_Marinke_ schreef:Sodeju! Ik ben even (door omstandigheden) minder actief op bokt en dit topic schiet ineens in pagina's omhoog. Interessant om alles te lezen!

Ook wil ik nog even zeggen dat ik heel blij ben met de verschillende reacties hier en hoe uitgebreid erop in gegaan word!
Hoe Pien gestimuleerd werd/word door dit topic om met de galop bezig te gaan (of in elk geval bewuster, wat gebeurd er nu eigenlijk echt en hoe ga ik dat oplossen?) Super!!!

Heel leerzaam ook om te lezen over jou ervaringen en jou oplossingen, ik hoop dat je vanuit frankrijk ons op de hoogte blijft houden. Zelf heb ik momenteel een hittevakantie voor mijn paard ingelast (staat zins zondag al stil

), maar wil straks toch ook beter met die van mij aan de slag. We hebben hier mooie lange zandpaden (helaas niet echt bergopwaarts, daarvoor moet ik toch een stukkie verder). En eerst maar is vooral gaan VOELEN.

Bedankt Pien!
Marinke,
Mijn filmpje dat ik geplaatst had in het topic heb ik inmiddels verwijderd want we zijn weer een behoorlijke stap verder gekomen en het filmpje is achterhaald. Omdat je aangeeft dat je in mijn vorderingen geïnteresseerd bent zal ik verder vertellen over onze ontwikkeling als het om de galop gaat.
Nav het filmpje schreef Turqoises per pb aan mij o.a. dat tempo controle in de draf belangrijk is om in de galop rustig te kunnen galopperen. De oplossing ligt in de draf. Omdat galop impuls opwekkend is en paardje heel erg heet kan zijn, kon je op het filmpje zien dat de galop stormachtig werd gedaan en op de voorhand. Dus in de lagere regionen van de sport is de galop zeer zeker niet altijd beter als in de hogere regionen.
In een ander topic kwam ik dit filmpje tegen dat geplaatst is door xmarliez
https://www.facebook.com/video/embed?vi ... 8219018346 en ik plaats het hier om dat ik precies op diezelfde manier aan het werken was met mijn paard nadat ik haar in stap en draf helemaal had los gewerkt. Dus deze week helemaal geen galop gedaan maar terug gegaan met haar naar de kleuterklas (basis=basis=basis), veel wijken, overgangen rijden zie filmpje enz. Gisteren was ze weer zo rustig en fijn zichzelf dragend. Zo gaaf om te rijden. Dus spoedig na een korte tijd gestopt.
Vanochtend les weer opgepikt en op dezelfde manier getraind (dit paardje vindt herhaling erg fijn want dan is ze zeker, trots van kijk eens wat ik allemaal goed kan). Dus met recht was Polie het ijverigste meisje van de klas die nu wel heel erg rustig bleef. Het stuwende was helemaal verdwenen, ze was fijn nageeflijk en ze reageerde super op welke hulpen ik ook maar gaf aan haar.
Vanuit die rust weer de galop erbij gepakt of het doodnormaal was zonder extra aandacht er aan te geven en nu ging het dus wel goed en net als in de draf ben ik na een klein stukje hardop gaan tellen en kon middels aantrekken van het kruis/ halve ophouding een mooie overgang maken naar draf en idem naar stap, galop weer kort stukje vanuit stap en later draf enz. en dat links en rechts om. Wouw wat een progressie in een week tijd. Ik heb het galopperen heel kort gehouden om te voorkomen dat ze weer te heet zou worden, moe, of om andere reden uit elkaar zou vallen want goed is gewoon goed dus haar goed beloond, af gestapt en samen zijn we naar huis gelopen iets wat paardje altijd zo fijn en gezellig vindt en een beloning voor haar is als ze het heel erg goed heeft gedaan.
Martine leuk dat jou dit topic ook inspireert om jezelf te verbeteren.