waar stuur jij mee??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Odieta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 15:03

Starzu schreef:
Jullie hebben inderdaad allemaal gelijk. Soms heb ik ook nog een reflex dat als paardje een beetje gek is ik aan de teugel trek. (Niet hard) Ook ik probeer hier aan te werken. Ik verwacht vam veel bokkers dat ze niet met de teugel rijden maar ik erger me af entoe echt aan mensen dir aan een wedstrijd doen en dan denken het zal allemaal wel en een beetje aan de teugels trekken. Als je zo de paardensport in wil snap je het doel er niet van. Grlukkig zijn er ook een heleboel mensen die beter weten :)
Laatst bijgewerkt door Odieta op 23-09-13 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Odieta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 15:09

Odieta schreef:
Starzu schreef:
Jullie hebben inderdaad allemaal gelijk. Soms heb ik ook nog een reflex dat als paardje een beetje gek is ik aan de teugel trek. (Niet hard) Ook ik probeer hier aan te werken. Ik verwacht vam veel bokkers dat ze niet met de teugel rijden maar ik erger me af entoe echt aan mensen dir aan een wedstrijd doen en dan denken het zal allemaal wel en een beetje aan de teugels trekken. Als je zo de paardensport in wil snap je het doel er niet van. Grlukkig zijn er ook een heleboel mensen die beter weten :)

Bovenstaande zou ik trouwens nog knap vinden ook als je een beetje op niveau kan starten met alleen een beetje aan de teugels trekken..

Dressuur is sowieso al veel ingewikkelder, en goed trainen zit hem nooit in 1 hulp, veel op je zit kunnen is een must, in balans mee zijn met je paard, Teugels zijn een hulp middel, naast sporen zweep en andere hulpmiddelen.. Alles moet gewoon in harmonie zijn, . Je zit je handen t gebruik van je hulp middelen enzovoorts.. Maargoed goed leren paardrijden is gewoon heel moeilijk..

Bartels zei niet voor niets " een leven lang is te kort om goed te leren paardrijden"

En ja als ik mijn handen sluit, ik krijg 0 reactie, ik geef een ophouding 0 reactie en ik geef nog een grotere hulp en nog 0 reactie. Ow dan zet ik hem heus wel op de "rem" om vervolgens bij poging 2 weer te beginnen met een kleine hulp, en vaak kan ik dan al belonen omdat t kwartje is gevallen, maar dat is t zelfde als ik mn been aandruk en geen reactie krijg, dan keertje spoortje, nog geen reactie tja dan tik ik m weg voor mn been.. Gehoorzaamheid, en je moet wel consequent zijn in t geven van je hulpen, en de dingen die je vraagt/beloont / corrigeert. Inconsequentie vind ik danweer een grote ergenis, dat is voor een paard totaal onduidelijk... Gezien hun mega geheugen!! En vaak doordat de ruiter onduidelijk is, "snapt " het paard het niet, krijg je een gefrustreerde ruiter, 20 hulpen tegelijk en door elkaar, en uiteindelijk krijgt t paard op zn donder.. En krijg je zo een zinnetje ja hij ..... Doet t niet of hij doet dit... Een paard kan nou éénmaal niet denken, ze kunnen linken daar zijn ze fantastisch in! En onthouden!!

Mondy

Re: waar stuur jij mee??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 15:19

Ik stuur met de buitenteugel zit en benen. Zowel met als zonder hoofdstel kan ik hem sturen door een teugel of touw tegen zijn hals aan te leggen. Alleen op zit en benen sturen doe ik alleen als ik tuigloos aan het spelen ben maar dan heb ik er voor de zekerheid wel een touw bij voor om zn nek. Als ik aan het rijden ben gebruik ik gewoon mijn teugels erbij, ook vanwege beplaalde oefeningen waarbij hij moet reageren op de teugel tegen zijn hals aan (reining)

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 19:12

Johanna59 schreef:
Tja, sturen met je teugels. En trouwens voor meer dingen. Zonder, valt een paard compleet uit elkaar.

Opeens zie ik ze allemaal letterlijk uit elkaar vallen :')

Zelf niet veel verstand van, maar wat bedoel je er precies mee? (ik weet dat ze niet letterlijk uit elkaar vallen, al ziet het in me gedachten wel grappig uit :'))

DrawnHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 18:21

Ik stuur met mijn teugels en mijn benen, maar soms ook wel met mijn stem. Het waar ik op rij weet als we op een volte rijden in de galop, dat als ik zeg om, dat ie ook meer daar binnen gaat zodat we geen botsingen krijgen!

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 18:28

Eclare schreef:
Kirsha schreef:
Gelukkig hoeft niet iedereen een voorbeeld te nemen aan Anky :D Overigens denk ik dat die uitspraak er nu erg zwart-wit staat en dat ze het echt wel iets genuanceerder heeft gebracht. Interviews...
.

Nou eerlijk gezegd heeft ze het wel zo gezegd, kijk maar naar:
http://www.youtube.com/watch?v=oOD_fhxG4go
op 4:20

Maar on topic, zoals Amaranth al aangaf,
het hoort om met benen en zit te sturen en niemand zal je dat hier tegenspreken. Terwijl als je op de gemiddelde wedstrijd kijkt het nog wel anders is. :Y)

Dan wil ik hier op in haken, ik zat tijdens deze betreffende clinic naast sjef en ik was stomverbaast en heb dat aan hem gevraag. Zijn antwoord was; als een paard in zo'n dusdanig verre staat van africhting staat heb je je buitenteugel om af te wenden niet nodig, maar is simpele druk op de richtingteugel genoeg.

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 18:38

Zal ik het dan ook maar opbiechten..
Ik vind het geen schande om met je teugels te sturen, het gaat op de manier waarop.
Ik rijd inmiddels Z1 en ik stuur met mijn teugels. Ook op jonge paarden stuur ik met miin teugels. Nou is dit wel heel erg kort door de bocht, want het gaat natuurlijk om het samenspel tussen zit, gewicht, beenhulpen en teugelhulpen en in het begin in combinatie met de stem.
Maar als ik naar rechts wil en ik vraag daarbij niks aan mijn rechterteugel dan gaat geen van mijn paarden naar rechts. Wel kan ik op de buitenteugel sturen. Maar zodra er sprake is van een volte rijden dan is toch echt de volgorde bij mij: , binnenteugel vraagt en ik kijk/draai in de richting waar ik heen wil waardoor mijn zithulp automatisch volgt. Vervolgens zorg ik dat er om mijn binnenbeen gebogen wordt en indien nodig begrenst mijn buitenteugel en buitenbeen. Maar in principe loopt hij als het goed is dusdanig in balans dat begrenzing niet nodig is.
Maar dit alles gaat met gevoel en er wordt niet getrokken..
Tuurlijk wordt die van mij ook wel eens gecorrigeerd dmv een (soms strenge) ophouding, maar dan is het ook klaar.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 11:45

Wel bijzonder dat op Z1 niveau je paarden nog steeds niet op de buitenteugel te rijden zijn. Hier zou ik persoonlijk aan gaan werken, zeker omdat als je het paard moet vragen met de binnenteugel de volte op te gaan is er een grote kans dat deze direct over de schouder wegloopt, wat je dan achteraf moet corrigeren met de buitenteugel. Daarentegen, zou het gevraagd zijn met de sturende buitenteugel is die neiging er al veel en veel minder, dan heb je ook geen correcties nodig. Binnenteugel zou imo zeker in het Z de stelling vragende teugel moeten zijn in een wending en niet de sturende teugel..

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 12:31

Lara_Silver schreef:
Wel bijzonder dat op Z1 niveau je paarden nog steeds niet op de buitenteugel te rijden zijn. Hier zou ik persoonlijk aan gaan werken, zeker omdat als je het paard moet vragen met de binnenteugel de volte op te gaan is er een grote kans dat deze direct over de schouder wegloopt, wat je dan achteraf moet corrigeren met de buitenteugel. Daarentegen, zou het gevraagd zijn met de sturende buitenteugel is die neiging er al veel en veel minder, dan heb je ook geen correcties nodig. Binnenteugel zou imo zeker in het Z de stelling vragende teugel moeten zijn in een wending en niet de sturende teugel..

Mee eens.

Wat ik verder ook best apart vind, is dat je hem dus in de bochten niet op twee teugels ('kanten') rijdt, maar hij vaak wel in balans (als in niet naar buiten/binnen vallen) blijft? Je zou denken dat een paard dan juist niet in balans blijft, grappig :P

spiritajax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 14:01

Ik ben niet echt 'voor' een bit, maar een simpel trensbitje gebruik ik zelf ook wel eens.
Mn benen gebruik ik erg vaak, en ik gebruik ook wel eens stemcommamdo's.
Ik rij ook wel eens met neckrope, dat kan je ook goed helpen met sturen.
Maar mn benen gebruik ik toch het meest ;)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 14:24

Ik draai mijn lichaam als het ware in, ik stuur dus met mijn benen, zit en armen, ik trek dus niet aan de binnenteugel maar hou contact op beide teugels.

Volgens mij stuur ik een fractie eerder met mijn zit dan met mijn handen en mijn paard neemt dan de buiging aan waarna mijn handen volgen, ik kan de binnenteugel wel loslaten en dit heeft dan geen consequenties voor de buiging.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 14:33

Lara_Silver schreef:

Heb je het nou over Lisannee93?
Volgens mij vraagt ze gewoon stelling met de binnenteugel, dat is toch gewoon een voorbereidende hulp? Een goed gereden paard zou gewoon met stelling rechtdoor moeten kunnen blijven lopen, als je het mij vraagt doet ze het goed. Als een paard dat kan heb je hem juist aan de buitenteugel: hij wacht namelijk op de volgende hulp.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 18:28

Citaat:
Maar als ik naar rechts wil en ik vraag daarbij niks aan mijn rechterteugel dan gaat geen van mijn paarden naar rechts.

Als dit het geval is, nee sorry, maar dan heb je je paard juist niet op de buitenteugel. Binnenteugel vraagt inderdaad stelling, maar als je juist deze teugel nodig hebt om te kunnen wenden, dan zit er iets nog niet lekker hoor. Binnenteugel vraagt stelling, buitenteugel stuurt. Dwz dat bij een wending naar de rechts, deze ingezet word door de linkerteugel (op dat moment buitenteugel) en niet met de rechterteugel. (binnenteugel) Dus kortom, bovenstaande quote is niet je paard op de buitenteugel hebben.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 18:32

Ik heb altijd leren rijden met 'voor linksaf trek je aan links, rechtsaf aan rechts en stoppen is 2 teugels'.
Inmiddels ben ik daar zoveel mogelijk af afgestapt, maar vraag nog licht stelling met teugels, gebruik ze alleen niet meer om te sturen (al gebeurt dat uiteraard onbewust nog wel). Daarom rijd ik ook regelmatig zonder hoofdstel om voor mezelf en voor het paard de zit, been en stemhulpen te bevestigen.

En omdat ik het 'fout' heb geleerd laat ik mijn zusje van 10 regelmatig zonder hoofdstel rijden om te oefenen met beenhulpen. (al heeft ze wel een beetje korte beentjes om er echt goed bij te kunnen :') )

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 13:53

Lara_Silver schreef:
Citaat:
Maar als ik naar rechts wil en ik vraag daarbij niks aan mijn rechterteugel dan gaat geen van mijn paarden naar rechts.

Als dit het geval is, nee sorry, maar dan heb je je paard juist niet op de buitenteugel. Binnenteugel vraagt inderdaad stelling, maar als je juist deze teugel nodig hebt om te kunnen wenden, dan zit er iets nog niet lekker hoor. Binnenteugel vraagt stelling, buitenteugel stuurt. Dwz dat bij een wending naar de rechts, deze ingezet word door de linkerteugel (op dat moment buitenteugel) en niet met de rechterteugel. (binnenteugel) Dus kortom, bovenstaande quote is niet je paard op de buitenteugel hebben.

Volgens mij bedoelen jullie allebei hetzelfde :) ze VRAAGT op de binnenteugel en jij VRAAGT stelling. Het is een samenspel van meerdere hulpen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 10:13

kunnen jullie, de hals van het paard alle kanten op buigen en gewoon rechtdoor blijven gaan?

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 10:42

nombrado schreef:
kunnen jullie, de hals van het paard alle kanten op buigen en gewoon rechtdoor blijven gaan?

ja, door ook met je benen te sturen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 10:52

nombrado schreef:

Ja, vind ik heel belangrijk zelfs. Daar hoef ik niks voor met mn benen te doen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 11:01

Lara_Silver schreef:

Waarom binnen-en buitenteugel gebruiken? Ik heb op beide teugels (zoveel als mogelijk) constant gelijke druk :)

als een paard hoger in de africhting komt dan kan je voortaan sturen met je zit en benen
en het sturen zelf in de (zwaardere) oefeningen doe ik door het minuscuul verplaatsen van mijn handen naar links en rechts. (dit is misschien maar 1 cm)
Ik stuur mijn paard ook vanuit de schouders voor (schouders plaatsen) ipv in de mond.

links en rechts sturen is leuk bij jonge paarden en ook de buitenteugel/buitenbeen erbij ,
maar bij een hoger opgeleid paard ben ik meer bezig met het plaatsen van de schouders als voorkomen dat je paard
over de buitenschouder wegloopt of achter uitzwaait...daar heb je die buitenteugel niet meer voor nodig :D

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 11:35

nombrado schreef:

Dat is toch gewoon basis..

Zijn echter zoveel paarden die meteen naar binnen vallen bij het gebruiken van de binnenteugel. En andersom voor de buitenteugel. Kan je niks mee. Vaak worden die dan ook enkel op de teugels gereden in de bochten.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 11:35

listiglistje schreef:
Waarom binnen-en buitenteugel gebruiken? Ik heb op beide teugels (zoveel als mogelijk) constant gelijke druk :)

als een paard hoger in de africhting komt dan kan je voortaan sturen met je zit en benen
en het sturen zelf in de (zwaardere) oefeningen doe ik door het minuscuul verplaatsen van mijn handen naar links en rechts. (dit is misschien maar 1 cm)
Ik stuur mijn paard ook vanuit de schouders voor (schouders plaatsen) ipv in de mond.

links en rechts sturen is leuk bij jonge paarden en ook de buitenteugel/buitenbeen erbij ,
maar bij een hoger opgeleid paard ben ik meer bezig met het plaatsen van de schouders als voorkomen dat je paard
over de buitenschouder wegloopt of achter uitzwaait...daar heb je die buitenteugel niet meer voor nodig :D

gelijke druk? liever veertjes in mijn handen.
Een jong paard (slap paard), kan nog wat ondersteuning zoeken in de buitenhand.
Niets mis mee
verder gebeurd alles vanachteruit.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 11:36

puppy1128 schreef:
Johanna59 schreef:
Tja, sturen met je teugels. En trouwens voor meer dingen. Zonder, valt een paard compleet uit elkaar.

Opeens zie ik ze allemaal letterlijk uit elkaar vallen :')

Zelf niet veel verstand van, maar wat bedoel je er precies mee? (ik weet dat ze niet letterlijk uit elkaar vallen, al ziet het in me gedachten wel grappig uit :'))

Een paard is als een veer. Wat je er aan de achterkant instopt( aan energie) moet je aan de voorkant gedoseerd tegen houden.
Doe je dat niet, dan valt hij uit elkaar.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 11:37

Geryon schreef:
nombrado schreef:

Zijn echter zoveel paarden die meteen naar binnen vallen bij het gebruiken van de binnenteugel. En andersom voor de buitenteugel. Kan je niks mee. Vaak worden die dan ook enkel op de teugels gereden in de bochten.

Klopt, is zeker basis.
Gek genoeg, paarden die ik soms rijd, die zz klaar zijn (zelfs GP) is dit nauwelijks meer mee te doen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 11:38

Johanna59 schreef:
Een paard is als een veer. Wat je er aan de achterkant instopt( aan energie) moet je aan de voorkant gedoseerd tegen houden.
Doe je dat niet, dan valt hij uit elkaar.

dus een paard kan in vrijheid niet "bij elkaar" bewegen, en piaffe of passage passen laten zien?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 11:40

nombrado schreef:
Geryon schreef:

Klopt, is zeker basis.
Gek genoeg, paarden die ik soms rijd, die zz klaar zijn (zelfs GP) is dit nauwelijks meer mee te doen.

Brrrrrrr. Dat is wel zowat het eerste wat ik corrigeer, teugelhulpen onafhankelijk maken van het sturen, zodat je ze ook gewoon kunt gebruiken om enkel in te stellen.