Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

. Ik denk gewoon dat je naar het paard moet kijken en ernaar moet kijken wat je wilt vragen van jouw paard.Cassidy schreef:Kan een heel stuk met je meegaan over dat zweefteven gedoe, maar compleet ga ik me toch niet overgeven. Ik kan heel slecht tegen extremisten, en de de extreme Naturals (die niet naar hun paard kijken) vallen bij mij daar toch echt onder.
Cassidy schreef:Maar zijn dat dan Naturals of gewoonweg mensen die te krenterig zijn om knap voor hun paard te zorgen (of dat soms ook op andere manieren financieel niet kunnen?)

Els1984 schreef:Wauw, het valt mij op dat de meeste mensen niet zo goed lezen.
Het gaat hier niet om de discussie of natural horsemanship beter is of niet, of bitloos of boomloos of juist met boom, beter is of niet. Daar zijn genoeg andere topics over. Het gaat er gewoon om dat paardrijden op zich niet natuurlijk is, hoe je het ook doet. En daar heeft Marjan Tulp helemaal gelijk in. Er is niks natuurlijks aan het op een paard zitten, of ze opsluiten in een stal of in een weiland. Een roofdier op een prooidier is onnatuurlijk. Maar zo zijn er meer dingen niet natuurlijk, kijk eens hoe wij wolven gedomesticeerd en door gefokt hebben, tot gezellige huishonden. Niks natuurlijks aan. Dat wil niet zeggen dat onnatuurlijk per definitie slecht is, maar het artikel wil ons er gewoon van bewust maken dat, hoe je ook op een paard zit (met of zonder zadel/bit) het niet natuurlijk is.
Daarom moeten we moeite doen om het voor elk individueel dier zo goed mogelijk te maken; zorgen voor een fijn leven, met genoeg weidegang en soortgenoten, goed voer, genoeg stimulans enzovoort. En als wij daar genoeg ons best voor doen, vind ik het niet verkeerd om in ruil daarvoor geregeld op je paard te rijden. Ik moet ook werken voor mijn geld. Maar zorg dan wel dat je ook goed naar het welzijn van het paard kijkt! We hebben toch allemaal liever een leuke baas, dan een banketstaaf?!
Cassidy schreef:En dan nogmaals, denk je niet de de mensen die de paarden op deze stallen hebben staan, niet zouden willen dat hun paard vaker buiten komt?
En dan nog zou ik als paddock een groter stukje willen zien dan 3x3 meter.... want er zijn ook stallen met de zogenaamde uitloopstal, 3x3m binnen box en ongeveer dezelfde maat aan uitloop...conform de nieuwe EU norm. Want je paard nog geen mogelijkheid geeft om even lekker zijn benen te strekken.
En dan zijn we uiteindelijk weer terug bij mijn eerder in dit topic geplaatste vraag: als jij je paard ver weg zou moeten zetten om hem dat wat je in je hoofd als ideale manier van houden hebt zitten, als jij ervoor krom moet liggen en er niet dagelijks naar toe zou kunnen als je dat zou willen, zou je dat er voor over hebben?
Of ga je concessies doen, en het paard dichterbij huis zetten, maar dan niet hele dagen buiten?

kiki1976 schreef:Als ik mijn paard minimaal 50 km verderop moet gaan zetten om haar bv overdag naar buiten te kunnen laten omdat het bv hier niet kan en hierdoor maar een paar keer per week heen kan? Nee dan zou ik geen paard houden.
Omdat ik er gewoon dagelijks heen wil kunnen gaan, ik heb geen paard om er maar bv 3/4 keer week naar toe te gaan.
Dichterbij en maar een halve dag buiten met de winter? Hierbij ga ik uit van mijn eigen paard. Van haar weet ik dat ik haar heel veel mee te kort doe.
Zij moet minimaal overdag naar buiten kunnen samen met andere paarden.
Cassidy schreef:kiki1976 schreef:Als ik mijn paard minimaal 50 km verderop moet gaan zetten om haar bv overdag naar buiten te kunnen laten omdat het bv hier niet kan en hierdoor maar een paar keer per week heen kan? Nee dan zou ik geen paard houden.
Omdat ik er gewoon dagelijks heen wil kunnen gaan, ik heb geen paard om er maar bv 3/4 keer week naar toe te gaan.
Dichterbij en maar een halve dag buiten met de winter? Hierbij ga ik uit van mijn eigen paard. Van haar weet ik dat ik haar heel veel mee te kort doe.
Zij moet minimaal overdag naar buiten kunnen samen met andere paarden.
Dat je bij verdere afstanden geen paard zou nemen is dan een keuze die je voor jezelf maakt, en dat kun je niet van een ander verwachten en je kunt niet in de portemonnee van een ander kijken. Dus laat een ander bij zijn keuzes in de waarde en ga niet roepen dat je misdadig bezig bent als je concessies doet.
Ibbel schreef:Els1984 schreef:Wauw, het valt mij op dat de meeste mensen niet zo goed lezen.
Het gaat hier niet om de discussie of natural horsemanship beter is of niet, of bitloos of boomloos of juist met boom, beter is of niet. Daar zijn genoeg andere topics over. Het gaat er gewoon om dat paardrijden op zich niet natuurlijk is, hoe je het ook doet. En daar heeft Marjan Tulp helemaal gelijk in. Er is niks natuurlijks aan het op een paard zitten, of ze opsluiten in een stal of in een weiland. Een roofdier op een prooidier is onnatuurlijk. Maar zo zijn er meer dingen niet natuurlijk, kijk eens hoe wij wolven gedomesticeerd en door gefokt hebben, tot gezellige huishonden. Niks natuurlijks aan. Dat wil niet zeggen dat onnatuurlijk per definitie slecht is, maar het artikel wil ons er gewoon van bewust maken dat, hoe je ook op een paard zit (met of zonder zadel/bit) het niet natuurlijk is.
Daarom moeten we moeite doen om het voor elk individueel dier zo goed mogelijk te maken; zorgen voor een fijn leven, met genoeg weidegang en soortgenoten, goed voer, genoeg stimulans enzovoort. En als wij daar genoeg ons best voor doen, vind ik het niet verkeerd om in ruil daarvoor geregeld op je paard te rijden. Ik moet ook werken voor mijn geld. Maar zorg dan wel dat je ook goed naar het welzijn van het paard kijkt! We hebben toch allemaal liever een leuke baas, dan een banketstaaf?!
Hè, hè, de eerste de het artikel van Marjan Tulp snapt... Jammer dat daar niet op gereageerd wordt.
Dáár gaat het om - 'we' sluiten onze ogen voor de realiteit - paardrijden/dieren houden in het algemeen is niet natuurlijk. Hoe je het ook wendt of keert, 'we' doen het uit eigenbelang. Of dat nou is omdat je op een paard sneller bent, een hond je kan helpen bij de jacht, of omdat je een koe in de wei kunt opfokken, slachten en kunt opeten zónder dat je er eerst een halve dag op hebt moeten jagen.
Allemaal omdat 'wij' mensen in de loop van de evolutie hebben gemerkt dat dieren ons het leven makkelijker maken.
En het enige dat Marjan zegt, is dat we daar wel eens wat voor terug mogen doen, maar dat een soort halfslachtig "terug naar de natuur" NIET altijd de goede manier is van iets terug doen. Want we hebben geen Przewalskii's, dus je paard als oerpaard bezien is óók niet helemaal de goede manier.
En er zijn veel te veel mensen die inderdaad denken - vaak uit onkunde - dat bitloos boomloos en ijzerloos dé oplossing is. En die onkunde grenst hier en daar dan ook inderdaad aan hersenloos...

kiki1976 schreef:Dan begrijp je mij helemaal verkeerd als je m'n eerdere post goed gelezen hebt.