Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Ceriadwen schreef:Je ziet en voelt toch wat een oefening doet? Daar heb je helemaal geen theorie voor nodig.
Simpelman schreef:Voorwaarts is het grotere/krachtigere passen maken en niet het sneller gaan, sneller gaan is weglopen, vluchten.
Om een paard voorwaarts te kunnen rijden moet het eerst ontspannen zijn.
_San87_ schreef:Woogy schreef:ik ken eerlijk gezegd het concept Skala niet en ga me er ook niet in verdiepen op het moment. Echter gaan mijn nekharen overeind als ik me bedenk dat Anky ze in rollkür rijdt...als zij dus Skala af zou willen schaffen, betekend dat dan dat het kwalijker is dan rollkür? of is dat slechts in haar beleving...
Hoe kun je meedoen aan een discussie over het Skala, als je je er niet eens in wilt verdiepen.
Want als je wel even had opgezocht wat het Skala der Ausbildung inhoudt, dan had je die vraag al niet eens gesteld. Daarbij houdt antwoord geven op je vraag in dat je je verdiept in het Skala, en dat wil je op het moment niet. Dus, eeeuh?
) als het ware. 
spatter schreef:Simpelman schreef:Voorwaarts is het grotere/krachtigere passen maken en niet het sneller gaan, sneller gaan is weglopen, vluchten.
Mee eens, maar hoeveel wordt dat gedaan?
In de praktijk worden paarden maar rondgejaagd onder het moto voorwaarts.
Ontspanning is sowieso de basis, zonder ontspanning kun je helemaal niet trainen, dan ben wat aan het rondrijden, want een paard dat niet ontspannen is, leert niks want hij is niet met jou bezig.
Een van de redenen waarom ik zo'n hekel heb aan het rap inleren onder het zadel.
Ik ben maanden bezig aan de hand, vanaf de grond een paard aan het opleren.
Paard kent al de stemcommando's van de gangen, halt en achteruit, kan op zichzelf lopen en loopt goed in de lange lijnen voordat ik erop ga.
Ceriadwen schreef:Je ziet en voelt toch wat een oefening doet? daar heb je helemaal geen theorie voor nodig.
sanne83 schreef:Ceriadwen schreef:Je ziet en voelt toch wat een oefening doet? daar heb je helemaal geen theorie voor nodig.
Ik kan me echt niets voorstellen van rijden zonder theorie. Je zal in den beginne toch echt een groot stuk theorie moeten krijgen, voordat je iets gaat doen. Hoe kan je je paard iets nieuws aanleren, als je zelf niet precies weet wat je vraagt?
Ik dacht dat Anky dat toch ook vond, anders zou ze deze vragen niet stellen:
http://www.youtube.com/watch?v=U3rkn2eSsXQ
Abacab schreef:Murphy, Anky heeft toch alles al bereikt wat je kunt bereiken, wat zou zij nog moeten bewijzen. Bovendien is ze zakelijk gezien ook ongelooflijk succesvol door haar eigen kledinglijn maar ook door haar leerlingen en buitenlandse studenten.
En van de meest beroemde studenten van Sjef is nb meneer Rath, need I say more
Ik kan jouw verhaal over haar 'belangen' en 'machtvertoon' echt niet volgen. Volgens mij zie je spoken die er niet zijn.
Ceriadwen schreef:De theorie krijg je van een goede instructeur tijdens de praktijk

Abacab schreef:spatter schreef:Juist wel!
Door ontspanning tijdens de inspanning krijg je goede prestaties.
Geen idee hoe ik dat moet uitleggen.![]()
Een kreet waar de meeste misverstanden over bestaan. Iedereen die zelf op redelijk niveau sport of heeft gesport snapt meteen wat ik bedoel.
jesito schreef:Abacab schreef:Murphy, Anky heeft toch alles al bereikt wat je kunt bereiken, wat zou zij nog moeten bewijzen. Bovendien is ze zakelijk gezien ook ongelooflijk succesvol door haar eigen kledinglijn maar ook door haar leerlingen en buitenlandse studenten.
En van de meest beroemde studenten van Sjef is nb meneer Rath, need I say more
Ik kan jouw verhaal over haar 'belangen' en 'machtvertoon' echt niet volgen. Volgens mij zie je spoken die er niet zijn.
Murphy doet alleen maar aannames gebaseerd op wat ie zelf wil geloven.
Sommige mensen zijn tegen alles wat Anky doet en dat kan, maar om dan maar van alles te gaan roepen vind ik wel wat ver gaan.
Als Anky's traningsmethode werkelijk zo slecht zou zijn dan zou een Bonfire geen 31 zijn geworden en compleet stuk gereden.
Als ik Anky jonge paarden zie rijden, zie ik juist heel veel ontspanning en ook met regelmaat een lange teugel.
Don't shoot the messenger. Air schreef:Ceriadwen schreef:De theorie krijg je van een goede instructeur tijdens de praktijk
Dus je vond het gelukkig zelf ook bullshit wat je schreef?
Een goede instructeur geeft je inderdaad de juiste theorie mee, betekend alleen niet dat je er verder zelf geen drol voor hoeft te doen. Juist door veel te lezen ga je alles beter snappen.
Abacab schreef:Simpelman schreef:Voorwaarts is het grotere/krachtigere passen maken en niet het sneller gaan, sneller gaan is weglopen, vluchten.
De term ontspanning wordt zo vaak verkeerd geïnterpreteerd. Ook hier weer.
Op ontspanning wonnen Ireen en Sven hun medailles niet