Gewone dressuur vs. Klassieke dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 13:38

jerich0 schreef:
Mag ik dan zo vrij zijn te vragen of u alle verschillen kent en welke wending u dan genoot voor uw opleiding.
Ik heb me niet beziggehouden met wat wat is, maar het is de gehele gedachtengang die telt. Men moet deze verstaan en dan gaan zien waarom iets op deze wijze wordt aangeleerd...

Ik "genoot" de "duits-klassieke" wending.
Tot ik verschillende meningen zelf uitprobeerde op mijn paarden en tot de ontdekking kwam dat er soms meer is dan de "constante verbinding"

Leuk trouwens dat je een ex-springpaard opnieuw aan het opleiden bent.
Mijn dochter heeft een paar maanden gereden bij een springstal vlakbij Gent :D

jerich0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 13:39

Basis is dezelfde, toch ook de oude western. Belang van zit en gewichtshulpen en aanleuning. Deze aanleuning wordt ook steeds behouden. Huidige western heeft alweer ldr invloeden.

jerich0

Re: Gewone dressuur vs. Klassieke dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 13:42

U genoot dus de duitse klassieke stijk. Wie was uw leermeester?
Ik heb nog mensen gezien langs minn kanten ( west vlaanderen) die meer met franse invloeden reden. Waarschijnlijk door door dicht bij de franse grens. Dit was in mijn ogen even klassiek en even mooi en in balans en in samenwerking met het pasrd en merk dat deze nog harder vasthouden aan hun klassieke stijl.
Het vooreaarts wordt te vaak misgeinterpreteerd en te letterlijk genomen.
Waar nam u dochter dan lessen?

jerich0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 13:46

U zegt dat u andere methoden heeft uitgeprobeert. Dewelke dan en wat is uw bevinding ervan?
U lijkt problemen te hebben met constante aanleuning. Mag ik u vragen hoe u die ziet?

jerich0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 13:51

U toont ook geen voorkeur voor het franse, maar ik moet mij dan wel toelichten dat ik het over frans klassiek heb, maar niet over Baucher. Dit was gewoon het LDR in vroege tijden waarbij het paard van voor naar achter gereden word. Zijn tweede boek komt hij hierop zelf terug, mssr bereikte de ware verzameling steeds niet..
Hoewel deze persoon toch steeds wordt aangehaald bij de AR. Daar gaat het alweer de mist in dus...

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 14:10

@Jerich0, met hoevelen zijn jullie eigenlijk????

jerich0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 14:46

Ik ben alleen hoor. Vanwaar komt deze vraag nu? Mijn lange teksten werden meermaals bestempelt als moeilijk te lezen. Nu doe ik het op het gemak.
Ik zie ook baucher niet als frans, maar als foutief. Maar imagineer me plots dat andere deze wel eens al frans kunnen bestempelen daar hij vaak wordt aangehaald als "leermeester". Nuja een.slecht voorbeeld is ook een voorbeeld :)

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 15:45

jerich0 schreef:
Basis is dezelfde, toch ook de oude western. Belang van zit en gewichtshulpen en aanleuning. Deze aanleuning wordt ook steeds behouden. Huidige western heeft alweer ldr invloeden.

Belang van zit- en gewichtshulpen ben ik het mee eens.
Die "aanleuning" heb ik voor ogen.

Dat is ook wat het doma vaquera en het "oude" western-rijden kenmerkt.

jerich0 schreef:
U genoot dus de duitse klassieke stijk. Wie was uw leermeester?
Ik heb nog mensen gezien langs minn kanten ( west vlaanderen) die meer met franse invloeden reden. Waarschijnlijk door door dicht bij de franse grens. Dit was in mijn ogen even klassiek en even mooi en in balans en in samenwerking met het pasrd en merk dat deze nog harder vasthouden aan hun klassieke stijl.
Het vooreaarts wordt te vaak misgeinterpreteerd en te letterlijk genomen.
Waar nam u dochter dan lessen?

Mijn allereerste leermeester waren de paarden zelf :D
Later lessen gevolgd bij een "klassiek" instructrice hier uit de buurt.

In West-Vlaanderen ken ik geen ruiters die met franse invloed rijden van de laatste jaren.

Voorwaarts interpreteer ik een paard dat "direct" reageert op been-zithulpen om voorwaarts te willen gaan.
Dat heeft inderdaad niets met "harder gaan" te maken.

Mijn dochter nam geen lessen, maar bereed de paarden op die stal.

jerich0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 16:16

Zolang men onthoud dat het belangrijkste van de aanleuning ook het nageven is, wasrop de druk wordt weggenomen en het paard dus alleen licht contact heeft met de mond.
Het is nog iemand die ik ooit kende van vroeger die met franse invloed reed.
En dewelke klassieke leermeester dan? Want u bent van belgie dan?
Ik heb wel weet van enkele privestallen in de pinte, merelbeke en melle, maar daar houdt het op vrees ik.
Maar echt klassieke stallingen heb ik weinig weet van. U mag ze altijd delen als u wenst.

Paarden zelf zijn een goede leermeester, maar iemand opzij die beaalde zaken herkend of beter ziet is altijd goed meegenomen. Men kan onmogelijk alle kennis halen enkel uit boeken enzo en toe passen denk ik dan.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 19:47

murphy102 schreef:
Dressuur is het dusdanig gymnastiseren van een paard -die níet ingesteld is op de taak om menselijk gewicht te dragen- dat deze zijn taak, het dragen van ruitergewicht dus, alléén kan volbrengen als er geheel gehandeld wordt met kennis en kunde vanuit de anatomie en de fysiologie van het paard en er steeds rekening gehouden wordt met de psyche van het paard!
Alléén als er dus met deze 3 zaken rekening gehouden wordt is het verantwoord om op een paardenrug te klimmen.
Want alleen zó maken wij van een paard een HAPPY ATHLETE!

Het Scala heeft bewezen aan deze voorwaarden te voldoen!
Het Scala = KLASSIEK!

De Klassieke Dressuur zie ik meer als onderdeel van de Klassieke Rijkunst, de rijkunst o.a uitgevoerd door de Spaanse Rijschool. Het wedstrijdelement is hierbij niet meer aan de orde.
Het is dus de klassieke dressuur waar velen zich mee bezig willen houden en zouden moeten houden.
Deze is níet oubollig of stoffig, zoals de naam doet klinken misschien voor sommigen.
De FEI en dus ook de KNHS en de opleidingen hebben ÁLLEN het Scala als uitgangspunt!
Dat daar in de praktijk helaas weinig van terug te zien is ligt níet aan de richtlijnen van het Scala!

Klassiek, het Scala dus, is TIJDLOOS, is zowel voor Barokke paarden als de sensibele KWPN''ers van nu en alles wat daar tussen zit.
Het Scala vormt de opleidingsweg voor een paard aan de hand van de samenwerkende hulpen, dit itt de Moderne Rijderij, waar men de hulpen níet laat samenwerken, maar ze afzonderlijk geeft, omdat dat "simpeler te begrijpen zou zijn" voor het paard?!
"Onderweg" toetst men steeds aan de hand van het Scala of men nog op de goede weg zit.
Dit doet men tijdens de opleiding én in een wedstrijd.
De huidige wedstrijdsport heeft helaas de doelstelling verandert en de wedstrijd tot doel gebombardeerd.

Abacab, de MR, de Moderne Rijderij, werkt NÍET aan de hand van het Scala.
Aan alles is dat terug te zien. Daar ga ik nu inhoudelijk niet op in. Daar zijn zat topics over.
Tot op het hoogste niveau hebben de ruiters van de Moderne rijderij géén zeggenschap over het tempo bijv.
Door totale controle dwingt men het tempo aan de voorkant af met de hand, die als harde rem fungeert.
Een paard waarvan men niet eens het tempo kan controleren, zal die zich kunnen ontspannen in het lichaam, denk je?? Laatstaan dat dit paard zich mentaal kan ontspannen!
Hoe denken wij dan vervolgens een paard recht te kunnen richten en in aanleuning te kunnen krijgen om over de rest van het Scala dan maar te zwijgen, want we zijn al vast gelopen!!
Alléén door een paard "de mond te snoeren" en onze wil op te leggen kunnen zij dan nog bijv. dat tempo controleren, m.n. bij de sensibele paarden van tegenwoordig!

De Moderne Rijderij ligt om díe reden onder vuur!
Wij zien geen Happy Athletes daar.
De MR houdt géén rekening met de anatomie van het paard, noch met de fysiologische als de psychologische eigenschappen van het paard.

AR ziet er "aardig" uit, maar uit deze "aftakking" van de KR gaat het paard, net als in de MR op de voorhand, hetgeen onwenselijk is door de slijtage van het paard met ons ruitergewicht.
Dit itt de Klassieke Dressuur, waarbij men er dus juist naar streeft het paard zichzelf én de ruiter te dragen door het gewicht naar achteren te brengen. Want alleen dan kan door de vering in de sterke achterhand deze slijtage voorkomen worden en kan een paard gezond oud worden.
Dit kost echter TIJD!

Het is echter wel heel moeilijk voor de vele zoekende ruiters die écht iets anders willen dan de Moderne Rijderij om het verschil te zien tussen AR en KR.

Niets aan toe te voegen, goed geschreven :j

Arent

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 20:02

@Abacab:
kun je een 'scherp bit' definieren? AR ruiters heb ik vrijwel uitsluitend met de kandares van Bent zelf gezien die allen 2:1 (3:1) hefboom hebben: een doodnormale ratio in de ruitersport. de absolute lengte is weliswaar langer, maar de hefboom absoluut niet. Lees guiriniere over wat de voordelen zijn van een langere kandare (uitgaande van een vergelijking van bitten met dezelfde ratio.)

bitten verschillen op meer punten dan alleen hun 'mate van gemeenheid'.
in de AR wordt duidelijk nageven als bijzonder belangrijk beschouwd en de kracht op de paardenmond is dus ondanks de stangen nog steeds VER onder het gemiddelde in de sport en minder constant.

ik kan me voorstellen dat de AR stroming wat impuls zou kunnen gebruiken, maar om te zeggen dat het dieronvreindelijk is is absolute nonsense.

Verzameling is het doel van het scala... waarom is het dan slecht?

'rechtmakende oefeningen', bedoel je daarmee schouder binnenwaarts en andere zijgangen? of bedoel je piaffe en levades? In de AR wordt wel degelijk een hele berg gedaan voordat men bij de levade uitkomt.

het spoorgebruik van AR aanhangers kan ik niet als bijzonder overdreven bestempelen, eerder bijzonder voorzichtig.

Ik kan me voorstellen dat je sprak van beginners in de AR over op de voorhand, want velen zijn het voorwaarts neerwaarts stadium nog niet ontstegen, en dat kan wellicht sneller (voor het paard) maar ik heb in de moderne dressuur in nederland nog haast nooit veel beter gezien afgezien van de absolute top. het voorhandlastige is een veel structureler probleem dan een specifiek symptoom van de AR.

veel tippen (niet slaan) met de zweep is een vrage van smaak. ik vind het soms ook wat veel, maar als iemand dat zo wil doen moet ie z'n gang gaan. (en een vraag van smaak van het paard) over het algemeen gaat het hier om bijzonder fijne hulpen. (vaak wordt er nog niet eens daadwerkelijk getipt, een 10 cm beweging in de richting vna het paard kan voldoende zijn.)

Die aanval op een specifieke website is onnodig, onvriendelijk en onverdiend.je kunt het inhoudelijk met ze oneens zijn, maar dat soort belachelijke beschuldigingen maken je niet geloofwaardiger.

voor de duidelijkheid, ik volg niet de AR...en ben ook critisch op punten maar het idee is best te verdedigen.

Arent

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 20:09

dus Abacab zegt dat de AR te veel aan verzameling en levades werkt,
en murphy 012 zegt dat de AR te voorhandlastig is....

dat is met elkaar in tegenspraak... (ik ben het eerder met murphy eens, maar alleen in de practijk, niet in principe, want de AR streeft uitgesproken en structureel naar verzameling... ze doen er alleen soms wat lang over- maar ja, dat geldt eigenlijk voor elke vorm van ruiterij: er zijn weinig meesters en veeeeel leerlingen die het nog niet voor elkaar krijgen.)

Sombra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 20:15

Arent schreef:
@Abacab:
kun je een 'scherp bit' definieren? AR ruiters heb ik vrijwel uitsluitend met de kandares van Bent zelf gezien die allen 2:1 (3:1) hefboom hebben: een doodnormale ratio in de ruitersport. de absolute lengte is weliswaar langer, maar de hefboom absoluut niet. Lees guiriniere over wat de voordelen zijn van een langere kandare (uitgaande van een vergelijking van bitten met dezelfde ratio.)

bitten verschillen op meer punten dan alleen hun 'mate van gemeenheid'.
in de AR wordt duidelijk nageven als bijzonder belangrijk beschouwd en de kracht op de paardenmond is dus ondanks de stangen nog steeds VER onder het gemiddelde in de sport en minder constant.

ik kan me voorstellen dat de AR stroming wat impuls zou kunnen gebruiken, maar om te zeggen dat het dieronvreindelijk is is absolute nonsense.

Verzameling is het doel van het scala... waarom is het dan slecht?

'rechtmakende oefeningen', bedoel je daarmee schouder binnenwaarts en andere zijgangen? of bedoel je piaffe en levades? In de AR wordt wel degelijk een hele berg gedaan voordat men bij de levade uitkomt.

het spoorgebruik van AR aanhangers kan ik niet als bijzonder overdreven bestempelen, eerder bijzonder voorzichtig.

Ik kan me voorstellen dat je sprak van beginners in de AR over op de voorhand, want velen zijn het voorwaarts neerwaarts stadium nog niet ontstegen, en dat kan wellicht sneller (voor het paard) maar ik heb in de moderne dressuur in nederland nog haast nooit veel beter gezien afgezien van de absolute top. het voorhandlastige is een veel structureler probleem dan een specifiek symptoom van de AR.

veel tippen (niet slaan) met de zweep is een vrage van smaak. ik vind het soms ook wat veel, maar als iemand dat zo wil doen moet ie z'n gang gaan. (en een vraag van smaak van het paard) over het algemeen gaat het hier om bijzonder fijne hulpen. (vaak wordt er nog niet eens daadwerkelijk getipt, een 10 cm beweging in de richting vna het paard kan voldoende zijn.)

Die aanval op een specifieke website is onnodig, onvriendelijk en onverdiend.je kunt het inhoudelijk met ze oneens zijn, maar dat soort belachelijke beschuldigingen maken je niet geloofwaardiger.

voor de duidelijkheid, ik volg niet de AR...en ben ook critisch op punten maar het idee is best te verdedigen.

Hoe kan een paard nageven als er geen verbinding is?
Wat is de waarde van zijgangen als ze niet goed uitgevoerd worden?
Hoe kunnen hulpen fijn zijn als er geen verbinding is?

Hoe kan een paard verzamelen als het niet losgewerkt wordt, niet in een juiste takt gaat, er geen aanleuning is, souplesse, rechtgerichtheid? Hoe kan een paard dan verzamelen?

Kortom, waar doel je op?
Is het niet dieronvriendelijk om de kwaliteiten van een paard te onderdrukken? Een paard te gebruiken als object om oefeningen uit te voeren zodat jij kunt zeggen dat je op een hoog nivo zit? Dat jij al die oefeningen al kan? Is dat niet dieronvriendelijk?

Dat is wat bij de AR gebeurd, mensen kiezen voor de AR die interesse hebben in hoge oefeningen en dan niet de interesse in de zin van het paard daar mee beter maken maar om het te kunnen zeggen dat jij het wel kan en een ander niet. Mensen hebben interesse voor de AR die niet weten wat ze willen en daarom kiezen voor 'licht' en 'zacht' maar verreden of verkeerd gebouwde paarden of juist heel goed gebouwde paarden maak je daar juist mee kapot, door niets met ze te doen. Je zit er immers wel op en jouw gewicht moet wel gedragen worden, is het dan niet logisch dat je jouw paard daar sterker voor maakt? Dat jij het lichaam van jouw paard beter maakt? Dat is jouw taak als ruiter, je paard verbeteren, de kwaliteiten van je paard benutten, samenwerken en dat met veel plezier, werklust en harmonie.

Paardrijden leer je door te rijden, je leert van je paard, de reacties op wat je wel of niet goed doet maar naast dat is een goede instructeur ontzettend belangrijk anders leer je het nooit, je paard kan het je niet vertellen hoe het moet, wel wat je doet of dat juist of niet juist is. Dat zie je zowel mentaal als fysiek.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 20:31

Sombra schreef:
Hoe kan een paard nageven als er geen verbinding is?
Wat is de waarde van zijgangen als ze niet goed uitgevoerd worden?
Hoe kunnen hulpen fijn zijn als er geen verbinding is?

Hoe kan een paard verzamelen als het niet losgewerkt wordt, niet in een juiste takt gaat, er geen aanleuning is, souplesse, rechtgerichtheid? Hoe kan een paard dan verzamelen?

Kortom, waar doel je op?
Is het niet dieronvriendelijk om de kwaliteiten van een paard te onderdrukken? Een paard te gebruiken als object om oefeningen uit te voeren zodat jij kunt zeggen dat je op een hoog nivo zit? Dat jij al die oefeningen al kan? Is dat niet dieronvriendelijk?

Dat is wat bij de AR gebeurd, mensen kiezen voor de AR die interesse hebben in hoge oefeningen en dan niet de interesse in de zin van het paard daar mee beter maken maar om het te kunnen zeggen dat jij het wel kan en een ander niet. Mensen hebben interesse voor de AR die niet weten wat ze willen en daarom kiezen voor 'licht' en 'zacht' maar verreden of verkeerd gebouwde paarden of juist heel goed gebouwde paarden maak je daar juist mee kapot, door niets met ze te doen. Je zit er immers wel op en jouw gewicht moet wel gedragen worden, is het dan niet logisch dat je jouw paard daar sterker voor maakt? Dat jij het lichaam van jouw paard beter maakt? Dat is jouw taak als ruiter, je paard verbeteren, de kwaliteiten van je paard benutten, samenwerken en dat met veel plezier, werklust en harmonie.

Paardrijden leer je door te rijden, je leert van je paard, de reacties op wat je wel of niet goed doet maar naast dat is een goede instructeur ontzettend belangrijk anders leer je het nooit, je paard kan het je niet vertellen hoe het moet, wel wat je doet of dat juist of niet juist is. Dat zie je zowel mentaal als fysiek.

Hoe een paard kan nageven als er geen verbinding is, is je eerste vraag.

Raar eigenlijk, al eens op een jong, net zadelmak paard gezeten die nog niet "verknoeid" is met bijzets?
Dan weet je dat een onbedorven paard nergens vasthoudt.
Het zijn juist die paarden die geleerd hebben zich "vast te houden" uit angst voor juist die (vaak) te harde ruiterhand.
Het is blijkbaar zo normaal die "weerstandbiedende" hand in de hedendaagse rijderij, dat men niet eens beseft, dat het symptoombestrijding is.

Wie bepaalt of die zijgangen niet goed uitgevoerd worden?
De meeste ruiters moeten "leren" om iets goed uit te voeren en gevoel hiervoor te ontwikkelen.

De hulpen zijn juist zo fijn omdat een paard vaak zelf "verbinding" zoekt, al of niet OOK met de ruiterhand.

Een paard wat goed gereden wordt, zal altijd eerst losgewerkt worden etc, maar het meest baat heeft een paard bij een langzaam tempo waarin het leert zijn passen af te mogen maken.

De kwaliteiten van een paard ontwikkelen zich juist ipv te onderdrukken.
Dat er een hele commerciële toestand rondom ontstaan is, is waarschijnlijk één van de oorzaken van die fouten die soms te zien zijn.
Maar een ieder moet toch echt alles leren.

Met je laatste aliniea kan ik het volmondig eens zijn.
Een paard laat zelf al voelen of bepaalde zaken goed gaan of juist niet.
Maar het is de ruiter die zich daar bewust van moet zijn.
En dat zijn er niet veel.

Sombra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 21:03

cherie78 schreef:

Raar eigenlijk, al eens op een jong, net zadelmak paard gezeten die nog niet "verknoeid" is met bijzets?
Het zijn juist die paarden die geleerd hebben zich "vast te houden" uit angst voor juist die (vaak) te harde ruiterhand.
Het is blijkbaar zo normaal die "weerstandbiedende" hand in de hedendaagse rijderij, dat men niet eens beseft, dat het symptoombestrijding is.

De meeste ruiters moeten "leren" om iets goed uit te voeren en gevoel hiervoor te ontwikkelen.

De hulpen zijn juist zo fijn omdat een paard vaak zelf "verbinding" zoekt, al of niet OOK met de ruiterhand.

Een paard wat goed gereden wordt, zal altijd eerst losgewerkt worden etc, maar het meest baat heeft een paard bij een langzaam tempo waarin het leert zijn passen af te mogen maken.

Dat er een hele commerciële toestand rondom ontstaan is, is waarschijnlijk één van de oorzaken van die fouten die soms te zien zijn.

Sorry wat is dit voor lariekoek?
Hoezo verknoeid met bijzetteugels? Heb je enig idee wat de werking is van een bijzet teugel en hoe je daar een paard mee traint?
Ik begrijp je antwoord niet maar ik doe een poging het wel te doen. Jij meent dus dat een paard kan nageven als er geen verbinding is? Hoe geeft een paard dan na? Leg me dat uit in plaats van de hele toestand er omheen.
En hoe kan een paard verbinding zoeken als de ruiter niets doet, dat is namelijk wat je eerder aangeeft, nageven doet een paard volgens jou uit zichzelf, maar hoe kan er dan verbinding ontstaan? Komt dat alleen vanuit het paard? Hoe kun je dan hulpen geven? Hoe kun je dan rijden??

Wie het bepaald of de zijgangen juist of niet juist uitgevoerd worden dat kan een goede ruiter zelf en het paard laat dat zien. Bij de AR gaan alle paarden op de voorhand, de oefeningen zijn verre van juist, dat kun je zien aan de uitvoering en aan de bespiering van het paard en nog aan vele andere factoren.
Dat ruiters het moeten leren om juist uit te voeren te voelen hoe het goed uitgevoerd is dat is waar. Maar een oefening rijd je omdat je paard daar beter van wordt, deze oefening hoeft niet perfect te zijn maar wel zijn waarde afgeven aan het paard. Door dit te herhalen voor ruiter en paard leert de ruiter het vanzelf te voelen. Daarom is juiste begeleiding vanaf de grond onmisbaar, die leert je namelijk inzien wat je moet voelen om het je te laten ervaren. Een goede instructeur kiest de juiste oefeningen voor ruiter en paard, om uit te voeren om de ruiter wat te leren.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 21:09

Sombra schreef:
cherie78 schreef:

Sorry wat is dit voor lariekoek?
Hoezo verknoeid met bijzetteugels? Heb je enig idee wat de werking is van een bijzet teugel en hoe je daar een paard mee traint?
Ik begrijp je antwoord niet maar ik doe een poging het wel te doen. Jij meent dus dat een paard kan nageven als er geen verbinding is? Hoe geeft een paard dan na? Leg me dat uit in plaats van de hele toestand er omheen.
En hoe kan een paard verbinding zoeken als de ruiter niets doet, dat is namelijk wat je eerder aangeeft, nageven doet een paard volgens jou uit zichzelf, maar hoe kan er dan verbinding ontstaan? Komt dat alleen vanuit het paard? Hoe kun je dan hulpen geven? Hoe kun je dan rijden??

Wie het bepaald of de zijgangen juist of niet juist uitgevoerd worden dat kan een goede ruiter zelf en het paard laat dat zien. Bij de AR gaan alle paarden op de voorhand, de oefeningen zijn verre van juist, dat kun je zien aan de uitvoering en aan de bespiering van het paard en nog aan vele andere factoren.
Dat ruiters het moeten leren om juist uit te voeren te voelen hoe het goed uitgevoerd is dat is waar. Maar een oefening rijd je omdat je paard daar beter van wordt, deze oefening hoeft niet perfect te zijn maar wel zijn waarde afgeven aan het paard. Door dit te herhalen voor ruiter en paard leert de ruiter het vanzelf te voelen. Daarom is juiste begeleiding vanaf de grond onmisbaar, die leert je namelijk inzien wat je moet voelen om het je te laten ervaren. Een goede instructeur kiest de juiste oefeningen voor ruiter en paard, om uit te voeren om de ruiter wat te leren.

Op het eerste ga ik niet eens meer in als iemand het bij voorbaat al "lariekoek" noemt.

Ten tweede; niet alleen bij de AR lopen paarden op de voorhand, getuige de foto's van jericho.

jerich0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 21:14

Een jong paard die niets gewoon is zal niet zomaar reageren op wat je vraagt. Aanleuning is niet enkel een weerstandsbiedendie hand. Het is een hand die stil is tov de paardenmond waarbij nageven het belangrijkste is, het bereiken van een licht cintact zonder enige weerstand. Een jong paard doet dit namelijk heel gemakkelijk uit zichzelf. Vertelt u mij dan eens welke symtpomen wij bestrijden ermee en hoe dan?

Een gevoel kan verkeerd zijn als u nooit gecorrigeerd wordt en u aanneemt dat iets juist voelt.

Een langzaam tempo is niet altijd goed. Het paard moet kunnen de achterbenen onder de massa te brengen. Dit is heel moeilijk op een langzaam tempo, daarom dat de verzameling hoger moet zijn als u langzame oefeninge.

Die paarden op de foto liepen in rijkunstig evenwicht, dat is een verschil met op de voorhand te lopen. De schouders kregen vrijheid, wat niet gebeurd bij een paard op de voorhand. Wat goed zichtbaar is van de mate waarin de voorbenen door de koot plooien tov de achterbenen.

Sombra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 21:18

cherie78 schreef:
Op het eerste ga ik niet eens meer in als iemand het bij voorbaat al "lariekoek" noemt.

Ten tweede; niet alleen bij de AR lopen paarden op de voorhand, getuige de foto's van jericho.

Vooral niet op reageren dan......
Niet alleen bij de AR inderdaad maar het ging volgens mij nu wel even over de AR.

jerich0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 21:19

Ik wil niet aanvallen, maar het valt me op dat u iets herft tegen de aanleuning en de handen van de ruiter, maar i denk dat het u niet helemaal duidelijk is. In de western is er ook aanleuning. Daar heeft men nog steeds een vast contact met de paardenmond, die teugels flapperen niet. Elke lichte hulp zal nog opgemerkt worden in de mond. Het is hier een heel lichte aanleuning die ook de bedoeling is bij dressuur. Wat men tegenwoordig ziet is geen weerstandsbiedende hand, maar een tegenwerkende hand.
In de AR wordt over het hoofd gezien dat iik in western aanleuning aanwezig is. Men kijkt teveek naar de vorm van iets, een ingeprent beeld zoals losse teugels, terwijl die in werkelijkheid niet los zijn. Maar hiervoor dient u goede lessen te nemen zodat u daarop kan gewezen worden.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 21:22

jerich0 schreef:
Een jong paard die niets gewoon is zal niet zomaar reageren op wat je vraagt. Aanleuning is niet enkel een weerstandsbiedendie hand. Het is een hand die stil is tov de paardenmond waarbij nageven het belangrijkste is, het bereiken van een licht cintact zonder enige weerstand. Een jong paard doet dit namelijk heel gemakkelijk uit zichzelf. Vertelt u mij dan eens welke symtpomen wij bestrijden ermee en hoe dan?

Een gevoel kan verkeerd zijn als u nooit gecorrigeerd wordt en u aanneemt dat iets juist voelt.

Een langzaam tempo is niet altijd goed. Het paard moet kunnen de achterbenen onder de massa te brengen. Dit is heel moeilijk op een langzaam tempo, daarom dat de verzameling hoger moet zijn als u langzame oefeninge.

Die paarden op de foto liepen in rijkunstig evenwicht, dat is een verschil met op de voorhand te lopen. De schouders kregen vrijheid, wat niet gebeurd bij een paard op de voorhand. Wat goed zichtbaar is van de mate waarin de voorbenen door de koot plooien tov de achterbenen.

Een jong paard reageert heel goed op bepaalde aanwijzingen.

Ik schrijf nergens dat aanleuning enkel bestaat uit een weerstandbiedende hand.

Een langzaam tempo is heel goed, zolang er maar "voorwaartse" drang blijft.

Rijkunstig evenwicht of niet, paard liep op de voorhand en inderdaad goed te zien aan de koten.

Sombra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 21:26

Een jong paard reageerd op logische hulpen. Op een aannemende/gesloten hand geeft het paard na, dit is logisch voor een paard. Een gesloten hand is geen terugwerkende hand, mensen die dit wel denken begrijpen het niet. Een gesloten hand die open gaat en dus de hand weggeeft als het paard nageeft dat is een terugwerkende hand. Dan kan er namelijk geen aanleuning ontstaan.
Aanleuning is de verbinding tussen de mond van het paard en de ruiterhand en vooral bij jonge paarden kan er (mits goede africhting) vrij snel aanleuning ontstaan. Maar dat er aanleuning ontstaat betekend niet dat dit lichte aanleuning is, vooral niet bij een jong paard. Pas als deze los gewerkt wordt in het lichaam, sterker wordt, losser door het lichaam waardoor hulpen kunnen inwerken en verwerkt kunnen worden dan wordt de aanleuning lichter.

Langzaam bestaat niet, dan gaat het paard niet in de juiste takt. Langzaam met voorwaartse drang is dus ook lariekoek. Het tempo wanneer de takt goed is, dat is het juiste tempo. En als het paard verzamelde oefeningen uitvoerd verzameld het, dan gaat het niet langzamer maar gedragener. Dat komt het paard terug in tempo maar wel in de juiste takt door de kortere, krachtigere passen. Het paard gaat niet 'langzamer'.

jerich0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 21:34

Idd, maar die voorwaartse drang is net vaak tekort bij de AR, of men gaat gewoon voorwaarts en men denkt dat het paard wel zelf in rijkunstig evenwicht kan komen, maar dat is anatomisch al onmogelijk als men het paard zo voorwaarts neerwaarts rijdt. Dat kan enkel op de voorhand.
In de aanleuning gaat het paard zelf het licht contact met de ruiterhand gaan erkennen. Indien hij dit niet gaat doen, dan kruipt hij weg voor de druk en krijgt men de valse knik. Het voorwaarts neerwaarts is het stretchen van de spieren, maar om het lichaam te kunnen dragen in spiermassa nodig en die moeten getraind worden. Een baletdanseres gaat ook de spieren moet opbouwen voor een sprong te gaan doen. Een renner kan ook niet gewoon altijd stretchen en daarmee genoeg hebben. Een spier moet ntspannen kunnen opbouwen, maar moet wel kunnen opbouwen.
Ik vroeg u reeds hoe u aanleuning zag, zodat wij kunnen zeggen indien u mss een essentieel punt mist zoals wel degelijk nog het contact bij de westernruiter zodat de hulpen doorkomen

Te langzaam is even slecht als te snel. De takt zal niet meer juist zijn. Zonder dit kan men geen los paard krijgen.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 21:37

Ik vind de eerste 2 toch echt hele knappe foto's, zou er trots op zijn als ze van mij zulke foto's zouden schieten, natuurlijk kan je altijd wel een puntje van kritiek vinden, maar als je bijna moet zoeken is dat toch wel muggenzifterij.
Ik sta helemaal achter het werken volgens het Scala, maar hoeveel mensen beheersen die hele klassieke rijkunst nou echt helemaal?
En de mensen die wel zo ver zijn gekomen hebben het toch ook moeten leren? En waren dus al langere tijd aan het rondhobbelen?
Hoe veel paarden zien jullie om je heen eigenlijk verbeteren, en hoe veel juist alleen maar slechter worden?
En worden goed gereden sportpaarden nou wel echt ouder dan de manegepaarden?

Als iemand denkt leuk bezig te zijn op een andere manier en het paard heeft plezier en krijgt genoeg afwisseling en een goede verzorging, maakt het dan uit dat ze AR (of wat dan ook) rijden?
Dat het uiteindelijk een doodlopende weg blijkt te zijn, maakt dat uit, veel ruiters komen in hun carriere toch nooit aan het einde van die weg. :')

jerich0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 21:40

Daarenboven gaat men in de AR nooit werkelijk verzamelen. Een passage is meer een soort zweefdrafje. Hierbij gaan de achterbenen niet onder de massa om te dragen. U ziet het op een foto waarbij het moeilijk te zien is, maar u ziet het niet bij de AR? Dat kan ik moeilijk geloven, u kan het zeker zien. Het is niet beter dan een op de voorhand LOPEND ldr paard die echt loopt en tegengehouden wordt vooraan. Het lijkt minder, maaar ook hier treedt de achterhand niet onder.
Dit is dus tegenstrijdig met de essentiele bedoeling van de oefeningen...

jerich0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 21:42

F de eerste lessen is men bezig met klassiek en dus niet aan het hobbelen. Vroeger was dit standaard, ook in maneges. Klassiek is niet enkel de hogeschoolsprongen en GP. Klassieke rijkunst is de manier van rijde , het gymnastiseren van het paard, het verfijnen van de natuurlijke bewegingen, niet het naapen van deze bewegingen zolang het er maar op trekt.
ArR is het klassiek made in china :)