Staat jouw paard stil bij het opstappen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Blijft jouw paard stil staan als je wilt opstappen?

Ja
502 (67%)
Nee
81 (10%)
Soms
158 (21%)

Totaal aantal stemmen: 741

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 20:58

Mijn eigen paard zou zeker blijven stilstaan als ik het hem vraag.. Stap nu ook altijd op via een opstapje of de bank die er staat. Geen probleem. Zodra ik in het zadel zit begint hij wel te stappen.. maar stap ook meestal met losse teugel op, heb er geen probleem mee.

Maar nu rij ik een klein paardje van 4 en moet er altijd zelfstandig mee opstappen want er is nooit volk op stal. Dat is alweer een heel ander verhaal.. ik moet nog maar de teugels aannemen en hij begint al te draaien en te keren, staat hij eindelijk stil, voet in de stijgbeugel oké.. maar zodra ik in het zadel wil kruipen draait hij zijn gat naar mij toe en ben ik 'bang' dat hij mij zou slaan (maar het is een doodbrave pony, zou dat nooit doen, het zit alleen in mijn hoofd := ). Dus neem ik mijn binnenteugel aan zodat hij naar mij draait ipv weg van mij maar dan gaat hij natuurlijk rondjes draaien. Wacht ik weer tot hij stilstaat.. belonen.. enzovoort. Ben niet echt een persoon met geduld dus uiteindelijk staat hij half en half stil en hups ik zo snel mogelijk in het zadel en laat hem dan stilstaan. Jammer dat ik het alleen moet oplossen en dat er niemand is om mij even te helpen :=
En wil zo graag een krukje gebruiken bij hem maar dat zit er natuurlijk helemaal niet in voorlopig!
Echt eens dringend leren geduld hebben :+

Juttertje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 21:00

In het begin bijna nooit maar nu altijd :-)

darkadia

Re: Staat jouw paard stil bij het opstappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 22:32

@xTitanic kan hij wel netjes stil staan aan de hand? En dan gewoon 10min 'geparkeerd' blijven staan aan een los touw? Vaak is druk/teugels kort juist reden voor ze om te gaan draaien/lopen. Mijne heb ik t geleerd door eerst vanaf de grond ermee aan de slag te gaan. Daarna idd eerst hupsen ernaast, geen reactie, dan voet in beugel en eruit...Gaat dat goed, dan keer omhoog zonder te gaan zitten (veel paarden vinden dat gewicht aan 1 kant vervelend en lopen daarom trouwens). En zo steeds stapje verder. Vraagt inderdaad wel geduld, maar door nu niet consequent te zijn wordt t er niet beter van (zoals je zelf ook al aangeeft).

Ik kan nu met krukje opstappen met losse teugels. Vanaf de grond is momenteel wat lastiger, daar draait ie nu ook weer wat bij. Als er iemand hangt is er geen probleem. en zodra ik zit kan hij ook gerust 10min stil staan tot ik commando geef dat ie mag gaan.

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 22:36

soms loopt ie aan. ik stap altijd gewoon op en zet hem dan een tijdje stil. Ze moet maar leren dat door te gaan lopen het niet wil zeggen dat ik niet op ga stappen en ze er onderuit kan komen.

Als ik vaak rijdt gebeurt het bijna niet.

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 22:55

darkadia schreef:
@xTitanic kan hij wel netjes stil staan aan de hand? En dan gewoon 10min 'geparkeerd' blijven staan aan een los touw? Vaak is druk/teugels kort juist reden voor ze om te gaan draaien/lopen. Mijne heb ik t geleerd door eerst vanaf de grond ermee aan de slag te gaan. Daarna idd eerst hupsen ernaast, geen reactie, dan voet in beugel en eruit...Gaat dat goed, dan keer omhoog zonder te gaan zitten (veel paarden vinden dat gewicht aan 1 kant vervelend en lopen daarom trouwens). En zo steeds stapje verder. Vraagt inderdaad wel geduld, maar door nu niet consequent te zijn wordt t er niet beter van (zoals je zelf ook al aangeeft).

Ik kan nu met krukje opstappen met losse teugels. Vanaf de grond is momenteel wat lastiger, daar draait ie nu ook weer wat bij. Als er iemand hangt is er geen probleem. en zodra ik zit kan hij ook gerust 10min stil staan tot ik commando geef dat ie mag gaan.

Zal er zo eens mee aan de slag gaan dan.. heb er nog maar 5x mee gewerkt dus ken hem nog niet zo goed. Ik heb inderdaad meer de indruk dat hij gewicht langs 1 kant maar niets vindt! Het is ook echt nog een iel paardje en ben niet van de kleinste (in verhouding) en daarom wil ik zsm overschakelen naar een krukje.
En het is ook niet dat als ik de teugels aanneem dat ze echt strak zijn, maar ja.. zodra ik ze aanneem spant hij helemaal op. Zou graag de teugels laten vieren maar dan staan we nergens natuurlijk :P

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 23:02

Hier ook, gewoon stilstaan met opstappen, beugels indoen, eventueel aansingelen... :j
En dat doet ie ook braaf, pas zodra ik de hulp geef om weg te stappen komt hij van z'n plek.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 23:09

Ik heb alle posts niet doorgelezen. De ruin die ik rij en zelf beleerd heb heeft ook een periode gehad (nadat ik hem al zo'n 1,5 jaar reed) dat hij niet wilde stilstaan en stond te draaien. Ik ben enkele keren mijn geduld verloren en ben streng tegen hem geweest, wat totaal niet hielp..

Het enige dat bij mij heeft geholpen is gewoon heel veel geduld en alles vooral overdreven rustig en langzaam doen. Niet SNEL gaan zitten anders begint 'ie weer :+ Nee, hem parkeren. Op het krukje gaan staan. Even blijven staan, kroeltje. Voet in de beugel en langzaam opstappen. Begon hij te lopen, dan parkeerde ik hem opnieuw of verzette ik het krukje en begon ik weer overnieuw :') Nu staat hij keurig stil.

Oh, en met losse teugel overigens. Als ik mijn teugel teveel oppakte, ging hij sneller aan de loop dan als ik de teugel gewoon losjes liet hangen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 23:18

Hier is het met vlagen. Soms rij ik teveel in de bak naar mevrouw haar zin. Als ik dan op wil stappen zet ze gauw een stapje naar mij toe, waardoor ze mij (hinkelend op 1 been) met haar bevallige bips een duwtje geeft. Daarna kijkt ze me aan met een blik van "hihi ik heb een grapje gemaakt."

Wil ik op buitenrit dan doet ze dat nooit. (Ik stap dan bij het hek op, dus ze weet wat er gaat gebeuren.) Ze is dan alleen weer iets te ongeduldig met weg stappen eigenlijk.

Ik zou er dus wel wat meer aandacht aan mogen besteden maar ik kan er eerlijk gezegd alleen maar om lachen. Niet goed eigenlijk. :o

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 23:20

Ik men alleen nog maar eis wel dat mijn pony's stil staan.
Mijn schimmel blijft altijd keurig staan ook met losse teugel maar hem heb ik ook al 10 jaar in de opvoeding gehad :)
De vos wil nog wel eens in protest en als ik hem dan tegenhoud voor de kar komt dat lijfje standaard omhoog. Hij komt vanzelf weer naar beneden en dan beloon ik hem als hij netjes stil staat zonder op te komen bij het opstappen :)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 18:44

Mijn paard kent sinds kort de "heup target", dat houdt in dat ik haar heup naar mij toe kan vragen van een afstand. Ik wilde dat ik haar dat eerder had geleerd, het is vreselijk handig bij het parkeren van je paard naast een opstapje. Nouja beter laat dan nooit.

Happy70

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 23:57

Ja hij staat stil tijdens het opstappen met opstapje.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 09:06

HippoLogic schreef:
Mijn paard kent sinds kort de "heup target", dat houdt in dat ik haar heup naar mij toe kan vragen van een afstand. Ik wilde dat ik haar dat eerder had geleerd, het is vreselijk handig bij het parkeren van je paard naast een opstapje. Nouja beter laat dan nooit.

Dat is een goed idee! Ik ga proberen of ik dat ondeugende duwtje van haar om kan zetten in iets nuttigs, ze vind het vast prachtig als ze daar een snoepje voor krijgt.
(Dat ik daar niet eerder op gekomen ben, ik heb wel meer gekke dingen op commando gezet, ze kent van alles behalve de standaard vd kunstjes...)

Agile

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 09:22

Hier gaat het inmiddels wat beter dan toen ik mijn paard net had. Met opstappen blijft hij nu netjes staan maar wanneer ik zit probeert die wel wat stapjes te zetten. Hij is pas 4 dus probeer er wel consequent in te zijn om hem direct stil te zetten, een paar seconden te blijven staan en wanneer ik been geef pas naar voren. Stap trouwens ook altijd met een krukje op.

Whozigg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 11:07

Eerder niet. Nu ik zwanger ben en ik met krukje opstap moet ze wel. Dit wil ik er ook zeker inhouden. Ook het krukje trouwens.

challange

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 12:30

mijn pony staat eigenlijk altijd netjes stil als ik op wil stijgen. zowel met krukje als zonder.

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 12:35

Het heeft even geduurd om het die van mij te leren. Ik stap met krukje op dus het is, buiten het feit dat ie gewoon heeft te luisteren, noodzakelijk dat hij stil staat.

Hij kan slecht stil staan maar in het begin hield iemand hem vast en stond aan de andere kant als waar ik opstapte, toen dat goed ging is die persoon aan dezelfde kan gaan staan als ik en uiteindelijk kon ik het alleen. Soms draaide hij dan nog weg maar met geduld komt het vanzelf.

In het begin liep hij gelijk weg als ik zat, maar door hem elke keer weer stil te zetten en pas weg te lopen op mijn commando staat hij nu stokstijf stil tot ik zeg dat ie mag lopen.

sanne9393

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 20:29

Ik stap altijd met een krukje op. Heb vanaf het begin, (met inrijden) al geoefend met stilstaan tijdens het opstijgen. In het begin vond hij net nog spannend allemaal en bleef hij niet helemaal stil staan maar langzamerhand ging dit steeds beter en nu is het geen probleem.

Nico_lette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 20:32

Die van mij loopt soms weg, verzorgpony loopt meestal pas als ik m'n voet in de tweede stijgbeugel doe. Gewoon zachtjes trekken aan de teugels(Trekken en dan weer los etc.) Totdat ze stilstaat en dat voet in de beugel doen(Zijn heel moeilijke beugels op een of andere manier :P )

Manegepony staat echt gewoon niet stil. Gewoon verder gaan met opstappen en als je zit aan de teugels trekken(Niet te hard(Duhh)). Totdat ie stilstaat

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 20:35

Ook ik stap altijd met een krukje op, mijn paard weet dat hij stil moet staan :) Niets zo vervelend als die draaikonten die niet opgevoed zijn.

Rianne_Tuck

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 20:39

Hij loopt standaard 3 passen naar achter en staat dan stil. Geen idee waarom hij dat doet :')

Nico_lette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 21:08

BrittS schreef:
Ook ik stap altijd met een krukje op, mijn paard weet dat hij stil moet staan :) Niets zo vervelend als die draaikonten die niet opgevoed zijn.

Hoezo zijn die 'draaikonten' nou weer niet opgevoed? >;)

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 21:10

Als die van mij stilstaat klapt ie ook direct achterover. dus ik stap stappend op.
voor eigen veiligheid

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 15:34

Ik stap altijd op met een krukje en ze staan allemaal stil aan een losse teugel.

Meestal is 2x oefenen met een nieuw paard wel genoeg om duidelijk te maken dat ze bij mij stil moeten staan. In de eerste plaats voor hun eigen veiligheid, in de tweede plaats omdat ik zelf kamp met een bekkenprobleem waardoor het simpelweg fijner is als ze op hun plek blijven.

zoofje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 15:46

die van mij staat stil tot ik in de beugel hang zegmaar, dus als ik sta. opzich geen probleem want ik hoef alleen nog mn been over haar heen te slaan maar toch moet ze stilstaan tot ik zit, dus trek ik een beetje aan de teugels en zeg hoooo tot ze stil staat en dan ga ik pas zitten, moet ze nog even stil staan en pas op mijn commando mag ze lopen.

ik denk dat je veel moet oefenen, dus pas beginnen met opstijgen als het paard echt stil staat en steeds weer terug op de plaats zetten. heel vervelend en vermoeiend maar dan leert het paard, als ik nou even stil sta, mag ik daarna lopen. zo heb ik het altijd gedaan en na een tijdje krijgen ze het door. vooral als je even beloont als je zit en ze goed stil hebben gestaan.

anders in het begin iemand ernaast hebben staan, na een tijdje kan je het los, met alleen de persoon ernaast of voor het paard.

wat krukjes betreft. ik merk dat veel paarden er een spelletje van maken, net die paar stapjes naar achter zodat je niet op kan stappen, of net iets te ver van het krukje gaan staan. :+

succes

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 16:01

Nico_lette schreef:
BrittS schreef:

Hoezo zijn die 'draaikonten' nou weer niet opgevoed? >;)

als ie opgevoed was draaide ie niet. Dan stond ie stil.