Ieder zijn eigen toch? Niks mis mee.@ Paddenpad
Heb je mijn berichtje nog gelezen, over het 'belonen bij een onzekere pony'?
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
sanne83 schreef:hihi, wat heeft vrijheidsdressuur er nou weer mee te maken

Paddenpad schreef:Mijn mening is ook dat je belonen niet gestructureerd moet doen want dan wordt het geen belonen meer maar een actie op een reactie wat het dier gewoon wordt en komt het niet meer over als een beloning maar een gewoonte,dus dat maakt afgestompte en schooiende dieren die alleen maar op dat snoepje uit zijn,of zou een springruiter ook na iedere hindernis moeten afstappen of stoppen om even een click te geven en er weer een snoep in te gooien en dan gaat het kermis paardje weer verder.
Ik geloof dat ze bij de C&A buiten zoiets hebben staan,kun je muntjes ingooien.
Laura_x_ schreef:Ik vind eerlijk gezegd dat Paddenpad misschien iets aanvallend reageert, maar ik denk dat dat komt omdat ze gewoon een duidelijke mening heeftIeder zijn eigen toch? Niks mis mee.
@ Paddenpad
Heb je mijn berichtje nog gelezen, over het 'belonen bij een onzekere pony'?
want ik vind dat je goed bezig bent met de manier waarop je met je bijrijdpony omgaat en dat je pas van plan bent met hem naar buiten te gaan wanneer je meer zeker bent van jezelf en je bijrijdpony niet blootstelt aan jouw onzekerheid omdat ze zelf al onzeker is.Paddenpad schreef:sanne83 schreef:hihi, wat heeft vrijheidsdressuur er nou weer mee te maken
Omdat dat een aftreksel ervan is waar jullie mee bezig zijn en daarvoor zieltjes proberen te winnen en denken te weten hoe het hoort wat belonen is,en de rest van de wereld doet het fout en moet zich bekeren tot die methode.Misschien dat de Jehova's nog vrijwilligers zoeken maar niet aan mijn deur komen rammelen en onzin verkopen!![]()
En om antwoord te geven waarom men er in de topsport niet aan wil,denk eens na,die mensen hebben de topsport gehaald zonder die kul dus waarom zouden ze er dan uberhaupt aan beginnen.... omdat er enkele met hun speelpaard vinden dat dat moet,hoezo arrogant!??
Iedereen beloont op zijn eigen manier dus laat ze lekker en dring jou manier niet op en bepaal niet wat beter is voor een ander zijn paard!
een beetje gefrustreerd?
Lovely schreef:Paddenpad schreef:Mijn mening is ook dat je belonen niet gestructureerd moet doen want dan wordt het geen belonen meer maar een actie op een reactie wat het dier gewoon wordt en komt het niet meer over als een beloning maar een gewoonte,dus dat maakt afgestompte en schooiende dieren die alleen maar op dat snoepje uit zijn,of zou een springruiter ook na iedere hindernis moeten afstappen of stoppen om even een click te geven en er weer een snoep in te gooien en dan gaat het kermis paardje weer verder.
Het is ook onderzocht en bewezen dat beloning het beste werkt als deze niet altijd maar slechts zo nu en dan voorkomt. Maar bij het africhten van paarden moet de beloning achteraf niet de motivatie zijn om iets te doen.
Ariebren schreef:Voor vreten doet een dier alles.
Dat is een manier om een dier een kunstje te leren.
Helaas gaat het instinkt van een dier niet verder dan, eten, slapen en voortplanten en zorgen dat hij in leven blijft door verdediging of vluchten.
De mens kan nog praten, dus iets zeggen, zoals dank u wel.
Het hele belonings systeem van alle ruiters zit tussen de oren van de ruiter.
De ruiter heeft een goed gevoel, dus wie moet er beloont worden ??
Jullie denken, het paard.
Maar ik denk, neem een kopje thee in de kantine nadat je het paard verzorgd hebt.
Het paard kan weer zijn eigen gang gaan en jij zit stralend in de kantine met je kopje thee.
Eindelijk iemand die het snapt!!
Lovely schreef:Het is ook onderzocht en bewezen dat beloning het beste werkt als deze niet altijd maar slechts zo nu en dan voorkomt. Maar bij het africhten van paarden moet de beloning achteraf niet de motivatie zijn om iets te doen.
sorry, ik word hier echt een melig van.
sanne83 schreef:sorry, ik word hier echt een melig van.
Denk je serieus dat ik een even een linkje kan geven naar een "onderzoekje" waar dit aangetoond wordt? Ik denk dat het al zeker 10-15 jaar volledig aangenomen wordt onder gedragsonderzoekers dat positieve reinforment het effectiefst werkt om een dier iets aan te leren.
Dat betekent dat al zeker de afgelopen 25 jaar, honderden zoniet duizenden onderzoeken zijn geweest die dit aantonen, anders wordt zoiets niet geaccepteerd als algemene waarheid.
Maar goed, jullie weten het natuurlijk veel beter
Succes met zoeken
sanne83 schreef:sorry, ik word hier echt een melig van.
Denk je serieus dat ik een even een linkje kan geven naar een "onderzoekje" waar dit aangetoond wordt? Ik denk dat het al zeker 10-15 jaar volledig aangenomen wordt onder gedragsonderzoekers dat positieve reinforment het effectiefst werkt om een dier iets aan te leren.
Dat betekent dat al zeker de afgelopen 25 jaar, honderden zoniet duizenden onderzoeken zijn geweest die dit aantonen, anders wordt zoiets niet geaccepteerd als algemene waarheid.
Maar goed, jullie weten het natuurlijk veel beter
Succes met zoeken
mika11 schreef:Maar eigenlijk is een goede ruiter, die duidelijk hulpen heeft en precies op tijd weet te ontspannen, ook een beloning voor het paard.
Daar heeft ie dus meer aan, dan klopjes op de hals, terwijl hij niet eens beseft waarvoor?
Ik hoop altijd, dat het paard meer voor me wil doen, als ik ook op de grond vriendelijk en duidelijk voor haar ben.
Dat ze dus denkt: oh, dat is mijn baasje, dan wil ik wel extra m'n best doen.
Maar zo denken paarden waarschijnlijk niet, maar het is gewoon de hoop, dat je speciaal bent voor je paard.
Paddenpad schreef:Mijn mening is ook dat je belonen niet gestructureerd moet doen want dan wordt het geen belonen meer maar een actie op een reactie wat het dier gewoon wordt en komt het niet meer over als een beloning maar een gewoonte,dus dat maakt afgestompte en schooiende dieren die alleen maar op dat snoepje uit zijn,of zou een springruiter ook na iedere hindernis moeten afstappen of stoppen om even een click te geven en er weer een snoep in te gooien en dan gaat het kermis paardje weer verder.
Paddenpad schreef:Lovely schreef:
Het is ook onderzocht en bewezen dat beloning het beste werkt als deze niet altijd maar slechts zo nu en dan voorkomt. Maar bij het africhten van paarden moet de beloning achteraf niet de motivatie zijn om iets te doen.
Pfff moeilijk lezen hé,een "normaal"paard doet gewoon zijn werk wat gevraagd wordt en voelt wel aan zijn baasje hoe fijn de samenwerking is wanneer het gesmeerd loopt,tussendoor een kleine pauze inlassen en een klop,aai of woord is dan voldoende,snoepjes tussendoor of geklick geklak in een no-no worden ze schooierig,verwend en afgestompt van.
Grappig dat mensen vaak uitgaan van vage wetenschappelijke bewezen onderzoekjes en dit als het enige juiste aannemen.
Samaritan schreef:@ ariebren: Paarden onderling kriebelen elkaar ook. Ik ken precies de 'lekkere plekjes' van mijn paard, dus ik weet dat kriebelen op die plekjes voor haar een beloning is. Evenals dat de hals strekken voor haar heerlijk is. Onderschat de intelligentie van je paard niet. Het lijkt alsof je denkt dat een paard geen link kan leggen tussen gedrag en iets wat prettig is.....
Paddenpad schreef:Ach Ariebren,verzin een onderzoekje zet erbij dat je het wetenschappelijk onderzocht hebt,maak er een blogje van en zet het in de Penny,roep jezelf uit als een goeroe,wedden dat ze je allemaal achterna lopen,niet wetende dat je het onderzoekje op de twee shetten van je buurman uitgeprobeert hebt.![]()
Kassa!!![]()
Samaritan schreef:Paddenpad schreef:Ach Ariebren,verzin een onderzoekje zet erbij dat je het wetenschappelijk onderzocht hebt,maak er een blogje van en zet het in de Penny,roep jezelf uit als een goeroe,wedden dat ze je allemaal achterna lopen,niet wetende dat je het onderzoekje op de twee shetten van je buurman uitgeprobeert hebt.![]()
Kassa!!![]()
Sjongejonge, wat een vertrouwen in de wetenschap. Misschien hier te weinig kaas van gegeten?
@ Ariebren: wie zegt dat mijn paard in de krul loopt? Voor alle disciplines geldt: ontspanning komt voor een paard via de li-hersenhelft, zich uitend in likken, smakken, snuit aan de grond....
Paddenpad schreef:Ach Ariebren,verzin een onderzoekje zet erbij dat je het wetenschappelijk onderzocht hebt,maak er een blogje van en zet het in de Penny,roep jezelf uit als een goeroe,wedden dat ze je allemaal achterna lopen,niet wetende dat je het onderzoekje op de twee shetten van je buurman uitgeprobeert hebt.![]()
Kassa!!![]()