paard ingereden op net 2 jarige leeftijd????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arc_En_Ciel

Re: paard ingereden op net 2 jarige leeftijd????

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 16:39

Nou ik vind een paard zadelmak maken op 1,5 jarige leeftijd toch echt wel wat anders dan op een volgroeid paard zitten.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 16:46

Arc_En_Ciel schreef:
Nou ik vind een paard zadelmak maken op 1,5 jarige leeftijd toch echt wel wat anders dan op een volgroeid paard zitten.

Wat is mis met een 1,5 jarige zadelmak maken ?

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 16:51

Jet ligt eraan wat onder zadelmak valt.

De ene vind zadelmak als hij het toestaat een dekje en zadel op de rug te kunnen leggen.
De ander vind dat je er ook nog is op moet kunnen zitten
En weer een ander vind dat de basis gangen erop moet zitten.

In geval 1 is het niet erg op 1,5 zolang het paard geen fisieke training hoeft te ondergaan en lekker op het land mag.

In geval 2 en 3 ja daar zou ik persoonlijk mee beginnen met een jaar of 4

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 16:54

Team_Sublime schreef:

De ene vind zadelmak als hij het toestaat een dekje en zadel op de rug te kunnen leggen.

In geval 1 is het niet erg op 1,5 zolang het paard geen fisieke training hoeft te ondergaan en lekker op het land mag.

Zadelmak is ook écht zadelmak
Ruitermak is ruiter (iemand die op een paard zit) -mak
Dan komt licht aangereden (stap, draf, eventueel galop en wat voltes)
en dan doorgereden, B proefje.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 16:55

Ze moeten wel een opvoeding hebben maar dat vind ik iets anders dan inrijden op die leeftijd.
Zadelmak maken versta ik onder een zadeltje opleggen meer niet. Daar zie ik niks mis mee maar aan de andere kant zou het niet mijn keus zijn. Laat ze even genieten van het opgroeien en sociale regels leren van de kudde. Rijden en zadels opleggen kan altijd nog.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 16:58

AaronYve schreef:
Ze moeten wel een opvoeding hebben maar dat vind ik iets anders dan inrijden op die leeftijd.
Zadelmak maken versta ik onder een zadeltje opleggen meer niet. Daar zie ik niks mis mee maar aan de andere kant zou het niet mijn keus zijn. Laat ze even genieten van het opgroeien en sociale regels leren van de kudde. Rijden en zadels opleggen kan altijd nog.

Alsof die 30 minuten wandelen met aangesingeld zadel op hun rug het paard belemmert in het opgroeien, genieten en het leren van sociale regels in een kudde...

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 17:58

xSlvna schreef:
Team_Sublime schreef:

Zadelmak is ook écht zadelmak
Ruitermak is ruiter (iemand die op een paard zit) -mak
Dan komt licht aangereden (stap, draf, eventueel galop en wat voltes)
en dan doorgereden, B proefje.

Da's allemaal leuk en aardig, maar helaas maakt niet iedereen dat onderscheid :+ Het verschilt per persoon. Genoeg mensen die onder zadelmak verstaan dat er een ruiter op kan zitten. Kijk maar eens op Marktplaats hoeveel paarden er staan aangemerkt als 'zadelmak' maar er wel foto's bij hebben met ruiter erop.

Pretnika

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 17:59

Klopt dat heb ik ook al is gezien..

Roverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 18:27

Ik ken een aantal trainers die met 1,5 hun paard zadelmak maken, met 2 er voor het eerst opstappen en vanaf dan lekker gaan trainen..
Of ik het oke vind? Nee absoluut niet, maar als je als trainer wedstrijd gericht kijkt, tja.. In de western moet je toch naar mijn idee wel met jonge paarden starten wil je kans maken. In de engelse sport lijkt me dit eigelijk niet echt anders.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 18:40

Want 3 jaar is niet jong genoeg? :+

zabje2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 22:37

probeer jij maar eens een paard van 4 jr of ouder die erg lastig is en niets kent te beleren
breng dan maar weg wij kregen ze ook wel eens zo en die kenden dan ook echt niets,,,
zo lastig en sterk!!!

beleer als 2 jr , ongev 2 wk beetje door rijden dat ze wat mak zijn en dan in het land hup
als je ze dan weer pakt zijn ze niet zo dom meer, met door rijden bedoel ik niet een uur er op[zitten he,
10 min ong , niet te lang er mee bezig braaf is braaf, anders worden ze stiems (lastig)

maar bij onze eigen gefokte produkten die komen al zo veel in handen halster om x opvlechten opscheren
wassen vast staan die zijn al zo mak en niet te dom meer dus dan is 3 jr beleren met 4 jr of mischien eerder verkopen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 06:03

Als je ze zo jong moet beleren omdat ze je anders te sterk zijn, weet ik niet of je wel iets met paarden moet gaan doen....... mag je wel met een veulen beginnen, die kunnen al goed sterk zijn :')

't is maar hoe je het aanpakt, maar een paard op kracht de baas zijn, zal je echt niet lukken.....
merk dat ik me een beetje erger aan je kwalificatie van dom. 't Is niet omdat een paard niet vaak in handen geweest is, dat ie dom is. Dan zul je ze moeten leren dat mensen niet zo eng zijn. Dan zijn ze niet lastig, maar bang. Dat is iets anders.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 06:44

Roverrr schreef:
Ik ken een aantal trainers die met 1,5 hun paard zadelmak maken, met 2 er voor het eerst opstappen en vanaf dan lekker gaan trainen..
Of ik het oke vind? Nee absoluut niet, maar als je als trainer wedstrijd gericht kijkt, tja.. In de western moet je toch naar mijn idee wel met jonge paarden starten wil je kans maken. In de engelse sport lijkt me dit eigelijk niet echt anders.

Dus de sport gaat voor het welzijn van het paard. Dan vraag ik mij af, waar is de sport mee bezig dat men dit eigenlijk toestaat?

Waarom vind men het nog steeds normaal om paarden rond hun 3e te beleren terwijl de groeiplaten in de wervelkolom die het het zwaarst te verduren krijgen met het ruitergewicht, pas sluiten rond het 6e levensjaar? Wordt het niet eens tijd om deze ouderwetse gedachtegang te vervangen voor nieuw inzichten die wetenschappelijk onderbouwd zijn? Zie bijv. ook deze link:
http://users.telenet.be/peter.ryckeboer ... enoeg.html

@zabje2004: Rijden is het ultieme, daar gaat echter een basis op de grond aan vooraf. Als je dan al het beleerproces in gaat zetten is het niet verwonderlijk dat je weerstand krijgt van het dier.
In je verhaal over met 2 inrijden zeg je feitelijk dat je ze wil overdonderen omdat je ze anders niet meer aankunt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 07:39

Ik ben mijn 4-jarige nu wat door aan het rijden.
Ik vind dat echt niet een probleem, vind 3 nog vaak wat jong, met 4 zijn ze al wat sterker, ik heb niet het idee dat dat gewicht van mij (1.58, iets over de 60 kg) 2x per week een halfuurtje nu erg schadelijk is. Overigens is ze van begin april.

Overigens is die info niet echt heel goed onderbouwd, fjordnina, vind ik. Ik ga heus niet op een enter zitten, zo bedoel ik dat niet, maar ik weet niet of je echt tot 6 moet wachten om erop te gaan zitten, ik heb het niet gedaan iig. Dat van die groeiplaten geloof ik wel, of ik het met de conclusies helemaal eens ben, dat weet ik niet. Ik geloof niet dat het heel schadelijk is om ze eerder dan 6 te beleren als je het gewoon rustig aan doet, en het lijf en de spieren ook weer tijd geeft om te herstellen.

xloveveerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 07:43

Ieder paard hier in de omgeving wordt ingereden op ongeveer vierjarige leeftijd en dat vind ik vroeg genoeg. Als ze niets willen leren, zoals iemand hierboven zei, dan ligt dat toch echt aan het paard want ik ken er genoeg waarbij het wel gewoon goed is gegaan. Nee, twee jaar vind ik toch echt te vroeg.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 12:12

Yamcha schreef:
Als je ze zo jong moet beleren omdat ze je anders te sterk zijn, weet ik niet of je wel iets met paarden moet gaan doen....... mag je wel met een veulen beginnen, die kunnen al goed sterk zijn :')

't is maar hoe je het aanpakt, maar een paard op kracht de baas zijn, zal je echt niet lukken.....
merk dat ik me een beetje erger aan je kwalificatie van dom. 't Is niet omdat een paard niet vaak in handen geweest is, dat ie dom is. Dan zul je ze moeten leren dat mensen niet zo eng zijn. Dan zijn ze niet lastig, maar bang. Dat is iets anders.

hihi de tweejarige die ik 'basisopvoeding' heb gegeven sleurde eerst iedereen mee, beet, trapte, steigerde en nam je gewoon mee naar boven (aan het halstertouw). Hihi ik zou haar wel zonder verdere training op die willen zien zitten om dit niet-sterke beestje de baas te zijn _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 12:15

Ik ook wel :')

Sowieso, probeer eens een veulen te houden die naar z'n moeder wil.....
Idd, eerst een basisopvoeding, en dan beleren, en niet maar gaan beleren omdat ze anders te sterk worden. Imo is dat de zaken omdraaien :)

zabje2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 20:44

als een paard nooit in handen is geweest en 4 jr of ouder zij dan is dat knap lastig
zelfs als we er een laten komen die dat dagelijks doet , beleren, die hebben er nog moeite mee

zo als van der hof, die heeft ook wel heel lastige paarden en dat is een die het echt kan respect,
die brengt ze ook wel weg naar buitenland daar waar ze DE lastige paarden beleren en dat doen ze in water
leuk om te zien dan kunnen ze ze beter mak maken

en veulens kun je wel houden hoor wij hebben er zo veel en veel gehad dat is onzin
en ze worden er mooi hand tam van en handelbaar

en dat beleren gebeurd winter van 2 jr dus dan zijn ze al over de 2,5 jaar heen
en dan weer in de koppel lekker jaartje wachten en dan weer pakken

mijn merrie is met eind 2 jr beleerd daarna veulen gehad en weer opgepakt rustig aan
dus was 3,5 jr
toen weer een veulen gehad en daarna verder opgepakt, wat dressuur gedaan was nog wel een boef
later ging al beter en nu is ze super braaf springt braaf rond en word sterker in de achterhad
deze had veel tijd nodig
maar je hebt ook paarden die sneller een sterke bouw hebben daar kun je sneller wat mee
het is maar net wat voor paard je hebt qwa bouw

bij ons is het dus wel zo, zijn ze slap en nog puppy als het ware dan doen we er wel rustig aan mee dat je ze niet kapot hebt gereden voor ze 8 jr zijn zeg maar

dat wou ik nog effe zeggen !!
Laatst bijgewerkt door Elles op 05-08-13 08:35, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Drie berichten samengevoegd. Graag de 'wijzig' knop gebruiken als je nog iets toe wilt voegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 21:15

Ik wil mijn paard eigenlijk überhaupt niet stuk hebben, ik vind 2 jaar echt veel te vroeg.

zabje2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 21:40

zit wel een verschil in met 2 jr net , of met dec en 2 jr
dan zijn ze bijna 3 duss

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 21:59

zabje2004 schreef:
mijn merrie is met eind 2 jr beleerd daarna veulen gehad en weer opgepakt rustig aan
dus was 3,5 jr
toen weer een veulen gehad en daarna verder opgepakt, wat dressuur gedaan was nog wel een boef
later ging al beter en nu is ze super braaf springt braaf rond en word sterker in de achterhad
deze had veel tijd nodig
maar je hebt ook paarden die sneller een sterke bouw hebben daar kun je sneller wat mee
het is maar net wat voor paard je hebt qwa bouw

bij ons is het dus wel zo, zijn ze slap en nog puppy als het ware dan doen we er wel rustig aan mee dat je ze niet kapot hebt gereden voor ze 8 jr zijn zeg maar

dat wou ik nog effe zeggen !!

Mensen als jij zouden verbannen moeten worden naar een land ver, heel ver weg waar niemand je kan vinden, en jij vooral geen paarden kan vinden.
Ik sta áltijd open voor andermans mening, manier van denken en leer hier vaak ook van, maar een paard met 2,5 inrijden, dekken om vervolgens op hun 4 jarige weer op te stappen en wéér te dekken?
Af en toe heb ik een goeie dag en denk ik dat de mens toch nog waardevol is, maar hoe egoïstisch én zwak ben je als je op die manier werkt voor je eigen gemak en laat me raden, het geld, je eigen plezier? :roll:

eline1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 22:04

Mijn merrie is nu 2 jaar en 2 maanden.
Ondanks dat het bij mij kriebelt gaat er zeker het komende jaar niemand op.
Misschien rond die tijd dat ze drie is een keer een paar minuutjes. In die zomer wil ik in stap kunnen sturen en een rem hebben. Lukt dat heeft ze tot het jaar erna rust of zal ik misschien een keer per maand dat stukje stap en sturen meenemen. Wanneer ze 4 is wil ik haar langzaam aan verder doorrijden.

Ik zou er niet aan moeten denken om er nu al op te zitten..

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 11:36

zo zag ik van de week op kapaza een veulen van nog geen jaar oud met als titel zadelmakke jaarling te koop. in de tekst stond ook gewoon dat hij gewend was aan zadel en bit..
komen er later foto's bij waar mijn broek van afzakte:
Afbeelding

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 12:25

Wat een misselijkmakende foto hierboven. -O- -O- In mijn ogen is er geen enkele reden om een paard zo vroeg in te rijden, enkel eigen belang.

Dit is wel een interessant artikel: http://herddynamics.wordpress.com/timing-and-rate-of-skeletal-maturation-in-horses-by-deb-bennett-ph-d/
Er staat ook een stukje in over de schade die je eigenlijk aanricht door "vroeg" te gaan rijden. Je beschadigt niet zozeer de benen. Je zorgt er eerder voor dat paarden hun rugspieren verkeerd gaan gebruiken door deze weg te drukken (compensatie). Hierdoor krijg je later problemen o.a. met achterhand gebruik.

Ik heb zelf geen enkele behoefte om op mijn jaarling te gaan zitten :Y) en ben dit ook niet van plan voordat ze minstens 4 jaar oud is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 12:36

Bij die jaarling wil het niet zeggen dat er al iemand heeft opgezeten hè :)

Voor zover ik het zien kan, kun je een zadel op z'n rug leggen en er een bitje inhangen, en om even advocaat van de duivel te spelen: zo erg is dat helemaal niet, is alleen maar makkelijk als je over een paar jaar besluit dat het wel praktisch is als ie ook ruitermak wordt :D
Een keer een zadeltje op z'n rug leggen is niet belastend voor hem. Een keer een bitje erin hangen ook niet, is nog wel geinig ook, als er maar niet iemand van alles met dat bit gaat doen. En zolang dat zadel er alleen maar op ligt, en er zit niemand op, joh wtf.

Als je maar niet gaan longeren of rijden, of er op zitten bij een jaarling.
Bij een pup van drie maakt het me ook niks uit of ie ruitermak is, en je gaat er eens in de zoveel tijd een keer op zitten en je speelt er wat mee, is zo erg niet, nog wel leuk ook. Maar als je fysiek van alles gaat vragen is het wel een probleem, als er zware mensen op gaan is het een probleem.
En als je echt serieuzer aan de bak rijdt, en je wilt wat dressuurmatiger gaan doorrijden, is het toch wel fijn vind ik als ze minimaal vier zijn.