Slechte kwaliteit instructeurs op Bokt, toeval of?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Re: Slechte kwaliteit instructeurs op Bokt, toeval of?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 06:05

Quinta, jouw onderschrift is ineens weg. Ben je nu wel of geen instructeur?

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 06:35

Ts, ja iedere halve zool kan insttucteur worde. (sorry als ik memsen beledig ;)). Maar de kunst van het lesgeven hebben er maar weinig.
Naast dat veel mensen het "niet zien" (filmpje wat je als voorbeeld geeft)
Moet men ook kunnen lesgeven.
Vb: met springen heb ik van opleiders v internationale paarden/internationale ruiters/nationale ruiters/deurne mensen etc les gehad, ja overal leer je wat maar waar ik met dat paard heb geleerd het parcours in te durven rijden is van een jongen mijn leeftijd rijdt leuk m en is vooral met opleiding en afrchting bezig, kosten gratis (hij moest oefenen met les voor school). Was emorme klik hij zei amper iets maar het matchte dusdanig. (overigens kreeg ik op springwedstrijdem geregeld complimenten).
Zelfde met dressuur leste bij zzlicht amazone kan goed rijdem fylosofie (eerst naar voren dan de rest) klopt ook, maar paard draaide letterlijk door (niet alleen bij haar maar elke training vort en op wedstrijd).
Les van club instructeur veel ervaring maar tm Z vooral opleiden en de leipheid is er in 1 dag uit (niet helemaal maar hij houdt voeten inmuddels weer aardig op de grond).

Een dure instr een "hoog niveau" instr etc ja dat kan goed gaan maar het kan net zo goed niet...
Een instr moet met je begaan zijn in jou geloven en niet je hele rijstijl willen veranderen.
Nu noet je als je 15 bent nog een eigen stijl ontwikkelen natuurlijk maar ik denk dat men zich ook te lang vast klampt aan 1 instructeur soms kan dat goed gaan maar voor veel zou het goed
Zijn eens te wisselem ;)

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 06:50

Zie dat het op vorige pagina gaat over dat je geen wp rijd als paard niet nageeft. Dat is echt onzin de jury's die nu opgeleid worden leren het iig niet!

We hadden in de cursus bv een l2 combi, paard liep niet nagrefekijk maar verder was er niet zoveel fout aan de proef veel gaven haar (net) een wp, ik oa niet want met een wp zeg je jij moet een klasse hoger en in het m willen ze een paard meer gewicht naar achterhand hbben en dat dier kon dat fysirk gewoon nooit.
In het b rij je makkelijk een wp als je netjes rijdt en een constante aanleuning hebt (die dus niet perse nageefelijk hoeft te zijn).

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 07:40

Ik zou het zo willen uitdrukken: Het is lastig een passende instructeur te vinden. (lijkt me dat ieder daar een ander idee van heeft en dat de instructeur bij jezelf, je visie, je paard en je doel moet passen) Voor mij iig... ben al maanden op zoek.
Ik zoek geen bewezen wedstrijdruiter als instructeur (juist niet), noch iemand die bepaalde papieren in huis heeft. Reden: ik ben totaal niet geinteresseerd in wedstrijdrijden en mijn passie ligt elders.
Daarentegen zoek ik iemand die mij kan helpen bij het opleiden van een paard tot veilig terreinpaard incl de daarvoor nodige gymnastiek, op basis van ontspanning en prettige samenwerking, veelal werkend vanuit R+.
Die instructeurs zijn er. Ik ken er verschillende, maar de dichtsbijzijnde woont zo'n 400 km van mij af. Anderen ong 500/600 km etc. Jammer.
Ik probeer een dergelijke instructeur hier te vinden, via via en met hulp van advertenties en afspeuren van internet, maar tot dusver geen resultaat.

Het verbaast mij eigenlijk dat mensen blijven lessen bij een instructeur die niet goed bevalt/waar veel opmerkingen aan zijn/ die van hen verlangt op een manier te rijden, waar men niet achter staat. Ik vraag mij dan af waarom je die lessen dan volgt?
Wat win je daar dan bij?
Mij lijkt dat je dan hooguit dingen leert die je niet wilt leren en die derhalve straks meer tijd vergen om ze weer af te leren.
Van lessen dien je beter te worden in dat wat je wilt bereiken. Als dat niet gebeurt, denk ik dat je verder moet zoeken.

Les geven is zeker aan te raden en kan tot verbetering leiden, maar alleen als de lesgever dat kan bieden wat je zoekt.
Ik ga tenslotte ook niet naar een balletlerares als ik karate wil leren, omdat ik nu eenmaal les wil hebben en geen karateleraar in mijn dorp heb wonen?
Noch ga ik naar een leraar die bodybuilders klaar stoomt voor een wedstrijd als ik alleen wat fitter wil worden.
Uitgangspunt/training schiet dan volledig voorbij aan datgene wat ik wil leren.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 08:13

Electra63 schreef:
x_Quinta_x schreef:
Hoi! Hier nog een "slachtoffer" van een niet zo uitblinkende instructeur. Nou ja slecht het is te zeggen: wat betreft het proefgericht rijden: de voorbereiding naar eenvoudige wissel, vliegende wissel, keerwending enz had hij echt wel heldere uitleg en was het heel logisch wat hij zei. Ook is hij nog steeds hier in de omgeving een zeer geliefde, gewilde en druk bezige instructeur. Hij is ook zeer geduldig en alles wordt wel gereden vanuit rust. Maar oh, oh die basis die vergat hij steeds weer!
Doodjammer vond ik dat, want om den duur kreeg mijn paard er zelfs blessures van, van gewoon door te hobbelen op de voorhand! :(
Dan kaartte ik nog eens het probleem aan dat mijn paard erg zwaar in de hand was, want dit zag hij zelf niet. Alles wat ik deed was steeds goed en super. Zijn reactie: 'meen je dat nou echt!?' (Euh jaahaa!) Dan ging hij nog eens op mijn paard rijden om te voelen of het echt wel waar was. Het beeld wat ik dan zag was een opgerichte nek, een rug als een hangmat en een achterhand die er maar war achteraan stuwt.
Gelukkig heb ik nu met grondwerk academische rijkunst wel dat gevonden wat ik zocht en ik zie er mijn paard echt wel beter, lichter en sterker van worden. Dat niemand mij hier eerder over wist te vertellen!

Ik vraag mij af, op wat voor niveau jij rijdt (wissels?) En had jij die instructeur van het begin af aan?
Ik zie dat jij jezelf ook aanbiedt als instructrice? Mijn vraag is dus: wat is jouw niveau? welke opleiding heb je gevolgd? Heb je referenties, dus leerlingen die op een bepaald niveau rijden? Heb je daar filmmateriaal van? Als jouw antwoorden mij bevallen, kan ik dan komen kijken bij één of meerdere lessen van jou?

Ik was ook wel erg benieuwd naar je antwoord Quinta.

Het is mij toch ook opgevallen dat sinds de komst van het internet iedereen een mooie site in elkaar kan zetten met daarop de prachtigste fotoos en verhalen waarmee mensen zichzelf aanprijzen als instructeur. Juist in het alternatieve cirquit zie je een enorme [wild]groei van instructeurs. Sommigen hebben zelfs een soort van opleidingsinstituut achter zich. Maar de grote overeenkomst is wel dat het niveau bedroevend slecht is en dat die mensen vaak nog niet eens in staat zijn hun paard gewoon nageeflijk en voorwaarts te rijden. Als ik jouw verhaal lees dat je nu je weg gevonden hebt in het alternatieve cirquit maak je mij wel heel nieuwsgierig naar wat voor een instructeur je zelf bent.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 08:17

Aan alle nieuwsgierigen een antwoordje. Ik deel mijn account met mijn zus. Verwar dus niet onze reacties.
Mijn onderschrift is nu weg omdat ik inmiddels genoeg leerlingen heb gevonden die het met mij willen proberen. En als jullie graag helemaal de pieten uit mijn neus vragen: het betreffen allemaal jonge ponyruitertjes, mensen die heel pas zijn begonnen of bosruiters.

060606

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 08:43

Ten eerste mag je je account niet delen met iemand anders. Ten tweede, welke reacties verwarren? Het is toch jou advertentie? Terwijl dit jaar ( vorige maand zelfs ) je eerste keer les geven was aan iemand.

Maargoed, niet om jou zwart te maken maar dit is wel waar het om gaat. Je bied je al aan, bent zelf net begonnen.. je moet overal ergens beginnen maar is het dan niet wat te vroeg je al zo aan te bieden? Ben je met alles al bekend? Vorige maand had je het er nog over dat een papiertje niet nodig was, als je kennis maar goed genoeg is.. maar dat is het probleem juist.. mensen denken dat hun kennis tip top in oorde is, maar er is meestal nog genoeg mis. Die oruncursussen zijn er niet voor niks. ( niet dat je na het volgen daarvan perfect bent maar ik geloof wel dat je er meer aan hebt dan eigen ervaringen toepassen in lessen )

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 21:27

Quinta,
Ik vind het maar een raar verhaal, maar dat doet er verder niet toe.
Een instructeur hoeft niet persé gediplomeerd te zijn, maar moet dan ;) wel aantoonbaar ervaring/resultaten hebben of referenties en er moet een "klik" zijn. Ik zie hier op Bokt zoveel onderschriften met "instructie aangeboden", maar als ik dan in het profiel kijk of sommige berichten lees, dan vraag ik mij af, hoe bestaat het? :D

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 21:29

Haha ja precies, maar ik ga ook meer op mond op mond- 'reclame' af dan een marktplaats advertentie! :+

Dilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 21:44

Ja, elke gek kan zich instructeur noemen, helaas.
Zelf staat mijn beestje in een opfok en naast de weide waar de jonge beestjes staan is ook een dressuurpiste en springweide. En als ik soms eens bij mijn beestje ga kijken.. :(...
Dressuurles waar bij er wordt geleerd hoe je je paard het beste in de krul trekt, het wordt aangemoedigd dat wanneer je paard niet stil wil staan een x aantal rukken aan de teugel te geven... en dan het technisch rijden zal ik helemaal niet over beginnen... :s...

En dan heb je nog de mensen die hun orun hebben gedaan (wat ook niet betekend dat je een goede instructeur hebt) de 'penny's' die nog les geven aan een vriendje en vriendinnetje en het allemaal wel weten...

Zal niet zeggen dat er geen goede lesgevers zijn en ik denk dat elke lesgever wel zijn eigen manier heeft en dat er geen perfecte lesgever is die nooit iets 'fout' doet maar toch is het vinden van een goede instructie niet zo heel erg evident. De voor mij 'perfecte' lesgever heb ik dan ook nog niet gevonden. Ik had een fijne lesgever maar liet samen met haar ook regelmatig eens iemand anders meekijken waarvan ik het vertrouwen hebt (stalgenoot waarvan ik vind dat die met een mooie style rijd bijvoorbeeld)

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 22:34

x_Quinta_x schreef:
Hoi! Hier nog een "slachtoffer" van een niet zo uitblinkende instructeur. Nou ja slecht het is te zeggen: wat betreft het proefgericht rijden: de voorbereiding naar eenvoudige wissel, vliegende wissel, keerwending enz had hij echt wel heldere uitleg en was het heel logisch wat hij zei. Ook is hij nog steeds hier in de omgeving een zeer geliefde, gewilde en druk bezige instructeur. Hij is ook zeer geduldig en alles wordt wel gereden vanuit rust. Maar oh, oh die basis die vergat hij steeds weer!
Doodjammer vond ik dat, want om den duur kreeg mijn paard er zelfs blessures van, van gewoon door te hobbelen op de voorhand! :(
Dan kaartte ik nog eens het probleem aan dat mijn paard erg zwaar in de hand was, want dit zag hij zelf niet. Alles wat ik deed was steeds goed en super. Zijn reactie: 'meen je dat nou echt!?' (Euh jaahaa!) Dan ging hij nog eens op mijn paard rijden om te voelen of het echt wel waar was. Het beeld wat ik dan zag was een opgerichte nek, een rug als een hangmat en een achterhand die er maar war achteraan stuwt.
Gelukkig heb ik nu met grondwerk academische rijkunst wel dat gevonden wat ik zocht en ik zie er mijn paard echt wel beter, lichter en sterker van worden. Dat niemand mij hier eerder over wist te vertellen!

Maar dit begrijp ik dus niet. Je wist dat het niet goed voelde toen je zelf reed en je zag dat het niet goed was toen hij op je paard ging rijden. Dus je wist zelf al wat goed was en wat niet goed was. Waarom had je dan die instructeur? Uit onwetendheid daar kan ik inkomen, maar als je eenmaal weet hoe het wel goed moet dan wil je toch niks anders meer. Of praat je nu terugkijkend vanuit kennis die je achteraf pas kreeg?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 07:32

Tja... dat begrijp ik ook niet helemaal. Als je zo hoog rijd, moet je toch kunnen voelen als het paard steeds slechter gaat lopen lijkt mij.
Ben je het niet eens met de manier van lesgeven, dan neem je een ander.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 07:42

Ik heb toevallig pas eens een discussie hierover gehad met een conservatoriumstudent. Dat ging over muzieklessen, maar op een gegeven moment vergeleken we dit met ruiters/instructeurs.

Een muziekstudent gaat 4 jaar naar school, 5 dagen in de week. Krijgt les in didactiek, pedagogiek, psychologie, maar heeft vooral ook minimaal 5 speeluren per dag om zelf instrumentbeheersing te krijgen en de juiste technieken te leren.
Vaak krijgen zij leerlingen van een docent die geen opleiding heeft gedaan of zelf niet meer speelt en waarbij de speeltechniek dus verwatert. Deze leerlingen hebben veel verkeerde dingen aangeleerd en kunnen in basis helemaal opnieuw beginnen.

Toen bedacht ik: hoe zit het met de rij instructeurs? Orun duurt geen vier jaar. Is geen 5 dagen in de week. Hoeveel ruiters/instructeurs maken die voldoende uren per dag om een goede techniek eigen te maken?

Ik beweer niet dat een opleiding zaligmakend is. Wat ik probeer te zeggen: iedereen kan les gaan geven. Iedereen kan in een korte tijd een papiertje halen. Maar blijven deze mensen zich ook ontwikkelen? Zijn deze mensen bewust van de juiste technieken? Of is het maar gewoon leuk lesgeven, zonder echt te weten waar ze mee bezig zijn?
Een goede amateur kan ook zeker lesgeven. Soms nog wel beter dan een professional. Maar een professional heeft wel een basis en heeft kilometers gemaakt.
En hierdoor heb je meer slechte instructeurs rondlopen dan goede. En is het dus zoeken naar een speld in een hooiberg naar de juiste.
Als ruiter vertrouw je op een instructeur. Je gaat er vanuit dat die het wel weet. Ik was ook zo en heb op de harde manier moeten leren dat het niet zo was. Zowel in de muziek als met mijn paard. En ik heb er regelmatig spijt van, ook al wist ik toen niet beter.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 08:28

Ik heb hier al wel eens eerder de vergelijking gemaakt dat we onze kinderen van groep 1 tm 8 laten onderwijzen door iemand die een 4-jarige HBO opleiding heeft gedaan. Iedereen zou in de hoogste boom klimmen wanneer het kabinet in het kader van de bezuinigingen zou voorstellen om 4de jaars VWO of Gynmasium studenten voor de klas te zetten omdat deze de stof van het basisonderwijs meer dan voldoende zouden moeten beheersen om het over te brengen.
Gek genoeg vinden we het in de paardensport heel normaal dat de juf die ooit M of Z heeft gereden haar pupillen klaar stoomt voor de klasse B en L en misschien wel M. En ondertussen is iedereen maar aan het klagen over het soms dramatische niveau van de instructeurs.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 08:38

Ik ben het met je eens, Amanda.
Na het behalen van dat papiertje, waar ook nog verschil zit tussen ORUN en Deurne, begínt het eigenlijk pas.
Men moet het geluk hebben om een leermeester(s) te vinden, die de moeite wil nemen de aspirant-instructeur náást zich te nemen in de les: eerst alleen maar luisteren, dan vragen stellen, dan leren kijken door de bril van je leermeester, waar kijkt hij/zij naar, wat ziet hij/zij dat ik nog niet zie.
Dus: lesgeven in lesgeven!!
Ook denk ik dat menig amateur meer didactisch vermogen kan hebben als een ruiter op hoger niveau en het ook beter kan overbrengen.
Het probleem ontstaat vaak dán wanneer deze persoon niet zijn eigen grens en beperkingen kent en verder gaat in het begeleiden naar hoger niveau, waar het vervolgens fout gaat en het lang kan duren voor de vaak onwetetende ruiter het in de gaten krijgt en er weer eerst veel afgeleerd moet worden.
Zeker voor het begeleiden van ruiters op hoger niveau is het van het grootste belang dat de instructeur zelf op dat niveau gereden heeft of liever zelfs hoger.
De instructeur moet nl. ZÍEN wat de ruiter VÓELT. Dit vervolgens kunnen vertalen in begrijpelijke taal naar de ruiter. Dus dat de instructeur zelf een goed rijkunstig gevoel heeft ontwikkeld en daarbij kennis heeft van de psychologie en didactisch en pedagogisch vermogen heeft om het te kunnen overbrengen aan de ruiter.
Dus een instructeur zal, naast de paarden, zeker óók goed met mensen moeten kunnen communiceren om de ruiter de taal van het paard te leren.

Wel vind ik het jammer dat er doorgaans veel te weinig aandacht is voor de basis van paard, maar zeker ook van de ruiter (denk aan houding en zit).
Aankomende instructeurs worden na hun opleiding "los gelaten", vaak zonder verdere begeleiding en dan gaat het vaak fout. Bovendien wil men gelijk naar het "grotere" werk, waarvoor men meestal de ondergrond mist.
Nu is het meestal zo "Ik rijd M, Z of hoger en dús kan ik lesgeven". Vervolgens brengt men over hoe men zijn eigen paard rijdt, maar heeft men ook zelf op dat punt te weinig ervaring in het rijden van allerlei verschillende paarden en ziet vaak niet of dat dát wel de manier zou moeten zijn om díe ruiter te begeleiden.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 08:54

Joolien schreef:
Gister heb ik mij ook weer verbaasd hoe paarden de baan door gingen bij een instructeur. Geen gelul trek m in de krul en toen het meisje haar pony niet aan durfde te tikken deed de instructeur dat wel even voor :n Nee sorry maar dat gaat er op geen mogelijkheid in bij mij.
Zolang men denkt dat nageeflijkheid van voren komt blijft dit allemaal bestaan...

Ik kom regelmatig paarden tegen waarbij het er heel leuk uitziet vanaf de grond, maar zodra je erop stapt er een heleboel niet klopt.

Dit plaatje had laatst iemand gepost, vind ik een briljant voorbeeld:

http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 8387_n.jpg

Bij wie was dat toch.

Ik ben heel zeikerig qua instructrice, ik baal ook vreselijk dat mijne tot 1 november niet kan.
Ik heb bij haar altijd een goed gevoel gehad, en zij motiveert op een zeer positieve manier wat erg goed op mn pony werkt.
Ik ben schuld (groot woord) in mn lessen als het mis gaat, en niet mijn pony.
Ik leg hem gewoon iets niet goed uit dan , dus moet ik iets veranderen.
Helaas kom ik in veel lessen de slof tegen , tegenwoordig zie ik het zoveel ik snap er werkelijk niks van.
Rij Asra echt nooit met slof :\ .

Als mn pony zwaar word, gaan we schakelen en niet trekken zagen, of vast zetten maar hem bezig houden.
Zodra ie zich gaat vervelen gaat hij hangen.
Punt bij mij is dat ik wel los moet laten als hij los laat , maar ik let er nu zo op dat het steeds beter gaat.
Hoewel ik dus nog wel een instructrice zoek en niet 1 van de slof en zware bitten maar iemand die me tot die tijd kan helpen gewoon op mijn dubbelgebroken holle bitje en zonder slof.

Iemand die zijn orun niet met een pakje boter gehaald heeft zoals ik op een pagina hier las.
Maar echt verstand van zaken heeft.
Lastig inderdaad omdat veel paarden slapen in de les en geen activiteit in te vinden valt.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 09:01

pniekepnak schreef:
Mijn instructrice is er zo eentje van 10 euro voor een half uurtje... Traint totaal niet wedstrijdgericht, en weet je waarom niet? Omdat mijn paard daar nog niet aan toe is. Zij kijkt naar mijn paard, ze kijkt naar mij, en past daar haar lessen op aan.
Dankzij dat 'systeem' is mijn onmogelijke stresskip nu een ontspannen paard aan het worden, waardoor we ook eindelijk vanuit de ontspanning kunnen rijden en dus verder komen.

Ik heb zat instructeurs aan het werk gezien die stukken meer vragen, maar dit niet voor elkaar kregen bij mijn paard. :)

Ja! dat is wat de mijne ook doet! Zo fijn.
Ik had ook een stresskip , wat soms zorgde voor miscommunicaties .
Maar dat is echt heeeel erg verandert sinds ik bij haar ging lessen :j
daar word je toch blij van.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 09:10

Electra63 schreef:
Ik vind dit soort topics zo'n onzin. Ik kan een instructeur pas beoordelen, als ik of les heb van hem of haar, of als ik de gehele les langs de kant sta en luister wat hij/zij zegt. Verder wil ik graag een instructeur met veel ervaring, dus niet iemand met Orun 2 die één keer zelf het M1 heeft bereikt. Diegene die zo veel kritiek hebben op andere instructeurs, daar zou ik graag wat filmpjes van zien, zoals zij les geven of krijgen, zodat wij inderdaad kunnen beoordelen of diegene zoveel beter les geeft als de gemiddelde instructeur.
Plus dat je de fototopics natuurlijk wel op het juiste niveau moet beoordelen. Van een ruiter in de B, verwacht ik minder dan van een ruiter in het Z (bijvoorbeeld).

Eens, vandaar ook de mijne toen 'aangenomen' .
Zij heeft verschillende niveaus gereden en niet 1 x maar zowel met pony's als paarden, ook met pony tussen de paarden.
Vind mijn haflinger een enorme uitdaging en weet hoe en wat.
Filmpje heb ik eigenlijk niet van mijn lessen, jammer!
Zal toch als ze weer kan, iemand vragen te filmen , leuk :D

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 09:23

Ik volg het topic de laatste tijd al met grote intresse.

Even wat achtergrond info:
Leeftijd: 23
Ervaring instructrice: 4

Ik ben ook instructrice met papiertje :) Ik was net 20 toen ik klaar was met de ORUN niveau 2.
Lesgeven was altijd al een passie van mij. Op de manege waar ik werkte vond ik het heerlijk om te doen maar deed ik het te weinig om mijzelf te kunnen verbeteren ivm de leeftijdsgrens van de ORUN.

Na het behalen van mijn diploma ben ik meteen uitgenodigd om op een clubles te komen geven. Ik zag het meteen als mooie uitdaging en heb het geprobeerd. Maar sjonge jonge jonge wat vond ik het moeilijk zeg! 5 totaal verschillende combinaties (ponyruiter tot L2 wedstrijdruiter). Probeer dan meer eens is als jonkie vers van de pers je informatie op een goede duidelijke manier over te brengen.
Nu zijn we bijna 4 jaar verder en geef ik nog steeds met heel erg veel plezier iedere week les daar. Je wordt gewoon veel beter door het doen!

Goed waar ik naar toe wil met mijn verhaal:
Ik heb in deze 4 jaar heel veel verschillende combinaties gehad. Van boscrosser tot 80jarige tot ponykindjes tot wedstrijdruiters. Hiermee heb ik veel ervaring op gedaan en heb ik mijn eigen kwaliteiten als instructeur verder ontwikkeld. Iedere combinatie moet je anders begleiden. Jij als instructeur zijnde moet kunnen inspelen wat er op dat moment gebeurt als de ruiter is vraagt aan het paard en jij ziet een positieve of negatieve verandering.
In mijn les hamer ik altijd op de ontspanning, vanuit de benen naar de hand toe willen rijden. Overgangen op je zit met je been eraan zodat het paard naar de hand loopt en daardoor terug komt en niet gaan zitten been eraf en trek hem maar aan zijn kop.
Verder vind ik hetzelf heel belangrijk dat het paard aan het been is en dat het wilt lopent. Ik word er doodmoe van om te kijken naar een combinatie waar de ruiter continu loopt te duwen en schoppen met zit en been. Het paard moet willen werken voor de ruiter en dat kan alleen als het paard los gelaten wordt aan de voorkant. Zodra dit allemaal in orde is kan er pas gedacht worden aan oefeningen (SB, KW, wijken enz)
Verder ben ik tegen het rijden met hulpteugels en strenge bitten. Gewoon een trensje erin en gaan met de banaan.
Deze manier van lesgeven heeft geresulteerd in genoeg aanvragen voor prive les (wat ik helaas niet kan doen ivm drukte en eigen paard)

Wat ik het moeilijkste vind aan het lesgeven:
Ruiters/amazones die niet luisteren naar wat jij zegt. Vaak rijden ze in een clubles mee omdat het bij de prijs in begrepen is. Misschien hebben jullie tips?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 09:28

Het scheelt natuurlijk ook als degene die les geeft, zelf ook goed les krijgt :) Daarnaast hou ik van een duidelijke visie op hoe een paard zou moeten lopen. Dat geeft houvast.

Ik geef zelf les en ben tevens zelf rustig aan op zoek naar een instructeur die aan huis komt en past bij mijn ideeën. Jee.. dat is pas lastig :Y) Wil ook best naar de club voor een groepsles, gezellig, en je krijgt er ritme van ( met een gezin is dat heel aangenaam). Maar als ik dan ga bekijken wie er les geeft, dan word ik al huiverig. Het is een lastig pakket en ik denk dat dat voor veel ruiters geldt.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 09:29

Lucifertje, lastig zeg.
Misschien kun je het erover hebben met de ruiters ? Waarom ze naar de les komen als ze toch niet reageren / iets doen met wat jij zegt?
Dat is wel erg irritant, 'mijn' instructrice is ook gekapt met een vriendin van me , die lakt toch alles aan haar (rij)laars en heeft ook aangegeven dat zij 'rustig bij een ander mag lessen'..

Het is ook zonde van je kostbare tijd toch?

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 09:30

Pletje123 schreef:
Het scheelt natuurlijk ook als degene die les geeft, zelf ook goed les krijgt :) Daarnaast hou ik van een duidelijke visie op hoe een paard zou moeten lopen. Dat geeft houvast.

Ik geef zelf les en ben tevens zelf rustig aan op zoek naar een instructeur die aan huis komt en past bij mijn ideeën. Jee.. dat is pas lastig :Y) Wil ook best naar de club voor een groepsles, gezellig, en je krijgt er ritme van ( met een gezin is dat heel aangenaam). Maar als ik dan ga bekijken wie er les geeft, dan word ik al huiverig. Het is een lastig pakket en ik denk dat dat voor veel ruiters geldt.

Ik sluit me hierbij aan.
Maar zoals ik al zei, misschien ben ik wel de zeikerd hier hoor qua instructrices instructeur.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 09:32

Lucifertje, mensen die niet luisteren is inderdaad heel moeilijk en lastig! Vind het ook vervelend. Ik zou gewoon vragen waarom ze niet doen wat jij vraagt of adviseert. Het is wel jouw les! Als ze vrij willen rijden kunnen ze dat beter thuis doen :)

Ik vind het vooral lastig wanneer iemand het gevoel niet heeft en dat kom je wel tegen. Super fanatiek, maar niet goed kunnen voelen wat er nou precies onder je gebeurt. Aanleuning wordt dan ineens heel moeilijk.. en tijdens de les kan ik aanwijzingen geven, als ze thuis trainen niet.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 09:40

ik ben ook opgeleid als instructrice maar kan voor geen meter lesgeven hoor :D
Vind het ook niet leuk.De verzorging/medisch vind ik leuker maar het lesgeven zat ook bij de opleiding.
Ik kan natuurlijk wel een probleem een beetje oplossen bij een ander maar goed overbrengen is erg moeilijk.Dat oplossen gaat beter als ik er zelf gewoon opzit,dan hoef ik het niet te verwoorden maar doe gewoon. :D
Iets goed overbrengen is een kunst.Wel is het handig als de lesgeefster ook weet hoe het voelt om een paard los en soepel te rijden,en hoe je dat doet.
Een paard goed door de rug rijden is de basis van alles en juist de basis wordt bij veel instrukteurs gewoon overgeslagen.
Ik zie weleens kinderen 1,10 meter springen terwijl ze nieteens fatsoenlijk een volte kunnen rijden.
Dat begrijp ik dus niet.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 09:46

Ik vind dat het inderdaad triest gesteld is met (het niveau van) veel instructeurs. En dan bedoel ik ook veel. Niet alle, maar ook niet weinig.

Ik denk echter dat dit ook te maken heeft met het korte termijn denken van de ruiters/ amazones. Die blijken veelal helemaal niet het geduld te (willen) hebben om bij de basis te beginnen. Het doel is niet meer: leren paardrijden. Het doel is steeds vaker: zo snel mogelijk op wedstrijd.

De instructeurs die de juiste weg volgen, en wiens trainingen zinvoller, correcter maar ook tijdrovender zijn, worden daardoor wellicht minder gevraagd dan de instructeurs die bereid zijn les te geven onder het motto "het doel heiligt de middelen". Ofwel: kop in de krul, gaat het niet zonder slof, dan maar met, maar liefst zo snel mogelijk.

Ik heb gemerkt dat deze instelling het niveau van lesklanten absoluut niet bevordert, en bovendien ook juist de instructeurs aan het werk helpt die het niet op de correcte manier doen. Echter: de goede instructeurs die wel lesklanten weten te vinden, hebben dan veelal ook juist de lesklanten waar eer aan de behalen valt! Ik ben geneigd te denken dat dat onder de noemer "soort zoekt soort" valt.
Een goed instructeur laat zich niet verleiden tot die korte termijn doelen waarbij het eigenlijke doel van de paardensport volledig uit het oog wordt verloren.
Laatst bijgewerkt door gummie op 12-04-12 09:47, in het totaal 2 keer bewerkt