Een ander op je paard...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amable

Re: Een ander op je paard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 07:48

Van paard ruilen is juist ook ontzettend leerzaam voor jezelf, mits het paard van de ander braaf en leuk is doe ik daar graag aan mee.

Ik lees veel mensen die alleen iemand er op zetten als ze weten hoe diegene rijdt en dat ze zeker zijn dat die persoon goed rijdt. Ik ben erg makkelijk, zet heel veel mensen op mijn paard, ook mensen die ik nog nooit heb zien rijden en mijn ervaring is eigenlijk dat iedereen altijd reuze voorzichtig is. Zeker niet teveel wil vragen, zacht (proberen te) zijn met de handen en iig van alle kanten hun uiterste best doen om zo vriendelijk mogelijk te rijden. Zo zacht zelfs dat ik dan zeg, je mag hem best wel wat vragen hoor :)) Wellicht kom ik gewoon alleen maar in contact met hele leuke mensen ;) Maar ik heb eigenlijk pas 1 x iemand gehad waarvan ik dacht, jou vind ik te hard, jij komt niet meer op mijn paard. En dan hebben er echt al veel verschillende mensen opgezeten :j

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 07:51

Bij mij komen alleen de mensen waar ik echt wat mee heb erop, niet zomaar elk stalgenootje. Een ander mag best plezier hebben van mijn paard, vind ik echt geen probleem.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 21:09

Ik heb wel eens een stalgenootje laten rijden, omdat haar paard net overleden was en ze echt nood had aan wat troost in de vorm van een ritje.
Verder rijdt mijn vriend af en toe met mijn paard, hij is een 'beginner' en dus merk ik het soms wel aan mijn paard als vriendlief gereden heeft, maar hij betaalt mee alle kosten dus heeft hij evengoed het recht om te rijden :)
Mijn instructrice is ook een keer opgestapt, op mijn vaag, omdat ik graag heb dat een lesgever ook weet hoe het paard aanvoelt.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 19:09

ik zou graag mijn vriend eens te paard willen zien. Probleem is dat ik een e-pony van 1.56 heb en mijn vriend 2.06 is en over de 110 kilo weegt.....Dat gaat niet passen dus.
Ht lijkt me zo leuk om hem eens te laten voelen hoe het is om op een paard te zitten (misschien hoop ik dat ie het leuk gaat vinden!).

Weer ontopic:

Ik laat ook liever geen anderen op mijn pony, behalve bv mijn instructrice (is nog nooit voorgekomen) of mijn dochtertje van 11.

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 07:32

Ik laat niet iemand zomaar op mijn paard hoor. Ik heb wel een bijrijdster maar die rijdt alleen buiten met haar. Mijn instructrice heeft er wel eens op gezeten en toevallig nu een stalgenootje aangezien haar paard met een blessure staat.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 08:32

Ik reed vorig jaar wel eens op een paard wat ook verhuurd werd voor het ringrijden. Als ik er dan weer op ging dan reed ze zooo anders dan normaal. Ik spande haar ook een keer in en gaf haar een tikje met de zweep en ze sprong met een paar bokkensprongen vooruit, gelukkig had ik de kar er nog niet achter geknoopt. Niet normaal wat een verschil als iemand anders erop heeft gereden.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 16:29

Ik heb vandaag apetrots staan toekijken hoe er een meissie van 8 jaar op mijn trekpaardkruising op een simpel bitloos hoofdstel vrolijk in draf de bak door ging. En nog balkjes lopen ook. Dat vind ik echt leuk, en ook belangrijk. Paard moet als het even kan gewoon braaf zijn, wat er ook op haar rug zit. Wat nou als ze ooit verkocht moet worden. Maakt ze niet veel kans op een goed baasje als ze eenkennig is lijkt me. (Niet dat het de bedoeling is hoor. :D )

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 17:11

Bij mij ligt het aan het paard.
Mijn ruin is super eenkennig, ik ben al trots op mijn vent dat hij nu dit jaar toelaat dat andere mensen hem aaien en bijv. beugels verstellen voor me. Er is ooit een tijd geweest dat hij op de volte bij A moeite had met een instructeur bij C, of dat hij achterover ging omdat iemand de poort binnenkwam bij de ingang van de stalgang waar hij vaststond. Dus dat is al een enorme vooruitgang voor hem. Na een aantal fiasco´s onder GP-ruiters, waarna hij weken aan een stuk van de leg was, heb ik dus met hem 'afgesproken' dat het niet meer hoeft. Het gaat hem dus totaal niet om de kunde van de ruiter maar hij kiest zijn eigen volk. De een mag hem ondertussen lekker vertroetelen en de ander mag niet eens in de buurt komen staan en waar het verschil inzit vat ik nog niet helemaal. Die wordt dus ook niet verkocht.
De merrie kan een lastige dame zijn maar die zal het een biet zijn wie er met haar aan de gang gaat, dus ervaren ruiters mogen daar gerust een keer mee rijden, beginners durf ik niet aan. Alleen heb ik de vraag nog nooit gehad dus zal het vooral mijn instructeur zijn.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 17:18

Vala schreef:
Ik vind het altijd geweldig als zo'n paard geanalyseerd wordt door de eigenaar als zijnde lastig en dan helemaal niks doet met een ander erop :D

Tja, ik heb vorige week nog gezegd dat een paard van een lesklant superbraaf was, kon iemand anders gerust even een stukje mee rijden... jaaaahaaa, peerd begon vrijwel gelijk te rennen en te springen en de ruiter ging behoorlijk hard tegen de vlakte.
Dan maar extra voorzichtig, gelukkig geen groot ongeluk maar ik kon wel door de grond zakken en voelde me echt enorm schuldig. Ben er zelf even opgestapt en geen centje pijn, supermak. Zo zie je maar weer.

irisje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 17:19

Op zich niet, maar als je iemand heel goed kent dan wel.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 17:20

Veulen84 schreef:
Doen jullie dat eigenlijk, iemand anders op je paard? En wie dan wel of niet en waarom?

Ik heb op het moment weinig keuze. Ben (bijna) 25 weken zwanger en heb met 20 weken al moeten besluiten niet meer te rijden (teveel last naderhand). Maar om mijn 2 Tinkers toch in conditie te houden zodat ik na de bevalling niet weer helemaal van voren af aan moet beginnen heb ik nu 2 lieve buurmeisjes en een bijrijdster die ze 2-3 keer in de week rijden.
Als ik er de energie voor heb longeer ik ze dan ook nog 1 keer per week en zo blijven ze dan mooi op conditie. Kan ik ze van het voorjaar zo weer oppakken en hoef ik alleen aan mijn eigen conditie te werken :')

Maar afgezien van deze situatie laat ik niet zo snel jan-en-alleman op mijn paarden klimmen. Als ik weet hoe en of de persoon een beetje kan rijden (en of ik ze eigenlijk wel 'mag' :') ) laat ik ze er op maar ik ben er niet schuitig mee.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 17:23

Ja hoor, ik ben daar niet zo moeilijk in en mijn paard ook niet. :)

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 17:36

Op mijn paard mag iedereen die niet loopt te schoppen en zagen best een paar rondjes rijden.
Heel wat stalgenoten hebben hun springangst overwonnen op mijn paard.

Op mijn 3 jarige pony rijd niemand anders dan ik omdat het nogal een eigewijze en slimmerik is en ik het dus niet nodig vind om iemand anders een 3 jarige pony in opleiding te zetten.

Voor mijn andere pony krijg ik eigenlijk nooit verzoekjes gezien het nogal een heethoofd is en mijn stalgenoten het idee hebben er zo naast te liggen omdat hij typische pony truukjes heeft en ze minder "paard" voor en onder zich hebben.

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 22:38

Ik heb nu onlangs iemand op m'n paard gezet die nog bijna nooit had gereden.
Ging met veel moeite om erop te geraken :') , af en toe een gil,..
Heb ik geen probleem mee. Kan m'n paard alleen maar van bijleren ;)
Ik vertrouwde het natuurlijk wel, anders ging ik er geen beginner opzetten :Y) , maar vond het toch een goede ervaring voor mn paard.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 17:49

Ik laat liever geen anderen op mijn paard :o
Tenzij het mijn instructrice betreft of iemand die ik goed ken en die ook echt kan rijden. Mijn beste vriendin gaat sporadisch wel eens mee en dan stapt ze hem ook wel eens uit, maar altijd als ik ernaast loop.
Toen ik voor het eerst iemand anders op mijn paard liet rijden, bleef hij namelijk net zo lang rennen tot diegene ernaast lag, en sindsdien ben ik nog huiveriger wie ik erop laat.

Paardjelief is behoorlijk eenkennig en ik wil wel graag dat hij leert dat andere mensen hem toch echt niet op eten, dus ik zou eigenlijk een ervaren iemand op z'n rug moeten zetten die hij er niet zo makkelijk af krijgt..

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 17:58

mijn pony is echt zo bomproef dus daar zet ik wel eens andere op die nog niet eerder hebben gereden (wel alleen stappen)
maar als ik weet van mensen hoe ze rijden, bv snel trappen, trekken etc dan gaan ze er niet op. Vriendin en instructrice zitten er wel 'regelmatig' op.

mijn waarschijnlijk nieuwe paardje is nogal schrikachtig dus daar komt niemand anders op behalve ik en mijn instructrice.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 19:43

Ik deel mijn paard samen met mijn zusje,
zij wil weleens vriendinnen die wel ''kunnen rijden'' meenemen om er op te rijden,
nou ben ik het met sommige niet eens omdat ik weet dat ze zo belabberd rijden (eentje reed op een van haar verzorgponys met de zweep richting zijn oren omdat hij anders niet wilde lopen, een soort ridderidee), daarnaast was ze ook, zoals ze het zelf noemde, niet te flauw, luisterd het paard niet kreeg hij een flinke tik. (nou hoef je op mijn paard niet met een zweep te rijden omdat hij sowieso wel doorloopt en met een zweep al helemaal niet te houden is maar ze is dus ook ''niet te flauw'' met haar teugelhulpen en beengebruik)
nou sorry hoor, maar dan hoef je écht niet op mijn paard te rijden.
Iemand waarvan ik haar paard heb gereden en die veel beter kan rijden als mij mag van mij zo opstappen en wegrijden, want zij zal toch niet veel verkeerd kunnen doen.
Beginners heb ik ook niet zo veel moeite mee, zo wilde mijn andere zusje leren paardrijden (stappen).
Zij is heel bang dat ze hem maar een beetje pijn deed dus teugels lang en aan de longeerlijn af en toe een stukje draven (lees 2 meter).
Andere vriendinnen die niet kunnen rijden mogen van mij ook gewoon een rondje erop zitten (aan de longeerlijn) om hem uit te laten stappen.

Roontje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 19:45

uitstappen, oke eigen risico.
rijden, liever niet.

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 19:48

Ik ben wel selectief, want mijn arabiertje is geen makkelijke, die wil nog wel eens een rodeoshowtje weggeven en is heel onzeker. Een beginner of iemand die snel boos wordt komt er daarom niet op. Maar als ik weet dat iemand aardig kan rijden en vriendelijk rijd, geen probleem hoor, stap maar op! Maar dan niet zeuren als ie een keer aan de hol gaat! :')

Amigo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 20:02

Ik heb graag zo veel mogelijk verschillende mensen op mijn paarden. Wij hebben voornamelijk paarden voor de handel en het is wel zo fijn als iedereen er op kan stappen en mee weg kan rijden. Ik kijk van te voren natuurlijk wel of het kan met het paard, ongelukken moeten we natuurlijk niet krijgen. Maar als iemand al een klein beetje kan rijden dan doe ik er niet moeilijk over als ze er een keer een paar rondjes op willen rijden.
Als iemand anders op je paard rijdt, kan je hem een keer vanaf de grond zien. Zo zie je toch sneller wat beter kan, of waar nog aan gewerkt moet worden. En wat is er nou fijner om te zien dat iemand met een stuk minder ervaring zo met je paard weg kan rijden en hij alles braaf doet wat er van hem gevraagd wordt.

Ook vind ik het zelf erg leerzaam om op een ander z`n paard te rijden. Je leert daar zoveel van. Ieder paard is namelijk weer anders. De een is heet, de ander traag, weer een andel een houte plank of een balletje elastiek.. Door op verschillende paarden te rijden wordt je handiger in je rijerij.

Zitosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 20:08

Ik ben geen voorstander, tenzij het om mijn instructrice gaat of iemand die m'n paard een paar rondjes wil uitstappen. :) Mijn paard heeft een handleiding maar er moeten nog allerlei knopjes op gezet worden, dus dat doe ik liever alleen of toch samen met mijn instructrice! Mijn paard is niet van de gemakkelijkste dus het blijft ook wel leerzaam voor mij. :j Hoop er tegen volgende zomer de nodige knopjes op gezet te hebben, mijn vader wilt namelijk ook terug paardrijden in 2013 en sprak over rijlessen met mijn paard, dat zal ook alleen maar zijn als hij "les" krijgt van mij of van mijn instructrice. ;)

mariska1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 20:09

Ik laat mensen waar ik een goed gevoel bij heb gewoon op mijn paard.
laatst nog is ze mee geweest voor pony ritjes bij ons op de manege
omdat ik een echte knuffel kont heb vind ze dat helemaal geweldig met alle kindjes om haar heen :P
er stonden een paar meisjes die constant bij haar stonden te prutsen met haar manen enzo ... dat was zo'n leuk gezicht.. dus toen heb ik ze nog maar even blij gemaakt door te zeggen dat ze er wel op mochten :P heb de hele dag niets meer met pony lief gedaan, want die vond het helemaal leuk... kinderen zaten er met losse teugel op en stapten wat rond, en ik was met anderen aan het praten... echt heerlijk zo'n dag :)

iemand die DENKT dat ie heel goed kan rijden en mijn paard dan even aan de teugel trekken laat ik er zeker niet op ! vind het vreselijk dat mensen gaan trekken omdat ze een paard zo nodig aan de teugel moeten hebben om stoer te doen... en ik ben meteen weer 2 weken bezig om haar ontspannen te laten lopen.. BAH

dus hangt heel erg af of ik het vertrouw en hoe mijn pony er op reageert.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 20:15

Het verschilt per paard en per keer. Mijn eerste paard had een verleden als manegepaard. Daar kon iedereen (echt iedereen) op zitten. Het maakte hem niets uit. Mijn huidige paard moet nog veel leren. Hij heeft nog niet zoveel vertrouwen. Daar gaat dus alleen de trainer op en ik. Verder niemand. (Ze kunnen er sowieso niet opstappen, want dan vlucht hij) Ik zou er zeker niet zomaar iemand op laten. Dat is niet vertrouwd. Misschien later, als hij wat meer vertrouwen krijgt in het gegeven dat er iemand op zijn rug zit. Hij is wel lief. Maar nog niet zo zeker. Dus laat ik het voorlopig zo.

AlexZura

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 20:20

Ik laat liever geen anderen op mijn paardje, komt omdat ik gewoon jaloers ben, heeft dus niks met paardlief te maken. Mama rijdt tegenwoordig wel op hem en gelukkig gaat dat helemaal goed!

LiesM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 09:18

Ik gun een ander ook zeker de lol die ik heb met mijn paarden,
dus bij mij geen probleem als iemand wil komen rijden.
En helemaal leuk wordt het als diegene genoeg ervaring heeft voor een bosrit op de Veluwe.