Adelinde Cornelissen met Aqiedo gefilmd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 18:07

Jennyj01 schreef:
Het heet misschien anders maar het effect is hetzelfde.

Nee en nee.

Geruk en geplukt geeft het 'nee' effect bij een paard. Dit is het knik effect.

Kijk eens goed voordat er wordt geschreeuwd. Ze zit als een huis maar haar armen zitten ook vast. Dát is een oorzaak, het knikken wordt uitvergroot door de verdunde nek en smalle hals.

Zo. :Y)

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 18:11

Loopt eerder mooi voor het plaatje maar niet mooi voor het lijf. Kan aan de rijstijl liggen natuurlijk.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 20:51

eenitraM schreef:
Jennyj01 schreef:
Het heet misschien anders maar het effect is hetzelfde.

Nee en nee.

Geruk en geplukt geeft het 'nee' effect bij een paard. Dit is het knik effect.

Kijk eens goed voordat er wordt geschreeuwd. Ze zit als een huis maar haar armen zitten ook vast. Dát is een oorzaak, het knikken wordt uitvergroot door de verdunde nek en smalle hals.

Zo. :Y)

Er is niemand die schreeuwd. En ik heb de filmpjes goed bekeken en life een aantal keren. Waarom? Omdat ik er niet de vinger op kon leggen waarom ik het helemaal niks vind. Uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat het een strakke toestand is. Paard loopt strak en ruiter zit er strak op. En omdat we dit bij meerdere paarden met deze ruiter zien kun je er van uitgaan dat het probleem bij de ruiter ligt.

rufusjane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 21:03

Heb ondertussen nog wat andere filmpjes gezien waar Aqiedo wel mooi bergopwaarts passageert met een goed ondertredend achterbeen, gaat zeker negens opleveren in de GP.

Maar het is natuurlijk een paard in training met veel temparement die heel expressief beweegt en dan zijn die clinics een mooie gelegenheid om eens wat meer te vragen onder andere omstandigheden als thuis! en dan vind ik deze fouten niet zo erg.

Ik vind het een top dressurpaard met amazone van wereldnivo dus verwacht dat het helemaal goed komt met deze combinatie

Dat geruk en gepluk valt trouwens best mee, m.i.

Wij hebben ook al eens een veulen van Aqiedo deze had super correcte bewegingen

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 21:46

FEI Artikel 401: Doel en algemene principes
De dressuur heeft de harmonische ontwikkeling van het organisme en van de natuurlijke eigenschappen van het paard ten doel.
Het paard wordt daarbij levendig, gehoorzaam en kalm in zijn bewegingen gemaakt, waarbij een volmaakte harmonie met de ruiter tot stand komt.

Deze ontwikkeling wordt zichtbaar door:
De ongedwongenheid en regelmaat van de gangen.
De harmonie, lichtheid en het gemak van de bewegingen.
De lichtheid van de voorhand en het onderbrengen van de achterbenen, voortkomend uit een constant aanwezige drang naar voren.
Het onvoorwaardelijke aannemen van het bit, waarbij geen enkele weerstand of spanning optreedt, dat wil zeggen met een volledige ontspanning.
Het paard geeft aldus de indruk, dat hij uit vrije wil datgene doet wat hem wordt gevraagd.
Met vertrouwen en oplettendheid geeft hij zich edelmoedig over aan zijn ruiter.
Het paard blijft daarbij volkomen recht bij al zijn bewegingen op de rechte lijn en past zijn buiging aan de bogen van alle andere lijnen aan.

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 19:33

Weet je wat me nu zo bevreemd? Dat die ruiters er opstappen terwijl ze weten dat het paard er niet klaar voor is. Wat is het gevolg? Ze zijn gewoon chaos aan het managen. Terwijl het net zo leerzaam zou zijn voor het publiek om te zien hoe zo'n topruiter haar paard goed voorbereid om met de spanning om te gaan in zo'n geval. En het komt het paard ook ten goede. En er daarna op stapt.
Ik heb ooit Ankie ook zo ongenadig van haar paard zien vallen, gewoon omdat ze er nu eenmaal altijd op gaan zitten, ook als de omstandigheden van dat moment iets anders vragen.
Ik neem aan dat ze voor thuis ook andere strategieën hebben als er een dag tussen zit dat het paard anders,gespannen reageert.
Als Adelinde ons daar nu eens deelgenoot van zou hebben gemaakt zou ze mijn respect gekregen hebben. Nu vind ik haar actie gewoon niet slim: geen reclame voor haarzelf en geen reclame voor het paard of de dressuursport in het algemeen.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 19:58

eiber schreef:
Weet je wat me nu zo bevreemd? Dat die ruiters er opstappen terwijl ze weten dat het paard er niet klaar voor is. Wat is het gevolg? Ze zijn gewoon chaos aan het managen. Terwijl het net zo leerzaam zou zijn voor het publiek om te zien hoe zo'n topruiter haar paard goed voorbereid om met de spanning om te gaan in zo'n geval. En het komt het paard ook ten goede. En er daarna op stapt.
Ik heb ooit Ankie ook zo ongenadig van haar paard zien vallen, gewoon omdat ze er nu eenmaal altijd op gaan zitten, ook als de omstandigheden van dat moment iets anders vragen.
Ik neem aan dat ze voor thuis ook andere strategieën hebben als er een dag tussen zit dat het paard anders,gespannen reageert.
Als Adelinde ons daar nu eens deelgenoot van zou hebben gemaakt zou ze mijn respect gekregen hebben. Nu vind ik haar actie gewoon niet slim: geen reclame voor haarzelf en geen reclame voor het paard of de dressuursport in het algemeen.

Precies! Amen. ...

0000

Re: Adelinde Cornelissen met Aqiedo gefilmd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 20:28

En jullie denken niet dat het voorstellen van een goedgekeurde hengst op dit soort evenementen gewoon een verplichting is vanuit de hengstenhouder/eigenaar? Dat denk ik namelijk wel. Ik weet dat bijv Anky daar ook echt niet altijd lol in had en dat rondje liever oversloeg, maar dan is de consequentie dus wel dat je je paard kwijt bent. En het is niet dat paarden als deze nou zo makkelijk te vinden/vervangen zijn.

mimp3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 22:49

Wat een commentaar allemaal op een ontzettend goede amazone die het beste met haar paard voorheeft. In Den Bosch stond de muziek in mijn ogen te hard voor de paarden, niet alleen Aquido had er last van maar er waren er meer. als er spanning in het paard zit dan wil deze alleen maar weg van alles en is het heel moeilijk om zo'n paard toch aan het lopen te krijgen. Dat geld niet alleen voor Adelinde. Zo'n paard houdt de rug vast gaat anders bewegen en je hebt meer moeite om het dier bij je te houden. Daarbij als een paard zijn rug niet ontspant is het als ruiter heel moeilijk om je lijf wel los te houden. Ik heb Adelinde afgelopen jaar in Ermelo bezig gezien met hetzelfde paard en het zag er heel ontspannen en zeer goed uit.
Daarbij komt ook dat alle ruiters en amazones een hekel hebben aan het zogenaamde fokkersrondje, waarbij de fokkers alleen spektakel willen zien. die willen echt niet zien dat Adelinde een kwartier bezig is haar paard rustig en ontspannen door de baan te rijden.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 23:19

Afgezien van dit 'optreden' mimp3, vind je haar echt een goede amazone? Er wordt namelijk niet alleen naar haar rijkunsten verwezen op dit evenement maar ook naar wedstrijden in het verleden.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 23:32

En vind je haar echt een amazone die altijd 'het beste met haar paard voor heeft'. Dat is namelijk niet de indruk die Ik krijg als ik haar soms met parzival zie rijden.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 23:45

mimp3 schreef:
In Den Bosch stond de muziek in mijn ogen te hard voor de paarden, niet alleen Aquido had er last van maar er waren er meer.

Adelinde vroeg zelf om een lekker muziekje eronder. Zo bleu zal ze toch niet zijn dat de muziek dan ineens te hard zou zijn.
Het was echt een rondje voor de fokkers en helemaal niet de clinic die het volgens het programma zou zijn. Dan mag er luide muziek bij en de mensen mogen klappen. Het heeft dan ook niet zo heel veel meer met dressuur te maken, maar is alleen een soort shownummer.
Het haken van het achterbeen zal zeker verergeren met druk en spanning, dus ik vond het geen goede reclame voor Aqiedo als dekhengst.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 23:59

setteke schreef:
Het haken van het achterbeen zal zeker verergeren met druk en spanning, dus ik vond het geen goede reclame voor Aqiedo als dekhengst.

Het is voor zowel Aquido als Adelinde geen goede reclame...
Ik kreeg bijna het idee naar zo een amerikaanse gangenpaardenshow te kijken, saddlebred, walkers etc.

Dit filmpje ben ik ook inclusief discussie op diverse buitenlandse pagina's tegen gekomen. Goede reclame voor de Nederlandse dressuur..not.. -O-

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 01:34

fransje23 schreef:
Het is voor zowel Aquido als Adelinde geen goede reclame...
Ik kreeg bijna het idee naar zo een amerikaanse gangenpaardenshow te kijken, saddlebred, walkers etc.

Dit filmpje ben ik ook inclusief discussie op diverse buitenlandse pagina's tegen gekomen. Goede reclame voor de Nederlandse dressuur..not.. -O-

Dit was het eerst wat ik dacht toen ik het filmpje zag. Moest meteen aan de tennesee walking horse denken op van die gruwel trainingsfilmpjes.

Dus nee, ik word hier niet blij van en denk idd dat dit slechte reclame is voor de hengst en de Nederlandse dressuur.

Trekt hij vaker zo met zijn rechterbeen of kan het dat er iets niet goed zat met z'n bandage/springschoen ofzo?

rufusjane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 02:01

Parzival behoort, op 18 jarige leeftijd, samen met Adelinde tot de beste combinaties van de wereld, dan moet je echt wel goed zijn voor je paard en weten wat je doet.

Dus gaat best goed komen met Aqiedo

Als je niks vraagt van je paard maakt ie geen fouten maar kom je ook nooit verder

Overigens heb ik wat kenners gesproken
en die waren zeer enthousiast over de mogelijkheden van deze combinatie

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 10:40

Parzival is altijd een paard geweest, van jongs af aan al, die als hij het er niet mee eens was, er wel voor zorgde dat de ruiter een zandruiter werd.
Daar had hij absoluut zijn trics voor (weet ik uit ZEER betrouwbare bron). Denk je dan echt, dat als Adelinde niet goed voor hem was, zij zo veel met hem bereikt zou hebben?

En waarom is het onverantwoord om op deze manier op Aquido de ring in te gaan? Ik zie niets gevaarlijks gebeuren en als je bij ieder beetje spanning moet zeggen, dat je het dier niet mee de ring in neemt, dan ben je op dit niveau EN je paarden EN je baan kwijt. En het paard leert er dan enkel van, dat spanning "einde rit" betekent. Mag je mij vertellen wat dit paard dan leert.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 10:56

Tendance schreef:
Daar had hij absoluut zijn trics voor (weet ik uit ZEER betrouwbare bron). Denk je dan echt, dat als Adelinde niet goed voor hem was, zij zo veel met hem bereikt zou hebben?

Dat is nogal een inkoppertje hé. Zij heeft gewoon de juiste manier gevonden die werkte bij parzival en dat heeft niets te maken met 'goed' zijn. Elk paard heeft een manier die werkt, bij de een is het fluwelen handschoentjes, bij de ander een zweep en alles wat daar tussenin zit. Een paard heeft geen benul van 'goed', die selecteert zijn ruiter niet op dressuurmatig correct rijden, of op diervriendelijk rijden.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 11:37

Maar als het past bij deze combinatie, waarom zou het dan toch perse slecht moeten zijn.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 11:50

Jammer hoor hoe een prof als Adelinde afgezeken wordt aan de hand van 1 rondje met een nieuw paard. Maar gelukkig is bokt geen afspiegeling van het echte leven.
Ik wens ze alle succes en zal zeker juichen als ze het weer voor elkaar krijgt om voor ons Nederland op het podium te staan!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 12:01

Verbaast me hoeveel mensen alle reacties lezen. Ze wordt namelijk niet afgezeken aan de hand van 1 rondje met een nieuw paard.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 12:01

Dat is wel de aanleiding.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 12:44

Kinke schreef:
Verbaast me hoeveel mensen alle reacties lezen. Ze wordt namelijk niet afgezeken aan de hand van 1 rondje met een nieuw paard.

Al staat er alleen maar 1 foto van haar op een paard, dan hebben velen wel wat te zeuren. Het is als het om Adelinde gaat nooit goed of het deugd niet.

Nou vind ik, dat je best een mening mag hebben over mensen, die van hoger niveau zijn dan jij zelf bent, maar het moet wel realistisch blijven en er worden opmerkingen gemaakt, die absoluut geen kern van waarheid hebben, laat staan wetenschappelijk bewezen zijn.

Ik juich ook als we straks weer op het podium staan en ik blijf erbij, dat als een paard dit niveau echt niet aankan of niet lekker in zijn vel zit, dan kan de prestatie ook niet zo hoog zijn.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 12:51

Tendance schreef:
Kinke schreef:

Al staat er alleen maar 1 foto van haar op een paard, dan hebben velen wel wat te zeuren. Het is als het om Adelinde gaat nooit goed of het deugd niet.

Nou vind ik, dat je best een mening mag hebben over mensen, die van hoger niveau zijn dan jij zelf bent, maar het moet wel realistisch blijven en er worden opmerkingen gemaakt, die absoluut geen kern van waarheid hebben, laat staan wetenschappelijk bewezen zijn.

Ik juich ook als we straks weer op het podium staan en ik blijf erbij, dat als een paard dit niveau echt niet aankan of niet lekker in zijn vel zit, dan kan de prestatie ook niet zo hoog zijn.

Als je de reacties leest zegt niemand dat ze niet kan rijden. Enkel dat ze te erg tegenwerkt met haar handen en dat men dat niet prettig vind om naar te kijken. Hartstikke knap wat ze bereikt heeft, maar Charlotte Dujardin staat niet voor niets altijd bovenaan. Ook jury's vinden die combi prettiger om naar te kijken.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 12:55

Dan vraag ik me persoonlijk af of jij wel alle ongenuanceerde berichten hebt gelezen. Ik heb ze namelijk allemaal gelezen en er wordt erg veel gesproken over geruk en gepluk en dergelijke en dat het zielig voor het paard is en dat het belachelijk is, dat ze met een paard met spanning op zo'n groot evenement de ring in komt.

En ja, ik heb echt alles gelezen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 12:57

anneliesdj schreef:
Tendance schreef:

Dat is nogal een inkoppertje hé. Zij heeft gewoon de juiste manier gevonden die werkte bij parzival en dat heeft niets te maken met 'goed' zijn. Elk paard heeft een manier die werkt, bij de een is het fluwelen handschoentjes, bij de ander een zweep en alles wat daar tussenin zit. Een paard heeft geen benul van 'goed', die selecteert zijn ruiter niet op dressuurmatig correct rijden, of op diervriendelijk rijden.

Het feit dat ze die manier gevonden heeft nadat er een deel dat niet deden wil toch wel iets zeggen imo. :?