jasmijn78 schreef:cherie78 schreef:ls een "dressuurtopper" werkelijk al eeuwen geselecteerd zou zijn, dan waren er alleen maar Barokke rassen in de wedstrijdring
Daar zijn de meningen over verdeeld.... Er staat toevallig in de recente paard en sport een heel artikel over een trainingsstal met barokke paarden die worden begeleid door Arjen Teeuwissen (ex-int gp ruiter). Die verkiest toch duidelijk de reguliere warmbloeden boven barokke. Hij legt in dat artikel precies uit waarom. Barokke rassen hebben pluspunten, maar ook hele duidelijke minpunten als je wilt presteren in de wedstrijdring.
Ik denk dat je mijn antwoord een beetje uit zijn context hebt gehaald.
Ik reageerde op iemand die postte dat mensen het wel gek vinden dat een paard wat eeuwen doorgeselecteerd is voor dressur hogere punten haalt dan een fjord en dat dit gewoon een feit is, dat een paard wat hier al eeuwen voor gefokt is, beter presteert dan een paard wat hier niet voor gefokt is"
Alleen Barokke paarden worden al eeuwen gefokt oa voor hun dressuuraanleg, maar dat werd denk ik niet bedoeld in de bewuste post.
Dat ook barokke paarden plus- en minpunten hebben moge duidelijk zijn.
Het huidige KWPN-paard is pas van de vijfiger/zestiger jaren van de vorige eeuw ontstaan uit kruisingen van gelders/gronings bloed met EV en duits/franse rassen.
Ook in dit huidige KWPN-paard zit veel onderscheid in aanleg.
De "dressuur-toppers" zijn procentueel ook niet zo best vertegenwoordigd.