Bokkers schijnheilig of..? Nageeflijk dmv teugels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 10:26

Japeloup schreef:
Grote probleem is denk ik dat vele ruiters blind zijn voor hun eigen rijden en blind varen op hun instructeur.
Plus dat hun paard zo bijzonder is dat het allemaal anders werkt dan bij de rest. En het daardoor geoorloofd is om het wel aan de voorkant op te lossen.

Wat ik vaak zie is een ruiter die met een gebrek aan gevoel, kennis en ervaring, maar wat doen met de focus op de voorkant.
Ga je veel ruiters aanspreken op hun gevoel, of het gebrek er aan, dan is mijn ervaring dat die voorkant ineens minder het aandachtspunt wordt. Ze zich ineens gaan beseffen dat als het achter klopt het voor gaat kloppen. En dat het achter pas kan kloppen als het middenstuk klopt, dus dat jij als ruiter zo moet gaan zitten dat je het paard niet hindert in zijn beweging etc..

Een ruiter met de juiste kennis, ervaring en vooral gevoel, weet heel goed wat wel en vooral wat niet te doen. Maar hoeveel ruiters kennen we in onze omgeving die van alle 3 de factoren voldoende heeft? En stel je zelf ook eens de vraag of je zelf genoeg hebt van die drie, zonder met een roze bril naar je zelf te kijken.

En hoe zit dat met jou Jappeloup?

De mensen die hier zo van achteren uit "denken". Doen die vanvoor helemaal niks?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 11:55

Natuurlijk gebruik je je teugels als je met aanleuning wilt rijden.

Je begint alleen niet met aanleuning. Je begint met gehoorzaamheid, ontspanning en vertrouwen in de hand.

De meeste vragen over aanleuning, aan de teugel, nageeflijk etc. gaan over paarden die niet gehoorzaam zijn, niet ontspannen zijn en die geen vertrouwen in de hand hebben

De eerste stap (na gehoorzaamheid) is dan inderdaad om het lijf naar ontspanning te rijden en alleen maar te volgen met je hand.
Pas als je dat onder de knie hebt, dan kan je je gaan richten op een fijne aanleuning.

Ayasha
Blogger

Re: Bokkers schijnheilig of..? Nageeflijk dmv teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 11:57

en hoe geef je een paard vertrouwen in de hand als je er niet vanvoor aan komt? :) Hoe rijdt je hem naar ontspanning als je er vanvoor totaal af moet blijven? :) Moetie dat zelf uit zoeken wat je wil?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 12:06

Om op de OP terug te komen: ik denk, nee weet zeker, dat bokt barst van de "internet ruiters". Er zijn er zelfs onder die nooit op de rug van een paard hebben gezeten en alleen boekenwijsheid verkondigen.
Je komt ze veel tegen in rijstijlen topics vooral als het gaat om AR versus Klassiek of Modern. Geven af op wedstrijdruiters - vooral die Z of hoger rijden - en noemen alles wat "rond rijdt" rollkur. Hun profiel is meestal erg leeg en als je vraagt om eigen beeldmateriaal (bijvoorbeeld een filmpje) blijft het stil of wordt afwijzend gereageerd (dat het er niet toe doet, niet bijdraagt aan de discussie enz). Het patroon is steeds hetzelfde en eenvoudig te herkennen :D :D :D

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 12:10

Zodra je kneepjes zegt of iets in die trant gaat heel bokt steigeren :)
Maar een halve ophouding mag wel... apart...

Ik moet mijn paard echt van achter activeren, want anders doet hij het niet, maar dat moet ik toch ook echt aan de voorkant opvangen. Dit doe ik door zachtjes te knijpen (halve ophoudingen...)> Als ik dat niet doe gaan we alleen maar hard.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 12:14

Caatje87 schreef:

Ik moet mijn paard echt van achter activeren, want anders doet hij het niet, maar dat moet ik toch ook echt aan de voorkant opvangen. Dit doe ik door zachtjes te knijpen (halve ophoudingen...)> Als ik dat niet doe gaan we alleen maar hard.

Nou ook een halve ophouding mag niet hoor. Alles dat meer is dan een licht contact :=

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 12:17

Nou dan kunnen de 'volgens het boekje' mensen wel gaan rijden zonder teugels. :)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 12:37

Ayasha schreef:
en hoe geef je een paard vertrouwen in de hand als je er niet vanvoor aan komt? :) Hoe rijdt je hem naar ontspanning als je er vanvoor totaal af moet blijven? :) Moetie dat zelf uit zoeken wat je wil?

Wat ik probeerde aan te geven; dat het misschien verwarrend is, omdat je in verschillende stadia, verschillende dingen doet met je teugels.

Ik weet niet hoe andere mensen dit bedoelen, dit is hoe ik er zelf tegenaan kijk.
Als ikzelf de focus heb op gehoorzaamheid, werk ik niet eens met contact. Dan geef ik korte hulpen met de teugels en geef ik vrij overdreven los, zodat het voor het paard duidelijk is waar het juiste antwoord is.

Als het paard geen vertrouwen heeft in de hand, focus ik op ontspanning en houd ik alleen contact met de mond en volg ik die om het paard vertrouwen te geven.

Als ik ontspanning, vertrouwen in de hand en activiteit heb, kan ik gaan werken aan aanleuning en dan zal ik zeker mijn teugels gebruiken.

Het hangt dus af van het stadium van de ruiter en het paard, welk advies ik zou geven :)

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 12:55

Ayasha schreef:
En hoe zit dat met jou Jappeloup?

De mensen die hier zo van achteren uit "denken". Doen die vanvoor helemaal niks?

Ik zeg niet dat je voor niets mag doen. En ik zeg ook niet dat ik dat niet doe. Ik kan mijn paard soms fijn helpen met mijn teugelvoering, maar helaas gebeurt het me ook dat ik haar juist in de weg zit. Dat zijn mijn onvolkomenheden in het rijden. Want ja die heb ik zeker. Maar mijn uitgangs punt en gedachte zijn wel zo dat ik zo min mogelijk met mijn teugels mijn paard wil rijden.

Er is wel een groot verschil tussen een ruiter die vanuit achter denkt en rijdt en zijn teugelvoering gebruikt om het paard te helpen. En een ruiter die voornamelijk kijkt naar het plaatje aan de voorkant.
Blijft een feit dat het paard zijn onderkaak tegen het bit aan moet leggen en niet wij het bit tegen de onderkaak. Met een te losse, instabiele, sterke en of inconsequente teugelvoering zal een paard nooit voldoende vertrouwen krijgen in de hand van de ruiter om te gaan aanleunen.

Vanuit een ontspannen teugelvoering (dus arm en hand van de ruiter), kun je op verschillende manieren je paard helpen met je teugelvoering. Zonder dat je het vertrouwen beschadigd.
Maar je ziet veel ruiters die met een gestrekte arm hun paard aan de teugel rijden. Dat paard kan wel met zijn hoofd in de houding lopen, maar ontspannen en op vertrouwen zal hij naar alle waarschijnlijkheid niet zijn.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 13:18

Geryon schreef:
Caatje87 schreef:

Nou ook een halve ophouding mag niet hoor. Alles dat meer is dan een licht contact :=

Vind jij dat, of vindt Bokt dat? :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 13:23

Caatje87 schreef:
Geryon schreef:

Vind jij dat, of vindt Bokt dat? :)

Natuurlijk vind ik dat niet, teugelhulpen zijn onmisbaar.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 13:27

@Geryon: haha gelukkig, dan zijn we het met elkaar eens :)

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 16:22

Bah van dit topic krijg ik gewoon de neiging nooit meer dressuurmatig een paard te rijden. Stel jullie eens voor hoe het is voor de paarden... Ook een zogenaamd 'onschuldige' ophouding voelt een paard echt wel in zijn/haar mond! Natuurlijk, wij willen plezier beleven aan het rijden en onze paarden drillen, maar volgens mij wordt maar al te vaak het plezier van het paard vergeten...

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 16:35

BaileyMix schreef:
Bah van dit topic krijg ik gewoon de neiging nooit meer dressuurmatig een paard te rijden. Stel jullie eens voor hoe het is voor de paarden... Ook een zogenaamd 'onschuldige' ophouding voelt een paard echt wel in zijn/haar mond! Natuurlijk, wij willen plezier beleven aan het rijden en onze paarden drillen, maar volgens mij wordt maar al te vaak het plezier van het paard vergeten...

Natuurlijk voelt hij dat in zijn mond. Een contactteugel voelt hij ook al in zijn mond. Maar je draait het nogal om.. Dressuur rijden doen velen juist voor hun paard, voor zijn plezier. Ik snap je reactie eigenlijk niet zo. Wat is er mis met een ophouding? Het is niet zo dat die constant gegeven wordt om het paard in een bepaalde houding te dwingen, daar heb je natuurlijk helemaal niets aan.

Mensen willen zo graag van de voorkant afblijven omdat ze het anders zielig vinden voor het paard. Gevolg is dat het paard gewoon totaal niet goed loopt. Imo is dat ook gewoon logisch. Maar wiens plezier is het dan? Het paard krijgt op den duur last van zijn lijf dusja.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 16:45

Vroeger was ik daar wel van. Snelle weg een paar kneepjes links en rechts. Och en dan ging zelfs mijn plankige kwpn'er wel rond en mooi aan de teugel. Fijn, want altijd maar je kop door de hemelpoort is ook niet goed... En zo hield ik dat lekker vol.

En toen kwam mijn huidige paard. Nul, komma nul spieren en vertrouwen. Een hele duidelijke mening over zadels en bitten. En die waren niet zo positief. Dus toen dat eenmaal een beetje goedgemaakt was. Ja toen kon ik het niet meer over me hart verkrijgen. Laat maar die kneepjes en dat gefrutsel met je handen wijd en laag of juist hoog. De keren dat ik in de oude gewoonte verviel... Die momenten waren niet zo fraai. Kopschudden, helemaal van ellende d'r hoofd onder de buik.

Nee, ik doe het niet meer. Ik ben me er dankzij me paard iets te goed van bewust dat je zelfs de kleinste dingen wel voelt. Dus nu volgen we het boekje (klassiek dat wel, sorry). Eerst gingen we netjes tussen 2 benen. Toen trainde we het linker en het rechter achterbeen om de beurt. En nu, nu zijn we aan het oefenen op verzamelen. Ik denk zelden tot nooit meer aan haar hoofd. Ik zie haar oren, maar meer dan dat valt me het niet eens meer op.

Van de week kwamen we uit een verzamelde stap. Een zware overgang naar een verzamelde galop. Na 5 passen voelde ik de druk te groot worden voor me paard. Dus kantelde ik me bekken terug en beloonde ik vrolijk met me buitenhand. Links en rechts hoorde ik om me heen "oh nee, wat doet ze nu, wat stom" En nee, dat was niet stom. Rijden is een sport van beide. Als je paard het te zwaar krijgt dan is het jou taak om te stoppen voor het een marteling wordt. En soms stop me paard mij. Dan voel ik haar denken, nee baas... Dit is het nu even niet (en dan kan ik het vaak ook niet volhouden).

Er komt niet zoveel handkracht aan te pas allemaal. Ja natuurlijk vraag ik me paard wel eens stelling links of rechts. Maar hoe kan ik ooit het onderscheid maken voor haar als er altijd iets gerommel in d'r mond is?
Je hebt een zit en een been en een stem en ook nog een teugel. We hechten iets te veel waarde aan de laatste.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 16:50

Maar je komt er dus wel aan met je hand?

Brechtjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 17:03

Ik lees even mee

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 17:17

Ayasha zonder hand kan een paard niet nageeflijk lopen.
Maar met alleen hand en geen energie van achter kan hij ook niet nageeflijk lopen.
Die 2 dingen horen altijd bij elkaar en kunnen niet zonder elkaar.
Het is wel de kunst om naar uiteindelijk zo min mogelijk hulpen, dus zowel been als hand een paard daar te krijgen.
Voor jezelf fijn want je wordt er stukken minder moe van :+
Voor het paard natuurlijk fijn dat er niet steeds iemand zit te rommelen met hand en been.

Ik merk aan mijn huidige paard dat hij in het begin te traag is op mijn beenhulp.
Dan is hij van voor ook niet fijn. Op dat moment ga ik van voren niet proberen hem naar beneden te krijgen omdat dat dan toch alleen maar met veel druk kan.
Ik hou contact en probeer dat zo min mogelijk te doen, wat moeilijk is als ze dan taai zijn.
Ik ga dan overgangen maken, en het terug komen gaat dan zeker niet als gewenst, maar maak me ook daar niet te druk over. Naar voren op mijn been ben ik dan heel erg streng in.
En dan na 10-15 minuten merk ik ineens dat hij "de knop" omzet.
Hij wordt fijn aan het been en ook tegelijkertijd gaat het taaie weg uit zijn mond.
De zithulpen komen dan ook door en ineens heb ik een ander paard.
Dan wil ik hem in de dressuurhouding gaan hebben maar dat lukt dan ook met zeer geringe druk.
En dat is waar ik aan werk.

Een hele tijd terug ging dit pas na een half uur en nog niet elke keer.
Het gaat steeds in korter tijdsbestek.
Op een vreemde gaat het ook nog niet, maar we oefenen fijn verder.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 17:22

Nee nee, wat hier beweerd wordt is dat er vanvoor niet aangekomen wordt zo lang al de rest niet in orde is (want oei als je een ophouding geeft..) en dan ineens komt ie magischerwijze mooi in de aanleuning?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 17:34

Ik geloof wel dat een paard zonder teugelcontact ook in de juiste houding kan lopen, al zal het dan eerder voorwaarts-neerwaarts zijn en minder opgericht. Zelfs mijn vroegere "sterrekijker" kan, als ze los is in lijf en leden, netjes constant lichtjes voor de loodlijn gaan lopen als ik haar longeer zonder longe. In het rijden lukt dit nog niet in draf omdat ik mijn handen mee op en neer doe als ik lichtrij, en ik krijg het (nog) niet opgelost.

Ik heb nu ook een lesgever waarbij ik contact moet nemen op de buitenteugel, en spelen met de binnenteugel om haar hoofd te "plaatsen". Ik heb echter hier ook het gevoel dat ze verkeerd inknikt, en toen ik maandag alleen oefende, begon ze het wel te doen, maar zodra ik haar de vrije teugel gaf op de linkerhand, verloor ze haar balans en ging ze steeds sneller draven om niet op haar bek te gaan. Op dat punt heb ik iets: eerst voorwaarts-neerwaarts rijden met lange teugel tot ze op haar eigen benen kan lopen, die hoofdhouding is nog een stap te vroeg, al liep ze enkele dagen later dan wel heel netjes op eigen benen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 17:40

Dan loopt ie in de krul maar niet in de juiste houding. Aanleuning vereist contact met de mond vanvoor. Iedereen die beweerd niet in de mond te zitten heeft per definitie ook geen aanleuning. Die hun paarden lopen gewoon "in een houdinkje dat toevallig goed uit komt" als dat wel zo is.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 17:42

Ayasha schreef:
Nee nee, wat hier beweerd wordt is dat er vanvoor niet aangekomen wordt zo lang al de rest niet in orde is (want oei als je een ophouding geeft..) en dan ineens komt ie magischerwijze mooi in de aanleuning?

Aan niet aankomen geloof ik niet, veel minder als wat je vaak ziet wel :)

Om mijn eigen paard als voorbeeld te nemen, wel netjes ipv kletsen over een ander. :+
Toen het nog lang duurde voordat hij eens wat beter liep heb ik ook wel eens met meer druk gereden, best veel meer druk. Misschien hielp hem dat er sneller doorheen? Tegen beter weten in, maar toch kwam de ongeduldige ik er even tussendoor.
Wat resulteerde in een paard dat zijn dikke speknek helemaal eruit drukte en ik helemaal niets meer kon.
Les 1 die ik altijd kreeg, niet winkelen met je handen maar alleen contact houden met minimaal gewicht had hij meteen weer bevestigd :D

Daarna geduldig verder geoefend met eerst aan het been krijgen en ja dat wierp uiteindelijk toch zijn vruchten af. Nog lang niet zo als ik wil, maar het begin is er. Daar kunnen we op verder.
En helaas hebben veel ruiters tegenwoordig dat geduld niet meer.

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 17:48

Ayasha schreef:
Dan loopt ie in de krul maar niet in de juiste houding. Aanleuning vereist contact met de mond vanvoor. Iedereen die beweerd niet in de mond te zitten heeft per definitie ook geen aanleuning. Die hun paarden lopen gewoon "in een houdinkje dat toevallig goed uit komt" als dat wel zo is.

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Het is niet perfect, maar ik reed hier voor de eerste keer op dit paard, alleen gewerkt aan tempo en actief zijn enzo, en hij zakte vanzelf. (Sorry voor mijn houding). Ik ben de middelste.
Heb eventueel nog een filmpje maar denk niet dat dat nodig is ;)

en ontopic: ik denk inderdaad dat veel bokkers anders doen dan ze zeggen! Praktijk blijft toch moeilijker dan theorie.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 17:50

Ik denk dat die van mij ook beduidend minder veel druk in de mond heeft dan het gemiddelde paard maar die krijgt wel ophoudingen. En als ie vast pakt, wordt juist op die kant gevraagd, hij los, ik los. En tóch denk ik dat hij minder druk in zijn mond heeft dan de ruiters die hun handen "daar" stilzetten en ze tegen dat muurtje aan rijden. (het feit dat mijn merrie steil overeind kwam toen zo'n -handjes mooi voor zich op 1 plek- ruiter haar even voor een prijsuitreiking leende bevestigde dat vermoeden eigenlijk ook zo'n beetje. Ding wist niet wat haar overkwam en kwam er gewoon keihard tegenin.

Ik zie op die foto amper een paard laat staan dat ik het contact zou zien.. Sowieso zie je contact niet op een foto, daar heb je bewegende beelden voor nodig. ;)
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 08-11-13 17:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 17:50

Ayasha schreef:

Het grote verschil is hoe je in en aan de mond zit. Als het goed is wil het paard mond in hand met je door de baan. Het paard legt dus zijn mond in jou handen.
Even een voorbeeld: als ik met iemand door de stad loop, kan het gezellig zijn om hand in hand te lopen. Als dat op een fijne manier gebeurd dan voel je een elkaars hand waar de ander heen wil, zonder dat je daar over praat. Je kan de ander sturen en je laat je sturen. Maar loop je met iemand die je zo nu en dan een ruk geeft omdat hij iets aan de andere kant van de straat ziet, of juist 3 winkels terug, dan is dat hand in hand lopen plosteling niet meer zo fijn. Dus het vertrouwen is weg.
En zou moet het met rijden ook zijn. Ik zeg niet dat mij dat altijd lukt, maar ben me er wel van bewust dat als er miscommunicatie is dat dat bij mij vandaan komt. En dat ik mijn paard niet straf voor mijn fouten en onvolkomenheden.