Instappen, lange teugel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe stap jij in?

Met een lange teugel
428 (58%)
Met de teugels op maat
101 (13%)
Verschillend
199 (27%)

Totaal aantal stemmen: 728

Joy1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 08:32

Ik rij als mijn pony geen drukke bui heeft met lange teugels n als ik in draf en galop ga en merk dat ie goed luistert laat ik mijn teugels ook los vindt ie heerlijk gaat helemaal zijn nek strekken en af en toe neem ik ze op maat bijv. als ik iets anders ga doen
Groetjes

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 08:45

ik begin altijd lekker met een los teugeltje en na 5 of 10 min pak ik m'n teugels op maat en stap ik nog 5 min met m'n teugels op maat :)

romyloverrr

Re: Instappen, lange teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 08:50

vrijwel altijd meteen lekker de teugels op contect.
met uitzondering van mijn pony, die laat ik eerst even stofzuigen, dan komt er net wat meer rust in.

Judigno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 09:34

Lange teugel, maar wel op contact!
Voor de rest veel voltes/van hand veranderen/figuren, gemiddeld ongeveer 10 minuutjes :)
Daarna draaf ik ook nog even met langere teugel, ook veel figuren en van hand veranderen

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 09:51

Ik stap altijd 2 rondjes even met compleet lange teugel zonder contact.. vervolgens maak ik ze nog niet op maat maar heb wel contact en doe ik dat in alle gangen voor dat ik hem echt op pak. Paard loopt dan Veel fijner. Het is wel een shire en die is natuurlijk groter en langer en moeilijker bij elkaar te rijden. Als ik hem direct aan het werk wil zetten krijgen we alleen maar strijd. Terwijl hij anders op pinken te rijden is. En zo rijd ik hem ook alvorens ik hem echt uit stap...

2bizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 12:24

Stap altijd in en uit met lange teugel

Nino_2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 16:01

Eerst even een paar rondjes ontspannen instappen met een lange teugel en het uitstappen ook met een lange teugel. Vind ik voor mezelf ook ontspannen om te beginnen :)

MisterMc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 19:24

Ik stapte altijd in met een los teugeltje, gewoon om even lekker te relaxen voor het werk. Vervolgens oppakken en na het werk weer lekker uitstappen met een los teugeltje.

Charly85

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 23:57

max66 ik ben heel slecht in het uitleggen:) maar ik bedoel lang en laag met contact over de rug naar voren. Daarna teugels weer op maat en zo afwisselen. Wil hem het liefste zo lang en laag mogelijk hebben maar dat vinden hij en ik erg moeilijk dus probeer het zo uit te bouwen. Hoop dat ik het zo goed uitleg. En met lange teugel gewoon lekker los in zijn eigen houding die hij het prettigste vindt:) kan hij even relaxed om zich heen kijken.

Lariisz1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 13:37

Ik stap ook in met losse teugel maar wel op contact.

Bunnyloverxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 18:53

Kirsha schreef:
Ik rijd niet 'serieus' qua dressuur, wedstrijden etc... Maar ik rijd zowel in de bak als buiten eigenlijk voor het grootste deel met lange teugel. Zowel stap, draf als galop :)

Maar dan heb je je paard bij draf en in galop niet goed in controle lijkt mij?

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 19:18

salami_worst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 20:12

ik stap altijd in met een beetje een langere teugel, maar wel nagefelijk. lekker lang en laag instellen, en zodra ik zo een drafje en galopje heb gemaakt, pak ik ze op en stel ze wat hoger in :j

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 20:19

ook al is mijn pony een stuiterbal ik rij ELK paard met een lange teugel in. iemand die gaat sporten maakt zijn spieren ook eerst warm. eerst gewoon stappen met een hele lange teugel daarna iets erbij en lang,laag en rond en rechtrichten is mijn pony soepel en recht dan steeds wat meer opgericht. de meeste zouden mijn pony juist gelijk kort pakken maar dat kan je bij mijn pony beter niet doen.

HuyanaJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 19:15

Ik stap altijd ongeveer 4 rondjes in met lange teugel..... Gaat prima! Voor mij zijn die rondjes OOK even opwarmen. Dat moet toch iedereen?

Linda911

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 11:58

starten met losse tegels, gelijk naar teugels op maat.

Linda911

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 11:59

gelijk = geleidelijk.

xZizo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 12:45

Ik stap meestal in met een losse teugel, uiteraard met contact. Ik rijd meestal in een buitenbak, waardoor mijn merrie ook meteen even rustig rond kan kijken. Na meestal 2 a 3 ronden pak ik haar op en rijd op de ene hand een aantal oefeningen, doe op de andere hand hetzelfde en neem daarna even rust en ontspanning, met lange teugel en hals strekken. Dit is ook een manier van belonen. En uitstappen ook met lange teugel. Ik vind het zelf fijn werken :)

Anne_Huizing

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 23:36

Ik stap altijd in met losse teugel maar wel contact, uitstappen hou ik meestal de teugel vast met 1 hand, gewoon zonder contact, en veel mee bewegen met het hoofd/nek van het paard :)

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 23:55

D_Desteny schreef:
Ik stap mijn paard altijd 10 minuten aan de hand in op het harde/steen. Als ik er op ga heb ik mijn teugels aardig op maat en dan doen we in stap slangen voltes, wijken en achtjes maken. Als hij dan soepel genoeg voelt pak ik hem echt op en gaan we draven.

Ik heb alle reacties gelezen, want ik was erg nieuwsgierig naar wat voor antwoorden er allemaal bij stonden. De reactie van D_Desteny was de enige die omschreef hoe wij het ook doen.

Eerst 10 à 15 minuten aan de hand in een vlotte arbeidsstap op verharde ondergrond om de pezen goed warm te krijgen (pompsysteem in de voeten werkt het beste op een verharde ondergrond) ook voor de rug is dit al een goed begin, want deze wordt ook geactiveerd.

En na het opstappen gewoon meteen contact met de mond, maar niet mega kort nog en na een paar minuten de teugels op de uiteindelijke maat.

En ik moet zeggen dat het warmstappen aan de hand ook erg goed is voor mijn spieren/pezen :+

Charly85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 03:57

Ik stap nu vaak ernaast uit over het fietspad (nu het weer mooier weer wordt) heerlijk even hoofd in de wind, genieten van het uitzicht. Hij wordt er erg relaxed van en ik ook:) helemaal lekker als het een x niet ging zoals je in gedachten had:P maar ervoor had ik nog niet aan gedacht!

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 22:13

Ik stap ook altijd met lange teugel in en uit. Een paar keer zo van hand veranderen en dan pak ik ze langzaam steeds iets meer op.

L0veMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 22:15

SuperAssie schreef:
Beide. Ik stap in op lange teugel(wel op contact), en maak ze steeds ietsje korter en pak dan langzaam wat stapoefeningen mee. Tegen de tijd dat t paard dan warm en los is zijn mijn teugels op maat en kan ik beginnen :)

Precies hetzelfde hierzo! :)

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 22:15

Op mn vz pony met halflang/lange teugel, ligt een beetje aan haar bui.

Laatst weer een les op de manege gereden, eerste rondje lange teugel. Toen kwam de rodeo, toen maar teugels op maat :+

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 22:25

Ik stap altijd eerst met lange teugel, meest zo'n vijf minuten. Dan gaat mijn paard mesten. Daarna neem ik iets meer contact en stap ik nog minimaal tien minuten met verschillende halshoudingen en neem ik wat oefeningetjes mee, bv slangevoltes, pasje opzij, keertje halthouden etc. Als het goed aanvoelt draven we aan. Als ik de teugels op maat neem voordat hij gemest heeft voelt hij niet fijn en blijft een beetje tegen het mesten aanhangen. Dus wij hebben zo onze routine... :D

Tijdens het werk ook regelmatig even een rondje lange teugel om verzuring tegen te gaan.