Paardrijden met een maatje meer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 13:15

Lasca_1987 schreef:
En helaas is het met mijn blessure er niet bij "hup naar de sportschool". Jij weet niet wat mijn blessure is en kan niet bepalen of het van dusdanige aard is dat ik niet naar de sportschool kan.

.

Ik denk dat je veel baat hebt bij een goede fysio die je kan begeleiden in trainen, want dat is juist bij een oude blessure enorm belangrijk, wil je niet de rest van je leven steeds meer je lijf verkeerd gaan gebruiken

Ik heb zelf op jonge leeftijd mijn rug gebroken met een val met paard en dat is 'behandeld' met pijnstillers en rust.
Geen revalidatie.
Daarna bekken instabileit gehad en wel later nog wat therapie gehad voor rugklachten (ja duh) maar die blijkt achteraf niet goed.
Ik krijg nu voor het eerst echt goed therapie en ontdek dat ik de afgelopen dertig jaar steeds meer ben gaan compenseren in mijn lijf, waardoor serieuze problemen zijn ontstaan.
Nu kost het dus bloed, zweet en tranen om het goed te krijgen. Dat gaat niet lukken door alles maar achterwege te laten (dat heb ik al gedaan... veel ontlasten/ niet doen, uit angst voor de pijnaanvallen die tot en met weken konden aanhouden) Ik moet dus weer correct leren bewegen en door mijn angst heen. Het gaat millimetergewijs vooruit, maar het gaat vooruit.
Als ik dan hoor dat jij dezelfde weg dreigt te gaan, denk ik... grijp in, vraag goede begeleiding. Vlgs mij is fysio in nl verzekerd, indien nodig en doorverwezen door de arts? Dus financieel moet dat geen probleem zijn.
De fysio zal je oefeningen geven die je thuis moet doen. Daar heb je ook niets voor nodig wat geld kost.
Dus werken aan je lichaam kan gewoon nu.

Mbt afvallen... ja, je kunt naar de weight watchers gaan als je geld hebt, maar je kunt veel beter gewoon meteen een gezond eetpatroon aanwennen waarbij je flink beperkt op vetten, suikers, witte meelproducten etc in samenwerking met beweging.
Info vindt je ruimschoots op het net, helemaal gratis.
Gewoon vandaag nog je eet en beweeggewoonte aanpassen, stap voor stap. (alles in een keer veranderen lukt vaak niet en leidt tot frustratie... je kunt beter elke paar dagen een kleine verandering aanbrengen)
Maar goed... hoeft dus ook geen geld te kosten

Verder heeft je instructrice wel een punt. Ze is afhankelijk van haar paarden en zeker bij beginners met slechte balans, worden de gewrichten extra belast (al helemaal op een volte) als er sprake is van overgewicht.

Tegelijkertijd begrijp ik het moeten van het galopperen niet. Dan denk ik... waarom niet eerst die balans onder controle krijgen? Enerzijds is de instr. zuinig op haar paarden mbt gewicht, maar anderzijds juist weer niet omdat ze mensen zonder goede balans wel al aanzet tot galopperen terwijl ze daarbij het paard storen.
Er is toch niets mis met eerst eens een zit krijgen, alvorens je verder gaat?

Paardrijden is leuk, maar het is correct om daarbij ook aan het welzijn van het paard te denken, in ieder opzicht-. Die draagkracht is echt niet zo onbeperkt als sommigen lijken te denken; noch is het voor het paard handig om het gevraagde uit te voeren als iemand op de rug duidelijk tegenwerkt.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 13:23

Karin_Rijpma schreef:
Hallo dames, ik meng me even in dit topic.
Dat een Fries maar 60 kg mag dragen is onzin, of heeft het betreffende paard rug problemen (dat zou goed mogelijk zijn).

Er staat ook dat het dier van een manege is en deze stelt een grens in. Niet meer dan normaal of het te laag is dat is aan de manege zelf maar ik vind het goed dat ze een grens instellen alleen jammer dat ze wel een grens instellen en zich daar zelf niet aan houden omdat het betreffende paard eigenlijk dus maar 85 kilo mag dragen en TS toch bijna 10 kilo boven zit. Beetje jammer dat een manege dan een maximaal aantal gewicht in het oog houd maar het vervolgens toch niet zo nauw neemt daarmee stel dan geen max in en doe het op het oog. Dat vind ik dan weer ontzettend jammer het initiatief is goed maar de uitvoering niet. Dat bedoel ik overigens niet negatief naar jouw TS maar nu zeggen andere mensen zoek een andere manege of iets maar bij vele manege's hebben ze toch een maximaal gewicht dus dat is niet zo simpel voor TS om over te stappen.
Tips voor de TS tja leer gewoon beter in balans te zitten en misschien moet je de galop maar even laten voor wat het is tot dat je zelf goed zit en met het paard mee beweegt en dan de volgende stap te nemen. Je kan niet alles tegelijk hebben. En afvallen is onwijs lastig dat snap ik maar ik denk wel dat het een positieve invloed heeft op je rijden. Dus misschien toch even de doelen wat betreft de galop wat uit te stellen wel gewoon blijven rijden maar de focus wat minder op de galop en de op de rest van het rijden te houden.

savieralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 13:25

wat ik mij dan af vraag is hoe je de manege wel kan betalen maar een abbonomentje bij de sportschool (wat hier in de omgeving zeker 3 keer minder dan paardrijden kost) niet. maar goed.

Voor de rest om weer even ontopic te gaan ligt het niet alleen aan jouw maatje meer maar aan het feit dat het paard letterlijk bijna omvalt van hoe sloom die wel niet gaat... ik weet niet of jullie daar eens mee kunnen gaan werken op de manege maar probeer eerst even wat meer tempo te maken met dat paard en zelf wat te doen aan je balans. dan gaat het vast helemaal goed komen ;)

Caatje87

Re: Paardrijden met een maatje meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 13:27

Maar denkt nou niemand dat het paard zo sloom gaat omdat hij tegen gezeten wordt?

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 13:30

Ik heb het filmpje bekeken. Wat mij het meest stoort is het gestuiter van jou op de rug van het paard. Je zit niet mee, wat ook het lage tempo van het paard kan verklaren. Meerderen keren klap je te ver achter op het zadel.. Ziet er niet prettig uit.

Heeft niets met overgewicht te maken, maar met het ontbreken van een juiste zit.

Daarbij valt het mij op dat je (net als in een eerder) topic, je overal een weerwoord op hebt.

Edit, Renske was me voor :D, ik denk dat dus inderdaad ook.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 13:31

Mjetterd schreef:
Ik heb het filmpje bekeken. Wat mij het meest stoort is het gestuiter van jou op de rug van het paard. Je zit niet mee, wat ook het lage tempo van het paard kan verklaren. Meerderen keren klap je te ver achter op het zadel.. Ziet er niet prettig uit.

Heeft niets met overgewicht te maken, maar met het ontbreken van een juiste zit.

Daarbij valt het mij op dat je (net als in een eerder) topic, je overal een weerwoord op hebt.

Fijn :) Ben ik niet de enige.
Ik denk overigens wel dat het gewicht dan parten speelt. Als je heel weinig weegt en je zit tegen is dat minder belastend dan als je te zwaar bent.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 13:32

Renske1987 schreef:
Maar denkt nou niemand dat het paard zo sloom gaat omdat hij tegen gezeten wordt?

Dat schrijft toch ook bijna iedereen dat er aan balans gewerkt moet worden.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 13:33

little_king schreef:
Renske1987 schreef:

Ja maar iedereen roept er ook bij dat het gewicht niet uitmaakt en daar ben ik het niet mee eens.
Zoals ik net al zei heeft het paard er echt wel meer last van als je zwaarder bent.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 13:34

Renske1987 schreef:
Mjetterd schreef:

Fijn :) Ben ik niet de enige.
Ik denk overigens wel dat het gewicht dan parten speelt. Als je heel weinig weegt en je zit tegen is dat minder belastend dan als je te zwaar bent.

Klopt, maar ik bedoelde dat overgewicht niet de oorzaak kan zijn van het tegenzitten van een paard :).
Ik heb ook overgewicht en heb een prima zit en balans.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 13:34

Renske1987 schreef:
little_king schreef:

Ja maar iedereen roept er ook bij dat het gewicht niet uitmaakt en daar ben ik het niet mee eens.
Zoals ik net al zei heeft het paard er echt wel meer last van als je zwaarder bent.

Ben ik het zeker mee eens dat het positief invloed zal hebben als ze afvalt zowel voor haarzelf als dat ze het het paard gemakkelijker maakt.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 13:36

Je zei dat je in je tienerjaren ook al hebt paardgereden.. Maar wat moeten we ons daarbij voorstellen? Kon je toen wel galopperen? Want het lijkt me niet dat je zoiets echt verleert..

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 13:37

Als haar balans goed is, maakt het gewicht niet veel meer uit.
Maar haar balans is slecht, dan speelt gewicht zeker mee.
Ik vind persoonlijk dat er de laatste jaren veel te weinig les wordt gegeven lettende op een goede zit.
Daar waar het toch begint.
En dan hoeft niet iedereen kaarsrecht met de tenen perfect naar binnen te zitten, maar wel onafhankelijk.
Wel minimaal een volte fatsoenlijk door kunnen zitten.
Balkjes draven in verlichte zit.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 13:40

Mjetterd schreef:
Klopt, maar ik bedoelde dat overgewicht niet de oorzaak kan zijn van het tegenzitten van een paard :).
Ik heb ook overgewicht en heb een prima zit en balans.

Eens, ik heb ook overgewicht, wel minder dan ts, maar wel te zwaar voor mijn lengte.
Maar ik heb geen problemen met de balans. En mijn jonge tinker ook gewoon de galop aangeleerd.
Maar ik heb wel leren zitten in de tijd dat ik slank was, dat scheelt wel denk ik. En dat ben ik niet verleerd.
Daarom moet ts gewoon aan de balans gaan werken. De galop even laten.
En als de balans beter is, goed door kan zitten zodat de hulpen ook netjes gegeven kunnen worden pas aan de galop gaan denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 13:40

Dorine92 schreef:
Je zei dat je in je tienerjaren ook al hebt paardgereden.. Maar wat moeten we ons daarbij voorstellen? Kon je toen wel galopperen? Want het lijkt me niet dat je zoiets echt verleert..

Toen kon ik wel galopperen ja.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 13:42

Lasca_1987 schreef:
Dorine92 schreef:

Maar waarschijnlijk is je balans toen ook niet goed geweest maar had je gewoon een pony/paard die graag galoppeerde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 13:44

Lasca_1987 schreef:

Little_king schreef:
Maar waarschijnlijk is je balans toen ook niet goed geweest maar had je gewoon een pony/paard die graag galoppeerde.

Hahahahahahahahaha :') _O-
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-06-13 13:50, in het totaal 1 keer bewerkt

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 13:46

Ook goed. Lach maar, wij hebben geen galop probleem, jij wel :P
Zo beroerd als jij nu zit, dan heb je nooit goed gezeten in je tienerjaren.
Zo simpel werkt het gewoon.
Dat kun je ook aflezen uit de diverse berichten van de mensen met overgewicht maar nu geen galop problemen hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 13:47

Little_king, ik zou je graag verwijzen naar een aantal posten van mij terug in dit topic. Aldaar vind je ook 2 foto's van mij op Floris in mijn 10er jaren en dan mag jij zeggen of ik daar beroerd op zit :j

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 13:49

Lasca_1987 schreef:
little_king schreef:

Hahahahahahahahaha :') _O-

Wat is hier zo grappig aan? Mensen proberen je alleen maar te helpen hoor. Die houding van jou maakt het ons alleen een beetje lastig -O-
Laatst bijgewerkt door Kirsha op 11-06-13 13:50, in het totaal 2 keer bewerkt

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 13:49

Tja ik vind het wel vreemd dat je van alle sporten last krijgt van je blessure, behalve van paardrijden. Als je goed en in balans zit, is paardrijden al inspannend, maar als je ook nog stuitert enz dan lijkt het mij dat je daar dan helemaal last van krijgt..

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 13:50

Filmpje?

Nee je hebt er foto's van 10 jaar geleden, op een foto zie je niet als mensen zitten te stuiteren, wat jij nu wel doet.
En dat is niet erg, maar je moet er wel aan werken wil je verder komen.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 13:52

In stap kan (bijna) iedereen fatsoenlijk zitten, dus die foto's zeggen niets.

Ik heb ook op een springpaard gereden, die sprong zo fijn en makkelijk aan. Wist niet beter dan dat dat normaal was. Toen kwam mijn pony en die had dat niet, dat was in het begin ook wennen. Sommige paarden galopperen echt zo veel makkelijker aan dan andere. Dus dat kan wel degelijk de oorzaak zijn dat je eerst wel galoppeerde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 13:54

Ik kon voorheen op alles galopperen... Maar van die foto kan je afzien dat ik daar wel slanker was dan dat ik nu ben. En volgens mij zit ik netjes op Floris.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 13:54

Je hebt het heel de tijd over het verschil tussen niet kunnen en niet willen, maar als ik zo al jou berichten doorlees krijg ik toch écht het idee dat het hier om niet willen gaat. Zeker omdat je jezelf beschrijft als 'stevig gebouwd, maar niet te dik'.. Tsja als je al zo'n houding tegenover jezelf hebt snap ik dat je niet de motivatie hebt om af te gaan vallen.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 13:56

Lasca_1987 schreef:
Ik kon voorheen op alles galopperen... Maar van die foto kan je afzien dat ik daar wel slanker was dan dat ik nu ben. En volgens mij zit ik netjes op Floris.

Dus jij denkt dat je gewicht het probleem van nu is?
Dan zou ik de eerdere tips volgen.
Stop met paardrijden, stop het geld van lessen in een sportschool en val 15/20 kg af :)