Met of zonder sporen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lautje138

Re: Met of zonder sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 20:26

OP het moment rij ik bijna alleen maar buitenritten en heb ik het bij mijn paard niet nodig om een spoortje te dragen. Maar als ik een dressuurtraining doe, dan heb ik wel het liefst een klijn spoortje er bij. Omdat je daarmee soms net een klijn beetje kunt fine tunen met bijvoorbeeld de lengebuigingen. Maar ik zou het zeker niet als strafmiddel gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 20:32

Ik rijd zonder, omdat ik ze niet nodig heb.
Rijd namelijk op een manege , daar zijn veel verschillende paarden, dus ik weet ook niet hoe elk paard daar op reageert enz.

Ik lees trouwens veel :
' ik rijd wel met sporen want dat is hij beter aan het been '
Maar ik dacht altijd dat sporen waren om hulpen te verfijnen in plaats van je paard en vlotter door laten lopen ?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 20:35

Het ligt eraan wat je met beter aan het been bedoelt.
Als je daarmee bedoelt dat je nauwkeuriger je hulpen door kan geven met een spoortje klopt het wel.

OrazioBritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 20:47

ik rijd met spoortjes op mijn eigen paard,
maar op de manege zonder omdat je niet weet hoe een paard/pony erop kan reageren?
/3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 21:04

Citaat:
ik rijd met spoortjes op mijn eigen paard,
maar op de manege zonder omdat je niet weet hoe een paard/pony erop kan reageren?

Als je het tegen mij heb, ik heb ten eerste geen eigen paard, rijd ook nooit met sporen, en inderdaad weer ik niet hoe een pony of paard op sporen reageerd, sommige paarden zijn er iniedergeval niet zo van gediend ,dat weet ik wel , maar welke paarden, geen idee

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 21:07

Tenzij het echt niet anders gaat toch echt zonder. Sowieso alleen voor mensen die ermee om kunnen gaan!
Sporen zijn al snel omgedaan maar is vaak niet nodig. Ik moet toegeven dat ik soms erg last van mijn benen heb en dan pak ik af en toe eens sporen zodat ik niet zo door hoef te duwen om een volte te maken, ik rij immers niet aan de teugel, puur op zit en been. Maar dan nog liever niet. Ik schop wel echt nooit. Maar kinderen zie ik al niet graag met sporen, die kunnen er soms niet echt mee overweg.

Kirov

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 21:02

Ik doe trouwens ook wel eens mn sporen af als ik tijdens het rijden merk dat hij op mijn kuit al heel fijn reageert. Dan heb ik mn sporen niet nodig om de hulpen te verfijnen. Wijken doen mijn paardjes al bij het verplaatsen van mn gewicht. Door mn buitenteugel en binnenbeen erbij te houden zorg ik ervoor dat ie netjes recht blijft (met lichte stelling naar binnen). Zo jammer dat het wijken niet meer hoeft in de M, mn ene paardje kreeg er altijd 8en voor.

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 16:41

ik rij af en toe met sporen..ik geef mijn paard liever 1 keer een goeie hulp met spoortje dan eindeloos zonder spoor blijven duwen zonder resultaat..en omdat ik afwissel is hij nu goed voor het been..en ook qua rijden wissel ik veel..stap..draf..stap..draf..galop..draf enz..dat werk bij mij paard altijd nog het beste om het voorwaarst te houden en te blijven.

sjantje2525

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 19:06

Ik rij zonder sporen, paard reageert altijd op mijn been dus zie het nut van sporen niet zo..

sistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 19:51

Ligt eraan op welk paard ik rij en wat ik ga doen.
Als ik weet van een paard dat hij bijna tot niet op mijn beenhulpen reageert, pak ik sporen, alleen dan wel knopspoortjes. Gewoon om mijn hulp te verfijnen, niets meer niets minder. Als een paard gewoon goed loopt gebruik ik geen sporen en geen zweep. Op buitenrit gebruik ik ook nooit sporen.

Tonidressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 10:07

persoonlijk vind ik dat niemand zijn benen stil genoeg kan houden om met sporen te rijden... Enkel als je ze absoluut muisstil kan houden en op die manier dus ook correct gebruiken, zouden sporen een optie kunnen zijn. Helaas zijn mensen geen robots en zitten we nog op een bewegend dier, dus voor mij geen sporen...

Tessabuddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 10:12

Rij m'n merrie (5 jaar, kan b proef wel lopen) altijd met een klein knopspoortje, die ik extra naar onder trek zodat ik meeral met m'n kuit aandrijf. Gewoon omdat ze er net wat lekkerder op reageert en de zweep niet onnodig wil gebruiken.

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 10:14

Ik rij met (kinder) sporen, omdat mijn paard niet (fijn) met zweep gereden kan worden (nare ervaring in het verleden gemaakt denk ik). In principe blijf ik met de spoor van hem af, maar af en toe heb ik wat ondersteuning nodig :)

TessaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 11:59

Ik rij zelf zonder sporen op mijn paard, gewoon omdat ik ze niet nodig heb. Ik rij qua dressuur ongeveer b, dus ik kan prima zonder.
Als mijn paard niet voldoende aan het been is neem ik er veel liever een zweepje bij.
Op een paard van een vriendin heb ik wel al eens met sporen gereden, omdat dit paard gewoon niet vooruit gaat zonder sporen.
Ik vind het wel erg als een paard alleen nog maar met sporen gereden kan worden, dan ligt de fout toch echt bij de ruiter vind ik.

xojeanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 12:03

Op mijn bijrijdpaardje rij ik altijd zonder, paarden gaan op gegeven moment aan je sporen wennen als je er altijd mee rijd. Maar ik rij 1 keer in de week op manegepaarden en dan rij ik soms wel met sporen, wel hele kleien dopjes, omdat ze dan toch net iets beter op je been reageren, maar dat ligt ook maar aan het paard of ik metof zonder rij!

monacoDJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 14:30

RianneP schreef:
Wat vinden jullie, met of zonder sporen rijden?

waarom rijden jullie met OF zonder sporen?
met welke sporen rijden jullie? en waarom?

sporen moet je zelf weten, het is makkelijker dan eenzweep, maar je moet er wel goed meeomgaan,
ik rij (dat is net iets makklijker) met van die hele kleine knopjes

merrylegs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 19:13

ik rijdt zelden met sporen, vind het ook niet een 'standaard' hulpmiddel, maar iets dat alleen ter verfijning gebruikt moet worden (en bij de meeste paarden ook niet nodig is)

normann_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 17:22

ik rij gelukkig ook zonder sporen. zolang hij zonder sporen gewoon goed naar me luistert doe ik gewoon zonder. kan dat echt niet meer, dan ga ik misschien met sporen proberen maar dan heb ik het natuurlijk eerst even over met mijn instructrice. :) maar gelukkig is het tot nu toe nog niet nodig geweest!

Donatello86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 14:13

Voor iedereen verschillend. Je heb iig een stille beenligging nodig. Naar mijn idee hoef je alleen maar sporen te gebruiken om hulpen te verfijnen ...

Stijn1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 18:50

Ik rij altijd zonde sporen, te gehecht aan mijn paard

_Lobke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 18:54

Ik rijd alleen met lessen en wedstrijden met sporen :)

Bokje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 14:20

Ik rij zonder sporen. Als het paard aan je been is, heb je dat niet nodig vind ik.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 16:10

En als het paard niet aan je been is, doe je iets fout, en ben je naar mijn inziens nog niet klaar om met sporen te rijden.

loempia93

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 16:51

jensvl schreef:
En als het paard niet aan je been is, doe je iets fout, en ben je naar mijn inziens nog niet klaar om met sporen te rijden.

Ben ik het helemaal mee eens.

Ik rijd dus zonder sporen

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 04:49

Mijn eigen paard was toen ik hem kocht absoluut niet aan het been. Hij was trouwens zwaar op alle hulpen. Op 1 week tijd heb ik daar 1 van de lichtste paarden die je kan vinden van gemaakt (eigenlijk op een uur of 2). Ik heb nadien nog enkele paarden met dat probleem verholpen bij de meesten lukt dat op een kwartier. Ik heb er nog geen gehad waarbij het niet lukte binnen enkele ritten. Dat terwijl het paard volgens eigenaars dan toch een moeilijk en zwaar paard was. De meeste paarden reageren op een tweetal uur op hulpen van 50 gram druk. Als ik dat kan, kan iedereen dat. Dus als dat niet lukt zonder sporen, doe je volgens mij iets fout.