Paard elke pas aansporen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Een paard moet elke pas aangespoort worden

Ja, want..
3 (0%)
Nee, want...
353 (92%)
Ligt aan het paard, want...
24 (6%)

Totaal aantal stemmen: 380

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 09:04

@xziva

met een strotouwtje je beugels aan elkaar knopen. niet te strak en onder de buik van het paard door.
Wel doen met iemand er bij en met een betrouwbaar paard!

En verder zit niets anders op oefenen en oefenen en oefenen.

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 11:04

riegje schreef:
@xziva

met een strotouwtje je beugels aan elkaar knopen. niet te strak en onder de buik van het paard door.
Wel doen met iemand er bij en met een betrouwbaar paard!

En verder zit niets anders op oefenen en oefenen en oefenen.

ik heb ze al eens met sporenbandjes aan de singel geknoopt, levensgevaarlijk :=. Maar wat jij zegt kan ik nog wel eens van proberen, dankje! :)

kyrkelover

Re: Paard elke pas aansporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 11:19

Er is toch een ding waar ik me over verbaas. Hier in het topic zegt eigenlijk iedereen nee niet iedere pas. Echter als ik op concour kom zie ik ongeveer overal waar ik kijk het omgekeerde.....
Dus spiegelt iedereen zich mooi voor of zijn die tich honderd man die ik gezien heb uitzonderingen.

Ik ben overigens echt tegen dan krijg je een trapzak.

noaenkelly

Re: Paard elke pas aansporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 16:49

Ik zou het inderdaad ook niet doen want ik denk dat je paard dan op een gegeven moment niet meer naar je been luistert.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 19:06

kyrkelover schreef:
Er is toch een ding waar ik me over verbaas. Hier in het topic zegt eigenlijk iedereen nee niet iedere pas. Echter als ik op concour kom zie ik ongeveer overal waar ik kijk het omgekeerde.....
Dus spiegelt iedereen zich mooi voor of zijn die tich honderd man die ik gezien heb uitzonderingen.

Je hebt hier helemaal gelijk in! je ziet het overal en niet alleen op concours.
Ik denk dat een hoop mensen het niet eens in de gaten hebben wat ze met hun benen(gewild en ongewild) doen.

Tijdens het lesgeven deed/doe ik altijd een rondje hardop tellen. hoe vaak er aangespoord werd.
De meesten mensen schrokken hiervan, maar waren niet bereid om hier iets mee te doen.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 19:12

kyrkelover schreef:

Helemaal mee eens! Dit was ook een van de redenen van dit discussietopic. Tuurlijk is het logisch als je het mooi verteld, dat je paard aan je been moet zijn, actie - reactie blabla. Maar toch zie ik 8 op de 10 ruiters (ook op hogere niveaus) die gewoon hun paard elke pas aansporen. En als je hier die poll bekijkt zijn degene die op 'ja' hebben gestemd zeer in de minderheid. Bijna niet noemenswaardig. Waar gaat het dan fout?

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 19:57

xJess schreef:
kyrkelover schreef:

Helemaal mee eens! Dit was ook een van de redenen van dit discussietopic. Tuurlijk is het logisch als je het mooi verteld, dat je paard aan je been moet zijn, actie - reactie blabla. Maar toch zie ik 8 op de 10 ruiters (ook op hogere niveaus) die gewoon hun paard elke pas aansporen. En als je hier die poll bekijkt zijn degene die op 'ja' hebben gestemd zeer in de minderheid. Bijna niet noemenswaardig. Waar gaat het dan fout?

A) mensen geen idee hebben waar en wat hun benen heen slingeren. geen correcte beenhouding, wat een gevolg is van geen juiste houding en zit.
B) een groot gemis van zelfreflectie
C) mensen gaan vaak voor een kort termijn oplossing dan een langdurig proces.(is langer en intensiever)
bijv. Je hoort altijd been, been, maar hoe wat en wanneer doet er dan niet toe.
Hoeveel mensen dragen er geen sporen omdat hun paard niet vooruit te branden is.
Maar rara hoe zou dat toch komen?
D) word helaas vaak weinig aandacht aanbesteed door instructie

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 20:05

Zeker niet, als je je paard elke pas aan moet sporen reageert ie veel te slecht op je been.
Toen ik een filmpje zag van mijn 1e wedstrijd zag ik dat ik het zelf ook bijna elke pas deed, in de training doe ik het absoluut niet. Dus heb er met mijn 2e wedstrijd heel erg op gelet en dat ging veel beter :j