Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
). Maar de kunst van het lesgeven hebben er maar weinig.
Electra63 schreef:x_Quinta_x schreef:Hoi! Hier nog een "slachtoffer" van een niet zo uitblinkende instructeur. Nou ja slecht het is te zeggen: wat betreft het proefgericht rijden: de voorbereiding naar eenvoudige wissel, vliegende wissel, keerwending enz had hij echt wel heldere uitleg en was het heel logisch wat hij zei. Ook is hij nog steeds hier in de omgeving een zeer geliefde, gewilde en druk bezige instructeur. Hij is ook zeer geduldig en alles wordt wel gereden vanuit rust. Maar oh, oh die basis die vergat hij steeds weer!
Doodjammer vond ik dat, want om den duur kreeg mijn paard er zelfs blessures van, van gewoon door te hobbelen op de voorhand!
Dan kaartte ik nog eens het probleem aan dat mijn paard erg zwaar in de hand was, want dit zag hij zelf niet. Alles wat ik deed was steeds goed en super. Zijn reactie: 'meen je dat nou echt!?' (Euh jaahaa!) Dan ging hij nog eens op mijn paard rijden om te voelen of het echt wel waar was. Het beeld wat ik dan zag was een opgerichte nek, een rug als een hangmat en een achterhand die er maar war achteraan stuwt.
Gelukkig heb ik nu met grondwerk academische rijkunst wel dat gevonden wat ik zocht en ik zie er mijn paard echt wel beter, lichter en sterker van worden. Dat niemand mij hier eerder over wist te vertellen!
Ik vraag mij af, op wat voor niveau jij rijdt (wissels?) En had jij die instructeur van het begin af aan?
Ik zie dat jij jezelf ook aanbiedt als instructrice? Mijn vraag is dus: wat is jouw niveau? welke opleiding heb je gevolgd? Heb je referenties, dus leerlingen die op een bepaald niveau rijden? Heb je daar filmmateriaal van? Als jouw antwoorden mij bevallen, kan ik dan komen kijken bij één of meerdere lessen van jou?
wel aantoonbaar ervaring/resultaten hebben of referenties en er moet een "klik" zijn. Ik zie hier op Bokt zoveel onderschriften met "instructie aangeboden", maar als ik dan in het profiel kijk of sommige berichten lees, dan vraag ik mij af, hoe bestaat het?
... x_Quinta_x schreef:Hoi! Hier nog een "slachtoffer" van een niet zo uitblinkende instructeur. Nou ja slecht het is te zeggen: wat betreft het proefgericht rijden: de voorbereiding naar eenvoudige wissel, vliegende wissel, keerwending enz had hij echt wel heldere uitleg en was het heel logisch wat hij zei. Ook is hij nog steeds hier in de omgeving een zeer geliefde, gewilde en druk bezige instructeur. Hij is ook zeer geduldig en alles wordt wel gereden vanuit rust. Maar oh, oh die basis die vergat hij steeds weer!
Doodjammer vond ik dat, want om den duur kreeg mijn paard er zelfs blessures van, van gewoon door te hobbelen op de voorhand!
Dan kaartte ik nog eens het probleem aan dat mijn paard erg zwaar in de hand was, want dit zag hij zelf niet. Alles wat ik deed was steeds goed en super. Zijn reactie: 'meen je dat nou echt!?' (Euh jaahaa!) Dan ging hij nog eens op mijn paard rijden om te voelen of het echt wel waar was. Het beeld wat ik dan zag was een opgerichte nek, een rug als een hangmat en een achterhand die er maar war achteraan stuwt.
Gelukkig heb ik nu met grondwerk academische rijkunst wel dat gevonden wat ik zocht en ik zie er mijn paard echt wel beter, lichter en sterker van worden. Dat niemand mij hier eerder over wist te vertellen!

Joolien schreef:Gister heb ik mij ook weer verbaasd hoe paarden de baan door gingen bij een instructeur. Geen gelul trek m in de krul en toen het meisje haar pony niet aan durfde te tikken deed de instructeur dat wel even voorNee sorry maar dat gaat er op geen mogelijkheid in bij mij.
Zolang men denkt dat nageeflijkheid van voren komt blijft dit allemaal bestaan...
Ik kom regelmatig paarden tegen waarbij het er heel leuk uitziet vanaf de grond, maar zodra je erop stapt er een heleboel niet klopt.
Dit plaatje had laatst iemand gepost, vind ik een briljant voorbeeld:
http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 8387_n.jpg
.
pniekepnak schreef:Mijn instructrice is er zo eentje van 10 euro voor een half uurtje... Traint totaal niet wedstrijdgericht, en weet je waarom niet? Omdat mijn paard daar nog niet aan toe is. Zij kijkt naar mijn paard, ze kijkt naar mij, en past daar haar lessen op aan.
Dankzij dat 'systeem' is mijn onmogelijke stresskip nu een ontspannen paard aan het worden, waardoor we ook eindelijk vanuit de ontspanning kunnen rijden en dus verder komen.
Ik heb zat instructeurs aan het werk gezien die stukken meer vragen, maar dit niet voor elkaar kregen bij mijn paard.

Electra63 schreef:Ik vind dit soort topics zo'n onzin. Ik kan een instructeur pas beoordelen, als ik of les heb van hem of haar, of als ik de gehele les langs de kant sta en luister wat hij/zij zegt. Verder wil ik graag een instructeur met veel ervaring, dus niet iemand met Orun 2 die één keer zelf het M1 heeft bereikt. Diegene die zo veel kritiek hebben op andere instructeurs, daar zou ik graag wat filmpjes van zien, zoals zij les geven of krijgen, zodat wij inderdaad kunnen beoordelen of diegene zoveel beter les geeft als de gemiddelde instructeur.
Plus dat je de fototopics natuurlijk wel op het juiste niveau moet beoordelen. Van een ruiter in de B, verwacht ik minder dan van een ruiter in het Z (bijvoorbeeld).
Ik was net 20 toen ik klaar was met de ORUN niveau 2.
Daarnaast hou ik van een duidelijke visie op hoe een paard zou moeten lopen. Dat geeft houvast.
Wil ook best naar de club voor een groepsles, gezellig, en je krijgt er ritme van ( met een gezin is dat heel aangenaam). Maar als ik dan ga bekijken wie er les geeft, dan word ik al huiverig. Het is een lastig pakket en ik denk dat dat voor veel ruiters geldt. 

Pletje123 schreef:Het scheelt natuurlijk ook als degene die les geeft, zelf ook goed les krijgtDaarnaast hou ik van een duidelijke visie op hoe een paard zou moeten lopen. Dat geeft houvast.
Ik geef zelf les en ben tevens zelf rustig aan op zoek naar een instructeur die aan huis komt en past bij mijn ideeën. Jee.. dat is pas lastigWil ook best naar de club voor een groepsles, gezellig, en je krijgt er ritme van ( met een gezin is dat heel aangenaam). Maar als ik dan ga bekijken wie er les geeft, dan word ik al huiverig. Het is een lastig pakket en ik denk dat dat voor veel ruiters geldt.