Waar is de rijkunst gebleven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 12:27

Jars: het klopt hoor wat je zegt over gebrek aan kennis om een probleem op te lossen.
Is al eerder genoemd: het missen van basiskennis en zelf studie over achtergronden paard & z'n gedrag e.d.
Feitelijk hebben we er de laatste 15 jaar een makkie aan, alle kennis is online te vinden immers.
(en nog weet een 2 jaar lesklant niet "waarom" ie lichtrijd op "juiste" been en wat dat feitelijk betekent b.v.....) exacte info pak je in 2 min. van het net := 3 min leesvoer.

Mensen houden er totaal niet van stap terug te moeten zetten, terwijl dat bij paarden juist zo belangerijk is.
De maatschappijdruk weer ??: beter > hoger > meer > snel > nog meer - meer > de paarden hoeven dat tempo allemaal niet... wij willen het.
zijtak: daarom zitten we nu in de fin. problemen....: het bekende rupsje nooitgenoeg.

De opmerking was beslist niet persoonlijk bedoelt. :j maar wordt wel es pissig hierover. |o

Ga afhaken op dit draadje, we worden via de achterlaadklep in de zeik genomen hier.
Heb dan ballen en kom hier reargeren als jullie tenminste nog ergens voor open kunnen staan of alleen maar 100 stokkies stijf heilig in jullie zelf geloven.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 13:37

Japeloup schreef:
Wat ik grappig vind is dat er dus vele ruiters het eens zijn met de OP. Maar als er dan zo veel zijn. Hoe komt het dan dat we met z'n alle hier nog niets aan hebben kunnen doen. Lijkt me dat er hier op bokt toch ook wel mensen zitten met wat meer invloed bij bv de KNHS en deurne. Die dit soort bevindingen doorspelen en er dus iets aan gedaan wordt.

Er zijn al veranderingen gaande hoor :j
Ik lees ook hele positieve verhalen over KNHS en Deurne. Maar veranderingen gaan nou eenmaal niet hard.

En even voor de duidelijkheid: Ik vind mezelf niet dé perfecte ruiter. Verre van dat. Maar hoe meer ik leer, hoe kritischer ik word.
Ik staar me niet blind.
De ruk-trek- en pluk methode wordt nog teveel gebruikt. Rijden gaat niet om kracht. Gaat om gevoel en met zo fijn mogelijke hulpen samen een team zijn/worden.
Dát is mijn doel. En nee dat is niet voor slechts enkele ruiters met hun paarden weggelegd, maar voor IEDERE combinatie.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 14:18

LiVetime schreef:
Japeloup schreef:
Wat ik grappig vind is dat er dus vele ruiters het eens zijn met de OP. Maar als er dan zo veel zijn. Hoe komt het dan dat we met z'n alle hier nog niets aan hebben kunnen doen. Lijkt me dat er hier op bokt toch ook wel mensen zitten met wat meer invloed bij bv de KNHS en deurne. Die dit soort bevindingen doorspelen en er dus iets aan gedaan wordt.

Er zijn al veranderingen gaande hoor :j
Ik lees ook hele positieve verhalen over KNHS en Deurne. Maar veranderingen gaan nou eenmaal niet hard.

En even voor de duidelijkheid: Ik vind mezelf niet dé perfecte ruiter. Verre van dat. Maar hoe meer ik leer, hoe kritischer ik word.
Ik staar me niet blind.
De ruk-trek- en pluk methode wordt nog teveel gebruikt. Rijden gaat niet om kracht. Gaat om gevoel en met zo fijn mogelijke hulpen samen een team zijn/worden.
Dát is mijn doel. En nee dat is niet voor slechts enkele ruiters met hun paarden weggelegd, maar voor IEDERE combinatie.

Volgens mij is er niemand die dat denkt hoor. Anders zou iedereen voordat ze beginnen met rijden wel even wat krachttraining moeten doen om niet bij voorbaat al verloren te zijn. :D

Heb ook nog nooit gehoord: 'Ja ik moet nog even mijn biceps wat beter ontwikkelen voordat we de overstap naar de M2 kunnen maken'.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 14:25

Doma_clasica schreef:
En of dat nu klassiek heet of hollands boeit mij niet zo. Ik denk niet dat het één beter is dan het ander nml.
De ruiter maakt het verschil, niet een bepaalde stijl. :)*

Dat is een waar woord. De ruiter maakt het verschil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 14:42

JARS schreef:
Peetstap schreef:
Ik bedoel, dat sommige ruiters niet weten hoe ze bepaalde problemen moeten oplossen, en het dan al gauw verandert in trekken of schoppen ipv aanvoelen wat er gebeurt.
Een heel simpel voorbeeld wat je vaak voorbij ziet komen, ruiter krijgt het paard niet lekker van achteruit naar voren en het paard loopt dus met zijn neus in de lucht te koekeloeren, gebeurt het al gauw dat ruiters gaat trekken aan de voorkant, omdat dat hoofd 'hoe dan ook omlaag moet'.
Het is maar een simpel voorbeeld en er is vast wel een beter voorbeeld te bedenken, maar ik denk dat je daar wel in kan zien dat niet alle ruiters kennis van zaken hebben, of het misschien niet gebruiken omdat ze niet weten hoe het dan wél moet. Misschien wel in theorie, maar niet hoe ze dat in de praktijk brengen.
En zoals al eerder genoemd is, denk ik ook dat je daar ook de haast die men tegenwoordig heeft om zo snel mogelijk hogerop te komen in terug ziet.

@Yamcha, Mijn ervaring is dat als een paard vast houd in zijn lichaam, je gewichtshulpen niet doorkomen. Of in ieder geval, niet zo als je zou willen. Ik denk persoonlijk niet dat ik mijn gewichtshulpen totaal verkeerd geef, anders zou ik mijn eigen paard daar toch ook niet mee kunnen rijden? Ik ben wel het type ruiter dat met zo min mogelijk hulpen zoveel mogelijk wil bereiken, en daar kan ik soms ook té veel in blijven hangen, dus misschien gaf ik mijn hulpen dan niet sterk genoeg. Maar het viel mij enorm op, en de reactie voor het been en het zware in de hand is ook iets was waar ik tegenaan liep. Ik weet ook wel dat het een samenspel is van al deze hulpen. Maar het zou me dus niets verbazen als deze paarden daar dus ook niet echt lekker op reageren.

Oohh, ik snap je, ja paarden kunnen idd wel behoorlijk afgestompt zijn op dat gebied :j

Anoniem

Re: Waar is de rijkunst gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 14:43

@ Skygirl: heb wel mensen horen zeggen dat ze niet sterk genoeg waren om hun paard aan de teugel te krijgen.......

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 14:47

Peetstap schreef:
ken een aantal schrijvers van dit draadje wat beter en die zijn zeer kritisch naar zichzelf, kiezen voor belangen paard en vinden dus zeker niet dat ze het perfect doen want dat doet niemand.

Ik ken helemaal niemand op dit 'draadje' en jou ook niet dus heb geen specifieke mening over wie het goed doet en wie niet.
Ik zal je op je lege profiel moeten geloven...

Citaat:
We kaarten hier naar mijn idee ook niet aan of iemand "het op de juiste manier doet" en volgens welke methode maar we proberen een uitleg te vinden waarom zoveel paarden worden gesloopt en misschien daardoor een andere aanpak.Doel is vrolijkerer paarden, blije & pijnloze paarden die graag met ons willen werken in harmonie, en dat missen vele schrijvers hier blijkbaar als ze om hun heen kijken of naar zichzelf kijken.

-O- dat is mi niet de algemene strekking van dit topic. Er wordt door veel mensen geconstateerd dat er dramatische dingen om hen heen gebeuren en zelf zijn ze gelukkig wel goed en maken ze geen fouten. En je noemt een andere aanpak? Afgezien van een enkel jurylid en instructrice heb ik nog niemand in dit topic daadwerkelijk zien schrijven dat ze er iets aan hebben gedaan/geprobeerd te doen. Staan jullie dan aan de zijlijn te fluisteren of stappen jullie op een combinatie af als jullie denken dat er slechte dingen gebeuren? En wat denkt men verder met dit topic dan te bereiken? Het gros van de mensen hier is toch al gewoon geweldig bezig enzo dus die hoeven het niet meer te leren toch?

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 14:49

Yamcha schreef:
@ Skygirl: heb wel mensen horen zeggen dat ze niet sterk genoeg waren om hun paard aan de teugel te krijgen.......

Mooi voorbeeld! Wat heb je toen gedaan?

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 14:56

ik denk persoonlijk dat het ook heel erg ligt aan te weinig goede instructeurs en dat in combi met dat de meeste toch wat meer moeite hebben met rond te komen...tja....

Ikzelf heb geen geld voor te lessen maar rijd ook geen wedstrijden, echter ik vind het tegenwoordig moeilijk om te weten waar nu iemand is die correct lesgeeft van prive mensen tot de manege....Denk als de manege's al eens hun niveau opschroeven de basis van vele ruiters ook weer een stuk beter is. Vele leren dingen verkeerd aan en dan raak je er nog moeilijk vanaf

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 15:25

Gulpje schreef:
Yamcha schreef:
Mooi voorbeeld! Wat heb je toen gedaan?
kalmpjes uitgelegd dat dat zo niet werkt, en dat je je paard dan pijn doet in de mond. Vervolgens contactgegevens gegeven van iemand die dat wel op de goede manier kan aanleren.

Ik had natuurlijk nog verder kunnen gaan en uit kunnen leggen dat de basis bij de ruiter begint, dat heb ik dan weer niet gedaan, maar toch..... voelde me wel geroepen om iets te zeggen toen.

Doma_clasica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 18:28

AlexandraM schreef:
Ikzelf heb geen geld voor te lessen maar rijd ook geen wedstrijden, echter ik vind het tegenwoordig moeilijk om te weten waar nu iemand is die correct lesgeeft van prive mensen tot de manege....Denk als de manege's al eens hun niveau opschroeven de basis van vele ruiters ook weer een stuk beter is. Vele leren dingen verkeerd aan en dan raak je er nog moeilijk vanaf

Goed les hoeft niet duur te zijn.
Sommige ruiters denken dat als een les genoeg kost het wel een goede instructeur moet zijn.
De kunst is om een instructeur te vinden die wel weet hoe het in elkaar steekt en die het een ander graag wil leren zonder er zelf echt rijk van te worden. En geloof me maar, die instructeurs zijn er ook nog alleen vind je die waarschijnlijk niet aan zijn dure website maar van mond op mond reclame.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 18:38

Ik persoonlijk vind dat er een grote taak ligt bij betere jurering. Ik schrijf regelmatig bij de M/Z, erg leerzaam om te horen hoe de jury ernaar kijk.

In de eerste proef M ging bijna de helft van de paarden in de staak wegens vooral het vasthouden van de ruiter. Geen ruimte geven, niet durven loslaten, geen ontspanning. Uiteindelijk hadden ongeveer 5 van de 12 ruiters winst. Hoogste score rond de 188.

Tweede proef werd gereden bij een andere jury: alle ruiters (allemaal!!) tussen de 190 en de 200 punten...

Zo kan je als ruiter jezelf nog voor de gek blijven houden (die eerste jury was gewoon streng). Als er gewoon correct gepunt wordt door alle juryleden, dan kan je er niet meer omheen en ga je misschien eens nadenken.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 18:54

Ik ken ook ruiters die gewoon kijken wie er jureerd op wedstrijd.
Als de jury makkelijk punten geeft rijden ze gewoon bij die jury...

Maar of je dan eerlijk bent tegenover jezelf en vooral tegenover je paard???

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 21:57

Ik ken ook iemand die maar stug blijft volhouden dat ze niet sterk genoeg is om aan de teugel te rijden! Ik heb het al honderd keer geprobeerd maar zij steekt haar kop in het zand!
Ik heb ook al eens het volgende geprobeerd: iets proberen op te tillen, dan zei ik dat het super zwaar was en dat ik slap was! Toen zei zij dus dat ik toch wel sterke arm spieren moest hebben anders kon k toch ook niet rijden? Dus toen vroeg ik hoezo dan? Ik heb mijn a spieren niet nodig! Ze kon het niet uitleggen, maar nog steeds snapt ze het niet!
Ik heb het maar opgegeven en laat haar lekker denken wat ze wil

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 22:26

Doma_clasica schreef:
AlexandraM schreef:

Goed les hoeft niet duur te zijn.
Sommige ruiters denken dat als een les genoeg kost het wel een goede instructeur moet zijn.
De kunst is om een instructeur te vinden die wel weet hoe het in elkaar steekt en die het een ander graag wil leren zonder er zelf echt rijk van te worden. En geloof me maar, die instructeurs zijn er ook nog alleen vind je die waarschijnlijk niet aan zijn dure website maar van mond op mond reclame.

Wie of wat bepaalt of les GOED is, als het JOU bv al niet uitmaakt of er een klassiek of hollands naampje aan zit -O-

Ik ken niemand die GOED les geeft voor weinig geld, jammer genoeg.

Maar geld uitgeven voor GOED les aan een gemotiveerd iemand, is zijn geld gewoon waard.
Door die motivatie neemt degene die les dan ook nog eens GOED op en gaat daar verder mee.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 22:28

Kadankovitch schreef:
Doma_clasica schreef:
En of dat nu klassiek heet of hollands boeit mij niet zo. Ik denk niet dat het één beter is dan het ander nml.
De ruiter maakt het verschil, niet een bepaalde stijl. :)*

Dat is een waar woord. De ruiter maakt het verschil.

De ruiter maakt inderdaad het verschil en zeker ook een bepaalde stijl.

Laat het paard dan blij zijn met een GOEDE ruiter die ook nog eens de GOEDE STIJL gebruikt in zijn training :j

Djayra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 23:12

Ik denk dat het begind bij het ideaal beeld.

Dus jonge meiden en jongens die kijken naar een anky op tv en denken wow.
Vervolgens ook de jury leden die deze belagelijke acties 6 tm 10 aan punten geven
Maar natuurlijk ook de gene van wie deze ruiters en juryleden les hebben gegeven.

Als nou ook deze boven genoemde mensen hier eens mee beginnen !
Zal het ideaal beeld veranderen en daar door ook het totaale rijden.
Hoe the ... Kan een paard van 9jaar GP lopen en vervolgens met pensioen gestuurd worden
Of zo kapot zijn gereden beesie is in de bloei van zn leven.

En buiten dit alles wat ik hier al eerder zag verschijnen ben ik van mening dat buiten paardrij les er ook
VERPLICHTE theorie zou gegeven moetten worden gewoon voor de basis waarom moet ik mijn paard voorwaards rijden
Waarom is het beter als hij over zn rug loopt.
De meeste ruiters weten niet eens wat hier mee bedoelt word

Doma_clasica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 07:33

cherie78 schreef:
Wie of wat bepaalt of les GOED is, als het JOU bv al niet uitmaakt of er een klassiek of hollands naampje aan zit -O-

Maar geld uitgeven voor GOED les aan een gemotiveerd iemand, is zijn geld gewoon waard.
Door die motivatie neemt degene die les dan ook nog eens GOED op en gaat daar verder mee.

Bij wie les jij zelf dan Cherie?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 12:23

Doma_clasica schreef:
cherie78 schreef:

Bij wie les jij zelf dan Cherie?

Bij de buurvrouw :j

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 15:08

Er zijn wel degelijk mensen die niet de hoofprijs vragen en toch goed les geven.
Die mensen die willen het goed leren paard rijden toegankelijker maken, die hebben er lol in als de ruiter gemotiveerd is en dan ook nog een stijgende lijn laat zien...

Er zijn ook mensen die wel veel geld vragen en toch het niet goed kunnen over brengen.
Of alleen ja en amen roepen en niks kunnen onderbouwen..

En wat de ene fijn vind kwa les heeft een ander misschien niks mee.

Maar ik denk dat als de KHNS een vaste lijn houd kwa jureren en wat ze willen zien in de proef en hier concequent in zijn....heel misschien het lesgeven ook wordt aangepast..
Ook begint die al op opleidingen binnen de paarden...

Niet naar afstammeling kijken....Maar technische kijken...

Ik vind het ook raar dat er zo divers wordt gejureerd terwijl alles in het boekje staat.....

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 17:45

Wil wel es wat meningen horen over dit onderwerp van diegene die het prima vinden zoals het nu draait.
Hoe kijken die ertegen aan en vooral waarom.

Zit zelf niet vast in patroon van overtrokken Nh of zo.
Zie n.l. zat vriendelijke combi's rijden met alles erop en eraan die lekker swingend presteren en in respect.
Zie ook genoeg recreatieve ruiters waarbij paard en ruiter gewoon beide lol hebben.
Rijtechnisch kan ik door mijn starters nivo het natuurlijk niet beoordelen en dat is in dit draadje ook niet de bedoeling naar mijn idee.

Probeer wat meningen uit de tent te lokken maar dat wordt helaas negatief opgepikt. :z past een bitje bij bokt ?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 23:18

Geen idee hoe vroeger de sport was, zo lang rijdt ik nog niet, dat ik daar een "vroeger" heb.
Zolang ik rijdt heb ik wel eens gekke dingen gezien op concours.
Maar is in de jaren niet meer of minder geworden.

Wel dat ik af en toe dacht, dat een jury daar niets van heeft gezegd?
Toen iemand bij het uitrijden van de ring zijn paard ging afrossen, dat de laatste 2 minuten van de proef
gewoon netjes liep, maar daarvoor niet helemaal deed wat de bedoeling was.

Rijkunst, staat er heel leuk in de OP, wel grappig, was vorige week weer op cursus
(tja, je probeert wat he? om beter te leren rijden en ik geloof dat het wel werkt, leuke en leerzame cursus.)
en daar zei de instr. dat hij allicht artestiek was en hij paardrijden niet perse een sport vond.
(even voor de goede orde, betreft niet Klaas om de hoek die nooit gestart is, maar eentje die leuk in de sport heeft meegedraaid )

Vond dat wel een mooie, want in mijn ogen is rijden ook een vorm van kunst, meer dan sport,
waarin je het paard vormt zodat het op zijn mooist uit kan komen, doordat hij verbeterd.
Dus ben je eigenlijk een beeld aan het boetseren.

Waarbij ik niet zeg geen fouten te maken, aangezien ik het ook voor elkaar krijg vaak genoeg te blunderen of iets stoms te doen,
waar ik dan later van denk: "Hoe heb ik dat ooit kunnen doen?" En dan spijt heb.

Overigens ken ik iemand die al 2 x een slof doormidden getrokken heeft.
Ooit hoop ik dat hij inziet dat dat niet de manier is, heb wel eens vage poging gedaan er wat van te zeggen.
Dan maar een langere weg denk ik dan, dan ik maar de softy (terwijl ik ook wel eens paard aanpak).

Seasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 09:01

Ik heb heel het topic gelezen en voor mij was het best interessant.

Mij was het "geruk-en-gepluk" aangeleerd. Mijn ex-instructrices overtuigde mij ervan, dat dat de juiste manier was om te rijden, "anders kom je nergens". Wát ben ik daar vreselijk spijt van zeg. Ik dacht dat het hoorde. Iedereen om mij heen deed (doet) het.
Af en toe val ik terug naar de oude patroon. Dan moet ik echt tot 10 tellen, rustig nadenken en dan weer verder gaan. Maar ik heb nu gelukkig les van iemand die mij nu echte rijkunst kan leren, die houdt mij op het juiste pad.

Wel heb ik nu een andere kijk op concours. Ik zie heel veel ruiters en amazones vanaf B tot ZZ-Licht niveau prutsen op hun paard. Vasthouden hier, paard staakt daar, paard krijgt een flinke tik op z'n hoofd omdat ie dat doet, paard nog meer in de stress, ruiter schreeuwend omdat paard het niet doet. :n Waar gaat het toch allemaal heen?

Espoir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 09:35

Wat ben ik het eens met de OP vraag! Wat een ramp manier van rijden zie ik in mijn omgeving. Het wordt hier op een bepaalde manier gestimuleerd om op een agressieve, oneerlijke manier te rijden. Jammer dat er een groot deel hierin mee gaat en daadwerkelijk denken dat ze heeel goed bezig zijn. (3 & 4-jarige paarden helemaal strak vast gebonden met de slof, en écht strak, er zoveel druk opzetten dat deze jonge diertjes in de 2e draf moeten lopen, breken ze er uit? Slaan we ze toch in elkaar?? "respect" krijgen noemt men dat. Paarden zetten zich vast; zadel past niet, gevallen in de wei etc.. Met 5 jaar loopt de helft niet meer goed en met 6 staan deze met grote blessures minstens een jaar stil!) Ja dat gebeurd! Snap niet dat men dit goed vind. Oh, ik snap het wel, zijn mensen zonder verstand van paarden. (zetten vol trots filmpjes op internet, van 3-jarige die bijna zo als totilas lopen. Na 5 drafpassen 10 passen onregelmatig lopen omdat paard de kracht mist)
Ik zeg bij deze niet dat ik op de "goede" manier bezig ben. Maar ik sla geen paarden in elkaar etc. En laat die van mij in zijn waarden. Ik heb er maar 1 en daar wil ik graag lang plezier mee beleven!

Zo, dat is er uit! Iedereen op zijn eigen manier, maar wat ik heb beschreven vind ik helaas geen paardwaardige manier. En het gebeurd overal, helaas! En sorry voor degene die zo rijden, ga vooral zo verder. Mij zal je niet horen ;).

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 10:09

Ik heb ook leren rijden met trekken en plukken, helaas. Na 6 jaar manegeles kwam ik er dankzij bijrijdpaarden en een eigen pony achter dat dat niet werkt. Inmiddels zijn we weer 6 jaar verder & ben ik dat ongeduldige temprament kwijt. Het heeft me veel moeite gekost om erg geduldig te worden, maar als dat is wat in eerste instantie aangeleerd wordt ga je dus veranderen van basis.