svdijk schreef:Ik ben ook van mening dat een paard niet stout mag zijn oh zadel, maar een bokje vind ik niet zo'n groot probleem.
Maar ga jij aan een hele brutale, die je al bijna de stal uit mept, liefjes vragen of tie mee wil werken?
Of een hele angstige, die elke keer z'n staart tussen de billen knijpt en waar je maanden over doet eer je een keer met je voet in de beugel kan, maar al gelanceerd word wanneer je op stijgt?
Sommige paarden hebben gewoon een duidelijke, consequente ruiter nodig, en tja, veel amateurs zijn gewoon te soft of kiezen niet de juiste paarden uit.
Ik weet bijv. van mezelf dat ik een hele stoere niet zo leuk vind, ik ben meer van de "ho braaf" paarden.
Als ik toch een hele stoere zou kiezen op z'n looks, dan weet ik dat ik geheid problemen ga krijgen, simpelweg omdat ik niet door durf te pakken(bij een meutig paard durf ik veel meer).
Ik denk dat alle paarden een duidelijke en consequente ruiter nodig hebben. Maar wat heeft dat met zadelmak te maken?
Het vergelijk is zadelmak maken door een prof ala Gert van den Hof óf zadelmak maken door een prof die er rustig een maand of 2 de tijd voor neemt.
Wat mensen zelf als amateur met hun paard doen daar kan ik niets over zeggen. De ene amateur is zeer professioneel bezig en heeft erg veel ervaring en goede hulp. De andere amateur doet wat met een boekje in de hand bij wijze van spreken. Als de amateur er niet uitkomt dan is dat inderdaad goed voor de boterham van de prof, welke prof dan ook.