onderzoek: ruiter mag max 10% vh gewicht vh paard zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 15:22

Femek2902 schreef:
als je kijkt naar hoe een hengst een merrie dekt, dan is er op dat moment ook zeker meer dan 10% van het gewicht van de merrie op de rug van de merrie. En dat dan vaak meerdere malen per dag.

Maar dekken 'mag'/kan maar een paar dagen per jaar. per deksprong duurt het ook maar even.
De hengst staat zelf op zijn eigen achterbenen - en leunt op het sterkste deel van de merrie: haar achterhand. (Wij zitten veel verder naar voren.)

Femek2902 schreef:
Trouwens als je het vergelijkt met mensen dan zou ik maar 8 kilo op mijn rug mogen dragen. Nou sorry maar dat is echt heel weinig, want ik kan echt wel met een kind van 15-20 kilo op mijn rug lopen door het bos voor een half uurtje..

Maar als je als mens je gewicht correct draagt, gaat het gewicht met een min of meer rechte wervelkolom loodrecht de grond in.
Een paard (ezel, kameel, etc.) is hie rin het nadeel: we zitten op de rug. Vergelijk het met een brug: we zitten tussen de pijlers in, dus de kans op het doorzakken is nu juist daar het grootste.

Femek2902 schreef:
En ik denk dat het heel veel uitmaakt hoe een ruiter op de rug van het paard zit, want als je gespannen bent en zwaar zit, ben je veel zwaarder dan wanneer je soepel en licht meebeweegt. Natuurlijk moeten ruiters dat leren, maar doe dat dan geleidelijk en niet direct een uur lang draven, want dat lijkt me niet echt lekker voor een paard, gelukkig leren de meeste mensen paardrijden als ze nog kleine kinderen zijn waardoor ze nog niet zo zwaar zijn.
:j :j :j
Femek2902 schreef:
Natuurlijk moet je niet op jonge paarden voor een half uur gaan galopperen, want ja dat gaat zeer doen, maar ik denk dat wij veel meer naar onze paarden moeten luisteren, want ik denk dat zij ons veel meer vertellen dan wij denken.. Terugvallen uit de galop is echt niet altijd geen zin meer maar vaak ook gewoon niet meer kunnen. Dan moet je niet nog 2-3 rondjes doorgaan, hooguit opnieuw aanspringen en dan weer gaan draven.
:j :j :j
Femek2902 schreef:
Echt paarden zijn volgens mij heel duidelijk in hoe ze zich voelen, alleen heel subtiel voor ons en wij missen het vaak..
[/quote] :j :j :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 17:17

Colway schreef:
Ik vraag me altijd af hoe je kan inschatten dat iets 'makkelijk' kan.

Iemand die meehobbelt met 100 kilo op een quarter is ook nog eens wat anders als iemand die traint. En 100 kilo vet of 100 kilo spieren is ook een verschil..
Ik denk dat als je er naast staat en iemand ziet trainen, je in kan schatten of het kan.
Maar daar verschillen de meningen ook weer over!

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 19:41

Janneke2 schreef:
Femek2902 schreef:
Trouwens als je het vergelijkt met mensen dan zou ik maar 8 kilo op mijn rug mogen dragen. Nou sorry maar dat is echt heel weinig, want ik kan echt wel met een kind van 15-20 kilo op mijn rug lopen door het bos voor een half uurtje..

Maar als je als mens je gewicht correct draagt, gaat het gewicht met een min of meer rechte wervelkolom loodrecht de grond in.
Een paard (ezel, kameel, etc.) is hie rin het nadeel: we zitten op de rug. Vergelijk het met een brug: we zitten tussen de pijlers in, dus de kans op het doorzakken is nu juist daar het grootste.

Daarom zette ik daaronder ook het voorbeeld van paardje rijden op de trampoline.. Wat ook heel prima te doen was, en dan heb je dezelfde houding als het paard, en ik denk dat je op die manier ook makkelijk meer dan 10% van je gewicht een half uurtje kan dragen, dat doen we niet omdat het langzaam gaan en omdat op die manier 'lopen' niet fijn is, maar ik denk niet dat je rug er kapot van gaat..

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 10:54

oomens schreef:
Melisding schreef:
Ik denk dat de gemiddelde persoon rond de 65(?) weegt. Nou dan valt er volgens mij ook al aardig wat af.

In Nederland, waar we zoveel lange mensen hebben?
Ik denk niet dat de gemiddelde persoon daar vrouw is.

De gemiddelde lengte van de Nederlandse vrouw is 1.68m en van de gemiddelde Nederlandse man 1.80m
Als je heel logisch bekijkt dat paardrijden een sportieve activiteit is, zou je denken dat iedere vrouw of man die paardrijdt, ook een sportief lichaam heeft, niet afgetraind, gewoon normaal gezond, maarrrrrrrrr
Het gemiddelde gewicht van de Nederlandse vrouw is 80 kg en van de man 88kg.
De BMI van de gemiddelde vrouw is dus 28,3 en van de man 27,1
Simpel gezegd, de gemiddelde vrouw en man is te zwaar, en logischerwijs dus ook te zwaar om op een paard te zitten.
Gewicht is niet alleszeggend, want een goede ruiter van 1.92m met een gewicht van 83 kg, kan prima op een goed getraind sterk groot paard rijden, terwijl datzelfde paard volledig in poeier gereden kan worden door een minder goede ruiter van 80 kg van 1.75, omdat die meer oncontroleerbaar gewicht heeft dat na beweegt op de paardenrug.

Als ik heel eerlijk ben zie ik enorm veel te zware ruiters/amazones te paard.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 10:57

VivaLaVida schreef:
Colway schreef:
Ik vraag me altijd af hoe je kan inschatten dat iets 'makkelijk' kan.

Iemand die meehobbelt met 100 kilo op een quarter is ook nog eens wat anders als iemand die traint. En 100 kilo vet of 100 kilo spieren is ook een verschil..
Ik denk dat als je er naast staat en iemand ziet trainen, je in kan schatten of het kan.
Maar daar verschillen de meningen ook weer over!

100 kg vet of spieren, hmmm, 100 kg zware en perfect afgetrainde personen houden zich bezig met andere sporten dan paardrijden, en 100 kg kan ook op een quarter niet gewoon hobbelen...vind ik.

44Myrthe44

Re: onderzoek: ruiter mag max 10% vh gewicht vh paard zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 11:01

Mmm, ik denk dat 10% wel erg weinig is, zelf ga ik altijd uit van 15%.
Met 10% zou ik niet eens meer op mijn KWPN-er van 1.67 mogen stappen, die weegt 530 kilo (en ik 59, en gewicht v/h zadel komt er natuurlijk ook nog bij).
Ik denk idd dat je wel ziet of het kan als je ernaast staat.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 11:08

freeride schreef:
Gewicht is niet alleszeggend, want een goede ruiter van 1.92m met een gewicht van 83 kg, kan prima op een goed getraind sterk groot paard rijden, terwijl datzelfde paard volledig in poeier gereden kan worden door een minder goede ruiter van 80 kg van 1.75, omdat die meer oncontroleerbaar gewicht heeft dat na beweegt op de paardenrug.

Als ik heel eerlijk ben zie ik enorm veel te zware ruiters/amazones te paard.

Ik zou zeggen: ga niet op een groot sterk paard zitten (lees: een KWPN.er van ruim 1.70)
maar op een compact sterk paard.

Hoe hoger het zwaartepunt van het dier, hoe groter de hefboomkracht die jij met je gewicht uitoefent.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 15:32

@44myrthe44, 530 kg voor een paard van 1.67??? die is wel heel rank gebouwd dan, enkel de hoogte ingegaan en vergeten de breedte in te groeien?

@Janneke2, met groot bedoel ik groot, niet per definitie hoog ;) gewoon een sterk goed gebouwd paard, te compact is ook niet goed, dan zit je met je ruitergewicht weer te ver achterop de rug.

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 15:34

Okay, dan een bezemsteel of een hobbelpaard wat overblijft???[/quote]
juist :j :)*[/quote]
een bezemsteel is nog zwakker hihi

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 15:37

Freeride de mijne is 1.70 en 550 en best een buffel hoor :D en niet te mager....Al denk ik dat hij onderhand wel wat naar de 600kg gaat nu hij echt breed begint te worden ;-)

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 15:58

freeride schreef:

Heb je hier een bron van?
Want ondanks dat (licht) overgewicht toenemend is de laatste jaren/decennia geloof ik kan ik niet echt geloven dat BMI 28,3 een gemiddeld BMI is (voor de Nederlandse vrouw)

daarnaast is naar mijn idee het vetpercentage belangrijker dan de totale bodymass
Laatst bijgewerkt door Annemiek80 op 11-04-13 16:00, in het totaal 1 keer bewerkt

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 16:00

Colway schreef:
Freeride de mijne is 1.70 en 550 en best een buffel hoor :D en niet te mager....Al denk ik dat hij onderhand wel wat naar de 600kg gaat nu hij echt breed begint te worden ;-)

Kan merken dat ik echt in een ander type paarden denk, mijn appie merrie is echt geen kg te dik, 1.58 hoog en weegt 480 kg...
( ik weeg overigens 6 kg teveel om op haar te kunnen rijden volgens de berekening van de OP )
De ruin is ook een appie, 1.62 hoog en minder bruut gebouwd dan de merrie maar weegt vlotjes 530 kg, vandaar mijn fout denkpatroon ;).

Wegen jullie je paarden ook echt in de trailer op een weegbrug, of doen jullie een gokje?

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 16:03

Annemiek80 schreef:
freeride schreef:

Heb je hier een bron van?
Want ondanks dat (licht) overgewicht toenemend is de laatste jaren/decennia geloof ik kan ik niet echt geloven dat BMI 28,3 een gemiddeld BMI is (voor de Nederlandse vrouw)

probeer Wikipedia eens? en sorry maar (licht) overgewicht toenemend is echt een understatement, wat je kunt geloven moet je zelf beslissen, ik geloof het wel, en ik geloof ook in de laatste berekeningen waarin staat dat de hoogst toegelaten gezonde BMI eigenlijk maar 23 zou mogen zijn, ook die bovengrens is( how convenient) al 2 maal met een heel punt opgeschoven.

waarom zou vetpercentage belangrijker zijn dan bmi? vet maakt er rechtstreeks deel van uit, en ik geloof echt niet in zware botten speciale bouw blabla, te zwaar is te zwaar, dus ook voor ruiters. en de enee uitzondering met minimaal vetpercentage( 14%) bijvoorbeeld en megaveel spier, weegt nog altijd niet zoveel als iemand die veel vet heeft en geen spieren, simpel.

Als ik om me heen kijk zie ik echt meer mensen met overgewicht dan zonder, en nee, dat is niet streekgebonden, in limburg zijn de vrouwen zelfs gemiddeld iets lichter en langer dan in de rest van het land.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 16:12

freeride schreef:
probeer Wikipedia eens? en sorry maar (licht) overgewicht toenemend is echt een understatement, wat je kunt geloven moet je zelf beslissen, ik geloof het wel, en ik geloof ook in de laatste berekeningen waarin staat dat de hoogst toegelaten gezonde BMI eigenlijk maar 23 zou mogen zijn, ook die bovengrens is( how convenient) al 2 maal met een heel punt opgeschoven.

Als ik om me heen kijk zie ik echt meer mensen met overgewicht dan zonder, en nee, dat is niet streekgebonden, in limburg zijn de vrouwen zelfs gemiddeld iets lichter en langer dan in de rest van het land.

Yup want wiki is een zeer betrouwbare bron :P

Ik ben even gaan rondzoeken maar volgens dit onderzoek is het gemiddelde BMI in Nederland toch echt 24,6.
En vlgs de lopende richtlijnen zit je met een BMI tussen de 20-25 op een normaal gezond gewicht, dat het gemiddelde bmi in nederland (in 2012) op 24.6 ligt houdt dus in dat we tegen de bovengrens van normaal gewicht zitten.

Ter vergelijking.. voor de USA is het gemiddelde BMI 29,4, gemiddeld tegen de grens van obesitas aan.
http://www.bbc.co.uk/news/health-18770328

maar ok dit is misschien iets offtopic...

edit:
aanvulling, het gemiddelde gewicht van de nederlandse vrouw is 70,0 kg, voor de nederlandse man is dit 84kg, dit is vlgs het CBS oftewel een behoorlijk betrouwbare bron, ik heb wiki doorgezocht maar ik kan de getallen die jij noemt niet terugvinden

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 21:49

freeride schreef:
@44myrthe44, 530 kg voor een paard van 1.67??? die is wel heel rank gebouwd dan, enkel de hoogte ingegaan en vergeten de breedte in te groeien?

Nee hoor, hij is heel normaal gebouwd en zelfs stevig. Hij heeft voor de wagen gelopen (KWPN).
Hij moest op de kliniek gewogen worden, t viel mij ook erg tegen hoeveel hij woog (dacht zelf dat het rond de 600 zou zijn). Maar van de DA moest er zelfs nog 30 kilo vanaf (hij moest net wat mager worden om te kunnen herstellen van een blessure, hij had te veel energie), die zit er nu weer aan. De DA zei dat het een heel normaal gewicht was voor een paard van 1.67 en dat het gewicht van paarden erg vaak wordt overschat.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 22:24

@Annemiek80, ehm bmi 29,4 tegen obesitas aan?? ik denk er al serieus over.

Krijg het niet bovengetovert op mijn laptop, maar ik zal het artikel quoten:
ging overigens over 2012

AMSTERDAM - De dikste mensen van het land wonen in de provincie Groningen. De mannen in deze provincie wegen gemiddeld 86 kilo en de vrouwen doen er nog een schepje bovenop met een gemiddelde van 87 kilo. Dit blijkt vrijdag uit onderzoek van verzekeringsgroep Achmea onder duizend Nederlanders. De gemiddelde Nederlander weegt 82 kilo

De slankste vrouwen wonen in Limburg met een gemiddelde van 78 kilo en de slankste mannen met een gemiddeld gewicht van 79 kilo wonen in Noord-Holland.

De Nederlander vindt 74 kilo een ideaal streefgewicht en wil het liefst van zijn of haar buikje af. Afvallen blijkt lastig maar 70 procent zegt gewicht te kunnen verliezen als men echt wil. Bij ruim 30 procent van de deelnemers is er sprake van overgewicht.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 22:28

44Myrthe44 schreef:
freeride schreef:

Nee hoor, hij is heel normaal gebouwd en zelfs stevig. Hij heeft voor de wagen gelopen (KWPN).
Hij moest op de kliniek gewogen worden, t viel mij ook erg tegen hoeveel hij woog (dacht zelf dat het rond de 600 zou zijn). Maar van de DA moest er zelfs nog 30 kilo vanaf (hij moest net wat mager worden om te kunnen herstellen van een blessure, hij had te veel energie), die zit er nu weer aan. De DA zei dat het een heel normaal gewicht was voor een paard van 1.67 en dat het gewicht van paarden erg vaak wordt overschat.

Wow, wat een verschil dan zeg,de bouw van het ene paard is duidelijk die van het andere niet.
wel goed om te weten, veel DA's zeggen juist dat wij eigenaren onderschatten, ook met wormenkuren...

Toralone

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 12:26

Maar is het niet zo dat evolutie dit bepaald? Paarden werden vroeger niet gemaakt om te dragen, maar om te rennen (vluchten). In de loop der evolutie is de rug veranderd om meer te dragen omdat wij mensen dat nou eenmaal doen, dus is er in 'gefokt' zeg maar. Nu wij mensen zwaarder worden, zouden dan uiteindelijk de ruggen van paarden zich hier ook aan aanpassen. Kan natuurlijk nog 100en jaren duren... Ik blijf erbij dat je het per paard moet en kan bekijken wat deze aan kan.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 12:34

freeride schreef:
Colway schreef:

Kan merken dat ik echt in een ander type paarden denk, mijn appie merrie is echt geen kg te dik, 1.58 hoog en weegt 480 kg...
( ik weeg overigens 6 kg teveel om op haar te kunnen rijden volgens de berekening van de OP )
De ruin is ook een appie, 1.62 hoog en minder bruut gebouwd dan de merrie maar weegt vlotjes 530 kg, vandaar mijn fout denkpatroon ;).

Wegen jullie je paarden ook echt in de trailer op een weegbrug, of doen jullie een gokje?

Nee officieel gemeten op een speciale 'weegschaal' ik gokte dat hij 550 was en hij woog 553 ;-)

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 12:44

Ik heb het hele topic niet doorgelezen en kan enkel spreken uit eigen ervaring. Ik zou trouwens nu ook dik 15 kg te veel wegen (nu 65 kg) voor mijn paardje en die kan makkelijk mijn vriend van 100 kg dragen. Al gebeurt dat niet vaak :D .
Mijn vriend had een paard van ongeveer 500 kg en die kon idd zijn gewicht niet verdragen. Nu heeft hij een ander paardje, iets groter (een draver), maar niet veel zwaarder dan zijn eerste paard en die kan mijn vriend met gemak dragen. Een hele week trektocht, geen enkel probleem. We rijden met westernzadels, meer verdeling van druk maar wel dik 10 kg zwaarder dan gewone zadels. Soms komt er nog een harnas bij van 30 kg (riddertje spelen), maar dat proberen we dus wel tot het minimum te beperken. Je moet niet gaan overdrijven ook.
Onlangs heeft de osteo dat paard nog nagekeken, omdat ik het wel belangrijk vind dat in het oog te houden juist door mijn vriends gewicht (hij is trouwens 1m86 en overal gelijk verdeelt, geen dikke pens dus haha). En dat paardje mankeerde helemaal niets, tip top in orde.

In mijn ogen hangt het dus heel erg af van het type paard, van de sterkte van hun rug en toch ook van hun "gevoeligheid". Hoe ze gereden zijn, onze paarden worden zo gereden en getrained dat ze hun rug goed gebruiken (buikspieren aanspannen dus). Is toch anders dan sterrekijkers die hun rug wegdrukken en al het gewicht zo "dragen".

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 13:07

Ik denk dat 10% weinig is,de meeste mensen kunnen hun rijlaarzen dan wel aan de wilgen hangen,inclusief de SRS :D
Toch schrik ik als ik (steeds vaker) rijkleding voor mensen met meer dan een maatje meer en enorme zadels voorbij zie komen.
Gewicht is zeker niet de enige issue zoals dit onderzoekje aardig illustreert:

http://www.facebook.com/#!/photo.php?fb ... =1&theater

Het is logisch dat de trend in de samenleving (steeds zwaarder worden) ook word teruggezien in het paardrijden. Het lijkt mij niet meer dan logisch dat dit uitgebreid onderzocht word.
Imo heeft iedere ruiter de verantwoording sceptisch naar zichzelf te kijken ahg om lichaamsbeheersing en dus zeker ook gewicht

GlenFiddich

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 20:29

Dan zou ik met mijn 87 kilo toch een beetje in de problemen geraken, best wat afvallen eer ik aan het rijden begin? Ik denk wel dat Rauthos stoer genoeg is om mij te verdragen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 20:32

Gem rijpony en rijpaard weegt tussen de 400-650 kilo

Zou betekenen dat bijna niemand meer mag rijden....

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 22:25

Denk dat ik dan toch maar over ga op mennen.
Maar ik denk dat het heel belangrijk is om realistisch naar je gewicht en lengte te kijken. Voor een fjord kun je ook te groot zijn ook al zijn ze sterk. Er zijn meerdere punten belangrijk. Voor veel mensen zijn er paarden die bij ze passen. En voor sommige mensen is paardrijden niet weggelegd.

rebecca1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 22:37

Wow, dan mag ik ook niet zwaarder woorden= 54 kilo, mijn paard weegt 560 kilo!