Losrijden en uitstappen niet meer vanzelfsprekend?

Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance

Toevoegen aan eigen berichten

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 18:40

Tja, wat is de definitie van losrijden? Wanneer je daar alleen stappen aan waslijn teugels mee bedoeld doe ik dat ook niet. Waslijn teugels met instappen gaat hier ook niet. Dan heeft hij binnen 2 tellen de touwtjes letterlijk en figuurlijk in handen. Ik wil wel gelijk contact en ik wil wel dat hij naar ontspanning gericht loopt. Hij hoeft daarbij niet opgericht of gelijk met kin op zijn borst bij wijze van spreken. Maar ik wil wel minimaal horizontaal in plaats van sterren kijken. Dan stap ik lekker actief met hier en daar ook schakeling in stap. Voltes pakken en daar ook wat buigingen in pakken. Grote 8tjes rijden. Dan draven we op rustig tempo een keer weg, waarbij ik dan nog wel die iets langere teugel heb maar wel contact heb. Dan is de bedoeling dat we lekker gaan rekken en strekken. Een galopje wil ik ook graag bij het losrijden erbij pakken, met de bedoeling dat hij even goed over zijn rug kan komen. En daarna begint het werk waarbij ik mijn teugels wat meer oppak.
Tijdens het poetsen laat ik ook altijd al wat oefeningen doen die ik van de fysio heb gekregen.

Uitstappen daar in tegen is hier niet zo heel lang. Tot zijn neus weer mooi gesloten is en zijn flanken ook weer rustig zijn. Maar nu moet ik er wel bij zeggen dat mijn paard niet zo van uitstappen in de bak houd. Na 1 rondje gaat hij elke keer al proberen stil te staan bij de deur. Daarom stap ik ook graag een rondje buiten uit.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 18:42

Losstappen doe ik nauwelijks, ook niet vanuit de stal.
Liever eerst even simpel draven en of galop, daarna pakken we het stapwerk pas echt op.
Paard ontspant niet tijdens losstappen en is dus zinloos.

Trouwens wanneer ze dagelijks de wei in gaan, dan doen ze ook niet zelf 'netjes' losstappen. :+
Ze beginnen met een heleboel fratsen en vooral RENNEN.

'Ken/voel je paard' vind ik belangrijker dan strakke keurige schemaatjes.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 18:44

Youknowme schreef:
Instappen is bij mij 1 a 2 rondjes lange teugel, daarna rond en laag, ook ga ik vrij snel een rondje draven want ook dat behoort tot mijn warming up en soms zelfs een galopje. Daarna pak ik haar op.
Uitstappen doe ik dmv uitdraven, daarna doe ik nog een paar oefeningen in stap, schuif ik uit naar rond en laag en misschien nog 1 rondje losse teugel.
Maar echt alleen losse teugel tijdens in en uitstappen doe ik niet nee.

Ik doe het ook ongeveer zo.

Mijn paard staat de hele dag in de wei dus het instappen met lange teugel is meestal maar kort (hij stapt de hele dag al) ik pak al snel op en doe in stap wat stelling, buiging en tempowisselingen.
Als ik rij terwijl hij nog niet buiten is geweest stap ik iets langer doelloos rond :) Dat is beter voor de gewrichten,gewrichtsvloeistof

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 18:51

Ayasha schreef:
Als ik zie hoe ze op weide doen, ga je me niet wijsmaken dat ze stuk gaan van niet 10 minuten aan een lange teugel lanterfanteren onder het mom van "opwarmen". Wat warm je dan precies op? Als ie van stal komt snap ik dat nog maar als ie van weide komt, wat doe je dan meer dan dat ie op weide ook kan doen?

Ben het niet vaak met je eens maar nu wel _O-
Die van mij stap ik op en pak ik direct de teugels op maat, die loopt ook gelijk in de krul en na een paar rondjes stappen draaf ik lekker aan, uitstappen doe ik een paar rondjes totdat die een beetje op adem is en ze loopt nog iedere dag als een zonnetje hoor _O-

zilverkenny

Re: Losrijden en uitstappen niet meer vanzelfsprekend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 18:54

Ik stap altijd minimaal 5 minuten in en uit. Uitstappen is bij mij altijd helemaal lange teugel (dat betekent overigens niet dat ik hem laat slenteren, hij moet wel gewoon lekker doorstappen). Instappen begin ik ook altijd met helemaal lange teugel maar dat pak ik na een paar rondjes wel voorzichtig op.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 18:55

Ik rij zelf sinds kort mijn eigen paard weer(verkocht paard, in de les op manegepaard, nieuw paard..). Heb tot nu toe nog maar 1 keer écht gereden(dus echt met galop erbij) en ik merk aan mijn paard dat ze het liefste gauw aan de slag wil. Toch stap ik eerst een minuut of 5 met los teugeltje in, en na het rijden 10 minuutjes uit. Haar energie raakt nooit op, maar de mijne wel :+

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 19:03

Las dit pas:
http://www.bitmagazine.nl/algemeen/5-ti ... omen/6054/

Los stappen en uit stappen doe ik zowiezo lang. Paard is 21 jaar met artrose. Dus we nemen de tijd.
Eerst met lange teugel wat rondjes en daarna neem ik de teugels op.
Wat over den rug stappen en figuren meepakken. Paar pasjes bv wijken enz.
Dan rustig drafje en galopje in zijn eigen tempo.
Weer even stappen en dan aan het werk en lekker los werken enz.
Je moet het ook per paard bekijken.
Als hij eens een gekke bui heeft ga ik ook wat sneller met hem aan de gang.
Uitstappen goed doen scheelt stijfheid voor de volgende dag.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 14:51

linnie050 schreef:
Las dit pas:
http://www.bitmagazine.nl/algemeen/5-ti ... omen/6054/

Los stappen en uit stappen doe ik zowiezo lang. Paard is 21 jaar met artrose. Dus we nemen de tijd.
Eerst met lange teugel wat rondjes en daarna neem ik de teugels op.
Wat over den rug stappen en figuren meepakken. Paar pasjes bv wijken enz.
Dan rustig drafje en galopje in zijn eigen tempo.
Weer even stappen en dan aan het werk en lekker los werken enz.
Je moet het ook per paard bekijken.
Als hij eens een gekke bui heeft ga ik ook wat sneller met hem aan de gang.
Uitstappen goed doen scheelt stijfheid voor de volgende dag.

Ik vind dat artikel nogal random en geschreven op een manier alsof het de beste/enige manier is om spierpijn te voorkomen. Als er nu in zou staan 'je zou kunnen...', 'ga bijvoorbeeld...' etc, was het heel anders geweest voor mij :P

Sowieso vind ik het geschreven alsof je in een training toewerkt naar het rijden van oefeningen. Vind ik pertinent onzin. Als de basis bij een paard in orde is en je consequent bent met het geven van hulpen, heb je maar een minuut of tien nodig om een oefening aan te leren. Door het werken aan de basis en het sterker maken van je paard verbeter je die oefening.
Het is niet zo dat je je paard per se beter maakt door een oefening uit te voeren. Het heeft een wisselwerking.

Maar in mijn training is het doen van een oefening of het aanleren van een oefening geen uitgangspunt en dat zou het in geen enkele training moeten zijn. Een oefening is een controle op de training waarmee je je paard onderhoud en verbetert.

Hamsnuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 14:59

Het instappen verschilt bij mij heel erg. Soms stap ik 5 minuten in, maar dit komt niet vaak voor: alleen als het paard rustig is en we in de binnenbak zijn. Aangezien ik jonge paarden rijd, vertrouw ik het niet zo om met een lange teugel in te stappen aangezien ze meestal heel fris zijn. Uitstappen doe ik altijd wel met lange teugel en draaf/galoppeer soms ook uit met lange teugel.

LdJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 15:06

Ten eerste, toppie dat er hier ook eindelijk iemand spreekt over losrijden, loswerken, etc. *\o/* *\o/* Want inrijden doen we bij een jong paard :D

Verder, soms lijkt het inderdaad heel ongewoon te worden om een goede warming-up en cool-down te gebruiken om de spieren goed te onderhouden. Ik moet plusminus tien minuten stappen naar de bak, ideaal om de spieren los te werken. Dan ook in de bak ga ik niet direct aan het werk, maar stap ik nog vijf tot tien minuten :)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 15:09

Ik zet hem direct in de bak aan het werk, anders is het zandhappen of handjes vol de rest van het uur :=

uitstappen doe ik wel zeker 10 tot 15 minuten, maar tegen die tijd is hij weer braaf :D
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 14-12-14 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 15:09

Mijn paard komt altijd uit het land als ik met hem aan de gang ga. Dan warm ik altijd op de grond op. (Parelli) Begin in stap en daarna draf en galop. Hoe snel dat elkaar opvolgt hangt een beetje af van zijn gedrag. Als hij nogal hyper is ga ik draven. Daarna ga ik pas rijden en dat is dan een kwestie van opstappen, paar rondjes stappen en dan aan de gang. Uitstappen doe ik wel altijd. Ook niet heel lang, maar rijd mijn paard dan ook nooit in het zweet en heb veel pauzes tussendoor. Verder let ik op de weersomstandigheden.

Wat losrijden betreft gebruik ik ook graag een lekker voorwaartse galop, als ze eenmaal een beetje warm zijn gelopen. Meestal krijg ik dan een mooie ontspanning en goed been- en ruggebruik.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 15:18

Aan 10 minuten instappen aan een lang teugeltje heeft je paard helemaal niets. Heeft 0 gymnastiserende noch goed opwarmende functie. Bij mij is het één rondje lange teugel, daarna teugel op maat, aan het been maken, figuren rijden, tempowisselingen, stelling en buiging vragen en na 5 à 10 minuutjes (ligt eraan hoe hij aanvoelt) draaf ik aan, eerst lang en laag en dan oppakken. Na het echte werk een paar rondjes lang en laag uitdraven, uitstappen 5 minuten, daarna afstappen en deken erop (geschoren) alles stretchen (nek+ 4 benen) en dan nog eens 5 minuten stappen.

marijkiiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 16:43

Youknowme schreef:
Instappen is bij mij 1 a 2 rondjes lange teugel, daarna rond en laag, ook ga ik vrij snel een rondje draven want ook dat behoort tot mijn warming up en soms zelfs een galopje. Daarna pak ik haar op.
Uitstappen doe ik dmv uitdraven, daarna doe ik nog een paar oefeningen in stap, schuif ik uit naar rond en laag en misschien nog 1 rondje losse teugel.
Maar echt alleen losse teugel tijdens in en uitstappen doe ik niet nee.

Ik doe bijna hetzelfde als wat jij zegt, wat langere teugel in het begin, maar niet heel lang stappen. Voor uitstappen ook uitdraven en dan een paar rondjes stappen.

Kusevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 16:48

Ik vind het zelf belangrijk om het paard goed in te stappen. Okkie heb ik vanaf het begin wel de teugels op maat en hij moet wel meteen doorstappen. Maar ik stap ongeveer 7 minuten en dan draaf aan. Okkie zijn we aan het trainen om wat sneller te worden en goed aan het been te blijven dus moet hij goed actief blijven ^^

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 16:56

Kusevi schreef:
Ik vind het zelf belangrijk om het paard goed in te stappen. Okkie heb ik vanaf het begin wel de teugels op maat en hij moet wel meteen doorstappen. Maar ik stap ongeveer 7 minuten en dan draaf aan. Okkie zijn we aan het trainen om wat sneller te worden en goed aan het been te blijven dus moet hij goed actief blijven ^^

Activiteit heeft niets te maken met de gang... Je kan ook gewoon tempowisselingen in stap doen... ;)

Hygge

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 17:11

Interessant.
Zelf kan ik hier geen nuttige informatie over paarderijden posten. Maar ik wilde wel even mij ervaring met de sporten die ik nu beoefen posten. Wanneer ik zelf niet een warming-up en een cooling-down doe heb ik de volgende dag erg veel spierpijn. En als ik weer op adem ben en uit loop dan begin ik erg te zweten. Stel ik reed nog paard dan zou ik gedurende 10 minuten een goede warming-up houden en na de training ook weer 10 minuten een cooling-down houden, puur uit mijn eigen ervaringen.

Benice

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 17:40

Het paard dat ik bijrijd (hengst) laat ik de eerste 2/3 rondjes even, met gepaste druk op de teugels, rondstappen. Daarna lang en laag. Zodra de eigenaresse en ik de indruk hebben dat hij ontspannen, rond en laag is draven we vanuit daar aan. Galop doen we meestal pas later, eerst op beiden handen goed gymnastiseren. Maar dit is ook omdat ik nog aan het leren ben en de galop vaak wat hectisch is.

Uitstappen doen we vaak vrij lang, ook omdat we veel kletsen :+ , maar ook hier weer met gepaste druk op de teugel.

Ik kan wel met een slappe teugel rondstappen, maar dat ligt bij dit paard heel erg aan de situatie. Het is een hengst en staat er een andere hengst naast de bak, dan is er geen sprake van rustig rondrijden. Denk dat het dus ook wel per paard verschilt.

Welshponyfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 17:53

Ik vind inrijden ook erg belangrijk. als ik mijn pony's niet goed inrijd, lopen ze een stuk minder lekker en ontspannen dan als ik ze even snel inrijd. Zo rijd ik in:

Ik begin altijd lang en laag, eerste kwartier vooral stap, en een paar overgangen stap-draf zodat ze actief op de hulpen reageren. 2e kwartier vooral draf, vooral tempowisselingen en en oefeningen zoals van hand veranderen, 8tjes gebroken lijn enz. 3e kwartier draf en galop, en iets moeilijkere oefeningen, zoals wijken etc. 4e kwartier verschilt heel veel, soms doe ik een paar sprongetjes of ik ga even naar het bos(ik woon aan de rand van het bos :Y) ). Als ik ga springen, doe ik het tweede kwartier de galop. aan het eind stap ik ong. 10 min. uit.

Op wedstrijden zie ik ook erg vaak dat ruiters/amazones nog geen 2 rondjes stappen en binnen 10 minuten al galopperen!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 18:25

Ik bekijk per paard, per dag, per situatie hoe ik ga losrijden.

Bijvoorbeeld: de hengst thuis is een relaxte vent die uit zichzelf gelijk naar de hand loopt. Ik geef hem geen lange teugel omdat hij graag op de voorhand blijft sukkelen. Dus ik rij voorwaarts neerwaarts, werk aan reactie op het been om te voorkomen dat hij traag wordt en na een minuut of vijf aan zijn zijdelingse souplesse met wendingen en iets later zijgangen. Ik galoppeer met hem relatief laat aan omdat hij daar eerder stuiterig op gaat lopen dan losser als ik dat te vroeg aanpak.
Maar soms kom ik op wedstrijd en vertrek ik al in (zijn) passage naar de losrijbaan of hij zet zijn nek erop en ik voel hem ineens 20 cm groter worden. Dan is het aandraven, doorzitten en diep instellen. Gelijk concentratie eisen, zijgangen, tempowisselingen, ... Dan heeft controle voorrang op losrijden, dat vind ik ook mijn verantwoordelijkheid als ruiter van een hengst.

Mijn ruin is heel erg gebaat bij soms wel een kwartier, twintig minuten stappen aan een volledig losse teugel. Maar dat laat hij niet altijd doen, soms staat hij op exploderen en dan stap ik op en galoppeer weg, voorwaarts neerwaarts. Zo komt hij het snelst tot ontspanning. Andere keren wil hij staken. Elke keer dat hij terug probeert te komen galoppeer ik aan, maakt niet uit hoe, naar voren! Tussendoor probeer ik hem rond met neus op kniehoogte te draven. Halsstrekken is voor hem niet functioneel omdat hij graag met een strakke rug en vaste kaken gaat lopen dan.

Misschien ziet mijn losrijden er voor andere mensen idioot uit maar ik heb echt wel nagedacht en vooral gevoeld en ervaren waarom ik bepaalde keuzes maak.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 18:38

Ach ik ken ze zelfs dan komen ze bak in binnen een minuut zijn ze aan t draven en aan t galopperen en springen
Vervolgens gaan ze stil staan praten daarna trekken ze de paarden weer om schoppen ze ze in galop vliegen paar keer over de hindernis en gaan de bak uit en dan vinden ze t nog gek ook als paard kreupel wordt of niet wilt springen oid

Zelfde geldt met inrijden op 2 of 2.5 jarige leeftijd...
geduld heeft men niet meer
Zowel met t rijde , maar ook met opzadelen soms poetsen ze niet eens meer

ook in t verkeer zie je dat mensen minder geduld hebben zowel niet als wel paarden mensen

Tsjah inrijden is er niet meer echt bij en uitrijden is maar saai
Ik pak mn pony er ook snel redelijk erbij maar in de krul hoeft niet tis puur dat ze niet alle kanten op gaat lopen staren

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 19:21

Toch denk ik dat 'gelijk in de krul' zoals de ts omschrijft ook maar relatief is.
Een paard wat fijn afgericht is op een zeker niveau vindt 'in de krul' helemaal geen ongemakkelijke houding waar naar toe gewerkt moet worden maar een heel natuurlijke houding onder de man. De balans die nodig is voor die houden, waar je in de begin jaren best voor moet werken, is dan gewoon aanwezig.

Ik hoef weinig meer te bewerken of kneden aan mijn paard om hem daar te laten lopen waar ik wil. Hij is altijd los, want loopt buiten. Die kan ik best na 3 minuten in een wedstrijd houding zetten en zelfs gewoon vragen om vanuit achter aan te treden.
Dat kan met een jong paard natuurlijk niet zo vanzelf sprekend.

Misschien is africhtingsniveau dus ook wel een belangrijk referentie kader om mee te nemen voor je oordeelt?

Henrike5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 19:41

Bij ons in de menles stappen eerst een kwartier met veel grote lijnen om je pony los te maken en dan gaan we pas draven.
In de springles ook ongeveer 5 minuten instappen en daarna veel overgangen stap, draf, halthouden etc. en grote lijnen en daarna pas galopperen. Ik stap zelf wel vaak een kwartier of langer uit om nog even voor mijzelf de les door te gaan of ik zelf nog verbeter punten kan vinden.
Ik moet dan contact houden maar haar ruimte geven om haar hals te streken zodat ze haar rugspieren oprekt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 20:03

pol013 schreef:
Misschien is africhtingsniveau dus ook wel een belangrijk referentie kader om mee te nemen voor je oordeelt?

Good point!! +:)+

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 13:41

Zelf ga ik altijd op buitenrit en weet ik dat ik altijd een kwartier in stap (draaf altijd op dezelfde punten aan), naar een half uur kom ik op een zandpad waar ik meestal rustig galoppeer. Mijn verzorgpaard loopt niet nageefelijk (nah... soms dan als ze dat zelf doet...) dus ik trek haar niet direct in de krul. Trek haar eigenlijk helemaal niet in de krul. +:)+