Sonja schreef:StormHeidi schreef:Als je iemand op jou paard laat rijden leer je het nooit.
Kun je dat onderbouwen?
Ja.
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
? Ik rij tegenwoordig ook voornamelijk recreatief (op wat clinics, onderlinge wedstrijden, oefencrosjes en meerdaagsen na) maar ik leer wel degelijk hoor. En ik rij al meer dan een kwart eeuw paard
. Is het niet door les dan is het wel door stalgenoten, door mijn paarden, via Internet, boeken, Bokt whatever.
StormHeidi schreef:Sonja schreef:Kun je dat onderbouwen?
Ja.
StormHeidi schreef:Bovendien krijg je dan ook de kans dat het paard zich meer aan de bijrijden gaat hechten dan aan de echte eigenaar, wat soms ook nog voor problemen kan zorgen,.

Sonja schreef:StormHeidi schreef:Bovendien krijg je dan ook de kans dat het paard zich meer aan de bijrijden gaat hechten dan aan de echte eigenaar, wat soms ook nog voor problemen kan zorgen,.
Wat voor problemen dan
Ik rij nu zo'n 38 jaar paard en sta een slordige 25 jaar les te geven, maar daar heb ik nog nooit problemen mee ondervonden?
Sees schreef:Geyron, leer jij nooit meer iets bij dan? Ik rij tegenwoordig ook voornamelijk recreatief (op wat clinics, onderlinge wedstrijden, oefencrosjes en meerdaagsen na) maar ik leer wel degelijk hoor. En ik rij al meer dan een kwart eeuw paard
. Is het niet door les dan is het wel door stalgenoten, door mijn paarden, via Internet, boeken, Bokt whatever.
Geyron, als de beginnende ruiter goede begeleiding heeft, zie ik daar niet zo'n probleem in. Als de ruiter daarnaast op een verantwoorde manier aan bijvoorbeeld de longe, het paard onbelast traint, dan kan hij/zij toch zorgen voor o.a. een goed ruggebruik . Als je er dan ook nog met enige regelmaat een osteo of iets dergelijks bij laat of je instructeur/trice één keer in de zoveel tijd laat voelen of je paard nog goed loopt, zit je volgens mij wel goed.
Een fijn gereden paard is na te rijden door een capabele ruiter dus dan klopt er toch iets niet.
Straks misschien ook wel een beetje van haar maar ik ben zeer populair want ik voer!
Shadow0 schreef:Percy, ben ik puur voor het beeld wel benieuwd of jij dan ook iemand had die de shetlandpony dressuurmatig bijreed?
Samblabla schreef:Ik ben een beginnend ruiter, ik heb een hele eigenwijze merrie dus ik kan niet rijden zoals ieder ander doet. Ik kan niet goed rijden maar probeer er het beste van te maken. Ik krijg hylp genoeg gelukkig en ben niet te trots om hulp te vragen.