Waar is het gebleven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 13:12

nog een keer

nombrado schreef:
Waar is het rijden zoals dit filmpje gebleven?
Ruiter is notabene de stiefoma van Rath (Totilas)
http://www.youtube.com/watch?v=nFjJhxK7SUY
Paard wordt gereden in balans, zijn eigen kunnen, zonder af te doen en te compenseren in de beweging door de ruiter af gedwongen.
Kunnen we hier nog wel naar kijken?
De piaffe zoals uitgevoerd, is tegenwoordig nauwelijks nog terug te vinden op OS nivo.
Nee, idd geen voorbeengezwaai, maar wel duidelijk uitgevoerd van achter naar voor.
zoals het in de FEI boeken nog staat, maar niet meer als zodanig gejureerd wordt.

Gini

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 13:14

Nee, nombrado, wij willen jouw visie en uitleg horen. Waarom is dat zo moeilijk? Ik vind dit behoorlijk arrogant overkomen.

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 13:16

@ Gini: tis misschien te moeilijk??? :=

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 13:18

Gini schreef:
Nee, nombrado, wij willen jouw visie en uitleg horen. Waarom is dat zo moeilijk? Ik vind dit behoorlijk arrogant overkomen.

Hier ben ik het helemaal mee eens. Het is makkelijk om tegen iedereen te zeggen dat ze ongelijk hebben, dat kan ik ook. Maar zeg er dan ook bij waarom.. Iedereen hier in het topic wil bijleren.. Terwijl TS alleen maar gelijk wil hebben. (Zo komt het toch over)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 13:25

nombrado schreef:
nog een keer

nombrado schreef:
Paard wordt gereden in balans,
Hoe dan? Waar zie je dat aan?
zijn eigen kunnen, zonder af te doen en te compenseren in de beweging door de ruiter af gedwongen.
Hoe zie je dat? Waar zie je het aan? Kun je dat zo uitleggen dat wij het ook zien?
De piaffe zoals uitgevoerd, is tegenwoordig nauwelijks nog terug te vinden op OS nivo.
Nee, idd geen voorbeengezwaai, maar wel duidelijk uitgevoerd van achter naar voor.
En waar zie je dat aan?
zoals het in de FEI boeken nog staat, maar niet meer als zodanig gejureerd wordt.
Citaat uit het FEI-boek, please? En hoe en waar wordt het niet meer gejureerd? Waarom dan?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 14:52

Per ongeluk kwam ik dit topic tegen Nombrado en wat een leuk topic met al die filmpjes en foto’s. Leerzaam.

Inmiddels is me wel duidelijk dat we in de dressuur wereld niet op een lijn liggen van wat we goed vinden en wat niet. Blijkbaar zo trek ik dan de conclusie is het een illusie om objectief goed en fout te kunnen weergeven.

Reagerend op een aantal filmpjes, ik vind filmpje 1 wel correct gereden maar wat gespannen ogen. Vind het wel een hele herrie dus dat het niet gemakkelijk is om zo te rijden moge duidelijk zijn. Wel vind ik het paard prachtig in zijn bespiering en volgens mij betekent dit wel dat het paard in de africhting juist is getraind en dat we dus uitvoeringsfoutjes zien (foutjes, want zelf kan ik dit helemaal niet rijden).

Het filmpje van jury vind ik in dit topic niet thuishoren daar je dressuur wedstrijd op grand prix niveau gaat vergelijken met bitloos rijden thuis.

Zelf vind ik altijd Klimke waar hier een filmpje van is getoond erg mooi en fijn rijden. Dit filmpje is toevallig één van mijn favoriet evenals de ruiter. Ook hier geldt dat het natuurlijk thuis in een oefen sessie wel ietwat gemakkelijker is om je paard ontspannen te laten gaan. Maar hij doet het werkelijk fenomenaal. Wat een klasse ruiter en wat leerzaam om naar te kijken. Bij hem vraag ik me wel eens af wouw als die man had kunnen rijden met het huidige gefokte materiaal vanaf de jeugd van het paard wat zouden we dan zien in de ring?

Het voordeel van de Pre paarden is dat zij volgens mij door hun bouw gemakkelijker kunnen piaferen en passage kunnen uitvoeren. In de wat verruimende gangen hebben ze het daarentegen weer wat moeilijker. Leerzaam om naar te kijken.
Lester kijk ik graag naar omdat het altijd zo vriendelijk gereden en ontspannen oogt.

Charlotte Dujardin heeft mij op de OS met haar kür ontroert. Het leek wel een dans wat ze liet zien. Hier nog een keer de link zodat gelijk tegemoet gekomen wordt aan de vraag om filmpjes met kwpn-ers te plaatsen. http://www.horsus.nl/?p=videos&i=627-gr ... onden-2012 .

Ook werd de vraag gesteld naar achterover hangen. Ik denk dat de oorzaak tweeledig is namelijk 1. Gewoon een ruitersfout in de basis waardoor niet goed in balans gezeten wordt. Hierdoor wordt het natuurlijk ook voor het paard moeilijker om in evenwicht te gaan. 2. Mijn ervaring is met mijn eigen paard dat toen ik de rug had vast gereden ik amper kon doorzitten en dan alleen nog door wat naar achteren te hangen. Op de een of andere manier kon ik dan wel zitten op die rug want als ik recht zat ging ik stuiteren. Nu de rug soepel is en los en sterk kan ik wel in balans zitten en dus rechtop verend op mijn billen. Dus vaste rug zie ik als tweede oorzaak, dit vanuit mijn eigen ervaring van achter over hangen in het verleden.

Ik deel je teleurstelling NOmbrado over het fijn en correct gereden worden van de paarden op dit moment. Maar daar moet ik wel bij zeggen dat ik het zelf ook heel erg moeilijk vind om mijn paard correct en juist te rijden. Ik laat het hier bij want ik heb zo paardrijles waar ik nederig leer van mijn fijne instructeur van al mijn fouten en dat zijn er helaas nog veels te veel .

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 18:10

nombrado schreef:
Gini schreef:

Kan je deze (gebroken) lijn eens even tekenen op de foto? Met Paint is goed hoor.

nee, ben ik niet zo goed in...maar misschien zou jij dat voor me kunnen doen? Misschien kan je dan ook van beide foto's de hoeken van de benen willen tekenen , voor en achterbeen?

Weer een reactie die op mij overkomt of je een hele boel uit je nek l*lt, om discussies op te wekken die er niet zijn. Je komt nooit eens met een echt duidelijke uitleg. Het enige wat je doet is onduidelijke plaatjes plaatsen van spaanse paarden, en plaatjes van andere mensen afkraken. Verder geef je totaal geen duidelijke uitleggen of dingen die er goed of slecht zijn.

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 18:14

ik ben het eens met bovenstaanden. Ik vind dit zelf ook een zeer boeiende discussie maar zie van nombrado geen daadwerkelijke uitleg, behalve enkel in de aanval gaan of zeggen dat anderen geen gelijk hebben. En als ik dan in het profiel kijk, zie ik inderdaad ook niet echt een praktijk ervan. Ik vind het super van een topic te leren, maar nu hoor je alleen maar wat er allemaal niet goed is aan de andere plaatjes, maar ook niet waarom het 1ste filmpje nou wel goed is (ben ik het trouwens niet mee eens, maar dat terzijde).

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 18:34

pien_2010 schreef:
Per ongeluk kwam ik dit topic tegen Nombrado en wat een leuk topic met al die filmpjes en foto’s. Leerzaam.

Inmiddels is me wel duidelijk dat we in de dressuur wereld niet op een lijn liggen van wat we goed vinden en wat niet. Blijkbaar zo trek ik dan de conclusie is het een illusie om objectief goed en fout te kunnen weergeven.

Reagerend op een aantal filmpjes, ik vind filmpje 1 wel correct gereden maar wat gespannen ogen. Vind het wel een hele herrie dus dat het niet gemakkelijk is om zo te rijden moge duidelijk zijn. Wel vind ik het paard prachtig in zijn bespiering en volgens mij betekent dit wel dat het paard in de africhting juist is getraind en dat we dus uitvoeringsfoutjes zien (foutjes, want zelf kan ik dit helemaal niet rijden).

Het filmpje van jury vind ik in dit topic niet thuishoren daar je dressuur wedstrijd op grand prix niveau gaat vergelijken met bitloos rijden thuis.

Zelf vind ik altijd Klimke waar hier een filmpje van is getoond erg mooi en fijn rijden. Dit filmpje is toevallig één van mijn favoriet evenals de ruiter. Ook hier geldt dat het natuurlijk thuis in een oefen sessie wel ietwat gemakkelijker is om je paard ontspannen te laten gaan. Maar hij doet het werkelijk fenomenaal. Wat een klasse ruiter en wat leerzaam om naar te kijken. Bij hem vraag ik me wel eens af wouw als die man had kunnen rijden met het huidige gefokte materiaal vanaf de jeugd van het paard wat zouden we dan zien in de ring?

Het voordeel van de Pre paarden is dat zij volgens mij door hun bouw gemakkelijker kunnen piaferen en passage kunnen uitvoeren. In de wat verruimende gangen hebben ze het daarentegen weer wat moeilijker. Leerzaam om naar te kijken.
Lester kijk ik graag naar omdat het altijd zo vriendelijk gereden en ontspannen oogt.

Charlotte Dujardin heeft mij op de OS met haar kür ontroert. Het leek wel een dans wat ze liet zien. Hier nog een keer de link zodat gelijk tegemoet gekomen wordt aan de vraag om filmpjes met kwpn-ers te plaatsen. http://www.horsus.nl/?p=videos&i=627-gr ... onden-2012 .

Ook werd de vraag gesteld naar achterover hangen. Ik denk dat de oorzaak tweeledig is namelijk 1. Gewoon een ruitersfout in de basis waardoor niet goed in balans gezeten wordt. Hierdoor wordt het natuurlijk ook voor het paard moeilijker om in evenwicht te gaan. 2. Mijn ervaring is met mijn eigen paard dat toen ik de rug had vast gereden ik amper kon doorzitten en dan alleen nog door wat naar achteren te hangen. Op de een of andere manier kon ik dan wel zitten op die rug want als ik recht zat ging ik stuiteren. Nu de rug soepel is en los en sterk kan ik wel in balans zitten en dus rechtop verend op mijn billen. Dus vaste rug zie ik als tweede oorzaak, dit vanuit mijn eigen ervaring van achter over hangen in het verleden.

Ik deel je teleurstelling NOmbrado over het fijn en correct gereden worden van de paarden op dit moment. Maar daar moet ik wel bij zeggen dat ik het zelf ook heel erg moeilijk vind om mijn paard correct en juist te rijden. Ik laat het hier bij want ik heb zo paardrijles waar ik nederig leer van mijn fijne instructeur van al mijn fouten en dat zijn er helaas nog veels te veel .

Mooi filmpje, en zeker fijn gereden. Dank je voor je bijdrage en jou ervaring/mening
Het valt idd niet mee, daar de huidige les zich nauwelijks meer bezig houd met de zit en balans van de ruiter, het onafhankelijk zitten en hoe een paard hoort te gaan.
Paardrijden leren is je leven lang, dat geld voor iedereen en idd ook voor mij ;)
Alleen vind ik het leuk verder de verschillen uit te diepen en dieper in de beweging van de paarden te kijken.

Het is niet voor niets , dat er altijd gezegd wordt dat je je paard voor 200 % voor elkaar moet hebben om goed te kunnen presteren op wedstrijd terrein.

Je hebt gelijk dat de kracht bij de pre in de passage en piaffe ligt (door hun bouw) en juist vaak het mindere in de verruiming van de gangen. Echter de galopchangementen weer met gemak voor elkaar kunnen krijgen
Ook bij de PRE heb je net zo goed te maken met talentvolle en minder talentvolle....net als de KWPN er.

Als je paard zijn rug mee laat veren (welven) kan je inderdaad zitten als een vorst en wordt je eerder 1 met het paard. Dat is dus al de graadmeter.
Maar wie of wat ontspant er eerder, het paard of de ruiter.
Zelf vind ik de ruiter. Als de ruiter in balans en het middelpunt onafhankelijk leert zitten is dit voor een paard makkelijker te volgen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 21:48

nombrado, zou je ons willen vereren met ook een antwoord op onze voorgaande berichten? Dank alvast. :)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 21:52

Gini schreef:
nombrado, zou je ons willen vereren met ook een antwoord op onze voorgaande berichten? Dank alvast. :)

kzou niet weten welke vraag jij hebt gesteld, waar ik dan antwoord op zou moeten geven.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 22:04

Het gebroken lijntje op de foto van Totilas. Zou ik echt fantastisch vinden mocht je dat aan mij uitleggen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 22:13

de nek moet het hoogste punt zijn, en dat is bij Totilas niet het geval.
dan kan er nooit een evenwichtige goed gebalanceerde piaffe uitgevoerd worden.
je ziet tevens een knik bij de lendenen achter het zadel.
zie hier een beter schoolvoorbeeld.
http://eventing-a-gogo.blogspot.nl/2009 ... f-day.html

let dan vooral op de 1e piaffe foto van Karl

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 22:28

Sjongejonge Nombrado, als ontwijken een vak was geweest was jij een pro.

Ik vind de discussie interessant, maar je hebt niet alleen een aantal mensen weggejaagd die een hele heldere kijk op de zaak hadden, je weigert ook nog pertinent dieper in te gaan op het onderwerp en welgemeende en behoorlijk rechtstreekse vragen te beantwoorden. Daarnaast gedraag je je zeer vervelend en arrogant. Zou je ook kunnen stoppen met zo denigrerend mensen op verkeerde spelling/gebruik van termen te pakken? Het lijkt alsof je dit doet omdat je eigenlijk geen flauw idee hebt wat te antwoorden op de vragen die je keer op keer krijgt. Niks mis mee mensen te vragen een bepaalde term uit te leggen, maar laat de sarcastische/geamuseerde toon achterwege aub.

Nogmaals maar op een rijtje:

Yamcha schreef:
nombrado schreef:
Paard wordt gereden in balans,
Hoe dan? Waar zie je dat aan?
zijn eigen kunnen, zonder af te doen en te compenseren in de beweging door de ruiter af gedwongen.
Hoe zie je dat? Waar zie je het aan? Kun je dat zo uitleggen dat wij het ook zien?
En waar zie je dat aan?
Citaat uit het FEI-boek, please? En hoe en waar wordt het niet meer gejureerd? Waarom dan?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 22:45

waarom zou ik iemand die me bestempeld als arrogant en zo negatief doet antwoord geven?
zou jij op deze wijze aangesproken willen worden?
waarom doe je dit dan wel bij een ander.
Nee...op deze manier van vraagstelling en manipulaties ga ik niet in.
voor serieuze open discussie prima (zoals je kunt lezen)

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 22:47

Nou je zou een 10 scoren op ontwijken. Meerdere mensen zouden voor een open discussie antwoord willen op bovenstaande vragen. Maar ik verlaat ook dit topic want dit heet niet eens een discussie.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 22:50

De nek als hoogste punt
In het boek "Verlichte rijkunst" van Heather Moffet staat een interessante nuancering.
Zij beweert dat de regel van de FEI perfect opging voor de sportpaarden van zo'n 30 à 40 jaar geleden. Nu heb je echter veel meer paarden met een 'hengstennek'. Wanneer je met deze paarden het gevoel hebt dat je paard aan de hulpen en ook aan de teugel loopt, lopen ze juist met de valse knik! Dit komt echter door de bouw van het paard die veranderd is. Dus in principe kan een paard ook lopen, met niet de nek als hoogste punt van de hals, en toch eigenlijk correct.

Edit: bovenstaande post overnomen van een andere bokker

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 23:59

nombrado schreef:
waarom zou ik iemand die me bestempeld als arrogant en zo negatief doet antwoord geven?
zou jij op deze wijze aangesproken willen worden?
waarom doe je dit dan wel bij een ander.
Nee...op deze manier van vraagstelling en manipulaties ga ik niet in.
voor serieuze open discussie prima (zoals je kunt lezen)

Wat je zaait moet je oogsten.

En weer worden serieuze vragen ontweken en bewijs je maar weer eens dat jij helemaal geen zin hebt in een discussie, maar dat je alleen je punt wilt maken.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 09:27

ik vond dit best een boeiende discussie. Maar ik ben echt afgehaakt op Nombrardo. Wat flauw om filmpjes van hedendaagse dressuur af te gaan spelen en daat de slechste momenten uit te halen. En daarvan de stills hier te plaatsen. En bij kritische vragen en opmerkingen krijgen mensen alleen maat ontwijkende wedervragen terug.

Dat filmpje uit 1972 was toen helemaal de top. Maar voor nu voldoet datbeeld niet meer. Omdat we willen zien dat een paard de oefeningen uitvoert met correct gebruik van zijn lijf waardoor het beeld van tegenwoordig veel meer gratie en elegantie heeft.

Dat jij dat rijden van nu niet op waarde in weet te schatten weten we inmiddels. Het zou leuk zijn als je ook nog eens beargumenteerd kunt uitleggen waarom jij dat zo ziet. Maar hier blijkt weer eens dat je alleen maar stemming aan het maken ben en een hetze voert tegen de moderne dressuur, op oneigenlijke argemennte.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 09:53

Tja ik heb ook niet zoveel zin om te reageren omdat het gewoon geen zin heeft. Wat je aandraagt wordt weggewuifd.

En wat betreft de nek als hoogste punt, een paard met zo'n kap op zn nek die kan onmogelijk nageeflijk zijn en zijn nek als hoogste punt hebben, dat kan alleen als het hoofd een stuk voor de loodlijn komt en dan klopt het alleen optisch maar zullen de halswervels niet zo staan als jij bedoeld

Mear

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 09:57

Ik moet zeggen dat ik het ook een interessant topic vond, totdat het een hele rare wendig begon te nemen. Het is toch leuker om te discussieren als je ook je punten beargumenteerd? Lijkt mij.. anders heb je toch ook geen discussie..

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 10:37

Ben het helemaal eens met het bovenstaande. Ik was het topic aan het volgen omdat ik hier graag over bijleer. Maar ik ben ook niet meer van plan het nog te volgen. Wat is het nut van een 'discussie' als de helft van de vragen ontweken worden? Het zijn dan nog alle nuttige vragen die ontweken worden..
En zelf geen lijntje kunnen tekenen in paint? Zo moeilijk is dat nu toch ook niet hé...

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-12 13:56

:n Kben er zelf ook klaar mee ;-)
Heb tot nu toe dingen zat aangedragen en beargumenteerd, maar in een discussie zal men ook eigen dingen moeten aandragen.
Deze discussie ben ik op een ander paardenforum gestart. Echter zonder enig aanvallen op de persoon en eigen inbreng hoe men het ziet. Dus we zitten daar zeker niet op 1 lijn. En er is een open discussie met eigen visie
Vreemd dat het daar wel kan, en hier diegene die het topic start aan alle kanten beledigd aangevallen en geprovoceerd wordt. (enkele uitgezonderd)
Er is door mij tot nu toe een bijdrage gedaan, maar als ik dit soort (nietszeggende) aanvallen en niet inhoudelijke boodschappen tegen kom, houd het voor mij op.
Mocht er zelf echt een daadwerkelijke serieuze vraag zijn, dan stelt men die namelijk belangstellend en niet aanvallend.
Maar goed....dat is bokt, lekker anoniem :n
Ik zal alleen op serieuze stukken hier ingaan. Ieder die aanvallend begint hoeft van mij geen reactie te verwachten , maar ook diegene die géén bijdrage zelf leveren (niet zelf willen nadenken??)
En voor diegene die denken een vraag te hebben en deze aanvallend stelt? Wil je wel leren? of ga je meedoen......
Heeft een soort gehalte als pesten in een groep naar 1 persoon.
Nu heb ik gelukkig zelf deze ervaring niet, maar realiseer je wel wat je kán veroorzaken met zon aanval in een groep.
Meelopers heb ik niks aan
zelfdenkende wel

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 14:26

nombrado schreef:
Vreemd dat het daar wel kan, en hier diegene die het topic start aan alle kanten beledigd aangevallen en geprovoceerd wordt. (enkele uitgezonderd)

hmm, ik lees het voornamelijk als advies om eens wat te veranderen aan je "manier van discuseren".
Sommige mensen lezen graag mee om wat te leren, zoals ik. Ook ik heb vragen gelezen (op een normale manier zoals die van Yancha) waar geen antwoord op is gekomen. Ook ik vind dat jammer...
Gezien er meerdere mensen zijn die dit hebben aangeven, zou er misschien wel eens een deel van waar kunnen zijn :)*

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 14:42

nombrado schreef:
:n Kben er zelf ook klaar mee ;-)
Heb tot nu toe dingen zat aangedragen en beargumenteerd, maar in een discussie zal men ook eigen dingen moeten aandragen.
Deze discussie ben ik op een ander paardenforum gestart. Echter zonder enig aanvallen op de persoon en eigen inbreng hoe men het ziet. Dus we zitten daar zeker niet op 1 lijn. En er is een open discussie met eigen visie
Er is door mij tot nu toe een bijdrage gedaan, maar als ik dit soort (nietszeggende) aanvallen en niet inhoudelijke boodschappen tegen kom, houd het voor mij op.
Mocht er zelf echt een daadwerkelijke serieuze vraag zijn, dan stelt men die namelijk belangstellend en niet aanvallend.
Maar goed....dat is bokt, lekker anoniem :n
Ik zal alleen op serieuze stukken hier ingaan. Ieder die aanvallend begint hoeft van mij geen reactie te verwachten , maar ook diegene die géén bijdrage zelf leveren (niet zelf willen nadenken??)
En voor diegene die denken een vraag te hebben en deze aanvallend stelt? Wil je wel leren? of ga je meedoen......
Heeft een soort gehalte als pesten in een groep naar 1 persoon.
Nu heb ik gelukkig zelf deze ervaring niet, maar realiseer je wel wat je kán veroorzaken met zon aanval in een groep.
Meelopers heb ik niks aan
zelfdenkende wel

Nou pesten en aanvallen is een groot woord! Ik vind dat als iemand zo overtuigt is van zijn of haar mening en dit ook zo neerzet ook wel tegen een stootje moet kunnen. Ik heb je niet (bewust) willen aanvallen maar had meer het idee dat ik tegen een muur zat te praten. Mocht het zo overgekomen zijn sorry daarvoor. :(:)