houding Topic.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 14:26

Jilinda: teugels mag je wel een slag korter pakken, waardoor je je handen meer voor je houdt en meer gaat dragen. Probeer ook je benen mooi lang je houden/maken.

Vera: je rug ziet er wat hol uit, probeer deze iets minder hol te trekken door je buik 'in te houden'. Verder ziet het er helemaal niet verkeerd uit.

Evelijn: rug mooi recht houden en schouders naar achteren. Probeer ook meer voor je te kijken.
Daarnaast zou het misschien beter zijn nog iets minder achterin het zadel te zitten, kan misschien dmv beugels gaatje langer te doen.

van mijzelf (februari).
Tenen naar binnen draaien

Anoniem

Re: houding Topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 14:34

Ik b.en een heuse beginner. Maa.r ik zoek toch tips. :)
Wees niet te s.treng voor me.

Afbeelding
Afbeelding

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 14:51

Paardengek, ik zie heel veel spanning in je onderbenen, omdat je zo hard je hakken uitdrukt. Dat hoeft niet!
Ik denk ook dat je je bekken wat meer moet kantelen zodat je wat meer op je voorste zit, en je benen wat meer naar achter. Verder je benen aan het zadel houden.
Er is nog werk aan de winkel :) Maar dat is niet erg, je geeft immers zelf al aan nog een beginner te zijn.
Ik hoop dat je er iets aan hebt. Succes!

_hoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 14:54

tenen naar binnen, onderbenen meer naar achter en handen rechtop. Vind het er verder wel netjes uitzien. Groot pluspunt je kijkt naar voren en niet naar beneden ;)

XMandylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 14:55

Mag ik ook?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 14:57

Arc_En_Ciel schreef:
Paardengek, ik zie heel veel spanning in je onderbenen, omdat je zo hard je hakken uitdrukt. Dat hoeft niet!
Ik denk ook dat je je bekken wat meer moet kantelen zodat je wat meer op je voorste zit, en je benen wat meer naar achter. Verder je benen aan het zadel houden.
Er is nog werk aan de winkel :) Maar dat is niet erg, je geeft immers zelf al aan nog een beginner te zijn.
Ik hoop dat je er iets aan hebt. Succes!

Ik hoor enkel maar van mijn instructrice (ik rijd op een manege, dat wel) dat ik mijn hakken uit moet drukken, dus dat probeer ik ook. Maar dit is dus een beetje 'te hard' je hakken uitdrukken? :P Daar zal ik zeker op letten!
Dankjewel voor de tips, daar ga ik zeker wat mee doen!

_hoi schreef:
tenen naar binnen, onderbenen meer naar achter en handen rechtop. Vind het er verder wel netjes uitzien. Groot pluspunt je kijkt naar voren en niet naar beneden ;)

Tenen naar binnen ben ik het met je eens :) Ik vind dat erg lastig, en vergeet het telkens. Hetzelfde met handen rechtop.
Onderbenen meer naar achter klopt ook, ik zit nu helemaal tegen de pony haar schouder aan. Dat lijkt me niet erg prettig voor de pony.

Ik vind naar beneden kijken niet prettig, omdat ik dan niet zie waar ik heen ga. :P Dus tja, daar heb ik wel een voordeel mee. :)

XMandylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 14:59

Afbeelding
Afbeelding
Bij de 2e foto ben ik aan het inrijden voor de springles ;)
Laatst bijgewerkt door XMandylover op 07-05-13 15:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 15:09

paardengek0 schreef:
Ik hoor enkel maar van mijn instructrice (ik rijd op een manege, dat wel) dat ik mijn hakken uit moet drukken, dus dat probeer ik ook. Maar dit is dus een beetje 'te hard' je hakken uitdrukken? :P Daar zal ik zeker op letten!
Dankjewel voor de tips, daar ga ik zeker wat mee doen

Goed dat je er wat mee gaat doen :)
Je drukt je hakken wat te ver uit, waardoor je spanning krijgt in je benen.
Waarschijnlijk ben je vrij snel van die gewoonte af, want je zult zien dat je minder goed je balans kunt houden als je je hakken zo hard uitdrukt :)

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 15:16

Paardengek0 schreef:
Dankjewel voor de tips, daar ga ik zeker wat mee doen!

Je voeten moeten juist evenwijdig lopen aan de grond, hakken uitdrukken veroorzaakt spanning in de onder- en bovenbeen, terwijl je die juist moet ontspannen.
Voor een beginner rijd je best netjes, maar houd je knieën tegen het zadel (niet spannen), dan komen je tenen vaak van zelf al mee naar binnen en maak een knikje in je elleboog, zodat je een poortje krijgt van rechter elleboog - rechter schouder - linker schouder - linker elleboog :)

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 15:42

Bedankt nog allemaal!

ankehoix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 15:25

Jammer dat er hier helemaal niet meer gepraat wordt, ik vond het altijd een leuk en leerzaam topic.
Misschien kunnen we er weer wat leven inblazen?

Ik wil wel weer beginnen met een foto.

Mn tenen mogen iets meer naar binnen gedraaid en ik had hier iets spanning, ik was 2 weken eerder van een paard gevallen en mn hele onderrug gekneusd. Dit was eigenlijk de eerste keer weer dat ik op een paard zat met mn rug terwijl de dokter had gezegd dat ik 6 weken niks mocht. Ik moest en zou natuurlijk die wedstrijd rijden, uiteindelijk deed het helemaal geen pijn maar toch was de eerste proef wat spannend :o

Afbeelding

eline95enile

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 09:52

Goed plan om het weer wat leven in te blazen, ik las altijd wel mee maar durfde niks te plaatsen haha.
Ik zal nu eens kijken wat ik van je kan zien ankehoix:
Ik vind het er heel netjes uit zien, je lijkt iets meer naar achteren te kunnen hangen met je rug maar ik vind je keurig rechtop zitten. Meer kan ik eigenlijk niet zeggen want vind het super netjes! :)

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 15:46

Ik kom me ook even melden, ik kom hier niet om te horen of ik wel of niet goed zit, want ik zit niét goed en dat weet ik. Dus ik vroeg mij af of er mensen nog tips hebben waar ik mee kan oefenen.
Mijn linkerhand kan ik goed bij me houden en heb ik ook in een knik, maar rechts steek ik naar voren waarbij ik ook het gevoel heb dat mijn hand slap is. Hier door steek ik dus heel mijn rechterkant naar voren (schouder en heup) erg vreemd maar heb dit nooit eerder gehad. Met springen gaat het eigenlijk wel goed dus plaats even van beide een foto.

Afbeelding
Deze foto is al wel van een tijd geleden, probeer er heel goed aan te denken en het gaat ook steeds beter, het is nu al wel wat minder.

Afbeelding

LisannePruts

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 16:06

@Floordeking ik heb er niet op aan te merken die 2e foto is wel grappig (vind ik) klein hindernisje Mega sprong :D

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 16:09

Lisannuuh schreef:
@Floordeking ik heb er niet op aan te merken die 2e foto is wel grappig (vind ik) klein hindernisje Mega sprong :D

Puppy paard :D

Maar je ziet toch neem ik aan wel op de eerste foto wat er mis gaat?

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 16:11

De 2e foto is goed, maar op de 1e foto moet je wat rechter gaan zitten, en je rechterhand niet te ver naar voren doen.

CrazyIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 16:24

Ik heb een vraagje :) Ik heb wel geen foto (als ik er nog een vind, zet ik hem er wel bij). Ik vreeg soms aan andere mensen hoe mijn houding is, en ze vinden die meestal niet zo slecht, ondanks ik nog niet lang rijd, enkel zit ik echt voor mijn zitknobbels... En het lastige daaraan vind ik dat ik als ik moet lichtrijden, ik heel ver naar voor uit mijn zadel kom, in plaats van recht omhoog als je begrijpt wat ik bedoel ;)
Hoe kan ik dit verbeteren? Is dit enkel kwestie van wat meer achter mijn zitknobbels te zitten (in een overdreven stoelzit proberen te zitten)?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 17:01

@CrazyIris: Nee op je zitknobbels niet erachter... (en ook niet ervoor)
minder je heupen naar voren duwen als je omhoog komt. .. denk dat je dan al minder uit zadel komt.
Denk aan touwtje aan je hoofd die je beetje omhoog trekt. Denk je knieën naar beneden en dan omhoog met je hoofd...

CrazyIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 19:20

@Evelijn: Bedankt voor de tip!

ankehoix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 20:24

flooredking schreef:
Ik kom me ook even melden, ik kom hier niet om te horen of ik wel of niet goed zit, want ik zit niét goed en dat weet ik. Dus ik vroeg mij af of er mensen nog tips hebben waar ik mee kan oefenen.
Mijn linkerhand kan ik goed bij me houden en heb ik ook in een knik, maar rechts steek ik naar voren waarbij ik ook het gevoel heb dat mijn hand slap is. Hier door steek ik dus heel mijn rechterkant naar voren (schouder en heup) erg vreemd maar heb dit nooit eerder gehad. Met springen gaat het eigenlijk wel goed dus plaats even van beide een foto.

[ Afbeelding ]
Deze foto is al wel van een tijd geleden, probeer er heel goed aan te denken en het gaat ook steeds beter, het is nu al wel wat minder.

[ Afbeelding ]

Ik zal vertellen wat ik zie.
Ik zie een ruiter die in stoelzit zit en veel bezig is met de voorkant. Je schouders en nek zijn te gespannen.
Ik zie inderdaad wat je doet met je handen, maar imo mag je je binnenhand echt wel iets meer geven. Links ben je wat mij betreft te sterk en inderdaad mag je rechts meer bij je houden. Je kan beter je teugels iets korter nemen en dan je handen iets geven.
Verder is mijn tip eigenlijk alleen scherp blijven op jezelf. Opletten dat je handen gelijk blijven, opletten dat je ontspannen blijft zitten (en recht). Constant streng voor jezelf zijn :)

Wat betreft je springhouding, je mag van mij wel iets meer boven je paard blijven ipv zover naar voren te hangen. En ook weer je schouders ontspannen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt! :D

xVultures

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 21:00

Oke, ik heb iets dus wat mij al heel lang dwars zit aan mijn houding... holle rug. denk ik dat mijn houding wat beter is.. zie ik een foto terug.. is het gewoon ellendig... ik erger me er zo aan!

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 21:11

Evelijn schreef:
@JasmijnJoy... minder kritiek... en dan denken dat je slecht bent??? :+

Nou foto van mij tijdens een les van paar maand geleden (half maart)

[ Afbeelding ]

Doordat je voorover gebogen zit rijdt je met teveel spanning in je rug en te weinig spanning in je buik. Opstrekken, schouders mooi af laten hangen maar niet naar voren gooien, buikspieren aanspannen en rug ontspannen. Ik vind je knie wat hoog in het zadel liggen waardoor het onderbeen niet helemaal mooi afhangt. Hierdoor krijg je ook teveel spanning in het bovenbeen waardoor je altijd wat remmend zal rijden. Ik weet niet hoe voorwaarts/actief/gevoelig dit dier is?

ankehoix schreef:

Op de foto ben je wat mee aan het liften in plaats van er echt aan te rijden. Sluit ook wel aan bij je verhaal.

Xnatalie: Buik intrekken en buikspieren aanspannen, dan kan je rug ook niet meer hol trekken.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 21:15

@Doubtless.. vind het aardig dat je mijn foto uit maart... en geplaatst in mei nog van commentaar voorziet... inmiddels is meneer met actief pensioen en rijden we alleen nog maar buiten. (actief en gevoelig zijn niet echt woorden die bij Kafka passen... voorwaarts... ja we kunnen heel hard in rengalop ;) )

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 21:16

Oh sorry haha! Topic stond bij actieve onderwerpen en heb de laatste pagina's bekeken zonder op de datum te letten :Y)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 21:20

Ach ja... topic gaat ook beetje traag terwijl idee erachter wel leuk is.