Stelling: zowel paard als ruiter moeten in conditie zijn

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 08:03

Elise_0o schreef:
Goed en gezond eten is al de helft van het werk. Neem aan dat je daar wel tijd voor hebt?
Aangezien je al beweging krijgt door het paardrijden zou je zo af kunnen vallen en een betere conditie kunnen krijgen.

Ik denk dat daar bij mij het grootste pijnpunt zit. Ik woon alleen en heb een tijdje geknokt met mezelf (psychisch) en nooit echt de moeite genomen voor mezelf te koken, laat staan gezond te koken!
Gelukkig begin ik dat nu te leren, maar snel gaat het niet. Hoeft ook niet overigens, zolang er maar steeds kleine stapjes in de goede richting komen.
Ik kom er langzaam maar zeker achter dat sporten niet zo'n hel hoeft te zijn als ik dacht, en dat koken ook echt geen uren hoeft te duren!

Alleen dat verdomde uithoudingsvermogen/die discipline! Grrr! Gaat het 2 weken goed en dan ineens...
Maar goed, zolang ik steeds vaker 2 goede weken heb komt het uiteindelijk wel goed.

Danique_G schreef:
Ja, ruiter moet ook in conditie zijn. Als je al niet eens weet hoe je je eigen lichaam moet trainen, hoe kun je dan ooit een paarden lichaam trainen? Ik denk als hier meer kennis over is in de paardensport (met name de breedtesport) dan durf ik wel te zeggen dat 60% van de blessures voorkomen kunnen worden. (Natuurlijk wel een ruw gokje)

Ik denk dat het in een heleboel gevallen niet de kennis is, ik weet dondersgoed hoe ik mijn lichaam moet trainen en dat van mijn paard. Grotendeels door opleiding en gedeeltelijk door ervaring.
Echter ik DOE het dus niet genoeg... De kennis is aanwezig, de discipline gaat helaas met regelmaat op vakantie...

Ik bedoel, ik woon een kwartiertje fietsen van stal af, als ik doorfiets 10 minuten. Ik neem me iedere dag voor om te gaan fietsen. Ik hoef alleen echt niet van mezelf als het pijpestelen regent, en toch ga ik bijna altijd 'even snel' met de auto, dan ben ik wel 5 hele minuten sneller!
Als je er rationeel over nadenkt echt je reinste onzin, en toch, neem gisteren 'Het waait wel erg hard, stel dat ik door de inspanning een migraine aanval krijg, dan moet ik nog helemaal naar huis fietsen en kan ik niks met paard doen, das ook zielig. Hmm ik ga voor de zekerheid wel met de auto'

Natuurlijk, in het verleden is gebleken dat ik van een goede inspanning inderdaad een migraine aanval kan krijgen, maar ik heb inmiddels medicijnen op stal liggen en hoe beter mijn conditie is hoe minder aanvallen ik krijg. En toch gebruik ik dit excuus regelmatig! (en dan natuurlijk boos worden dat je zo slap bent enzo, helpt ook niks :') )

Het in conditie komen is denk ik grotendeels psychisch, denken dat je het niet kunt ten opzichte van het daadwerkelijk niet kunnen.
Je lichaam kan wss meer dan je zelf denkt

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 14:16

Sannanasje schreef:
Elise_0o schreef:
Goed en gezond eten is al de helft van het werk. Neem aan dat je daar wel tijd voor hebt?
Aangezien je al beweging krijgt door het paardrijden zou je zo af kunnen vallen en een betere conditie kunnen krijgen.

Ik denk dat daar bij mij het grootste pijnpunt zit. Ik woon alleen en heb een tijdje geknokt met mezelf (psychisch) en nooit echt de moeite genomen voor mezelf te koken, laat staan gezond te koken!
Gelukkig begin ik dat nu te leren, maar snel gaat het niet. Hoeft ook niet overigens, zolang er maar steeds kleine stapjes in de goede richting komen.
Ik kom er langzaam maar zeker achter dat sporten niet zo'n hel hoeft te zijn als ik dacht, en dat koken ook echt geen uren hoeft te duren!

Alleen dat verdomde uithoudingsvermogen/die discipline! Grrr! Gaat het 2 weken goed en dan ineens...
Maar goed, zolang ik steeds vaker 2 goede weken heb komt het uiteindelijk wel goed.

Danique_G schreef:
Ja, ruiter moet ook in conditie zijn. Als je al niet eens weet hoe je je eigen lichaam moet trainen, hoe kun je dan ooit een paarden lichaam trainen? Ik denk als hier meer kennis over is in de paardensport (met name de breedtesport) dan durf ik wel te zeggen dat 60% van de blessures voorkomen kunnen worden. (Natuurlijk wel een ruw gokje)

Ik denk dat het in een heleboel gevallen niet de kennis is, ik weet dondersgoed hoe ik mijn lichaam moet trainen en dat van mijn paard. Grotendeels door opleiding en gedeeltelijk door ervaring.
Echter ik DOE het dus niet genoeg... De kennis is aanwezig, de discipline gaat helaas met regelmaat op vakantie...

Ik bedoel, ik woon een kwartiertje fietsen van stal af, als ik doorfiets 10 minuten. Ik neem me iedere dag voor om te gaan fietsen. Ik hoef alleen echt niet van mezelf als het pijpestelen regent, en toch ga ik bijna altijd 'even snel' met de auto, dan ben ik wel 5 hele minuten sneller!
Als je er rationeel over nadenkt echt je reinste onzin, en toch, neem gisteren 'Het waait wel erg hard, stel dat ik door de inspanning een migraine aanval krijg, dan moet ik nog helemaal naar huis fietsen en kan ik niks met paard doen, das ook zielig. Hmm ik ga voor de zekerheid wel met de auto'

Natuurlijk, in het verleden is gebleken dat ik van een goede inspanning inderdaad een migraine aanval kan krijgen, maar ik heb inmiddels medicijnen op stal liggen en hoe beter mijn conditie is hoe minder aanvallen ik krijg. En toch gebruik ik dit excuus regelmatig! (en dan natuurlijk boos worden dat je zo slap bent enzo, helpt ook niks :') )

Het in conditie komen is denk ik grotendeels psychisch, denken dat je het niet kunt ten opzichte van het daadwerkelijk niet kunnen.
Je lichaam kan wss meer dan je zelf denkt

Beetje offtopic, maar Jamie Oliver heeft op 24 kitchen een leuk kookprogramma waarin hij laat zien dat koken niet lang hoeft te duren/moeilijk hoeft te zijn en je toch gezond kunt eten. Altijd als ik er naar kijk dan krijg ik ook zin om het na te gaan maken. :)

Voor de rest heb je helemaal gelijk dat 'Het in conditie komen is denk ik grotendeels psychisch, denken dat je het niet kunt ten opzichte van het daadwerkelijk niet kunnen.'
Dat is de eerste, maar ook gelijk de moeilijkste stap die je moet maken!

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 14:17

Maar sannanasje, dan bedoel je dus de kwestie "overgewicht"? (sorry weet niet hoe dat bij jou zit, gaat mij ook niets aan. Daar niet van) want van die 10 minuten fietsen zal je bewijzen van geen monster conditie krijgen. Pak zelf ook wel eens de auto terwijl het echt maar 2 km is. Excuzen zoeken is perfect menselijk.

Over de kennis waar ik denk dat het over het algemeen aan schort. Tsja, ik baseer het een beetje wat ik hier lees op Bokt en wat ik zie op stal. Kan zijn dat jij een op een stal zit met meer kennis. Rekening er mee houden dat de mensen op Bokt met kennis juist praten. Maar meestal als je mensen vertelt dat je het hart en pezen ook moet trainen en rekening moet houden met super compensatie kijken ze me heel raar aan terwijl ik denk, dat dat samen met africhting de basis is van het paardrijden. Dus of jet er aan schort moet iedereen zelf weten, maar ik blijf er in geloven van wel. Tenzij iemand aan komt met harde bewijzen. Dan geef ik gelijk.

Maar ben je persé met overgewicht uit vorm? Vraag ik mij dan weer af. Als marathonloper: ja. Als discuswerper oid: niet direct... Tuurlijk moet je wel monsterlijk gespierd zijn. Maar kijk nu naar het EK op Eurosport: ik zie een prachtig buikje bij sommige dat echt niet alleen spier is. Maar, om even terug te komen op paardrijden, ben je uit vorm met overgewicht? Nouja, het is wel dode massa dat het allemaal wat moeilijker maakt. Dus ik denk ja. Maar er valt wel mee te rijden/paardvalt er op te trainen, dus misschien geen keiharde ja. Misschien eerder een nee, maar liever niet.

En voor ik weer pb's krijg met dat ik mensen kwetst over de het onderwerp overgewicht. Nee ik wil niemand beledigen. Ja merendeel is wel te zwaar. Ja ik vind het heel erg naar als je door ziekte en of medicijnen te veel vet op slaat (en dat meen ik oprecht). Nee ik denk niet dat een groot deel daardoor te dik is. Ja het spijt me. Nee ik wil echt niemand beledigen. Ja ik word echt helemaal gek van de mensen die lezen wat ze willen lezen dus hier al vast mijn antwoorden.

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 16:21

Danique_G schreef:
Maar sannanasje, dan bedoel je dus de kwestie "overgewicht"? (sorry weet niet hoe dat bij jou zit, gaat mij ook niets aan. Daar niet van) want van die 10 minuten fietsen zal je bewijzen van geen monster conditie krijgen. Pak zelf ook wel eens de auto terwijl het echt maar 2 km is. Excuzen zoeken is perfect menselijk.

In mijn geval is het een combinatie van, echter ben ik van mening dat je ook met overgewicht wel een betere conditie kunt hebben dan ik nu heb.

En als ik van 10 minuten fietsen met een beetje tegenwind buiten adem ben vind ik dat ik een K*T conditie heb, dat staat volledig los van mijn gewicht. Van die 10 minuten fietsen krijg ik wss idd geen monsterconditie, maar wel een betere dan nu :+

Danique_G schreef:
Over de kennis waar ik denk dat het over het algemeen aan schort. Tsja, ik baseer het een beetje wat ik hier lees op Bokt en wat ik zie op stal. Kan zijn dat jij een op een stal zit met meer kennis.

En bij de meeste mensen heb je misschien wel gelijk, ik had het ook voornamelijk over mezelf.

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 16:23

Elise_0o schreef:
Beetje offtopic, maar Jamie Oliver heeft op 24 kitchen een leuk kookprogramma waarin hij laat zien dat koken niet lang hoeft te duren/moeilijk hoeft te zijn en je toch gezond kunt eten. Altijd als ik er naar kijk dan krijg ik ook zin om het na te gaan maken. :)

Ik zag het laatst ja, ik hartje Jamie!
Maar daarnaast kijk ik ook masterchef, die vaak taarten enzo maken die ik dan ook wil maken :')

Elise_0o schreef:
Voor de rest heb je helemaal gelijk dat 'Het in conditie komen is denk ik grotendeels psychisch, denken dat je het niet kunt ten opzichte van het daadwerkelijk niet kunnen.'

Gaat vast een keer goedkomen, maar iets met kleine stapjes enzo

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 12:57

Danique_G schreef:
Ik vind conditie ook niet helemaal correct. Paardrijden is nauwelijks/niet conditie werk.

Puur uit interesse, ik dacht toch (ook) van wel? Wat is het dan wel volgens jou?

Lara_Silver

Re: Stelling: zowel paard als ruiter moeten in conditie zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 13:26

Er word volgens mij weer de algemene lichamelijke conditie met uithoudingsvermogen verwisseld. Uithoudingsvermogen maakt deel uit van de conditie maar is niet hetzelfde daar conditie globaler is, en ook de spierkracht enz. meetelt.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 13:47

Jep, volgens mij heb je beide nodig voor paardrijden, uithoudingsvermogen én spierkracht. Spierkracht dan in de zin van vormspanning die je vast moet kunnen houden, althans, bij dressuur rijden.

Paardrijden is ook één van de weinige sporten (ik geloof zwemmen ook) waarbij je nagenoeg alle spieren in je lichaam gebruikt.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 15:30

Om een citaat te geven uit een van mijn favo boeken op dit moment
Citaat:
Fitness is belangrijk
Een ruiter die al na een kwartier moe is, kan de spiertonus van zijn lichaam niet vasthouden en wordt, door de slechte zit die daardoor ontstaat, voor zijn paard een zware last.

Bron: Klassieke dressuur, S.M. Radtke

Het gaat dus niet om gewicht, maar uithoudingsvermogen in het algemeen. Om antwoordt te geven op de stelling, ik vind dat zowel ruiter als paard in goede conditie moeten zijn om de optimale omstandigheden te vormen voor een goede training.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 17:20

Hé.. Ik was het topic opeens kwijt. Maargoed, hij weer terug.

Ach nouja, je pakt inderdaad wel weer die 10 minuten fietsen mee! Begin is er. Zijn nog zat mensen die in de auto blijven. Je bent teminste al eerlijk tegen jezelf en dat vind ik ook heel knap.

Lara, daarom noem ik het zelf ook liever geen conditie. Er is teveel verwarring. De meeste mensen hier begonnen ook over hardlopen etc. Daarom noem ik het liever hier 'in vorm zijn'. Is meestal wat duidelijker.

starbreeze, (oei, met deze opmerking ga ik mezelf niet geliefd maken) ik vind paardrijden ook helemaal geen sport. Een sport voor mij is dat je je lichaam kunt trainen tot alles wat er in zit. En dat ga je niet bereiken door alleen op het paard te zitten imo. spieruithoudingsvermogen, ja je hebt het nodig. Maar ook niet meer dan een 1,5 uur correct te kunnen zitten in alle gangen (grofweg). Wel denk, ik dat je door jezelf te trainen beter kunt worden. Alsnog heb je wel de ervaring nodig op de paardenrug om je eigen kracht in goede banen te kunnen leiden. Niet om mezelf compleet op te hemelen, maar ik heb behoorlijke buikspieren/een sterke core en een goed uithoudingsvermogen. Zijn er meer ongetrainde mensen die beter zitten? Zonder twijfel. Tijdje onzeker geweest in het zadel en dat draagt allemaal niet bij. Uiteindelijk kun je trainen wat je wilt maar in het zadel heb je weer je rijkunst nodig. Veel kracht en uithoudingsvermogen komt er niet bij kijken, maar wel veel discipline en zelfreflectie.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 11:14

Haha oké duidelijk :) maar dan is tennis toch ook geen sport in jouw ogen? Of voetbal? Ik denk dat bij iedere sport een andere spiergroep of handigheid belangrijk is plus het talent en doorzettingsvermogen van de sporter om het gevraagde goed uit te voeren (ik denk niet dat ik ooit een goede voetballer wordt..). Een bodybuilder kan niet wat een atleet doet en omgekeerd. Dat is bij iedere sport gewoon anders.

Ik vind het actief beoefenen van paardrijden (dus niet een uurtje meerijden op de manege) wel een sport, een kunst, je kunt het niet zonder training en je hebt een bepaalde conditie nodig om het (goed) te kunnen uitvoeren. Daarnaast inderdaad het mentale stuk wat belangrijk is.

In het citaat en de reactie van Brighteyes85 kan ik me helemaal vinden.

Kasperr15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 11:15

Ik vind dat de ruiter zeker ook conditie moet hebben :)

Shethorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 11:17

Ja ik vind dat de ruiter ook een goede conditie moet hebben. Vorig jaar was mijn conditie heel slecht (ik was toen een paar weken ziek geweest) en daarna kon ik geen eens meer een uur les vol houden (was wel intensieve les)

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 10:17

Ik vind het altijd grappig in dit soort discussies dat mensen uit gaan leggen waarom hun conditie niet goed is, en dan daarvoor allerlei excuses gaan aandragen of dat de discussie uitmondt in discussie over wel of niet slank zijn. En het allerergste vind ik dat degene die dan in de slachtofferrol gaan kruipen met opmerkingen als '...dus dan mag ik niet meer paardrijden???'

Eigenlijk vind ik het ook triest, want uit dit soort reacties blijkt dat door veel paardrijden dus niet echt als sport wordt gezien waarbij je een team vormt met je paard. Wie niet het belang van een ruiterfitheid inziet en daarin ook daadwerkelijk kritisch naar zichzelf kijkt en er ook wat mee doet, ziet imo zijn paard simpelweg als een ding, een fiets of een fitnessapparaat.

Wetenschappelijk staat het belang van een fit ruiterlichaam allang vast. Een fit ruiterlichaam is van invloed op ruitervaardigheid. En hoe vaardiger de ruiter, des te beter voor het welzijn van het paard. Zo simpel is het, geen speld tussen te krijgen.

Zonder de juiste spiertonus, met name in je core, zonder een goede conditie, zonder een bepaalde soepelheid kun je simpelweg gewoon niet fatsoenlijk op je paard zitten. Sommige mensen hebben dat genetisch gezien van nature al wat meer en anderen zullen daar door training wat meer moeite voor moeten doen. Maar zeker als je ouder wordt, moet je op den duur allemaal naast het paard extra moeite gaan doen om je lichaam ruiterfit te houden. Bij goed paardrijden is ook balans en coördinatie van belang. Ook dat heeft het ene mens van nature meer dan het andere. Maar ook dat kun je trainen.

Sannanasje schreef:

Sannanasje schreef:

Maar discipline is ook een hele belangrijke eigenschap om een paard goed te kunnen trainen. Als jij al niet eens gedisciplineerd naar jezelf kan zijn, dan lijkt het mijn niet in de lijn der verwachting liggen dat je in de training van je paard wel gedisciplineerd kan zijn. Verder; als jij je eigen training nooit langer dan 2 weken volhoudt, dan schat ik zo in dat de ervaring die je daarmee op hebt gedaan echt te mager is. Je moet zeker een maand of 3 in een goede opbouw trainen voordat je echt een beetje resultaat gaat krijgen. Geld voor training van mensen en ook van paarden. Kennis uit boeken is handig maar niet genoeg om in de praktijk ook echt een goede ruiter te zijn. Kennis uit boeken compenseert nooit een niet fit ruiterlichaam. Je kan wel weten hoe je moet zitten of hoe je hulpen moet geven omdat je dat in een boek hebt gelezen, maar als je je lichaam gewoon niet genoeg onder controle hebt om een goede onafhankelijke zit vol te houden kun je nooit op de juiste manier inwerken op een paard.

Zelfs topruiters doen aan ruiterfitheid en werken aan hun eigen conditie, coördinatie en balans om een nog betere ruiter te kunnen worden. Er is altijd een glijdende schaal van wat nog wel en niet 'kan'. Maar dat zou toch nooit de discussie mogen zijn? De discussie zou juist moeten zijn hoe je de beste ruiter voor jouw paard kan worden die je kan zijn? In het belang van zijn welzijn? En wij hier allemaal geen topruiters dus ik denk dat hier niemand een legitiem excuus heeft om NIET aan ruiterfitheid te doen, om naast je paard NIET aan jezelf te hoeven werken. Er valt op dat vlak altijd winst te behalen.

Elise_0o schreef:
'Het in conditie komen is denk ik grotendeels psychisch, denken dat je het niet kunt ten opzichte van het daadwerkelijk niet kunnen.'

Ik snap niet wat daar zo moeilijk aan is. Je moet het gewoon gaan doen ipv allerlei verklaringen in psychische analyses te gaan zoeken waarom je het niet doet. :?

Zolang iemand niet doet wat diegene zou moeten doen om de beste ruiter te worden die diegene kan zijn, is diegene geen goede ruiter. Niet allen fysiek maar ook mentaal. Heeft dan niet de juiste mindset. Kun je beter stoppen of accepteren dat het nooit wat zal worden en je paard daar dus altijd (in een glijdende schaal, want iedere situatie is anders) hinder van zal hebben. En verder zou ik mij niet zo druk maken om wat een ander daar dan van vindt, maar of je zelf met die gedachte kunt en wilt leven. Dat moet iedereen voor zichzelf kunnen verantwoorden vind ik. Verbeter de wereld en begin bij jezelf.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 10:43

Ik meng me hier ook even,

Danique, vind het wel grappig dat je dat zegt. Je zegt dat het dus om een goede zit draait. Maar jijzelf bezit al een goede conditie en kunt je dus focussen op een correcte zit.
Een goede basis conditie zorgt ervoor dat je je dat uur kunt concentreren op een correcte zit en correcte hulpen. Wanneer je die goede basis conditie niet bezit, zul je snel uitgeput zijn, weinig concentratie hebben en uiteindelijk een aardappelzak op een paard worden. Ook al had je tijdens dat kwartier dat je nog mee kon echt goed gereden. Je lichaam houd dat gewoon niet vol.

Dus een mooie basis conditie zorgt voor het verbeteren van de rijkunst. Ongeacht de talenten van de ruiter.
Je moet tenslotte niet alleen zitten maar ook meewerken met je paard. Zeker als je het iets wil aanleren. Maar dat wil niet zeggen dat de ruiter mee moet doen aan het ek atletiek, maar 1-2x bv lopen of zwemmen in de week zou een ruiter voldoende conditie moeten geven.

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 10:51

Wat is fit, ik kan uren rijden zonder problemen, geen stijfheid achteraf, maar laat me niet hardlopen, kunnen ze na een paar honderd meter met een zuurstofapparaat klaar staan. :j

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 11:09

Aria_zz schreef:
Ik meng me nohier ook even,

Danique, vind het wel grappig dat je dat zegt. Je zegt dat het dus om een goede zit draait. Maar jijzelf bezit al een goede conditie en kunt je dus focussen op een correcte zit.
Een goede basis conditie zorgt ervoor dat je je dat uur kunt concentreren op een correcte zit en correcte hulpen. Wanneer je die goede basis conditie niet bezit, zul je snel uitgeput zijn, weinig concentratie hebben en uiteindelijk een aardappelzak op een paard worden. Ook al had je tijdens dat kwartier dat je nog mee kon echt goed gereden. Je lichaam houd dat gewoon niet vol.

Dus een mooie basis conditie zorgt voor het verbeteren van de rijkunst. Ongeacht de talenten van de ruiter.
Je moet tenslotte niet alleen zitten maar ook meewerken met je paard. Zeker als je het iets wil aanleren. Maar dat wil niet zeggen dat de ruiter mee moet doen aan het ek atletiek, maar 1-2x bv lopen of zwemmen in de week zou een ruiter voldoende conditie moeten geven.

Nou.. Wie zegt dat het aan conditie ligt? In een oud patroon vervallen kan ook? Ik weet wel zeker dat het niet aan mijn spier uithoudingsvermogen ligt ;) best knappe conclusie vanaf een computer..

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 12:47

Welke conclusie? Ik maakt toch geen conclusie over jou? Ik zeg alleen dat het voor jou simpeler is om dit te zeggen omdat je al een basis conditie hebt. En natuurlijk kun je vervallen in oude gewoonten, maar wanneer je geen conditie bezit zal dit sneller het geval zijn dan wanneer je de tijd hebt om door te rijden aangezien je lichaam nog niet uitgeput is. Bekijk het zo: wanneer ik ga lopen kijk ik graag naar de natuur, ik kijk om me heen, geniet van waar ik loop, steek er eens een sprintje tussen en ga ook op mijn loop houding letten etc.
Echter, toen ik nog geen conditie bezat, keek ik veel meer naar de grond en/of naar het punt op het einde van de weg omdat ik daar zo graag wou komen. Ik was sneller uitgeput en raakte niet altijd waar ik wou komen. Snap je waar ik op doel? Met conditie is er meer ruimte om aan te passen en te verbeteren dan zonder.

Uiteraard is lopen/zwemmen een hele andere set spieren en kun je prima uren rijden zonder basisconditie in een andere sport. Maar als je bijna elke dag paardrijd zorgt dit ook voor een basisconditie uiteraard. En hoe dan ook, als je uren op buitenrit gaat zit je vooral op een paard, maar het ging hier over de sport.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 13:04

Als je zegt dat mijn lichaam iets niet vol houdt dan ga ik het wel opvatten als een conclusie ja :P Ik snap heel goed wat je bedoelt maar dit is zeker niet iets standaard. Anders zou zitten op een stoel ook een sport worden aangezien je daar ook actief en passief kan zitten. Ik vind een loophouding met rennen aan de ene kant hetzelfde omdat je dezelfde spieren gebruikt als paardrijden (core althans). Aan de andere kant totaal niet omdat rennen veeeel meer om uithoudingsvermogen draait waardoor een houding een groter risico heeft op verslappen. Hoe je het ook wens of keert, het is het paard wat echt lichamelijk getraind zal worden. Niet dat ik overigens denigrerend over paardrijden ben, ik vind een hele andere tak dan een ander soort sport. Ik vind het meer een kunst om te kunnen paardrijden.

Starbreeze, goed punt. Heb ik wel even over na gedacht. Maar ik denk dat we allebei moeten toegeven dat voetbal en tennis vele malen lichamelijk er/intensiever is dan paardrijden. Bij voetbal moet je conditioneel wel beter zijn hoe hoger je komt. Als je fit bent, ben je scherper namelijk. En hoe meer beweging er in het spel zit als je conditioneel beter bent waardoor je dus beter bent. Tuurlijk draait het om het spelletje/tactiek die je in je hoofd hebt anders zou een trainer geen functie hebben. Maar in vorm zijn is ook van enorm groot belang. Bij paardrijden hoef je simpelweg minder in vorm te zijn voor hoog niveau. En hetgeen wat je traint op het paard zal nooit boven een bepaald punt komen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 13:13

Zolang bijna iedereen hier een andere definitie van "conditie" hanteert blijft deze discussie doelloos...

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 13:21

Danique, oké, maar dan nog heeft conditie, in welke vorm dan ook, wel een positief effect op het paardrijden om de kunst beter te beoefenen en uit te voeren.
Sowieso vind ik dat een basisconditie levensnoodzakelijk is en veel te weinig gehanteerd, maar dat is een andere kwestie.
Maar wat ik wel vind is dat je op een paard ook 'scherp' moet zijn om met elke beweging mee te kunnen, en er voor te zorgen dat je dus meteen kunt reageren. Dat gaat niet als je lichaam maar wat mee zwabbert (dik of dun maakt niet uit) en je jezelf meer in de weg zit, je moet kunnen reageren als dat nodig is. Hoge sport vereist verfijning, dit is misschien minimale conditie in een andere sport, maar toch genoeg om op een kleine beweging van het paard te kunnen reageren.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 13:54

Aria_zz schreef:
Danique, oké, maar dan nog heeft conditie, in welke vorm dan ook, wel een positief effect op het paardrijden om de kunst beter te beoefenen en uit te voeren.
Sowieso vind ik dat een basisconditie levensnoodzakelijk is en veel te weinig gehanteerd, maar dat is een andere kwestie.
Maar wat ik wel vind is dat je op een paard ook 'scherp' moet zijn om met elke beweging mee te kunnen, en er voor te zorgen dat je dus meteen kunt reageren. Dat gaat niet als je lichaam maar wat mee zwabbert (dik of dun maakt niet uit) en je jezelf meer in de weg zit, je moet kunnen reageren als dat nodig is. Hoge sport vereist verfijning, dit is misschien minimale conditie in een andere sport, maar toch genoeg om op een kleine beweging van het paard te kunnen reageren.

Maar dan zijn het we het min of meer eens! :j :D

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 14:05

waar ik me ook sterk aan hou is hij moet rennen ... ja ik dan ook paard lief en ik doen ook alles samen los springen ook en ik ren ook met hem mee in de draf vind het belangrijk om een goede conditie te hebben zowel hij als ik :j

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 21:43

Danique_G schreef:
Aria_zz schreef:

Maar dan zijn het we het min of meer eens! :j :D

Ook mee eens :)

WorthTheWait

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 22:59

Ik vind dat je als ruiter ook in goede conditie moet zijn. Vind het vre-se-lijk als mensen met een barre conditie over hun paard zeggen dat hij te dik wordt en in 5 minuten als een tomaat op hun paard zitten.

Ik doe persoonlijk veel om een goede ruiter te kunnen zijn, hardlopen, touwtje springen en krachttraining zijn standaard voor mij. Ook eet ik niks ongezonds meer. Je moet er echt wat voor over hebben vind ik.