Paardrijden volgens DIR (Doing it right)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 19:06

germie schreef:
In navolging van DIR-duiken lijkt het er soms op dat we ook maar DIR voor paardrijden moeten invoeren. Dus hier maar eens een korte (en nog niet volledige) samenvatting van DIR voor de omgang van ruiters met paarden. DIR (Doing It Right) is een manier van omgaan en rijden met je paard die eerlijk is naar je paard toe en voor iedereen te doen is.
Het welzijn van het dier is een uitgangspunt. Het africhtingsniveau is niet van belang om volgens DIR te trainen of te rijden.

DIR:
- Geen hulpteugels tijdens de dressuur onder het zadel. Met springen alleen een losse martingaal die niet te strak mag staan. Met dressuur dus geen slof, gogue, martingaal of wat dan ook. Dit is allemaal niet nodig, zelfs niet op een manegepaard. Met longeren mag er gebruik gemaakt worden van een enkele of dubbele longe met een eerlijke hulpteugel waarbij de longeur weet wat hij/zij doet.
- Correct zweep en spoorgebruik.
- Bitloos of een normaal bit. Dit bit mag enkel of dubbelgebroken zijn en in de Z-dressuur mag het gewoon stang en trens zijn. Maar geen waterfordtrensen, tongspelers, rare ribbels enz.
- Passend zadel, hoofdstel, bit en halster. Merk of prijs doet er niet toe, wel of het op het paard past en geschikt is voor de ruiter. Halster wordt expliciet genoemd omdat die op de jukbeenderen wel eens voor schuurplekken zorgen indien ze niet goed passen. Met omdoen van een halster dient hierop gelet te worden. Sperriem niet te strak, neusriem uiteraard ook niet.
- Als ruiter ben je je bewust van je kunde en onkunde. Je kent je zwakke punten en doet je best ze te verbeteren. Je werkt elke training weer aan het ruitergevoel. Indien nodig laat je je corrigeren en bijsturen door een instructeur met oog en verstand van zaken.
- Met de paarden wordt paardvriendelijk omgegaan, dat betekent dat ze elke dag buiten komen, los wel te verstaan. Verder een schone stal en voldoende te eten. Een paard mag paard zijn, en krijgt dus de kans om om te gaan met soortgenoten.

En zo kan het DIR principe verder uitgewerkt te worden.
Moeilijk is dit toch niet?
Waarom zie je dan nog zo veel getrek, sloffen, butsende ruiters , rokers te paard, slecht passende zadels, enz?

Ik zou een boek uitgeven en dik cashen. Echt een gat in de markt dit.. Dan doe ik de doing it wrong methode.. misschien die eerst uitgeven en dan de DIR? Dan krijg je misschien meer fans?

DIW:
- zoveel mogelijk hulpteugels gebruiken, 1 teugel is voor losers. Gewoon slofteugel eraan en trekken maar! Gaat ievanzelf mooi lopen.
- met een zweep ken je je knol voor zn harses meppen en die sporen prik je gewoon in z'n flanken. waarom zou je ze anders gebruiken?
- normale bitten? Wat zijn dat? die enkele trensjes? wat? Stang en trens? nee man, rij gewoon met drie waterfords erin, kun je nog aan elke een andere hulpteugel hangen ook!
- Zadels en hoofdstellen hoeven helemaal niet te passen, gewoon de goedkoopste, is goed voor je portemonnee. drukplekken? nee joh. mijn paard is bont op zijn rug.
- Het ligt nooit aan de ruiter, het ligt altijd aan het paard. Beest hoort maar te luisteren
- Paarden hoeven niet naar buiten, sterker nog, hoeven geen frisse lucht te hebben... Een rookhok is goed genoeg.

Voor de heldere lichten onder ons, bovenstaande is uiteraard uitermate sarcastisch bedoeld. Expres in het absurde getrokken om het punt duidelijk te maken.

Anyhow, even serieus. Ik denk dat het grootste deel van de paardeneigenaren zich wel bewust is van wat er wel en vooral niet goed gaan in de omgang met het paard.
Kan er zelf niet tegen dat mensen denken de regels voor te kunnen schrijven. Wie bepaald wat juist/onjuist gebruik van sporen/zweep is? Waarom is een stang en trens een 'normaal bit' en een waterford (bij wijze van) niet?

Naar mijn idee is er geen "need for"sorry,kom even niet uit mn NL een DIR. ik denk dat iedereen harmonieuze samenwerking nastreeft met zijn/haar paard. En misschien moet men wel fouten maken voordat het lichtje gaat branden. Ik denk dat we niet zo hard moeten zijn en mocht je het ergens fout zien gaan mensen handvatten aanbieden om hun kennis te verbreden maar zeker geen belerende "zo moet het, en niet anders" lijstjes aanbieden. Dat werkt mijn inziens alleen maar averechts.. Maar misschien ben ik wat dat betreft recalcitrant aangelegd.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 19:11

Dakotah schreef:
Zie er anders ook heel veel met hun mobiel in hun hand, op het paard.
Daar heeft bijna niemand moeite mee, al wordt er dan toch ook met maar 1 hand gereden.
Dus i.p.v. een mobiel kan er ook een sigaret in die ene hand.
Beide kan natuurlijk ook, maar wordt iets spannender. ;)

Knots, je zult maar en roken en gebeld worden als je op je paard zit....

WinBinChes

Re: Paardrijden volgens DIR (Doing it right)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 20:13

Ik vind het vooral ernstig dat wij mensen met paarden geen fouten mogen maken in de ogen van de andere mensen met paarden.

Iedereen maakt fouten, het is wat je ermee doet. Problemen komt iedereen tegen, wat ga je ermee doen, hoe los je het op en wie vraag je daarvoor te hulp.

Als er dan iemand zo dapper is om hulp te vragen, menen de mensen met paarden dat die maar even de grond in getrapt moet worden, want je had dit, dit en dit moeten doen, niet dat, dat, dat en dat.

Als we dat eerst eens veranderd kunnen krijgen, komt de rest vanzelf wel.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 20:15

WinBinChes schreef:
Ik vind het vooral ernstig dat wij mensen met paarden geen fouten mogen maken in de ogen van de andere mensen met paarden.

Iedereen maakt fouten, het is wat je ermee doet. Problemen komt iedereen tegen, wat ga je ermee doen, hoe los je het op en wie vraag je daarvoor te hulp.

Als er dan iemand zo dapper is om hulp te vragen, menen de mensen met paarden dat die maar even de grond in getrapt moet worden, want je had dit, dit en dit moeten doen, niet dat, dat, dat en dat.

Wijs gesproken.. .. .. ..
Ben het helemaal met je eens.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 21:26

Alane schreef:
WinBinChes schreef:

Wijs gesproken.. .. .. ..
Ben het helemaal met je eens.

Inderdaad wijs gesproken _/-\o_

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 08:59

Waar ik me tegenwoordig vooral aan erger, is dat je bijna geen vraag meer mag stellen.
Vroeger, als je iets even niet wist, vroeg je aan een ander hoe het moest, en klaar daar was je antwoord.
Als ik soms topics zie hier, waar mensen echt een vrij simpele vraag stellen, worden ze daar afgebrand, waarom ze in vredesnaam een paard hebben, waarom er nog niet 6 keer per week een instructeur op de dam staat, en (bij kleine dingen, waarvan ik denk, och valt wel mee) er nog geen dierenarts is gebeld. Of wat ook.
Tenminste als je een paard/pony hebt.
Als je kinderen hebt mag je kennelijk nog wel gewoon fouten maken, het kind is niet gelijk getraumatiseerd of levensgevaarlijk.
En ook je hond ( tenminste die van ons wel) accepteert wel eens een foutje, evenals mijn pony's.
Zag het toen mijn kinderen baby waren ook al op het consultatieburo, vroeg ik een simpel dingetje, bijv. hoe kan ik het beste het speentje afwennen, o.i.d. onbenulligs, kreeg ik ook gelijk als antwoord, oh daar heb ik wel een cursus voor, zal ik je even inschrijven.
Nee dus, ik wil gewoon een antwoord, geen 10 daagse cursus. En als ik er dan nog echt niet uitkom, dan kijk ik wel eens voor een cursus, heel misschien.

Dahlia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 09:24

Maaike1993, misschien moet je wat beter lezen. Het gaat hier duidelijk over het roken tijdens in of uitstappen. Niet tijdens galop o.i.d. :n
Uitstappen/instappen doe ik ook vaak met 1 hand. Tenzij ik op een bijna ontploffend paard zit dan :D :D Dan vind ik het niet echt handig _O-

Maaike1993 schreef:
Je kunt de sigaret natuurlijk ook in je mond houden en met 2 handen rijden.

Nee dat is slim.. Dát kan juist voor vervelende situaties zorgen.

Dahlia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 09:24

Dakotah schreef:
Waar ik me tegenwoordig vooral aan erger, is dat je bijna geen vraag meer mag stellen.
Vroeger, als je iets even niet wist, vroeg je aan een ander hoe het moest, en klaar daar was je antwoord.
Als ik soms topics zie hier, waar mensen echt een vrij simpele vraag stellen, worden ze daar afgebrand, waarom ze in vredesnaam een paard hebben, waarom er nog niet 6 keer per week een instructeur op de dam staat, en (bij kleine dingen, waarvan ik denk, och valt wel mee) er nog geen dierenarts is gebeld. Of wat ook.
Tenminste als je een paard/pony hebt.
Als je kinderen hebt mag je kennelijk nog wel gewoon fouten maken, het kind is niet gelijk getraumatiseerd of levensgevaarlijk.
En ook je hond ( tenminste die van ons wel) accepteert wel eens een foutje, evenals mijn pony's.
Zag het toen mijn kinderen baby waren ook al op het consultatieburo, vroeg ik een simpel dingetje, bijv. hoe kan ik het beste het speentje afwennen, o.i.d. onbenulligs, kreeg ik ook gelijk als antwoord, oh daar heb ik wel een cursus voor, zal ik je even inschrijven.
Nee dus, ik wil gewoon een antwoord, geen 10 daagse cursus. En als ik er dan nog echt niet uitkom, dan kijk ik wel eens voor een cursus, heel misschien.

Er wordt inderdaad erg vaak overdreven hier :j

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 11:52

Open staan voor informatie. Als je paard anders doet dan anders niet de hele afdeling 'hulp' teugels er aan hangen.
Als er een probleem is kijk naar je paard. Kijk in de ogen van je paard en die verteld je duidelijk wat er is.
Luister naar je paard en mensen om je heen. Sta open voor dingen die je anders kunt doen.
Denk niet alles te weten, iedere dag kun je bijleren.

Maar zoals ik net ook las hier ergens boven. Als hier op bokt een vraag word gesteld bellen ze nog net geen 144..... Iemand weet iets niet en staat dus open en durft het te vragen (vind ik een goede ruiter verzorge enzv) Maar die krijgt bergen ellende over zich heen behalve haar antwoord.
Zo iemand vraagt natuurlijk niet nog eens iets met als resultaat soms meer ellende dan oplossingen.

Niet iedereen is het zelfde en dat hoeft ook niet, en de meenste mensen weten niet beter die denken het goed te doen en voelen zich hier prettig bij.

Ook ik ben veranderd dit durf ik eerlijk te zeggen. Ik ging vroeger lessen op een manege, een paar jaar later kreeg ik mijn eigen pony. Deze ging naar die manege om te beleren. Hij was 'klaar' en ik kreeg hem terug met het advies hem aan een thiedeman te zetten anders zou ik hem niet kunnen houden.
Als 'penny' meisje wist ik niet beter. Nu jaren verder snap ik zelf wel dat het mijn pony toen helemaal nog niet klaar was om in lessen mee te rijden enzv. En die thiedeman? Dat had nooooit gemoeten.
Dit heb ik geleerd door de jaren heen van andere mensen en andere ervaringen.

Toevallig zijn we zelf 2 maand geleden begonnen met mijn fries te beleren. Alles ging super alleen ze gooide steeds haar tong over het bit..... Toen niet gedacht aan een bit met lepels nee... Waarom doet ze dat? Ze kan wel pijn hebben..... Tandarts laten komen en tot die tijd zonder bitje gereden gewoon met halster.... 1 kies moest eruit ze was vollop aan het wisselen dus het advies was het eerste half jaar nog geen bitje in.
Met halster ging super dus waarom zou ik er na een half jaar nog een bitje in hangen?
Inmiddels rijden we bitloos en dit houden we ook zo..... Ook buiten gaat dit prima.

Wat ik ermee wil zeggen soms weten mensen gewoon niet beter maar laten we dan toch gewoon leren van elkaar. En toegeven aan dingen. Niet je trots voorop stellen.