Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Team_Sublime schreef:Jet ligt eraan wat onder zadelmak valt.
De ene vind zadelmak als hij het toestaat een dekje en zadel op de rug te kunnen leggen.
De ander vind dat je er ook nog is op moet kunnen zitten
En weer een ander vind dat de basis gangen erop moet zitten.
In geval 1 is het niet erg op 1,5 zolang het paard geen fisieke training hoeft te ondergaan en lekker op het land mag.
In geval 2 en 3 ja daar zou ik persoonlijk mee beginnen met een jaar of 4
AaronYve schreef:Ze moeten wel een opvoeding hebben maar dat vind ik iets anders dan inrijden op die leeftijd.
Zadelmak maken versta ik onder een zadeltje opleggen meer niet. Daar zie ik niks mis mee maar aan de andere kant zou het niet mijn keus zijn. Laat ze even genieten van het opgroeien en sociale regels leren van de kudde. Rijden en zadels opleggen kan altijd nog.
xSlvna schreef:Team_Sublime schreef:Jet ligt eraan wat onder zadelmak valt.
De ene vind zadelmak als hij het toestaat een dekje en zadel op de rug te kunnen leggen.
De ander vind dat je er ook nog is op moet kunnen zitten
En weer een ander vind dat de basis gangen erop moet zitten.
In geval 1 is het niet erg op 1,5 zolang het paard geen fisieke training hoeft te ondergaan en lekker op het land mag.
In geval 2 en 3 ja daar zou ik persoonlijk mee beginnen met een jaar of 4
Zadelmak is ook écht zadelmak
Ruitermak is ruiter (iemand die op een paard zit) -mak
Dan komt licht aangereden (stap, draf, eventueel galop en wat voltes)
en dan doorgereden, B proefje.
Het verschilt per persoon. Genoeg mensen die onder zadelmak verstaan dat er een ruiter op kan zitten. Kijk maar eens op Marktplaats hoeveel paarden er staan aangemerkt als 'zadelmak' maar er wel foto's bij hebben met ruiter erop.

Roverrr schreef:Ik ken een aantal trainers die met 1,5 hun paard zadelmak maken, met 2 er voor het eerst opstappen en vanaf dan lekker gaan trainen..
Of ik het oke vind? Nee absoluut niet, maar als je als trainer wedstrijd gericht kijkt, tja.. In de western moet je toch naar mijn idee wel met jonge paarden starten wil je kans maken. In de engelse sport lijkt me dit eigelijk niet echt anders.
Yamcha schreef:Als je ze zo jong moet beleren omdat ze je anders te sterk zijn, weet ik niet of je wel iets met paarden moet gaan doen....... mag je wel met een veulen beginnen, die kunnen al goed sterk zijn
't is maar hoe je het aanpakt, maar een paard op kracht de baas zijn, zal je echt niet lukken.....
merk dat ik me een beetje erger aan je kwalificatie van dom. 't Is niet omdat een paard niet vaak in handen geweest is, dat ie dom is. Dan zul je ze moeten leren dat mensen niet zo eng zijn. Dan zijn ze niet lastig, maar bang. Dat is iets anders.

zabje2004 schreef:mijn merrie is met eind 2 jr beleerd daarna veulen gehad en weer opgepakt rustig aan
dus was 3,5 jr
toen weer een veulen gehad en daarna verder opgepakt, wat dressuur gedaan was nog wel een boef
later ging al beter en nu is ze super braaf springt braaf rond en word sterker in de achterhad
deze had veel tijd nodig
maar je hebt ook paarden die sneller een sterke bouw hebben daar kun je sneller wat mee
het is maar net wat voor paard je hebt qwa bouw
bij ons is het dus wel zo, zijn ze slap en nog puppy als het ware dan doen we er wel rustig aan mee dat je ze niet kapot hebt gereden voor ze 8 jr zijn zeg maar
dat wou ik nog effe zeggen !!
In mijn ogen is er geen enkele reden om een paard zo vroeg in te rijden, enkel eigen belang.
en ben dit ook niet van plan voordat ze minstens 4 jaar oud is.