11 jaar, talent, wat nu ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 18:03

Carolaaxxxx schreef:
Maar waarom direct een Z pony? En geen leuke jonge L pony (bijvoorbeeld) Ervaring is ervaring toch? Je groeit er samen in, hoe dan ook. Je moet een combinatie vormen. Dan is het leuk als ze het 'op wedstrijd gaan' kennen en een aantal gekke hindernissen. Maar een L pony is vaak nog een wat jongere pony, waar dus meer toekomst in zit voor de combinatie.
Dan heb je ook wel 6 jarige Z pony's, maar die er dan even buiten gelaten.

Omdat je met een z pony spelend alle oefeningen zelf kunt leren.

Cioccolato

Re: 11 jaar, talent, wat nu ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 18:05

Met een L pony net zo goed, als het onder goede begeleiding gaat, misschien duurt het iets langer maar wat is het grote probleem daarmee? :Y)

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 18:07

Carolaaxxxx schreef:
Met een L pony net zo goed, als het onder goede begeleiding gaat, misschien duurt het iets langer maar wat is het grote probleem daarmee? :Y)

Als je als pony ruiter wil presteren heb je niet alle tijd van de wereld. Dan zul je op je 13 of 14 toch wel z2 moeten zijn om leuk mee te kunnen draaien. De kans dat dit lukt is met een pony die het al kent groter dan met een nog niet hoog opgeleide pony. Er zijn natuurlijk uitzonderingen waarbij het wel lukt, maar meestal zijn die ruitertjes net te laat.

Rubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 18:30

Je dochter kan leuk rijden. Stuurt het paard netjes het parcours door en ze zit goed mee vind ik. Toch zou ik net als de rest adviseren om voor een D of E pony te kiezen. Ik heb als 14 jarige.een aantal keer tussen de paarden gestart. Ik reed dan tegen mensen die minstens 4 jaar of ouder waren. Nu start ik pony wedstrijden met mijn E pony en ik vind dit veel leuker. Ik start nu tegen mensen van mijn eigen leeftijd en dat vind ik veel en veel leuker.
Aangezien jouw dochter wil gaan springen, zou ik er ook rekening mee houden dat B springen met een paard al 1 meter is. Voor een 11 jarige is dat aardig hoog. Nu is het wel zo dat ze pas op 12 jarige leeftijd wedstrijden mag starten met een paard, dus ze heeft nog wel tijd om te oefenen. Van een niet al te oude D pony kan ze nog haar hele pony carrière plezier hebben ;).
Laatst bijgewerkt door Rubio op 26-07-13 18:41, in het totaal 2 keer bewerkt

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 18:37

Voor een onervaren ruiter moet je een zo ervaren mogelijke pony kopen. Eentje die braaf is en ervoor zorgt dat er vertrouwen opgebouwd kan worden. Dus is het altijd beter om een Z-pony te kopen ipv een L-pony mits de overige qualificaties wel in acht worden genomen.
Verder word ik kotsmisselijk van de Pennys die beweren dat dit meisje geen talent heeft. Zelf kunnen ze nog geen parcours van een meter rondsturen en maar commentaar leveren op een 11-jarige. Omdat niemand over jullie heeft gezegd dat jullie talent hebben, hoeven jullie nog niet zo een klein kind af te zeiken. Ik vind dat ze dat parcourtje netjes rond rijdt en hoewel er nog veel te leren valt, kan niemand aan de hand van dit filmpje bepalen of ze talent heeft of niet.

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 18:44

TS ben je van België? Dan kan een LRV vereniging uit je buurt een goede start zijn. Ook daar drijft talent boven, kijk eens naar Ludo Philippaaerts, die is oo, in de lrv begonnen. Waar kom je vandaan? Mag eventueel via pb, misschien kan ik je wel aan wat betrouwbare mensen helpen.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 18:45

clarence schreef:
Voor een onervaren ruiter moet je een zo ervaren mogelijke pony kopen. Eentje die braaf is en ervoor zorgt dat er vertrouwen opgebouwd kan worden. Dus is het altijd beter om een Z-pony te kopen ipv een L-pony mits de overige qualificaties wel in acht worden genomen.
Verder word ik kotsmisselijk van de Pennys die beweren dat dit meisje geen talent heeft. Zelf kunnen ze nog geen parcours van een meter rondsturen en maar commentaar leveren op een 11-jarige. Omdat niemand over jullie heeft gezegd dat jullie talent hebben, hoeven jullie nog niet zo een klein kind af te zeiken. Ik vind dat ze dat parcourtje netjes rond rijdt en hoewel er nog veel te leren valt, kan niemand aan de hand van dit filmpje bepalen of ze talent heeft of niet.

is dat zo? :') met 11 sprong ik ook een parcours van een meter rond hoor.

en cleovG : nee, heb nog nooit een voorgeprogrameerd paard onder me gehad, maar een z spring paard zal toch wel al een betere sprong techniek hebben, en zelf beter kunnen inschatten. juist het aansturen vind ik dat je moet leren, en het timen. een z paard zal dit zelf al meer doen. juist van de fouten die het simpele paardje kunnen leren inschatten, en dan ook zelf het leren inschatten leer je meer, vind ik :o de top bereiken zal misschien makkelijker zijn met een paard wat al flink de hoogte is in gegaan. maar natuurlijk zullen er ook wel z paardjes zijn, die niet uit zichzelf de sprongen goed inschatten. ( heb de luxe dat ik niet veel hoef in te schatten, gewoon paard het werk laten doen 8-) )

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 18:48

Het is nu wel een leuke discussie aan het worden maar ben benieuwd wat ts nu denkt na t lezen.
Paul , moet het perse een paard zijn of is een goede pony ook goed ? Zeker gezien alle reacties hier.
Heeft ze prive les of manege les en waar gaat ze straks rijden ? Imo eem verschil tussen manege lessen en prive. Privé krijg je toch meer aandacht. Heeft ze alleen op manege pony's gereden moet er wel goed gekeken worden wat voor temperament bij haar past.
Ben benieuwd hoe jullie er nu over denken na al het advies.

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 19:06

unihorses schreef:

Gefeliciteerd. En nu? Ik reed toen ik 11 was m'n eerste wedstrijdje op een C-pony. Heb later toch 1.40m wedstrijden gewonnen en 1.50m parcoursen gesprongen, maar niet gewonnen. :o Zegt dus helemaal niets.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 19:08

clarence schreef:
unihorses schreef:

Gefeliciteerd. En nu? Ik reed toen ik 11 was m'n eerste wedstrijdje op een C-pony. Heb later toch 1.40m wedstrijden gewonnen en 1.50m parcoursen gesprongen, maar niet gewonnen. :o Zegt dus helemaal niets.

ik hoor dus niet onder de categorie "jalourse" penny welke zelf niet eens een meter parcourtje kan springen

Artocreas

Woonplaats: Ken je dat schattige winkelstraatje in Maastricht, daar bij de kerk? Nou, daar dus niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 19:14

Ik denk dat Paul of betreffende dochter Debbie straks helemaal de weg kwijt raakt in al deze reacties. :')

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 19:30

Nee hoor, als Paul goed filtert komt hij het belangrijkste advies in bijna alle berichten tegen;

Koop geen groot paard maar een goede D pony.
Investeer in goede begeleiding.

Het is voor een 11 jarige met veel ambitie en talent niet leuk en eerlijk om zich te moeten meten met volwassen en in de springsport komt je dan ook nog veel (semi)profs tegen. Voor een jong meisje is dat echt niet leuk. Gun haar een leuk ponytijd tussen leeftijdsgenoten.

Ook bij de pony's kan je veel bereiken als 11 jarige, er zijn ook kampioenschappen, kaders en EK's.

Maar, laat het vooral leuk zijn voor haar, je wil niet weten hoeveel gefrustreerde ouders er aan de kant staan die flink geïnvesteerd hebben in dure dieren, dure auto, dure trailer en veel lessen. Als het een keer fout gaat wordt alle frustratie eruit gegooid en is het voor het kind dus echt niet leuk meer. Het kind moet dan alle prestaties waar pa en ma nooit goed genoeg voor waren en nu dik voor betaald hebben waarmaken. Dat is niet eerlijk tegenover het kind dat gewoon lekker wil rijden.

Als ze echt zo goed is krijgt ze tijdens de wedstrijden met de leuke pony de paarden dan vanzelf aangeboden.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 19:33

sallandval schreef:
xx_Horsiex schreef:
Hoe kom je daarbij?

Nou eh, of jullie zijn allemaal blind en lezen niet of ik heb een tweede filmpje gemist.

Het enige filmpje dat ik zie is van een jongen of man die aan de bouw te zien zeker geen meisje van 10 is := Bovendien staat eronder een bericht aan TS waarin staat waarom zijn dochter het paard (paard die ze misschien willen kopen) niet beter het parcours over zal sturen dan de jongen die erop zit, ook al heeft ze meer talent.

Moet je toch beter kijken, filmpje van de dochter staat ergens op de tweede pagina in een link.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 19:37

Het beste wat mijn ouders voor mijn paarden carriere gedaan hebben was investeren in een goede leerpony.

Met die pony kon ik de kneepjes van het vak leren en konden we samen op wedstrijd. Een 11 jarig meisje op wedstrijd met een paard is niet leuk en mag volgens mij ook niet.

Na de leerpony kwam een andere pony zodat ik op internationaal niveau kon meerijden en daarna begon ik zelf met mijn ouders ponies op te leiden en ze in de sport uit te brengen.

Daarna ben ik rond mijn 15e mijn eerste paard gaan rijden en die heb ik toen ik 16 was voor het eerst uitgebracht.

Zonder mijn pony tijd was ik nu niet de ruiter geweest die ik nu ben.

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 19:43

Of je nu een paard of een pony koopt (en mijn advies zou zijn een pony die zich bewezen heeft als leer/kinder-pony), koop in ieder geval niet het paard uit je openingspost. Die is te groot en te heftig voor een kind van 11. Zodra die doorkrijgt dat er een kind opzit, gaat ze doen waar ze zin in heeft. Dat is geen narigheid van het dier, eerder enthousiasme, maar het resultaat is hetzelfde. Je dochter heeft simpelweg de kracht niet om daar mee om te gaan.

Hoeveel talent je dochter ook heeft, zorg dat het leuk voor haar is en blijft, en leg er geen druk op. Motivatie is honderd keer belangrijker dan talent, dus het belangrijkste is dat ze lol in het rijden heeft en houdt :)

En last but not least: stel jezelf zeer kritisch op naar mensen die je dochter de hemel in prijzen, zeker omdat je aangeeft zelf een leek te zijn. De paarden(sport)wereld is hard, en veel mensen proberen een slaatje te slaan uit de onwetendheid van anderen.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 19:46

Oh dat inderdaad traiectum.

Hoeveel handelaren een ruiter wel niet de hemel in prijzen om hun eigen bankrekening te spekken.
"Wat een talent, nee jij hebt echt een goed paard nodig dan ga je het nog ver schoppen. Toevallig heb ik er eentje staan hier.."

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 19:49

Wat de reden ook mag zijn, ik vind het super dat deze papa komt informeren voor een paard voor zijn dochter te kopen. Hij wil zich tenminste engageren. Wat naar dat er sommige zulke reacties posten over dat het zijn dochter misschien niet eens is. Vele vaders zouden gewoon met dochterlief naar een handelaar trekken en er een paard uit plukken.

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 20:02

Raponsje schreef:
Oh dat inderdaad traiectum.

Hoeveel handelaren een ruiter wel niet de hemel in prijzen om hun eigen bankrekening te spekken.
"Wat een talent, nee jij hebt echt een goed paard nodig dan ga je het nog ver schoppen. Toevallig heb ik er eentje staan hier.."

En vaak zijn dat paarden waar fysiek of mentaal een steekje aan los zit, want zo'n dier kan hij aan paardenkenners niet kwijt. Of het aankoopbedrag ligt vele malen boven de daadwerkelijke waarde van het paard. Zo is mij op negenjarige leeftijd ook een pony aangeboden, want ik kon wel zó goed rijden, tjonge, ik zou het nog heel ver gaan schoppen. Nou kon ik best aardig rondhobbelen voor iemand van negen, maar zo goed was ik nou ook weer niet :D toen die persoon er achter kwam dat mijn ouders geen pony konden betalen heeft 'ie geen woord meer tegen me gesproken.

TS, daar bedoel ik overigens niet mee dat je dochter geen talent zou hebben! Maar in de paardenhandel wordt zó veel gelogen en bedrogen, dat achterdochtigheid je later heel veel verdriet kan schelen.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 20:06

Lieve TS,

Wij zijn voor mijn zusje ook bij de pony's begonnen. Onervaren pony's, maar omdat zusje wilde springen en haar schatjes de uitgang leuker vonden hebben wij een Z dressuurpony gekocht. En zelf onder begeleiding van een springinstructeur uit de buurt, hem kunnen opleiden tot Z springen.
Later meer onervaren pony's erbij gekocht. En met 1 pony helemaal zelf opgeleid, met begeleiding, tot het M1 dressuur, ZZ springen en 1* Eventing, samen hebben zij vorig jaar het EK gereden.

Ik wil alleen maar zeggen, met een pony die minder ervaring heeft, maar goede begeleiding en de ruiter motivatie heeft kom je een heel eind!

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 20:24

unihorses schreef:
unihorses schreef:

ik hoor dus niet onder de categorie "jalourse" penny welke zelf niet eens een meter parcourtje kan springen[/quote]

Super knap dat je dat deed op je 11. Waarom gun je dat meisje dan niet dat ze een meter parcours op de 11 kan springen? Je kraakt haar en haar vader behoorlijk af wat niet nodig is ;)
TS, goede D-pony met passende begeleide zou je al ver mee komen :j

Otte001

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 20:34

En wat wil Debbie zelf? zonder dat ze gepusht wordt ...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 20:37

Nou ik denk dat de meeste 11 jarige staan te springen als ze een paard/pony krijgen :P Mij had het toentertijd echt niet uitgemaakt als ik maar een paard had. Achteraf gezien ben ik wel heel blij geweest met mijn ponyclubtijd. De lessen waren van goed niveau, er waren onderlinge wedstrijden, maar er reden ook veel wedstrijdruiters. Dus je had altijd bekenden in de buurt als je ging starten. Mijn ouders hadden niets met paarden, dus ik vond het wel fijn als een van de andere ouders wilde voorlezen bij de dressuur (ik weet dat de ts springgericht zoekt, maar dressuur hoort toch bij een goede basis en je moet toch een winstpunt hebben voordat je mag springen. Of is dat afgeschaft?). Naast het presteren waren er ook leuke uitjes. Clubweekend, paasrit etc. Dat was toch anders op de paardenclub.

twandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 20:49

ik denk zelf dat het heel leuk is om als 11 jarige niet direct bij de paarden te starten omdat de concoursen bij de ponys erg leuk zijn vooral omdat je dan tegen leeftijdsgenootjes start die je tegen komt bij de paarden later.. maar als 11 jarige sta je springen om een eigen paardje of een pony te krijgen dus haar zal het niet uit maken denk ik. ik zie wel dat mensen hier boven erg veel gezijk maken hier en dat is toch niet nodig ?? als iemand zo kan afkafferen moet je eerst eens nadenken hoe volwassen je zelf bent :)

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 21:36

twandeman schreef:
. maar als 11 jarige sta je springen om een eigen paardje of een pony te krijgen dus haar zal het niet uit maken denk ik.

Juist dan is het belangrijk dat de ouders het hoofd koel houden en zorgen dat hun dochter het juiste dier krijgt waar ze nog veel van kan leren en niet het eerste paard wat ze tegenkomen dat een M-parcours kan springen. Want zoals eerder gezegd, het paard kan leuk springen met deze ruiter erop, maar is het ook de juiste keus voor een 11 jarige die helemaal aan het begin van haar carrière staat?
Ik denk het niet namelijk. Ik denk dat ze veel meer zal leren en veel meer lol zal beleven aan een ervaren pony die al het een en ander heeft gezien. Het paard uit de advertentie vond ik nu niet bepaald een leerpaard, die was daar veel te jong voor.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 21:46

Oeps, ik had de link niet gezien :o . Ik vind dat het er inderdaad aardig uitziet voor een 11 jarige! Logisch dat papa trots is en ontzettend leuk dat hij bekijkt hoe nu verder.

Ik denk dat het ook belangrijk is om te beseffen dat motivatie vooral wordt gestimuleerd door de lat niet te hoog te leggen. Als dit meisje tussen de paarden moet rijden tegen semi profs die hun jonkies uitbrengen kan het bijna niet anders dan dat ze steeds achteraan eindigt. Dat is killing voor motivatie!

Met een goede pony zal ze met de (nogmaals) juiste begeleiding vast ook eens met een beker thuis komen. Winnen smaakt naar meer, verliezen niet.