trainen hoeveel dagen per week en hoe intensief?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ruitje

Re: trainen hoeveel dagen per week en hoe intensief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 10:56

Holy Crap, mijn dravers hebben echt een luizenleven in vergelijking met jullie paarden....

Absurd hoevaak sommigen van jullie rijden, bij ons is het zo enorm van belang dat ze 'zin' houden in het werk, hebben jullie niet het idee dat je paard er geen zin meer in heeft na zoveel dagen rijden :) ?

Els_175

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 11:10

Ik heb 2 paarden (M2 en L1) en studeer daarbij. Moet ik wel zeggen dat ik een studie heb met veel zelfstudiedagen erin waardoor ik niet 4 uur hoef te reizen per dag en deze tijd kan stoppen in het paard rijden.

Ik rijdt ze 3 a 4 keer per week dressuurmatig (waarvan 1 a 2 keer intensieve dressuurles en de andere gymnastiek werk), 1 keer per week spring ik met een van twee en ze komen altijd minimaal 1 keer per week buiten (beetje conditie training en "lekker lummelen/ontspannen".
En dan mogen ze iedere maand nog mee op concours.

Het klinkt misschien veel, maar ik merk dat als ze een dagje stil staan ze zich vervelen en vooraan het hekwerk gaan staan vragen om mee te mogen. Ze gaan allebei graag mee!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 11:16

Kinke schreef:
Joslinn schreef:
Het valt me op dat iedereen zoveel rijd. Heel veel geven het paard zo'n 6x in de week beweging. Vind het heel knap dat je dat vol houdt. Ik spreek even voor mezelf, maar ik werk fulltime, heb een huishouden en heb echt mijn 8uurtjes slaap per nacht wel nodig. Ook mijn sociale leven heeft zijn tijd nodig. Ik rij zelf op Z2-niveau en train max 2x per week dressuur, en daarnaast springen/crossen (buiten rijden) en longeren we regelmatig. De ene week rij/train ik meer als een andere keer, ligt eraan hoe druk ik verder ben.
Mijn punt is dus eigenlijk dat ik veel respect heb voor de mensen die echt 6x per week trainen. Maar waar haal je die tijd en energie vandaan als je ook fulltime werkt en naast de paarden ook een sociaal leven wilt hebben?

Ik verbaas me hier ook over. Maar ik denk dat heel veel mensen denken dat je perse zo vaak moet trainen?

Nee, daarom wisselen we ook vaak af met naar buiten, springen en er liggen ook altijd wel een paar balkjes in de bak of een kruisje (om het gezellig te houden). Longeren 1 a 2 x per week, waarbij we dan wat vrijheidsdressuur doen. Wij moeten helaas wel, want geen weidegang. Paddocks zijn er wel, maar dan staat ie ook maar een beetje stil. Ik geloof erg in dagelijks een gelijkmatige hoeveelheid beweging. Moet ook wel want mijn pony is IR en voor hem is beweging echt noodzaak. Wij rijden met zn tweeen, mijn dochter en ik. En dat gaat best.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 00:23

Ik ben met mijn training terug gegaan met intensiviteit
2 of 3x rijden en 2 of 3x longeren
Is dit goed voor een 4.5 jarige merrie?
Longeren is gewoon lekker ontspannen dr rondje laten lopen
Zonder ook maar een hulpteugel eraan
En soms vrijspringen
Balkjes aan de hand lopen etc
Ik merk wel dat nu we minder rijden en meer op de grond bezig zijn ze weer vrolijker is met rijden
Ik merkte aan dr dat ze geen zin meer had dus heb t om gegooid
Onze band is nu ook steeds sterker aan het worden

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 13:28

Mijn paardje is 9jr.
Ik rij ongeveer 4x in de week, hij loopt 1x i.d week privéles met mijn vriendin.
We rijden voorlopig geen wedstrijden maar trainen wel hard.

Op maandag geef ik 30min privéles op hem, meestal zweet hij dan wel een beetje, veel hoeft hij niet te doen in die les. Wordt vantevoren 15min gelongeerd.
Dinsdag rij ik hem meestal niet.
Woensdag heb ik 1 uur les, dan is hij wel doodmoe.
Donderdag rij ik hem soms, meestal 20min lang/laag.
Vrijdag rij ik hem meestal redelijk intensief. (slidings,spins,..)
Zaterdag rij ik hem dan weer rustig, bij goed weer een kort buitenritje.
Zondag rij ik hem soms, niet iedere week. Als ik hem dan rijd, doe ik puur basis, verzameling, ontspanning in alle 3 de gangen. En netjes achterwaarts gaan en dan zit ik er meestal 30/40min op.

Hij wordt dus gemiddeld 4/5x per week gereden, hij heeft sowieso 1 rustdag maar meestal 2 ivm school :)
Er zijn ook dagen bij dat hij een rustdag heeft maar dat ik hem wel ff los laat lopen in de bak.

Nynke_Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 15:09

Ik rijd Syl ongeveer 4-5x per week. :) Eigenlijk altijd dressuur, maar soms buitenritje uitstappen of een kwartiertje rijden, en daarna op buitenrit. Of soms een sprongetje op de manege.
Qua tijd rijd ik meestal 30-50 minuten, vind ik lang genoeg.
Ik oefen meestal wijken, contragalop, figuren. :)

In januari gaan we B starten, dus we rijden wel wedstrijdgericht :)

Twilight1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 13:00

Het verschilt dus wel heel veel wat mensen 'normaal' vinden,
Mijn paard word in maart 5 en is nu anderhalf jaar onder het zadel.
ik heb heel langzaam opgebouwd met advies van mijn fysio,
nu zijn we net begonnen met ons nieuwe schema:
Zo: wedstrijd of bos
ma: na wedstrijd rust, na bos dressuur
di: longeren
wo: dressuur
do: rust
vr: longeren
za: voor wedstrijd dressuur, voor bos springen

(1x in de maand wedstrijd ongeveer)

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 13:07

Ik heb een 8 jarige Fries, hij wordt getraind op M/Z niveau.
Wanneer mogelijk:

3x per week dressuurtraining, waarvan zeker 1 keer in de week les. Soms 2 keer. Duur per training 60 tot 70 minunte incl. in- en uitstappen.
2x per week longeertraning, altijd bijgezet.
1 of 2 keer per week buitenrit of fietstraining.
De dag na een wedstrijd longeer ik altijd, of ga een eind met hem aan de hand stappen.

Hij komt elke dag op de wei. Probeer de traning ook zoveel mogelijk af te wisselen om hem fris in de kop te houden.

rayquaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 12:34

5 jarige paard zo'n 4 tot 5 keer in de week, waarvan een keer een springles.

Kyralicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 17:31

Mijn pony is 13 en we rijden ongeveer 4/5 keer per week, het ligt er heel erg aan hoe mijn werkrooster is en welk seizoen het is. Aangezien wij alleen een buitenbak hebben die heel slecht verlicht is, moet daar ook nog rekening mee gehouden worden.

Ik probeer dressuurmatig rijden en bosritjes rijden zoveel mogelijk af te wisselen, meestal is het 1 dag dressuur, 1 dag bos, 1 dag dressuur en 1 dag bos maar soms ook 2 dagen dressuur 1 dag bos en nog 1 dag dressuur. We zijn niet wedstrijdgericht bezig, maar we willen de basis behouden en we proberen af en toe een paar nieuwe dingen uit. Op het moment zijn we de galop in de buitenbak aan het oefenen, dit is een namelijk een vrij zware bak en hier heeft ze best veel moeite mee. Ook ben ik intensief met mijn eigen houding bezig aangezien die erg netjes is wil ik die niet laten "verslonzen" en wil ik die graag netjes houden.

Als we niet rijden omdat ik te weinig tijd heb die dag door mijn werk, probeer ik een half uurtje grondwerk te doen of gaan we aan de hand in het dorp wandelen.

Verder staat ze 24/7 in de wei en heb ik een blije pony, dat is voor mij namelijk het belangrijkste!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 17:39

met 2 paarden toch een 4 a 5 tal keer in de week
nu vooral dressuur maar als het weer meezit en ik iemand heb die meegaat een buitenrit
in de zomer ook wel eens een sprongetje
mijn ander paard vooral grondwerk en misschien 1x per week rijden maar dat kan soms ook wel eens niet

Minuscuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 21:18

We trainen 3 à 4 keer in de week waarvan we 2x een uur les hebben en als ik voor mezelf rijd, ga ik zolang door als nodig is. Dat kan een kwartiertje rijden zijn maar ook gewoon 40-50 minuutjes dat varieert. Dan heeft hij ook nog 2 daagjes vrij in de week en de rest van de tijd is het gewoon lekker lol hebben en met alleen een halstertje rijden ofzo 15 minuutjes, gewoon een beetje bewegen.

Ik vind het dan ook heel belangrijk dat de paarden fris in het hoofd blijven en zin hebben in hun werk.
Meestal is het ritme wat ik hou 2 dagen trainen/ lekker loswerken en een dag rust waarbij hij of echt helemaal vrij is of we lekker een beetje rond hobbelen of lekker spelen in de bak. Dus dan krijg je eigenlijk het resultaat wat hierboven staat ongeveer haha.

We rijden trouwens ZZ-Licht.

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 21:22

Mijn paard is 19 en heeft kissing spines vandaar dat ik haar dagelijks train om haar rug soepel te houden:

Zondag: longeren (pessoa)
Maandag: rijden
Dinsdag: longeren
Woensdag: dressuur of springles
Donderdag: longeren
Vrijdag:Dressuurles
Zaterdag: wedstrijd of thuis rijden

Eigenlijk ben ik ook wel blij met dit schema ik merk dat mijn paard hierdoor zich beter voelt en altijd lekker los is.

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 02:21

Ik heb een 8 jarige in opbouwende fase, voorheen Z klaar, maar nu zijn we netaan op niveau B voor mijn gevoel (alle knopjes zitten er nog, maar de spieren nog niet). Wat wij nu doen verschilt best extreem elke week, de ene week rij ik heel erg veel buiten voor spieropbouw en dergelijke, de andere week zijn we veel in de bak.

Ik probeer iig alles zo veelzijdig mogelijk voor hem te maken, zodat hij overal plezier in blijft houden

Ik probeer wel zo ongeveer 1 keer in de 2 weken te springen en elke week een keer naar buiten te gaan (staprit, galoptraining, strand, bos of wandelen). Daarnaast af en toe longeren, moet zeggen dat ik daar niet altijd even veel zin in heb, verschilt dan ook hoe we dat doen (touwtjes, longeerhulp, lekker los, dubbele longe). Hij heeft sowieso 1 of 2 dagen rust in de week om te herstellen, dan ga ik of lekker poetsen, of kom ik niet, of maak ik een kleine wandeling door het bos. Hij staat sowieso elke dag de hele dag op het land gelukkig. Daarnaast doen we regelmatig grondwerk, zonder zadel rijden met touwhalstertje, balkjes draven en meer van dat soort dingen om afwisseling te brengen in het werk. Springen verschilt ook altijd heel erg hoe we dat doen, van dressuur met een sprongetje tot een maf parcours in de bak... :)

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 05:02

little_birdy schreef:
oke dus jullie trainen niet elke week iedere dag dan ? en dan intensief?

ik rij hem eerlijk gezegt iedere dag heel intensief

Ooit van overtrainen gehoord? Als je alleen intensief traint gaat de algehele conditie achteruit omdat je weer traint in een dal/(zou herstel moeten zijn). Gelukkig is 90% vd (dressuur) trainingen die wij "intensief" noemen (voor gereden paarden) helemaal niet zo intensief als we denken, dus valt dat overtrainen wel mee.
Als je elke dag zou springen/interval of heuveltraining (dan weet je zeker dat het intensief is) zou doen, zou je hem daadwerkelijk overtrainen.

vickers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 12:20

@Ashley heeft helemaal gelijk.
Als je voor uit gang wil, moet de training niet te zwaar en niet te licht zijn.
In een grafiek moet je opwaarts gaan, dit is niet alleen het lichamelijke aspect maar ook het hoofd moet het aan kunnen.
@Ruitje gaf het al eerder in dit topic aan dat er met de dravers een basis conditie gelegd wordt bij de dravers en van daar uit er 2 dingen heel belangrijk zijn: het paard moet fris in het hoofd blijven en lichamelijk heel blijven. Ongeveer zo'n 15 jaar terug werkten wij al met een hartslagmeter om de intensiteit van een training te bepalen. Dit is per paard verschillend, wil je een mooi schema bedenken (zeker voor de wedstrijd ruiters) gaat dat verder dan een week. Je weet welke wedstrijden je wilt pieken en zoekt daar een ritme in. Dus bv om de week op concours, daar omheen ga je, je training plannen. Een dressurproef vraagt een andere inspanning dan een springconcours. Dit heeft te maken met het vrij komen van energie in het lichaam en of de spieren wel of niet gebruik maken van zuurstof. (aerobe en anaerobe training) Ik vind persoonlijk 4/5 jarig paard die 6 of 7x per week traint veel te zwaar. Het lichaam heeft rust nodig. De lever bv kan zich zelf herstellen dit kan alleen in rust. Mocht er iemand nog verdere interesse hebben kan dit via PB anders wordt het wel een hele lange post :D

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 12:27

Mijn pony is iets ouder dan 3,5( ong 3 jaar en 8-9 maanden).
Hij is ong een half jaar onder het zadel.
We doen 2-3 keer per week een half uurtje, we doen dan rustig aan met veel stap, wat draf en gaan eerdaags wat meer bezig met de galop.
Verder meestal ook 2-3 keer per week wat anders (wandelen, grondwerk, longeren, vrij springen)
Die van mij heeft ook bakken energie, dus hij heeft echt bijna elke dag beweging nodig (gooi hem meestal eerst los). Hij komt wel in de winter elke dag een uur of 7-8 op de paddock en in de zomer in de wei.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 12:35

Ik rijd mijn paard 3 tot 4 x per week 30 tot 45 minuten, wel intensief dressuur, we gaan Z2 starten en trainen op ZZ-L/ZZ-Z nivo.
In april/mei/juni wordt hij wel 5x pw gereden ivm veel wedstrijden.

De rest van de dagen doet hij niets, ja lekker in de wei met zijn maten spelen...+ een keer of 3 per jaar krijgt hij 2 weken verlof.

Ik rijd hem altijd buiten, zo blijft hij lekker fris in de kop en geef hem voldoende tijd om zijn spieren te laten herstellen.
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 05-01-14 12:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 12:40

ruitje schreef:
Holy Crap, mijn dravers hebben echt een luizenleven in vergelijking met jullie paarden....

Absurd hoevaak sommigen van jullie rijden, bij ons is het zo enorm van belang dat ze 'zin' houden in het werk, hebben jullie niet het idee dat je paard er geen zin meer in heeft na zoveel dagen rijden :) ?

Ik schrok er ook van hoor.. paarden die 7 dagen in de week lopen of af en toe een dagje vrij krijgen, mijn merrie had je afgeschoten na de 4e dag...

Voor mijn merrie ziet het er ongeveer zo uit:
Sowieso minimaal 2 dagen in de week vrij,
mijn bijrijdster rijdt in principe 2x in de week en dat zal uitkomen op een half uurtje a 3 kwartier per keer. Dan longeer ik zelf 2x aan de longeerkoorden of ik longeer 1x aan de longeerkoorden en rijd zelf nog 1 dag in de week. Vaak is dat niet langer dan een half uur ivm eigen gezondheid.

Is overigens niet wedstrijdgericht, enige doel wat ik mezelf stel is lange buitenritten maken 's zomers, zo hadden we vorig jaar als doel de paardenvierdaagse rijden.

maar het belangrijkste doel wat ik heb is dat m'n pony het in ieder geval nog leuk vind om te rijden.. ze is nu 6 maar met 6 dagen in de week rijden doe ik d'r echt geen plezier..

love_nelzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 12:41

ruitje schreef:

Ik ben het helemaal eens met deze hierboven!
Zo vaak rijden? Mijn paarden doen in vergelijking ook niet heel veel, ik rij 3 tot 4 keer per week een uur. Ik rij wel redelijk intensief. Maar het paard moet er wel plezier in hebben en we moeten beide wat leren/bereiken. Als ik vaker ga rijden denk ik dat ze er geen zin meer in hebben. Ik vind dat ze nu ook wel genoeg doen.
1x bos
1x springles
1x gewoon les
1x longeren, gewoon rijden, grondwerk en met heel slecht weer sla ik het over (buitenbak)

XxSasjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 12:44

Ik probeer 5x per week 30 minuten te trainen :)

Paardje is 6 :)
Laatst bijgewerkt door XxSasjuhh op 05-01-14 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 12:51

Mijne bijna 5 jarige merrie rijd ik ongeveer 2-3x per week 20 tot 25 minuutjes :)
Verder staat ze lekker buiten en geniet ze van het puppy zijn :D

Regendans

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 12:54

mijn 10 jarige merrie:

1x per week recht richt les, niet heel intensief maar voor haar wel
1x per week gewoon les, wel wat intensiver, veel overgangen enz. voor meer op het achterbeen te krijgen etc, maar heel afwisselent
en de rest van de week veel buiten rijden, los maken is de spieren omdat ik door school gewoon geen tijd voor meer heb.
dat is dan meestal een half uurtje, lessen zijn een uur.

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 12:57

Ik rijd 4 a 5 dagen +/- 45 min met mijn 8 jarige bijrijdmerrie (nu aan het trainen voor de M2). Waarvan dan 1x les, in totaal dan vaak 3 a 4 dagen vrij intensief en 1 a 2 dagen wat los werken/basiswerk. Als ik Anya vaker rijd merk ik ook echt dat t plezier er van af gaat en ze minder loopt dus dat is voor ons zeker geen meerwaarde.

Ik vind 6 a 7 dagen echt veel en al helemaal met een jong paard

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 12:59

3 x per week max 45 minuten ohz, 1 x pw longeren max 30 minuten en de rest vrij. Jong/oud, net zadelmak of wedstrijdgericht. Altijd voldoende gebleken