Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
_Esther_87_ schreef:carmenbrum schreef:Hmm.. Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik daarop moet antwoorden...
Wat zou jij met zo'n pony oefenen dan? Gewoon op een stuk gras 20x40 uitzetten? Of niet als bak, maar een groter stuk gras en tempowisselingen ed oefenen?
Wat zou je dan oefenen?
Geeft helemaal niets! Mijn vragen zijn er niet om je te vertellen dat je het niet goed doet hoor. Als jij en je pony er lol in hebben, doe je het namelijk altijd goed!!
Maar als je net iets meer wilt, iets meer echt gaan rijden, dan is het handig als je weet wat je wilt en waarom, en hoe je dat gaat doen. En daarvoor moet je soms eens goed aan het denken worden gezet
Wat ik zelf doe met een jong paard is vooral wenden. De eerste weken heel weinig tempowisselingen, omdat ik het dan al heel knap vind als ze in een min of meer constant tempo fijn voorwaarts kunnen blijven bewegen. Ik denk zelf dat je het erg lastig maakt door metéén al tempowisselingen te willen. Dus maak ik een rechte lijn, een grote volte linksom, een grote volte rechtsom, een rondje over de hoefslag, een diagonaal, eens afwenden, regelmatig de binnenhoefslag....Eigenlijk supersimpel. Na een aantal weken is het paard dan in stap en draf en soms (afhankelijk van zijn balans) ook al in galop fijn in aanleuning en dan ga ik steeds meer overgangen en tempowisselingen rijden. Ook dat doe ik zo simpel mogelijk, niet op een letter ofzo, gewoon rustig voorbereiden en stapje voor stapje.
Eigenlijk 'oefen' ik dus maar heel weinig. Ik zit er meestal ook maar 20-25 minuutjes op, langer heeft weinig zin omdat dan de concentratie achteruit gaat of omdat ze zelfs al iets moe worden. Na een aantal maanden merk ik dan vanzelf dat het gemakkelijker gaat, worden de wendingen eens wat kleiner, kan ik meer spelen met tempo binnen een gang, kan ik overgangen wat sneller achter elkaar maken, kortom je merkt gewoon dat het paard langzaam sterker word. Met nadruk op langzaam, want als je hier rustig je tijd voor neemt blijf je daar echt plezier van houden!
Again: Dat is ongeveer hoe ik het doe. En nee, het moet niet zo, het kan ongetwijfeld ook anders en het is vast ook afhankelijk van wat je met je paard wilt. Enkel mijn ervaring, dus als je er iets aan hebt is dat meegenomen en anders leg je het gewoon naast je neer!
Ook mijn laatste post in dit topic, carmenbrum als je specifiek van mij iets wilt weten, post gerust in deel 3, meelezen doe ik toch welJe mag ook pb-en als je dat fijn vind maar er zijn voldoende anderen hier die je ook kunnen helpen dus dat is misschien een beetje zonde
ArGieVai schreef:@ Nombrado; ze zit indd heel netjes rechtop, maar heeft nog heel weinig balans, kan nog niet zo goed lichtrijden en heeft veel problemen met spanning. Ze heeft de neiging omdat ze het spannend vind al haar spieren aan te spannen waardoor ze heel erg gaat stuiteren, maar zodra ze het weer door heeft doet ze het echt super netjes, helemaal voor nog maar de derde keer te paard!!
Dus wat je eigenlijk zegt is door zelf in het middelpunt te gaan zitten, hem terug te rijden en zijn tempo meer te controleren hij ook minder sterk word van voren en meer kracht gaat krijgen van achter waardoor hij nog minder sterk word en meer in oprichting kan komen? Als ik het goed begrijp?
@ Esther; je hebt indd gelijk over zijn voorbeen, apart om te zien... Dit hangt denk ik zelf samen met mijn zit en een slecht (te krap) zittend zadel (welke overigens inmiddels verkocht is). Ook een minpuntje van mijzelf, en vele andere ruiters denk ik, dat ik indd continu kijk van dit gaat fout en dit gaat fout, ipv positief te gaan kijken naar wat er verbeterd is en ga kijken hoe ik andere dingen kan verbeteren.
Over het loslaten; zodra ik los laat zakt hij mee, en hangt hij alsnog. Dit ook als ik been bijgeef, dan komt hij alleen maar meer in mijn hand. Hoe kan ik dit anders doen waardoor hij dus afleert in mijn hand te hangen? Moet ik daarin strenger zijn voor hem, en duidelijker aangeven dmv ophouding en been elke keer dat hij het doet? Ook al doet hij het een seconde later weer?
shirleyp schreef:Juliaolthof, hete paarden vind ik altijd de fijnste paarden om mee te werkenZe reageren snel en je moet zelf ook heel scherp blijven en goed opletten. Veel succes!
jes_sam schreef:Jeetje wat gaat dit topic snel zeg!
@ Leetje1996; ik vind de eerste foto nogal gespannen. Ze houdt volgens mij haar kaak vast en daardoor haar nekspieren en rugspieren. Daardoor loopt ze daar ook niet lekker aan de teugel. Je ziet nu ook niet de buiging door het lichaam die je daar eigenlijk zou moeten hebben ( ik neem aan dat je op de volte was), ze moet buigen om je binnenbeen en niet op je binnenhand maar dat weet je vast zelf ook wel. . Ik weet niet of ze zich altijd zo aanspant? Ik zou der wat lager en ronder rijden, veel oefeningen meenemen voor de buiging van het lichaam. Kont beetje naar binnen en naar buiten, zo strekken ze spieren in hun lichaam tevens wat schouder voor. Allemaal oefeningen wat weer leidt op een betere buiging. (in ieder geval wat ik heb gemerkt bij mijn paard.)
De tweede foto ziet er al veel beter uit! Je ziet een mooie buiging in de hals, geen knik dacht ik zo te zienToch heb ik hier ook het idee dat ze haar lichaam niet lekker wil buigen om je binnenbeen klopt dit? (Just correct me if I'm wrong
)
Leetje1996 schreef:Ik plaats ook nog even iets van vandaag, na de tip om rechter op te gaan zitten ben ik erop gaan letten. Me merrie begint hengstig te worden dus ze is van alles afgeleid, bijna geen beginnen aan dus xD
[ Afbeelding ]
Hierbij vind ik mezelf te streng met me binnenhand... Wel loopt ze goed actief voor het been, valt al minder op de voorhand, zelf zit ik ook recht op dan de vorige keer, (zie pagina 2 dit topic)
[ Afbeelding ]
Galop foto, hierbij moet ik ervoor zorgen dat ik contact blijf houden met de mond. Verder nog iets rechterop gaan zitten en iets meer op me kont, schouders ook iets meer naar achteren. Paard loopt zoals ik eerder heb gelezen in dit topic (volgens mij) wel vanaf der schoft gebogen.
Hopelijk hebben jullie nog een paar goeie tips voor mijPS: benen ben ik mee bezig gaat alleen niet zo makkelijk
Change3x schreef:Ga met mijn bovenstaander mee! ;D
Heb Change vandaag weer gereden. Meneer had twee dagen stil gestaan dus hij was weer wat vast op de rechthand, maar heb daar geen foto's van. (zijn moeilijke kant, oefenen we onwijs veel op). Heb uiteindelijk niet heel serieus gereden, gewoon wat rondgehobbeld. Ben toch benieuwd wat jullie bokkers er van vinden omdat ik dus helemaal niet goed ben in oordelen.
Wat uitschuiven. Geeft een ontspannen beeld vind ik zelf. Ik stoor me aan mijn rechter handje, die is een beetje spastisch volgens mij, werk er ook aan. Met mijn been druk ik heb wat weg omdat hij wat naar binnen viel.
[ Afbeelding ]
Galopje meepakken. Voelde ook ontspannen, ziet er voor het beeld ook wel zo uit naar mijn idee.
[ Afbeelding ]
Nog een drafje op de linkerhand, mijn been ligt daar helemaal verkeerd & hij kantelt zijn hoofd iets.
[ Afbeelding ]
Ben benieuwd naar jullie mening!
little_birdy schreef:wat een fijn topic
ik ga even kijken wat ik over de 2 bovenstaande kan zeggen
leetje
wat me opvalt is dat het paard wat hoog loopt en de rug wat strak lijkt te houden
ook loopt ze iets op de voorhand,
ze loopt wel lekker actief !
change ik vind de pony fijn lopen,
lijkt actief en neusje mooi op/voor de loodlijn,
je lijkt inderdaad wat scheef te zitten
zijn je beugels wel recht ?
als het mag heb ik ook wat foto's
de eerste foto is van mijn nieuwe bijrijdpaard,
[ Afbeelding ]
ik vind haar hier fijn lopen al mag ze wat meer op de loodlijn lopen ipv erachter,
ikzelf zou mij benen meet terug mogen leggen
dan mijn eigen paard
[ Afbeelding ]
ik vind hem hier ook wat te diep lopen iets achter de loodlijn ,
en hij valt iets op de voorhand,
ik mag rechterop gaan zitten en meer voor me kijken
[ Afbeelding ]
vind hem hier veel te veel op de voorhand vallen en hij is denk ik een beetje aan het hangen,
ikzelf mag meer terug gaan zitten en hem met been beter ondersteunen
ben benieuwt naar jullie mening
little_birdy schreef:dankjewel ja klopt zadel is niet helemaal voor mijn lange benen geschikt helaas,
als ik ooit genoeg geld heb gespaard komt er een zadel dat ook voor mij past
oke wat mij erg opvalt aan jouw houding is dat je je armen wat naar buiten lijkt te draaien klopt dat?
voor de rest vind ik haar heel fijn lopen vooral fijn over de rug heen !!