Alle rassen geaccepteerd houden ontwikkeling ruiter tegen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 22:52

jasmijn78 schreef:
cherie78 schreef:
ls een "dressuurtopper" werkelijk al eeuwen geselecteerd zou zijn, dan waren er alleen maar Barokke rassen in de wedstrijdring

Daar zijn de meningen over verdeeld.... Er staat toevallig in de recente paard en sport een heel artikel over een trainingsstal met barokke paarden die worden begeleid door Arjen Teeuwissen (ex-int gp ruiter). Die verkiest toch duidelijk de reguliere warmbloeden boven barokke. Hij legt in dat artikel precies uit waarom. Barokke rassen hebben pluspunten, maar ook hele duidelijke minpunten als je wilt presteren in de wedstrijdring.

Ik denk dat je mijn antwoord een beetje uit zijn context hebt gehaald.
Ik reageerde op iemand die postte dat mensen het wel gek vinden dat een paard wat eeuwen doorgeselecteerd is voor dressur hogere punten haalt dan een fjord en dat dit gewoon een feit is, dat een paard wat hier al eeuwen voor gefokt is, beter presteert dan een paard wat hier niet voor gefokt is"

Alleen Barokke paarden worden al eeuwen gefokt oa voor hun dressuuraanleg, maar dat werd denk ik niet bedoeld in de bewuste post.
Dat ook barokke paarden plus- en minpunten hebben moge duidelijk zijn.

Het huidige KWPN-paard is pas van de vijfiger/zestiger jaren van de vorige eeuw ontstaan uit kruisingen van gelders/gronings bloed met EV en duits/franse rassen.
Ook in dit huidige KWPN-paard zit veel onderscheid in aanleg.

De "dressuur-toppers" zijn procentueel ook niet zo best vertegenwoordigd.

Sombra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 08:13

jasmijn78 schreef:
hahahatsjoe schreef:
Ook een fjord kan Z2 lopen, als de ruiter maar getalenteerd genoeg is. Er zijn zat ruiters die ook op een goede KWPNer zitten te prutsen, met het ras heeft goed rijden niets te maken.

Hier weer zo'n polariserend voorbeeld. De praktijk is echter dat bij evengoed rijdende ruiters de ruiter met de fjord het gewoon dik aflegt. Want degene met een goed dressuurpaard benaderd het ideaalbeeld gewoon meer. De ruiter met een fjord kan alleen winnen als de ruiter met het goede dressuurpaard heel veel fouten maakt. Helaas is dat nu eenmaal zo. De kwaliteit van je paard is nu eenmaal voor de helft zo belangrijk.

Dat is niet zo. Als je paard op de juiste manier wordt getraind zouden de oefeningen bij een Fjord ook juiste uitgevoerd moeten worden. Dat de uitvoering er wat anders uitziet komt natuurlijk door verschillende factoren. Voornamelijk de bouw, een Fjord is kleiner en breder gebouwd dan een KWPN, dus dan kun je dat niet met elkaar vergelijken.
Wel is het belangrijk dat de jury kan zien of oefeningen zo goed mogelijk uitgevoerd worden ja of nee. En dit weer aan de hand van het Skala. Dan is het niet zo moeilijk de goed gaande paarden er tussenuit te halen. Hoe de uitvoering er uit ziet is natuurlijk belangrijk, het oog wil ook wat en het plaatje verbeterd ook naarmate het paard sterker wordt en de oefening dus beter en constanter kan uitvoeren. Maar het is als jury zijnde ook ontzettend belangrijk te kijken hoe het paard gaat, hoe het gereden wordt. En daar zijn geen fouten van het paard voor nodig maar fouten van de ruiter die het paard laat zien. Dus als mens met een Fjord (wat ook een 'goede kwaliteit' fjord kan zijn) zijnde kun jij niet pas winnen van een KWPN'er als dat paard veel fouten maakt, nee je moet rijtechnisch gewoon veel sterker zijn. Dat wil zeggen dat je paard aankan wat er nu van hem gevraagd wordt en dit dus ook zo goed mogelijk uit kan voeren.
En zo geldt dan ook voor de KWPN'er, en dan uiteindelijk is het om dat te vergelijken met elkaar. Daarom dat een jury beter moet leren kijken en zich niet moet focussen op dat ene plaatje, want dat ziet er bij ieder paard en ieder ras weer verschillend uit. En dat maakt het dat juryleden liever niet naar koudbloeden kijken, omdat de uitvoering anders toont maar dat wil niet zeggen dat de oefeningen niet juist uitgevoerd worden.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 08:35

jasmijn78 schreef:
lailapri schreef:
een proef hoger als z vind ik ookal topsport worden en daar moet je niet willen rijden met een ras dat daar niet voor bestemd is. Ga dan over op shows zodat je de volgende oefeningen kunt aanleren in de mate die het dier aankan.

Een echt goede proef op B of L niveau rijden is al topsport. Tenminste als je geen genoegen neemt met hakken over de sloot-puntjes op piepkleine achterafwedstrijdjes met ieniemienie rubriekjes gejureerd door sinterklaas juryleden die zelf al tig jaar niet meer op een paard hebben gezeten, of zelf ook een trauma hebben dat zij in de sport nooit werden 'gewaardeerd' met hun 'hafje', fjordje, vosje, bontje (of elk ander excuus dat werd aangehaald voor het niet verder doorstromen) en het zelf ook nooit gepresteerd hebben de M1 uit te komen. (M1+1wp is lange tijd de minimale toelatingseis geweest om B/L jury te worden) Ik zal zelf verder nooit de schuld bij een jury neerleggen... Maar na jaren wedstrijden organiseren en rijden ken ik onderhand wel een aantal die in deze categorie vallen.... Bij zulk soort juryleden kan het dus ook in je nadeel werken als je met je jonge getalenteerde dressuurpaard bij hen de ring in rijdt. Gelukkig wordt de spoeling van dit soort juryleden naarmate het niveau toeneemt steeds dunner.

Volgens mij is er nog iemand met een trauma, welliswaar een ander als de meeste bokkers die teveel penny's hebben gelezen in hun jeugd en een beetje zijn blijven hangen in goed paard kan nooit een eerlijke ruiter hebben, maar dit vind ik toch ook wel een hele beschuldiging. Waar moet ik anders mijn puntjes scoren als deze juryleden er niet zijn -O-

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 10:32

jasmijn78 schreef:
De praktijk is echter dat bij evengoed rijdende ruiters de ruiter met de fjord het gewoon dik aflegt. Want degene met een goed dressuurpaard benaderd het ideaalbeeld gewoon meer. De ruiter met een fjord kan alleen winnen als de ruiter met het goede dressuurpaard heel veel fouten maakt. Helaas is dat nu eenmaal zo. De kwaliteit van je paard is nu eenmaal voor de helft zo belangrijk.

Overschot van gelijk.
Maar is dat dan een reden om bepaalde paardenrassen bij voorbaat maar te verbieden?

Nu moet ik wel opmerken dat mij dit vooral een typisch Nederlands "hype" lijkt (gebrek aan beter woord). Tinkers, Fjorden, Haflingers,...dat zie je in België in het algemeen gewoon veel minder in de sport. Die zie je in de recreatie of voor de kar.
Je moet je doel kneden naar het paard, niet het paard naar het doel.

Mariska_28

Re: Alle rassen geaccepteerd houden ontwikkeling ruiter tegen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 10:43

Mijn zus reed een tijd dressurwedstrijden met een tinker van mij. Haar mening was:" Ik doe met een roeiboot mee met een motorbootwedstrijd. Het kan wel, maar het is voor je zelf en het paard moeilijker dan met/voor een meer atletisch gebouwd paard ".

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-12 11:48

Heerlijk al die uit hun verband gerukte qoutes, maar maakt het wel leuker om te reageren.

Mariska_28 schreef:
Mijn zus reed een tijd dressurwedstrijden met een tinker van mij. Haar mening was:" Ik doe met een roeiboot mee met een motorbootwedstrijd. Het kan wel, maar het is voor je zelf en het paard moeilijker dan met/voor een meer atletisch gebouwd paard ".

Ik hou het dan meer op een optimist, versus een Flying Dutchman en voor de echte liefhebber een Star.
(voor de goede orde, dat zijn allemaal zeilboten, allemaal en ik heb het optimistje ;) :+ )

Gini schreef:
jasmijn78 schreef:
De praktijk is echter dat bij evengoed rijdende ruiters de ruiter met de fjord het gewoon dik aflegt. Want degene met een goed dressuurpaard benaderd het ideaalbeeld gewoon meer. De ruiter met een fjord kan alleen winnen als de ruiter met het goede dressuurpaard heel veel fouten maakt. Helaas is dat nu eenmaal zo. De kwaliteit van je paard is nu eenmaal voor de helft zo belangrijk.

Overschot van gelijk.
Maar is dat dan een reden om bepaalde paardenrassen bij voorbaat maar te verbieden?

Nu moet ik wel opmerken dat mij dit vooral een typisch Nederlands "hype" lijkt (gebrek aan beter woord). Tinkers, Fjorden, Haflingers,...dat zie je in België in het algemeen gewoon veel minder in de sport. Die zie je in de recreatie of voor de kar.

Met Jasmijn eens, als goed bewegend paard, laten we zeggen dezelfde ruiter heeft als minder bewegend paard (ongeacht ras)
en deze ruiter op die bepaalde dag, de proeven met beide paarden gelijk rijdt qua correctheid van de oefeningen.
Lijkt het mij niet meer dan logisch dat het beter bewegende paard meer punten heeft, simpelweg omdat deze een mooier beeld geeft
en zeker onderaan bij gangen hoger zou moeten scoren.
Niets mis mee toch? Er zal er 1 moeten winnen en de rest mag aansluiten.

Je moet het doel kneden naar het paard, niet het paard naar het doel.
Maar is het doel de wedstrijden? Of is het doel dressuurmatig je paard verbeteren en dat op wedstrijd proberen bevestigd
(dat het gelukt is, niet de oefeningen uiteraard) te krijgen?
Want ik blijf van mening dat ook een fjord, haflinger, tinker, of welk ras dan ook er baat bij heeft om dressuurmatig
netjes gereden te worden.
Sommige mensen zullen de motivatie om hun paard te verbeteren puur halen uit alleen dat verbeteren,
anderen zullen ook de wedstrijden als motivatie gebruiken.
Denk dat dat geen probleem is, mits wedstrijden geen doel an sich worden, waarbij het paard overvraagd wordt.
(en een paard overvragen kan ook bij een wel dressuur sport gefokt paard.)

jasmijn78 schreef:
Een echt goede proef op B of L niveau rijden is al topsport. Tenminste als je geen genoegen neemt met hakken over de sloot-puntjes op piepkleine achterafwedstrijdjes met ieniemienie rubriekjes gejureerd door sinterklaas juryleden die zelf al tig jaar niet meer op een paard hebben gezeten, of zelf ook een trauma hebben dat zij in de sport nooit werden 'gewaardeerd' met hun 'hafje', fjordje, vosje, bontje (of elk ander excuus dat werd aangehaald voor het niet verder doorstromen) en het zelf ook nooit gepresteerd hebben de M1 uit te komen. (M1+1wp is lange tijd de minimale toelatingseis geweest om B/L jury te worden) Ik zal zelf verder nooit de schuld bij een jury neerleggen... Maar na jaren wedstrijden organiseren en rijden ken ik onderhand wel een aantal die in deze categorie vallen.... Bij zulk soort juryleden kan het dus ook in je nadeel werken als je met je jonge getalenteerde dressuurpaard bij hen de ring in rijdt. Gelukkig wordt de spoeling van dit soort juryleden naarmate het niveau toeneemt steeds dunner.

lailapri schreef:
Volgens mij is er nog iemand met een trauma, welliswaar een ander als de meeste bokkers die teveel penny's hebben gelezen in hun jeugd en een beetje zijn blijven hangen in goed paard kan nooit een eerlijke ruiter hebben, maar dit vind ik toch ook wel een hele beschuldiging. Waar moet ik anders mijn puntjes scoren als deze juryleden er niet zijn -O-

Ach laat die mensen lekker naar hun kleine wedstrijdjes gaan, evenzo als die mensen die achter een bepaald jury lid aanreizen,
of die die pertinent niet willen starten bij dat andere jury lid.
Vallen vanzelf een keer door de mand en diegene die ze het meest voor de gek houden zijn ze zelf.

Overigens vraagje, vroeger als je starte op een selectie wedstrijd dag, reed je ongeacht of je mee reed met de selectie of niet,
allemaal bij dezelfde jury in die rubriek.
Nu viel mijn oog op iets mafs (vroeg me af of dat nieuwe regeling was), namelijk splitsing van de rubriek, met selectie ruiters en niet selectie ruiters,
met ook een andere jury.
Vond dat zeer bijzonder en lichtelijk belachelijk, aangezien het voor een proef niet uitmaakt of je hem gewoon rijdt of selectie.
Kan zijn dat ze het verdeeld hebben omdat er anders te veel deelnemers waren voor 1 jury?
Maar dat was dan ook weer apart, want die jury deed wel verschillende rubrieken van de selectie.
(reiskosten technisch kan ik me daar dan wel weer wat bij voorstellen, want moet van buiten de kring komen.)

Jasmijn krijg dat stukje niet netjes uit de qoutes, maar om dit stukje gaat het.

Sjolvir schreef:
Topsport, maar ja, hoeveel mensen beoefenen er echt topsport?

Topsport is een mentaliteit.... En niet afhankelijk van het niveau waar je op uit komt. En die topsportmentaliteit wordt hier op bokt nog wel eens verkeerd begrepen heb ik wel eens het idee. Ambitie is een vies woord en men lijkt hier altijd voor de 'underdog' te zijn. Er wordt altijd gepolariseerd. Als je een knap paard hebt (waar je misschien jaren voor hebt gespaard) dan zal je wel verwend en arrogant en last but not least; talentloos zijn.

Mij heb je niet horen zeggen dat er wat mis is met ambitie. Heb zelf ook ambities, anders kom je nergens lijkt me?
En of je ambitie nou is, winnen op wedstrijd, of lekker rijden.
Maar met mentaliteit alleen kom je er doorgaans niet (uitzonderingen daargelaten).

Dat is dan weer een polarisatie, want daarom vraag ik me ook af hoeveel mensen er echt topsport beoefenen en wat nou eigenlijk topsport is?
In mijn ogen is een topsporter niet alleen iemand die al het nodige voor zijn sport op zij zet (zonder over lijken te gaan), maar ook iemand die
wel degelijk gezegend is met het nodige talent.
Bij de combinatie heb je eigenlijk pas in huis wat je nodig hebt om hoog te eindigen, bij slechts het hebben van 1 van de 2, ga je problemen krijgen.
En de een zal verder komen dan de ander.
Je kan nog zo hard trainen en qua mentaliteit een topsporter zijn, maar als je geen bal recht terug kan slaan met je tennisracket zul je nooit gezien
worden als topsporter, net zo goed niet als diegene die constant traint voor zijn marathons, maar altijd achteraan eindigd.
Super prestaties voor dat individu, alle lof waard, maar topsporter in de algemene zin van het woord nee.
Terwijl ik misschien wel meer respect heb voor die marathon loper die gewoon uit de liefde voor zijn sport en het lopen keer op keer niet wint,
dan die ene die er ook nog een beloning bij krijgt.

Even voor de goede orde, dit om de discussie te voeren.
Want uiteraard ben ik geen topsporter, maar vind ik mijn fjord dan weer wel een topsporter.
(Hoe tegenstrijdig kan je iets opschrijven in 1 post }> , lang leve de discussie!)
Kortom wat is een topsporter, zou het niet kunnen vertellen, want dan krijg ik in mijn hoofd lijstje met verschillene soorten topsporters.

Maar dat wordt uiteindelijk hele andere discussie, vandaar dat ik opperde daar andere topic over te openen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 12:49

Sjolvir schreef:
Heerlijk al die uit hun verband gerukte qoutes, maar maakt het wel leuker om te reageren.

Gini schreef:
Overschot van gelijk.

Met Jasmijn eens, als goed bewegend paard, laten we zeggen dezelfde ruiter heeft als minder bewegend paard (ongeacht ras)
en deze ruiter op die bepaalde dag, de proeven met beide paarden gelijk rijdt qua correctheid van de oefeningen.
Lijkt het mij niet meer dan logisch dat het beter bewegende paard meer punten heeft, simpelweg omdat deze een mooier beeld geeft
en zeker onderaan bij gangen hoger zou moeten scoren.
Niets mis mee toch? Er zal er 1 moeten winnen en de rest mag aansluiten.

Je moet het doel kneden naar het paard, niet het paard naar het doel.
Maar is het doel de wedstrijden? Of is het doel dressuurmatig je paard verbeteren en dat op wedstrijd proberen bevestigd
(dat het gelukt is, niet de oefeningen uiteraard) te krijgen?
Want ik blijf van mening dat ook een fjord, haflinger, tinker, of welk ras dan ook er baat bij heeft om dressuurmatig
netjes gereden te worden.
Sommige mensen zullen de motivatie om hun paard te verbeteren puur halen uit alleen dat verbeteren,
anderen zullen ook de wedstrijden als motivatie gebruiken.
Denk dat dat geen probleem is, mits wedstrijden geen doel an sich worden, waarbij het paard overvraagd wordt.
(en een paard overvragen kan ook bij een wel dressuur sport gefokt paard.)

Met het gequote stukje van Jasmijn ben ik het ook eens hoor. Anders zou ik niet zeggen 'overschot van gelijk'. ;)

Het doel moet vooraf bepaald worden.
Wanneer het doel dressuurmatig trainen is en voor de leuk op wedstrijd gaan. Dan zie ik eigenlijk geen probleem om dat met eender welk ras te doen.
Wanneer het doel dressuurmatig trainen is en voor de leuk op wedstrijd gaan, maar je wilt toch ook af en toe meedingen naar de prijzen. Dan moet je voor ogen houden dat dat met een Tinker moeilijker wordt.
Wanneer het doel dressuurmatig trainen met grote wedstrijdambitie is en je wilt zo ver mogelijk geraken. Dan is de keuze voor een minder geschikt paardenras niet de slimste weg.

Maar dit vind ik een kwestie van gezond verstand, dit moet voor mij geen regeltje in het dressuurreglement worden.

Een zwaargebouwde Tinker kopen omdat je enkel recreatief wilt rijden, na een aantal jaar toch fanatieke wedstrijdkriebels krijgen en dan op de Tinker foeteren dat die het niet kan (of op de jury, omdat die niet van koudbloeden houdt) is dom, zeer dom. Maar die keuzes zijn de fout van de eigenaar, niet van het paardenras.

Nogmaals moet er daarom een regeltje van gemaakt worden in het dressuurreglement? Moet alles voorgekauwd en afgelijnd worden? Is zelf nadenken er niet meer bij?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 14:11

lailapri schreef:
Volgens mij is er nog iemand met een trauma, welliswaar een ander als de meeste bokkers die teveel penny's hebben gelezen in hun jeugd en een beetje zijn blijven hangen in goed paard kan nooit een eerlijke ruiter hebben, maar dit vind ik toch ook wel een hele beschuldiging. Waar moet ik anders mijn puntjes scoren als deze juryleden er niet zijn

Het is zeker geen trauma, maar ik wil ook de andere kant eens belichten dan de standaard voorbeelden die altijd worden aangehaald. Het blijft een jurysport en je zal altijd een bepaalde mate van subjectiviteit houden. Het blijft op bepaalde momenten ook gewoon een beetje smaak gevoelig. En net als dat een jury verblind kan worden door een prachtig mooi paard en daardoor fouten misschien iets minder aanrekent, kan het ook wel eens de andere kant opwerken. Juist dat de jury voor de 'underdog' valt, omdat die betreffende jury daar weer meer mee heeft, omdat die jury misschien in het verleden zelf als wedstrijdruiter qua paard wat minder bedeeld is geweest oid. En daardoor een soort aversie heeft tegen alles wat er gelikt en met een knap paard rondrijdt. Maar daar wordt nooit over gesproken. En dat gebeurd nu eenmaal ook. Het jurycorps dat op (met name basis) wedstrijden jureert is ook gewoon een afspiegeling van het gemiddelde wat op wedstrijden rijdt.

Wat mij betreft verder geen probleem hoor, want onder aan de streep krijgt iedereen wel wat hem of haar toekomt. De ene keer krijg je eens teveel punten en de andere keer weer iets te weinig. Als je als ruiter progressie maakt ga je dat in de grote lijn wel terug vinden. Dan gaat je gemiddelde score over meerdere proeven echt wel omhoog. Daarom moet je je ook nooit blindstaren op een eenmalig goed resultaat.

Gini schreef:

Ik heb het nooit gehad over verbieden. Ik heb alleen de stelling gedropt dat een kwalitatief minder paard je kan remmen in je ontwikkeling als ruiter. Waar iedereen mee op wedstrijd verschijnt moeten ze vooral zelf weten. Zolang je verwachtingen maar reeel zijn, en daar gaat het imo nog wel eens mis. Omdat het algemene idee lijkt te heersen dat alles maar op instelling en motivatie haalbaar moet zijn en velen lijken te denken dat de aanleg/kwaliteit van een paard er niet toe doet. Dat geeft mij ook het idee dat veel mensen niet goed kijken naar het exterieur van hun paard. Want als je dat goed doet, dan weet je waarom je paard bepaalde dingen juist wel of niet goed kan. En kun je je training daar op aanpassen. Men lijkt eerder een boekje te lezen, en denkt dat dat dat allemaal een op een toepasbaar is en dan succes gegarandeerd. Maar zo werkt het gewoon niet.

Sjolvir schreef:
Ach laat die mensen lekker naar hun kleine wedstrijdjes gaan, evenzo als die mensen die achter een bepaald jury lid aanreizen,
of die die pertinent niet willen starten bij dat andere jury lid.
Vallen vanzelf een keer door de mand en diegene die ze het meest voor de gek houden zijn ze zelf

Ik lig er ook niet wakker van. Ik heb voor mijzelf namelijk een heel andere maatstaf. Maar mijn quote kwam uit een topic met de vraag 'waar de rijkunst gebleven is' en ik stel slechts dat het bovenstaande niet echt bijdraagt aan een goede ontwikkeling van ruiters. Thats all. Het mooie is, en dat had ik ook al aangehaald, is dat paardensport en dressuur niet meer perse voor de elite is. Alles heeft zijn voor-en nadelen. Adelinde Cornelissen is er ook als jantje modaal gekomen. MAAR: zij had wel een getalenteerd paard EN talent EN de juiste mentaliteit.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 15:42

Jasmijn, hoe komt het trouwens, denk je, dat er zoveel mensen kiezen voor een Fjord, Haflinger of Tinker??
Iets wat ik overigens helemaal geen verkeerde ontwikkeling vind, maar dat even terzijde.

Misschien omdat het gros van de mensen moeite heeft met die (soms over-) sensibele paarden.
Zal ook jóuw antwoord zijn wellicht. En omdat ze deze gewoon leuk vinden uiteraard.
Echter, .... de ruiters die "bovenin" rijden, ZZ- en hoger, kunnen óók niet met dit soort paarden omgaan, ook al zal jij dat wel bestrijden. Kijk alleen maar eens naar Gal en Undercover, ....brrrr!
Het is de kwaliteit van de paarden die beoordeeld wordt ÓNDANKS het gehannes van de ruiter!
Fout van de jury en fout van de KNHS, die dat juist stimuleert.
De ruiters zijn níet mee gegroeid met de kwaliteiten van de paarden.
"Leuk" voorbeeld: Coverstory die naar huis gestuurd wordt tijdens de Verrichtingen -als Kampioen zijnde n.b.!!- vanwege: ... aanleuningsproblemen!! Hoe bestaat dat!
Is het een ziekte of zo? Waarom wordt de ruiter er niet af gegooid? Men is niet mee gegroeid met de kwaliteit van de paarden ...! En dit is geen uitzondering. Hoeveel, of liever, hoe weínig horen wij nog van zoveel goeie hengsten? Hoe komt dat toch? Waar is Oscar bijv. gebleven?
Eerst heeft Gal hem verknald, die kon er niets mee (wellicht accepteerde het paard de oprol-methode niet) en toen heeft Diederik nog een poging gedaan. Nog iets van gehoord ...??
En zo zijn er zoveel voorbeelden.

De top- en subtop- kunnen het niet laten zien, een correct gaand paard.
Wil je daar lessen (moet er niet aan denken trouwens) dan begin je vaak met stang en trens én slof en zeg niet dat dat niet waar is.

Weet je wat leuk zou zijn en een goeie test:
Zet deze top- en subtop eens op voor hen onbekende, lekker sensibele paarden -met veel publiek- en dan eens kijken hoe ze het er vanaf brengen. Dán weten we of ze er wat van kunnen. Ik denk dat dat huilen met de pet zal worden.

Het is goed dat velen zich realiseren dat ze niet eens zo'n sensibele wíllen. Dat is zelfkennis en wellicht onvermogen, hetgeen absoluut geen schande is, in tegendeel. Er zijn weinigen die die sensibele paarden de tijd kunnen geven om zich eerst eens te laten ontspannen, lichamelijk en juíst mentaal. Iets wat tegenwoordig bij het gros van wedstrijdrijdend Nederland ontbreekt tot op het hoogste niveau! Dan wordt dat afgedaan als "oh, hij is zo schrikkerig". Geklets, hij is gewoon niet ontspannen mentaal en daardoor niet bij zijn ruiter met zijn aandacht.
Die andere groep ruiters (met Fjorden, Hafl. Tinkers, Friezen) heeft doorgaans meer plezier als de zgn. "betere" ruiters die elke dag vechtend van hun paard afstappen.
Gemakkelijk om dan juist die eerste groep, misschien nog wel de verstandigste, ruiters in een hoek te zetten.

Dressuur beoefen je met álle paarden ten behoeve van hun levensduur.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 18:31

Sombra schreef:
En zo geldt dan ook voor de KWPN'er, en dan uiteindelijk is het om dat te vergelijken met elkaar. Daarom dat een jury beter moet leren kijken en zich niet moet focussen op dat ene plaatje, want dat ziet er bij ieder paard en ieder ras weer verschillend uit. En dat maakt het dat juryleden liever niet naar koudbloeden kijken, omdat de uitvoering anders toont maar dat wil niet zeggen dat de oefeningen niet juist uitgevoerd worden.

De KWPN heeft vaak technisch betere gangen, en dat ze daardoor voor sommige onderdelen meer punten krijgen is helaas gewoon terecht. Daar verdient 'ie toch punten voor? Ben ik nu echt de enige koudbloed ruiter die dat zo ziet?

Maar een jury ziet heus wel of je paardje mooi in takt loopt, goed spoort en actief (dus niet per sé snel) is. Vaak als een koudbloed slechte punten krijgt is dat echt niet omdat hij niet aan het plaatje voldoet, maar juist omdat oefeningen niet juist uitgevoerd worden.

Als je met een koudbloed tussen de KWPNers start, wordt - in ieder geval op B niveau, maar ik heb het ook wel eens in de L gezien - al snel de fout gemaakt om bijv. heel snel te willen rijden, zodat het paard niet sloom oogt, maar daardoor gebeurt het juist dat het paard zijn passen niet meer afmaakt. Natuurlijk geeft de jury daar geen goede punten voor! Hoe vaak zie je niet dat er weer een koudbloedje keihard voorbij dribbelt met allemaal korte pasjes die een middendraf moeten voorstellen? En dan heeft de jury weer niet goed gekeken, want hij ging toch net zo snel als die KWPNers?

Als je met je koudbloedje een nette proef neerzet, rijd je gewoon winst. Er zijn bovendien ook veel KWPN ruiters die hun paard op de voorhand rijden en hem niet mooi in takt hebben lopen, of hem zo in de krul trekken dat hij zijn passen niet afmaakt. Die rijden dan geen nette proef en geen winst.

Naar de jury wijzen vind ik echt te makkelijk. We zouden eens met z'n allen naar onszelf moeten wijzen en kijken wat daar nog allemaal beter kan, dan hadden we het veel te druk om op de jury te mopperen ;)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-12 20:01

Gini, ik zou net zoals jij zeggen, zelf na blijven denken.
Meest gezonde instelling lijkt me.

murphy102 schreef:
Jasmijn, hoe komt het trouwens, denk je, dat er zoveel mensen kiezen voor een Fjord, Haflinger of Tinker??
Iets wat ik overigens helemaal geen verkeerde ontwikkeling vind, maar dat even terzijde.

Misschien omdat het gros van de mensen moeite heeft met die (soms over-) sensibele paarden.
Zal ook jóuw antwoord zijn wellicht. En omdat ze deze gewoon leuk vinden uiteraard.
Echter, .... de ruiters die "bovenin" rijden, ZZ- en hoger, kunnen óók niet met dit soort paarden omgaan, ook al zal jij dat wel bestrijden. Kijk alleen maar eens naar Gal en Undercover, ....brrrr!
Het is de kwaliteit van de paarden die beoordeeld wordt ÓNDANKS het gehannes van de ruiter!
De ruiters zijn níet mee gegroeid met de kwaliteiten van de paarden.
"Leuk" voorbeeld: Coverstory die naar huis gestuurd wordt tijdens de Verrichtingen -als Kampioen zijnde n.b.!!- vanwege: ... aanleuningsproblemen!! Hoe bestaat dat!
Is het een ziekte of zo? Waarom wordt de ruiter er niet af gegooid? Men is niet mee gegroeid met de kwaliteit van de paarden ...! En dit is geen uitzondering. Hoeveel, of liever, hoe weínig horen wij nog van zoveel goeie hengsten? Hoe komt dat toch? Waar is Oscar bijv. gebleven?
Eerst heeft Gal hem verknald, die kon er niets mee (wellicht accepteerde het paard de oprol-methode niet) en toen heeft Diederik nog een poging gedaan. Nog iets van gehoord ...??
En zo zijn er zoveel voorbeelden.

De top- en subtop- kunnen het niet laten zien, een correct gaand paard.
Wil je daar lessen (moet er niet aan denken trouwens) dan begin je vaak met stang en trens én slof en zeg niet dat dat niet waar is.

Weet je wat leuk zou zijn en een goeie test:
Zet deze top- en subtop eens op voor hen onbekende, lekker sensibele paarden -met veel publiek- en dan eens kijken hoe ze het er vanaf brengen. Dán weten we of ze er wat van kunnen. Ik denk dat dat huilen met de pet zal worden.

Het is goed dat velen zich realiseren dat ze niet eens zo'n sensibele wíllen. Dat is zelfkennis en wellicht onvermogen, hetgeen absoluut geen schande is, in tegendeel. Er zijn weinigen die die sensibele paarden de tijd kunnen geven om zich eerst eens te laten ontspannen, lichamelijk en juíst mentaal. Iets wat tegenwoordig bij het gros van wedstrijdrijdend Nederland ontbreekt tot op het hoogste niveau! Dan wordt dat afgedaan als "oh, hij is zo schrikkerig". Geklets, hij is gewoon niet ontspannen mentaal en daardoor niet bij zijn ruiter met zijn aandacht.
Die andere groep ruiters (met Fjorden, Hafl. Tinkers, Friezen) heeft doorgaans meer plezier als de zgn. "betere" ruiters die elke dag vechtend van hun paard afstappen.
Gemakkelijk om dan juist die eerste groep, misschien nog wel de verstandigste, ruiters in een hoek te zetten.

In mijn geval niet echt keuze geweest, maar beste toeval dat me ooit is overkomen.
En ja, ik heb wel eens op het punt gestaan mijn beige gelukkie weg te doen... (niet verkoop overigens, maar terug naar eigenaar)
Om ja, de wedstrijd ambities, maar gelukkig heb ik mijn beige gelukkie nog, ben dat simpele diertje dankbaar voor alles wat ze
met geleerd heeft en voor me gedaan heeft.
Een echt sensibel paard is denk ik niets voor mij, hoewel ik prima met AV hengst uit de voeten kon en om die reden dacht
dat ik een fjord niets zou vinden (behalve deze, want die kende ik al, als pretletter.)

Het niet sensibele is in mijn geval overigens wel noodzaak qua stal waar ik nu sta.

Waarom kiezen mensen voor een ras, geen idee.... Uiterlijk? Karakter? Talent?
Bij mij stond in lijstje eigenlijk.
Cool maar wel werkwillig, veelzijdig, groot, sterk achterbeen, goed kunnen lopen, goede bouw, fijn te rijden etc.
En waar kom ik vervolgens weer eens mee thuis? Niet geheel dat..... maar wel bij me passend durf ik te beweren.

Helaas zijn er nog steeds mensen die minder mazzel hebben en thuis komen met het verkeerde paard (ongeacht het ras).
Ik denk even aan het topic van beginner die hele al haar hele leven lastige fjord had gekocht.
Dat is niet het paard voor een beginner, dat is er 1 voor een gevorderde ruiter en zelfs die zullen hun handen vol hebben aan heropvoeden.
Uiteraard foute paard gekocht, bijzonder vervelend voor eigenaar en het paard (dat al meerdere eigenaren had gehad).
En ik ken meer fjorden die "lastig" zijn en om die reden weg moeten.
(denk overigens dat uiteindelijk dat lastig nog wel meevalt, maar inrijden, doorrijden en goed les nemen is helaas in deze
catagorie eigenaren ook niet altijd vanzelfsprekend, vandaar dat ik vind dat een bostuffer ook een dressuurmatige basis moet hebben.)
Wat natuurlijk ook generaliserend is, want er zijn er ook zat die netjes kunnen rijden, fanatiek goed les nemen en netjes opgeleid paard hebben.
Toch durf ik te beweren, dat de meest ruiters van type tinker, fjord, haflinger paarden niet meteen dit ras kiezen om hun dressuur
ambities, meer om hun overige ambities, lekker buitenrijden, lekker tutten, lekker alles doen en genieten.
(Heeft mijn jaarling nou net de pech wel recreatie ras te zijn, maar als ik tegen die tijd de dressuur niet zat ben (zal wel niet, want
vind ik te belangrijk) moet die er toch ook echt aan geloven.)

Denk wel dat als je weet dat je geen topruiter bent je een niet te kwalijk nemend niet te sensibel paard moet aanschaffen, hoeft
geen koudbloed of zo te zijn, zijn er ook tussen de KWPNers wel te vinden.

Mijn pretletter...toen ze jong was..kuur op muziek haalt tot op heden (hier was ze trouwens 5 had ik haar half jaar op stal staan) het blije in haar boven.
(lees, dan heb ik echt mijn handen vol) Die van mij is door het stamboek dat ook als "te druk" bestempeld en haar veulen wordt er 1 waar
ik volgens hun mijn handen vol aan krijg. (geloof ik ook wel, maar het is wel een fijn dier!)
http://www.mijnalbum.nl/Foto-7YXPPEPS.jpg

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 11:56

murphy102 schreef:

Ehhh? Vanwege die punky manen? Een mooi gouden kleurtje? Mooie sokken? Sober ras, dus niet te duur in onderhoud? Niet te groot, dus goed te bestijgen voor de wat strammere en kleinere onder ons? Niet te sensibel, dus goed te rijden voor de niet-zo-handigen onder ons? Kan op zondag ook voor het karretje? Zowel kind, ma als oma kan er een rondje op tuffen? Verder overigens allemaal heel legitime redenen om voor zo'n dier te kiezen hoor! Als ik mijn doelstellingen op latere leeftijd nog eens ga verleggen naar puur en alleen buitenrijden, strand en bosritjes, sluit ik ook niet uit dat er bij mij ooit nog eens zo'n dier op stal komt. :D

murphy102 schreef:
Echter, .... de ruiters die "bovenin" rijden, ZZ- en hoger, kunnen óók niet met dit soort paarden omgaan, ook al zal jij dat wel bestrijden.

Dat moeten ze ook helemaal niet willen... Als de ambities van de ruiter hoger liggen dan de capaciteiten van het paard, dan is het paard de dupe. En de ruiter wordt ook niet gelukkig.

murphy102 schreef:

Ja ja.... De (semi/top)ruiters kunnen er niets van... juryleden snappen er niets van.... KNHS snapt er niets van.... Anky, Edward en Sjef zijn de duivel in eigen persoon... :O

Ik ben een paar maanden afwezig geweest op bokt, maar er is nog steeds weinig veranderd. Toch vind ik het best knap dat je in elk topic, waar het ook over gaat, steeds weel met dezelfde riedel weet aan te komen. Het getuigd wel van volharding en discipline, wat ook een kwaliteit kan zijn. :+ :D

murphy102 schreef:
Het is goed dat velen zich realiseren dat ze niet eens zo'n sensibele wíllen. Dat is zelfkennis en wellicht onvermogen, hetgeen absoluut geen schande is, in tegendeel.

Klopt helemaal! Alleen zelfkennis is ook je realiseren dat je met een andersoortig paard niet altijd dezelfde doelstellingen kunt behalen.

murphy102 schreef:

Ja en dat is natuurlijk ook zo.... Degene die een paard zoeken die past bij hun ambities (en spreek vooral niet uit DAT je ambities hebt) kunnen per definitie niet rijden, hebben geen plezier, zijn verwend en arrogant en halen hun oranje lintjes obv het papier van hun paard |o

En als je dan als 'ambitieuze' ruiter ook nog zo naief bent dat je ruiters die goed presteren in de ring inspirerend vindt, en niet je licht op wilt steken bij een anonieme dressuur-criticus op bokt die nog nooit iets van zichzelf OP een paard heeft laten zien, dan heb je het natuurlijk helemaal verkeerd begrepen -O-

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 18:04

jasmijn78 schreef:
murphy102 schreef:
Het is goed dat velen zich realiseren dat ze niet eens zo'n sensibele wíllen. Dat is zelfkennis en wellicht onvermogen, hetgeen absoluut geen schande is, in tegendeel.

Klopt helemaal! Alleen zelfkennis is ook je realiseren dat je met een andersoortig paard niet altijd dezelfde doelstellingen kunt behalen.

Volgens mij is gebrek aan zelfkennis het grootste probleem wat ruiters tegen houd in hun ontwikkeling... Metname het zelf overschatting is een groot probleem.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 18:55

jasmijn78 schreef:
murphy102 schreef:

fransje23 schreef:
Volgens mij is gebrek aan zelfkennis het grootste probleem wat ruiters tegen houd in hun ontwikkeling... Metname het zelf overschatting is een groot probleem.

En dat is dan weer onafhankelijk het ras dat ze berijden. ;) :+

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 19:10

Sjolvir schreef:

:j

Maar ik denk werkelijk dat als mensen een paard kopen dat goed bij hun ervaring en plannen past mens en paard zich beter ontwikkelen.

Als je een beetje zelfkennis hebt zal je bij een pref met mindere punten ook niet naar de jury wijzen. Je weet dan je zwakke en sterke punten.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 19:28

fransje23 schreef:
Sjolvir schreef:

:j

Maar ik denk werkelijk dat als mensen een paard kopen dat goed bij hun ervaring en plannen past mens e paard zich beter ontwikkelen.

Weet ik wel zeker, net zoals jij, maar je mag allang blij zijn als sommigen met een paard thuis komen dat enigzins bij ze past.
En dat ze er niet binnen de kortste keren mee verongelukken.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 09:12

Sjolvir... je noemt een goeie.

Mbt de titel. Misschien zou je beter doen aan het uitsluiten van bepaalde ruiters in de wedstrijden, dan bepaalde rassen?

Ik zal dit even trachten uit te leggen...
Ik rij zelf al heel erg lang geen wedstrijden, maar ga nog wel regelmatig kijken, vanwege wedstrijdminnende familie/kennissen.
Wat is veelvuldig zie is ruiters die de schuld van gebrek aan eigen kennis en kunde, neerleggen bij het paard (en jury)
Daarnaast zie ik ook veel mensen die een paard hebben wat niet geschikt is voor hun doel, wat tot een heleboel (paarden)leed leidt.

Het komt op mij over als een hype. Dressuur MOET.
Ik heb altijd 'in de paarden' gezeten, maar stam uit het antieke tijdperk waarin internet nog geen gemeengoed was en je bij de plaatselijke vereniging of manege reedt. (ik heb beiden gedaan)
Daar had je goede en minder goede instructeurs, en je probeerde voor jezelf te bepalen waar je het best mee gebaat was, binnen de mogelijkheden die je had.

Na een tijdje eruit te zijn geweest, heb ik weer paarden, zit ik inmiddels alweer een aantal jaren op bokt.
En tegenwoordig MOET je dressuur doen, rechtrichten e.d. want anders overkomt je paard de meest gruwelijke dingen. (ik ben zelf bosruiter, heb paarden puur voor de hobby en doe agility met hen)

Om bang van te worden...

Maar het wordt niet alleen geschreven... opeens MOET dressuur ook met ieder paard kunnen.
Kijk... als iemand een Belg koopt en samen met die Belg plezier heeft aan het werk in de bak en wat wedstrijdjes te rijden terwijl de ruiter een goed oog heeft voor de beperkingen van die Belg en ze daadwerkelijk met hart en ziel accepteert, en die Belg er lol in heeft, zie ik geen bezwaar.

Maar hoeveel topics alleen al op bokt kom je tegen waarbij je overduidelijk proeft dat het paard er geen hol aan vindt om in de bak rondjes te draaien en alle middelen moeten worden aangevoerd om dat toch gedaan te krijgen want DRESSUUR IS ER VOOR HET PAARD en dat MOET, want anders.... wordt hij scheef, loopt zich kapot etc.
Maar kun je dan nog wel zeggen dat dressuur er voor het paard is? Is het kiezen voor iets waar dat paard voor is gemaakt/wel plezier aan heeft dan niet veel eerlijker en echt voor het paard?

Ik heb eerlijk gezegd wat moeite met het 'moeten' en met het feit dat paarden steeds minder gewaardeerd lijken te worden om hun sterke kanten. Ik denk dat je ze daarmee tekort doet.

Ik vind dat bij de aanschaf van een paard te weinig wordt gekeken naar de sterke kanten van dat paard en of deze wel passen bij de ambities/voorkeuren van de ruiter en diens kennis.

En ja... ook ik heb ambities en heb dat toch wel dergelijk laten meespelen bij mijn keuze voor de paarden (ok mijn man koos wat minder voor de hand liggend als beginner een onder het zadel onbeleerde koudbloeddraver, maar is daar nog steeds gelukkig mee) Ik wil veilig iedere situatie in het bos het hoofd kunnen bieden en mijn paard zover krijgen dat ik ieder ander paard als handpaard kan meenemen; dat mijn paarden hier perfect luisteren naar een minimale hulp en verder op eigen benen lopen.
Daarvoor rijdt ik buiten (in rustig tempo) en daarvoor werk ik aan de hand, zowel in de wei als buiten, met 1 of 2 paarden tegenlijk, om te trainen op gehoorzaamheid en daarvoor werk ik ook in de wei, maar dan niet dressuurmatig (behalve dan western-trail les ) maar puur met obstakels. (voor een merrie hier de enige manier waarop je haar met werk in de wei te vriend houdt.)

Mijn eigen merrie heb ik nog niet lang; 1 jaar. Ze is voorheen met waardeloos zadel gereden,was net een tank en reed inderdaad in travers door het bos. Ik heb dus ook door het vele 'MOETEN' hier gedacht dat dressuurmatig absoluut nodig was, maar gelukkig, voordat ik mijn paard wat hier erg boos van werd te veel ging pesten, beseft dat je genuanceerder moet zijn.

Ik heb inmiddels geleerd dat juist door de training op lichte hulpen ik steeds meer haar hoofd met rust kan laten, waardoor ze vanzelf rechter gaat lopen en beetje voor beetje meer gaat ontspannen in de rug. We zijn er nog niet, maar dit werkt wel op een manier waarop ze zich zelf goed voelt. Daarnaast doe ik gewoon rek en strek oefeningen als een soort pilates om haar lijf wat op te rekken en ook dat doet ze graag (jah duh... ik werk dan met voerbeloning)-

Ik kan mij eigenlijk niet zo goed voorstellen dat dit slecht voor haar is, omdat ik geen rechtrichtoefeningen meer aan de hand doe, noch dressuur ga rijden (wat ik dan op eigen houtje zou moeten doen of met een schriftelijke cursus, gezien hier niemand is die les geeft op een manier waarop ik mij zou kunnen vinden en die hier zou passen-vandaar dat ik ook voor trailles kies, omdat er dan wel op mij wordt gelet en omdat het bij mijn doel past)

Over de drafsport: Hier draven niet alleen warmbloeddravers, maar is ook de koudbloeddraverij erg populair, net als de draverij met shetlanders en Gottlandrus.
Overigens is de koudbloeddraver ook een specifiek ras hier, gefokt voor dat doel, net als de specifiek gebouwde shetlanders die hier voor de draf worden ingezet. Bij de Gottlandrus zal ook de bouw en afkomst geschikt moeten zijn, maar hoe dat precies zit, weet ik niet.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 09:58

liljebo schreef:
Ik heb dus ook door het vele 'MOETEN' hier gedacht dat dressuurmatig absoluut nodig was, maar gelukkig, voordat ik mijn paard wat hier erg boos van werd te veel ging pesten, beseft dat je genuanceerder moet zijn.

Ik heb inmiddels geleerd dat juist door de training op lichte hulpen ik steeds meer haar hoofd met rust kan laten, waardoor ze vanzelf rechter gaat lopen en beetje voor beetje meer gaat ontspannen in de rug. We zijn er nog niet, maar dit werkt wel op een manier waarop ze zich zelf goed voelt. Daarnaast doe ik gewoon rek en strek oefeningen als een soort pilates om haar lijf wat op te rekken en ook dat doet ze graag

Is dit niet nu juist dressuur wat je hier omschrijft, Liljebo?
Het lijkt me dat je het juist heel netjes doet, zeker vwb het doel waar jíj je paard voor hebt.
Dit is toch ook gymnastiseren, zónder dat je je paard dwingt aan de voorkant om de hoofd-hals-houding naar beneden te forceren.
Ik denk dat daar een groot misverstand ligt vwb de betekenis van dressuur, want dan wordt het inderdaad "MOETEN", hetgeen m.i. niets met dressuur te maken heeft.
Want iets wat niet ontspannen is laat zich ook niet gymnastiseren.
Daarom ook mijn afkeer van wat je tegenwoordig allemaal ziet.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 10:36

liljebo schreef:
En tegenwoordig MOET je dressuur doen, rechtrichten e.d. want anders overkomt je paard de meest gruwelijke dingen. (ik ben zelf bosruiter, heb paarden puur voor de hobby en doe agility met hen)

Ik vind dat dat ook zwaar overtrokken wordt. Ik denk dat veel paarden die enigzins gezond zijn van lijf en leden juist helemaal niet slijten als je er geen dressuur mee doet, maar er gewoon lekker buitenritten mee maakt. Tenzij je een paard hebt dat zo in de kreukels zit... Maar dan moet je je ook afvragen of je uberhaupt dat dier als een rijdier zou moeten gebruiken.

Ik denk, weet zelfs wel zeker, dat menig, door verkeerde dressuurtraining gereden paarden, ontzettend zouden opknappen van lekker ongecompliceerde buitenritten (met een ruiter die ze niet in de weg zit) Daar kan geen 'rechtrichtgoeroe' tegenop.

liljebo schreef:
Ik heb eerlijk gezegd wat moeite met het 'moeten' en met het feit dat paarden steeds minder gewaardeerd lijken te worden om hun sterke kanten. Ik denk dat je ze daarmee tekort doet.

He-le-maal mee eens :D Maar als je dan voorzichtig probeert te stellen dat sommige rassen (wellicht een uitzondering daargelaten) toch zo hun beperkingen hebben in de dressuur wordt je afgeschoten.

Ik vind bovenal dat je een paard in zijn waarde moet laten. Iedereen vindt het wel logisch dat je een fries geen Z parcours voor moet zetten. Met dressuur is natuurlijk wel een groter grijs gebied, en een heleboel paarden waarmee het kan, maar het wellicht niet overhoudt.

Ik wordt ook altijd doodmoe van die dooddoener: de dressuur is er voor het paard. Nee, het is er voor ons. Omdat wij ervoor kiezen om er op te gaan zitten.

liljebo schreef:
Is het kiezen voor iets waar dat paard voor is gemaakt/wel plezier aan heeft dan niet veel eerlijker en echt voor het paard?

Ik denk dat wij het over het antwoord wel eens zijn. Maar zodra je dit ter discussie stelt, krijg je meteen van die calimero-reacties als: ja-maar het is niet eerlijk om bepaalde rassen uit te sluiten van wedstrijden (wie had het daar over?) of: ja-maar ruiters op zus-of zo ras hebben tenminste wel plezier (hoezo? Het lijkt mij toch logischer dat plezier voor zowel paard als ruiter optimaal is als beide de aanleg en capaciteiten hebben voor het door de ruiter gestelde doel) en on-top-off-the-bill krijgt de dressuurmuts met de dressuurgefokte kwpn-er er weer van langs (talentloos, verwend, niet lief voor het paard etc.)

Altijd komen dezelfde stereotypen weer voor bij: De 'underdog': de recreatieve ruiter met het goedkope/andersoortige paard die over ontzettend veel talent, paardenkennis. Rijdt bij voorkeur bit-spoor ijzer en dekenloos. Heeft rechtrichten tot een kunst verheven. En heeft ook zichzelf vaak ten doel gesteld het mishandelde-getraumatiseerde paard weer te revalideren. Als ze aan wedstrijden mee doen, dan hebben ze zich tot doel gesteld te bewijzen dat het met ... paard ook kan. En slaan ze zichzelf op de borst als ze weliswaar zonder prijzen en punten huiswaarts keren, ze WEL de enige op het losrijterrein waren die niet aan de teugels liepen te trekken...

OF: de verwende dressuurmuts die haar paard als een ding ziet om lintjes mee te winnen. Voor wie het een wegwerpartikel is. Die talentloos en verwend is. Behaalde prijzen en klasseringen zijn puur te danken aan het papier van het paard en natuurlijk de jury's die er niets van snappen. Is bij voorkeur behangen met alles wat van ijzer kan zijn. Trekt, slaat en schreeut naar haar paard. Heeft geen idee wat rijkunst in zou moeten houden. En heeft posters van Anky en van Totilas met Edward boven haar bed hangen.

Iets anders lijkt er niet te zijn....

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 11:31

liljebo schreef:
Is het kiezen voor iets waar dat paard voor is gemaakt/wel plezier aan heeft dan niet veel eerlijker en echt voor het paard?

Dan ben ik snel klaar, die van mij zijn het gelukkigst en hebben het meeste plezier als ze met zijn allen in de wei staan.
Kan ik me verder alle kosten en moeite besparen en met picknick kleedje erbij gaan zitten.

Ben wel van mening dat als je zo nodig op een paard moet gaan zitten (ja, ben zelf ook schuldig),
dat je dan in jezelf moet investeren om het paard zo min mogelijk in de weg te zitten.
Wat niet betekend dat je dagelijks in de bak moet gaan ploeteren.
(dan was ik er ook allang klaar mee geweest, als het ploeteren zou zijn!)

Dressuur MOET LEUK zijn voor paard en ruiter! Dat is vooral wat ik mis bij sommige combinaties.
Harmonie, dat mis ik vaak en dan mag er best hier en daar wat aan mankeren, als er maar harmonie is.

Duidelijk geval van geen harmonie, oorzaak de ruiter, ongacht het paard.
Meisje die toevallig toendertijd ook op een koudbloed reed, wel eens bijna van d'r paard getrokken
en door de bak willen schoppen!
koudbloed is weg... heeft nu KWPNer... kind niet veranderd, dus wil haar nog steeds van het paard trekken, door de bak
schoppen en mijn advies is nog steeds zoek andere hobby.

Paard in zijn waarde laten, tja, wat is dat?
Als iets soort van komt aanwaaien en niet meer oefening en training kost dan andere combinaties, moet je dan niet gaan dressuren?
Is dat dan niet een paard in zijn waarde laten?
Heb het niet over de ploeteraars, al dan niet voorzien van een goed paard.

Dressuur is er in mijn beleving voor het paard omdat het de bewust wording van de ruiter bevorderd,
waarbij dressuur in mijn mening (stond ook al ergens eerder in dit topic geloof ik) ook in het bos gereden kan worden.
Want dan hebben we het denk ik geen van allen over passage en piaffe, maar gewoon lekker ontspannen,
met een niet overdwars lopend paard, dat lekker actief is, met niet in de weg zittende ruiter die niet aan een
bit hoeft te hangen. Dat is al dressuur in mijn ogen en voor sommige doelen meer dan genoeg.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 11:55

liljebo schreef:
Na een tijdje eruit te zijn geweest, heb ik weer paarden, zit ik inmiddels alweer een aantal jaren op bokt.

Om bang van te worden...

Maar het wordt niet alleen geschreven... opeens MOET dressuur ook met ieder paard kunnen.
Kijk... als iemand een Belg koopt en samen met die Belg plezier heeft aan het werk in de bak en wat wedstrijdjes te rijden terwijl de ruiter een goed oog heeft voor de beperkingen van die Belg en ze daadwerkelijk met hart en ziel accepteert, en die Belg er lol in heeft, zie ik geen bezwaar.

Maar hoeveel topics alleen al op bokt kom je tegen waarbij je overduidelijk proeft dat het paard er geen hol aan vindt om in de bak rondjes te draaien en alle middelen moeten worden aangevoerd om dat toch gedaan te krijgen want DRESSUUR IS ER VOOR HET PAARD en dat MOET, want anders.... wordt hij scheef, loopt zich kapot etc.
Maar kun je dan nog wel zeggen dat dressuur er voor het paard is? Is het kiezen voor iets waar dat paard voor is gemaakt/wel plezier aan heeft dan niet veel eerlijker en echt voor het paard?

Ik denk dat de mensen de zin 'Dressuur is er voor het paard' niet begrijpen. Dressuur rijden is niet in een geforceerde houding je paard laten gaan, of alleen maar voltes of op de hoefslag rijden. Dressuur is er voor het paard als je het op de juiste manier doet.
Je moet altijd het beste uit je paard willen halen en Dressuur geeft jou en je paard daar de mogelijkheid voor. Om je paard te laten ontwikkelen naar wie die is, lichamelijk en geestelijk.

Ik snap gewoon niet dat zo veel mensen denken dat paarden met een mindere bouw geen plezier hebben aan goed rijden. Paarden, ook minder goed gebouwde paarden of paarden met een minder fanatiek karakter kunnen onwijs veel energie, levenslust en positiviteit halen uit goed rijden.
Juist omdat je de sterke kanten van het paard naar boven haalt en de mindere kanten juist om gaat zetten in betere kanten, het paard van achter naar voren trainen, het hele lichaam en niet alleen de hals/halshouding.
Paarden gaan door goede training beter in hun vel zitten en trainen is niet moeten zoals mensen denken. Je MOET niet de oefening rijden om de oefening te rijden, je rijdt de oefening omdat je paard daar beter van wordt en je stemt de oefening en de uitvoering af naar het opleidingsnivo van je paard.
Paarden zoals Belgen, Tinkers, Haflingers, Fjorden en alle andere koudbloeden hebben ook het recht goed getraind te worden als de ruiter en Dressuur mee wil rijden. Deze paarden verdienen het net zo goed als een talentvolle KWPN'er om een juiste training te krijgen. Hun lichaam heeft het ook nodig om te verbeteren en daardoor wordt het paard ook positiever en werkwilliger OMDAT het zoveel energie krijgt van die juiste training.
Mensen weten half niet wat Dressuur rijden betekend. Dressuur rijden is niet je paard in een mooie houding rond laten lopen, die wat oefeningentjes uitvoert en daarvoor een paar prijzen in de wacht sleept.
Dressuur is een manier om je paard, ongeacht het ras te trainen, beter en sterker te maken. Het zijn logisch opvolgende stappen die je volgt gedurende de training van je paard. Ieder paard heeft zijn plafond en daarom is niet alles voor ieder paard weggelegd maar de Basis kan ieder paard aan, de een doet er alleen langer over dan de ander. Maar uiteindelijk is het mogelijk dat ieder paard in de juiste takt en met de juiste aanleuning en schwung en souplesse door de baan gaat. En zelfs de verzameling is tot een bepaald punt voor ieder paard haalbaar.

Je rijdt oefeningen die je paard aan kan, je gaat je paard niet overvragen of rijden om het rijden. Je rijdt ten alle tijde met in je achterhoofd dat je paard hier beter van wordt en dat merk je ook als je afstapt. Dan heb je een moe maar te gelijkertijd ook een energierijk en voldaan paard naast je zijde die fijn door het lichaam beweegt. En op langer termijn zie je een paard dat al 100 keer beter in de weide staat omdat het lichaam zodanig goed is verbeterd dat het paard vanuit zichzelf een betere houding in de wei aan heeft genomen. Dat zijn de punten waarom je Dressuur in eerste instantie rijdt, om te zien dat je paard er van opknapt. En dat zorgt voor positiviteit vanuit het paard, een paard die met jou wil trainen.

En ik vind inderdaad het de taak van de ruiter dat als jij graag Dressuur wilt rijden dat je dit op de meest verantwoorde manier moet doen.
Maar als jij als ruiter niets met Dressuur, of je paard trainen te maken wil hebben en lekker in de bossen wilt rijden is dit je goed recht maar hou het dan daar bij en ga niet half, half je paard trainen want dat gaat niet lukken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 13:55

murphy102 schreef:

Het is goed dat velen zich realiseren dat ze niet eens zo'n sensibele wíllen. Dat is zelfkennis en wellicht onvermogen, hetgeen absoluut geen schande is, in tegendeel. Er zijn weinigen die die sensibele paarden de tijd kunnen geven om zich eerst eens te laten ontspannen, lichamelijk en juíst mentaal.

Hier ben ik het helemaal mee eens. In ieder geval klopt dit voor mijzelf. Ik heb heel bewust voor een (nu dus twee) merens gekozen omdat je met hen van alles een beetje kunt en ze lief en fijn in de omgang zijn en kittig - voorwaarts om mee te rijden. TEvens minder blessure gevoelig. Wat kunnen ze dan allemaal een beetje?
1.Dressuur = leuk en belangrijk zodat het paard het ruitergewicht op een goede manier kan dragen (besteed ik dus veel tijd aan en les als ik in NL ben). In het verleden jury laten kijken of het ergens op leek;
2.Springen deed mijn dochter in de springles (en wedstrijd) en doen we in het bos tot een maximum van één meter maar is voor ons hoog genoeg;
3.Mennen, heb ik jaren gedaan met de kinderen in de wagen gedaan in Zeeland, België en Friesland rond gereden. Via het Achenbach systeem (dus weer les en brevet van vermogen gehaald) net als onder het zadel geprobeerd het paard zo te mennen dat hij er niets nadelig aan over hield.
4.Bosritten (ikke), endurence (mijn dochter 30 KM) enorm van genoten. Waar we komen in NL, België en Frankrijk onze paardjes kun je overal lang en veel rijden. *\o/*

OK Een paardje van mij is eigenlijk wat te sensibel voor een merens maar voila daar komen we wel uit en zij kan meer in de dressuur. Heel leuk en door mijn ouwetje brave merens zo veel geleerd dat ik ditnu wel aan kan (zou 10 jaar geleden onmogelijk zijn geweest was ik veel te bang voor)En als ik een nieuwe tocht ga uitzetten in onbekend gebied pak ik natuurlijk mijn trouwe oudje waar ik volledig van op aan kan.

Wij hebben op verschillende stallen waar wij stonden gehoord dat wij wel de onkosten van de paarden waard zijn want op één dag na rijden we altijd en zijn zijn veel met ze bezig. VErschillende warmbloeden (met hun ruiters) hebben door achter onze paarden aan te gaan hun hetigheid en angst kunnen overwinnen en buitenritjes durven te maken. Moeten we wel op de begaande paden gaan want anders krijgen ze beengebreken (wij rijden echt overal altijd over, in, door en langs).

Verschillende keren hete paarden moeten helpen met mijn merens om de showring in te gaan of de wedstrijd ring hetzij de stapmolen en noem maar op.

Als ik kijk naar mijn paarden heb ik veel van ze geleerd en me enorm ontwikkeld. En inderdaad Murphy al dat extreme hete gedoe, is gewoon niets voor mij. Ik word er bang van, geniet niet want ben zo met mijn paard bezig (ervaring mee) dat ik net weer die ree of hert mis of mooie vogel. Dus klopt voor mij helemaal wat je schrijft. Ik hoef niet in de top. Ik wil wel goed en eerlijk rijden en dat mijn paardjes in plaats van de gebruikelijke 24 jaar 30 jaar worden (ik hoop het zo). En daarom ben ik altijd zo bezig met op een goede manier rijden ongeacht of ik buiten of binnen rijd.

Dus ontwikkeling tegenhouden doordat alle rassen geaccepteerd zijn ben ik het absoluut niet meer eens. Integendeel. Ik doe het dus ook om in beeldspraak te blijven net als Sjolvir met "een optimistje" (vind het ook nog leuke zeilbootjes :+ )

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 15:28

xmarliez schreef:
Ik snap gewoon niet dat zo veel mensen denken dat paarden met een mindere bouw geen plezier hebben aan goed rijden.

Een paard goed rijden begint met het hebben van reeele verwachtingen van zo'n dier. Zijn sterke en zwakke kanten, mogelijkheden en onmogelijkheden goed inschatten. En daar moet je als ruiter je doelstellingen op aanpassen. Een doorsnee harddraver zal je nu eenmaal geen plezier doen met training op het verbeteren van de galop. Hoe technisch doordacht en goed uitgevoerd die training ook mag zijn. Bijvoorbeeld.

xmarliez schreef:
Juist omdat je de sterke kanten van het paard naar boven haalt en de mindere kanten juist om gaat zetten in betere kanten

Een mindere kant verbeteren is wat anders dat iets wat er van nature niet of nauwelijks in zit er op proberen te rijden. een paard dat van nature gallopeert voor een 4 door jarenlange training proberen op te plussen dat hij kan galloperen voor een mager 6-je is NIET leuk voor een paard. Dan moet je gewoon stoppen als dat paard op commando in galop gaat, en accepteren dat de kwaliteit van de galop altijd matig zal blijven. En dus, als je op dressuurwedstrijden komt, je wellicht niet verder dan L, misschien M1 zult raken.

xmarliez schreef:
Mensen weten half niet wat Dressuur rijden betekend. Dressuur rijden is niet je paard in een mooie houding rond laten lopen, die wat oefeningentjes uitvoert en daarvoor een paar prijzen in de wacht sleept.

Maar gelukkig weet jij het wel en ga jij ons straks allemaal eens helemaal omver blazen met een stevig staaltje perfecte harmonische dressuur met je Tinker :Y) We wachten vol spanning af.

pien_2010 schreef:
En inderdaad Murphy al dat extreme hete gedoe, is gewoon niets voor mij.

En dus heb jij ook een bewuste keuze gemaakt voor het type paard dat je op stal hebt staan en heb je er ook geen GP ambities mee. Helemaal top toch? En natuurlijk heb jij je als ruiter ontwikkeld, maar op een andere manier en in een andere richting. Want jij hebt niet tot doel de fijnere kneepjes van de (hogere) dressuurrijkunst onder de knie te krijgen.

Ik wil dat dan weer wel graag onder de knie krijgen. Ik zou weer niet blij worden van een paard met super trage reflexen, met een stoicijns flegmatiek karakter. Met te weinig atletisch vermogen om een mooie gedragen uitgestrekte draf op een diagonaal van 60m vol te houden. Bijvoorbeeld. Ik vind het niet zo erg als hij zich op een buitenritje 6 keer omdraait omdat hij bang is van een graspolletje met de verkeerde kleur. Als hij het in de ring maar voor mij wil doen. Want daar geniet ik van (en ik geniet ook evengoed van dat buitenritje hoor... dan draai ik heb gewoon weer 6 x terug de goede kant op. Het voordeel is dat je er bij onverwachte bewegingen er niet meer zo snel naast ligt)

Je kan nu eenmaal niet alles hebben: een paard met een gouden kleurtje, met veel behang, met supersnelle reflexen, het talent van een Totilas, van nature bomproof en dan ook nog eens, bij voorkeur, voor een klein prijsje. Alles heeft zo zijn voor en nadelen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 15:50

jasmijn78 schreef:
pien_2010 schreef:
En inderdaad Murphy al dat extreme hete gedoe, is gewoon niets voor mij.

En dus heb jij ook een bewuste keuze gemaakt voor het type paard dat je op stal hebt staan en heb je er ook geen GP ambities mee. Helemaal top toch? En natuurlijk heb jij je als ruiter ontwikkeld, maar op een andere manier en in een andere richting. Want jij hebt niet tot doel de fijnere kneepjes van de (hogere) dressuurrijkunst onder de knie te krijgen.

Ik wil dat dan weer wel graag onder de knie krijgen. Ik zou weer niet blij worden van een paard met super trage reflexen, met een stoicijns flegmatiek karakter. Met te weinig atletisch vermogen om een mooie gedragen uitgestrekte draf op een diagonaal van 60m vol te houden. Bijvoorbeeld. Ik vind het niet zo erg als hij zich op een buitenritje 6 keer omdraait omdat hij bang is van een graspolletje met de verkeerde kleur. Als hij het in de ring maar voor mij wil doen. Want daar geniet ik van (en ik geniet ook evengoed van dat buitenritje hoor... dan draai ik heb gewoon weer 6 x terug de goede kant op. Het voordeel is dat je er bij onverwachte bewegingen er niet meer zo snel naast ligt)

Je kan nu eenmaal niet alles hebben: een paard met een gouden kleurtje, met veel behang, met supersnelle reflexen, het talent van een Totilas, van nature bomproof en dan ook nog eens, bij voorkeur, voor een klein prijsje. Alles heeft zo zijn voor en nadelen.

Klopt wat je zegt. tot en met Z dressuur met de jongste is voor mij genoeg. Je chargeert met de zin: "Ik zou weer niet blij worden van een paard met super trage reflexen, met een stoicijns flegmatiek karakter. " Dat is een vooroordeel en iemand die St Prix George rijdt heeft een keer met mij (zij op onze bomproof merens) een buitenrit gemaakt en zij was zeer verbaasd van het voorwaartse kwieke vermogen en de lichte aanleuning van het paardje die zich zo fijn liet rijden. Dat zo zei ze eerlijk: "had ik totaal niet verwacht. Ik dacht juist dat koudbloedjes koud, stoicijns en flegmatiek zijn en dus lui met trage reflexen".
Niets is minder waar, maar je hebt gelijk in de dressuur ring is zeker de oudste flegmatiek want hij vindt er niets aan (en ik dus met hem ook niet meer vandaar de jongste door mij gereden).

Zeker voor de jongste geldt dat niet, die is zo gevoelig. Het ligt vaak niet zo zwart wit.
En inderdaad met Totilas ben ik helemaal niet blij.
En minstens 6 x omdraaien op een buitenrit doet de jongste allang niet meer maar dat heeft meer te maken met zeer intensief rijden en trainen en van alles laten zien (maar ja zij is dan ook een beetje te hete merens en zoals zij het heeft vind ik het wel weer leuk want daar staat grotere gevoeligheid tegenover met dressuur). Ook dat paardje is steeds beter, ook buiten, alleen op de pinken te rijden. *\o/*
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 13-06-12 15:54, in het totaal 4 keer bewerkt

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 15:51

jasmijn78 schreef:
xmarliez schreef:

Maar gelukkig weet jij het wel en ga jij ons straks allemaal eens helemaal omver blazen met een stevig staaltje perfecte harmonische dressuur met je Tinker :Y) We wachten vol spanning af.

Beetje neerbuigend vind je niet? Maargoed je bent van harte welkom om te zien wat goede training doet voor een stijf, suf, gedemotiveerd en negatief paard. Namelijk een positief, gemotiveerd, soepel en voor heel vrolijk paard 'maken' :D.
Ik begrijp niet waarom jij denkt dat paarden die wat mindere kwaliteiten hebben nooit met plezier aan zichzelf kunnen werken (in samenwerking met de ruiter uiteraard). Een paard die merkt dat hij beter wordt van training (dus goede training krijgt) zal ook bij de moeilijkere dingen 100% inzet tonen. Een paard die een beroerde galop heeft zal nooit de sterren van de hemel galopperen maar dat wil niet zeggen dat de galop niet enorm kan verbeteren.
Het moet je niet demotiveren als ruiter dat je paard nooit een wereldpaard van 15 miljoen zal worden, dat is niet waar paardrijden om gaat. Het moet je juist motiveren om van zo een paard voor jóú een wereld paard te maken, een paard die werklustig, enthousiast en tevreden is en een lichaam krijgt die het verdient, namelijk een lichaam met goed ontwikkelde spieren en soepele spieren en gewrichten.

Je traint niet alleen op een punt, om de galop te verbeteren. Je traint om je hele paard te verbeteren en doordat je, je paard zo traint zal de galop ook verbeteren. Maar daar moet je de focus niet op leggen. En hoe verder je in de oefeningen komt (en het paard dus verbeterd) hoe beter de galop zal worden.
Goed trainen is vallen en opstaan voor de ruiter en daar gaat het vaak mis. Mensen haken af als het te moeilijk voor ze wordt. En daarom zie je nu inderdaad geen paarden meer, die wat minder gebouwd zijn en wat minder motivatie hebben in de ring verschijnen op hoger nivo. Omdat de mensen daar niet tegen kunnen, tegen kritiek en dat het 3 keer goed gaat en vervolgens 10 keer minder goed. Dan is de pret er snel vanaf want ‘dan gaan het niet snel genoeg’.