Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Tendance schreef:Simpelman schreef:Neem in topics de zaken niet steeds zo persoonlijk.
Ook een voorbeeld van één paard is niet zo interessant.
Het gaat om de algemene lijn, het zadelmak maken van paarden is geen (commercieel) product.
Het goed uitvoeren is een "tijdloze" zaak, ieder paard is verschillend en moet binnen zijn waarde en rekening houdend met zijn specifieke eigenschappen behandeld en benaderd worden.
Het streven moet zijn een paard dat in vertrouwen zoekt naar deelname aan een proces, daar hebben in de jaren zowel ruiter als paard voordeel van.
Ik neem het niet persoonlijk, maar Gert, die hier besproken wordt kan niet reageren, dus zeg ik wat ik ervan denk.
Plus dat ik meerdere paarden bij Gert vandaan heb zien komen en later ook gereden en allen waren prima en zijn zonder onnodige stress zadelmak gemaakt.
Het idee, dat het na die ene keer klaar zou zijn is ook niet waar.
Maar goed als ik zeg: meerdere paarden, dan zegt men: geef dan een voorbeeld. Dat was ik dus bij deze voor, door een voorbeeld te noemen.
Maar wie beweert en heeft er voorbeelden van, dat een paard door Gert geen vertrouwen krijgt en gaat deelnemen aan het gezamenlijke proces.....?
lady62 schreef:floor2
Wat jij beweerd is een aanname paard word niet gebroken als je goed kijkt naar de lichaams- taal van het paard dan zie je alleen maar dat het hoofdzakelijk bokt vanwege de singel en gewicht van de ruiter met oortjes naar voren
Een paard breek je door geweld omdat hij moet doen wat jij wilt en daar is hiervan geen sprake.
Paard heeft geen bit in en mag alles doen als hij maar voorwaarts blijft en dit is voor eigen veiligheid maar ook voor de veiligheid van het paard.
Geloof me dit is echt paardvriendelijk ik heb paarden zadelmak en doorgereden zien worden onder dwang en daardoor krijg je verknipte paarden en van enige dwang is hier geen sprake Gert wacht gewoon tot het paard hem en het zadel accepteert daarna is het klaar paard is rustig en braaf.

Poiuytrewq schreef:"Waarom wordt er geklapt met een zweep als dat paard al door de bak heen rent?"
Heb je nooit geleerd dat zo een paard altijd voorwaarts moet gaan? Zodra hij stilstaat klapt ie zich zeerw aarschijnlijk achterover
Ik vind er echt niets zieligs aan en dat paard doet het uiteindelijk goed. Ik vind het zieliger voor de paarden dat die verkloot zijn door domme ruiters, en dat Gert hun enige laatste redding is, dan de manier waarop hij handeld
lady62 schreef:In eerste instantie is het niet gert maar het paard het bokt door de druk van de singel daarna geert erop
en dan weer bokken tegen de singel en de ruiter.
Paard is niet in paniek dus niet bang alleen vind hij het niet leuk maar de oren staan gewoon naar voren.
De sporen is wat over te zeggen maar de longeer zweep is normaal om het paard voorwaarts te houden en in te grijpen voordat het paard iets gaat doen wat gevaarlijk kan zijn voor allebei dit is ervaring om dat moment te kiezen.
Elk paard dat voor het eerst een ruiter op zijn rug heeft raakt uit balans zeker als hij ook nog heen en weer gaat springen
Hij heeft wel degelijk informatie gehad over dit paard en doet zijn ding uit ervaring hij let goed op het paard hoe hij overal op reageert en doet dan wat het paard aankan.
Let wel een paard is een paard en uit angst reageert ieder paard door te vluchten.
Daarnaast heb je te maken met het karakter en wees eerlijk iemand op een paard is al niet natuurlijk
floor2 schreef:lady62 schreef:In eerste instantie is het niet gert maar het paard het bokt door de druk van de singel daarna geert erop
en dan weer bokken tegen de singel en de ruiter.
Paard is niet in paniek dus niet bang alleen vind hij het niet leuk maar de oren staan gewoon naar voren.
De sporen is wat over te zeggen maar de longeer zweep is normaal om het paard voorwaarts te houden en in te grijpen voordat het paard iets gaat doen wat gevaarlijk kan zijn voor allebei dit is ervaring om dat moment te kiezen.
Elk paard dat voor het eerst een ruiter op zijn rug heeft raakt uit balans zeker als hij ook nog heen en weer gaat springen
Hij heeft wel degelijk informatie gehad over dit paard en doet zijn ding uit ervaring hij let goed op het paard hoe hij overal op reageert en doet dan wat het paard aankan.
Let wel een paard is een paard en uit angst reageert ieder paard door te vluchten.
Daarnaast heb je te maken met het karakter en wees eerlijk iemand op een paard is al niet natuurlijk
floor2 schreef:Poiuytrewq schreef:"Waarom wordt er geklapt met een zweep als dat paard al door de bak heen rent?"
Heb je nooit geleerd dat zo een paard altijd voorwaarts moet gaan? Zodra hij stilstaat klapt ie zich zeerw aarschijnlijk achterover
Ik vind er echt niets zieligs aan en dat paard doet het uiteindelijk goed. Ik vind het zieliger voor de paarden dat die verkloot zijn door domme ruiters, en dat Gert hun enige laatste redding is, dan de manier waarop hij handeld
Als je zin goed leest: ... 'Al door de bak heen rent'. Klap jij ook met de zweep als jij je paard aan het logeren bent en hij rent als een raket door de bak? Dat het paard niet stil moet staan ben ik me zeer zeker van bewust.
En kun jij mij dan misschien uitleggen wat het effect is van deze methode? Eenmalig (zo iemand als bijv. Gert) op een paard te gaan zitten die dit klaarblijkelijk niet wilt, maar net zolang blijft zitten tot het paard het opgeeft? Denk jij daadwerkelijk dat als je dit paard weer meeneemt na zo'n dag, dat je een mak paard hebt waar je alles mee kunt? Ik heb nog nooit gezien dat een paard in een dag zowel zadel- als ruitermak is. Tell me if i'm wrong
Hier gaat echt wel een tijd overheen voor je er normaal mee kunt wegrijden!Citaat:Naast het feit dat ik naast mijn lichaamstaal en mond geen zweep nodig heb en mijn paard niet als een raket aan de longe laat gaan, hoop ik dat je je er van bewust bent dat je longeren hier niet mee kunt vergelijken.
In 1 dag krijg je dat zeker!! niet voor elkaar, zoja kappe kerel die dat kan.Hier gaat echt wel een tijd overheen voor je er normaal mee kunt wegrijden!
Ken je de zegwijze 'zo zacht als kan, maar zo hard als moet'? Het paard moet gewoon de ruiter en het zadel accepteren. Als het niet anders kan, dan maar zo. Ik vind dat ze paardvriendelijk bezig zijn.
En ik zal nooit zeggen dat het goed is om er zomaar een zadel en een ruiter op te kwakken, er met de zweep achteraan te jagen om op die manier een paard in te rijden. Maar als je alles al geprobeerd hebt, of je paard is gewoon naar de gallemiezen omdat je er niets van bakt... tsja. (en zoals ik ergens al zei vind ik dat zieliger dan gert zijn handelswijze)
. Ik kan wel begrijpen dat hij het doet.
(en definieer laatste redding.. dat is voor iedereen anders.)Air schreef:Ik snap niet waar het vandaan komt dat men denk dat er alleen paarden als laatste redding bij Gert komen. Dat is namelijk de grootste onzin. Dat zouden namelijk een paar paarden per jaar zijn. En niet de aantallen waar het nu over gaat.
En Gert stapt toch op zonder te weten of er medisch iets aan de hand is.
Ik weet vrijwel zeker dat er weinig echte probleempaarden zijn.
Een paard wordt al gevaarlijk genoemd als alleen het opstappen niet goed gaat, maar eens kijken naar de daadwerkelijke oorzaak daarvan en dat op te lossen, wordt de schuld direct bij het paard meergelegd en bevelen mensen Gert aan.
Vind ik krankzinnig, paardonwaardig.
Poiuytrewq schreef:Je zegt het zelf al(en definieer laatste redding.. dat is voor iedereen anders.)
"Een paard wordt al gevaarlijk genoemd als alleen het opstappen niet goed gaat"

Air schreef:Ik snap niet waar het vandaan komt dat men denk dat er alleen paarden als laatste redding bij Gert komen. Dat is namelijk de grootste onzin. Dat zouden namelijk een paar paarden per jaar zijn. En niet de aantallen waar het nu over gaat.
En Gert stapt toch op zonder te weten of er medisch iets aan de hand is.
Ik weet vrijwel zeker dat er weinig echte probleempaarden zijn.
Een paard wordt al gevaarlijk genoemd als alleen het opstappen niet goed gaat, maar eens kijken naar de daadwerkelijke oorzaak daarvan en dat op te lossen, wordt de schuld direct bij het paard meergelegd en bevelen mensen Gert aan.
Vind ik krankzinnig, paardonwaardig.
Air schreef:Een paard bokt om iets duidelijk te maken. Imo verdien je geen paard als je daar niet naar wil luisteren en het paard maar voor het gemak monddood maakt.
Er wordt moord en brand geschreeuwt over de join-up, maar dit is maar normaal? Kan ik met mijn kop niet bij.
! Helemaal wbt die join-up, zat er vanmiddag nog aan te denken mbt dit topic. Moet zeggen dat dit topic me zelfs buiten Bokt bezighoud.. Bizar maar waar.