Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
MsSamanthaXx schreef:Maar je zou toch denken dat mensen die hoog westernrijden en stal met dure quarters hebben er verstand van hebben waarom moeten quarters dan al op 2 jaar sliden en spinnen?
Amaris schreef:baszo17 schreef:ik vind het per paard verschillend.
Het ene paard is er als 3 jarige echt klaar voor, zowel lichamelijk als geestelijk om nieuwe informatie op te doen door middel van berijden.
Mijn eigen paard is als 3 jarige voor de wagen gezet. onder het zadel is ze pas als 5 jarige zadelmak gemaakt. Ze was qua gedrag heeeel lang baby, maar lichamelijk wel klaar om aan het werk te gaan. Bewust heb ik gewacht met het zadelmak maken vanwege haar jonge en frisse gedrag.
ik heb het hier over rustig aan oppakken, zadelmak maken en doorrijden.
Wel sluit ik me aan bij het feit dat jonge paarden als 3 jarige zadelmak worden gemaakt en als 5 jarige zz springen of dressuur lopen... (Bij wijze van spreken) Ik vind dat persoonlijk te snel...
Het is gewoon wetenschappelijk vastgesteld op welke leeftijd groeischijven sluiten. Het is echt niet zo dat bij het ene paard de groeischijf in de rug op 3-jarige leeftijd dicht is, en bij het andere paard pas met 6 jaar.
MsSamanthaXx schreef:Maar je zou toch denken dat mensen die hoog westernrijden en stal met dure quarters hebben er verstand van hebben waarom moeten quarters dan al op 2 jaar sliden en spinnen?
Citaat:OUR PREMIER EVENTS
The NRHA Futurity - http://NRHAFuturity.com
3-year-old horses ridden for first place prize money of $150,000 with a total purse and prizes totaling nearly $2.3 Million to exhibitors!
nameless schreef:Die van mij is nu 2,5 jaar. Oogt ook totaal niet puppy maar psychisch is het echt een kleuter (is het natuurlijk nog ook) Ik pak hem vanaf juni op dan is hij 3 en dan maar is beginnen met longeren. Ik vind 3 jaar een prima leeftijd om in te rijden, mits er rustig aan wordt gedaan.
czarina schreef:Interessante discussie
De oudere garde in mijn omgeving was voor inrijden vanaf 2,5
Zo dus ook gestart met mijn eerste pony. Af en toe eens lekker zitten, van de wei naar stal stappen etc. Steeds verder uitbouwend tot ritten van 5 uren met stap, draf en galop. Pony heeft nooit een moment klachten of blessures gehad. Helaas wel op 16jarige leeftijd ingeslapen voor iets totaal anders.
De Friezen wel pas met 3,5 en 4,5 ingereden (zijn beiden even oud maar totaal verschillend in ontwikkeling)
Een 3 jarige rustig oppakken meerdere keren per week kan net zo veel resultaat geven als een 8 jarige die volop aan de bak moet.
Dan zal de 8 jarige voormoedelijk meer blessures geven.
Maar komt het vele leed van tegenwoordig niet ook door het enorme gepamper van de paarden.?
Ze worden dik ingepakt, en helemaal niet meer gehard. Vervolgens word er wel verwacht dat ze volop meedraaien in de sport en daarbij vaak over de top gaan omdat de ruiter dat bepaalde doel heeft.
biscaya schreef:vur schreef:Er zijn ook onderzoeken die zeggen dat vroegtijdige lichte belasting juist heel verstandig is.
Vroegtijdige lichte belasting is wat anders dan 4 a 5 x per wk op een heel jong paard zitten..
czarina schreef:Heeft niks te maken met kop in het zand steken.
Inderdaad zijn er tegenwoordig onderzoeken over de groeischijven en dat die nog niet gesloten zijn.
Maar zijn er ook onderzoeken naar de schade van het vroeg inrijden? En dan bedoel ik meer op schade bij normaal gebruik, dus niet de topsport, want daarbij is al lang bewezen dat het enorm belastend is voor paard.
Dus bedoel eigenlijk, men nemen 2 paarden met zelfde ouders zodat erfelijkheid grotendeels het zelfde is. Ene paard word met 2,5 aan lichte arbeid gezet en andere gaat met de kudde de wei op en word met 8 ingereden. Ze worden op precies de zelfde manier gereden. Hoe groot is het verschil in slijtage dan bij 25 jarige leeftijd? Is daar ook duidelijk verschil in te zien?
En ja zoals ik in mijn eigen vorige tekst beschreven heb zijn mijn Friezen ook pas later ingereden nadat er overal opkomst kwam over dat het beter is om later in te rijden.
czarina schreef:Vroeger was zeker niet alles beter, en naar mijn mening liepen de paarden vroeger veel langer mee.. Nu hebben ze het bij 15 jaar al over oudere paarden die redelijk afgeschreven worden.
Maar naar mijn idee word er tegenwoordig ook veel van paarden geëist. Alles moet beter, zwaarder en hoger.
Maar dat is met de gehele maatschappij.
Vroeger werkten de paarden en verdwenen vervolgens weer het land op om paard te zijn. Nu worden ze in veel gevallen in een hokjes van 3x3 gestopt na de arbeid