Stap jij op een vreemd paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Stap jij op een onbekend paard?

Ja
773 (80%)
Nee
190 (19%)

Totaal aantal stemmen: 963

fro

Re: Stap jij op een vreemd paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 10:49

Jup, stap overal op. Maakt mij niet uit of ik weet wat hij doet of niet.

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 11:04

Als een bekende gewoon aan me vraagt van kun je mijn paard even uitstappen en ik ken het paard niet maar weet dat die persoon wel weet wat ik kan hebben, ja dan wil ik best wel even opstappen en wat rondjes met het paard stappen maar, echt rijden van een paard, ja daar word het alweer wat pittiger. Ik ben gewoon nog niet zo'n goede ruiter dat ik met elk paard weg kan rijden.

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 11:05

Ja. Maar dan doe ik wel een cap op. Bij mijn paard kan ik namelijk van alles doen zonder dat hij ervan schrikt ofzo. Ik vertrouw andere paarden wel een stuk minder, komt omdat mijn paard heel veel toelaat.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 11:06

Ik heb jarenlang studentenwedstrijden gereden en dan stap je altijd op vreemde paarden. Maar die vreemde paarden worden wel eerst losgereden, dus als t paard daar niet debiel doet heb ik er wel vertrouwen in dat hij t bij mij ook niet doet... verder zie ik altijd graag eerst iemand anders opstappen voordat ik er op ga zitten.

mirm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 11:10

De laatste keer dat ik op een vreemd paard stapte, zat ik 5 maanden in een rolstoel... Dus nee, dat doe ik niet meer! ;(

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 11:14

Sinds ik paar jaar terug achterover ben geklapt met een vreemd paard, 2 weken coma heb gelegen en een knie operatie paar jaar nadien door die val en nog blessures er van heb ben ik heel voorzichtig geworden...

Zelfs als mijn eigen ruin een niet zo goede dag heeft zeg ik ook sneller , vandaag maar niet...

Vroeger maakte ik paarden zadelmak, reed ik de probleempaarden en paarden op proef of voor de verkoop.
Door die blessures kan ik ook niet meer zo goed rijden als vroeger dus hou ik me niet meer met andere paarden bezig. Soms uitstappen als ik weet dat ie braaf is (paard van goede vriendin, die ken ik door en door dat paard)

GixWillsNino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 14:54

Ja meestal wel, heb een tijd gehad dat ik wel angst had, nu nog wel bij elk paard waar ik de eerste keer op stap, verder weinig, het slijt steeds meer met de tijd.

Vooral in mijn pennyjaren veel angst gekend door ongelukken met manegepaarden.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 15:01

quartel schreef:
no way :n

Toen ik aan het zoeken was naar een paard stapte ik er op niet 1 voor ik een ander er op had zien rijden.
Ik ben alles behalve heldhaftig op dat gebied :')
Je ziet al snel of iemand anders veel moet doen om het dier te rijden....en als ik dat zie dan sla ik graag over.
Maar ik ben dan ook niet meer zo jong en heb zelf kids thuis, dat maakt het vaak wel anders allemaal.

Hier hetzelfde verhaal...
Afgelopen jaren 2x de mist mee ingegaan en nu wil ik toch eerst iemand anders hebben zien rijden of de eigenaar moet er 100% van overtuigd zijn dat het dier braaf is en ik moet vertrouwen hebben in de eigenaar...

2x naar gevallen en onder paard terecht gekomen. liep relatief goed af, heb veel gel;uk gehad want had beide keren been kunnen breken en met kleine kinderen die echt nog getild en verzorgd moeten worden en paarden aan huis die van jou afhankelijk zijn met man die buitenshuis werkt, moet je zo min mogelijk risico nemen. Als er iets gebeurd (gebroken arm/been bijv.) heb je echt een probleem!!!

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 22:05

Ja, ik stap wel op een vreemd paard. Ik rij veel verschillende paarden, en merk als ik er op zit snel genoeg hoe t gaat. Er zijn niet veel paarden waar ik niet op zou stappen, vooral niet als ze van mensen zijn die ik ken, of die ik via via ken, of waarvan ik weet dat ze t paard zelf ook regelmatig rijden, want Dan 'kan het dus wel'.maaaar Ik zou NOOIT op een vreemd paard naar buiten gaan, zonder dat ik m eerst in de bak gereden heb. Zou ik vroeger wel gedaan hebben trouwens, toen was niets me Te gek :')

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 22:07

Vroeger wel ja.
Nu ben ik er iets voorzichtiger in.
Heb wat meer verstand dan vroeger:P.
En mn lichaam werkt niet altijd even goed meer mee.
Maar lijkt het paard me enigzins betrouwbaar, iig geen rotzak, dan waag ik het vaak wel erop.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 22:35

Cassidy schreef:
Mee eens. Nogmaals, geen enkel paard is het waard om een meter onder de graszoden voor te belanden, of erger nog, voor de rest van je leven in een rolstoel. Echt geen enkel paard....

_/-\o_ Amen!

Heel erg waar. Vroeger moest ik nog wel eens stoer zijn. Maar het schiet helemaal niet op. Ik durf nu er nog wel op te stappen als ik zie dat bv de eigenaar er gewoon maar een beetje op zit te zitten en het paard daardoor alle tijd en gelegenheid heeft om te zeggen "1, 2, 3, ja daar ga ik hoor baas!" dan rijd je er even lekker aan en niks aan de hand, maar als de baas weer opstapt terug hetzelfde verhaal.

Paard huren maak je mij meestal echt niet blij mee. :=

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 22:38

saddledancer schreef:
Ja, ik stap wel op een vreemd paard. Ik rij veel verschillende paarden, en merk als ik er op zit snel genoeg hoe t gaat. Er zijn niet veel paarden waar ik niet op zou stappen, vooral niet als ze van mensen zijn die ik ken, of die ik via via ken, of waarvan ik weet dat ze t paard zelf ook regelmatig rijden, want Dan 'kan het dus wel'.maaaar Ik zou NOOIT op een vreemd paard naar buiten gaan, zonder dat ik m eerst in de bak gereden heb. Zou ik vroeger wel gedaan hebben trouwens, toen was niets me Te gek :')

Ik heb juist in GB de ervaring dat ze erg voorzichtig zijn met hun gasten en je eerder iets te rustige dan te snelle paarden meegeven.
Ik klaag daar verder niet over want geeft soms ook wel andere grappige effecten, zoals paarden die toerist in hun eigen dorp zijn of, als je erg vroeg in het seizoen bent, paarden die nog net niet helemaal in hun zomerconditie zijn en dan wel heel enthousiast aan een klim beginnen, maar ergens halverwege opgeven en maar verder stappen :D

Ik heb in GB nog maar een keer meegemaakt dat we serieus moesten voorrijden. Die toko was ook eigenlijk geen toko die met toeristen op stap ging, maar omdat het buiten het seizoen was en wij blijkbaar voldoende in onze mars hadden, mochten we wel met een rit meerijden.

Knuddefrutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 23:34

Als manegeruiter stap ik regelmatig op een onbekend paard. Natuurlijk zie je de meeste van die exemplaren al wel lopen in de les.... dus dan heb je wel enig idee over de risico-factor:-)
Maar ook op vakantie in het buitenland ben ik al meerdere malen op buitenrit geweest bij een volkomen onbekende manege. Je hebt dan niet echt een idee waar je mee op pad gaat. Tot nu toe gelukkig zonder brokstukken.
Ik moet wel als ik het paard zie een goed gevoel er bij hebben, anders pas ik alsnog...

aim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 23:37

Vroegee zonder enig nadenken wel. Nu heb ik 12 geleden een ongeluk gehad ( paard uitgegleden boven op mijn voet. Alle middenvoetsbeentjes uit de kom ) en kan ik na 2 operaties en 12 weken pas langzaam aan beginnen met gewicht op mijn voet zetten en leren lopen. Dat " zomaar op een paard stappen" laat ik nu even zitten.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 23:41

Gypsy schreef:
Cassidy schreef:
Mee eens. Nogmaals, geen enkel paard is het waard om een meter onder de graszoden voor te belanden, of erger nog, voor de rest van je leven in een rolstoel. Echt geen enkel paard....

_/-\o_ Amen!

Volledig mee eens. Nadat ik mijn rug heb gebroken weet ik hoe het kan aflopen, en dat is inderdaad geen enkel paard waard. Ik kijk wel uit.

xxTalitha93

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 22:24

Ik doe het altijd wel eigenlijk. Maar moet eerlijk zeggen, dat ik tijdens het rijden op een vreemd paard, wel even de kat uit de boom kijk!

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 22:28

Het is al jaren mijn baan. Ik stap overal zonder twijfel op. Of ik het paard ken, of ik verhalen over het paard heb gehoord, of ik het heb zien misgaan met andere ruiters. Ik stap overal op :j Doe natuurlijk wel zoveel mogelijk om het veilig te houden, maar doe het wel.

Manou_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 23:43

Ik stap in principe overal wel op, beetje bokken en steigeren vind ik niet erg hoor, maar van die paarden die echt stijl achterover slaan en bijna omklappen vind ik wel eng. Voor hetzelfde geld valt hij een keer op je!

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 00:04

voor mij ook een ja en een nee.. als ik voor iemand paarden moet rijden voor de aankoop zorg ik eerst dat de verkoper er eerst op gaat voor dat ik er op ga en dan rij je ook maar een kwartiertje of 10 minuten om te testen.. even alle gangen en een sprongetje. maar mocht ik het bij de verkoper al niet vertrouwen omdat het paard al moeilijk doet dan neem ik het risico niet.

verder komen er bij ons regelmatig vreemde paarden op stal die mensen bij ons stallen zodat wij ze in of door kunnen rijden. maar deze paarden train je eerst vanaf de grond voordat je er op gaat dus dan ken je ze al en met jonge paarden is het toch een ander verhaal.

hoe voorzichtig je ook bent.. ik ben met inrijden nog nooit van een "vreemd" paard gegooid. met inrijden van men eigen pony (die een slechte start heeft gemaakt vroeger bij vorige eigenaar) ben ik een soort van gelanceerd 2 weken geleden waardoor ik nu met een gebroken ruggenwervel thuis zit... inschattingsfoutje van mij. hij gaf aan verder te zijn dan hij uiteindelijk echt was blijkbaar. we werken nu weer van voor af aan vanaf de grond, als ik hersteld ben ga ik er pas weer op en voor hem ook goed om even het ongelukje te kunnen vergeten.

dus hoe voorzichtig je ook bent met een vreemd paard. het zegt eigenlijk niks. naja ligt er ook aan wat voor werk je doet met paarden misschien. maar voor mij dus liever geen vreemd paard maar een paard die ik eerst vanaf de grond kan leren kennen.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 00:14

Beetje ertussen in, bij de meeste paarden kan je op de grond ook al redelijk inschatten hoe hij onder het zadel is. Als ze op de poetsplaats al staan te stuiteren sla ik graag over.
Ook ben ik bij bepaalde rassen makkelijker, ik heb voor een fjordenfokker een paar fjorden ingereden, dat was letterlijk gewoon zadel erop, mens erop en aan de longeerlijn wat rondjes voor de eerste keer. Deze hadden verder ook eigenlijk nooit een zadel opgehad en waren nooit echt gelongeerd. Maar het waren stuk voor stuk brave, nuchtere fjorden, en daarbij zit een fjord natuurlijk iets stabieler dan een hoge, dunne KWPNer. Om maar over de afstand tot de grond te zwijgen. Van die echte KWPN hittepetitjes reageren vaak dan toch wat nerveuzer en paniekeriger.
En het ligt natuurlijk ook aan de situatie, meestal stap ik op een vreemd paard van bijvoorbeeld een stalgenootje, dan heb je dat paard wel vaker gezien onder het zadel.
Verder kan het nog zo'n leuk paard zijn, maar als ik het niet vertrouw stap ik er gewoon niet op. Vroeger dacht ik niet aan de consequenties, als je een arm brak hoefde je alleen maar een paar dagen niet naar school, heuj.
Maar nu weet ik gewoon dat als er iets gebeurd ik daar echt gewoon een hoop last van ondervind.

mijnoe213

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 00:20

Liever niet.. ik word er zelf altijd een beetje zenuwachtig van omdat toch ieder paard anders is en anders rereageert.

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 00:25

Ja, mits het geen iel pony'tje is, maar dat lijkt me logisch.

Een beetje geklier vind ik geen probleem om er uit proberen te rijden, maar als ze rechtop en levensgevaarlijk omhoog gaan dan lijkt het me tijd om er een professional naar te laten kijken. Daar ben ik niet kundig genoeg voor. Verder maakt het me niet zoveel uit wat voor paard het is, zolang het maar 4 benen heeft en het ademt :+

Rene_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 11:14

Rij ook op een manage waar je op verschillende paarden wordt gezet. Als er iemand bij is die de paard ken heb ik er geen problemen mee. Gewoon vertrouwen op de paard en de inschattingsvermogen van degene die je erop zet.

Als ik nooit op een vreemd paard had gestapt, had ik nooit kunnen leren paardrijden en zou op vakantie een mooie tocht hebben misgelopen.

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 11:21

Heb op nee geklikt.

Ik stap op paarden die ik ken (van vrienden of stalgenoten), maar daarbij ga ik niet gelijk vol aan de bak. Moet er eerst een gevoel bij krijgen hoe deze reageert.

Vreemde paarden stap ik niet zo snel op, ook al zegt iemand dat dat wel kan.

Behalve op vakanties en ik ergens een ritje wil maken, maar dat zijn paarden die dit dagelijks doen. Ondanks dat die natuurlijk ook kunnen schrikken.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 11:26

Mijn antwoord is Ja/Nee :-)
Ik stap niet zo maar op een Nrps of Kwpn paarden (ik heb daar een heel naar ongeluk meegehad). Ik rij al een jaar op een paard die ik bijrijd een super brave duits warmbloed, maar altijd buiten met een bodyprotector het vertrouwen is er nog steeds nier. Een gelder of groninger daar stap ik zo op. Van het voorjaar nog een net ingereden groninger waarmee ik gelijk een buitenrit mee maakte.