Ouders "fanatieker" dan de kinderen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 13:05

Ik ben heel blij dat ik dat hier niet mee maak en op wedstrijd kom ik nooit. Maar als ik dit allemaal zo hoor... Hoeft dat ook opeens niet meer ;) . Verschrikkelijk dat ouders over de rug van hun kind, hun eigen gemis willen inhalen. Kinderen rijden/sporten voor hun plezier en als ouder dien je ze daar in te steunen en tuurlijk mag je verlangen dat ze hun best doen en er niet met de pet naar gooien. Maar wel met plezier!!

Ik heb als kind heel erg te maken gehad met de andere kant. Ik heb jaren lang vz pony's gehad en op mijn 12e vonden mijn ouders mij volwassen en verantwoordelijk genoeg voor een eigen paard.Iets waar ik natuurlijk heel erg blij mee was(en nog altijd ben). Maar ik heb altijd gemist dat ik nooit op mijn ouders heb kunnen terug vallen voor tips/hulp/advies. Ik heb altijd alles zelf moeten uitzoeken en door schade en schande wijzer geworden.
Daar staat tegenover dat ik nu wel redelijk wat kennis heb en bij machte ben om vrij veel op te lossen. "problemen" snel zie en daarnaar kan handelen. Ik weet hoeveel verantwoordelijkheid het is op een pony te hebben(ik stond altijd op een doe het zelf stal en dit jaar, na dik 10 jaar, sta ik voor het eerst op een pensionstal waar de dingen gedaan worden), ik weet wat er allemaal bij komt kijken.
Achteraf gezien was op mijn 12e wellicht een beetje jong en zou ik dat zelf in de toekomst wellicht anders aanpakken.

Maar ik ben ook heel blij dat ik nooit te maken heb gehad met en overfantatieke ouder!!

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 13:15

Ayasha schreef:
Ik had vroeger een combinatie bij me in de proeven rijden die allebei klappen kregen als ze niet wonnen. :n Zowel kind als paard.
Vreselijk... En dat gebeurde dan op de parking achter de trailers meestal buiten het zicht van een official..

Ach jeetje, dit is wel heel akelig :(

Wij zijn maar een keer of 2 op bixie wedstrijd geweest met onze dochter (daarna besloot ze dat ze het niks vond voor haar pony om daar zo lang te staan wachten om 2 keer 5 minuten te kunnen rijden terwijl we ook het bos in hadden kunnen gaan ;) ) en een vriendin en ik hebben ons toch ook een keer staan vergapen aan een prachtige valkkleurige sportpony die uit een zeer luxueuze trailer kwam voorgetrokken door een auto in een prijsklasse waarvoor een ander een huisje kan kopen :D

Wat chique allemaal (let wel dit was bixie niveau en het ruitertje was een jaar of 7) en zonder meer prachtig. In de losrijbak hadden onze dochters al snel een paar andere meisjes gevonden om tikkertje te paard mee te spelen maar dit meisje kreeg nog een half uur / drie kwartier les van haar moeder (?) aan de longe (compleet met allerlei bijzet toestanden). Voor het springen moest dat er allemaal af (dit is immers niet toegestaan in de bixie) en de pony sprong prachtig over de eerste hindernis, deponeerde het hard huilende meisje in de tweede hindernis en bleef nog even flink rondgalopperen eer hij zich liet pakken.
Onze kinderen hebben die dag ontzettend veel lol gehad met hun shetten maar ik kan me niet voorstellen dat de dag voor dat arme meisje op welke manier dan ook motiverend kan zijn geweest -O-

Boompje1985

Re: Ouders "fanatieker" dan de kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 13:27

Dat soort dingen vind ik ook heel frustrerend moeders die het altijd zogenaamd zo goed weten en lol van het rijden totaal verpesten voor hun kind :(:)

Paardrijden gaat om lol en ontspanning op jonge leeftijd en dat mag je ze niet afnemen vind ik!

987ZYX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 13:29

Maar laten we toch wel realistisch blijven, ik ervaar dat 99% van de ouders gewoon bij een wedstrijd is om de kinderen aan te moedigen en dat er slechts een enkeling is die inderdaad de kinderen "aanpakt" omdat het die dag niet goed ging.

De lol zou er toch wel snel vanaf zijn (voor iedereen) wanneer er enkel gescholden, geslagen etc zou worden.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 13:33

Onze dochters hebben heel veel geleerd en nog van onze 32 jarige oma.Ik werd voor gek verklaart dat ik haar kocht toen ze 28 was.Voor actief rijden was ze natuurlijk iets te oud.Maar ze hebben zoveel van onze oude rot in het vak geleerd.Een jong talentvol paardje had dat hun denk ik niet kunnen leren.

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 13:38

de meeste ouders zijn zo niet. je hebt ze er idd tussen zitten, vreselijk. kind moet toch plezier hebben in het rijden.

mijn vader ging vroeger wel eens mee met mij naar paardrijden. dan had hij ook vaak commentaar, terwijl hij niet eens echt verstand van paarden heeft. maar ik heb het hem ook laten weten dat hij zich er niet mee moest bemoeien.

maar ik snap wel dat als je zo'n moeder hebt als uit de openingspost dat je dat niet zo snel zegt.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 13:39

Britta31 schreef:
Onze dochters hebben heel veel geleerd en nog van onze 32 jarige oma.Ik werd voor gek verklaart dat ik haar kocht toen ze 28 was.Voor actief rijden was ze natuurlijk iets te oud.Maar ze hebben zoveel van onze oude rot in het vak geleerd.Een jong talentvol paardje had dat hun denk ik niet kunnen leren.

En dat is ook het mooist om te leren lijkt mij!
Bij dit type pony kun je als kind ook nog ongestraft een "fout" maken en leren, zonder dat je mooie sensibele sportpony dit meteen opvat als allemaal signalen en als een malle door de bak heen gaat..

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 13:41

Ik heb trouwens ook nog dit soort ouders meegemaakt toen ik nog bij een ponyclub zat, die dan gewoon tijdens de les de bak binnen stappen om de kinderen te vertellen wat ze moeten doen??

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 14:18

MightyMike schreef:
Kwita, dat ligt ook wel een beetje aan de leeftijd waarop een kind een pony krijgt. Met 6 kun je dat niet verwachten van een kind. Wil je dan als ouder zijnde toch een pony, is de consequentie dat je er zelf voor moet willen zorgen, een 6-jarig kind kan dat nog niet. Ben je 12 en wil je een eigen pony, ben ik het met je eens, dat je er dan ook wat voor over moet hebben wat verzorging betreft.

Ik was op de dag af 6 jaar! dus hoe bedoel je niet kunnen?
(Maar ik begrijp ook wel dat een kindje van 6 tegen 1 van 4 wel al meer ontwikkeling heeft om het aan te kunnen).

Als iets je passie is ( en een haalbaar doel is) ga je er gewoon voor hoe jong ook!

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 14:21

Ik vind niet dat je de hele verzorging van een pony op zo'n jong kind mag plaatsen, maar dat is mijn persoonlijke mening. Een pony is iets anders dan een konijntje, ik vind het veel te veel verantwoordelijkheid voor die leeftijd. Spelenderwijs meehelpen en begrijpen hoeveel werk het is, is iets heel anders.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 15:33

als mijn dochter haar interesse zou verliezen (ze is nu 13) dan vind ik dit geen probleem, heb paardje voor ons beide gekocht. Ik ben iedere dag bij ons paard, zij hooguit 2-3 x in de week (i.v.m. school).

Als je voor je jonge kind een paard koopt dan weet je m.i. dat je het risico loopt dat je kind, in de puberteit ofzo, andere dingen belangrijker kan gaan vinden. Als je er zelf dan niks mee hebt, dan zou ik het paard weg doen.

Ik vind paardrijden en het hebben van een paard nog steeds een enorm voorrecht, dus graag of niet zou ik denken. Ik peins er niet over om mijn dochter te pushen als ze eigenlijk geen interesse meer heeft.

Wij staan op zich vollpension, maar ik mest toch zelf iedere dag de stal uit. Als mijn dochter mee is naar stal helpt zij net zo makkelijk mee, ook poetsen en lekker tutten doet ze gewoon, dit hoort er ook bij vind ik. Niet alleen maar een uurtje rijden...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 17:11

Nee maar ergens is dat ook pushen en dat heb ik wel gedaan. Op een gegeven moment keek ze niet meer naar die pony om maar mocht ook niet verkocht. Ja doeiii, óf je wil niet en de pony gaat weg óf de pony blijft en dan moet je verzorgen en rijden. Het is geen fiets die je even in de schuur parkeert!
Het is niet mijn type paard en ik heb er genoeg te rijden dus ik hou geen pony voor iemand die er vier keer per jaar opklimt.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 17:34

Urielle schreef:
manie schreef:
Zie de voorbeelden van de betreffende ouders al voobij komen in dit topic.
Recht praten wat krom is :+

En jij bepaalt wat recht en krom is? Fijn leven is dat, wel veel verantwoordelijkheid.

Valt best mee hoor, beetje lezen en analyseren vh bericht.
Meer is het niet hoor.....
Sta dageljks voor ingewikkelder kwestie ;-)

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 18:57

Toen ik 25 jr geleden met rijden begon stond er ook altijd een moeder langs de bakrand om haar dochter te corrigeren. De moeder was al eens naar de kantine gestuurd maar dat hielp niet. De instructrice is weken daarna de bak uitgestapt zodat de moeder kon lesgeven, want die wist het blijkbaar beker vanaf dat moment ging de moeder naar de kantine:-)

Ik moet eerlijk bekennen dat ik de eerste 3 maanden dat mijn zoon (10) reed afentoe aan deze moeder hebt teruggedacht. Echt heel irritant maar ik betrapte mezelf erop dat ik mijn zoon hielp herinneren dat zijn teugels korter moesten (hij kon ze niet op maat houden) Inmiddels kan ik het loslaten en mijn mond houden. Grappig genoeg komt hij nu zelf afentoe met vragen bij mij.

Hij rijd nu 9 mnd en gaat zaterdag een bixi proefje rijden op de manege. En of hij eerste of 10 word, zolang hij het leuk vond is het prima.

Met voetbal evengoed, als ze verliezen jammer dan. Als hij er maar plezier in heeft. Maar als je sommige ouders langs de lijn of de preken na afloop hoort, brr de kriebels krihg ik ervan.

Ik ben allang blij dat ze alledrie echt genieten van de sporten die ze doen/zelf hebben uitgekozen

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 19:10

Tsja, zo heb ik een vader die totaal geen verstand had van paarden, die elke week meeging naar mijn les. En daar was toevallig een meisje wat haar paard heel goed vooruit kreeg en die heel actief reed.. Volgens mijn vader. Kind gaf het paard alleen maar keiharde klappen, oren van het paard plat in de nek, bokken en steigeren.. Maar hij ging wel snel en hij deed uiteindelijk wat ze vroeg, dat was de gedachtegang die mijn vader had (en hij gebruikte ook als argument voor de mening dat zij heel goed kon rijden, dat ze altijd bleef zitten :+ ). Dus iedere keer dat ik op mijn paard zat kon ik overspoeld worden met complimenten van mijn instructrice, aan het einde van de les werd ik nog steeds toegesproken door mijn vader dat ik mijn paard vaker tikken moest geven, omdat het er minder energiek uitzag dan dat meisje, dat zogenaamd heel goed kon rijden.
Verschrikkelijk irritant. Ik was toen trouwens een jaar of 12 en wilde het liefste een goede dressuurruiter worden, dus die ambitie zat er wel meer bij mij dan bij mijn vader (die was van mening dat alleen de echte rijken (als in: miljonair-niveau rijk) goed konden worden (of hun kinderen), en wij zijn geen echte rijken dus mijn droom werd al heel snel onrealistisch verklaard :') ). Wat dat betreft was ik dus eerder het ambitieuze kind met de pessimistische vader. Is ook vervelend.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 19:16

El75 schreef:
kwebbelengel schreef:
Maar hier de keer zijde! Wij hebben een dochter van bijna tien, opgegroeid in en met pony en paarden.
Der eerste pony een oudje, die veel mankeerde maar waar ze heel veel plezier mee heeft gehad, buitenritjes spelletjes kamp etc, helaas overleden. Onze dochter was zo fanatiek, en wilde een nieuwe pony wij op zoek!! En een stal aan huis gebouwd incl een klein bakje, binnenbak is op drie min lopen.
Pony gevonden, helaas geen klik en hij is naar een geweldig huisje gegaan, toen kwamen haar twijfels midden winter, kou regen en ja geen poetser, liever geen vieze handjes etc ccc. Nu staat er een grote pony waar ik als moeder en zelfs oma plezier mee hebben maar onze dochter weinig zin er in heeft.
Rijden is leuk, maar poetsen de niet, stallen verzorgen is ook niet leuk, met een grote hanglip doet ze alles. En ja als zij nu rijdt op de manege, zeg ik ook , kom op rij hem naar voren enzzzzz.

Er is dus ook een andere kant bij dit soort ouders, ik denk niet dat ik extreem ben, maar wij vinden als je voor een pony of paard kiest dan kies je voor alles en ga je er vol voor! Maar helaas zijn er ook kinderen die omdat ze ws veel en snel iets krijgen zich anders gaan gedragen!

Dat is dus ook mijn insteek. Ik wil er met liefde tijd, geld en energie in stoppen maar dan verwacht ik ook inzet. En zoals je schrijft, niet alleen met het rijden maar ook met alles wat er omheen hoort.

En wat wedstrijden betreft, ik verwacht inderdaad dat de meiden zich voor 100% inzetten tijdens die proef die "slechts" 6 minuten duurt. Kan je dat niet opbrengen dan weet ik ook andere leuke dingen te doen op zo'n dag.
Iemand schreef dat een kind niet zo moeten meedoen om te winnen, maar in mijn ogen moet dat de insteek zijn. Je wilt toch vooruit gaan en beter worden, dan moet je in mijn ogen een winnaarsmentaliteit hebben.
En nee, ik ben geen moeder die haar eigen droom via de dochters wil zien uitkomen. Kan zelf niet rijden en heb vroeger als kind al op topniveau gesport.

Dat is als ex-topsporter waarschijnlijk voor jouw mentaliteit...dat hoeft niet die van drie kinderen te zijn....niet iedereen heeft de drang de beste te zijn en altijd te winnen...ik ben maar weer dolblij bij het lezen van dit topic dat mijn ouders winnen gelukkig niet het belangrijkste vonden..en dat zr niet van een ukkie verwachten dat die alles gaat doen. Klinkt een beetje als de buren die verwachten dat hun zoontje van acht elke keer het konijnenhok svhoonmaakt...alsof iemand ooit gedacht had dat dat ging gebeuren.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 19:25

Heel erg herkenbaar! Ik heb twee jaar geleden een proef shetlanders en A-pony's moeten jureren, twee woorden: NOOIT MEER :')
Ouders die kwaad worden als het kind tijdens de proef een fout heeft gereden, kwade ouders die daarna achter mij aan kwamen omdat ik hun kind punten had afgetrokken voor een fout, je kan als jury nooit goed voor ze doen.
Ik merk ook heel vaak dat zulke lawaaierige ouders zelf niet veel van paarden afweten.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 20:16

Ik ken ze ook wel :D

Ben zelf veel fanatieker als mijn dochter.
Ik train mijn eigen paarden, ga op les en af en toe op wedstrijd en die zijn nooit dichterbij als een uur rijden, eerder 2 uur rijden.

Daarom heb ik voor haar ook een eigen pony gekocht zodat zij daar mee kan doen wat zij leuk vindt .
Ze rijdt graag buiten en tegenwoordig ook regelmatig zelfstandig, ze is nu 16 jaar dus dat kan nu wel.
Lessen vindt ze niet leuk en wedstrijden helemaal niet dus dat hoeft ze ook niet.
Lessen heeft ze natuurlijk wel gehad al heeft deze pony haar nog het meeste geleerd want het is een zeer slimme merrie die iedere fout afstraft.
Ze moet wel fair rijden op haar pony en haar netjes verzorgen al doe ik de dagelijkse dingen omdat dat nu eenmaal allemaal tegelijk gaat.

Bij een goede lesgeefster had ik weinig moeite om mijn mond te houden, bij een slechte lukte dat niet altijd en ze hadden nooit de neiging om te zeggen , doe het dan zelf want ze wisten denk ik ook wel, dat ik dat best zou kunnen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 20:22

Of je dat best zou kunnen of niet zou me niet interesseren als ik lesgever was. :o
Als je het zelf beter kan wat doet je kind dan in mijn les?
Laat mij dan lesgeven en geef je kind rustig zelf les. Iedereen blij. :+

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 20:23

Wat ik ook zie bij ponywedstrijden
Kindertjes op hele dure ponietjes, dure kleertjes capjes et
T ziet er heel mooi uit, maar prik je daar doorheen zie je vaak dat t kind gewoon meelift ipv echt goed kan rijden...
Ugh zo verwaand hoe sommige ouders (en soms ook kinderen) zijn
Soms zijn die kids ook zo ondankbaar
En als ik dan 1 zie rijden die gewoon een leuk ponytje heeft en lol heeft ipv dat opgedofte arrogante gedoe daar kan ik van genieten

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 20:36

Ayasha daar is ze ook uit gegaan natuurlijk want ik snap ook wel dat een lesgeefster daar niet blij van wordt.
Maar als iemand echt belagelijke dingen gaat vragen aan pony en ruiter bemoei ik me daar wel mee.
In de trant van, geef die pony eens een flinke mep met de zweep want hij luistert niet terwijl iedere beetje paardenmens kon zien dat de pony precies deed wat de ruiter aangaf alleen was dat de bedoeling niet maar dan moet je de ruiter het beter leren doen, niet de pony een mep verkopen.

En eerlijk ik rij al heel wat jaartjes maar kom nog steeds lesgeefsters, gevers tegen die dingen verkondigen waar je tenen krom van gaan staan en je je afvraagt hoe die ooit op het idee zijn gekomen om les te gaan geven.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 20:40

max66 schreef:
ik moet ook altijd moeite doen om niks te zeggen tegen mijn dochter als ze aan het rijden is, zelfs als ze les heeft :o

Mijn dochter zit pas in de (verenigings)les en de pony is nogal hyper en gespannen. Aangezien ik mijn pony beter ken dan de instructeur heb ik nog wel de neiging mijn dochter tips te geven (b.v. pak de teugels iets korter, probeer haar naar beneden te rijden, rustiger galloperen enzenz).

Ik sta niet te schreeuwen natuurlijk, maar als ze voorbij komt wil ik wel eens iets zeggen. Ik weet dat het irritant is en probeer dit ook niet (meer) te doen, maar soms sta ik ZO met samengeknepen billen aan de kant..... dan wil ik haar gewoon tips geven.

Idd, mijn man heeft er 0,00% verstand van en die zegt niks, maar hij ziet er ook niks aan. Hij ziet niet eens of de pony gespannen of ontspannen door de bak loopt en maakt zich dan ook minder snel zorgen.... soms wel makkelijker!

Waarom geef je dan zelf geen les? Fijner voor je kind, hoeft zich maar op 1 lesgever te concentreren, en fijner voor de instructeur, weer een bijdehandte moeder minder.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 20:44

spatter schreef:
Ayasha daar is ze ook uit gegaan natuurlijk want ik snap ook wel dat een lesgeefster daar niet blij van wordt.
Maar als iemand echt belagelijke dingen gaat vragen aan pony en ruiter bemoei ik me daar wel mee.
In de trant van, geef die pony eens een flinke mep met de zweep want hij luistert niet terwijl iedere beetje paardenmens kon zien dat de pony precies deed wat de ruiter aangaf alleen was dat de bedoeling niet maar dan moet je de ruiter het beter leren doen, niet de pony een mep verkopen.

En eerlijk ik rij al heel wat jaartjes maar kom nog steeds lesgeefsters, gevers tegen die dingen verkondigen waar je tenen krom van gaan staan en je je afvraagt hoe die ooit op het idee zijn gekomen om les te gaan geven.

Tsja, dat je je er dan tussen steekt begrijp ik natuurlijk. :) Maar bij zo'n lesgeefster kan je ook gewoon maar beter weg gaan. :) dus gewoon "dit vind ik niet correct" kind pakken, eventueel pony pakken indien die van jou is en opzoek naar een ander. :D

blyth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 20:54

Ik heb dit vroeger toen ik nog tussen de pony's reed zo vaak gezien helaas..

Ouders die langs de kant stonden te schreeuwen, of nadat ze klaar waren hun kinderen helemaal de grond in boren, verschrikkelijk vond ik het!

Maar het ergste vond ik toch nog wel van een meisje die een kleine B pony had en die van haar ouders haar pony helemaal moest opfokken voor de barage..
Ze stonden met 3 man te schreeuwen in die bak en het meisje moest haar pony continu slaan met de zweep om het dier maar heet genoeg te krijgen, eenmaal in de ring was het dier niet meer te houden, ik heb mijn hart vast gehouden voor het arme kind :n

Jodyy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 21:43

Nou helaas niet alleen bij kinderen jeetje miena wat kunnen ze soms te keer gaan! Tegen elkaar en tegen paard.... ik heb zelf mijn paard gekocht toen hij 1,5 was voor een bedrag om te lachen hij was het lelijke eendje van stal! Zelf ingereden zadelmak gemaakt alles zelf bekostigt geregeld en aan hem geleerd, en het is goed gelukt al zeg ik het zelf. Heb nu meerdere malen naar me hoofd toegslingerd gekregen, dat het logisch was als je zo'n duur sportpark en spullen van pappie krijgt , trotser kon je mij niet krijgen! Maar wat een afgunst zat daar bijomdat hun eigen paard niet lekker loopt gaan we andere bekritiseren! Gelukkig rijden er ook genoeg mensen die elkaar gunnen, altijd elkaar succes wensen 'n gezellig kletsen met in of uitstappen!