Lasca_1987 schreef:En helaas is het met mijn blessure er niet bij "hup naar de sportschool". Jij weet niet wat mijn blessure is en kan niet bepalen of het van dusdanige aard is dat ik niet naar de sportschool kan.
.
Ik denk dat je veel baat hebt bij een goede fysio die je kan begeleiden in trainen, want dat is juist bij een oude blessure enorm belangrijk, wil je niet de rest van je leven steeds meer je lijf verkeerd gaan gebruiken
Ik heb zelf op jonge leeftijd mijn rug gebroken met een val met paard en dat is 'behandeld' met pijnstillers en rust.
Geen revalidatie.
Daarna bekken instabileit gehad en wel later nog wat therapie gehad voor rugklachten (ja duh) maar die blijkt achteraf niet goed.
Ik krijg nu voor het eerst echt goed therapie en ontdek dat ik de afgelopen dertig jaar steeds meer ben gaan compenseren in mijn lijf, waardoor serieuze problemen zijn ontstaan.
Nu kost het dus bloed, zweet en tranen om het goed te krijgen. Dat gaat niet lukken door alles maar achterwege te laten (dat heb ik al gedaan... veel ontlasten/ niet doen, uit angst voor de pijnaanvallen die tot en met weken konden aanhouden) Ik moet dus weer correct leren bewegen en door mijn angst heen. Het gaat millimetergewijs vooruit, maar het gaat vooruit.
Als ik dan hoor dat jij dezelfde weg dreigt te gaan, denk ik... grijp in, vraag goede begeleiding. Vlgs mij is fysio in nl verzekerd, indien nodig en doorverwezen door de arts? Dus financieel moet dat geen probleem zijn.
De fysio zal je oefeningen geven die je thuis moet doen. Daar heb je ook niets voor nodig wat geld kost.
Dus werken aan je lichaam kan gewoon nu.
Mbt afvallen... ja, je kunt naar de weight watchers gaan als je geld hebt, maar je kunt veel beter gewoon meteen een gezond eetpatroon aanwennen waarbij je flink beperkt op vetten, suikers, witte meelproducten etc in samenwerking met beweging.
Info vindt je ruimschoots op het net, helemaal gratis.
Gewoon vandaag nog je eet en beweeggewoonte aanpassen, stap voor stap. (alles in een keer veranderen lukt vaak niet en leidt tot frustratie... je kunt beter elke paar dagen een kleine verandering aanbrengen)
Maar goed... hoeft dus ook geen geld te kosten
Verder heeft je instructrice wel een punt. Ze is afhankelijk van haar paarden en zeker bij beginners met slechte balans, worden de gewrichten extra belast (al helemaal op een volte) als er sprake is van overgewicht.
Tegelijkertijd begrijp ik het moeten van het galopperen niet. Dan denk ik... waarom niet eerst die balans onder controle krijgen? Enerzijds is de instr. zuinig op haar paarden mbt gewicht, maar anderzijds juist weer niet omdat ze mensen zonder goede balans wel al aanzet tot galopperen terwijl ze daarbij het paard storen.
Er is toch niets mis met eerst eens een zit krijgen, alvorens je verder gaat?
Paardrijden is leuk, maar het is correct om daarbij ook aan het welzijn van het paard te denken, in ieder opzicht-. Die draagkracht is echt niet zo onbeperkt als sommigen lijken te denken; noch is het voor het paard handig om het gevraagde uit te voeren als iemand op de rug duidelijk tegenwerkt.
, ik denk dat dus inderdaad ook.
Ben ik niet de enige.