Buitenrit ...en dan val je.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 14:10

liedje89 schreef:
Ik heb ook geen idee wat een gemiddeld paard doet als je knock-out op de vloer ligt, als hij al angstig is zal het iig niet heel geruststellend zijn voor je paard zou ik zo denken :)* .

Inderdaad... ook geen situatie die je nu even in een veilige omgeving wil gaan simuleren.. :+ Aan de andere kant heb ik weet van een paard dat, wanneer zijn ruiter gevallen is, niet wil dat zijn baas aangeraakt wordt... :=

Citaat:
Als een paard losloopt is het gewoon te verwachten dat mensen proberen hem te pakken als hij dat niet gewent is kan dat gevaarlijk situaties opleveren.

Mja, en de vraag hierbij is in hoeverre je daar nog controle over hebt... Bij een knock-out wellicht geen... en waar ligt de aansprakelijkheid dan?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 14:11

liedje89 schreef:
Ik denk dat je een paard nooit voor 100% kan dresseren, je kan altijd in een situatie komen die je niet verwacht, je kan nooit overal 100% op voorbereid zijn als je de weg op gaat, je streeft er natuurlijk altijd naar maar mensen maken nu eenmaal fouten. Ruiters niet meer of minder dan andere verkeersdeelnemers.

Dat is zo, je kan je niet voorbereiden op dingen die je niet eens vooraf kan bedenken. Maar Je kan bijvoorbeeld wel trainen dat iedere blootstelling aan iets totaal nieuw buiten gelijk omgezet wordt in de vraag 'ok baas, moet ik hier iets mee? of beloning verdiend?'. Dus eigenlijk dat het paard bij iets nieuw altijd denkt 'aha! nieuw spelletje! valt er iets te verdienen?'.

Blijft dat dat niet gaat werken als het paard bijvoorbeeld echt totaal niet te voorzien in een ongeval terecht komt of zo, maar ok, dat zijn dan ook de echte horrorscenario's. Laat ons aannemen dat dat zo zeldzaam is dat het geen zin heeft daarop te trainen.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 14:13

toen ik te groot werd ging een jonger meisje op mijn oude verzorgpony rijden. allemaal leuk en aardig, ik reed met die pony vaak in de wei, dan deed ik welleens terug galloperen. ook maar met de kleinste approval van ja je mag, sprintte ze in galop weg.
nu was ik dat vergeten te vermelden, dus dat meisje dat maakte een vrij korte draai achterin de wei. en ze kon nog niet zo goed rijden, dus ze gaf die pony onbewust toestemming om te galloperen. ik zag het al gebeuren, dus ik dacht, oeps, ze kon er neits aan doen, maar ze trekte de pony best wel in de mond en halverwege begon ze ook nog te gillen. pony gaf een bok en ze viel er vanaf. pony kwam heel komisch op mij afgerend:') zo van:'dat heb ik goed gedaan he'. ik kon bijna mijn lach niet inhouden haha. als dit dus met een buitenrit was gebeurt was die pony gewoon naar huis gerent, ookal was het niet eens omdat ze schrikte.

denk dat het een combinatie is het aard van het beestje is, en de band met de ruiter en de opvoeding. als een paard iemand er bewust vanaf bokt, dan gaat ie echt niet staan wachten tot die weer opstapt. maar een paard met een redelijke opvoeding hoort iemand er niet af te bokken.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 14:15

gummie schreef:
HC, ga jij er van uit dat alle paarden 100% te dresseren zijn in het niet wegrennen na de val van de ruiter? Of ben je van mening dat paarden onvoorspelbaar kunnen reageren, ondanks het dresseren? Of vind je dat paarden voorspelbaar reageren door te vluchten?

Het is voorspelbaar dat poep gebeurt.
Een paard ZAL schrikken.
Het is daarom logisch om die schrikreflex te conditioneren.

Het is voorspelbaar dat paarden na een schrikreflex overwegen om te vechten/vluchten of dat er niets aan de hand is.
Omdat vechten en vluchten door ons ongewenst gedrag zijn, is het logisch om dat gedrag te modificeren.

Het is ook totaal onzinnig om de niet haalbaarheid 100% als alibi voor een vluchtende meerderheid te hanteren.
Als de meerderheid in de meerderheid van de gevallen blijft staan zou ik dat al *\o/* vinden.
Een naar huis bolderend paard zou m.i. de spreekwoordelijk uitzondering moeten zijn.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 14:16

Bandida schreef:
Dat is zo, je kan je niet voorbereiden op dingen die je niet eens vooraf kan bedenken. Maar Je kan bijvoorbeeld wel trainen dat iedere blootstelling aan iets totaal nieuw buiten gelijk omgezet wordt in de vraag 'ok baas, moet ik hier iets mee? of beloning verdiend?'. Dus eigenlijk dat het paard bij iets nieuw altijd denkt 'aha! nieuw spelletje! valt er iets te verdienen?'.

Op die manier heb ik het extreme vluchtgedrag van mijn paard ook kunnen omdraaien, als er nu iets nieuws/engs/whatever op ons pad komt, raakt hij het met de neus aan en krijgt hij een brokje als beloning, de keer erop loopt hij er zo (gratis) voorbij. Het kost wat inspanning om dit zo te conditoneren, maar dan heb je ook wat! (en als je anti voerbeloningen bent, moet je iets anders verzinnen om te belonen)

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 14:22

(offtopic) Goed plan Morrie, maar de mijne vind een grote hooifeeder in een wei eng. En toen sloopte hij "gratis" het paaltje naast de wei hahaha :')

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 14:24

je kunt een schrikreflax beheersen. Ik geloof dat dat bij ieder paard kan. En de eerdere opmerking ergens:
- dat een paard NIET door elke vreemde gepakt en weggeleidt moet kunnen worden ivm onkundige tot gevaarlijke situatie aanleiding gevende goedbedoelende ´helpers´ en diefstal

een hele dwaze is: ieder paard zou door een goedbedoelde helper te pakken zijn moeten en daar rustig blijven wachten tot zijn baas terug is of er hulp is gekomen. Paarden die zich niet laten vangen blijven lopen en richten meer schade aan, dan het paard dat braaf bij zijn goedbedoelde helper blijft staan wachten.

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 14:25

AnnebelleVD schreef:
Klein verschil: de man met de hond laat de hond opzettelijk loslopen en de hond ziet mij als hondenvoer.

Ik maak dan wel de bedenking van wat aan de basis staat van een hond die een wandelaar als hondenvoer ziet en een paard dat na een val aan de kletter gaat... Je kan nl. een hond leren om een mens niet als hondervoer te zien, net zoals je een paard kan leren om niet aan de kletter te gaan... Geen van beide situaties sluit weliswaar uitzonderingen uit... Daarom, bezint eer ge vertrekt.. :) Als ik weet dat mijn hond een mens zou kunnen aanvallen, hou ik hem aan de lijn... Als ik weet dat de kans bestaat dat mijn paard na een val aan de kletter gaat, zorg ik dat ik rij daar waar dat het minste gevaar voor de samenleving oplevert.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 14:30

Morrie schreef:
Op die manier heb ik het extreme vluchtgedrag van mijn paard ook kunnen omdraaien, als er nu iets nieuws/engs/whatever op ons pad komt, raakt hij het met de neus aan en krijgt hij een brokje als beloning, de keer erop loopt hij er zo (gratis) voorbij. Het kost wat inspanning om dit zo te conditoneren, maar dan heb je ook wat! (en als je anti voerbeloningen bent, moet je iets anders verzinnen om te belonen)

Ja, en het is echt onwaarschijnlijk wat je daarmee kan bereiken als je dat lang genoeg oefent en juist beloont, je paard wordt op de duur blij als er iets nieuw opduikt op het pad waar vermoedelijk een beloning te scoren is. De mijne stond eens helemaal vrolijk van enthousiasme te hoofdzwaaien bij de uitdaging 'schuimbekkende herdershond die helemaal gek wordt achter een hekje' :D

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 15:33

yole schreef:
AnnebelleVD schreef:
Klein verschil: de man met de hond laat de hond opzettelijk loslopen en de hond ziet mij als hondenvoer.

Ik maak dan wel de bedenking van wat aan de basis staat van een hond die een wandelaar als hondenvoer ziet en een paard dat na een val aan de kletter gaat... Je kan nl. een hond leren om een mens niet als hondervoer te zien, net zoals je een paard kan leren om niet aan de kletter te gaan... Geen van beide situaties sluit weliswaar uitzonderingen uit... Daarom, bezint eer ge vertrekt.. :) Als ik weet dat mijn hond een mens zou kunnen aanvallen, hou ik hem aan de lijn... Als ik weet dat de kans bestaat dat mijn paard na een val aan de kletter gaat, zorg ik dat ik rij daar waar dat het minste gevaar voor de samenleving oplevert.

Dat is gelukkig ook precies wat iedereen doet (zou moeten doen). Ruiterroutes zijn dikwijls dusdanig aangelegd dat je zo min mogelijk overlast of gevaar veroorzaakt.

En ja gelukkig zou jij de hond aan de lijn houden, maar echt niet iedereen doet dat. Ook dat snap ik, ook die honden moeten weleens vrijheid hebben om te rennen zonder lijn.
Helaas heb ik dus een keer zo'n hond richting de kont van mijn paard gehad. Gelukkig schrok ik hem bijtijds af met mijn zweep, maar nog 1 stapje van hem en ik had hem wel raak geslagen hoor. Maar goed, dat daar gelaten. Want dat is niet echt het onderwerp. ;)

Pieter25

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 15:39

Heb 1x meegemaakt, toen ik galop aan wilde springen, het paard struikelde en ik niet echt zat op te letten, dus verloor mijn evenwicht en viel er voor vanaf..
Hij keek me aan, van wat doe jij nou. Net toen ik op wilde staan, galoppeerde hij richting huis. Ik na huis gebeld, Nick komt na huis.. Kom ik na een wandeling thuis, staat ie voor de stal, waar een meisje hem had opgevangen. Godzijdank niets gebeurd.

Verder ben ik nog nooit eraf gevallen tijdens een bosrit, het mooiste zou zijn dat het paard rustig blijft en bij je blijft.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 15:45

ALS ik er al af val, dan blijft mijn pony in de meeste gevallen wel bij me. Het kan wel gebeuren dat de weg rent voor iets heel engs. In dat geval stopt ze niet meteen. Maar gelukkig heeft ze geleerd terug te komen als ik haar roep.
Daarnaast hangt er wel een label aan mijn zadel met daarop mijn eigen telefoonnummer en dat van mijn vader. Je weet maar nooit.

Hoewel het steeds beter gaat, durf ik niet met zekerheid te zeggen dat ze zich ook door een wildvreemde mee laat nemen....

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 15:54

Ayasha schreef:
HC 1 vraag: Je bent eigenlijk niet geïnteresseerd in de meningen en wil gewoon je eigen epistels kunnen neer schrijven. Waarom maak je dan niet gewoon een topic met jouw epistel en zet je erbij van "en als je het er niet mee eens bent, mond houden en door klikken"?

Eens. :D

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 16:50

Ayasha schreef:
Huertecilla schreef:
Op;
Moet de samenleving maar accepteren dat ze risico loopt in de openbare ruimte door onze hobby op ´vluchtdieren´ omdat de meesten naar huis bolderen bij ruiterval?

Ja of Nee.

Ik moet die idioten bij me op de baan met opgefokte golfjes, brommers en motto's en bijhorend risiso ook accepteren dus ja. Ook allemaal hobby.

Idd, hier ook iemand die bijna elk ritje(met aanspanning) maar moet accepteren dat anderen mijn paard bijna in biefstuk rijden, of nog wel even voor kunnen bij de wegversmalling. En ik kan zeggen dat ik echt een heel braaf paard heb.

Ik denk dat het vooral tijd word dat we elkaar eens iets gaan gunnen ipv alleen maar aan jezelf denken.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 17:10

Cowgirl schreef:
Idd, hier ook iemand die bijna elk ritje(met aanspanning) maar moet accepteren dat anderen mijn paard bijna in biefstuk rijden, of nog wel even voor kunnen bij de wegversmalling. En ik kan zeggen dat ik echt een heel braaf paard heb.

Ik denk dat het vooral tijd word dat we elkaar eens iets gaan gunnen ipv alleen maar aan jezelf denken.

Kortom; pósitieve buitenrij-ervaringen. Was ooit een topic over *\o/*

Is net als je paard belónen ipv dwingen wederom veel leuker; genieten van de leuke dingen ipv samen kankeren op alle anderen die alles fout doen en jullie rechten met voeten treden :)* .

liedje89

Re: Buitenrit ...en dan val je.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 17:18

HC ik vraag me toch een beetje af waarom je vind dat een paard zich niet moet laten pakken door een vreemde. Ik vind diefstal echt wat ver gezocht (iig wel in nederland weet niet of bij jou meer paarden worden gestolen). Bovendien is het alleen maar gevaarlijker als een leek een paard wil pakken dat zich niet wil laten pakken. Dan kan hij wel achter dat paard aan gaan rennen of het paard verkoopt zo iemand een knal dan heb je helemaal de poppen aan het dansen.
Bovendien moet je dan dus wachten op een bekende die dat paard kan pakken. Als je de ruiter er dan niet bij hebt weet dus niemand waar dat paard vandaan komt ed en dan loopt zo'n paard echt heel lang los.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 17:32

Huertecilla schreef:
gummie schreef:
HC, ga jij er van uit dat alle paarden 100% te dresseren zijn in het niet wegrennen na de val van de ruiter? Of ben je van mening dat paarden onvoorspelbaar kunnen reageren, ondanks het dresseren? Of vind je dat paarden voorspelbaar reageren door te vluchten?

Het is voorspelbaar dat poep gebeurt.
Een paard ZAL schrikken.
Het is daarom logisch om die schrikreflex te conditioneren.

Het is voorspelbaar dat paarden na een schrikreflex overwegen om te vechten/vluchten of dat er niets aan de hand is.
Omdat vechten en vluchten door ons ongewenst gedrag zijn, is het logisch om dat gedrag te modificeren.

Het is ook totaal onzinnig om de niet haalbaarheid 100% als alibi voor een vluchtende meerderheid te hanteren.
Als de meerderheid in de meerderheid van de gevallen blijft staan zou ik dat al *\o/* vinden.
Een naar huis bolderend paard zou m.i. de spreekwoordelijk uitzondering moeten zijn.

Nogmaals de opmerking: jij hebt het steeds over wat gewenst is. Ik vraag steeds of dat ook mogelijk is. Wat is daarop jouw antwoord? Kan je een paard aanleren niet weg te rennen in bijvoorbeeld een panieksituatie?
En de tweede opmerking: het is inderdaad totaal onzinnig om de niet 100% haalbaarheid te hanteren als alibi voor een vluchtende meerderheid. Om de simpele reden dat we het nergens over het verschaffen van een alibi hebben (begrijp in dat opzicht ook totaal niet wat je er mee wilt zeggen).
Het is echter niet totaal onzinnig om het te hebben over of het al dan niet mogelijk is paarden voor 100% te conditioneren, ofwel het vluchtgedrag af te leren, als je dit beziet in het kader van het vaststellen van het risico van paarden in het verkeer of het treffen van nodige maatregelen. Hoe je anticipeert, met maatregelen, op het gedrag van het paard, hangt af van welk gedrag te verwachten is en welk gedrag mogelijk is. Welk gedrag gewenst is, is irrelevant voor het bepalen van of de samenleving bepaalde risico's wel of niet moet accepteren. Omdat je daarmee geen risico-inschatting maakt.
En als je niet met 100% zekerheid kunt stellen dat je een paard het wegrennen kunt afleren, weet je in ieder geval dat 1 van de door mij in een eerder post genoemde opties afvalt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 17:50

liedje89 schreef:
HC ik vraag me toch een beetje af waarom je vind dat een paard zich niet moet laten pakken door een vreemde. Ik vind diefstal echt wat ver gezocht (iig wel in nederland weet niet of bij jou meer paarden worden gestolen). Bovendien is het alleen maar gevaarlijker als een leek een paard wil pakken dat zich niet wil laten pakken. Dan kan hij wel achter dat paard aan gaan rennen of het paard verkoopt zo iemand een knal dan heb je helemaal de poppen aan het dansen.
Bovendien moet je dan dus wachten op een bekende die dat paard kan pakken. Als je de ruiter er dan niet bij hebt weet dus niemand waar dat paard vandaan komt ed en dan loopt zo'n paard echt heel lang los.

Ik vind het onveilig dat een paard door een willekeurige persoon door de openbare ruimte geleid wordt. Het verbaast mij bijzonder dat jullie de risicos niet zien. Wanneer het dán schrikt is er geen kundige/veilige ruiter bij en gaat het wél op de loop. Wie is dáár dan verantwoordelijk voor?
Ik wil dat men dus van mijn paarden afblijft!

De ruiter ligt erbij. Paard bleef daarbij weet je nog :)*
Indien met licht uit, met contactadres.
De kans is echter het groot dat je jouw paard wel gewoon kan toespreken, iedereen kan zeggen het met rust te laten omdat het zó opgehaald wordt.
De állergrootste kans is dat, omdat het paard bij je bleef, je er na wat hersteltijd weer op kan klauteren. Ook met een gebroken sleutelbeen, - arm of zo. Desnoods met hulp. Been there done that; werkte prima. Op de scholt van het thuisfront na dan wat je onder het bloed met een lam vleugeltje ziet aankomen :o

Een paard wat rustig bij de ruiter blijft en opgehaald wordt vind ik het over het algemeen veiligste compromis.
Uitzonderingen bevestigen de regel en als de hemel naar beneden komt zijn we allemaal dood.

Mijn perceptie van diefstal door een passant is mogelijk anders omdat ik de meeste ritten door de bergen maak.
Mijn perceptie van de noodzaak dat een paard niet tever opzij stapt bij schrik en niet wegloopt van de ruiter is daardoor ook véél strikter.
Bij een stap te ver lazer je samen wellicht in een ravijn en met een gebroken been op een berg ga je verbázend snel gewoon dood.
Ja je hebt wel een mobiel maar ook 1-1-2 pikt die niet op als je ongelukkig terecht bent gekomen. Een paard wat bij je blijft is dan veel veiliger. Ten eerste omdat je dan niet totaal hulpeloos bent en ten tweede is een paard oor zoekers VEEL makkelijker te zien.
Gelukkig is het mogelijk aan te leren dat je paard bij je blijft. Pfffff.

BonteLisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 17:59

Ik was eigenlijk nooit gevallen tot een paar weken terug (miscominicatie) paard wou naar links ik rechtdoor. Ik heb altijd geleerd teugels vast te pakken, maar gelukkig staan mijn paard ook meteen stil. Ik herinner me trouwens nog wel mijn eerste pony die rende wel weg en ja ik hield haar vast. Gevolg: ik werd letterlijk als een slee meegetrokken. Heb er toen maar los gelaten maar was niet ver van de wei af, zo'n kokertje of lebeltje is idd een goede oplossing voor dit soort dingen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 17:59

gummie schreef:
En als je niet met 100% zekerheid kunt stellen dat je een paard het wegrennen kunt afleren, weet je in ieder geval dat 1 van de door mij in een eerder post genoemde opties afvalt.

Zoals ik als eerder schreef loopt nu de overgrote meerderheid weg.
Waarom is het niet halen van 100% een reden om het % wat niet door de openbare ruimte naar huis gaat niet te verhogen?
Elk procent meer wat niet door de ruimte boldert = *\o/* imo.
In de jouwe wellicht niet. Dat kan. We verschillen dan simpelweg van mening.

Er is uiteraard nóg een mogelijkheid. Dat paarden die naar huis gaan geen extra risico opleveren in het verkeer.
Dat zou dan hilárisch zijn.

Als ik op een berg van mijn paard kukel ben ik ook blij met 90% ipv 50 of 60, zelfs 80%.
Jij wellicht niet. Dat kan. We verschillen dan simpelweg van mening.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 18:02

Huertecilla schreef:
De állergrootste kans is dat, omdat het paard bij je bleef, je er na wat hersteltijd weer op kan klauteren. Ook met een gebroken sleutelbeen, - arm of zo. Desnoods met hulp. Been there done that; werkte prima. Op de scholt van het thuisfront na dan wat je onder het bloed met een lam vleugeltje ziet aankomen :o

me too, onder het bloed, helemaal daas, maar veilig op stal aangekomen, wel de kortste weg: dwars door het bos :+ , maar netjes een drukke weg overgestoken. Mensen die ik toen tegenkwam, schrokken zich kapot van hoe ik eruit zag, heb ik achteraf gehoord 8-)

Citaat:
Gelukkig is het mogelijk aan te leren dat je paard bij je blijft. Pfffff.

yep, ik ben ervan overtuigd dat je ze heel veel kan leren, als je maar weet wat de trigger is voor jouw paard (waar kickt ie op, waar heeft ie het voor over om iets te doen wat tegen zijn natuur in gaat). Bij mijn paard is het eten, bij mijn ezel is het aandacht in de vorm van aaien en bij mijn pony is het rust.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 18:04

hee zo'n labeltje aan het zadel ga ik ook voorstellen!

CelineZilko

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 18:08

Mijn paard rent altijd naar huis als ik van hem afval gelukkig wel altijd draaft hij netjes in de berm naar huis haha.
idd wel handig wat jullie zeggen om mijn nummer en naam aan het zadel te hangen dat zou ik eens gaan doen !

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 18:11

De mijne rend niet weg :n ,die vreet zich al sloffend een weg naar huis als het zou moeten. :=

Verder kan men wel "van alles vinden" wat een paard zou moeten kunnen of doen,feit blijft dat men nooit de situatie vantevoren weet waarom en waardoor men eraf kieperd.

CarpeDiem45

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 18:30

Citaat:
Bij een stap te ver lazer je samen wellicht in een ravijn en met een gebroken been op een berg ga je verbázend snel gewoon dood.
Ja je hebt wel een mobiel maar ook 1-1-2 pikt die niet op als je ongelukkig terecht bent gekomen. Een paard wat bij je blijft is dan veel veiliger

TS je hebt het steeds over veiligheid en hoe veilig het is als je paard bij je blijft. Wellicht is het een idee dat jij niet zulke gevaarlijke paden door de bergen uitzoekt *D