''Mijn instructrice is goed, wánt zij rijdt Z dressuur!''

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 21:26

Mijn instructrice is goed, én ze rijd Z dressuur! Zo beter denk ik, he :D :P

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 21:31

UMayDream schreef:

:)) :)) :))

hihihi dan is mijn instructeur superieur, want hij rijdt ZZ-zwaar.

LibertyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 21:33

Dat zegt idd nog niet dat die ZZ ruiter zo goed les kan geven. Misschien heeft die het ook wel geleerd van een ruiter die wél les kan geven.
Maar ja, een ZZ ruiter heeft ook niet alle garantie.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 21:35

Hij is super. Wat ik bij hem in een paar weken heb bereikt, is nog geen ander gelukt. Dus hij is voor mij superieur! Ook andere hele goede instructeurs gehad, maar nog nooit als deze resultaat bereikt. In de zin van mijn paard gymnastiseren en los werken.

Edit, dit heb ik ook al eerder in dit topic vermeld. Het niveau zegt mij niet zo heel veel, al is die ervaring wel handig. Als diegene het niet kan overbrengen op de juiste manier, dan heb je er helemaal niks aan. Theorie en ervaring kunnen overbrengen aan een ander en kunnen inspelen in de combinatie die er op dat moment rijdt, spelen veel meer mee. Het gaat mij erom om mijn paard vanuit de juiste basis te kunnen laten lopen en vandaar uit verder te werken.

xChou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 14:40

Ik erger me daar mateloos aan. Je kunt ZZ rijden en dan nog bagger zijn. Als ik op een perfect dressuurpaard ga zitten kan ik ook zo een Z proef rijden hoor, maar dan rijd je niet echt. Ik vind dat je paardrijden samen met je paard moet doen, ik heb liever iemand die weet waar ze mee bezig is en dan misschien L2 rijd maar waar ik veel van leer en de band met het paard voorop wordt gesteld, dan dat ik zo'n vrouw heb die dan wel Z rijd maar totaal niet weet waar ze mee bezig is.

Hopke89

Re: ''Mijn instructrice is goed, wánt zij rijdt Z dressuur!''

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 14:44

Die opmerking want hij/zij rijd Z is wel erg kort door de bocht.
Dan nog die opmerking: mijn instructrice zegt.. dus vind ik..
Eigen gevoel en mening is ook nog heel wat waard.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 14:47

Ervaring is inderdaad wel erg handig. Ik vind dat de instructeur zelf wel ruitergevoel moet hebben en de kleinste dingetjes bij de ruiter moet kunnen zien. Zoals in een bocht wat meer buitenteugel oid. En dan alles ook moet kunnen uitleg tot in het kleinste detail.

xChou, heb je ooit dan eens een Z proef op een al Z paard gereden? Ik vind het namelijk echt een beetje bullshit :o Natuurlijk zijn die paarden vaak fijner te rijden. Maar jij moet het paard ook nog kunnen rijden en dat het paard het al kan zegt totaal niets.

Roosje911

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 14:52

Ik krijg nu dressuur les van jawel een westernruiter xD omdat wij een balans probleem hadden en idd de Z ruiters ons niet konden helpen. Rij nu 3 x permaand bij western en 1 x bij een hoog dressuur voor de oefeningen. Raad het iedereen aan op deze manier als je last hebt van balans

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 14:57

Geryon schreef:
Ervaring is inderdaad wel erg handig. Ik vind dat de instructeur zelf wel ruitergevoel moet hebben en de kleinste dingetjes bij de ruiter moet kunnen zien. Zoals in een bocht wat meer buitenteugel oid. En dan alles ook moet kunnen uitleg tot in het kleinste detail.

xChou, heb je ooit dan eens een Z proef op een al Z paard gereden? Ik vind het namelijk echt een beetje bullshit :o Natuurlijk zijn die paarden vaak fijner te rijden. Maar jij moet het paard ook nog kunnen rijden en dat het paard het al kan zegt totaal niets.

Ik reed eind voorjaar op een paard Z2 gekwalificeerd... maar die is me dus in alles te slim af hè !!
Die kan zoveel dingen die ik niet kan. Vragen om ongelukken gewoon.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 15:00

Geryon schreef:

Ik reed een M1 proef met een Z2 paard, en dat kreeg ik niet eens voor elkaar. :+
Paard was zo scherp afgericht dat ze wissels begon te springen in de galop wanneer ik mijn gewicht net iets verkeerd plaatste.
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 30-12-12 15:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-12 15:02

Ja precies dat bedoel ik.

Het paard kent alle hulpen, maar je moet het er zelf nog correct uit kunnen rijden :D

Galop aanspringen werd bij mij in het begin een mislukte travers :+

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 15:16

Geryon schreef:
Ja precies dat bedoel ik.

Het paard kent alle hulpen, maar je moet het er zelf nog correct uit kunnen rijden :D

Galop aanspringen werd bij mij in het begin een mislukte travers :+

Hahaha wat herkenbaar. Een tijdje op een Z-paard mogen rijden. Een aantal travers gereden. Iets later wou ik gaan aanspringen in galop en daar gingen we weer in travers. Ik had mijn been echt niet op de juiste plek gelegd vond ie. Op dat paard wel mijn allereerste keer passage gereden, ook per toeval. God, wat rijdt dat lekker!!!! Is me alleen maar op dat paard gelukt en dan nog niet elke keer wanneer ik het wou.

xChou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 15:16

Geryon schreef:

Ik heb wel eens 'n Z paard gereden ja, alle oefeningen meegenomen en dat ging eigenlijk prima. Ik reed een les op dat paard dus kreeg ook wel aanwijzingen hoor, misschien is het een wat overdreven opmerking. :o. Maar ik bedoelde het meer om te laten zien dat ik je dressuurniveau niet altijd wat vind zeggen. :)

J_B_GR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 18:02

xChou schreef:
Ik erger me daar mateloos aan. Je kunt ZZ rijden en dan nog bagger zijn. Als ik op een perfect dressuurpaard ga zitten kan ik ook zo een Z proef rijden hoor, maar dan rijd je niet echt. Ik vind dat je paardrijden samen met je paard moet doen, ik heb liever iemand die weet waar ze mee bezig is en dan misschien L2 rijd maar waar ik veel van leer en de band met het paard voorop wordt gesteld, dan dat ik zo'n vrouw heb die dan wel Z rijd maar totaal niet weet waar ze mee bezig is.

Mee eens.

eveliienxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 19:45

Ik denk dat het per persoon verschilt wat werkt. Heeft verder niet heel veel met wedstrijdsport te maken ( mijn oude op de manege rijdt alleen endurance, was superfijn & die ik nu heb rijd niet eens wedstrijden, maar op een trainigsstal, ook top )

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 10:02

martine0503 schreef:
In een rap tempo de B en L door. Ja dat wil ik wel geloven, maar dan loop je toch echt wel vast in de M1 of anders de M2 als de juiste basis er niet is.

Psies, dan kan het paard nog zo getalenteerd zijn en de instructeur nog zo goed zijn... maar het is de ruiter die voor de resultaten moet zorgen.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 22:02

eluderennie schreef:
Het niveau zegt niet veel over het lesgeven, al weet je dan wel wat diegene zelf al heeft bereikt in de sport.

Het zegt wel wat over de ervaring waaruit een instructeur kan putten. Les nemen van een instructeur die zelf nog nooit met een paard door de L is heen gekomen vind ik weinig zinvol. Hoe goed iemand het ook over kan brengen. Want wat valt er over te brengen als diegene zelf de ervaring niet heeft? Dan kun je alleen boekenwijsheid overbrengen. Dan kun je als ruiter beter een boek kopen dan een les van zo iemand nemen. Boek kun je tenminste nog eens nalezen.

Daarentegen is ook echt niet elke Z ruiter een goede instructeur. Maar het is niet of-of. Het moet en-en zijn. Een instructeur moet EN noemenswaardige praktijkervaring hebben (B tm Z niveau is de basis, en de meest betrouwbare indicator voor iemands kunnen zijn dan toch behaalde klasseringen. Want wat is het alternatief? Wat iemand zelf zegt over zijn kunnen? Zo worden helaas een hoop welwillende ruiters misleid; door mooie praatjes) EN een instructeur moet het goed over kunnen brengen.

Ik vind de minimale eisen voor een instructeur toch wel dat die minimaal een aantal paarden zelf goed opgeleid moet hebben tot Z. Dan kun je iig uit noemenswaardige ervaring putten. Of een instructeur het ook aan je over kan brengen is deels ook persoonlijk. Je moet op persoonlijk vlak ook klikken.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 22:14

jasmijn78 schreef:
eluderennie schreef:
Het niveau zegt niet veel over het lesgeven, al weet je dan wel wat diegene zelf al heeft bereikt in de sport.

Het zegt wel wat over de ervaring waaruit een instructeur kan putten. Les nemen van een instructeur die zelf nog nooit met een paard door de L is heen gekomen vind ik weinig zinvol. Hoe goed iemand het ook over kan brengen. Want wat valt er over te brengen als diegene zelf de ervaring niet heeft? Dan kun je alleen boekenwijsheid overbrengen. Dan kun je als ruiter beter een boek kopen dan een les van zo iemand nemen. Boek kun je tenminste nog eens nalezen.

Daarentegen is ook echt niet elke Z ruiter een goede instructeur. Maar het is niet of-of. Het moet en-en zijn. Een instructeur moet EN noemenswaardige praktijkervaring hebben (B tm Z niveau is de basis, en de meest betrouwbare indicator voor iemands kunnen zijn dan toch behaalde klasseringen. Want wat is het alternatief? Wat iemand zelf zegt over zijn kunnen? Zo worden helaas een hoop welwillende ruiters misleid; door mooie praatjes) EN een instructeur moet het goed over kunnen brengen.

Ik vind de minimale eisen voor een instructeur toch wel dat die minimaal een aantal paarden zelf goed opgeleid moet hebben tot Z. Dan kun je iig uit noemenswaardige ervaring putten. Of een instructeur het ook aan je over kan brengen is deels ook persoonlijk. Je moet op persoonlijk vlak ook klikken.

Het is ook afhankelijk welk doel je als ruiter hebt. Wil je wedstrijden rijden, ja dan is het handig een instructrice met ruime wedstrijdervaring te hebben. Wil je gewoon recreatief rijden, ja dan kun je prima met een instructrice met minder wedstrijdervaring die ook prima de basis kan geven.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 10:10

martine0503 schreef:
Het is ook afhankelijk welk doel je als ruiter hebt. Wil je wedstrijden rijden, ja dan is het handig een instructrice met ruime wedstrijdervaring te hebben. Wil je gewoon recreatief rijden, ja dan kun je prima met een instructrice met minder wedstrijdervaring die ook prima de basis kan geven.

Het blijft dan wel de vraag of een instructie zonder wedstrijdervaring en dus zonder klasseringen genoeg weet van de basis van dressuur. Als je altijd alleen maar in je achtertuin hebt gereden en nooit een keer een oordeel hebt gekregen over je rijden van een onafhankelijk iemand (een jury).... In vind dat dat te vergelijken is met het lezen van een studieboek zonder daadwerkelijk examen te doen. Zonder dat examen wet je nooit zeker of je de stof wel echt begrepen hebt.

De praktijk wijst al uit dat het moeilijk is de betere instructeurs te vinden zelfs al zijn ze gediplomeerd en hebben ze klasseringen in de sport. Maar ik acht de kans NOG kleiner een goede te vinden die dit niet heeft. In ieder geval als je hebt hebt over dressuur, spring of eventinginstructie.

Als we het hebben over instructie in parelli, NH en al dat gedoe dan is het nog moeilijker. Dat zijn ook veel vagere disciplines.

RosalieV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 10:16

nja mij maakt het niet zo uit wat ze rijden... (oké oké ik heb les van grand prix amazone... :o ) maar het gaat mij er om hoe iemand les geeft! :j

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 10:17

jasmijn78 schreef:
martine0503 schreef:

Het blijft dan wel de vraag of een instructie zonder wedstrijdervaring en dus zonder klasseringen genoeg weet van de basis van dressuur. Als je altijd alleen maar in je achtertuin hebt gereden en nooit een keer een oordeel hebt gekregen over je rijden van een onafhankelijk iemand (een jury).... In vind dat dat te vergelijken is met het lezen van een studieboek zonder daadwerkelijk examen te doen. Zonder dat examen wet je nooit zeker of je de stof wel echt begrepen hebt.

Zonder die klasseringen weet ik wel dat een instructeur niet mee heeft gedaan aan het idiote circus dat tegenwoordig voor dressuur moet doorgaan. Ik vind dat je op een moderne "dressuurwedstrijd" verbluffend weinig dressuur te zien krijgt, eigenlijk.

Ben juist blij dat mijn instructrice niet mee doet aan wat je tegenwoordig in de ring ziet. En gewoon goed les geeft met de nadruk op mij en de samnwerking met het paard, en niet op een uiteindelijk kunstje voor tussen de witte hekjes.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 10:32

Koper schreef:
Zonder die klasseringen weet ik wel dat een instructeur niet mee heeft gedaan aan het idiote circus dat tegenwoordig voor dressuur moet doorgaan. Ik vind dat je op een moderne "dressuurwedstrijd" verbluffend weinig dressuur te zien krijgt, eigenlijk.

De vraag is of het dressuurwerk bij de achtertuinruiters zoveel beter is. Minder zichtbaar is het in ieder geval wel.

Koper schreef:
En gewoon goed les geeft met de nadruk op mij en de samnwerking met het paard, en niet op een uiteindelijk kunstje voor tussen de witte hekjes.

Ik vind dit wel holle frasen hoor.... Een goede wedstrijdgerichte training is juist gericht op een goede opleiding, samenwerking en gymnasticering van je paard en pas in de laatste plaats proefgerichte training.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 10:39

Koper schreef:
Ben juist blij dat mijn instructrice niet mee doet aan wat je tegenwoordig in de ring ziet. En gewoon goed les geeft met de nadruk op mij en de samenwerking met het paard, en niet op een uiteindelijk kunstje voor tussen de witte hekjes.

Ik kan zeggen dat 99% van mijn lessen bestaan uit basiswerk, gymnastiseren, gehoorzaamheid en samenspel... en maar 1% uit proefgericht rijden.
Dat is dan vaak vlak voor of na een wedstrijd of wanneer ik zelf merk dat sommige zaken uit proeven niet lekker lopen.

Ik vind het ook erg makkelijk oordelen... want hoe kan jij inschatten dat het enkel om 'kunstjes tussen de witte hekjes' gaat?
Ik heb persoonlijk zelfs meer aan mijn lessen wanneer ik door het bos cross dan wanneer ik de ring in ga :+

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 11:02

jasmijn78 schreef:
Koper schreef:

De vraag is of het dressuurwerk bij de achtertuinruiters zoveel beter is. Minder zichtbaar is het in ieder geval wel.

Koper schreef:
En gewoon goed les geeft met de nadruk op mij en de samnwerking met het paard, en niet op een uiteindelijk kunstje voor tussen de witte hekjes.

Ik vind dit wel holle frasen hoor.... Een goede wedstrijdgerichte training is juist gericht op een goede opleiding, samenwerking en gymnasticering van je paard en pas in de laatste plaats proefgerichte training.

Het is zo jammer dat je daar dan in de dressuurring zo weinig van terug ziet. Hoe zou het eigenlijk komen dat de mensen die het niet eens zijn met waar de nadruk in de jurering tegenwoordig ligt niet in de dressuurring verschijnen? ;)

Overigens ben ik dan een "achtertuinruiter" die af en toe eens een proefje rijdt. Maar dan wel een proef waar de ruiter wordt beoordeeld en niet het paard, en met een paard dat zich nergens vast zet, niet met z'n staart zwiept en waar ik ik godzijdank ook niet als een moderne "dressuur"ruiter op zit.

Ab2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 13:52

UMayDream schreef:

Mee eens!