Wie rijdt er als volwassene op een pony

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 09:52

Ik ben 32, 1.70 lang en ik weeg 62 kilo. Ik heb sinds kort het rijden weer opgepakt en rijd op een welsh cob van 1.47, deze is van een vriendin.
Stiekem kijk ik naar een eigen pony waar in de toekomst mijn dochter ook op kan rijden en ik zoek dan ook een pony formaat. Haflinger, ijslander, new forest.. Ben er nog niet over uit. Maar ben sowieso een 'ponymens', heb nooit echt iets met paarden gehad. Qua formaat dan hè;)

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 09:56

Hier ook een pony-fan! Vind grote paarden maar eng :D Ik ben helaas wel vrij lang (1.82m), niet dik gelukkig. Ben 25 en heb een stevige haflinger van 1.46m. Echt mooi is het niet vrees ik, maar ach :D

Princesj

Re: Wie rijdt er als volwassene op een pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 10:00

Ik moest van de week van een stalgenootje op haar pony van 1.41 := Ik ben zelf 1.76, voor mooi is het niets, maar we hebben lol gehad!

playboysches

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 10:10

Ik ben 25, 1.73 lang en slank postuur. Ik heb een quarter van 1.48 hoog.

Ik ben echt een pony mens, grote paarden vind ik helemaal niks en vind ik zelfs eng. 8)7

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 10:30

Ik ben nog maar 19. Ben 1.72 lang en weeg 58 kg. Heb een NRPS pony van 1.42. Zelf vind ik dat het prima past. Zit mijn pony niet in de weg enzo. Pony's worden soms erg onderschat in 'vermogen' al zeg ik het zelf :Y) pony's rijden vind ik ook leuker dan op paarden rijden. Het heeft gewoon iets!

Vind het alleen soms erg jammer dat veel mensen op bokt maar ook op stal zeggen dat het niet past en dat je te groot bent omdat je benen onder zijn buik vandaan komen...
Dus je past alleen op een paard als je benen niet onder zijn buik vandaan komen? -O- discriminatie voor de pony's. Pony's zijn ook vreselijke pk's!

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 10:47

Denk dat je op zich de regel 10-15% van het gewicht van een paard wel als goede standaard kunt gebruiken. Mits het een gezond dier is zónder overgewicht en in een goede conditie. Anders is de belasting al snel veel te hoog. Dus kijk je naar een gemiddelde haflinger van rond de 400 kilo. Dan is 45-60kilo gewoon een eerlijke verhouding. Is het dier wat groter en gespierder en weegt tegen de 500 dan is 50-75kilo een goede verhouding.
Etc, etc.

calippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 12:57

Je moet ook een beetje kijken naar de bouw van een pony.
Ik denk dat een quarterhorse, een haflinger en een fjord genoeg body hebben om gebrek aan maat te compenseren. Een even grote Arabier daarentegen heeft gewoon minder bij te zetten. Het is dan ook geen gezicht als de voeten van de ruiter zo 'n eind onder de buik uit steken. Ik vind mezelf al zwaar met mijn 65 kilo voor mijn pre van 1,60m. Ik moet afvallen.

calippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 13:00

Loretteeee schreef:
Ik ben nog maar 19. Ben 1.72 lang en weeg 58 kg. Heb een NRPS pony van 1.42. Zelf vind ik dat het prima past. Zit mijn pony niet in de weg enzo. Pony's worden soms erg onderschat in 'vermogen' al zeg ik het zelf :Y) pony's rijden vind ik ook leuker dan op paarden rijden. Het heeft gewoon iets!

Vind het alleen soms erg jammer dat veel mensen op bokt maar ook op stal zeggen dat het niet past en dat je te groot bent omdat je benen onder zijn buik vandaan komen...
Dus je past alleen op een paard als je benen niet onder zijn buik vandaan komen? -O- discriminatie voor de pony's. Pony's zijn ook vreselijke pk's!

Ik denk ook dat je te zwaar bent voor zo n kleine pony en ik denk ook dat je er te groot voor bent. Ik ben het ook niet eens met al die grote mannen die op die kleine IJslanders rijden. Misschien is dat ook wel de reden dat men extra lang wacht met rijden op die ponies.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 13:09

Hier ook en volwassen pony ruiter.

Ik ben 1.58 en weeg ong. 52 kilo

Mijn oude merrie is 1.43. Lekker breed en stevig.
Precies goede combi vindt ik.

Nu heb ik bijna 3 jaar geleden een NF veulen gekocht waarvan ik hoopte dat ze net ietsje groter zou worden als mijn oude merrie, maar ik denk dat ze niet veel groter zal worden.
Jammer, maar maakt niet uit. Ze wordt wel lekker stevig.

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 18:47

calippe schreef:
Ik denk ook dat je te zwaar bent voor zo n kleine pony en ik denk ook dat je er te groot voor bent. Ik ben het ook niet eens met al die grote mannen die op die kleine IJslanders rijden. Misschien is dat ook wel de reden dat men extra lang wacht met rijden op die ponies.

Maar waar baseer je het dan eigenlijk op wanneer iemand te groot en te zwaar is voor zijn pony? Gewoon nieuwsgierig.
Want waarom pik je nu toevallig mijn berichtje eruit en niet die van een ander. :o sorry, ik voel me gelijk aangevallen ook al zal je dat misschien niet zo bedoelen.

Want. Als je de bouw van de pony en de persoon niet weet, dus je kijkt alleen naar cijfers. Dan heb je er in feite Nog niet veel aan omdat er vrijwel overal wordt gezegd dat er ook gekeken moet worden naar de bouw ect.

Nordique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 19:00

Ik wou altijd een pony maar iedereen op de manege zei dat ik een paard moest kopen, had dus een paard gekocht maar sinds een half jaar heb ik er ook nog een C-pony bij :p Ik vind ze alletwee even leuk hoor, maar ik denk niet dat ik ook nog een paard zou kopen, ik ben echt een ponymens. Ik ben iets groter dan 1m60 en ongeveer 54 kg

calippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 19:29

Loretteeee schreef:
calippe schreef:

Maar waar baseer je het dan eigenlijk op wanneer iemand te groot en te zwaar is voor zijn pony? Gewoon nieuwsgierig.
Want waarom pik je nu toevallig mijn berichtje eruit en niet die van een ander. :o sorry, ik voel me gelijk aangevallen ook al zal je dat misschien niet zo bedoelen.

Want. Als je de bouw van de pony en de persoon niet weet, dus je kijkt alleen naar cijfers. Dan heb je er in feite Nog niet veel aan omdat er vrijwel overal wordt gezegd dat er ook gekeken moet worden naar de bouw ect.

Je bent 1.72 lang, zeg je. Met 58 kilo. Je zult heel dun zijn, dat geheid.
En op een fjord van 1.42m zul je goed passen, maar een nrps pony is niet zo gebouwd als een fjord. Niet zo zwaar en stevig. Die heeft heel andere verhoudingen. Dus ik kijk vooral naar je gewicht en het ras van je pony i.c.m. schofthoogte.

En qua lengte zal het er niet mooi uit zien.

Zelf vind ik arabieren heel erg mooi. Ik zou dan minimaal een Arabier van 1.58 moeten hebben maar die moet dan ook nog stevig gebouwd zijn, en zulke arabieren zijn er bijna niet. Ik vind mijn andalusier al aan de kleine kant maar die groeit nog in de hoogte en in de breedte. Ik kan niet wachten...
Laatst bijgewerkt door calippe op 19-02-14 19:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 19:30

gewicht is in dit geval geen enkel probleem ... 58 kg

Elsemiekex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 19:32

Ik ben 18 jaar, dus technisch gezien volwassen haha, maar voor mij ook altijd pony's. E-pony's vind ik helemaal super maar zodra het echt groter wordt heb ik het idee dat ik er gewoon geen baas meer van kan zijn, daar hou ik niet zo van :')

Orsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 20:09

Ik ben 26 jaar en rijd nog op de pony's. Heerlijk vind ik het!
Op mijn werk zijn ze pas een nieuwe manege begonnen, en de manege pony's lopen nog niet genoeg.
Dus dan ben ik met mijn 1m60 ideaal om even met die pony's te hobbelen! Daar zijn hun dus ook heel gelukkig mee!

Heb nu zelf een Fjord X Pinto kruising die waarschijnlijk wel een maatje groter wordt dan de pony's.
Hoop dat hij op de 1,55 blijft hangen, maar hij zou de 1,60 kunnen gaan halen door zijn kruising.
Hihi, dus dat zal wel even wennen zijn :P
Laatst moest ik op de B pony rijden, aangezien deze vrij pittig en ondeugend is en dus haar ruiter onderweg verloren had. Qua lengte deed ik het liever niet, maar dan liever mijn maat erop om de pony weer in het gareel te brengen dan een grotere volwassene. Op dat moment kreeg het kind het helaas echt niet meer geregeld. Dus klein zijn heeft toch echt zijn voordelen!

Mijn vorige verzorgpony was trouwens 1m37 ongeveer. Dat paste net qua plaatje en heb daar 7 jaar heerlijk mee gereden.

calippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 20:12

Elsemiekex schreef:
Ik ben 18 jaar, dus technisch gezien volwassen haha, maar voor mij ook altijd pony's. E-pony's vind ik helemaal super maar zodra het echt groter wordt heb ik het idee dat ik er gewoon geen baas meer van kan zijn, daar hou ik niet zo van :')

Verkijk je er niet op! Kleine paarden zijn vaak feller en hebben vaak meer streken dan grote paarden. Gewoon naar het karakter kijken, het individu. Niet naar het geslacht, niet te veel naar het ras etc.

winnie70

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 20:21

Las op pagina 2 (?) dat iemand op een IJslander reed. Maar IJslander is toch een paardenras??? Als je dan een IJslander van 1.35 hebt is het l een paard, tochHeb ik ergens gelezen in ieder geval :j

Sorry als dit al gezegd was...

calippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 20:27

winnie70 schreef:
Las op pagina 2 (?) dat iemand op een IJslander reed. Maar IJslander is toch een paardenras??? Als je dan een IJslander van 1.35 hebt is het l een paard, tochHeb ik ergens gelezen in ieder geval :j

Sorry als dit al gezegd was...

Ik vind het ponies en ik noem ze ook zo.

Een quarter is nog een ander verhaal. Die hebben echt paardenverhoudingen, zijn sterker gebouwd.

zuurblitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 20:34

Ik ben 45 jaar rijd heel mijn leven al op pony's en zou niet anders willen.
Met mijn lengte 1.65m en gewicht van 52 kilo ook nooit een probleem geweest.
Ben de gelukkige eigenaar van een Haflinger van ongeveer 1.45m. en helemaal happy met hem!
Voor eens en altijd een pony fan!!

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 20:36

Mijn pony is smal gebouwd, wel 1,38.
Ik ben net aan 1,60.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 21:15

Ik rij ook gewoon op mijn Quarter x Haflinger van 1.40.. Ik ben 1.68 en weeg
68 kilo. Dat gaat echt goed hoor. Ze is mega breed gebouwd dus het staat
ook niet raar.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 22:05

calippe schreef:
En op een fjord van 1.42m zul je goed passen, maar een nrps pony is niet zo gebouwd als een fjord. Niet zo zwaar en stevig. Die heeft heel andere verhoudingen. Dus ik kijk vooral naar je gewicht en het ras van je pony i.c.m. schofthoogte.

Ik ben zelf 1.70, rond de 65 kg en mijn verzorghaf is 141 geloof ik. Ik vind het zelf echt niet te lang, dus het verschilt echt per combinatie :j Zou zeker niet per definitie zeggen dat iemand met een lengte van 1,72 te lang is voor een pony van 1,42

https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 7675_o.jpg
https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/ ... 3593_o.jpg

Afbeelding

Elsemiekex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 22:08

calippe schreef:
Elsemiekex schreef:

Verkijk je er niet op! Kleine paarden zijn vaak feller en hebben vaak meer streken dan grote paarden. Gewoon naar het karakter kijken, het individu. Niet naar het geslacht, niet te veel naar het ras etc.

Nee dat is ook zo, maar doordat ik op de pony die ik rijd gewoon met mijn benen hulpen kan geven (waar ze dan ook naar luistert) geeft mij dit een goed gevoel, terwijl als ik wel eens op het paard van familie rijd heb ik het idee geen indruk te maken, paard luistert wel maar niet precies hoe dat ik het wel haha. Natuurlijk verschilt het enorm hoe vaak dat je rijd op het paard, maar ik heb bij pony's toch echt een fijner gevoel. Wie weet is een paard van 1.58 wel wat voor me of zo haha, kan net. (:

calippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 22:36

Corelli schreef:
calippe schreef:

Ik ben zelf 1.70, rond de 65 kg en mijn verzorghaf is 141 geloof ik. Ik vind het zelf echt niet te lang, dus het verschilt echt per combinatie :j Zou zeker niet per definitie zeggen dat iemand met een lengte van 1,72 te lang is voor een pony van 1,42

https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 7675_o.jpg
https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/ ... 3593_o.jpg

[ Afbeelding ]

Maar dat is een haflinger, die heeft body om zijn gebrek aan maat te compenseren. Het is of in de lengte, of in de breedte. Snap je?

joafan2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 22:40

Hier nog een. 1.60 en 56 kilo rijd voornamelijk op een D 1.42 WelshxNew Forest en een E(Paint) van 1.54