Anky:" Skala afschaffen" Jullie mening?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 09:09

Het is fijn te lezen in die 5 bladzijden dat het Skala schijnbaar door zeer velen wordt toegepast of in ieder geval een poging daartoe wordt gedaan om het toe te passen, e.e.a. is natuurlijk afhankelijk van de hulp die je daar bij krijgt.

Uiteraard heeft iedereen recht op een eigen mening, maar wat hier gebeurt door Anky gaat veel verder dan dat. Dit is machtsvertoon en lijkt een beetje op wat ook de machtige farmaceutische en voedingsmiddelenindustrie doet.

Zij en de haren hebben er heel veel belang bij dat het Skala verdwijnt.
Waarom? Omdat die paarden níet voldoen aan de criteria van het Skala. Dat weet Anky.
Nadat de juryleden weer wakker geworden zijn na de afleiding/verleiding van al dat spektakel zie je velen weer terug gaan naar waar het om zou moeten gaan. En dat is natuurlijk niet goed voor de business.
Juist deze zaken heeft de FEI vastgelegd en voorgeschreven in het alomvattende Skala.
Aangezien het Skala níet is af te lezen aan de modern gereden paarden vormt dat Skala een bedreiging voor de spektakelwedstrijden.
Je ziet al dat deze (top)ruiters momenteel proberen minder spektakel te laten zien, omdat de werking op de mens ervan sterk aan het afnemen is na alle kritiek daar op. Topruiters m.n. hier in Nederland zijn een ster in het verbloemen van datgene wat incorrect is, hetgeen noodzakelijk is door het gebrek aan elke vorm van losgelatenheid.

Kíjk naar de paarden, kijk naar de plaatsing van de (achter)benen, kíjk naar de buiging in de gewrichten of is het alleen maar hoog gehobbel. Zien we losse ruggen als trampolines of zitten ze muurvast doordat de ruiters hun zgn. uitgestrekte draf in een dermate kort frame rijden dat die paarden ook gewoonweg niet naar voren kúnnen omdat die handrem er nog op staat en de hoofdhalshouding geperst is in een absolute oprichting. Agv daarvan geen verlenging van het frame en alles wat hierboven staat, omdat ......... het paard (zoals ook Simpelman al zóó vaak heeft aangegeven) niet eerst in ontspanning wordt gereden.
Daarvoor heb je absoluut theorie nodig, we zijn immers met lévend materiaal bezig, dat vogelvrij is. De enige bescherming die het paard krijgt ligt vast in de inhoud van het Skala!! Je gaat de theorie pas begrijpen nadat je het gevoeld hebt in de praktijk, maar die theorie gaat daar (tijdens de lessen) aan vooraf!!

In het artikel van het Bit lacht (zo staat het er letterlijk) Anky om het feit hoe je in hemelsnaam een jong paard in ontspanning moet krijgen ...?!?!
Kijk, een daarom valt zij door de mand en daarom wil zij van dat Skala af.
Zoals ook Simpelman al vaak heeft gezegd en ikzelf en velen anderen hier: het kost tijd om het paard vertrouwen te geven in de mens. De ontspanning is daar altijd een gevolg van en het paard zal niet meer de behoefte hebben om te vluchten en je tempo zal goed beheersbaar zijn!
Dat gaat zeker op voor die sensibele paarden van nu. Die tijd hebben zij niet, tijd = geld.
Uiteindelijk is die zgn. lange weg van het Skala wel de kortste weg.

Het Skala is dus een bedreiging voor Anky en de haren omdat zij de opleiding van het paard grotendeels overslaan, er is geen basis waarop die paarden terug kunnen vallen.
En tja, dan zul je dus eeuwig met die tempocontrole bezig zijn, tot Sint Jutemus, door het gebrek aan ook maar enige ontspanning.

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 09:12

Ceriadwen schreef:
Je ziet en voelt toch wat een oefening doet? Daar heb je helemaal geen theorie voor nodig.

Hèh...?

Natuurlijk VOEL je wat een oefening doet, dat heb je ook nodig om tijdig aan te passen zodat het paard het ook goed doet. Maar als je toch niet weet hoe een oefening goed hoort te gaan en niet weet waarvoor de oefening dient, wat is je doel dan? Dan kun je toch niet probleemoplossend rijden en opbouw in je training maken?

Weten welke oefening je in moet zetten als je paard moeite heeft om bijv. zijn halskaakgewricht te ontspannen, heb je theorie voor nodig want het is niet altijd de eerste oefening waar je aan denkt. Ik neem aan dat je met een doel traint om steeds een stapje verder te komen en dan moet je toch weten welke oefening wat traint en welke oefening jou en je paard voorbereiden op een stapje verder?

Dus JAWEL, je hebt je theorie nodig. Wat Simpelman al aangaf, zóveel is al geprobeerd en uitgezocht. Zelfde als het feit dat een rond wiel nu eenmaal het beste werkt.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 09:18

Simpelman schreef:
Voorwaarts is het grotere/krachtigere passen maken en niet het sneller gaan, sneller gaan is weglopen, vluchten.
Om een paard voorwaarts te kunnen rijden moet het eerst ontspannen zijn.

Mee eens, maar hoeveel wordt dat gedaan?
In de praktijk worden paarden maar rondgejaagd onder het moto voorwaarts.

Ontspanning is sowieso de basis, zonder ontspanning kun je helemaal niet trainen, dan ben wat aan het rondrijden, want een paard dat niet ontspannen is, leert niks want hij is niet met jou bezig.
Een van de redenen waarom ik zo'n hekel heb aan het rap inleren onder het zadel.
Ik ben maanden bezig aan de hand, vanaf de grond een paard aan het opleren.
Paard kent al de stemcommando's van de gangen, halt en achteruit, kan op zichzelf lopen en loopt goed in de lange lijnen voordat ik erop ga.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 09:20

_San87_ schreef:
Woogy schreef:
ik ken eerlijk gezegd het concept Skala niet en ga me er ook niet in verdiepen op het moment. Echter gaan mijn nekharen overeind als ik me bedenk dat Anky ze in rollkür rijdt...als zij dus Skala af zou willen schaffen, betekend dat dan dat het kwalijker is dan rollkür? of is dat slechts in haar beleving...

Hoe kun je meedoen aan een discussie over het Skala, als je je er niet eens in wilt verdiepen :?.

Want als je wel even had opgezocht wat het Skala der Ausbildung inhoudt, dan had je die vraag al niet eens gesteld. Daarbij houdt antwoord geven op je vraag in dat je je verdiept in het Skala, en dat wil je op het moment niet. Dus, eeeuh?

Toch gek dat een simpele interessevraag van een dressuurleek niet normaal beantwoord kan worden. Misschien zijn we de dressuursport dan inderdaad ingewikkelder aan het maken dan het is, aan het overtheoretiseren (kanshebber voor de Van Dale? :D ) als het ware.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 09:23

Murphy, Anky heeft toch alles al bereikt wat je kunt bereiken, wat zou zij nog moeten bewijzen. Bovendien is ze zakelijk gezien ook ongelooflijk succesvol door haar eigen kledinglijn maar ook door haar leerlingen en buitenlandse studenten.
En van de meest beroemde studenten van Sjef is nb meneer Rath, need I say more :)

Ik kan jouw verhaal over haar 'belangen' en 'machtvertoon' echt niet volgen. Volgens mij zie je spoken die er niet zijn.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 09:28

Ik denk wel dat het imperium aan het afkalven is.
Hoe zuur ook, nu ze zich niet meer in de kijker rijdt zal dat toch minder opleveren en ik denk dat Sjef toch ook een stapje heeft terug moeten doen.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 09:30

spatter schreef:
Simpelman schreef:
Voorwaarts is het grotere/krachtigere passen maken en niet het sneller gaan, sneller gaan is weglopen, vluchten.

Mee eens, maar hoeveel wordt dat gedaan?
In de praktijk worden paarden maar rondgejaagd onder het moto voorwaarts.

Ontspanning is sowieso de basis, zonder ontspanning kun je helemaal niet trainen, dan ben wat aan het rondrijden, want een paard dat niet ontspannen is, leert niks want hij is niet met jou bezig.
Een van de redenen waarom ik zo'n hekel heb aan het rap inleren onder het zadel.
Ik ben maanden bezig aan de hand, vanaf de grond een paard aan het opleren.
Paard kent al de stemcommando's van de gangen, halt en achteruit, kan op zichzelf lopen en loopt goed in de lange lijnen voordat ik erop ga.

De term ontspanning wordt zo vaak verkeerd geïnterpreteerd. Ook hier weer.
Op ontspanning wonnen Ireen en Sven hun medailles niet :))

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 09:33

Juist wel!
Door ontspanning tijdens de inspanning krijg je goede prestaties.
Geen idee hoe ik dat moet uitleggen. :\ :\

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 09:38

Ceriadwen schreef:
Je ziet en voelt toch wat een oefening doet? daar heb je helemaal geen theorie voor nodig.

Ik kan me echt niets voorstellen van rijden zonder theorie. Je zal in den beginne toch echt een groot stuk theorie moeten krijgen, voordat je iets gaat doen. Hoe kan je je paard iets nieuws aanleren, als je zelf niet precies weet wat je vraagt?
Ik dacht dat Anky dat toch ook vond, anders zou ze deze vragen niet stellen:

http://www.youtube.com/watch?v=U3rkn2eSsXQ

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 09:42

sanne83 schreef:
Ceriadwen schreef:
Je ziet en voelt toch wat een oefening doet? daar heb je helemaal geen theorie voor nodig.

Ik kan me echt niets voorstellen van rijden zonder theorie. Je zal in den beginne toch echt een groot stuk theorie moeten krijgen, voordat je iets gaat doen. Hoe kan je je paard iets nieuws aanleren, als je zelf niet precies weet wat je vraagt?
Ik dacht dat Anky dat toch ook vond, anders zou ze deze vragen niet stellen:

http://www.youtube.com/watch?v=U3rkn2eSsXQ

hoe kan je een paard iets aanleren als je niet weet wat goed is? Als je niet weet hoe dat moet voelen, hoe dat moet zijn?

Hoog en laag springen maar voelen en doen leer je niet uit een boek. Mensen kunnen beter hun tijd besteden met goed les nemen in plaats van boeken lezen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 09:42

Rijden zonder theorie gaat niet maar veel ruiters voelen niet wat er onder hun gebeurd.
Ze doen wat ze opgedragen krijgen door de instructeur maar naar mijn idee zouden veel meer ruiters eerst moeten leren voelen.
Wel handig om daarbij spiegels te hebben zodat je je gevoel kan toetsen aan het beeld.

Ceriadwen

Re: Anky:" Skala afschaffen" Jullie mening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 09:44

De theorie krijg je van een goede instructeur tijdens de praktijk

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 09:47

spatter schreef:
Juist wel!

Een kreet waar de meeste misverstanden over bestaan. Iedereen die zelf op redelijk niveau sport of heeft gesport snapt meteen wat ik bedoel.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 09:47

Voor mij is de volgorde: eerst kennis opdoen (zelf of via instructeur), zien bij anderen, daarna het liefst zelf doen op een ervaren paard (maar dat is vaak niet mogelijk), dan zelf uitproberen onder leiding van een instructeur, die de theorie bij het gevoel voegt.
Het een sluit het ander helemaal niet uit, maar zonder theorie heb je mi geen basis.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 09:49

Abacab Tja, dan zal ik daar wel niet bij horen dan :?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 09:54

Abacab schreef:
Murphy, Anky heeft toch alles al bereikt wat je kunt bereiken, wat zou zij nog moeten bewijzen. Bovendien is ze zakelijk gezien ook ongelooflijk succesvol door haar eigen kledinglijn maar ook door haar leerlingen en buitenlandse studenten.
En van de meest beroemde studenten van Sjef is nb meneer Rath, need I say more :)

Ik kan jouw verhaal over haar 'belangen' en 'machtvertoon' echt niet volgen. Volgens mij zie je spoken die er niet zijn.

Murphy doet alleen maar aannames gebaseerd op wat ie zelf wil geloven.
Sommige mensen zijn tegen alles wat Anky doet en dat kan, maar om dan maar van alles te gaan roepen vind ik wel wat ver gaan.
Als Anky's traningsmethode werkelijk zo slecht zou zijn dan zou een Bonfire geen 31 zijn geworden en compleet stuk gereden.
Als ik Anky jonge paarden zie rijden, zie ik juist heel veel ontspanning en ook met regelmaat een lange teugel.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 09:59

Imo heeft Anky gewoon belang bij het afschaffen van het Skala. Zij wil gewoon dat haar methode bovenaan staat. Gelukkig leiden er meer wegen naar Rome, dus zal van afschaffen geen sprake zijn. Zo veel methodes (rechtrichten, LDR, skala, klassieke dressuur, weet ik het!), iedereen doet iets wat bij hem/haar past. Prima toch? Lekker laten. Ieder zijn ding.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 10:00

Ceriadwen schreef:

Dus je vond het gelukkig zelf ook bullshit wat je schreef? :')
Een goede instructeur geeft je inderdaad de juiste theorie mee, betekend alleen niet dat je er verder zelf geen drol voor hoeft te doen. Juist door veel te lezen ga je alles beter snappen.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 10:05

Abacab schreef:
spatter schreef:
Juist wel!

Een kreet waar de meeste misverstanden over bestaan. Iedereen die zelf op redelijk niveau sport of heeft gesport snapt meteen wat ik bedoel.

Op dat niveau word er enorm veel van de sporter gevraagd. Jarenlange training en dan moet het in een paar minuten gebeuren. Zo'n sporter haalt er in die paar minuten alles uit wat hij/zij in die jaren ervoor geleerd en opgebouwd heeft. Dat is een erg grote inspanning, de adrenaline stroomt door het lijf... Het lichaam van deze sporter is in die paar minuten echt niet ontspannen nee.

Maar elke sporter heeft in het begin vanuit ontspanning zijn of haar sport geleerd. Ga maar eens krampachtig op schaatsen op het ijs staan en probeer je voort te bewegen, wedden dat je valt? Maar als je je balans hebt en je kunt je wat meer ontspannen op het ijs dan kun je je ook soepeler voort bewegen en steeds beter worden.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 10:05

jesito schreef:
Abacab schreef:

Murphy doet alleen maar aannames gebaseerd op wat ie zelf wil geloven.
Sommige mensen zijn tegen alles wat Anky doet en dat kan, maar om dan maar van alles te gaan roepen vind ik wel wat ver gaan.
Als Anky's traningsmethode werkelijk zo slecht zou zijn dan zou een Bonfire geen 31 zijn geworden en compleet stuk gereden.
Als ik Anky jonge paarden zie rijden, zie ik juist heel veel ontspanning en ook met regelmaat een lange teugel.

Sinds wanneer staat de leeftijd die het paard behaald gelijk aan ''happy athlete''?
Een paard op de manege waar ik vroeger reed is in de 40 geworden... merendeel van zijn leven op stal gestaan en geestdodend rondjes in de bak gelopen met een slecht passend zadel en vaak te grote kinderen er op.
Dus omdat hij 40 is geworden was hij supergezond en happy? Think again!

Als Anky haar jonge paarden in ontspanning rijdt moet ze niet ZELF beweren in een artikel dat dat niet kan :+ Don't shoot the messenger.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 10:08

In het hele stuk heb ik nog niet kunnen ontdekken dat zij zegt dat het skala moet verdwijnen, in tegenstelling zij past het zelf ook toe in haar trainingen, alleen wijkt zij regelmatig af van de theorie. Zij vindt dat je je niet dood moet staren op het skala.

Ik ben het eens met het feit dat je de theorie moet kennen, maar toch wijk ik in de praktijk met enige regelmaat af van die theorie. Omdat het gewoon niet altijd zo werkt bij mijn paard.

Je ruitergevoel is te trainen, en een spiegel is daarbij een handig hulpmiddel omdat je dan ook ziet wat je voelt. Tijdens mijn lessen moet ik vaak zeggen wat ik voel, dat vind ik heel fijn....op deze manier kan ik mijn ruitergevoel verder ontwikkelen.
Laatst bijgewerkt door Moratoetje op 14-03-14 10:13, in het totaal 2 keer bewerkt

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 10:09

Air schreef:
Ceriadwen schreef:

Dus je vond het gelukkig zelf ook bullshit wat je schreef? :')
Een goede instructeur geeft je inderdaad de juiste theorie mee, betekend alleen niet dat je er verder zelf geen drol voor hoeft te doen. Juist door veel te lezen ga je alles beter snappen.

Nou nee. En ik snap ook helemaal niet waar die opmerking van jou vandaan komt.

Van lezen ga je nog steeds niet beter paardrijden, zo simpel is het.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 10:09

Maar als zo'n sporter mentaal niet ontspannen blijft verkl**t hij zijn rit nog steeds.
Een sporter moet ontspannen in de kop blijven om na te blijven denken en zijn lichaam aan te sturen tot het uiterste.
Raakt zijn lijf in de stress is het ook over en uit, dan verkrampt de boel en kan hij niks meer.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 10:10

Abacab schreef:
Simpelman schreef:

De term ontspanning wordt zo vaak verkeerd geïnterpreteerd. Ook hier weer.
Op ontspanning wonnen Ireen en Sven hun medailles niet

FEI Artikel 401: Doel en algemene principes van de dressuur.

De dressuur heeft de harmonische ontwikkeling van het organisme en van de natuurlijke eigenschappen van het paard ten doel. Het paard wordt daarbij levendig, gehoorzaam en kalm in zijn bewegingen gemaakt, waarbij een volmaakte harmonie met de ruiter tot stand komt.

Deze ontwikkeling wordt zichtbaar door:
De ongedwongenheid en regelmaat van de gangen
De harmonie, lichtheid en het gemak van de bewegingen
De lichtheid van de voorhand en het onderbrengen van de achterbenen, voortkomend uit een constant aanwezige drang naar voren
Het onvoorwaardelijke aannemen van het bit, waarbij geen enkele weerstand of spanning optreedt, dat wil zeggen met een volledige ontspanning
Met vertrouwen en oplettendheid geeft hij zich edelmoedig over aan zijn ruiter.
Het paard blijft daarbij volkomen recht bij al zijn bewegingen op de rechte lijn en past zijn buiging aan de bogen van alle andere lijnen aan.
Het paard geeft aldus de indruk, dat hij uit vrije wil datgene doet wat hem wordt gevraagd.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 14-03-14 10:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 10:11

@ Ceriadwen: dat vind ik ook, maar ik moet toegeven dat soms lezen wel kan helpen bij het beter begrijpen van bepaalde dingen.