Identiteitscrisis: Rijstijlen? Klassieke dressuur?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 18:49

Kahawa schreef:
maralyn schreef:
Daarnaast ook het punt: eerlijke beoordeling. Want niet elke jury zegt heel eerlijk wat hij er van vind, kijkt naar de pony zelf, of naar de kleur. Ik heb een jury gezien, waarvan er een tuiger echt goed liep! En toch kreeg hij lager cijfers, zonder toelichting. Dan ga ik mij vragen stellen, is dat wel zo eerlijk dan? Tuurlijk, het zal niet vaak voor komen. Maar toch komt het wel voor.

Meld je eens aan als vrijwilliger om te schrijven op wedstrijden.

1. Daar heb ik de tijd er niet voor over, sorry.
2. Volgens mij moet je daar gediplomeerd voor zijn.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 19:13

Electra63 schreef:
Helaas hebben de alternatievelingen nooit geen voorbeelden/foto's van die mooie aanleuning of perfecte uitvoering van gangen/figuren/goed achterbeengebruik enz. Er wordt niets getoetst dmv een wedstrijd/jury, dus hoe en wie beoordeeld dan of iets goed wordt uitgevoerd?

Precies mijn punt. Iets is pas 'goed' als een grote groep (met enige kennis van zaken) met hetzelfde doel voor ogen het ook goed vind. Prima als iemand tevreden is als het voor zichzelf goed is. Maar als je jezelf als voorbeeld wilt stellen, dan zal hetgeen wat jij doet een grote groep mensen moeten aanspreken. En dan niet in mooie woorden, maar in daden. Dan weten we pas waar we het over hebben.

BTW hebben ze in de AR ook ridderproeven en niveau's etc. Dus ijssnuiver: op welk squire-level zit jij dan? Kun je daar wat van laten zien? Dan weten we waar we het over hebben? In de AR kun je ook getoets worden. En daar is de mentaliteit vast veel beter dan op reguliere wedstrijden. Heb je wel eens zo'n toets gedaan? Of grijp je geen kansen aan om hetgeen wat jij doet met je paard eens door een onafhankelijk deskundige te laten beoordelen?

maralyn schreef:
Ken een meisje in de wedstrijden die pas begonnen is, en met een ontzettend valse knik rijdt, achterhand weggedrukt maar wel contineu tot 200 pnt rijd...?

Ja iedereen kent mensen die slecht rijden en toch punten krijgen. Dus wat is nu je punt?

Simpelman schreef:
Zouden dit soort van dingen de reden kunnen zijn?

Jammer Simpelman... Ik vond je posts erg fijn om te lezen. Maar topruiters zwartmaken adhv momentopnames vind ik altijd erg onder de gordel. Hou ik niet van.

Als er net zo veel fotograven op de loer lagen op de momenten dat gemiddelde recreanten of goeroes uit minder te definieren stromingen iets noemenswaardigs van hun paard aan het verlangen waren, dan krijg je iig een stuk genuanceerder beeld. Maar wat die laatse groep doet vindt het grote publiek niet interessant. Dat zegt natuurlijk ook iets.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 19:36

Ansie schreef:
Mij boeit het totaal niet of iemand per se wedstrijd wil rijden, ik zie zat recreanten die uit man en macht proberen om een juist plaatje voor elkaar te krijgen en samen met instructie lekker 'creatief' aan de slag gaan met hulpteugels en getrek en gepluk. Er is vaak geen logische trainingsopbouw in te herkennen. Dat vind ik erg en daar heb ik me zelf ook schuldig aan gemaakt, vandaar wellicht mijn allergie daarvoor. Maar vaak 'weet men niet beter'.

Wel heb ik soms mijn twijfels (bij wedstrijdruiters) of oefeningen gereden worden OMDAT het in de proef gevraagd wordt of omdat er daadwerkelijk een gedachtengang achter zit waarom je die oefening wil rijden en daar alle voorbereidingen voor getroffen hebt. Ik denk dat paarden hierin nog wel eens overdonderd worden met als resultaat dat er een look-a-like uitvoering gereden wordt tijdens de wedstrijd (waar op een of andere manier ook punten voor gescoord worden). Maar ook dat zal vast niet altijd het geval zijn. Ik zie ook wel heel nette proeven voorbij komen.

Degenen die alleen 'in de achtertuin' rijden hebben wellicht andere (kleinere) doelen en halen voldoening uit hoe het paard reageert op de hulpen en vinden met name de samenwerking met het paard belangrijk. Daarin is het paard vooral de graadmeter in hoe ver je staat met de ontwikkeling, wellicht wat subjectief dus. Maar je kan wel degelijk voelen of het paard de oefening makkelijker uit voert op kleine hulpen. Wat dan wel weer minder voor komt is meerdere oefeningen achter elkaar rijden en daarin schakelen zoals in een proef noodzakelijk is en wat het rijden van proeven dus ook meteen lastig kan maken. Dat zou een verschil kunnen zijn waardoor een hele proef niet vergelijkbaar is met wat men in de achtertuin traint.

Dat vind ik altijd van die vervelende opmerkingen, net of alleen iemand in zijn achtertuin de samenwerking met het paard belangrijk vindt. Juist een wedstrijdruiter weet dat de samenwerking met het paard het allerbelangrijkste is, zonder samenwerking geen proef, geen punten, geen prijs, geen promovering.

Dat is juist mijn punt: als je niet getoetst wordt, dan is het subjectief, immers door een toetsing van een onafhankelijke jury/instantie, kan pas werkelijk bepaald worden, waar men staat en wat verbeterd dient te worden. Als heel veel mensen het niet eens zijn met deze onafhankelijke jury/instantie whatever, kan men natuurlijk altijd een nieuwe vereniging oprichten en wedstrijden/toetsen organiseren met "nieuwe/betere" richtlijnen/eisen. Maar net als met de bitloze wedstrijden, is er maar heel weinig animo voor. Bij mij in de regio was er maar 1 deelnemer, iedere maand weer dezelfde ruiter, dus geen competitie en inmiddels is de ruiter de L2 uitgereden en start zij ook niet meer.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 19:43

@Jasmijn:
Die proeven heb ik inderdaad niet gedaan en ben ik voorlopig ook niet van plan om te gaan doen. Ik vind ze niet percé nodig, van mij hoeft niet alles eindeloos beoordeeld te worden. Met mijn lessen, mijn opleiding krijg ik genoeg begeleiding. Daarnaast zijn er nog wel een aantal persoonlijke reden(compleet los van de paarden), waarom ik ze niet wil doen. Maar die ga ik niet open en bloot op internet neerleggen.
Ik volg momenteel een opleiding met mijn paarden, daarin word ik ook beoordeeld en moet ik ook examen afleggen. Dus ik word wel degelijk beoordeeld. Het feit dat jij zegt dat ik me niet wil laten beoordelen is natuurlijk een beetje kort door de bocht.

Anoniem

Re: Identiteitscrisis: Rijstijlen? Klassieke dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 19:48

Ik vind het wel apart dat het in dit soort discussies altijd uitdraait op wat de ander voor niveau rijdt. Het gaat erom wat voor jou werkt, dan heeft men hetzelfde doel alleen verschillende wegen er naar toe.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 19:52

Joolien schreef:
Ik vind het wel apart dat het in dit soort discussies altijd uitdraait op wat de ander voor niveau rijdt. Het gaat erom wat voor jou werkt, dan heeft men hetzelfde doel alleen verschillende wegen er naar toe.

Daar heb je gelijk in, maar hoe kan je goed beoordelen of het voor jou en je paard werkt als het door niemand getoetst wordt?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 19:53

knollentuin schreef:
Nu lees ik hier dat je bitloos rijdt, kun jij dan aan mij uitleggen hoe jij aanleuning houdt, krijgt?
?

Niet :+ Ik rij sinds een half jaar niet meer. Voorheen reed ik in de bossen en deed ik trailoefeningen. Was ook geen aanleuning voor nodig.
Mijn paarden hebben beperkingen (helaas onwetend met die beperkingen gekocht en nu met pensioen) en dressuurrijden met die paarden zonder accomodatie terwijl ik zelf al 20 jaar geen les meer had, leek mij geen goed plan. Dan ga ik modderen en daar gaan mijn paarden niet beter van worden. Heb wel lang gezocht naar een dressuurinstructeur die verder keek dan de kop in de plooi dwingen, maar die vond ik alleen zo'n 400 km verderop en dat was niet zo praktisch (zocht lessen met leerpaard, omdat ik echt nog aan mijzelf zou moeten sleutelen dan)
Later ook dat plan laten varen, omdat mijn lijf door een oud rugfractuur (jaja opgelopen met val met paard en het inrijden van een paard zo'n 20 jaar geleden) niet meer zo goed functioneert. Werk nu dus ernaast en ben een pony aan het opleiden om voor de sulky te lopen. Ook bitloos.

Of aanleuning goed mogelijk is bitloos? Theoretisch zou ik zeggen van wel, maar je ziet op hoog niveau weinig mensen die zich daarop hebben toegelegd en ik heb niet dat niveau dat ik daar echt over kan oordelen.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 19:56

En weet je wat ik vervelend vind Electra, dat jij het leest zoals je het wil lezen..
Ik schrijf niet voor niets 'met name', een wedstrijdruiter vindt OOK punten scoren, de ervaring of whatever belangrijk naast de samenwerking met het paard. Een ruiter in de achtertuin vindt MET NAME (in de zin van vooral) de samenwerking belangrijk, er is verder geen of weinig competitieve drang aanwezig. Daarmee schrijf ik toch niet dat een wedstrijdruiter geen samenwerking wil, maar presteren zal ook niet onbelangrijk en dus een belangrijk aspect zijn.

En laten we er niet aan voorbij gaan dat er paarden zijn die 'slaafs' getraind worden, die hebben vrij weinig in te brengen dus ja, of je dan nog van samenwerking kan spreken..

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 19:59

jasmijn, correcte beoordeeld door de jury? dat is mijn punt....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 20:10

Electra63 schreef:
Joolien schreef:

Daar heb je gelijk in, maar hoe kan je goed beoordelen of het voor jou en je paard werkt als het door niemand getoetst wordt?

Waarom moet het getoetst worden? Als iemand op zijn manier lekker rondrijd, het paard daarbij zonder teveel druk fijn aan het lopen heeft maar zonder wedstrijd doel is dat toch prima?

Ik neig zelf altijd te lief te zijn in mijn hand, maar merk dat het per paard gewoon heel verschillend is. Sommige paarden zoeken de nageeflijkheid zelf al op als je contact bied en met been in komt, maar een ander paard is van voren stugger en zul je meer weerstand moeten bieden. Maar soms ben ik daar een beetje afwachtend en lui in :+

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 20:14

Joolien schreef:
[
Waarom moet het getoetst worden? Als iemand op zijn manier lekker rondrijd, het paard daarbij zonder teveel druk fijn aan het lopen heeft maar zonder wedstrijd doel is dat toch prima?

Ik neig zelf altijd te lief te zijn in mijn hand, maar merk dat het per paard gewoon heel verschillend is. Sommige paarden zoeken de nageeflijkheid zelf al op als je contact bied en met been in komt, maar een ander paard is van voren stugger en zul je meer weerstand moeten bieden. Maar soms ben ik daar een beetje afwachtend en lui in :+

Als je inderdaad lekker recreatief rondrijdt is dat ook niet belangrijk. Maar in dit topic wordt gesteld, dat de paarden nageeflijk zijn, goed op het achterbeen, goed ruggebruik en dat de paarden de oefeningen goed uitvoeren, enz. Dat kun je, naar mijn oordeel, zelf niet goed bepalen, mits je een zeer ervaren ruiter bent, die al vele paarden heeft opgeleid en uitgebracht.

Als dan ook nog gesteld wordt, dat juryleden het niet goed zien.................... dan lijkt het toch vooral een overschatting van eigen kwaliteiten/kunnen of de beste stuurlui staan aan wal. :D

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 20:16

Electra63 schreef:
Joolien schreef:
[

Als je inderdaad lekker recreatief rondrijdt is dat ook niet belangrijk. Maar in dit topic wordt gesteld, dat de paarden nageeflijk zijn, goed op het achterbeen, goed ruggebruik en dat de paarden de oefeningen goed uitvoeren, enz. Dat kun je, naar mijn oordeel, zelf niet goed bepalen, mits je een zeer ervaren ruiter bent, die al vele paarden heeft opgeleid en uitgebracht.

Als dan ook nog gesteld wordt, dat juryleden het niet goed zien.................... dan lijkt het toch vooral een overschatting van eigen kwaliteiten/kunnen of de beste stuurlui staan aan wal. :D

Maar een goede instructeur moet dit wel kunnen.
Deze moet de combinatie correct kunnen begeleiden, dan is toetsen niet per definitie nodig.

Carmuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 20:18

inderdaad om dat wel goed te kunnen beoordelen heb je toch een instructeur?

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 20:19

maralyn schreef:
2. Volgens mij moet je daar gediplomeerd voor zijn.

Nee, anders zou ik het niet zeggen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 20:21

Carmuh schreef:

Maar er zijn heel veel instructeurs van verschillende stromingen en als ik Bokt mag geloven, het gros van zeer slechte kwaliteit. Dus wat is dan de waarde van de beoordeling van een instructeur als hij/zij het misschien ook niet juist uitvoert? Of zijn papiertje bij een pakkie boter heeft gekregen. :D

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 20:23

Electra63 schreef:
Carmuh schreef:

Maar er zijn heel veel instructeurs van verschillende stromingen en als ik Bokt mag geloven, het gros van zeer slechte kwaliteit. Dus wat is dan de waarde van de beoordeling van een instructeur als hij/zij het misschien ook niet juist uitvoert? Of zijn papiertje bij een pakkie boter heeft gekregen. :D

Maar ik lees ook regelmatig negatieve dingen over jury's, dus dan kun je ook daar je twijfels bij stellen.
Ik denk dat mensen voor zichzelf prima kunnen bepalen of een instructeur juist is...

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 20:26

Jasmijn,

Jammer Simpelman... Ik vond je posts erg fijn om te lezen. Maar topruiters zwartmaken adhv momentopnames vind ik altijd erg onder de gordel. Hou ik niet van.

Je zou daar gelijk in hebben als er niet zoveel verschrikkelijk véél van dit soort foto's bestonden.
Als je op de "topwedstrijden" met de "topruiters" kijkt naar de ogen en gelaatsuitdrukking van de paarden, voorzover je daar gevoelig voor bent, dan zie je niet dit:

FEI Artikel 401: Doel en algemene principes
De dressuur heeft de harmonische ontwikkeling van het organisme en van de natuurlijke eigenschappen van het paard ten doel. Het paard wordt daarbij levendig, gehoorzaam en kalm in zijn bewegingen gemaakt, waarbij een volmaakte harmonie met de ruiter tot stand komt. Deze ontwikkeling wordt zichtbaar door:

De ongedwongenheid en regelmaat van de gangen
De harmonie, lichtheid en het gemak van de bewegingen
De lichtheid van de voorhand en het onderbrengen van de achterbenen, voortkomend uit een constant aanwezige drang naar voren
Het onvoorwaardelijke aannemen van het bit, waarbij geen enkele weerstand of spanning optreedt, dat wil zeggen met een volledige ontspanning
Het paard geeft aldus de indruk, dat hij uit vrije wil datgene doet wat hem wordt gevraagd. Met vertrouwen en oplettendheid geeft hij zich edelmoedig over aan zijn ruiter. Het paard blijft daarbij volkomen recht bij al zijn bewegingen op de rechte lijn en past zijn buiging aan de bogen van alle andere lijnen aan.

Ik heb het artikel al eerder gepost om te zien wat er voor reacties op komen....
Federation Equestre International.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 07-05-13 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Carmuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 20:27

ik denk dat iedereen voor zichzelf moet beoordelen welke insrtuctie goed is, niet elke instructie past bij elke ruiter en bij elk paard....ikzelf ben tevreden met mijn instructice zolang ik zelf vooruitgang merk in ons rijden, zowel bij mij als bij mijn paard, zodra je gaat vastlopen of protest krijg moet je jezelf denk ik afvragen of de instructie nog passend is.

ook jury's hebben verschillende meningen...bij de een krijg je winst en bij de ander voor dezelfde proef niet dus ook die beoordelingen tja verschillend nog wel eens

Carmuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 20:30

Simpelman schreef:
Jasmijn,

Je zou daar gelijk in hebben als er niet zoveel verschrikkelijk véél van dit soort foto's bestonden.
Als je op de "topwedstrijden" met de "topruiters" kijkt naar de ogen en gelaatsuidrukking van de paarden, voorzover je daar gevoelig voor bent, dan zie je niet dit:

FEI Artikel 401: Doel en algemene principes
De dressuur heeft de harmonische ontwikkeling van het organisme en van de natuurlijke eigenschappen van het paard ten doel. Het paard wordt daarbij levendig, gehoorzaam en kalm in zijn bewegingen gemaakt, waarbij een volmaakte harmonie met de ruiter tot stand komt. Deze ontwikkeling wordt zichtbaar door:

De ongedwongenheid en regelmaat van de gangen

De harmonie, lichtheid en het gemak van de bewegingen
De lichtheid van de voorhand en het onderbrengen van de achterbenen, voortkomend uit een constant aanwezige drang naar voren
Het onvoorwaardelijke aannemen van het bit, waarbij geen enkele weerstand of spanning optreedt, dat wil zeggen met een volledige ontspanning
Het paard geeft aldus de indruk, dat hij uit vrije wil datgene doet wat hem wordt gevraagd. Met vertrouwen en oplettendheid geeft hij zich edelmoedig over aan zijn ruiter. Het paard blijft daarbij volkomen recht bij al zijn bewegingen op de rechte lijn en past zijn buiging aan de bogen van alle andere lijnen aan.

Ik heb het artikel al eerder gepost om te zien wat er voor reacties op komen....
Federation Equestre International.

Ik vind ook menig topruiter niet fijn rijden en toch scoren ze dik boven de 70%
Vaak zie je open monden, strakke stangteugels etc tec
Er zitten ook hele fijne ruiters tussen die wel met een fijn stang-gebruik rijden, dus ik wil niet alles over een kam scheren.
Maar laten we eerlijk wezen, deze dingen kom je ook tegen in de lagere klasses, als je sommige tijdens het inrijden ziet schoppen en trekken...en toch krijgen ze dan in de proef dubbel winst...

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 20:30

[quote="ijssnuiverMaar ik lees ook regelmatig negatieve dingen over jury's, dus dan kun je ook daar je twijfels bij stellen.
Ik denk dat mensen voor zichzelf prima kunnen bepalen of een instructeur juist is...[/quote]

Een jury volgt de regels vastgesteld door de bevoegde instantie (welke sport dan ook). Dat lijkt mij dan de aangewezen persoon. En als je iedere keer ergens anders start en andere juryleden hebt, dan kan je uiteindelijk toch wel globaal zien, op welk niveau je zit. Je mag niet voor niets pas over na 10 wp. Dus je zal de proeven minimaal 10 x met een voldoende hebben moeten uitvoeren (dubbele wp maar niet meegerekend :D )
Net als bij andere sporten, heb je goede en slechte juryleden, maar als je nooit voldoende punten scoort, zal er toch wel iets mis zijn met de uitvoering en moet je een andere weg volgen.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 20:47

Simpelman en Carmuh: Dat mogen we allemaal niet zeggen op Bokt hoor.. zeker niet als je zelf niet op dat niveau rijdt want dan weet je niet waar je over praat. Dat iedereen kan zien dat het niet overeen komt met het reglement van de FEI maakt niet uit, want de jury heeft ooit bepaald en bepaalt nog steeds dat dit prima is. Dit is blijkbaar wat we willen zien in de dressuur, dit is die harmonie en lichtheid waar we allemaal naar streven. Zij zullen vast wel weten waar ze mee bezig zijn en wat ze beoordelen, toch? -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 20:50

Ansie schreef:
Simpelman en Carmuh: Dat mogen we allemaal niet zeggen op Bokt hoor.. zeker niet als je zelf niet op dat niveau rijdt want dan weet je niet waar je over praat. Dat iedereen kan zien dat het niet overeen komt met het reglement van de FEI maakt niet uit, want de jury heeft ooit bepaald en bepaalt nog steeds dat dit prima is. Dit is blijkbaar wat we willen zien in de dressuur, dit is die harmonie en lichtheid waar we allemaal naar streven. Zij zullen vast wel weten waar ze mee bezig zijn en wat ze beoordelen, toch? -O-

Idd, foei, hoe durven jullie het aan te halen!! :')

Carmuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 20:51

Ansie schreef:

Tjaah het is wel wat het is iedereen die er naar kijkt en dat niet ziet houd in mijn ogen zichzelf voor de gek.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 20:51

Ansie schreef:

Je kan er wel op afgeven, maar wie moet dan bepalen of iets goed wordt uitgevoerd? Ik heb het al vaker gevraagd?

Maar........... Dujardin vond iedereen toch de terechte winnaar van de OS? En Carl Hester scoort ook goed? Dan zag de jury het toch goed?

Carmuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 20:54

Electra63 schreef:
Ansie schreef:

Je kan er wel op afgeven, maar wie moet dan bepalen of iets goed wordt uitgevoerd? Ik heb het al vaker gevraagd?

Maar........... Dujardin vond iedereen toch de terechte winnaar van de OS? En Carl Hester scoort ook goed? Dan zag de jury het toch goed?

Jury's horen nou eenmaal bij de dressuursport, niks mis mee alleen ik heb altijd een beetje het idee dat er maar niks van gezegd word in de hogere dressuur omdat er vooral grote namen tussen zitten. Alleen in mijn ogen zouden juist die mensen aangesproken moeten worden op stang gebruik of andere dingen aangezien velen een voorbeeld zijn voor andere ruiters.

Daarom heb ik er ook bij gezegd dat ik niet alle topruiters over een kam wil scheren omdat er zeker genoeg tussen zitten die verdiend hoog scoren alleen in mijn ogen zitten er ook te veel tussen die niet verdiend zo hoog scoren en waarbij niks gezegd word over overmatig stang-gebruik etc etc