Simpelman schreef:Jasmijn,
Jammer Simpelman... Ik vond je posts erg fijn om te lezen. Maar topruiters zwartmaken adhv momentopnames vind ik altijd erg onder de gordel. Hou ik niet van.
Je zou daar gelijk in hebben als er niet zoveel verschrikkelijk véél van dit soort foto's bestonden.
Als je op de "topwedstrijden" met de "topruiters" kijkt naar de ogen en gelaatsuidrukking van de paarden, voorzover je daar gevoelig voor bent, dan zie je niet dit:
FEI Artikel 401: Doel en algemene principes
De dressuur heeft de harmonische ontwikkeling van het organisme en van de natuurlijke eigenschappen van het paard ten doel. Het paard wordt daarbij levendig, gehoorzaam en kalm in zijn bewegingen gemaakt, waarbij een volmaakte harmonie met de ruiter tot stand komt. Deze ontwikkeling wordt zichtbaar door:
De ongedwongenheid en regelmaat van de gangen
De harmonie, lichtheid en het gemak van de bewegingen
De lichtheid van de voorhand en het onderbrengen van de achterbenen, voortkomend uit een constant aanwezige drang naar voren
Het onvoorwaardelijke aannemen van het bit, waarbij geen enkele weerstand of spanning optreedt, dat wil zeggen met een volledige ontspanning
Het paard geeft aldus de indruk, dat hij uit vrije wil datgene doet wat hem wordt gevraagd. Met vertrouwen en oplettendheid geeft hij zich edelmoedig over aan zijn ruiter. Het paard blijft daarbij volkomen recht bij al zijn bewegingen op de rechte lijn en past zijn buiging aan de bogen van alle andere lijnen aan.
Ik heb het artikel al eerder gepost om te zien wat er voor reacties op komen....
Federation Equestre International.
Ik vind ook menig topruiter niet fijn rijden en toch scoren ze dik boven de 70%
Vaak zie je open monden, strakke stangteugels etc tec
Er zitten ook hele fijne ruiters tussen die wel met een fijn stang-gebruik rijden, dus ik wil niet alles over een kam scheren.
Maar laten we eerlijk wezen, deze dingen kom je ook tegen in de lagere klasses, als je sommige tijdens het inrijden ziet schoppen en trekken...en toch krijgen ze dan in de proef dubbel winst...