Ik rij eigenlijk nooit zonder.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
S_en_Z schreef:Rochlie iets minder vijandig graag.
Op Bokt worden veel ruiters door veel jonge ruiters gezien als voorbeeld.
Hoe minder wij reageren op bokkers zonder helm en er iets van zeggen hoe minder er geplaatst worden en des te meer voorbeeldfunctie heeft dit topic.
Ik heb door de jaren heen een hoop hersenletsel gezien van rijden zonder cap en vind dat wij als volwassenen in dit topic er best op aan mogen sturen dat rijden zonder cap niet hoort in onze sport.
[RUI] Op verzoek - de gevolgen van het rijden zonder cap
Al is het maar om de JONGE koppies onder ons te beschermen!
(Voel je vooral niet aangevallen. Dit is gewoon een educatief topic.. Een valhelm dragen hoort gewoon bij de sport)
S_en_Z schreef:Djerada asjeblieft niet voorover gaan zitten!
Doe dit eens in je stoel. Benen aan de buitenkanten van je stoel. Handen voor je uit gestoken met je ellebogen in een klein boogje, alsof je op je paard zit. Schouders mooi rechtop. Hoofd mooi recht naar voren. Waarschijnlijk trek je je rug automatisch al hol als je je schouders rechtop zet (heb je jezelf aangeleerd)
Span je buikspieren eens aan (bovenste, vlak onder je ribben) terwijl je uitademt(zucht) door je mond.
Als je het goed doet, voel je dat je rug rechter wordt.. minder hol (dus bol!) en dan voel je dat je billen als het ware in je stoel zakken. Je komt op het achterste van je billen te zitten (op je zitbeenknobbels) Terwijl jouw schouders en hoofd nog mooi recht zijn! (dus niet voorover!)
Als je je rug heel hol trekt.. dan voel je dat jouw billen "omhoog naar achter" gaan.. sommige paarden zijn heel gevoelig op zithulpen en kunnen hier op terugkomen. Je geeft dan zelf dus een tegenstrijdige hulp.. je vraagt namelijk onbewust om terug te komen.. en dan krijgt hij vervolgens been om voorwaarts te gaan.. en daar willen ze weleens wat "loom" van worden.
Hij ziet er niet uit als een flegmatiek paardje. Denk dat je al snel verschil voelt als je het "te pakken" hebt. En idd.. consequent zijn.. dat is altijd belangrijk. Niet als in "straffen".. maar als in "attenderen"
Rochlie_ schreef:Ik ben niet "vijandig", maar ik heb er gewoon niets aan om in dit topic op de vingers getikt te worden. Ik heb hier gepost om commentaar te krijgen over het al dan niet aan de teugel lopen van mijn paard. Want daar ging dit topic over, dacht ik.
Alvast mijn excuses.
Coeffie schreef:Ik was even aan het bijlezen in dit nieuwe deel, toen ik langs dit stukje tekst van S_en_Z scrollde.
Wat kun je het goed uitleggen zeg!!! Ook ik heb de neiging om mijn rug hol te maken en ook ik was in de veronderstelling dat ik een flegmatiek paard had. Na een clinic houding en balans bleek ik helemaal geen flegmatiek paard te hebben, maar wel eentje die heel gevoelig is op mijn zit. En tja... als vrouwtje steeds remt met die holle rug... Wat kun je dan anders dan daar braaf naar luisteren? Ook al weet vrouwtje niet echt wat ze van je vraagt...
Maar tegelijk, wat is het moeilijk om dat hol zitten af te leren!!!
Dus van mij dank je wel voor de tip met op de stoel gaan zitten, dan kan ik dus ook weer paardloos oefenen...
*gaat nu snel alles na bovenstaande quote bijlezen*
S_en_Z schreef:Klinkt leerzaam! Ik ben geïnteresseerd
Op het droge oefenen doe ik ook heel vaak. En wat ik helemaal vaak doe is tijdens het rijden mijn eigen "knelpunten" opnoemen.. Dat is ook leuk![]()
Laat maar zien het filmpje! Zit er ook uitleg bij? Of ga jij ons daar van voorzien?
bertie schreef:Ik houd het hier even bij de eerste twee foto's.
Want het verschil is ZO leuk!![]()
Nogmaals de eerste foto
[ Afbeelding ]
en de tweede foto
[ Afbeelding ]
eerste foto: een niet harmonisch beeld. Meer voorbeen dan achterbeen gebruik. Kijk naar de omgekeerde V.
De halslijn vanuit de schoft. In de tweede foto een veel mooier opwaarts en vloeiender beeld.
Er zijn TWEE dingen die er écht uitspringen!![]()
1. De minder terugwerkende hand van de amazone in het tweede plaatje![]()
2. De staartdracht![]()
Tjonge, wat ben ik blij met dat tweede plaatje! Het lijkt wel een ander paard!![]()
En dan ga je zeuren over wat beter kan, en zo.. Pff!![]()
Ik zou zeggen: sta vooral stil bij wat er al beter IS, en wees daar vooral BLIJ over!![]()
EN wee blij met je paard!
bertie schreef:SheeNegro schreef:Het typische voorbeeld van het schoolleerpaard dat de kunstjes met 2 vingers in de neus uitvoert, tot zelfs mond openen en klapperen van de tanden.
Nou.. ik denk dat je niet zo negatief hoeft te doen.![]()
De open mond heeft niets te maken met een bit. Gebeurt zelfs tijdens wat lossere 'teugel'/ halstertouw.
Wat ik aan dit filmpje bijzonder vind is dat je ziet hoe dit paard OP ZIT gereden is.
En OP ZIT reageert op de hulpen.
Dat zijn geen truukjes, dat is dressuur rijden optima forma.
Eerlijk gezegd denk ik dat mensen die het niet fijn vinden om te zien nog niet hebben ERVAREN wat het is om op ZIT te rijden.
Op ZIT rijden: de hemel op aarde.
Ympi schreef:@ SheeNegro: op de eerste foto valt het mij op dat jij heel erg in elkaar gekrompen zit, waarschijnlijk ook wel van de kou? En dat je binnenhand (rechts) iets terug werkt.
Bij de tweede foto heb ik eig. dezelfde mening over jouw houding al gaan je handen daar totaal de andere kant op en lijken je teugels te los en wat door te hangen. Daar moet je dus mijns inziens meer contact houden. Op de derde foto gaat je paard dan nog een stapje verder en worden je teugels nog losser, beetje gek dat hij daar zo opgekropt gaat lopen zonder dat jij iets vraagt. Is dat iets uit het verleden? Een aangeleerde houding? En aan de kenners hier? Hoe krijg je dat er dan uit?
Op de foto's waar jij dan zegt dat hij zich gewonnen heeft ben je weer iets te streng met je binnenhand. Al is streng misschien niet het juiste woord, want ik heb niet de indruk dat je hard inwerkt. Maar je houdt je handen wel ongelijk.
pien_2010 schreef:Ympi dat begrijp ik je onzekerheid. Daarom is het zo belangrijk dat je goede instructie hebt of zoekt die je kan helpen om het goede en correcte uit te voeren en vervolgens dat je voelt of het wel of niet correct is wat je doet. Want pas als je het correcte hebt gevoeld voel je als het even niet goed gaat en dan weet je ook hoe je het weer goed kunt krijgen want dat heb je geleerd van je instructeur. Dan word je ook minder en minder onzeker over eigen kunnen.
Ik begrijp jouw opmerking dus heel goed en vaak begint verandering door het zien en de onzekerheid over je zelf want dan sta je dus ook open voor de juiste instructie.