Inrijden welke methode gebruik jij?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: Inrijden welke methode gebruik jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 20:42

De vraag van de TS is "hoe doe je het?"
dus dan gaat het uiteindelijk niet om wat er in het filmpje gebeurd (bijzaak) maar hoe je het zelf doet. Dus zeggen dat iets niet goed is, is prima, maar vertel dan hoe je het zelf doet? Dat is interessant :j

Hanna98

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 20:55

Ik rijd een pony in zonder gelijk zijn hoofd tussen zn benen te trekken, maar aan een los teugeltje en zonder te veel figuren. Alleen maar lange lijnen, daar krijgen ze spieren van :j Wat ik soms op youtube zie vind ik echt niet leuk, gelijk de teugel strak en hem "netjes nageeflijk" laten lopen en dan zeuren dat ie niet rechtuit kan lopen, echt niet leuk -:(-

Ragenbol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 21:01

Ik vind dat filmpje echt verschrikkelijk.
Heb hem halverwege uitgezet.
Dat arme beest is helemaal in paniek.
Overigens is het ook levensgevaarlijk.
En slaan ze hem nou echt als die bokt/stijgert? Straks heeft dat beest een trauma...

Samen met een vriendin een hafje zadelmak gemaakt. Met geduld bereik je veel. Eerst vertrouwen, laten wennen aan het bit, even aan de longe, hangen zonder zadel, met zadel zonder iemand erop, en uiteindelijk erop en dat ze wordt vastgehouden. Alles stapje voor stapje. Heerlijk beestje was het. Meteen de eerste keer in de bak liep ze nagevelijk. Ook veel naar buiten geweest met iemand ernaast.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 22:04

Cer schreef:
De vraag van de TS is "hoe doe je het?"
dus dan gaat het uiteindelijk niet om wat er in het filmpje gebeurd (bijzaak) maar hoe je het zelf doet. Dus zeggen dat iets niet goed is, is prima, maar vertel dan hoe je het zelf doet? Dat is interessant :j

"Waarom mensen een methode als 'filmpje' gebruiken", is de vraag die TS in haar OP ook, aan het begin stelt. Die vraag verwondert me, aangezien een filmpje van drie minuten naar mijn mening niet echt als methode is te omschrijven. En als je op het internet naar meer informatie zoekt, je dan uitkomt bij de informatie dat deze meneer beroepsmatig paarden zadelmak maakt. Dat hij ook heel goed is in het omgaan met probleemgevallen. Hij heeft een wachtlijst, trouwens. En dat in tijden van crisis. De methode zou je op allerlei manieren kunnen omschrijven. Het lijkt op de methode van Gert van het Hof. En die heeft een en ander uitgelegd in Ermelo. Ook op youtube te zien.

Maar daar boven staat inderdaad de vraag 'hoe doe je het?'
Meestal doe ik het rustig aan. Kennismaken met paard in kwestie, achtergrond informatie vragen. Vragen wat er al gedaan is en wat het doel is. En dan over een langere periode steeds wat opbouwen. Dat is in (heel) grote lijnen hoe ik het doe. Mocht ik een paard tegenkomen waar ik over twijfel, dan zal ik zeker heel goede begeleiding inschakelen.

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-12 22:10

Ik wil inderdaad graag weten hoe iemand een paard inrijd. En waarom iemand voor die bepaalde methode kiest. Waaronder ook de vraag waarom iemand voor het voorbeeld van het filmpje kiest.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 22:12

Oeps, het is Gert van den Hof. Er loopt nu een topic over hem en de methode, ook bij Rijtechnisch Discussies. Dat verhaal van Sizzle is wel een voorbeeld van hoe het kan lopen met een paard en waarom mensen (naar mijn mening terecht) kiezen voor de optie Gert van den Hof. Daarover kun je in het andere topic meer lezen.

In het geval van Sizzle was ze al acht maanden bezig. Het ging goed tot en met het opstappen en stilstaan. Daarna kwam een ontploffing. Die niemand uit kon zitten. Tja en wat moet je dan?

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 22:15

FairLady_ schreef:
sommige paarden zijn zulke viezerikken dat op elke manier zullen gaan bokken.

Waarom zijn dat soort paarden viezerikken? Ze schrikken zich te pletter en ja, het zijn vluchtdieren en er zit toch een roofdier op hun rug, zonder enige voorbereiding, en dan ook nog eens vaak een roofdier dat ze niet kennen. Op dat moment denken ze toch echt dat ze aangevallen worden.. Dan is een paard geen viezerik om zo te gaan bokken en je eraf proberen te krijgen, dan denkt het toch echt voor zijn leven te vechten.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 22:33

De benaming viezerik wordt gebruikt voor een paard wat zo ontzettend kan bokken dat (bijna) niemand er op blijft zitten. Voor de rest is het zo dat paarden heftig kunnen reageren. Dat hoeft niet bij ieder paard zo te zijn. En soms is het bij het eerste inrijden ernstig uit de hand gelopen en wordt de reactie steeds heftiger. Om dat patroon te doorbreken is het nodig dat er iemand kalm en rustig blijft, alle bokken uitzit en vervolgens rustig aan het werk gaat. Bij het filmpje is duidelijk te horen wat de ruiter zegt tegen het paard als het paard, na het bokken, gaat draven. Hij beloont met de stem en blijft zelf kalm.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 22:41

Ik heb niet het hele topic gelezen dus als ik hier iets verkondig wat al besproken is dan spijt me dat.
Mijn methode is er een van de langzame vooruitgang. Ik begin vroeg, op een leeftijd van twee en een beetje.
Stap 1: wandelen. Daarbij leer ik het paard wat ho en voorwaarts is. Ik leer het op mij te vertrouwen en stel het bloot aan verschillende zaken op straat en in het bos. Ik gebruik een touwhalster en een lang touw, geen longeerlijn. Ik veer mee als het dier schrikt en gebruik mijn stem om gerust te stellen. Tijdens de wandelingen voer ik de ervaringen op. Over een brug, lang koeien, langs klein verkeer, over een spoor, ik ga eens kijken bij groot verkeer en landbouwapparatuur terwijl het stil staat, daarna als het beweegt.
De wandelingen duren hooguit een half uur tot een uur. Als het goed gaat krijgt het paard een aai en een goed woord. Hengsten leren tijdens deze wandelingen ook het bijten af.
Stap 2: Als het dier ongeveer drie is krijgt hij voor het eerst een bit in. Daar mag ie een half uurtje mee staan. Vervolgens wordt er één of twee keer per week aan de longe geoefend. Als het dier door heeft dattie rondjes moet lopen, als ik hem op stemhulpen kan laten stappen draven galopperen en stilstaan dan ga ik meteen over naar stap 3 meestal heb ik hier een keer of vier longeren voor nodig.
Stap 3: Opnieuw wandelen, maar nu loop ik niet naast het paard maar er achter met twee leidsels/longeerlijnen en een korte menzweep (en op veilige afstand). Op deze manier leert het dier het sturen aan. Ook leert hij wachten (als ik onderweg sta te kletsen met iemand of moet wachten bij het oversteken van een weg) en leer ik het dier het gebruik van stands bij horeca gelegenheden. Ik ga opnieuw alle "spannende" plekken langs, het spoor, het verkeer, de brug, de bak, door een hindernissentraject voor aanspanningen alles wat er maar in de buurt op dat moment beschikbaar is.
Stap: 4 Als het 3 en en half is krijgt het paard het eerste dekje, zadel en beugels op. Daarmee wandelen en longeren we ook weer vrolijk verder en went het aan slingerende beugels, krakende zadels, een singel ect... Verder maak ik van stoelen en krukjes gebruik om naast hem 'hoog' te staan. In de bak en met behulp van anderen en een krukje klim ik er de eerste keren op. Het paard hoeft dan niet meer te doen dan een paar rondjes aan de hand te stappen.
Afhankelijk van de ontwikkeling van het dier neem ik het vervolgens aan de hand mee naar het bos en klim en met behulp van een paaltje stronk, of wat er maar beschikbaar is op. Dat doe ik bewust omdat problemen daar voorwaarts opgelost kunnen worden, bovendien is het bos inmiddels een vertrouwde plek. Ik kies een zandweg als oefengebied. Wil hij weg dan kan hij nog kilometers vooruit zonder dat er een bocht is en hij wordt vanzelf moe. We rijden zoveel mogelijk rechtuit in verband met de nieuwe balans.
Als we dat paar keer gedaan hebben dan begint een andere fase, namelijk het inrijden en dat doe ik gewoon in de bak met een instructeur. De eerste aandachtspunten stapjes zijn balans en rechtrichten, maar terwijl hier aandacht voor is wordt er natuurlijk ook het normale scala doorgenomen, aanleuning, versterkende oefeningen die bij de bouw van het desbetreffende dier past, knoppen aanbrengen linksom rechtsom, de besturing wordt verfijnd, tempowisselingen enzovoort.

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 21:44

100 mensen, 100 manieren :D .
Heb vroeger vele paarden zadelmak gemaakt voor een handelstal. Van eenkennige, moeilijke, hoog in het bloed staande typetjes tot brutale hengsten. Rustig, daadkrachtig en consequent zijn, werkte voor alle paarden. Dit ging puur op gevoel en heb er nooit één gehad die ooit een poging heeft gedaan me in het zand te laten bijten. Alles ging in stapjes en in het tempo stemde ik af op het betreffende paard.

Ruim 8 jaar geleden eindelijk mijn eerste eigen paard gekocht, toen precies 3 jaar en groen uit de wei. We hebben kilometers buiten gewandeld, gingen regelmatig met de trailer naar het bos en onderweg zoveel mogelijk nieuwe situaties meepakken. Haar heb ik helemaal buiten beleerd. Mijn stalgenoten verklaarde me voor gek maar als het gevoel er is, is het goed. Hoe gek ze kon doen in vrijheid, zo braaf is ze haar hele leven geweest onder het zadel. Helaas is deze geweldige merrie op veel te jonge leeftijd overleden.
Ik had me voorgenomen.....voor mij toch geen jong paard meer. En dan komt er een zeer slimme, ongeduldige vosmerrie met een sterk karakter op je pad.....van 2,5 jaar jong :+ . Haar beleer ik nu (inmiddels 3,5 jaar) volgens het stappenplan loswerken, grondwerk, dubbele lange lijnen en het werken aan de hand. Max. 2/3 x per week en daarnaast wandelen we veel. Ook aan de fiets pak ik haar al mee. Alles op een touwhalstertje aan een leadrope. Ook schriktraining etc. doet ze super en ze is nu bijv. volledig alleen te laden op de trailer. Ik pak zoveel mogelijk leerzame situaties mee. Ze is nog behoorlijk puppy-achtig en ik doe daarom lekker rustig aan, maar je kunt buiten het rijden op zoveel andere manieren lekker werken met je paard.
Inmiddels heb ik er 3 keertjes opgezeten na meerdere keren rustig via een opstapje wat te hangen (beide zijden!). Zowel met een Barebackpad maar ook al een x met zadel. De derde keer gewoon op het erf erop en rondje gehobbeld. Hierbij wil ik het paard absoluut los hebben, dus nooit aan een longeerlijn. Verwacht deze week mijn Myler bitje en ga rustig aan beginnen met het wennen aan een bitje. En in 2013 gaan we het rijden rustig aan wat opbouwen. En het paard geeft het hierbij het tempo aan. Mijn doel is een fijn allround paard te krijgen waarmee je ook alleen makkelijk van huis kunt.

FD_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 21:53

zozo, die man kan goed blijven zitten zeg..
Ik zelf ben persoonlijk voor, 'natuurlijke ' gewoon een keer spontaan een zadeltje op, dan keertje zitten..

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 20:31

Ik besteed veel aandacht aan voorwerk:
basis aan de hand (meelopen, stilstaan en kunnen wachten)
wegsturen en daarna weer komen of volgen en bij paarden die dat in het koppie aankunnen volgt dan longeren.
Vervolgens laat ik kinderen in de buurt springen en spelen en dan steeds dichterbij. Dan gaat iemand naast en tegen het paard springen.
Keer erna met zadel erop, deze heb ik vaak al eens opgelegd, loop hier regelmatig met een zadel van rug naar rug om te passen dus ze kijken er meestal niet meer van op. Ook hiermee springen en klapperen. Als ze dit allemaal accepteren en niet meer bang zijn van flapperen en bewegende dingen naast zich en boven zich, dan er gewoon opstappen en wegrijden:
http://www.youtube.com/watch?v=NnwnVDHcOuE

Dit herhalen tot ze zelf aangeven meer te kunnen.
De witte merrie geeft aan wel meer te willen, maar mag nog niet dus daar zijn we andere dingen mee gaan doen. De 2e geeft aan nog veel begeleiding nodig te hebben dus dat krijgt ze en we oefenen ernaast zodat ze leert dat ze dingen heel goed kan zonder dat wij voorop lopen. De 3e, super braaf maar was na dit halve rondje geheel bevroren. Reageerde op geen enkele prikkel van buitenaf. Dus die mag nu eerst weer paar maandjes bijkomen, we hebben geen haast. Hij is gewoon erg voorzichtig en doet het graag goed, maar dit hoeft niet ten kosten van hemzelf.