Beginnende ruiters (zie omschrijving) met eigen paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Forgive

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 15:32

Sonja schreef:
StormHeidi schreef:
Als je iemand op jou paard laat rijden leer je het nooit.

Kun je dat onderbouwen?

Ja.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 15:32

StormHeidi schreef:
Sonja schreef:

Kun je dat onderbouwen?

Ja.

Het is de bedoeling dat je nu uitleg geeft :+

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 15:37

Geyron, leer jij nooit meer iets bij dan :o ? Ik rij tegenwoordig ook voornamelijk recreatief (op wat clinics, onderlinge wedstrijden, oefencrosjes en meerdaagsen na) maar ik leer wel degelijk hoor. En ik rij al meer dan een kwart eeuw paard ;). Is het niet door les dan is het wel door stalgenoten, door mijn paarden, via Internet, boeken, Bokt whatever.

Geyron, als de beginnende ruiter goede begeleiding heeft, zie ik daar niet zo'n probleem in. Als de ruiter daarnaast op een verantwoorde manier aan bijvoorbeeld de longe, het paard onbelast traint, dan kan hij/zij toch zorgen voor o.a. een goed ruggebruik . Als je er dan ook nog met enige regelmaat een osteo of iets dergelijks bij laat of je instructeur/trice één keer in de zoveel tijd laat voelen of je paard nog goed loopt, zit je volgens mij wel goed.
Laatst bijgewerkt door Sees op 20-09-13 15:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Forgive

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 15:38

Greyon@

Oh, sorry :)
Omg, dat heb ik weer :s

Ik bedoel, dat als je altijd maar een ander op jou paard laat rijden, terwijl jij het zelf nog goed moet leren, dan leer je het nooit. Ik vind het juist goed dat je alles zelf wilt proberen, want zo leer je toch meer dan dat anderen dat steeds voor je blijven doen. Bovendien krijg je dan ook de kans dat het paard zich meer aan de bijrijden gaat hechten dan aan de echte eigenaar, wat soms ook nog voor problemen kan zorgen,.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 15:42

StormHeidi schreef:
Sonja schreef:
Kun je dat onderbouwen?

Ja.

:')

Doe eens dan?

Want volgens jouw maatstaf zou je het 'dus' ook nooit leren als je alleen op heel goede leerpaarden rijdt bijvoorbeeld?

Ik lees ontzettend veel ruitergerichte antwoorden. IK leer er zo veel van. Uiteindelijk kan IK zeggen dat ik het zelf gedaan heb.
Maar hoe zit het met het paardenlijf in die tussenliggende tijd dan?
Of is het niet zo schadelijk als ik denk, als een paard niet correct rechtgericht wordt ed? Overschat ik dat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 15:45

StormHeidi schreef:
Bovendien krijg je dan ook de kans dat het paard zich meer aan de bijrijden gaat hechten dan aan de echte eigenaar, wat soms ook nog voor problemen kan zorgen,.

Wat voor problemen dan :?
Ik rij nu zo'n 38 jaar paard en sta een slordige 25 jaar les te geven, maar daar heb ik nog nooit problemen mee ondervonden?

Forgive

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 15:47

Sonja schreef:
StormHeidi schreef:
Bovendien krijg je dan ook de kans dat het paard zich meer aan de bijrijden gaat hechten dan aan de echte eigenaar, wat soms ook nog voor problemen kan zorgen,.

Wat voor problemen dan :?
Ik rij nu zo'n 38 jaar paard en sta een slordige 25 jaar les te geven, maar daar heb ik nog nooit problemen mee ondervonden?

Les geven is toch iets anders dan altijd bijrijden?.
Ik bedoel, als dat paard zich veel te veel aan de bijrijder gaat hechten, dan accepteren sommige paarden geen andere mensen meer. En dan heb je misschien een klein probleem xd

Anoniem

Re: Beginnende ruiters (zie omschrijving) met eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 15:49

Nee sorry daar ga ik niet in mee. Dat gebeurt voornamelijk in de stripboeken (en Bokt). In het echte leven is 99,9 % van de paarden gewoon door meer ruiters te rijden :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 15:49

Sees schreef:
Geyron, leer jij nooit meer iets bij dan :o ? Ik rij tegenwoordig ook voornamelijk recreatief (op wat clinics, onderlinge wedstrijden, oefencrosjes en meerdaagsen na) maar ik leer wel degelijk hoor. En ik rij al meer dan een kwart eeuw paard ;). Is het niet door les dan is het wel door stalgenoten, door mijn paarden, via Internet, boeken, Bokt whatever.

Geyron, als de beginnende ruiter goede begeleiding heeft, zie ik daar niet zo'n probleem in. Als de ruiter daarnaast op een verantwoorde manier aan bijvoorbeeld de longe, het paard onbelast traint, dan kan hij/zij toch zorgen voor o.a. een goed ruggebruik . Als je er dan ook nog met enige regelmaat een osteo of iets dergelijks bij laat of je instructeur/trice één keer in de zoveel tijd laat voelen of je paard nog goed loopt, zit je volgens mij wel goed.

Ik leer wel 'per ongeluk' soms bij door te lezen op bokt enz. Maar dat is theorie. Ik heb mijn paard thuis dus stalgenoten zijn er niet, ik rijd geen wedstrijden etc. etc. Maar de behoefte aan meer kennis is er gewoon niet, ik doe alleen aan 'onderhoud' maar doe het nog steeds met plezier, dat was de boodschap :P

Goede begeleiding of niet, duurt even voordat de ruiter wat meer ruitergevoel krijgt en het paard over de rug kan rijden. Regelmatig goed longeren zou al fijner zijn voor het paard inderdaad.

Forgive

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 15:56

Sonja schreef:
Nee sorry daar ga ik niet in mee. Dat gebeurt voornamelijk in de stripboeken (en Bokt). In het echte leven is 99,9 % van de paarden gewoon door meer ruiters te rijden :)

Maar 1% dus niet.
En stel dat jij toevallig die ene procent bent?.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 15:56

StormHeidi schreef:
Sonja schreef:

Maar 1% dus niet.
En stel dat jij toevallig die ene procent bent?.

0,1 % bedoel je :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 15:57

Niks is 100% zeker. :P

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 15:57

Dat probleem zie ik ook niet. Paarden kunnen meer mensen lief vinden :D

Ik heb niet alles gelezen maar ik vind een bijrijder niet persé nodig, wel hele goede begeleiding en dat meerdere keren per week. En dan toch bij voorkeur wel een basis bij de ruiter, dus geen totale beginner.

Wat ik regelmatig ben tegengekomen zijn mensen die roepen dat ze hun paard zo goed voor elkaar hebben maar, nee, er kan niemand anders op want dan doet ie niets meer :+ Een fijn gereden paard is na te rijden door een capabele ruiter dus dan klopt er toch iets niet.

Mijn dochter had ervaring op haar Shetlander (leren zitten bij al zijn capriolen) en op onze fantastische leerpony Gwenn maar echt dressuurmatig rijden was er niet bij toen ze begon met de jonge net zadelmakke e-pony. Ik heb haar elke dag begeleid samen met mijn man. Zij leerde bij en de pony leerde mee.
Ze zijn een leuk koppel geworden, nu L2 startgerechtigd.

Ik heb voor haar weer een groen paard gekocht maar wel met de wetenschap dat ze nu vier keer per week les krijgt van hele goede trainers. Thuis kijk ik mee en zo zijn die twee in een half jaar tijd een super combinatie geworden die in 4 wedstrijden de B door vloog en elke springwedstrijd winst rijdt. Ze is nu natuurlijk ook bepaald geen beginner meer.
Toch heeft ze die begeleiding van haar trainers en van ons gewoon keihard nodig. Dit paard staat best hoog in het bloed en is zeer gevoelig, daar moet je met heel veel beleid mee omgaan.

Als ik haar dat paard had gegeven en had gezegd "zoek het maar uit" denk ik niet dat ze nu gestaan hadden waar ze nu zijn ondanks het feit dat ze al een leertraject had doorlopen met de pony.

Zelf moet ik eerlijk toegeven dat ik mijn eerste pony echt wel deels verreden heb als meisje met wat manege ervaring en ouders die er niets van wisten. Kon er bijna niets meer mee. Helaas werd ze ook nog eens chronisch kreupel waardoor ze naar de eeuwige jachtvelden is gegaan. Anders had ik haar moeten verkopen. Heb toen wel mijn, harde, les geleerd en ben bij de volgende voor de begeleiding gegaan van een goede instructeur.

Om even op bovenstaande te reageren: wij hebben sinds kort een hele fijne bijrijder voor pony en paard en ze houden nog steeds van mijn dochter hoor :D Straks misschien ook wel een beetje van haar maar ik ben zeer populair want ik voer!

Forgive

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 15:59

Greyon@

Discalculie ja XD

Forgive

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 15:59

Anoniem schreef:
Niks is 100% zeker. :P

Precies.

Sonja@

Zeg nooit nooit!. Je niet of dat echt niet kan gebeuren!.

Strohalm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 16:02

Maar waar herken ik dan die vergevorderde ruiter die mijn paard bij zou moeten rijden aan?
Er lopen in de hogere klassen zat combinaties die van zichzelf wel vinden dat ze vergevorderd zijn, maar wanneer ik naar hun rijden en paard kijk, vind ik dat toch echt beginners!
Die hebben geleerd op een ouder braaf gehoorzaam paard dat al hoger in de sport heeft gelopen, hun kunstje te doen en hun oefening te rijden, maar dan houdt het wel op.
Hoe herken je dus als beginner een echt vergevorderde ruiter?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 16:03

Percy, ben ik puur voor het beeld wel benieuwd of jij dan ook iemand had die de shetlandpony dressuurmatig bijreed?

Brigitte_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 16:04

Ben het hier 110 % mee eens, maar, er zit wel een maar aan, als je dan toch als beginnende ruiter kiest om zelf een paard/pony te kopen,
vind dan maar eens een vergevorderde ruiter die je paard/pony wil bijrijden, in mijn ogen zijn die er bijna niet, athans, niet waar ik woon..

Ben namelijk altijd wel op zoek naar ruiters die mijn paarden en pony's een beetje extra training willen geven en wil hiervoor zelfs wel een vergoeding geven.
Heb al een aantal meiden gehad die bijv. reageerden op advertenties die ik heb gezet, nou dan komen ze langs om kennis te maken,
wat blijkt, ze kunnen niet eens zelfstandig opzadelen. Rijden is een drama... Dan heb ik liever dat de paarden een keer een dagje teveel stilstaan als dat ze verkeerd getraind worden..

En weer even ontopic, een beginnende ruiter onder goede begeleiding vind ik een goede oplossing.

Heb niet het hele topic gelezen dus weet niet of ik in herhaling val :Y)

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 16:09

Shadow0 schreef:
Percy, ben ik puur voor het beeld wel benieuwd of jij dan ook iemand had die de shetlandpony dressuurmatig bijreed?

Nope, dat was met vallen en opstaan maar ik had hem wel beleerd voor de wagen dus op die manier kon ik hem een beetje trainen en in het gareel houden. Verder was het meer lang leve de lol en niet echt serieus rijden.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 16:14

Ik ben een beginnend ruiter, ik heb een hele eigenwijze merrie dus ik kan niet rijden zoals ieder ander doet. Ik kan niet goed rijden maar probeer er het beste van te maken. Ik krijg hylp genoeg gelukkig en ben niet te trots om hulp te vragen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 16:15

Samblabla schreef:
Ik ben een beginnend ruiter, ik heb een hele eigenwijze merrie dus ik kan niet rijden zoals ieder ander doet. Ik kan niet goed rijden maar probeer er het beste van te maken. Ik krijg hylp genoeg gelukkig en ben niet te trots om hulp te vragen. :)

Pittige eigenwijze merries zijn het leukste om te rijden. :Y)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 16:20

Strohalm: dat is dus precies waarom ik de term 'beginner' erg verwarrend vindt. Iemand die al jaren rijdt en meerdere dressuurklasses doorlopen heeft IS geen beginner meer: die persoon is niet meer aan het beginnen. Hij of zij rijdt alleen op een onsympathieke manier. Maar als die iemand meerdere klasses door is gekomen zal diegene zelfs niet echt slecht, als in zonder enige handigheid rijden, hooguit die handigheid verkeerd inzitten.

Wat dat betreft zijn echte beginners bv vrij onschuldig met de teugels. Is allemaal niet zo subtiel en natuurlijk ook niet echt prettig voor een paard, maar geen echte beginner krijgt het bv voor elkaar om een paard in een valse krul te trekken (althans, zonder prikkeldraadbit, fikse scharen of een goede strakke slof.) Daar zijn ze gewoon niet handig genoeg voor. Zelfs kwalijk rijden vereist handigheid...

Dus dat is iets heel anders, met andere gevolgen voor het paard. En om dat te corrigeren is vermoedelijk ook een hele andere aanpak effectief dan bij een 'echte' beginner - als in iemand die weinig ervaring heeft en gewoon nog maar weinig heeft geleerd. Door dat allemaal op 1 hoop te gooien verwar je de zaken alleen maar en ik snap dus nog steeds niet waarom je dat zou willen.

Forgive

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 16:27

Ook zoiets. Hier denkt iedereen meteen dat die beginners te trots zijn om hulp te vragen, maar is het ooit wel in je hoofd opgekomen dat dat negen van de tien keer vooral verlegenheid en onzekerheid is?.
Als ik sommige reacties hier lees, denk ik van niet.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 16:33

Interessante stelling..

Echter denk ik dat een beginnend ruiter een paard wel degelijk gewoon gezond kan houden.. en eventueel ook rijden.. maar dit ligt ook een gedelte aan het paard fat je hebt.. heb je een ouder,ervaren, koel paard of een bloederig jong ding?

Met de juiste begeleiding kan een beginnend ruiter imo vanzelf een gevorderd of zelfs vergevorderd ruiter worden..

Toen ik mijn eerste merrie kocht was ik zeer zeler ook een beginner.. kon er t eerste jaar niets mee.. maar aan t eind kon ik er door veel geleerd te hebben mee lezen en schrijven..

Nu durf ik mezelf wel een (licht) gevorderde ruiter te noemen.. ik kan zelfstandig rijden en dat.. maar aan de andere kant, kan ik niet ALLE fouten corrigeren..

Strohalm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 16:35

@shadow0: helemaal mee eens!!