Bewust onnatuurlijk paardrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kiki1976

Re: Bewust onnatuurlijk paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 23:49

Op veel grote luxe stallen gebeurt dat genoeg.
Maar het hoeft in mijn ogen ook niet altijd 365 per jaar op de weide te wezen, een paddock kan toch ook prima.
Maar als ik kijk op grotere stallen waar ze maar hooguit 5 paddocks hebben met de winter periode, maar wel minimaal 10x zoveel paarden....

En nee mijn paard staat ook niet het jaar rond op de wei, gaat hier ook niet op de kleigrond.
Maar wel overdag de hele dag buiten in de paddock met een bestraat stuk, zodat ze altijd droog kunnen staan. En met de nacht op stal.
En ja ze heeft wel met de winter een deken om.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 23:53

En dan nogmaals, denk je niet de de mensen die de paarden op deze stallen hebben staan, niet zouden willen dat hun paard vaker buiten komt?

En dan nog zou ik als paddock een groter stukje willen zien dan 3x3 meter.... want er zijn ook stallen met de zogenaamde uitloopstal, 3x3m binnen box en ongeveer dezelfde maat aan uitloop...conform de nieuwe EU norm. Want je paard nog geen mogelijkheid geeft om even lekker zijn benen te strekken.

En dan zijn we uiteindelijk weer terug bij mijn eerder in dit topic geplaatste vraag: als jij je paard ver weg zou moeten zetten om hem dat wat je in je hoofd als ideale manier van houden hebt zitten, als jij ervoor krom moet liggen en er niet dagelijks naar toe zou kunnen als je dat zou willen, zou je dat er voor over hebben?

Of ga je concessies doen, en het paard dichterbij huis zetten, maar dan niet hele dagen buiten?

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 00:09

Ik heb het geluk mijn paarden thuis te hebben zodat ik daar niet over na hoef te denken. Die van mij lopen het hele jaar door in de wei, weer of geen weer. In de winter wel s nachts op stal. Een deken op als dat nodig is, ijzers onder als dat nodig is, voer als het nodig is en verder de hele dag door hooi.
Ik ben blij dat ik de keuze voor een pensionstal niet hoef te maken. Zou echt niet weten waar ik ze zou willen stallen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 00:13

Ik heb het geluk om mijn paarden op een pensionstal te staan waar in de zomer voldoende weidegang is en in de winter iig een dagdeel dat ze op de paddock kunnen. Ik zou ook even niet weten waar ik ze verder neer zou willen zetten. Ik heb helaas geen geluk met huis met weiland, dus pensionstal is op dit moment mijn keuze. Of ik moet ze idd ver weg zetten. En er niet naartoe kunnen. En daar kies ik dan ook weer niet voor.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 00:53

Ook ik ben een beetje van beide, heb mijn paard het liefst zo lang mogelijk buiten maar ik wil wel een sportpaard houden, niet een paard waar ik af en toe aan en lijntje grondwerk mee doe. Ik heb zowel een bitloos hoofdstel als een hoofdstel met bit en dit wissel ik af, vind ik leuk en mijn paard fijn. En alhoewel ik zo min mogelijk met dekens doe gaat er als het de hele dag regent gewoon een regendeken op :j. Ik denk gewoon dat je naar het paard moet kijken en ernaar moet kijken wat je wilt vragen van jouw paard.

Natuurlijk is paardrijden onnatuurlijk maar wat ik in de gehele discussie mis is dat een paard wél al sinds 4000 v.Chr. een gedomesticeerd dier is, je rijd erop in ruil voor voedsel en veiligheid. Een hond houden zou in deze gedachten lijn ook ontzettend onnatuurlijk zijn, maar ook de hond is een gedomesticeerd dier. Door wederzijds voordeel aan elkaar is er een samenwerkingsverband ontstaan, en door deze domesticatie zijn zowel het paard als de hond ontzettend succesvolle dieren (ga maar eens na hoeveel er op de wereld rondlopen in tegenstelling tot de wolf of de zebra).
Als we met z'n allen maar blijven beseffen dat paarden geweldige dieren zijn die ons elke dag op hun rug laten zitten zijn we al een stap verder. Ik denk dat de meeste steeds bewuster om gaan met de huizing van hun paard en de wijze van trainen en inrijden. Denk bijvoorbeeld aan de groeiende populariteit van de slowfeeder en het bitloze hoofdstel. Wij willen het beste met onze dieren, maar in deze wederzijdse samenwerking hebben wij ook eisen gesteld. Ik denk dat zolang we in gedachten houden dat we enkel op hun rug zitten omdat zij dit toelaten, we al een heel eind zijn in de discussie natuurlijk paardrijden. Immers wat is de natuur? Willen we een gedomesticeerd dier vergelijken met een wild dier?

Deliana1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 01:21

Ik kom ook ff binnen vallen.

Ik ben het helemaal eens met het artikel, want hoe natuurlijk rijden wij? Ja wij kunnen ons zoveel aanpassen aan ons paard door geen zadel op te gooien of een bitje in te hangen. Maar nog is het niet natuurlijk.

Bij ons komen de paarden de gehele middag buiten en gaan met etenstijd weer naar binnen. Op stal brokken en de rest van de dag kunnen ze lekker knabbelen op het hooi in de stal. Nog niet natuurlijk genoeg maar moeten we dan een hoog drachtige merrie aan haar lot over laten zoals in het wild , terwijl ze niet beter gewend is dan verzorgd te worden? Dat ze geholpen kan worden tijdens het werpen als ze het niet alleen red?

Iedereen hier rijd kortom onnatuurlijk hoe natuurlijk je het ook wil maken. Een paard is net als een hond of een kat gewend aan onze zorg en zou niet denken ' och hoe zou het toch zijn als ik in een kudde leefde heerlijk op de hei zonder mensen maar met veel roofdieren'.

We kunnen het al met al zo natuurlijk maken als we willen maar we komen nooit bij het natuurlijke! Of je nou bent van het boomloos rijden of met een boom rijden ik denk dat we allemaal wel weten wat het beste is voor ons paard en ons daar ook aan aanpassen om op onze eigen manier dichter bij het "natuurlijke rijden" komen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 07:45

Cassidy schreef:
Kan een heel stuk met je meegaan over dat zweefteven gedoe, maar compleet ga ik me toch niet overgeven. Ik kan heel slecht tegen extremisten, en de de extreme Naturals (die niet naar hun paard kijken) vallen bij mij daar toch echt onder.

En ik denk dat je daar de vinger op de zere plek legt, het zijn de mensen die zonder nadenken maar wat doen. Die verpesten het voor mensen die heel bewust hun keuzes maken en dan toevallig bij bitloos boomloos nb of wat dan ook uitkomen.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 07:52

Cassidy schreef:
Maar zijn dat dan Naturals of gewoonweg mensen die te krenterig zijn om knap voor hun paard te zorgen (of dat soms ook op andere manieren financieel niet kunnen?)

En dit is niet de mening van de fanatici _O-

Hoe kan je je zo blindstaren op dat je zelf de enige bent die alles goed doet? Dan ontbreekt je toch elk greintje empathisch vermogen; je kan of wil je gewoon niet inleven in de tegenpartij.
Wat het hoefonderhoud betreft: wat had ik het comfortabel toen om de X weken mijn hoefsmid kwam en al mijn paarden bekapte. Met wat centen was ik er klaar mee. Nu sta ik minstens om de twee weken aan mijn paarden hun voeten bezig - tijd die ik maar al te graag zou besteden aan trainen of wat dan ook. En ja hoor, het is een takkenklus als meid van nog geen 60 kilo. Maar mijn paarden hebben nog nooit zo goed op hun voeten gestaan, en alle voetproblemen van mijn fjord zijn er door opgehouden. Dan besteed ik die tijd graag aan hun hoeven. En ja, time is money.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 08:05

Ik ben alleen fanatiek in het tegengas geven als iemand anders mij verteld dat ik dingen verkeerd doe, dus wat betreft het empatische vermogen, right back at degenen die dat zo doen. Als je goed ziet was het een vraag die ik stelde en die was niet aan jouw gericht. Want ik denk dat Heleen in een jaar tijd wat meer paarden tegenkomt tijdens haar werk dan jij en ik samen in een jaar tegenkomen.

Wat mij betreft mag iedereen lekker doen wat hij zelf wil, maar ga niet je eigen mening door andermans strot douwen en beweren dat iedereen die wel beslist om voor die deken, dat boomzadel, dat bit en dat ijzertje te gaan en bij het rijden voor dat spoortje kiest zijn paard mishandelt.

Mirjam_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 08:09

Geweldig stuk en helemaal mee eens! De bokkers hier die boomloos en bitloos rijden en denken dat dat beter is.. zonder boom druk t zadel te veel op je paard als je bv lichtrijdt. Er is geen boom die het zadel tegenhoudt. En met bitloos kan je weer teveel druk op de neus geven, dat houdt t bit weer tegen. Met een bit kan je een veel verfijndere hulp geven. Zeg niet dat t goed of fout is, t is de manier waarop je er mee om gaat!
Komt nog bij dat de paarden van nu zo doorgefokt zijn dat er sowieso niks natuurlijks aan is. Waar vindt je een KWPN'er en een fries in het wild??
Ben het ook helemaal met Cassidy eens, ik kan ook slecht tegen extremisten. Vind wel dat je er alles aan kan doen om een paard zo'n goed mogelijk paardwaardig leven te geven.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 08:25

Els1984 schreef:
Wauw, het valt mij op dat de meeste mensen niet zo goed lezen.
Het gaat hier niet om de discussie of natural horsemanship beter is of niet, of bitloos of boomloos of juist met boom, beter is of niet. Daar zijn genoeg andere topics over. Het gaat er gewoon om dat paardrijden op zich niet natuurlijk is, hoe je het ook doet. En daar heeft Marjan Tulp helemaal gelijk in. Er is niks natuurlijks aan het op een paard zitten, of ze opsluiten in een stal of in een weiland. Een roofdier op een prooidier is onnatuurlijk. Maar zo zijn er meer dingen niet natuurlijk, kijk eens hoe wij wolven gedomesticeerd en door gefokt hebben, tot gezellige huishonden. Niks natuurlijks aan. Dat wil niet zeggen dat onnatuurlijk per definitie slecht is, maar het artikel wil ons er gewoon van bewust maken dat, hoe je ook op een paard zit (met of zonder zadel/bit) het niet natuurlijk is.
Daarom moeten we moeite doen om het voor elk individueel dier zo goed mogelijk te maken; zorgen voor een fijn leven, met genoeg weidegang en soortgenoten, goed voer, genoeg stimulans enzovoort. En als wij daar genoeg ons best voor doen, vind ik het niet verkeerd om in ruil daarvoor geregeld op je paard te rijden. Ik moet ook werken voor mijn geld. Maar zorg dan wel dat je ook goed naar het welzijn van het paard kijkt! We hebben toch allemaal liever een leuke baas, dan een banketstaaf?!

Hè, hè, de eerste de het artikel van Marjan Tulp snapt... Jammer dat daar niet op gereageerd wordt.
Dáár gaat het om - 'we' sluiten onze ogen voor de realiteit - paardrijden/dieren houden in het algemeen is niet natuurlijk. Hoe je het ook wendt of keert, 'we' doen het uit eigenbelang. Of dat nou is omdat je op een paard sneller bent, een hond je kan helpen bij de jacht, of omdat je een koe in de wei kunt opfokken, slachten en kunt opeten zónder dat je er eerst een halve dag op hebt moeten jagen.
Allemaal omdat 'wij' mensen in de loop van de evolutie hebben gemerkt dat dieren ons het leven makkelijker maken.

En het enige dat Marjan zegt, is dat we daar wel eens wat voor terug mogen doen, maar dat een soort halfslachtig "terug naar de natuur" NIET altijd de goede manier is van iets terug doen. Want we hebben geen Przewalskii's, dus je paard als oerpaard bezien is óók niet helemaal de goede manier.

En er zijn veel te veel mensen die inderdaad denken - vaak uit onkunde - dat bitloos boomloos en ijzerloos dé oplossing is. En die onkunde grenst hier en daar dan ook inderdaad aan hersenloos...

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 08:48

Cassidy schreef:
En dan nogmaals, denk je niet de de mensen die de paarden op deze stallen hebben staan, niet zouden willen dat hun paard vaker buiten komt?

En dan nog zou ik als paddock een groter stukje willen zien dan 3x3 meter.... want er zijn ook stallen met de zogenaamde uitloopstal, 3x3m binnen box en ongeveer dezelfde maat aan uitloop...conform de nieuwe EU norm. Want je paard nog geen mogelijkheid geeft om even lekker zijn benen te strekken.

En dan zijn we uiteindelijk weer terug bij mijn eerder in dit topic geplaatste vraag: als jij je paard ver weg zou moeten zetten om hem dat wat je in je hoofd als ideale manier van houden hebt zitten, als jij ervoor krom moet liggen en er niet dagelijks naar toe zou kunnen als je dat zou willen, zou je dat er voor over hebben?

Of ga je concessies doen, en het paard dichterbij huis zetten, maar dan niet hele dagen buiten?

Een deel ervan wel, maar het andere deel legt zich er bij neer dat het niet kan.

Ik ben het met je eens dat de paddock groter moet zijn dan 3*3.
Maar een uitloopstal is dan altijd nog beter dan een enkele box.

Als ik mijn paard minimaal 50 km verderop moet gaan zetten om haar bv overdag naar buiten te kunnen laten omdat het bv hier niet kan en hierdoor maar een paar keer per week heen kan? Nee dan zou ik geen paard houden.
Omdat ik er gewoon dagelijks heen wil kunnen gaan, ik heb geen paard om er maar bv 3/4 keer week naar toe te gaan.
Dichterbij en maar een halve dag buiten met de winter? Hierbij ga ik uit van mijn eigen paard. Van haar weet ik dat ik haar heel veel mee te kort doe.
Zij moet minimaal overdag naar buiten kunnen samen met andere paarden.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 08:50

Mooie wake up call voor diegenen die het niet willen begrijpen. Zodra je met je bips op een paard belandt ben je gewoon per definitie direct onnatuurlijk bezig. Paardrijden is niet natuurlijk, nooit niet, met welke optomingen dan ook. Dat mensen dit misschien niet willen accepteren omdat onnatuurlijk met iets negatiefs geassocieerd word, zeker voor enkelen met gebrek aan realiteitszin, veranderd helemaal niets aan de zaak.

Mens op paard = onnatuurlijk.

Leuke blog! +:)+

Edit: waar de hell halen jullie mensen die hele discussie bit-/ boomloos, 24/7 vs stal vandaan? Over begrijpend lezen gesproken... :=
Laatst bijgewerkt door Lara_Silver op 12-04-14 08:56, in het totaal 2 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 08:54

kiki1976 schreef:
Als ik mijn paard minimaal 50 km verderop moet gaan zetten om haar bv overdag naar buiten te kunnen laten omdat het bv hier niet kan en hierdoor maar een paar keer per week heen kan? Nee dan zou ik geen paard houden.
Omdat ik er gewoon dagelijks heen wil kunnen gaan, ik heb geen paard om er maar bv 3/4 keer week naar toe te gaan.
Dichterbij en maar een halve dag buiten met de winter? Hierbij ga ik uit van mijn eigen paard. Van haar weet ik dat ik haar heel veel mee te kort doe.

Dat je bij verdere afstanden geen paard zou nemen is dan een keuze die je voor jezelf maakt, en dat kun je niet van een ander verwachten en je kunt niet in de portemonnee van een ander kijken. Dus laat een ander bij zijn keuzes in de waarde en ga niet roepen dat je misdadig bezig bent als je concessies doet.

GiniJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 08:56

Leuke, maar wel gemakkelijke blog.
Natuurlijk paardrijden is toch gewoon een term, een begrip. Iedereen kan er zich meteen een beeld bij schetsen van wat bedoeld wordt. Hoe zou je het anders noemen, misschien iemand een suggestie?

Wel grappig dat de discussie weer getrokken wordt naar de manier waarop we een paard houden, blijft toch een stokpaardje bij velen. Van zodra het woord natuurlijk valt gaat het over het stalmanagement, zelfs al gaat het hier overduidelijk over paardrijden.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 08:59

Het blog gaat niet over de terminologie an sich, maar er meer over dat mensen zich achter dat 'positieve' begrip 'natuurlijk' verschuilen en daar (onbewust) hun geweten mee sussen.

bonny123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 09:01

Leuk artikel. Mee eens!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 09:02

Cassidy schreef:
kiki1976 schreef:

Dat je bij verdere afstanden geen paard zou nemen is dan een keuze die je voor jezelf maakt, en dat kun je niet van een ander verwachten en je kunt niet in de portemonnee van een ander kijken. Dus laat een ander bij zijn keuzes in de waarde en ga niet roepen dat je misdadig bezig bent als je concessies doet.

Dan begrijp je mij helemaal verkeerd als je m'n eerdere post goed gelezen hebt.

GiniJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 09:02

Is dat zo? Ah zo, dat wist ik niet. De paar mensen die ik ben tegengekomen die aan natuurlijk paardrijden deden, stonden even hard met hun voetjes op de grond en waren even bewust bezig met het welzijn van hun paard als ieder ander.

Maar op zich vind ik het een leuke blog, bewustwording is altijd goed.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 09:05

Ik vind het een heel logisch stuk, paarden houden is ook gewoon een groot deel je gezond verstand gebruiken.

Ze haalt wel een punt aan wat hier op bokt helemaal een hekel punt is. Gewicht. Er zijn gewoon nog te veel mensen met veel overgewicht die op een paard gaan zitten omdat zij ook het recht hebben op sporten en plezier..

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 09:09

Ibbel schreef:
Els1984 schreef:
Wauw, het valt mij op dat de meeste mensen niet zo goed lezen.
Het gaat hier niet om de discussie of natural horsemanship beter is of niet, of bitloos of boomloos of juist met boom, beter is of niet. Daar zijn genoeg andere topics over. Het gaat er gewoon om dat paardrijden op zich niet natuurlijk is, hoe je het ook doet. En daar heeft Marjan Tulp helemaal gelijk in. Er is niks natuurlijks aan het op een paard zitten, of ze opsluiten in een stal of in een weiland. Een roofdier op een prooidier is onnatuurlijk. Maar zo zijn er meer dingen niet natuurlijk, kijk eens hoe wij wolven gedomesticeerd en door gefokt hebben, tot gezellige huishonden. Niks natuurlijks aan. Dat wil niet zeggen dat onnatuurlijk per definitie slecht is, maar het artikel wil ons er gewoon van bewust maken dat, hoe je ook op een paard zit (met of zonder zadel/bit) het niet natuurlijk is.
Daarom moeten we moeite doen om het voor elk individueel dier zo goed mogelijk te maken; zorgen voor een fijn leven, met genoeg weidegang en soortgenoten, goed voer, genoeg stimulans enzovoort. En als wij daar genoeg ons best voor doen, vind ik het niet verkeerd om in ruil daarvoor geregeld op je paard te rijden. Ik moet ook werken voor mijn geld. Maar zorg dan wel dat je ook goed naar het welzijn van het paard kijkt! We hebben toch allemaal liever een leuke baas, dan een banketstaaf?!

Hè, hè, de eerste de het artikel van Marjan Tulp snapt... Jammer dat daar niet op gereageerd wordt.
Dáár gaat het om - 'we' sluiten onze ogen voor de realiteit - paardrijden/dieren houden in het algemeen is niet natuurlijk. Hoe je het ook wendt of keert, 'we' doen het uit eigenbelang. Of dat nou is omdat je op een paard sneller bent, een hond je kan helpen bij de jacht, of omdat je een koe in de wei kunt opfokken, slachten en kunt opeten zónder dat je er eerst een halve dag op hebt moeten jagen.
Allemaal omdat 'wij' mensen in de loop van de evolutie hebben gemerkt dat dieren ons het leven makkelijker maken.

En het enige dat Marjan zegt, is dat we daar wel eens wat voor terug mogen doen, maar dat een soort halfslachtig "terug naar de natuur" NIET altijd de goede manier is van iets terug doen. Want we hebben geen Przewalskii's, dus je paard als oerpaard bezien is óók niet helemaal de goede manier.

En er zijn veel te veel mensen die inderdaad denken - vaak uit onkunde - dat bitloos boomloos en ijzerloos dé oplossing is. En die onkunde grenst hier en daar dan ook inderdaad aan hersenloos...

_/-\o_

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 09:10

Ik denk dat voor velen de bewustwording dat hun geliefde 'natuurlijk' paardrijden simpelweg niet bestaat toch een harde knauw moet geven. Ik ken er een paar die bitloos rijden en één die boomloos rijd, maar die verkondigen niet zulke onzin als 'ik rijd mijn paard natuurlijk', nee die rijden gewoon op hun paard. Op de manier die hun het fijnste lijkt voor hun paard. Niet normaal, niet natuurlijk, maar paardrijden. En dat laatste behoeft geen voorvoegsel, en we doen het allemaal.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 09:10

kiki1976 schreef:
Dan begrijp je mij helemaal verkeerd als je m'n eerdere post goed gelezen hebt.

Dit antwoord is globaal voor iedereen die roept dat het alleen maar zo kan zoals ze het zelf in hun hoofd hebben en roepen dat iedereen die niet tot het uiterste gaat om het zo te doen zoals ze het zelf voor ogen hebben maar concessies doet, niet weet waar hij mee bezig is.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 09:16

We komen van een cultuur (50 jaar en langer geleden) van 'paarden zijn gebruiksvoorwerpen'. Boeren lieten hun 2-jarige merrie dekken, want dan bracht ze vast wat op, spanden hun tweejarigen voor de eg (niet de ploeg, dat was te zwaar, helemaal gek waren ze niet), voerden haver en hooi, Ca/P verhouding, wat was dat? en als ze tegen de 20 waren en onbruikbaar werden, gingen ze naar de slager.
Maneges werken nog steeds een beetje zo: niet meer in te zetten in de les, naar de slager.

Daar staat de huidige tendens tegenover van: niet meer bruikbaar -> dan wordt het een grasmaaier, inrijden zeker niet voor de 3 jaar, liever met 4, een dieet met allerlei supplementen, of ze nou nodig zijn of niet, peesberschermers en setjes in alle kleuren van de regenboog en springschoenen in de wei want, oh, hij kan z'n ijzers wel eens aftrappen.

En de 'naturals', om ze even over één kam te scheren, vinden zelfs dat nog niet genoeg (niet de dekens en de setjes natuurlijk, maar het aanhouden van grasmaaiers en het laat inrijden), en vinden ook nog dat er bitloos, boomloos, dekenloos en ijzerloos met een paard moet worden omgegaan.

Maar er is echt niet zó veel mis met de oude manier van met paarden omgaan, de gezondboerenverstand manier. Wél met gebruikmaking van inzichten op het gebied van ontwikkeling van het dier, en op het gebied van voeding etc.
Maar het doorslaan in de vorm van helemaal in watten leggen (de 'penny traditional') of 'puur natuur' is allebei niet goed.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 12-04-14 09:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 09:16

Cassidy, vind je het nou echt zo'n grote moeite om de OP nog eens te lezen en er aan herrinert te worden waar het topic over gaat? Want het artikel gaat dan toch tegen je eigen mening in? En van een traditional, nieteens van een natural.

Lara_Silver: sinds wanneer begrijpen de mensen de term die ze gebruiken niet, en de mensen die de term niet snappen wel?
DAT heeft toch alles te maken met begrijpend lezen of niet WILLEN begrijpen.