Gert v/d Hof

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 14:37

svdijk schreef:
Ik ben ook van mening dat een paard niet stout mag zijn oh zadel, maar een bokje vind ik niet zo'n groot probleem.
Maar ga jij aan een hele brutale, die je al bijna de stal uit mept, liefjes vragen of tie mee wil werken?
Of een hele angstige, die elke keer z'n staart tussen de billen knijpt en waar je maanden over doet eer je een keer met je voet in de beugel kan, maar al gelanceerd word wanneer je op stijgt?
Sommige paarden hebben gewoon een duidelijke, consequente ruiter nodig, en tja, veel amateurs zijn gewoon te soft of kiezen niet de juiste paarden uit.
Ik weet bijv. van mezelf dat ik een hele stoere niet zo leuk vind, ik ben meer van de "ho braaf" paarden.
Als ik toch een hele stoere zou kiezen op z'n looks, dan weet ik dat ik geheid problemen ga krijgen, simpelweg omdat ik niet door durf te pakken(bij een meutig paard durf ik veel meer).

Ik denk dat alle paarden een duidelijke en consequente ruiter nodig hebben. Maar wat heeft dat met zadelmak te maken?
Het vergelijk is zadelmak maken door een prof ala Gert van den Hof óf zadelmak maken door een prof die er rustig een maand of 2 de tijd voor neemt.

Wat mensen zelf als amateur met hun paard doen daar kan ik niets over zeggen. De ene amateur is zeer professioneel bezig en heeft erg veel ervaring en goede hulp. De andere amateur doet wat met een boekje in de hand bij wijze van spreken. Als de amateur er niet uitkomt dan is dat inderdaad goed voor de boterham van de prof, welke prof dan ook.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 14:39

Tja, het is soms gewoon heel simpel. Een paard mag niet bokken onder het zadel, maar als hij zo enorm vlug bokt dat je het niet uitzit valt er weinig te corrigeren behalve "foei" roepen tijdens je duikvlucht richting de grond :+
Dan moet je dus óf een tube seconden lijm kopen óf iemand erop zetten die zonder lijm ook blijft zitten.

different1

Re: Gert v/d Hof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 14:41

Het gaat erom dat Gert voornamelijk paarden krijgt die al verprutst zijn door amateurs....

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 14:49

Sizzle schreef:
Tja, het is soms gewoon heel simpel. Een paard mag niet bokken onder het zadel, maar als hij zo enorm vlug bokt dat je het niet uitzit valt er weinig te corrigeren behalve "foei" roepen tijdens je duikvlucht richting de grond :+
Dan moet je dus óf een tube seconden lijm kopen óf iemand erop zetten die zonder lijm ook blijft zitten.

Voorkomen is daarom in mijn ogen beter dan genezen :)*

Ik denk dat iedereen er wijs aan doet om zijn paard te laten inrijden door een prof, laat dat duidelijk zijn.

Mijn persoonlijke keuze valt echter op een prof die het anders aanpakt dan de "gewoon blijven zitten" methode. Ik denk dat die rust voor de meeste paarden (en later de eigen ruiters) het beste werkt. Een enkele brutale donder daargelaten. Die moet je soms inderdaad overdonderen. Maar dat voelt die prof die het rustig aan aanpakt ook aan. Die zal dan ook zijn methodiek op het paard aanpassen.

Gert van den Hof wordt hier nu trouwens met naam genoemd, maar er zijn nog vele anderen die "Zijn Methode" volgen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 14:51

En als die prof die dat al 40 jaar succesvol doet het niet lukt en dat (godzijdank) ook eerlijk op tijd toegeeft?

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 15:19

Sizzle mensendie denken dat het allemaal zo makkelijk gaat hebben nog nooit zo'n paard in handen gehad als die van jou. Voor de meeste paarden zijn idd die gewone prof stallen prima geschikt, maar heel af en toe zit er wel eens een wat lastigere tussen.

Sachet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 15:25

Tja discussie Gert, blijft best een moeilijk punt op forums..

Natuurlijk probeert iedereen zijn paard eerst zelf in te rijden met veel liefde vertrouwen en rust.
Maar wanneer je ik weet niet hoe vaak gelanceerd bent weet ik zeker dat hij een uitkomst is.
Niet bij elk paard werkt het bovenstaande namelijk.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 16:29

Sprintje schreef:
En een dergelijk reactie als op die foto op de site van Gert van den Hof is nu precies wat een prof die de rustige methodiek bewandelt wil voorkomen. Een paard mag niet bokken of steigeren onder het zadel, punt! Op geen enkel moment.

Nou, dan zijn er wel een heleboel paarden verprutst in jouw ogen.

Ik vind dit wel een erg vreemde conclusie :+ Een paard mag wel meer niet. Wil toch niet zeggen dat hij direct verprutst is als hij stout is of iets uitprobeert?[/quote]

Tuurlijk is dit een vreemde conclusie, maar wel heel letterlijk genomen op jouw reactie: Een paard mag niet bokken of steigeren onder het zadel, punt! Die is dan ook wel vreemd, vind je niet? Erg zwart/wit.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 16:42

Ik zie de logica even niet hoor. :n

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 17:01

Tuurlijk is het wenselijk dat een paard niet bokt of steigert onder het zadel. Echter zijn er tig redenen waarom een paard gaat bokken of steigeren. Tijdens het zadel mak maken of later. Zo vreemd mijn logica is, vind ik haar logica. Het paard doet het niet voor niks. Onvrede-pijn of wat dan ook. Het is een van de natuurlijke reacties en hoe pittiger/heter/dominanter/joliger het paard hoe groter de kans op bokken of steigeren en aan ons de taak hier zo goed mogelijk mee om te gaan en juist te handelen. Juist bij het zadel mak maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 17:19

http://www.youtube.com/watch?v=F5Zcl3lfXSY

eerste filmpje wat ik van Gert vond.

Heb hem nooit irl gezien,alleen dus op youtube.
Mijn eerste gedachte tijdens kijken van dit filmpje "wat een onrust en spektakel'.

Maar,ik wil graag weten of mijn mening klopt...
En eerlijk...ik vind het positief én negatief.

Dier komt op mij hondsbrutaal,onzeker over.
Wat ik mij dan afvraag is, wat de basis is geweest..is er nooit echt iets met dit dier gedaan..
Nrmaal longeren zit er al niet in...

En in dit geval denk ik wel, het is beter dat er iemand mee bezig gaat die durft door te pakken dan
10 penny's die nét niet kunnen doorpakken.
Anderzijds vind ik het wel erg gehaast en gestressed overkomen en dat is niet aan mij besteed.
Ik houd van rust,langzaam..
Maar ik zou geen paard kunnen en durven beleren,dus zou ik ook daar niet aan beginnen.
En daar gaat het ook veel mis denk ik, veel mensen die zichzelf overschatten 'want het is zo'n leuke schattige jaarling dat kan ik allemaal wel'...

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 18:04

martine0503 schreef:
Tuurlijk is het wenselijk dat een paard niet bokt of steigert onder het zadel. Echter zijn er tig redenen waarom een paard gaat bokken of steigeren. Tijdens het zadel mak maken of later. Zo vreemd mijn logica is, vind ik haar logica. Het paard doet het niet voor niks. Onvrede-pijn of wat dan ook. Het is een van de natuurlijke reacties en hoe pittiger/heter/dominanter/joliger het paard hoe groter de kans op bokken of steigeren en aan ons de taak hier zo goed mogelijk mee om te gaan en juist te handelen. Juist bij het zadel mak maken.

Het gaat mij er om dat volgend jouw logica het paard verprutst zou zijn als het wel bokt. Die uitspraak probeer je haar aan te wrijven, maar dat is niet wat ze zegt.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 18:13

Weet je, ik ben zelf ook van de rustige weg, en probeer mijn nu jaarling een basis mee te geven ( waaronder het te vaak vergeten respect hebben voor mensen), waarop het tzt makkelijk verder werken is. En ik weet niet of ik haar naar Gert van het Hof zou brengen als ze zover is om ingereden te worden. Was, zoals al eerder gezegd, aanvankelijk ook sceptisch. Maar als ik goed kijk naar wat hij doet, dan zie ik toch vooral veel vakmanschap, deskundigheid. En dan kan een methode je meer of minder liggen: ik heb wel veel respect en waardering voor zijn vakmanschap!

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 18:16

riagr schreef:
Weet je, ik ben zelf ook van de rustige weg, en probeer mijn nu jaarling een basis mee te geven ( waaronder het te vaak vergeten respect hebben voor mensen), waarop het tzt makkelijk verder werken is. En ik weet niet of ik haar naar Gert van het Hof zou brengen als ze zover is om ingereden te worden. Was, zoals al eerder gezegd, aanvankelijk ook sceptisch. Maar als ik goed kijk naar wat hij doet, dan zie ik toch vooral veel vakmanschap, deskundigheid. En dan kan een methode je meer of minder liggen: ik heb wel veel respect en waardering voor zijn vakmanschap!

Dat is wat mij betreft ook niet de discussie. In mijn eerste post hier heb ook geprobeerd aan te geven dat zijn methode niet bij onze manier van paardenhouden past maar dat iedereen dat voor zichzelf moet bepalen. Dat zegt inhoudelijk niets over zijn methode. Jammer alleen dat mensen zoals Dees dat neerzetten als "daad valt niet mee te praten"

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 11:38

Ik vind dit wel erg interessant. Ik kan me herinneren dat ik ooit een demonstratie van Gert gezien heb en dat dat niet helemaal lekker liep(paard schoot ervandoor en rende de bak uit)
Waar ik me ook mateloos aan irriteerde was de man die erbij stond met de zweep, die blééf maar klappen met dat ding. Ja, ik snap dat het paard voorwaarts moet lopen maar om nou de god ganze tijd met die zweep te meppen op de grond vind ik niet redelijk. Als het paard voorwaarts loopt moet je stoppen.

Ik baseer mijn mening nu op wat ik heb gezien op YT filmpjes en bij de demonstratie, verder weet ik niks van hem af.

Bij de demonstraties vind ik het chaotisch, hij komt niet rustig over(tenzij hij erop zit) en geeft niks met zijn lichaamstaal aan waardoor zo'n paard ook niet snapt dat hij bezig moet blijven en dan komt wéér die vent met die zweep. Persoonlijk ben ik ook van mening dat je zoiets niet met een demonstratie moet doen.. maak een paard zadelmak gewoon lekker thuis zonder al die pottenkijkers die erop kicken dat het fout gaat.
Opzich vind ik hem niet zo'n hele slechte vent qua zadelmak maken maar ik vind wel dat je er de tijd voor moet nemen en dat zie je op zo'n demonstratie natuurlijk niet..

HBtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 13:25

Waar ik eigenlijk wel benieuwd naar ben is wat er met die paarden gebeurt na zo´n demonstratie. Komen ze dan nog een tijdje bij Gert vd Hof op stal?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 14:32

Hangt van de eigenaar af, vaak wel begreep ik...

Phileine83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 13:17

.
Laatst bijgewerkt door Phileine83 op 27-12-23 10:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 13:53

Deijs schreef:
Ik vind dit wel erg interessant. Ik kan me herinneren dat ik ooit een demonstratie van Gert gezien heb en dat dat niet helemaal lekker liep(paard schoot ervandoor en rende de bak uit)
Waar ik me ook mateloos aan irriteerde was de man die erbij stond met de zweep, die blééf maar klappen met dat ding. Ja, ik snap dat het paard voorwaarts moet lopen maar om nou de god ganze tijd met die zweep te meppen op de grond vind ik niet redelijk. Als het paard voorwaarts loopt moet je stoppen.

Ik baseer mijn mening nu op wat ik heb gezien op YT filmpjes en bij de demonstratie, verder weet ik niks van hem af.

Bij de demonstraties vind ik het chaotisch, hij komt niet rustig over(tenzij hij erop zit) en geeft niks met zijn lichaamstaal aan waardoor zo'n paard ook niet snapt dat hij bezig moet blijven en dan komt wéér die vent met die zweep. Persoonlijk ben ik ook van mening dat je zoiets niet met een demonstratie moet doen.. maak een paard zadelmak gewoon lekker thuis zonder al die pottenkijkers die erop kicken dat het fout gaat.
Opzich vind ik hem niet zo'n hele slechte vent qua zadelmak maken maar ik vind wel dat je er de tijd voor moet nemen en dat zie je op zo'n demonstratie natuurlijk niet..

Ik weet niet hoe lang geleden het is geweest dat jij een clinic hebt gezien maar ik heb een paar jaar geleden een clinic gezien, waarbij Gert zeker wel uitlegde wat hij aan het doen was, hoe hij het paard benaderde en waarom hij het paard zo benaderde. Er zat ook verschil in zijn benadering bij het ene of het andere paard. Op de clinic kreeg hij er 3 om zadelmak te maken. Wel de betere sportpaarden (een particulier (weet niet meer wie), eentje van Jacques Marree en eentje van Tim Coomans. Er stond wel iemand met een zweep bij voor het geval dat, maar alle paarden hadden voldoende voorwaartse drang zeg maar. Er was 1 bokkig paard bij (in het begin), een wat banger paard (waar hij het meest voorzichtig mee was, omdat hij het niet helemaal vertrouwde) en eentje probleemloos zeg maar.

Ik ben wel voorstander van de manier van Gert. Als je een bokkig paard hebt, zal hij het altijd een poosje doen in zijn opleertijd. Of je nu de lange weg gaat of de korte. Net als paarden die bij voorkeur steigeren. Je komt het probleem toch een keer tegen. Dan kun je er maar beter op blijven zitten, of iemand zadelmak laten maken die goed kan blijven zitten.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 14:39

Eens met Babootje. Heb hem verschillende keren aan het werk gezien en het was juist heel duidelijk wat hij deed en waarom, met bij elk paard een nieuwe redenering waarbij heel duidelijk was dat hij een paard kon lezen als een boek.
Wat ik ongelooflijk knap vind is zijn beheersing over zijn eigen ademhaling en ontspanning, ook als het heel gek gaat blijft hij gewoon praten en hoor je bijna niet aan zijn stem wat er ondertussen allemaal gebeurt, waar iemand anders al verstijfd was en daardoor juist zand had gehapt blijft hij ontspannen mee gaan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 18:56

Ook zo bijzonder is dat hij het paard op geen enkel moment in de weg zit. Wat het paard ook doet, hij is mee. Hij rijdt met een halster, zodat hij het paard niet onbedoeld in de mond kan zitten.
Was zelfs zo bij ons dat hij met een paard (het vertrouwen moest er zijn natuurlijk) een sprongetje kon maken.
Knap hoor zoveel vertrouwen te winnen bij een paard (en het zijn behoorlijk pittige paarden) dat je in de eerste keer dat er iemand op zit dat kan doen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 12:55

Vind dit een prachtig voorbeeld van hoe hij een paard kan lezen en inschatten, waar de amateur had gedacht dat dit paard best braaf stil bleef staan, ziet hij wat er werkelijk aan het gebeuren is:
http://www.youtube.com/watch?v=W25mXibSZG0

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 13:08

Tsja,hij kan het inderdaad goed inschatten.
Voor geen goud zou ik daar op kruipen...
Maar vraag me bij dat paard ook wel af,waarom dit dier zo heftig reageert.
(wel bij meerdere dieren,maar deze,met zijn enorm holle rug...)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 17:01

heeft idd een enorm holle rug, maar dat lijkt me niet het probleem. Want paard was met alleen het zadeltje op ook al enorm aan het bokken. Dit paard is gevaarlijk omdat het zo heel erg terug is. Daarom moest ie eerst voorwaarts reageren wilde hij erop kruipen. Het bokken is niet zo het probleem als ze maar naar voren zijn. Gevaarlijker is steigeren en achterover klappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 17:06

Nou dat begrijp ik wel. Ze kunnen beter vlug zijn,dan staken en steigeren inderdaad.
Maar vraag me altijd wel af waarom paarden zo heftig reageren...
De echte brutale apen die te lief behandeld zijn en geen respect kennen,daargelaten.