strakke neusriem helpt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nibbit

Re: strakke neusriem helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 08:57

Ik heb bij mn beide paarden de neusriemen niet strak, wel aansluitend. Mijn mening is ook dat een paard nog wel iets moet kunnen knabbelen en dat gaat niet met een te strak aangesnoerde snuit ;)

Seltje je zei dat de bitringen klapperden, mss moet je bit een gaatje hoger?

Lxndsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 20:43

Ik gebruik geen neusriem .. :+

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 20:50

NoekAa_ schreef:
Ik heb een gecombineerde aansnoerneusriem aan mijn hoofdstel hangen, (jong looplustig paard). En ik denk dat het over een paar maanden wel gewoon goed gaat, ook met een losse neusriem, als ze zich wat beter kan concentreren. Overigens is de nageeflijkheid en aanleuning in het lopen wel gewoon goed.

Begin dan eerst eens met een africhtingsneusriem, de gecombineerde neusriem is ontwikkeld voor paarden die verder in training staan en als voorbereiding op de hoge neusriem. En een goede instructeur zou dat adviseren i.p.v. de neusriem strakker. Mensen lijken tegenwoordig wel steeds minder te weten over de werking van verschillende neusriemen en verdiepen zich er ook niet want ze vinden hem lelijk. Mensen die africhtingsneusriem bestaat niet voor niets en dankt zijn naam dan ook volledig aan zijn goede werking.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 20:06

FairLady_ schreef:
waar houden jullie de 2 vingers onder de neusriem aan?

onder de jukbeenderen kan ik aan beide kanten 3 vingers kwijt, maar op het neusbeen kom ik niet aan 2.

Rondom de neus moeten minimaal twee vingers passen.

Nobodyshere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 16:40

ik had een keer een week niet gereden en toen kwam ik op de manege en toen was de aansnoer riem van zijn hoofdstel kwijt/kapot gegaan toen ik er niet was (ik doe het riempje niet stak (zit iegelijk op zijn straks nog te los)) maar heb toen dus zonder neusriem gereden en voelde toen geen verschil

Whozigg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 17:56

Ik rij verschillende paarden maar als ik het over mijn (eigen) wedstrijdpaarden heb, dan heb ik bij de een de sperriem vrij strak, paard is erg looplustig en pakt sneller vast, dit paard vindt het nog moeilijk om onder mij te blijven. Op momenten dat dit beter gaat, dan doe ik hem die periode ook een gaatje losser. Momenteel kan ik door de sneeuw niet rijden (ook niet van erf af met trailer, wegen worden niet gestrooid) dan gaat ie eerst wel weer wat strakker.

Mijn andere paard heb ik dan juist weer losser, die wordt panisch bij een te strakke sperriem. En als je dat maar weet, dan is het toch goed? Denk dat het per paard verschilt, want de paarden die ik voor eigenaren rijd, die zijn ook verschillend in hun doen en laten.

Denk niet dat je meteen ''slecht'' bent als je je sperriem bij een/sommige paard(en) iets strakker hebt.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 16:11

ik ben van mening dat het niet nodig moet hoeven te zijn.

Zazoutjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 11:39

Nee ik denk dat niet hoeft, rij altijd met aansluitende neusriem niet strak dat vind ik zielig

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 13:47

Goed vast? Ja.
Aangesnoerd? Nee.

Een paard heeft juist ruimte nodig om na te kunnen geven en lekker ontspannen te lopen.
Twee vingers tussen de neusriem en de paardenneus, is mij altijd geleerd.

Net als paarden die de mond openen en dan een sperriem om krijgen.
Als je danspartner 'au' zegt, omdat je op zijn/haar tenen gaan staan, plak je toch ook geen tape op de mond, om het probleem op te lossen? :+