[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TurboTinker

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 23:22

Agree :j

Ik rij eigenlijk nooit zonder.

Rochlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 23:32

Ik ben niet "vijandig", maar ik heb er gewoon niets aan om in dit topic op de vingers getikt te worden. Ik heb hier gepost om commentaar te krijgen over het al dan niet aan de teugel lopen van mijn paard. Want daar ging dit topic over, dacht ik.
Alvast mijn excuses.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 23:40

S_en_Z schreef:
Rochlie iets minder vijandig graag.

Op Bokt worden veel ruiters door veel jonge ruiters gezien als voorbeeld.

Hoe minder wij reageren op bokkers zonder helm en er iets van zeggen hoe minder er geplaatst worden en des te meer voorbeeldfunctie heeft dit topic.

Ik heb door de jaren heen een hoop hersenletsel gezien van rijden zonder cap en vind dat wij als volwassenen in dit topic er best op aan mogen sturen dat rijden zonder cap niet hoort in onze sport.

[RUI] Op verzoek - de gevolgen van het rijden zonder cap

Al is het maar om de JONGE koppies onder ons te beschermen!

(Voel je vooral niet aangevallen. Dit is gewoon een educatief topic.. Een valhelm dragen hoort gewoon bij de sport)

Dank je wel S_en_Z!

Ik kende het topic niet waarnaar je verwijst.
Wat een verhaal!
Dank voor de link!

In het algemeen begrijp ik her argument niet "het is mijn eigen verantwoordelijkheid".
Het is GEEN eigen 'verantwoordelijkheid'.
Je zou kunnen zeggen dat je een 'risico' neemt. Niet meer dan dat.
Mensen die zonder helm rijden vinden het kennelijk helemaal niet interessant wat het betekent voor man, vrouw, KINDEREN, moeder, vader .. en vrienden betekent als er iets gebeurt ..

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 23:44

Het intresseerde mij vroeger ook echt niet hoor.
Tegenwoordig. De laatste vijf jaar dan.. Rij ik nooit.meer zonder cap. Daardoor heb ik wel eens bewusteloos naast mn paard gelegen. En nog niet geleerd.(ik was destijds 14. )nu voel ik me zelfs kaal zonder cap. En voelt t niet fijn.

Ach. Zoveel goeie redenen om.m wel te dragen.

Coeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 23:50

S_en_Z schreef:
Djerada asjeblieft niet voorover gaan zitten!

Doe dit eens in je stoel. Benen aan de buitenkanten van je stoel. Handen voor je uit gestoken met je ellebogen in een klein boogje, alsof je op je paard zit. Schouders mooi rechtop. Hoofd mooi recht naar voren. Waarschijnlijk trek je je rug automatisch al hol als je je schouders rechtop zet (heb je jezelf aangeleerd)

Span je buikspieren eens aan (bovenste, vlak onder je ribben) terwijl je uitademt(zucht) door je mond.

Als je het goed doet, voel je dat je rug rechter wordt.. minder hol (dus bol!) en dan voel je dat je billen als het ware in je stoel zakken. Je komt op het achterste van je billen te zitten (op je zitbeenknobbels) Terwijl jouw schouders en hoofd nog mooi recht zijn! (dus niet voorover!)

Als je je rug heel hol trekt.. dan voel je dat jouw billen "omhoog naar achter" gaan.. sommige paarden zijn heel gevoelig op zithulpen en kunnen hier op terugkomen. Je geeft dan zelf dus een tegenstrijdige hulp.. je vraagt namelijk onbewust om terug te komen.. en dan krijgt hij vervolgens been om voorwaarts te gaan.. en daar willen ze weleens wat "loom" van worden.

Hij ziet er niet uit als een flegmatiek paardje. Denk dat je al snel verschil voelt als je het "te pakken" hebt. En idd.. consequent zijn.. dat is altijd belangrijk. Niet als in "straffen".. maar als in "attenderen" :)

_/-\o_ Ik was even aan het bijlezen in dit nieuwe deel, toen ik langs dit stukje tekst van S_en_Z scrollde.
Wat kun je het goed uitleggen zeg!!! Ook ik heb de neiging om mijn rug hol te maken en ook ik was in de veronderstelling dat ik een flegmatiek paard had. Na een clinic houding en balans bleek ik helemaal geen flegmatiek paard te hebben, maar wel eentje die heel gevoelig is op mijn zit. En tja... als vrouwtje steeds remt met die holle rug... Wat kun je dan anders dan daar braaf naar luisteren? Ook al weet vrouwtje niet echt wat ze van je vraagt...

Maar tegelijk, wat is het moeilijk om dat hol zitten af te leren!!!
Dus van mij dank je wel voor de tip met op de stoel gaan zitten, dan kan ik dus ook weer paardloos oefenen...

*gaat nu snel alles na bovenstaande quote bijlezen*

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 00:00

[quote="Coeffie"]
_/-\o_ Ik was even aan het bijlezen in dit nieuwe deel, toen ik langs dit stukje tekst van S_en_Z scrollde.
Wat kun je het goed uitleggen zeg!!! /quote]
Ja wat doet ze dat goed, he? <3

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 00:08

Rochlie_ schreef:
Ik ben niet "vijandig", maar ik heb er gewoon niets aan om in dit topic op de vingers getikt te worden. Ik heb hier gepost om commentaar te krijgen over het al dan niet aan de teugel lopen van mijn paard. Want daar ging dit topic over, dacht ik.
Alvast mijn excuses.

Het was ook niet gericht om JOU op je vingers te tikken. Het was informatief bedoeld.. ALGEMEEN. (bertie reageert nl. nooit op foto's zonder cap en geeft aan waarom ze er niet op reageert. Je bent niet de eerste en je zult ook niet de laatste zijn hihi die het leest.)

Niet zo druk om maken en lekker verder posten. (en volgende keer je hoofd eraf shoppen als je zonder cap rijd is ook een optie := )

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 00:15

Ik vind het wel goed dat Bertie niet reageert op foto's zonder helm. Zo heb ik aangegeven dat ik geen rijfoto's maakt met ruiters zonder helm. Al betalen ze me € 800,- voor een shoot, je krijgt geen rijfoto's als je niet je helm op hebt.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 00:16

Coeffie schreef:
Wat kun je het goed uitleggen zeg!!! Ook ik heb de neiging om mijn rug hol te maken en ook ik was in de veronderstelling dat ik een flegmatiek paard had. Na een clinic houding en balans bleek ik helemaal geen flegmatiek paard te hebben, maar wel eentje die heel gevoelig is op mijn zit. En tja... als vrouwtje steeds remt met die holle rug... Wat kun je dan anders dan daar braaf naar luisteren? Ook al weet vrouwtje niet echt wat ze van je vraagt...

Maar tegelijk, wat is het moeilijk om dat hol zitten af te leren!!!
Dus van mij dank je wel voor de tip met op de stoel gaan zitten, dan kan ik dus ook weer paardloos oefenen...

*gaat nu snel alles na bovenstaande quote bijlezen*

Graag gedaan :=

Confronterend is zo'n cursus he? Fijn dat je je er bewust van bent geworden <3 want DAN kun je er iets aan veranderen!

Coeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 00:58

Nou inderdaad S_en_Z. We zijn druk bezig en ik ben veel aan het oefenen, vooral zonder paard. Ik heb van de clinic een stuk gefilmd. Misschien kan ik daar een stukje van plaatsen om te laten zien hoeveel invloed het ook heeft op de beweging van het paard...

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 01:01

Klinkt leerzaam! Ik ben geïnteresseerd :j

Op het droge oefenen doe ik ook heel vaak. En wat ik helemaal vaak doe is tijdens het rijden mijn eigen "knelpunten" opnoemen.. Dat is ook leuk :=

Laat maar zien het filmpje! Zit er ook uitleg bij? Of ga jij ons daar van voorzien? ;)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 01:28

Je kijkt even een paar dagen niet, en er is een nieuw topic. Met veel blz en foto's al.

Wat betreft die Cap (ja hoofdletter). Die hoort gewoon bij je ruiterruitrusting. Je gaat ook niet autorijden zonder gordel. Tuurlijk is het eigen verantwoording. Maar moet je slechte gewoonte aanmoedigen? Ik vind van niet, daarom steun ik Bertie's uitspraak daarin. Wees gewoon wijs, ze dat ding op. Je rijd ook niet zonder rijbroek/laarzen enzo.
(Ik heb 9 jaar geleden me ruggegraad permanent beschadigd met een paardenongeluk, wil niet weten wat er met me hoofd was gebeurd als ik geen cap had gedragen).

Zo, en nu op naar een bijdrage.
Tact, of eigenlijk om precies te zijn beenzetting. Ik mis de afgelopen paar blz namelijk een opmerking hierover. Veel paarden houden er tegenwoordig iets alternatiefs op na. Gezien het feits dat ik vanavond een uur bezig ben geweest met alleen maar beenzetting te onderwijzen. (Ruiter voelde een hupsje midden in de draf van haar nieuwe paard, die hoorde daar niet... Of misschien toch wel?)

Dus daarom schrijf ik het hier eens uit:
Stap: linksachter, linksvoor, rechtsachter, rechtsvoor: 4tact dus
Draf: diagonaal, zweefmoment, diagonaal: 2 tact
Rechtergalop: linksachter, diagonaal , rechtsvoor, zweefmoment. Links is omgekeerd.: 3 tact

Maar in de praktijk zien we eigenlijk dat bij veel paarden het zweefmoment gesloopt is. Soms hebben ze het in galop wel en in draf niet of andersom. Soms kom ik paarden tegen die in galop in een links en rechts gelijk optillen en daartussen een zweefmoment.

Zweefmomenten vragen een onafhankelijke beweging en veel gedragenheid. Maar hij hoort wel bij de natuurlijke beweging!

Coeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 07:48

S_en_Z schreef:
Klinkt leerzaam! Ik ben geïnteresseerd :j

Op het droge oefenen doe ik ook heel vaak. En wat ik helemaal vaak doe is tijdens het rijden mijn eigen "knelpunten" opnoemen.. Dat is ook leuk :=

Laat maar zien het filmpje! Zit er ook uitleg bij? Of ga jij ons daar van voorzien? ;)

Ik ga van het weekend even sleutelen om enkele stukken van de film bij elkaar te zetten zodat er een leuk voor en na plaatje ontstaat. Er wordt heel veel uitleg gegeven in het filmpje, maar ik zal er zelf ook nog wel wat bij vertellen :D

@veulen, wat betrfet tact valt het mij ook op dat er tegenwoordig veel paarden zijn die van zichzelf ook weinig zweefmoment hebben. Ook als ze bijvoorbeeld in de wei een sprint trekken.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 08:25

Veulen, bedankt!

Ik ben al tijden op zoek naar GOEDE .gif plaatjes wbt de takt. (sinds het 1e topic) Alleen kunnen ook de tekenaars het maar moeilijk correct doen :(

Ontdek welke invloed het hoofd heeft op de rug van een paard?

Deze houding wordt ook aangenomen door een grazend paard.

Afbeelding

Op die manier kan hij/zij, zonder een grote spierinspanning, het gewicht van zijn borst-en buikholte dragen. De basisregel dat een jong paard voorwaarts-neerwaarts met uitgestrekte hals moet bereden worden, vindt hierin zijn oorsprong. Dit wil niet zeggen dat het paard op de voorhand mag lopen (wordt dikwijls verkeerd begrepen). Het betekent slechts dat het jonge paard dat nog weinig spieren ontwikkeld heeft om de ruiter te dragen, een mogelijkheid wordt geboden om door middel van een zo lang mogelijke, voorwaarts-neerwaarts gestrekte hoofd-hals-as, zijn rug te dragen, inclusief het gewicht van de borst- en buikholte en het ruitergewicht. Ook voor een ervaren paard is het belangrijk om op deze manier het paard op te warmen. In deze houding kan de stuwkracht van de achterhand door de rug lopen om zo uiteindelijk via de nek in de ruiterhand terecht te komen. Enkel op deze manier laat de onmisbare aanleuning zich van achteren naar voren opbouwen.

Afbeelding

Uit dit voorbeeld blijkt al dat de positionering van het hoofd en de hals een aanzienlijke invloed heeft op de rug van het paard. We zien eigenlijk 3 verschillende versies van de hoofd-hals-houding:

1) De relatieve oprichting, met gedragen rug: zo hoort het!

Afbeelding

Deze natuurlijk hoofd-halshouding (1° halswervel is hoogste punt) maakt het mogelijk dat de belangrijke spieren vrij en ontspannen hun werk kunnen doen en dat ze sterker kunnen worden door training. Zo kan het paard zijn rug los laten en kan hij/zij de ruiter vrij en ontspannen dragen. Door deze losgelatenheid, krijg je een takt-zuiverheid van de natuurlijk basisgangen en kan het paard de echte verzameling ontwikkelen (meer buiging in de gewrichten van het achterbeen).

Afbeelding

2) Absolute oprichting, met een holle rug en een te hoog ingestelde hoofd-halshouding

Afbeelding

Bij absolute oprichting is de hoofd-hals-as hoger en korter ingesteld (2° halswervel hoogste punt). Het paard vertoont een vals knik, een kort ingestelde hals, een holle rug en een achterbeen dat achter het lichaam geplaatst is. Hij/zij zal proberen om het ruitergewicht te dragen (en zijn romp op te tillen) door het aanspannen van zijn lange rugspier. Het paard zal later doorzakken in de rug, waardoor de verbinding tussen de achterhand en voorhand verloren gaat. Paarden die op deze manier bereden worden vertonen disharmonische gangen, een te snelle draf met achterblijvende achterhand, viertaktsgalop, verzet, … Al deze problemen leiden dan op hun beurt tot het inzetten van hulpteugels, die het oorspronkelijke probleem alleen maar verergeren. Na jaren treedt er naast psychische schade ook lichamelijke slijtage op.

Afbeelding

3) Rollkür of hyperflexie, met een overstrekte rug en een te diep ingestelde hoofd-halshouding

Afbeelding

In deze houding wordt de rug inderdaad wel naar omhoog gegeven, maar deze is wel overstrekt en het achterbeen wordt achter het lichaam geplaatst. Het gevaar aan deze houding is dat er wel nog een grote beweging kan zijn, maar dit mag niet verward worden met beweeglijkheid. De overstrekte rug is niet ontspannen en losgelaten. Deze paarden vertonen een rechte bovenlijn van de rug, met een achterhand die achterblijft en waarbij geen extra buiging van de gewrichten van het achterbeen zichtbaar zijn (bij verzameling of uitgestrekte gangen). Dikwijls gaan deze paarden proberen te ontsnappen aan het ruitergewicht door weg te lopen. Als reactie gaat de ruiter een sterkere handinwerking krijgen en gaat zo het probleem alleen maar verergeren. Om deze vluchtreactie te controleren, worden deze paarden dikwijls eerst “moe” gereden, alvorens aan de proef te beginnen.

Afbeelding

Bij paarden die bereden worden volgens de tweede of derde methode, ontstaan na verloop van tijd veel spierproblemen en geblokkeerde wervels. Deze kunnen weliswaar verholpen worden door osteopathie en sportmassage, maar om een los en ontspannen paard te behouden, is het wel belangrijk om op een correcte manier met je paard te trainen.

Rechtstreeks gekopieerd incl. foto's van dit blog

Ik vond hem wel even interessant om hier te plaatsen. Aangezien we het altijd hebben over neus voor de loodlijn, rond in de hals. Lucht geven enz..

Als ik de auteur was geweest had ik de foto van de ruiter die "lang laag" rijd (1e voorbeeld) niet gebruikt. Hij loopt wat achter de ll, de ruiterhand leunt op zijn mond.. ze geeft hem te weinig lucht om de lengte ook echt op te zoeken en laat naar mijn idee wat spanning zien daaardoor ook in de rug. Ook is zijn gewicht niet helemaal over 4 benen verdeeld...

Ook die van het "opgerichte" paard is niet helemaal 100% De 1e halswervel is hier niet het hoogste punt. Ze laat hem iets (te) lang worden in haar uitgestrekte draf. Wat hij ook in zijn passen laat zien. Wel vind ik hem ontspannen ogen, een vriendelijke amazone er op en ik vind het moment wel mooi genomen, VLAK voor het zweefmoment (en die heeft dit paard wel)

Zonde eigenlijk dat ze hem net een fractie teveel uitschuift!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 09:31

Goed neergezet S_en_Z!
Je paard correct rijden is voor de gezondheid van het paard en gebeurt toch nog veel te weinig. Dit soort leerzame topics kunnen hier aan bijdragen want het begint eerst bij bewustzijn hoe en waarom een paard correct moet worden ingesteld. Daarna kan de zoektocht beginnen naar correcte instructie op het moment dat je herkent dat je eigen instructie niet goed is (eigen ervaring).
Dan vind je juiste instructie en begint het correct opleiden en zoals Bertie in topic 3 ooit schreef in relatie tot los gelatenheid dat op alle niveaus mogelijk is zeg ik dat van een correct gereden paard.
Er zijn paarden op B niveau waarvan de basis beter voor elkaar is dan bijvoorbeeld Z paarden alleen al door het feit dat ze correct gereden worden.

Pffffffffff jullie gaan wel hard.

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 10:03

Dakje aan IDj, omdat je mij op de eerste pagina wou aanvullen.
Ik onthoud dus een derde omgekeerde driehoek die geen u mag worden en paarden die wel een u hebben zijn stijf in het lijf. Ik veronderstel dat dat bij de van mij dan het geval is...

Leuk om te zien hoeveel Hafjes langskomen! Zo zie je maar dat je er ook mee aan het werk kan!
Ben trouwens ook van mening dat je heel netjes rijdt Djeradalover! Al moet je wel met je benen aan de slag, maar daar heb ik niet direct tips voor.

@ SheeNegro: op de eerste foto valt het mij op dat jij heel erg in elkaar gekrompen zit, waarschijnlijk ook wel van de kou? En dat je binnenhand (rechts) iets terug werkt.
Bij de tweede foto heb ik eig. dezelfde mening over jouw houding al gaan je handen daar totaal de andere kant op en lijken je teugels te los en wat door te hangen. Daar moet je dus mijns inziens meer contact houden. Op de derde foto gaat je paard dan nog een stapje verder en worden je teugels nog losser, beetje gek dat hij daar zo opgekropt gaat lopen zonder dat jij iets vraagt. Is dat iets uit het verleden? Een aangeleerde houding? En aan de kenners hier? Hoe krijg je dat er dan uit?
Op de foto's waar jij dan zegt dat hij zich gewonnen heeft ben je weer iets te streng met je binnenhand. Al is streng misschien niet het juiste woord, want ik heb niet de indruk dat je hard inwerkt. Maar je houdt je handen wel ongelijk.

Wat een mooie bijdrage S&Z, heel leerzaam. En inderdaad zoals pien_2010 zegt, alles begint bij het besef en de daaropvolgende zoektocht.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 10:15

bertie schreef:
Ik houd het hier even bij de eerste twee foto's.
Want het verschil is ZO leuk! *\o/*
Nogmaals de eerste foto
[ Afbeelding ]
en de tweede foto
[ Afbeelding ]
eerste foto: een niet harmonisch beeld. Meer voorbeen dan achterbeen gebruik. Kijk naar de omgekeerde V.
De halslijn vanuit de schoft. In de tweede foto een veel mooier opwaarts en vloeiender beeld.

Er zijn TWEE dingen die er écht uitspringen! *\%/*
1. De minder terugwerkende hand van de amazone in het tweede plaatje <3
2. De staartdracht <3

Tjonge, wat ben ik blij met dat tweede plaatje! Het lijkt wel een ander paard! *\o/*

En dan ga je zeuren over wat beter kan, en zo.. Pff! :')
Ik zou zeggen: sta vooral stil bij wat er al beter IS, en wees daar vooral BLIJ over! :):)
EN wee blij met je paard! <3

Ik dacht dat dit een topic was waar mensen aardig tegen elkaar waren :o ? Ik zeg nergens dat ik niet blij ben met mn paard, dus die opmerking begrijp ik ff niet..

Wat me wel boeit is het verschil van mening.. Wat je over de 1e foto zegt klopt, maar wat de 2e foto laat zien draagt bij aan wat jij noemt 'zeuren'. Ik reed mijn paard hier gedwongen in een krul (lees: kneden, hangen zelfs tot hij zn tong erover gooide en omhoog wou komen), hij geeft zich dus alleen 'over' omdat ik hem dan niet meer in zn mond plaag. De weerstand zie ik in de opengesperde mond, waarvan ik op verzoek de sperriem zo strak mogelijk aantrok zodat eerder genoemde punten werden voorkomen, lopen op de voorhand en de ruimte tussen de achterbenen is aanzienelijk kleiner dan de ruimte vd voorbenen. De foto's zijn allemaal uit dezelfde training genomen. In welk opzicht zie jij dan een happy athlete en happy amazone terug? :o

Dus ja, ik werd hier ongelukkig van en mijn paard al helemaal. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, dit was voor mij niet de weg. De weg die ik eerder ben ingeslagen bewandel ik nu opnieuw en daarmee word ik verschrikkelijk blij en merk ik hoe snel mijn paard leert. Nu werk ik samen ipv opdrachtgever en uitvoerder. Heb je mijn filmpje gezien? Voor de 1 totaal niet spannend, voor mij de grootste mijlpijl om te behalen op zo'n korte termijn.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 10:25

bertie schreef:
SheeNegro schreef:
Het typische voorbeeld van het schoolleerpaard dat de kunstjes met 2 vingers in de neus uitvoert, tot zelfs mond openen en klapperen van de tanden.

Nou.. ik denk dat je niet zo negatief hoeft te doen. :)
De open mond heeft niets te maken met een bit. Gebeurt zelfs tijdens wat lossere 'teugel'/ halstertouw.

Wat ik aan dit filmpje bijzonder vind is dat je ziet hoe dit paard OP ZIT gereden is.
En OP ZIT reageert op de hulpen.

Dat zijn geen truukjes, dat is dressuur rijden optima forma.

Eerlijk gezegd denk ik dat mensen die het niet fijn vinden om te zien nog niet hebben ERVAREN wat het is om op ZIT te rijden.

Op ZIT rijden: de hemel op aarde.

Oh ik bedoel het niet zoo negatief -O-
Als je het filmpje van Uta met Le Noir vergelijkt met dat van Isabelle:
Ik dacht dat mij verteld werd dat Uta Le Noir bijna altijd bitloos trainde, dat ze dan met spoor en zweep rijdt vind ik bijzaak, het is machtig hoe ze dat paard kan sluiten en openen bitloos, ook met bit. (http://sphotos-e.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/528694_4731055648560_1184213770_n.jpg).
Het is ook leuk om te zien dat Isabelle zo gewoon met stalhalster op der paard springt en eventjes in de piste hobbeld, maar net omdat dat paard al bijna kan lezen en schrijven, de hulpen er zo goed inzitten is het makkelijker om eventjes alle kunstjes uit de kast te halen voor video. Terwijl Uta echt ernaartoe werkt bitloos om haar paard uit te brengen, ik weet niet of ze alles bitloos heeft aangeleerd, want dan vind ik het nog knapper dan wat Isabelle doet.
Begrijp me niet verkeerd, het is een leuk filmpje dat van Isabelle, gewoon omdat het kan. Maar dan vind ik dat van Uta wel net iets specialer ;)

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 11:01

Ympi schreef:
@ SheeNegro: op de eerste foto valt het mij op dat jij heel erg in elkaar gekrompen zit, waarschijnlijk ook wel van de kou? En dat je binnenhand (rechts) iets terug werkt.
Bij de tweede foto heb ik eig. dezelfde mening over jouw houding al gaan je handen daar totaal de andere kant op en lijken je teugels te los en wat door te hangen. Daar moet je dus mijns inziens meer contact houden. Op de derde foto gaat je paard dan nog een stapje verder en worden je teugels nog losser, beetje gek dat hij daar zo opgekropt gaat lopen zonder dat jij iets vraagt. Is dat iets uit het verleden? Een aangeleerde houding? En aan de kenners hier? Hoe krijg je dat er dan uit?
Op de foto's waar jij dan zegt dat hij zich gewonnen heeft ben je weer iets te streng met je binnenhand. Al is streng misschien niet het juiste woord, want ik heb niet de indruk dat je hard inwerkt. Maar je houdt je handen wel ongelijk.

Afbeelding
Rechts ben ik inderdaad sterker, maar dat wilt niet zeggen dat rechts continue strak staat en links doorhangt, ik probeer wel doorgaans een gelijk contact te voelen. Op de derde foto vraag ik wel degelijk iets, de moment ervoor voorwaarts, omdat ik voelde dat hij omhoog ging komen. Ik weet niet goed of dit te maken heeft met hoe ik vroeger reed of de problemen met zijn knieen die hij nu heeft.. http://www.youtube.com/watch?v=kWTxTdLKyzk Ik ben helemaal niet blij over dit filmpje, ik vind het BAH -O-
Op de foto, ben ik niet eerlijk geweest, geeft hij zich niet echt gewonnen, bijna, want hij bijt nog eens lekker op het bit, trekt mij daarom vooruit en ik bied weerstand met mijn handen.

Voor extra stelling doe ik mijn hand eerder omhoog dan opzij, de kunst is om dan niet terug te trekken en dat wil soms nog wel eens falen }:0 Maar over het algemeen heb ik bijna niks in mijn handen. Als instructeurs wel eens voordoen van "kijk zo'n contact zou je eigenlijk moeten hebben" verschiet ik mij altijd een ongeluk hoeveel dat is, dat heb ik namelijk nooit in mijn handen..

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 11:12

Een gekend probleem ook hier, rechts sterker en links minder sterk, heel vervelend! Filmpje is niet zo schokkend, heb al veel erger gezien. Wel loopt je paard erg strak en gespannen en lijkt hij wat tactfouten te maken. Klopt dit?
Je lijkt wel een hele stabiele handhouding te hebben. En ik denk dat je een hele eerlijke ruiter bent naar je paard toe!
Voor alle duidelijkheid ik zeg maar wat ik denk en ik probeer hier van bij te leren, neem dus vooral niet alles letterlijk van mij aan. Ben zéker geen expert en durf liever niet filmpjes van mezelf tonen momenteel.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 11:34

Het filmpje is van vlak voor dat hij mank viel voor de volgende maanden tot deze zomer. Hierna is hij dus beginnen zeggen "baas het gaat echt niet meer". Die tactfout maakt hij nog als hij iets moeilijk vindt..
Het zadel hielp ook niet mee om lekker ontspannen door te zitten, mocht ik de hele proef lichtrijden zag het er helemaal anders uit -O-
Als ik alleen maar bevestig wat jij ziet wilt toch alleen maar zeggen dat je goed bezig bent? :D :Y)

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 11:53

Waarschijnlijk wel! :D 't jammere is dat dat zien wel lukt, maar dat ik het gewoon niet kan uitvoeren en dat ik door het zien en alle informatie hier op bokt enorm onzeker word over eigen kunnen en eigen kunnen is sowieso al geen vette.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 12:22

Ympi dat begrijp ik je onzekerheid. Daarom is het zo belangrijk dat je goede instructie hebt of zoekt die je kan helpen om het goede en correcte uit te voeren en vervolgens dat je voelt of het wel of niet correct is wat je doet. Want pas als je het correcte hebt gevoeld voel je als het even niet goed gaat en dan weet je ook hoe je het weer goed kunt krijgen want dat heb je geleerd van je instructeur. Dan word je ook minder en minder onzeker over eigen kunnen.
Ik begrijp jouw opmerking dus heel goed en vaak begint verandering door het zien en de onzekerheid over je zelf want dan sta je dus ook open voor de juiste instructie.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 12:30

Dat is wel herkenbaar, zien is 1 ding maar voelen wat je ziet is veel anders. Daarom heb ik ook veel respect voor goede instructeurs , ook jury's horen daarbij. Iets zien en dan uitleggen hoe je het eigenlijk zou moeten voelen, zeggen wat je moet doen om eraan te komen enz.. Dat is niet voor mij weggelegd, maar dit topic helpt mij al veel om te leren zien!

Het is mij al heel duidelijk geworden dat wat een omstander kan zien niet altijd is wat jij voelt. Leg dan maar eens uit aan je instructeur waarom het slecht voelt terwijl het er correct uitziet :?

Als je je eigen foto's bekijkt zie je dan wat je voelde? Ik kan uren naar een filmpje kijken en dan denken dit voelde ik zo en zo.. Ik schrijf ook altijd op wat ik getraind heb en hoe het voelde, om dan later door te denken over die dingen.

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 12:32

pien_2010 schreef:
Ympi dat begrijp ik je onzekerheid. Daarom is het zo belangrijk dat je goede instructie hebt of zoekt die je kan helpen om het goede en correcte uit te voeren en vervolgens dat je voelt of het wel of niet correct is wat je doet. Want pas als je het correcte hebt gevoeld voel je als het even niet goed gaat en dan weet je ook hoe je het weer goed kunt krijgen want dat heb je geleerd van je instructeur. Dan word je ook minder en minder onzeker over eigen kunnen.
Ik begrijp jouw opmerking dus heel goed en vaak begint verandering door het zien en de onzekerheid over je zelf want dan sta je dus ook open voor de juiste instructie.

Ik heb een instructeur waar ik best tevreden over ben. Alleen nam ik maar eens per week les (sinds winterstop nog geen contact opgenomen) en zat ik de andere dagen echt met de handen in het haar! Ik moest alles ineens anders gaan doen waardoor het voor mijn gevoel langs geen kanten ging...
Vaker les nemen kan ik niet betalen, hebben net een huis gekocht.

@ SheeNegro: dat doe ik ook, naar eigen filmpjes kijken. Maar het is niet altijd eenvoudig om filmpjes te maken. En camera op de bakrand zetten gaat buiten niet want dan waait die eraf -O-