"Ik ben de enige die op dit paard kan rijden"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muppett

Re: "Ik ben de enige die op dit paard kan rijden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 14:02

Zo'n onzin, er zijn meerdere goede ruiters. Ik kom zoveel mensen tegen die geen ander erop laten of alleen een ander erop laten lessen, en als je dan kijkt naar het paard en hoe ze zelf rijden, schiet ik spontaan in de lach.

Ik heb afgelopen jaren veel mensen op mijn fulltime bijrijdpaard laten rijden. Mensen die voor mij afvielen waren mensen die niet trouw waren, het niet leuk leken te vinden of bekkentrekkers bleken te zijn. Paardlief heeft bepaald geen makkelijk lijf maar is een schat van een dier wat geen stap verkeerd zet. Ik gun een ander het plezier om haar te rijden.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 14:03

Mijn pony is eenkennig, test uit maar is wel te rijden door andere mensen hoor.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 14:04

Lielle schreef:
ik denk dat ieder paard door verschillende ruiters te rijden is, het verschilt alleen hoeveel tijd je erin moet investeren om het voor alle partijen succesvol te laten zijn.

Amen. Het moet tegenwoordig maar snel snel. Terwijl het tijd kost voor jouw en je paard om elkaar te leren kennen.

En denk ook dat heel veel mensen denken dat een paard iets eng vind, maar dat een paard eigenlijk iets spannend vind. En dan leiderschap vraagt van degene die met het paard bezig is.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 14:06

Ja ik heb zoon paard die maar door 1 iemand kan gereden worden!

Afbeelding

Ik vindt het zelf ook zware onzin van ja mijn paard kan maar door 1 iemand gereden worden. Maar ik denk met de juiste hulpen en de testjes hoe het paard reageerd/kan kan er heus wel meer personen er op alleen tja die zijn dan wel lastig te vinden meestal.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 14:09

Haha ik denk dat het vooral met zelfverheerlijking te maken heeft :')

Uiteraard zullen mensen die hun paard lang kennen hem/haar goed kunnen rijden maar juist ook mensen die een geheel open blik of andere rijstijl hebben kunnen soms een hele positieve uitwerking hebben op het paard :j

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 14:15

Ik vind dat zo een onzin. Ruiters die er zelf echt bagger slecht of met angst opzitten en nog steeds zijn zij de enige die er op kunnen. Volgens mij zijn die vooral bang dat iemand anders het beter kan!

Ja als je een pro bent en jij bent gewoon echt heel goed in je werk. Als je dan een paardje hebt dat heel sensibel is of echt een verleden heeft (niet dit paard is nerveus en trekt zich wel eens los want dat is gewoon opvoeding) dan kan ik me voorstellen dat je in een situatie komt dat je er liever geen ander op hebt in een bepaalde periode. Maar uiteindelijk is toch met ieder paard het doel dat deze dan verkocht of bereden kan worden door een ander.

Als je op hoogniveau rijd kan ik me ook voorstellen dat je het liever niet hebt, maar dat wil niet zeggen dat het niet kan!

Mijn inziens, alle andere mensen praten zichzelf en hun paard een probleem aan.
Laatst bijgewerkt door leonie87 op 11-03-15 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 14:15

Ik kreeg vroeger altijd van onze staleigenaar te horen dat je als ruiter op zoveel mogelijk verschillende paarden moet leren rijden omdat je daar een betere ruiter van zou worden. En dat geloof ik ook.

Een goede ruiter die veel ervaring heeft past zich aan het paard en dwingt het paard niet om zich aan de ruiter aan te passen. Deze ruiter is flexibel van geest, en kan omschakelen waar dat nodig is. De ruiter die dit kan, kan ook op al jullie moeilijke en gestreste paarden rijden. Helaas zijn er alleen niet veel van dit soort ruiters.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 14:22

Annoya schreef:
Ik kreeg vroeger altijd van onze staleigenaar te horen dat je als ruiter op zoveel mogelijk verschillende paarden moet leren rijden omdat je daar een betere ruiter van zou worden. En dat geloof ik ook.

Een goede ruiter die veel ervaring heeft past zich aan het paard en dwingt het paard niet om zich aan de ruiter aan te passen. Deze ruiter is flexibel van geest, en kan omschakelen waar dat nodig is. De ruiter die dit kan, kan ook op al jullie moeilijke en gestreste paarden rijden. Helaas zijn er alleen niet veel van dit soort ruiters.

Hier ben ik ook mee eens! Op 1 paard kan je het niet altijd leren oké ik zeg eerlijk ik heb ook niet de makkelijkste paard als ie echt aan het werk moet en met nieuwe personen ook gaat uitproberen maar toch ik wil het proberen dat er andere wel op mijn paard gaan ik kijk wel trouwens eerst hoe de mensen rijden en dan laat ik ze op de mijne.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 14:28

Ik heb er 1 die accepteert mij al net aan.
Er is er ooit 1 geweest die wilde hem wel proberen.
Nou geloof mij ze kwam er niet op.
Bij mij was het vaak al in paniek maar die vrouw kwam niet eens met haar voet in de beugel.
Ik baal er van maar ik ben nu wel beschermend tegen over andere en mijn paard.

Ps als er iemand is die wilt kom maar.
Op eigen risico natuurlijk

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 14:34

Daks schreef:
Bij mij was het vaak al in paniek maar die vrouw kwam niet eens met haar voet in de beugel.

Maar is het dan niet verstandig dan met een nieuw iemand eerst via de grond een band op te bouwen dan dat er iemand er gelijk op wilt? Dan geef je je paard toch ook de kans om de vertrouwen te geven dat het Goed is dat die gene niks doet? Ik denk dat jij ook heel veel tijd er in moest steken?

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 14:36

leonie87 schreef:
Ik vind dat zo een onzin. Ruiters die er zelf echt bagger slecht of met angst opzitten en nog steeds zijn zij de enige die er op kunnen. Volgens mij zijn die vooral bang dat iemand anders het beter kan!

Inderdaad :D

Ik kan ook zeggen, er kan niemand op mijn paard rijden want het duurde bij mij eeuwen voor ik de rem kon vinden (en die is soms nog steeds zoek). Ik heb er liever ook niemand anders op, maar ik ben ook nuchter genoeg om te bedenken dat er waarschijnlijk tig mensen zijn met meer ruitergevoel dan ik die haar meteen doorhebben en er zo mee wegrijden.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 14:36

Leuke discussie om te lezen dit. Ik denk dat iedereen zijn eigen dier heel goed kent en de trucjes om onder het werk uit te komen, of de "schrik" momenten of schrik momenten van elkaar kan onderscheiden, maar om nou te zeggen dat niemand anders je paard kan rijden is een beetje lachwekkend.

Ik heb met mijn merrie veel mee gemaakt kwa bijrijders en andere ruiters die er wel eens een rondje op wilde. Ze is niet zo zeer eenkennig, maar is ook niet de makkelijkste om te rijden.
Toen ze 10 was heb ik haar gekocht van een vriend van mij, bij hem stond ze voor de kar 3 dagen in de week en voor de rest lekker op de wei. Ooit had er 1 persoon op gezeten (goede amazone die Z reed en meerdere paarden uit bracht in de sport van die stal) maar die had haar overvraagd en was daarna zand gaan happen. Daar kreeg ze het stempel moeilijk en heftig paard en zo is ze ook aan me voorgesteld.
De eerste keer dat ik haar zag zag ik een wakker paard wat door een aandoenlijk klein meisje van ik denk een jaar of 8 uit de wei werd gehaald. De tweede keer hebben we haar gezadeld met beleid en in alle rust laten wennen aan het zadel aan de longeerlijn. Dit deed ze heel braaf (wel wat uitspattingen, maar dat was logisch) en dus was de keus om op te stappen. Eenmaal opgestapt een rondje gestapt en dat ging geweldig (beetje hard en niet ontspannen maar oke). En toen heb ik besloten haar te kopen.
2 weken is ze op proef bij mij geweest, samen met een instructeur en bijrijder hebben we haar "ingereden" wat voor mij ook een bijzondere ervaring was.

Ik heb in de afgelopen 3 jaar 4 bijrijders versleten en allemaal om verschillende redenen.
1. Klikte niet
2. Had hogere dressuur ambities en geen geduld om dit op te bouwen
3. Volgens haar instructrice liep mijn paard ontspannen, maar met oogwit een weggedrukte rug en schuim tussen dr benen was ik het daar niet mee eens. Bijrijdster vond het niet leuk en zichzelf niet handig genoeg, dus is gestopt
4. Die heeft er 1 keer opgezeten tijdens een rondje bos samen met mij (ik op een ander paard) en ik was het absoluut niet eens met zijn manier van rijden

Ik merkte wel bij elke andere ruiter die erop stapte dat ik de dag erna alles weer opnieuw terug aan het leren was aan mijn paard wat de dag ervoor eruit was gereden.
Momenteel heb ik geen bijrijders en dat bevalt me prima. Ik heb een paard voor mijn eigen plezier en niet voor dat van een ander. Op de dagen dat ik niet kan kunnen stalgenoten, mijn vader en mijn nichtjes het voor mij opvangen en weet ik zeker dat ze goed wordt verzorgd, gelongeerd of gewandeld en mocht ik lang uit de running zijn laat ik mijn instructrice er op rijden en mijn nichtjes longeren.

Misschien ga ik in de toekomst nog wel een keer voor een bijrijder kijken, maar voorlopig ff niet meer.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 14:38

Ik denk dat het voor sommige paarden (ook hier op Bokt) juist heel verfrissend zou zijn en positief zou kunnen uitpakken wanneer er een andere ruiter met een heldere blik op gaat zitten, en die het paard in het 'nu' behandelt, en niet met alle 'trauma's'/'gebeurtenissen' waar de eigen ruiter altijd mee in het achterhoofd zit. Iemand die gewoon in het 'nu' zit en het paard behandelt als ieder ander normaal paard.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 14:43

trysteffy schreef:
Daks schreef:

Maar is het dan niet verstandig dan met een nieuw iemand eerst via de grond een band op te bouwen dan dat er iemand er gelijk op wilt? Dan geef je je paard toch ook de kans om de vertrouwen te geven dat het Goed is dat die gene niks doet? Ik denk dat jij ook heel veel tijd er in moest steken?

Diegene heeft ook vaak mijn paard ik handen gehad. Was er bij dat ik er op ging. Heeft ons samen er doorheen geloodst. Maar toch een ander ik hoop dat hij het nu inmiddels wel accepteert maar toen helaas niet.
En ik ik blijf helaas hangen in de klappen die we gemaakt hebben.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 14:48

Dat is wel jammer maar het is mensenlijk dat je in het oude blijft hangen hopelijk krijg je daar in de toekomst wel het vertrouwen in :)

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 14:52

ik vind het onzin ieder paard is te berijden door een ander, alleen je moet zoeken naar de juiste persoon.

ik rijd veel paarden en heb er al veel ingereden, er was er 1 bij waar ik totaal niks mee kon en het beest ook echt niet ingereden kreeg. deze is verkocht naar belgie en een meisje heeft er daar springwedstrijden mee gereden. ik was gewoon niet de juiste persoon voor dat paard.

zo weer een ander verhaal. ik kon paard met pinken rijden sprong er iemand anders op was het net een racemonster. maar ook met veel geduld en paard leren kennen kon er ook iemand anders op rijden hoor.

nee ik geloof daar niet zo in, en oh er zullen er heus zijn met een beschrijving hier en daar maar dat hebben wij mensen ook. :D

en ik heb een tijdje terug ook eens gereageerd op een topic inderdaad waar het paadje verwaarloosd en mishandeld zou zijn, na paard zag er alleen uit alsof het een goed poetsbeurt kon hebben en iets mager maar ook niet schrikbarend. nee in mijn ogen ook geen opknapper hoor. maar het klinkt wel stoer volgens vele volgens mijn

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 15:03

Op Bowen kan ik iedereen zetten, in het ergste geval verheft hij traagheid tot een kunst, maar dan zit er iemand op die echt niet kan rijden. Hij kan misschien wat klieren, de ruiter het meeste werk proberen te laten doen, maar dat is het wel.
Sultan is wat gevoeliger, hij zal niets raars doen, maar kan zich wat ongemakkelijk voelen erbij. Maar zodra er iemand op zit die wel een beetje weet wat ze doen, hoeft echt niet perfect te zijn, dan is er geen enkel probleem.
Athena is gewoon niet ingereden, er is wel wat gedaan jaren terug, maar zij wordt niet gereden. Het is geen beginnerspony, dat is ze met niets dus dat zal ze ook met rijden niet zijn, maar ik ben ervan overtuigt dat als ze wel ingereden zou zijn er ook door anderen op gereden kan worden. Beter zelfs, want ik ben te groot en te zwaar voor haar ;)

Maar ik werk graag zelf met mijn paarden, leen ze niet zomaar uit. Soms mag iemand wel een lang leve de lol rondje op Bowen of Sultan, maar echt werken ermee liever niet.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 15:21

Mijn merrie is prima door andere ruiters te rijden maar vroeger wilde ik dat niet omdat ze ontzettend onvoorspelbaar uit de hoek kon komen. Ik wilde die verantwoordelijkheid gewoon niet dus tenzij ik wist dat je behoorlijk kon zitten en sturen bleef je met beide voeten op de grond (één vriendin heeft haar in die tijd enkele keren gereden).
Inmiddels kan iedereen er een rondje mee stappen maar om haar echt fijn aan het werk te zetten (niet hobbelen), is nog steeds een bepaalde handigheid vereist (die ik overigens zelf ook niet altijd onder de knie heb).
200% de aandacht er bij, anders neemt ze je in de maling. Ik ben dus selectief. :)
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 11-03-15 15:32, in het totaal 3 keer bewerkt

NatalieLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 15:26

Mijn merrie kan in feite door iedereen gereden worden met genoeg ervaring maar bij mij is ze toch het rustigste omdat ik naar mate van tijd precies weet wat ze wel en niet fijn vind, maar geloof me ik stuiter vaker door de bak dan iemand anders ondanks dat ze bij mij meestal wel haar rust vind

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 15:26

Ik heb vele paarden gereden op allerlei niveaus (werk en hobby) en heb er 1 bij gehad waarbij ik ook echt de enige was die er op kon rijden. Paard (v. Pion) liet zich niet beleren. Toen ik eraan begon wist ik niet dat de eerdere probeerders er ongelukken mee gehad hadden. Dat was echt hold on here we go, gemeen en ondersteboven achterstevoren springen en vliegen via alle hoeken van de bak. Nu zou ik denken, levensgevaarlijk geen haar op mijn hoofd, maar toendertijd sprong ik overal bovenop.
Hij had binnen een paar weken door dat ik niet opgaf en toen ging er een knopje om. Heerlijk hard werkend beest waar daarna zijn eigenaar mee aan de slag is gegaan. Zo ingewikkeld en lastig heb ik ze verder nooit meer meegemaakt maar ook dit paard was daarna geen 1 mans paard meer. Ik geloof daar ook niet in.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 15:34

Ik heb mijn 2e merrie zelf gefokt, en die wordt nu 8 jaar. Heb nooit bewust niemand erop gelaten, ik ben gewoon alleen. Mijn moeder rijdt niet meer en mijn broertje is niet ervaren genoeg voor haar. Vriendin is een keer meegegaan op haar rug en toen heeft ze zo lang gebokt tot we gewisseld hebben. Ik kan er weinig aan doen als mijn vriendin niet meer durft, maar bij mij doet ze zoiets niet. Ik zou er wel geen problemen mee hebben als een vriendin op haar zou willen rijden. Maar rijstijl is ook belangrijk hoor, je hebt behoorlijk hard handige ruiters, als die op onze Quarter reden dan liet hij hun toch wat anders merken. Ik rijd met lange teugel lekker ontspannen met een lekker western paard dat goed op hulpen reageert, aan de teugels hangen vind meneer absoluut niet fijn en dan laat hij het weten. Maar hij is gewoon te rijden door een normale nette ruiter. En ik denk m'n merrie ook, als de ruiter haar wel teugel geeft en ze vertrouwen vindt in de ruiter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 16:08

Grootste onzin! Hier op bokt zitten er ook een aantal die steevast beweren dat hun paard maar door een iemand, namelijk zichzelf, kan worden gereden.
Naar mijn idee een overschatting van de eigen rijkunsten en een zware onderschatting van het paard.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 16:28

Jup en foto's bewijzen dan ook geen ruiterhoogstandjes :P Eens met de stelling dus dat het onzin is.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 17:58

leonie87 schreef:

Kan me best voorstellen dat het lastig kan zijn dat een ander zo met je paard weg rijdt en je zelf nog wat moeite hebt. Of dat nu ligt aan je rijkunsten of angsten. Maar denk niet dat je het paard er beter van maakt om vooral jezelf wijs te maken dat je als eigenaar(verzorger/bijrijder) die enige bent die er op kan.
Volgens mij kan het ook juist een eyeopener zijn als je ziet hoe een andere er toch vrij aardig mee weg rijdt. Dan heb je toch niet zo'n monster onder je kont als dat het stemmetje in je hoofd je wijs maakt.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 18:04

Ik denk dat er best andere mensen op mijn paard zouden kunnen rijden.
Wel ken ik mijn paard al 5 jaar. En weet ik direct wanneer hij ongein uit gaat halen. Hij hoeft maar een oor te bewegen en ik heb al door wat hij gaat doen. Puur omdat ik hem ken, niet omdat ik nou zo'n goede ruiter ben. Ik ken zijn streken gewoon door en door.
Als ik zomaar een wildvreemde ruiter op mijn paard zet die hem niet kent, daar neemt hij direct een loopje mee als ze wat van hem gaan vragen.
Maar onervaren ruiters, zoals mijn vriend of een vriendin van me, die kunnen er rustig mee stappen. Beetje rondjes lopen en lantefanten dat vindt hij prima :P Als er maar niet gewerkt hoeft te worden haha.