Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
en mijn streven is inderdaad zoals vivalavida ook al beschreef in frame verzameld aan een losse teugel rondsturen.liljebo schreef:de achterhand goed onder te brengen, maar dat zie ik op de filmpjes niet gebeuren. Ik weet echter dat het kan...
Als beginnetje voor achterbrengen van de achterhand is ontspanning dan wat je volgens mij moet zoeken, naast geconcentreerd werken.
Dan denk ik dus meer in deze richting
http://www.youtube.com/watch?v=myov0KcG ... 1E&index=3
Of op deze (verschillende) manieren
http://www.youtube.com/watch?v=Okjktngf ... ure=relmfu
Maar in principe is het dan nog niet vanzelfsprekend dat het paard de vertaalslag kan maken als er iemand op zit.
liljebo schreef:Lijkt mij overigens heel moeilijk, zeker bij een verreden paard, dus dat zou ik graag eens zien. Wederom puur uit oprechte interesse.
lailapri schreef:mijn ervaring is dat de groep die door je zit heen lopen wat hebben, vaak het zadel oid dat niet past en zonder zadel reageren ze dan prima.
Appelmoes_11 schreef:lailapri schreef:mijn ervaring is dat de groep die door je zit heen lopen wat hebben, vaak het zadel oid dat niet past en zonder zadel reageren ze dan prima.
Het zadel, daar noem je wat... is een hele goede!
Kan het ook niet dat (bijvoorbeeld manegepaarden die veel met beginners lopen) geleerd hebben dat het niks betekent?
lailapri schreef:ze noemen het ook wel aantrekken van het kruis, maar in werkelijkheid is het natuurlijk wel wat ingewikkelder, het komt aan op timing, de juiste spieren aanspannen en toch de balans te behouden. Eigenlijk is het een soort rebalanceren en daarom denk ik dat paarden het een logische/fijne hulp vinden en het snel door hebben, mits ze het kunnen.

lailapri schreef:De halve ophouding kan teven links/recht onafhankelijk van elkaar gegeven worden, afhankelijk welk achterbeen wordt opgetilt.
edit:
Stilstand heb je 4 onafhankelijke benen die je wilt remmen, vanauit stap dus ook schouder schouder heup heup in 4 tellen vrij vlot achter elkaar verzwaren zonder in te zakken.
lailapri schreef:ja ik heb idd ook wel geleerd dat het been hand is, maar aangezien je het dan over ledematen hebt komt de hulp elders vandaan, je romp dus. dan is de vraag als je het daarmee kunt doen en de uitslag been/hand klein is, zou je het dan ook niet kunnen doen zonder teugels in je handen? Ik ben niet snel genoeg voor been hand en wordt dan te grof in mijn hand=onbalans dus laat die hand maar zitten.