder bit op een paard vriendelijke manier verkregen kan worden. En eerlijk is eerlijk ik zie nooit bitloze combinaties die wel op een lichte verbinding de oprichting kunnen behalen.

Kennis die jury is moet bij een bitloze 9 van de 10 x opschrijven 'paard hangt in de neusriem'

Hier wil ik wel even op reageren. Hoeveel paarden hangen er in het bit? Alleen zie je dit minder goed omdat een bit natuurlijk niet zo lekker hangt als een neusriem. Als je je paard correct rijd zal hij zowel met als zonder bit niet hangen!