Vanaf welke leeftijd rijd jij een paard in?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Annabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 20:00

4 jaar :) liefst later aangezien sommige paarden nog echt jonkies zijn op die leeftijd.
Laatst bijgewerkt door Annabel op 04-11-13 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 20:01

Annabel schreef:
2 jaar :)

Gewoon uit pure nieuwsgierigheid hoor! Hoe ziet het er bij jou dan uit?

Annabel

Re: Vanaf welke leeftijd rijd jij een paard in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 20:03

Ik was nog niet klaar met m‘n reactie, excuses _O- incl typfoutje :+

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 20:04

piezze schreef:
Op FNews toch? Die op 1,5 jaar renpaarden inrijdt? Of lees ik je bericht nou zo anders?

Oh nee niet op haar persoonlijk, ik vind iedereen die op een jaarling kruipt ziek. Totaal geen inzicht en inlevingsvermogen en daarom niet geschikt voor de omgang met paarden. Mijn persoonlijk mening.

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 20:21

Lara_Silver schreef:
FNews schreef:
Onze volbloed hebben we met 1.5 jaar ingereden.
Het hangt ook van paard tot paard af, de ene is er sneller klaar voor dan de andere.

Zo heb je sommige mensen die van jonge kindertjes houden, en anderen die het leuk vinden om op veulentjes te rijden. Allebei even ziek. :x

Diegenen die ik op wens ingereden heb waren 3,5 - 4 jaar. Mocht ik ooit zelf een veulen kopen, komt er voor de 4 -4,5 jaar geen ruiter op.

En toch blijf ik het hier niet mee eens. Ieder paard, ieder ras, en iedere tak van de paardensport is en blijft anders.
Dat jij je paard op 4 jaar wil beleren vind ik prima maar hier gebeurt het anders.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 20:30

Er is geen wet dat het niet mag, alleen de ongeschreven boktwet dan :')

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 20:31

Paarden groeien in principe allemaal hetzelfde en een volbloed is niet 5 jaar eerder klaar :n.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 20:33

Dan nog kan FNews het niet in haar eentje aanpakken/veranderen. ;) Dus om haar daar nu op aan te spreken ... Nou succes.

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 20:35

EskeGirl, Heb je ooit met een volbloed gewerkt?
Xdenies, ik hoef het niet te veranderen, want anderen doen met hun paarden moeten hun weten maar blijkbaar hebben we hier thuis een hele verkeerde aanpak qua paarden volgens bokt.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 20:36

Nee, maar kan je me dan vertellen hoe het kan dat ze eerder klaar zijn met groeien? (Veel eerder).

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 20:39

EskeGirl schreef:
Nee, maar kan je me dan vertellen hoe het kan dat ze eerder klaar zijn met groeien? (Veel eerder).

Ze zijn mentaal sterker dan andere paarden en qua bouw ook. Als je op de renpaardenveiling in Engeland naar geselecteerde jaarlingen gaat kijken dan geen jaarlingen meer maar heuse beren. En hun zijn dan nog niet opgeleerd.

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 20:41

Esmeej333 schreef:
Zoals ik al zei, bij zijn vorige eigenaresse, heb ik niet gedaan en er komt voorlopig geen zadel op :) .
En met 2,5 of vroeger inrijden is gewoon slecht. Wetenschappelijk bewezen. Kan je van vinden wat je wilt, ik vind het gewoon een belangrijk punt.

Wie zegt dat ik dat doe dan? :+

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 20:42

Ik heb dat nooit gezien. Heb je daar foto s vsn? Van rijden op een anderhalfjarige? Mijn pony heeft engelse volbloedbloed en arabisch bloed maar was met 3 nog zo onvolwassen als wat

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 20:47

knetterhard schreef:
Esmeej333 schreef:
Zoals ik al zei, bij zijn vorige eigenaresse, heb ik niet gedaan en er komt voorlopig geen zadel op :) .
En met 2,5 of vroeger inrijden is gewoon slecht. Wetenschappelijk bewezen. Kan je van vinden wat je wilt, ik vind het gewoon een belangrijk punt.

Wie zegt dat ik dat doe dan? :+

Lezen is moeilijk of niet? Alleen al aan de eerste zin kan je al zien dat reactie totaal niet op jou slaat. Heb ook nooit gezegd dat jij zegt. >;)

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 20:48

FNews schreef:
EskeGirl schreef:

Ze zijn mentaal sterker dan andere paarden en qua bouw ook. Als je op de renpaardenveiling in Engeland naar geselecteerde jaarlingen gaat kijken dan geen jaarlingen meer maar heuse beren. En hun zijn dan nog niet opgeleerd.

Ik vind het niet normaal en ik ben dan ook blij dat ik niet in die tak van sport zit :)! Dat zelfde geldt voor het hele verrichtingsonderzoek van dekhengsten (Mits onder de juiste ruiter met verstand van zaken)!

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 20:49

Citaat:
Lezen is moeilijk of niet? Alleen al aan de eerste zin kan je al zien dat reactie totaal niet op jou slaat. Heb ook nooit gezegd dat jij zegt. >;)

Je gaat toch met mij in discussie, dus lijkt mij vanzelf sprekend.. en je kunt ook op een andere toon tegen je medemens praten :)

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 20:51

Ja want die eerste zin sloeg ook echt op iets wat jij zei B-) .

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 20:54

quote="knetterhard"]
Esmeej333 schreef:

Wie zegt dat ik dat doe dan? :+[/quote]

Dit ging over mij ;)

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 20:55

Mijn pony (Finn) heb ik op zijn 6e onbeleerd gekocht, en hij is naar duitsland gegaan en is daar ingereden en heeft alles geleerd (kon nog vrij weinig). Hij heeft daar ongeveer 3 maanden gestaan, toen is hij naar mij gegaan. Hij kon toen naar buiten, stap, draf en galop een beetje. Ze worden daar niet onder de 4 jaar ingereden, vind ik prima ook.

Ik heb zelf ook een paard ingereden/zadelmak gemaakt, die was 5 jaar toen hij bij mij kwam. Daar ben ik nog wel een tijdje mee bezig geweest, hij moest letterlijk alles nog leren, dus heb daar erg rustig mee gedaan. (was 1 x mee gelongeerd, verder vrij weinig mee gedaan)
Dat paard had ik ook niet veel eerder beleerd moeten worden, hij was in gedrag en fysiek echt nog 'jong'. Dat kwam ook door het veel op stal staan (22/7), aangezien hij al zo snel sterker werd van 24/7 het weilland op.

Ik vind zelf later beleren vaak beter, vaak zijn die 3 jarige paarden nog zo 'puppy'.
die paarden die op hun 4e in wedstrijden lopen vind ik wel erg vroeg. Maar dat is mijn mening :P

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 20:56

Esmeej333 schreef:

Volgens mij ben ik dan ook niet de enige die dan niet kan lezen? -O- Verder ga ik niet meer met je in discussie, want ik heb wel wat beters te doen, dan tegen jouw te praten :o. We kunnen het gezellig houden en daar kies ik nu voor :D!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 21:01

FNews schreef:
En toch blijf ik het hier niet mee eens. Ieder paard, ieder ras, en iedere tak van de paardensport is en blijft anders.
Dat jij je paard op 4 jaar wil beleren vind ik prima maar hier gebeurt het anders.

Nee hoor, heeft niets met ras en type te maken. Dat is nu het mooie eraan, de opbouw en groei van een paardenskelet gebeurd bij ieder ras op dezelfde manier. Kunnen ze beren zijn met 1,5 jaar, hun skelet is er nog lang niet klaar voor. Je kunt zeggen wat je wenst, maar een feit blijft dat jou mening niet wetenschappelijk onderbouwd is.

En als deze dat wel zou zijn, ben ik reuze benieuwd naar een goed wetenschappelijk onderzoek dat bewijst dat bij volbloeden de groeischijven al gesloten zijn met 1,5 jaar. In een linkje, hier of via pb mag ook. :)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 21:06

Esmeej333 schreef:

Volgens mij is een onderzoek om een dergelijk effect te onderzoeken nooit gedaan dat was namelijk echt groot nieuws geweest :?

Het is trouwens imo niet waar om te zeggen dat je kan afleiden dat vroeg inrijden slecht is omdat renpaarden vaak geblesseerd raken. Buiten dat er geen bewijs komt voor die uitspraak, lijkt het me toch dat de training en belasting van een renpaard zo fundamenteel anders is dan die van bijvoorbeeld een dressuur paard dat het helemaal niet gezegd kan worden dat dat voornamelijk door de leeftijd komt.
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 04-11-13 21:09, in het totaal 1 keer bewerkt

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 21:08

Betreft groeischijven ... Er is een foto op internet die richtlijnen geeft. Even een random voorbeeld.

Stel er staat bij bijvoobeeld het been dat de groeischijven tussen de 1,5 en de 2 jaar gesloten moeten zijn.

Paard A, kan idd op 1.5 die groeischijven dicht hebben. Paard B, misschien pas op 1.8. Paard C pas op echt 2 jaar.

In dat opzichte verschilt het wel degelijk per paard. Dat is het enige wat ik tegen wil spreken, de rest niet :)

Heb dit overigens met eigen ogen gezien, met een dierenarts erbij. Dus succes met tegen spreken. :Y)

nola12_Oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 21:14

Ik heb afgelopen weekend een 3,5 jarige gekocht maar ik heb totaal geen haast om erop te gaan zitten!
We gaan eerst wennen en dan aan een band werken! En dan zien we wel hoe het loopt!

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 21:16

knetterhard schreef:
Esmeej333 schreef:

Volgens mij ben ik dan ook niet de enige die dan niet kan lezen? -O- Verder ga ik niet meer met je in discussie, want ik heb wel wat beters te doen, dan tegen jouw te praten :o. We kunnen het gezellig houden en daar kies ik nu voor :D!

Als je nou gewoon even goed leest en niet bij voorbaat dingen gaat roepen als dat zei ik niet, als het helemaal niet over jou gaat. Aan de eerste zin, waarin het over mijn paard gaat, dat er voorlopig geen zadel opgaat, kun je heel makkelijk zien dat het gewoon een antwoord is op DeniesX? Wordt een beetje moeilijk discussiëren als je bij voorbaat al niet goed leest.