Met rijden goed gedrag belonen of juist negeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 19:14

Ik vind eerlijk gezegd dat Paddenpad misschien iets aanvallend reageert, maar ik denk dat dat komt omdat ze gewoon een duidelijke mening heeft :) Ieder zijn eigen toch? Niks mis mee.

@ Paddenpad
Heb je mijn berichtje nog gelezen, over het 'belonen bij een onzekere pony'?

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 19:16

sanne83 schreef:
hihi, wat heeft vrijheidsdressuur er nou weer mee te maken :=

Omdat dat een aftreksel ervan is waar jullie mee bezig zijn en daarvoor zieltjes proberen te winnen en denken te weten hoe het hoort wat belonen is,en de rest van de wereld doet het fout en moet zich bekeren tot die methode.Misschien dat de Jehova's nog vrijwilligers zoeken maar niet aan mijn deur komen rammelen en onzin verkopen! :+

En om antwoord te geven waarom men er in de topsport niet aan wil,denk eens na,die mensen hebben de topsport gehaald zonder die kul dus waarom zouden ze er dan uberhaupt aan beginnen.... omdat er enkele met hun speelpaard vinden dat dat moet,hoezo arrogant!??

Iedereen beloont op zijn eigen manier dus laat ze lekker en dring jou manier niet op en bepaal niet wat beter is voor een ander zijn paard!

Laura_x_

Re: Met rijden goed gedrag belonen of juist negeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 19:19

@ Paddenpad
Jij weet je mening wel duidelijk te verwoorden zeg ;)
Maar ik blijf bij mijn vraag :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 19:25

Paddenpad schreef:
Mijn mening is ook dat je belonen niet gestructureerd moet doen want dan wordt het geen belonen meer maar een actie op een reactie wat het dier gewoon wordt en komt het niet meer over als een beloning maar een gewoonte,dus dat maakt afgestompte en schooiende dieren die alleen maar op dat snoepje uit zijn,of zou een springruiter ook na iedere hindernis moeten afstappen of stoppen om even een click te geven en er weer een snoep in te gooien en dan gaat het kermis paardje weer verder.

Ik geloof dat ze bij de C&A buiten zoiets hebben staan,kun je muntjes ingooien. :+

Het is ook onderzocht en bewezen dat beloning het beste werkt als deze niet altijd maar slechts zo nu en dan voorkomt. Maar bij het africhten van paarden moet de beloning achteraf niet de motivatie zijn om iets te doen.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 19:26

Voor vreten doet een dier alles.
Dat is een manier om een dier een kunstje te leren.

Helaas gaat het instinkt van een dier niet verder dan, eten, slapen en voortplanten en zorgen dat hij in leven blijft door verdediging of vluchten.

De mens kan nog praten, dus iets zeggen, zoals dank u wel.

Het hele belonings systeem van alle ruiters zit tussen de oren van de ruiter.
De ruiter heeft een goed gevoel, dus wie moet er beloont worden ??
Jullie denken, het paard.
Maar ik denk, neem een kopje thee in de kantine nadat je het paard verzorgd hebt.
Het paard kan weer zijn eigen gang gaan en jij zit stralend in de kantine met je kopje thee.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 19:28

Laura_x_ schreef:
Ik vind eerlijk gezegd dat Paddenpad misschien iets aanvallend reageert, maar ik denk dat dat komt omdat ze gewoon een duidelijke mening heeft :) Ieder zijn eigen toch? Niks mis mee.

@ Paddenpad
Heb je mijn berichtje nog gelezen, over het 'belonen bij een onzekere pony'?

Ja Laura heb ik gedaan maar sorry ik had misschien even moeten reageren erop :o want ik vind dat je goed bezig bent met de manier waarop je met je bijrijdpony omgaat en dat je pas van plan bent met hem naar buiten te gaan wanneer je meer zeker bent van jezelf en je bijrijdpony niet blootstelt aan jouw onzekerheid omdat ze zelf al onzeker is.

Denk dat het wel goed komt en je van de zomer met een beetje doorzettingsvermogen best wel alleen naar buiten kunt.
Begin met kleine stukjes en dan zul je zien dat wanneer dat goed gaat jouw zekerheid groeit en je die kunt uitbreiden met langere ritjes en samen gaan genieten van jullie buitenritjes.

Neem wel altijd je telefoon mee en hang een label aan het zadel met telefoonnummers van een aantal mensen die men zou kunnen bellen en je staladres.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 19:32

Paddenpad schreef:
sanne83 schreef:
hihi, wat heeft vrijheidsdressuur er nou weer mee te maken :=

Omdat dat een aftreksel ervan is waar jullie mee bezig zijn en daarvoor zieltjes proberen te winnen en denken te weten hoe het hoort wat belonen is,en de rest van de wereld doet het fout en moet zich bekeren tot die methode.Misschien dat de Jehova's nog vrijwilligers zoeken maar niet aan mijn deur komen rammelen en onzin verkopen! :+

En om antwoord te geven waarom men er in de topsport niet aan wil,denk eens na,die mensen hebben de topsport gehaald zonder die kul dus waarom zouden ze er dan uberhaupt aan beginnen.... omdat er enkele met hun speelpaard vinden dat dat moet,hoezo arrogant!??

Iedereen beloont op zijn eigen manier dus laat ze lekker en dring jou manier niet op en bepaal niet wat beter is voor een ander zijn paard!

:+ een beetje gefrustreerd? _O-
Zieltjes winnen, waar haal je het vandaan?
Ik geef alleen aan wat daadwerkelijk wetenschappelijk bewezen is over gedragstraining.
Wat je daarmee doet, moet je zelf weten.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 19:38

Lovely schreef:
Paddenpad schreef:
Mijn mening is ook dat je belonen niet gestructureerd moet doen want dan wordt het geen belonen meer maar een actie op een reactie wat het dier gewoon wordt en komt het niet meer over als een beloning maar een gewoonte,dus dat maakt afgestompte en schooiende dieren die alleen maar op dat snoepje uit zijn,of zou een springruiter ook na iedere hindernis moeten afstappen of stoppen om even een click te geven en er weer een snoep in te gooien en dan gaat het kermis paardje weer verder.

Ik geloof dat ze bij de C&A buiten zoiets hebben staan,kun je muntjes ingooien. :+

Het is ook onderzocht en bewezen dat beloning het beste werkt als deze niet altijd maar slechts zo nu en dan voorkomt. Maar bij het africhten van paarden moet de beloning achteraf niet de motivatie zijn om iets te doen.

Pfff moeilijk lezen hé,een "normaal"paard doet gewoon zijn werk wat gevraagd wordt en voelt wel aan zijn baasje hoe fijn de samenwerking is wanneer het gesmeerd loopt,tussendoor een kleine pauze inlassen en een klop,aai of woord is dan voldoende,snoepjes tussendoor of geklick geklak in een no-no worden ze schooierig,verwend en afgestompt van.

Grappig dat mensen vaak uitgaan van vage wetenschappelijke bewezen onderzoekjes en dit als het enige juiste aannemen.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 19:40

Ariebren schreef:
Voor vreten doet een dier alles.
Dat is een manier om een dier een kunstje te leren.

Helaas gaat het instinkt van een dier niet verder dan, eten, slapen en voortplanten en zorgen dat hij in leven blijft door verdediging of vluchten.

De mens kan nog praten, dus iets zeggen, zoals dank u wel.

Het hele belonings systeem van alle ruiters zit tussen de oren van de ruiter.
De ruiter heeft een goed gevoel, dus wie moet er beloont worden ??
Jullie denken, het paard.
Maar ik denk, neem een kopje thee in de kantine nadat je het paard verzorgd hebt.
Het paard kan weer zijn eigen gang gaan en jij zit stralend in de kantine met je kopje thee.

_/-\o_ _/-\o_ Eindelijk iemand die het snapt!!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 19:42

Mag ik die wetenschappelijke onderzoeken over gedrags training inzien ??
Of minimaal een link hebben naar zo'n onderzoek ??

Ik weet wel dat circus dieren hun kunstjes leren door middel van "snoepjes".

Hardstikke leuk dat een paard het snoepje pakt tussen de voorbenen door.
En hij tilt al een been op als de kastdeur opengaat waar de snoepjes staan.

Maar ik weet ook dat vroeger de paarden aan het werk gezet werden door enige drang van de eigenaar.
En werkte dat niet, de slager zat in het dorp.
Op die manier werd er een werkwillig paard gefokt.

Er zijn paardenmensen en mensen met paarden.
Paarden mensen krijgen alles voor elkaar zonder moeilijke dingen.
Mensen met paarden verzinnen en zoeken allerlei goeroes en systemen om hun onkunde te onderbouwen.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 19:47

Ach Ariebren,verzin een onderzoekje zet erbij dat je het wetenschappelijk onderzocht hebt,maak er een blogje van en zet het in de Penny,roep jezelf uit als een goeroe,wedden dat ze je allemaal achterna lopen,niet wetende dat je het onderzoekje op de twee shetten van je buurman uitgeprobeert hebt. :=

Kassa!! :$ :$

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 19:50

Lovely schreef:

Dat klopt helemaal wat je zegt, af en toe belonen versterkt het gedrag. Maar wat moet volgens jou bij africhten wel de motivatie zijn in plaats van beloning achteraf? En bedoel je achteraf in de zin van als je helemaal klaar bent met rijden of nadat je bijvoorbeeld een wissel hebt gereden?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 19:57

:= sorry, ik word hier echt een melig van.

Denk je serieus dat ik een even een linkje kan geven naar een "onderzoekje" waar dit aangetoond wordt? Ik denk dat het al zeker 10-15 jaar volledig aangenomen wordt onder gedragsonderzoekers dat positieve reinforment het effectiefst werkt om een dier iets aan te leren.
Dat betekent dat al zeker de afgelopen 25 jaar, honderden zoniet duizenden onderzoeken zijn geweest die dit aantonen, anders wordt zoiets niet geaccepteerd als algemene waarheid.
Maar goed, jullie weten het natuurlijk veel beter _O-

Succes met zoeken :evaw:

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 20:11

sanne83 schreef:

Denk je serieus dat ik een even een linkje kan geven naar een "onderzoekje" waar dit aangetoond wordt? Ik denk dat het al zeker 10-15 jaar volledig aangenomen wordt onder gedragsonderzoekers dat positieve reinforment het effectiefst werkt om een dier iets aan te leren.
Dat betekent dat al zeker de afgelopen 25 jaar, honderden zoniet duizenden onderzoeken zijn geweest die dit aantonen, anders wordt zoiets niet geaccepteerd als algemene waarheid.

Nee, Sanne,

Jij moet aangeven waar je al die wijsheid vandaan haalt.

Ik kijk veel tv de laatste tijd, ben wat ouder, dus het mag.
De Nanny programma's leuke onderwerpen over de meest irritante kinderen die er bestaan.
Het basis idee van het opvoeden van die kinderen is:

De opvoeder of ouder moet leren hoe hij of zij zijn kind moet opvoeden.
Idem Ceasar, de honden goeroe, er is ook al een katten goeroe.
Wie wordt er opgevoed ???????

De ouder of eigenaar.

Ben benieuwd wanneer er een paarden opvoed tv programma komt.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 20:14

sanne83 schreef:

Je zegt het goed,als algemene waarheid,algemeen is voor mijn nog altijd vaag en vlak en de waarheid is voor iedereen anders,het is maar net waar jezelf ingelooft of wat iemand je wilt laten geloven en theorie werkt niet altijd in de praktijk ligt er maar net aan welke doelstelling je voor ogen hebt en welke methode voor jou het meest geschikt is.

Samaritan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 20:19

[quote="Ariebren
Heeft iemand wel eens meegemaakt dat een paard een ander paard beloonde dmv schouderklopjes en braaf, braaf, braaf te zeggen ?

Geloof het niet, een paard beloond een ander paard door niets meer te doen.

Dus bovenstaande beschrijving is de beste beloning.
Niets meer doen.

Voor aangespannen gebruik je een paar korte stem commando's.
Stappen, draf, galop en ho
Die stem commando's heb je het paard geleerd tijdens het longeren en werken met de dubbele lijn.
Dus dan zeg je elke keer tijdens aanleren, draf, en met de zweep drijf je naar draf.
Totdat het paard het stemgeluid van draf associeerd met te gaan draven.

Alle andere woorden die je zegt zijn alleen maar afleidend.[/quote]

Bovenstaande vind ik nogal een kromme conclusie. Ik heb een paard ook nog nooit op een paard zien rijden, dus we hebben het hier uberhaupt niet over natuurlijk gedrag.

Verschillende trainingsstallen gebruiken verschillende methoden. Er zijn immers meer wegen die naar Rome leiden. Zelf geef ik enorm veel complimenten tijdens het werken. Natuurlijk begrijpen ze mijn woorden niet, maar mijn lage, vriendelijke intonatie begrijpen ze des te beter. Paarden leggen naar mijn ervaring heel snel het verband tussen je mondelinge beloningen en hun gedrag.

Niets doen bij verkeerd gedrag vind ik ook geen optie. Sowieso corrigeren, en dan bedoel ik niet de zweep erover. Desnoods vijf, tien, twintig keer corrigeren en wanneer het juiste gedrag volgt weer enorm veel complimenten geven. Ze leggen echt wel het verband. Oortjes gaan mooi naar voren wanneer ik ze aanspreek.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 20:27

Toch vreemd als er in een Nanny programma, wanneer een kind zich normaal gedraagt er eigenlijk niets meer gebeurd.
Er wordt een simpel beloon systeem gebruikt van plakplaatjes.
Ik kreeg vroeger ook een plakplaatje in mijn schoonschrijf schriftje.
Ik wist dat dat iets bijzonders was.
Weet een dier dan ook dat een plakplaatje, dus snoepje, schouderklopje, iets bijzonders is ???

Samaritan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 20:28

mika11 schreef:
Maar eigenlijk is een goede ruiter, die duidelijk hulpen heeft en precies op tijd weet te ontspannen, ook een beloning voor het paard.
Daar heeft ie dus meer aan, dan klopjes op de hals, terwijl hij niet eens beseft waarvoor?
Ik hoop altijd, dat het paard meer voor me wil doen, als ik ook op de grond vriendelijk en duidelijk voor haar ben.
Dat ze dus denkt: oh, dat is mijn baasje, dan wil ik wel extra m'n best doen.
Maar zo denken paarden waarschijnlijk niet, maar het is gewoon de hoop, dat je speciaal bent voor je paard. :D

Als het goed is ben jij wel speciaal voor je paard. Als het goed is ben jij namelijk die betrouwbare kuddeleider, waar het veilig en fijn is. En ja, een ander kan die rol ook vervullen, mits het klikt en je er hard aan werkt. Maar anderen doen dat niet bij jouw paard, dus... jij bent belangrijk voor hem of haar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 20:32

Paddenpad schreef:

Paddenpad schreef:
Lovely schreef:

Pfff moeilijk lezen hé,een "normaal"paard doet gewoon zijn werk wat gevraagd wordt en voelt wel aan zijn baasje hoe fijn de samenwerking is wanneer het gesmeerd loopt,tussendoor een kleine pauze inlassen en een klop,aai of woord is dan voldoende,snoepjes tussendoor of geklick geklak in een no-no worden ze schooierig,verwend en afgestompt van.

Grappig dat mensen vaak uitgaan van vage wetenschappelijke bewezen onderzoekjes en dit als het enige juiste aannemen.

Je hebt het nu wel tegen de verkeerde en misschien moet je wat meer open staan voor meningen van anderen en die ook wat beter lezen. Als je het mij vraagt hoef je een paard helemaal niet voortdurend te belonen, de dingen die geleerd en bevestigd zijn hoef je niet alsmaar te bekrachtigen. Bij het leren van nieuwe dingen kun je het beste een paar keer belonen, maar ook niet steeds. Dus bijvoorbeeld de eerste 2 keer, keertje niet, wel, niet, niet, wel wel. Op die manier raakt het gedrag het best bevestigd. Dit heb ik niet zelf bedacht en het is ook geen vaag wetenschappelijk dingetje, ik heb dit aangehoord toen ik aan de universiteit studeerde. Gelul over clickertraining en alternatieve beloningen, snoepjes en such is aan mij ook niet besteed.

Samaritan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 20:32

@ ariebren: Paarden onderling kriebelen elkaar ook. Ik ken precies de 'lekkere plekjes' van mijn paard, dus ik weet dat kriebelen op die plekjes voor haar een beloning is. Evenals dat de hals strekken voor haar heerlijk is. Onderschat de intelligentie van je paard niet. Het lijkt alsof je denkt dat een paard geen link kan leggen tussen gedrag en iets wat prettig is.....

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 20:36

Samaritan schreef:
@ ariebren: Paarden onderling kriebelen elkaar ook. Ik ken precies de 'lekkere plekjes' van mijn paard, dus ik weet dat kriebelen op die plekjes voor haar een beloning is. Evenals dat de hals strekken voor haar heerlijk is. Onderschat de intelligentie van je paard niet. Het lijkt alsof je denkt dat een paard geen link kan leggen tussen gedrag en iets wat prettig is.....

Sorry, dat had ik een aantal pagina's geleden al aangegeven.
Krauwen in de manen in plaats van slaan.
Hals strekken ken ik niet, heb een western stal, daar lopen de paarden niet in een krul.
Uitstappen is hier, afstappen en even wandelen met het paard.

Samaritan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 20:39

Paddenpad schreef:
Ach Ariebren,verzin een onderzoekje zet erbij dat je het wetenschappelijk onderzocht hebt,maak er een blogje van en zet het in de Penny,roep jezelf uit als een goeroe,wedden dat ze je allemaal achterna lopen,niet wetende dat je het onderzoekje op de twee shetten van je buurman uitgeprobeert hebt. :=

Sjongejonge, wat een vertrouwen in de wetenschap. Misschien hier te weinig kaas van gegeten?

@ Ariebren: wie zegt dat mijn paard in de krul loopt? Voor alle disciplines geldt: ontspanning komt voor een paard via de li-hersenhelft, zich uitend in likken, smakken, snuit aan de grond....

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 20:48

Samaritan schreef:
Paddenpad schreef:

Sjongejonge, wat een vertrouwen in de wetenschap. Misschien hier te weinig kaas van gegeten?

@ Ariebren: wie zegt dat mijn paard in de krul loopt? Voor alle disciplines geldt: ontspanning komt voor een paard via de li-hersenhelft, zich uitend in likken, smakken, snuit aan de grond....

Ooit gelezen of gehoort hoevaak een wetenschappelijk onderzoek in twijfel getrokken wordt en na controle ingetrokken op basis van te weinig of te éénzijdig onderzoek?

Samaritan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 20:53

Paddenpad schreef:

Jazeker wel!! Ik heb zelf diverse meta-analyses en systematic reviews geschreven (medisch beroepsbeoefenaar). Maar.... je kunt een onderzoek pas beoordelen als je het bijbehorende artikel gelezen hebt en daarom vind ik je uitspraken over onderzoeken erg voorbarig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 20:55

Samaritan, zolang je een paard niet rijdt met een EEG/CTscan op zijn hoofd, weet je helemaal niet in welke hersenhelft reacties voorkomen en kunnen worden gemeten. Je opmerking over ontspanning en de linkerhersenhelft is vrij nutteloos om die reden en besides heb je er bij het rijden helemaal niks aan om dat te weten.