Zonder hoofdstel op buitenrit.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gamblex17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 18:28

Britt_Mara schreef:
StefenYnia schreef:
Goed, men gaat hier op alle slakken zout leggen, ik ben er van tussen. Ik heb geen zin in dit soort onzin. Ik heb heel duidelijk gezegd 'over het algemeen' en 'uitzonderingen daargelaten', maar daar prefereerd men overheen te lezen om maar gelijk te krijgen.

Zoals al eerder geopperd, ja, ieder zijn/haar eigen mening, maar als men dan anderen aan gaat vallen om die eigen mening, op het moment dat iemand aan de hand van voorbeelden iets probeert duidelijk te maken, raakt mijn geduld ook op. Zeker als ik zie dat er op van alles gehamerd wordt, maar als je kudde gedrag erbij haalt, het natuurlijke gedrag van een paard, is iedereen stil of gaat door op het oude. Dan weet ik al genoeg.

Als ik iets duidelijk probeer te maken, en een snotneus die net in de wereld komt kijken denkt het beter te weten, dan word ik inderdaad een beetje moe en zal ik dan ook duidelijk laten merken dat ik niet gedient ben van dat soort praktijken. Dat is mijn goed recht. Ik verder niemand uitgescholden, ik ben van die discussie weggelopen als een volwassene dat hoort te doen, en vervolgens wordt ik door nog meer Pennies aangevallen. Sorry, ik heb betere dingen te doen.

Mijn mening heb ik gegeven. Een discussie ben ik niet verder in geinteresseerd. Mochten er nog mensen zijn die toch iets willen bespreken, mijn PB staat open.

sorry, maar ten eerste zijn in dit topic geen penny's. maar jij denkt blijkbaar van wel. en het spijt me hoor, maar die 'snotneus' heeft een mening net als ieder ander hier. en als je dat niet kunt hebben dan is het beter dat je je terugtrekt uit deze discussie. het is niet voor niks discussie

Ik wil net zeggen , er zijn hier geen penny's maar goed als jij dat zo ziet ..

en dat van ' een snotneus die net in de wereld komt kijken' beetje banketstaaf van je vind je niet?

het is een discussie dus ga niet af op de leeftijd zeg !

PippaLuca

MaritAriel schreef:
T_hijs schreef:
Dat hij je meespeelt is waar, maar krijg jij jou paard te pakken als ie in paniek is en hij heeft geen halster aan?

Ik heb dan wel een kleine pony, maar ik weet zeker dat ik meer te vertellen heb over d'r als ik een halster bij d'r aanheb, dan dat ik die aan moet gaan doen.

Als je paard echt in paniek is (want jij noemde een paniek geval) kun je hem niet stoppen want hij sleurt je mee. Je moet dan geluk hebben dat hij uiteindelijk naar jou toekomt. Dat zal hij dan waarschijnlijk doen als de paniek gezakt is. Dan kun je dus of de teugels pakken of snel een halster om doen.

En toch blij ik erbij dat je mee een halster meer te vertellen hebt. Stel nou, mijn paard is in paniek, ik heb geen halster aan en m'n neckrope is eraf gevallen. Mijn paard is richting 't bos gerend en heeft daar een stuk gras gevonden. Als mijn paard een halster aan had, kan ik gelijk bij het halster pakken en dan heb ik hem. Zonder halster moet je eerst het paard om z'n hoofd pakken, dan het halster ( Als je alleen een hoofdstel bij je hebt, ben je nog langer bezig ivm met alle riempjes.) aandoen en dan heb je hem pas? En dan heb ik het er niet eens over dat er paarden zijn die dan toch weer gaan lopen als je ze om hun hoofd pakt om het halster aan te doen. :j

Jellebie

WhySoWhite schreef:
Maartje1990 schreef:
Stefenynia: je spreekt je zelf nogal tegen, eerst zeg je dat je minder controle hebt met neckrope en nú heb je 't over alleen de meeste gevallen? Welke is het nu precies?

Zoals ik eerder al zei als zowel paard en ruiter goed getraind zijn met het gebruik van alleen een neckrope is dit toch net zo of al dan niet veiliger?

Snap je nou werkelijk niet dat je een paarden hoofd met teugels sneller opzij hebt in geval van nood, dan dat je het in een benaarde situatie nog moet vragen? ALS mijn paarden weg springen en weg rennen en een gevaar op de weg worden dan heb die ze sneller op hun gat getrokken met een hoofdstel dan met een touwtje om de nek..

Ik heb een sterk vermoeden dat jij je niet echt in het bitloos/op neckrope rijden hebt verdiept :')

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 18:29

WhySoWhite schreef:
Leuk dit topic, nja eigenlijk niet..
Ik ben de gene die begon met het eerste ''zeiken''
Het gaat er ook niet om dat een paard volledig aan de kletter gaat en schade veroorzaakt.

Als een paard buiten stapt draaft galopeerd tolt of whatever.
Het gaat er om als er iets opvliegt of een paard weg springt je je paard sneller weer aan de kant hebt met een hoofdstel dan zonder... Dit is een feit en daar valt niet om te twisten.
Het klopt dat het HAAR keuze is.... Maar de gene waarbij het paard op de motorkap ligt met 2 benen naar binnen kan het dan niet meer na vertellen, omdat TS zo nodig stoer wilt laten zien hoe braaf die pony is... Verzekering heb ik uitgezocht... Een paard ZONDER basis optomming als combinatie die bewust de weg op zijn gegaan en schade hebben veroorzaakt zijn NIET verzekerd. En krijg je dus niets uit gekeerd...

wat een onzin, dat is helemaal geen feit. Ja het zal vast een feit zijn dat een paard dat alleen een hoofdstel gewent is je die daarmee sneller aan de kant krijgt dan met een neckrope. Maar een paard dat wel getraint is met neckrope krijg je daarmee sneller aan de kant.

@ whysowhite: Jouw paard misschien omdat deze niet bekend is met neckrope, maar een paard dat wél bekend is met een neckrope is dat juist omgekeerd. Imo heb jij niks aan dat hoofdstel en dat getrek als jouw paard echt aan de kletter gaat, dan vererger je het alleen maar, met een neckrope of bitloos heb je dat niet.

edit: gezien je je post hebt gewijzigd, blijft mijn bericht het zelfde, aan de kant 'trekken' gaat met een paard dat geoefend is met alleen een neckrope net zo makkelijk als jij met jouw paard met een hoofdstel en alleen daarmee bekend is. Logisch.
Laatst bijgewerkt door Maartje1990 op 07-04-12 18:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Motje11 schreef:
WhySoWhite schreef:
Verzekering heb ik uitgezocht... Een paard ZONDER basis optomming als combinatie die bewust de weg op zijn gegaan en schade hebben veroorzaakt zijn NIET verzekerd. En krijg je dus niets uit gekeerd...

Kun je hier een bron bij vermelden? Heb je het bij de verzekering nagevraagd, en zo ja mondeling of schiftelijk? Of is het ergens voor ons na te lezen?

Edit: Oja, en gaat het om een ziektekosten of WA verzekering?

Edit 2: Waaruit bestaat een basisoptoming? Heeft de verzekering die ergens omschreven?

Je bent gewoon verzekerd. punt.

Britt_S

inderdaad! je valt hiermee ons gewoon aan door onze leeftijd. Leeftijd zegt lang niet alles!

miss_lizje

Ik denk dat wanneer een paard het op een lopen zet je meer heb in te brengen wanneer er een optoming om het hoofd zit.
Heel cru gezegt, maar als mijn paard er vandoor zou gaan richting de weg, dan kan ik hem met een hoofdstel(bit of bitloos) omtrekken.
Hij zal zijn hoofd wel moeten volgen want anders gaat hij neer. Ik betwijfel sterk of dat met een nekrope voor elkaar te krijgen is. Je moet een veel groter oppervlak(met veel meer spiermassa) de andere kant op sturen.

Misschien heb ik het wel helemaal bij het verkeerde eind, maar ik zou in zo situatie liever mijn paard omtrekken, dan een drukke weg op schieten.

De weg is van iedereen en ik vind dat je niet alleen naar jezelf moet kijken, maar ook geen extra risico moet nemen om eventueel andere in gevaar te brengen.

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 18:30

kim345 schreef:
MaritAriel schreef:
Er is totaal geen woede hoor, maar ik hoop dat ik het verkeerd begrijp. Wat ik dus lees is dat er meer controle is met hoofdstel, al dan niet bitloos. Dus met bitloos is dat niet het geval.

Volgens mij lees je nog niet goed. Ze bedoelt meer controle met ene hoofdstel. of het nou met of zonder bit is maakt niet uit, je hebt meer controle dan met een neckrope ;)

Exact wat ik bedoelde, was volgens mij ook niet zo moeilijk, maar ja... sommige mensen moeten maar terug op cursus Nederlands, denk ik dan maar...

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 18:30

T_hijs schreef:
Als je paard echt in paniek is (want jij noemde een paniek geval) kun je hem niet stoppen want hij sleurt je mee. Je moet dan geluk hebben dat hij uiteindelijk naar jou toekomt. Dat zal hij dan waarschijnlijk doen als de paniek gezakt is. Dan kun je dus of de teugels pakken of snel een halster om doen.

En toch blij ik erbij dat je mee een halster meer te vertellen hebt. Stel nou, mijn paard is in paniek, ik heb geen halster aan en m'n neckrope is eraf gevallen. Mijn paard is richting 't bos gerend en heeft daar een stuk gras gevonden. Als mijn paard een halster aan had, kan ik gelijk bij het halster pakken en dan heb ik hem. Zonder halster moet je eerst het paard om z'n hoofd pakken, dan het halster ( Als je alleen een hoofdstel bij je hebt, ben je nog langer bezig ivm met alle riempjes.) aandoen en dan heb je hem pas? En dan heb ik het er niet eens over dat er paarden zijn die dan toch weer gaan lopen als je ze om hun hoofd pakt om het halster aan te doen. :j[/quote]

Tja.... als je zo ver gaat denken : Stel, ik heb een hoofdstel om. Ik heb dus geen halster nodig want het hoofdstel is genoeg. Mijn paard schrikt, ik val. Hij rent weg, staat op zijn teugelen het hoofdstel scheurt door midden...... Wat moet ik doen....

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 18:31

MaritAriel schreef:
WhySoWhite schreef:

Snap je nou werkelijk niet dat je een paarden hoofd met teugels sneller opzij hebt in geval van nood, dan dat je het in een benaarde situatie nog moet vragen? ALS mijn paarden weg springen en weg rennen en een gevaar op de weg worden dan heb die ze sneller op hun gat getrokken met een hoofdstel dan met een touwtje om de nek..

Ik heb een sterk vermoeden dat jij je niet echt in het bitloos/op neckrope rijden hebt verdiept :')

Dat hoeft ook niet, het is gewoon natuurkunde... de hefboomwet.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 18:31

Als paard en ruiter er zo in zijn getraind dat ze met neckrope kunnen rijden, lijkt mij dat ze ook een stop hebben getraind. Met hoofdstel of zonder maakt helemaal niks uit.
Als jij je paard hebt beleerd met neckrope lijkt het mij niet meer dan logisch dat je je paard ook gwn zo buitenrijd.
Als je ergens in oefent lijkt mij het niet meer dan vanzelfsprekend dat je pas zo buiten gaat rijden als jij en je paard de knoppen goed weten en dus ook gewoon kunnen stoppen zonder teugels.
Mijn paard stop ik ook met mn zit als k ga trekken werkt dat alleen maar averechts.

Als je paard geen ervaring of niet genoeg heeft, ben je ook wel erg dom dat je zo naar buiten gaat. Maar als je het kan waarom niet?

Als je gaat wandelen met halster, moet je dan met hoofdstel gaan wandelen?

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 18:32

StefenYnia schreef:
Exact wat ik bedoelde, was volgens mij ook niet zo moeilijk, maar ja... sommige mensen moeten maar terug op cursus Nederlands, denk ik dan maar...

En sommige mensen moeten eens manieren leren, denk ik dan maar....

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 18:32

MaritAriel schreef:
StefenYnia schreef:

sorry, ben ik het helemaal mee eens! :j

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 18:33

kim345 schreef:
Dat hoeft ook niet, het is gewoon natuurkunde... de hefboomwet.

Wat dus overduidelijk niet bij alle paarden het zelfde werkt.

Amyy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 18:34

StefenYnia schreef:
Goed, men gaat hier op alle slakken zout leggen, ik ben er van tussen. Ik heb geen zin in dit soort onzin. Ik heb heel duidelijk gezegd 'over het algemeen' en 'uitzonderingen daargelaten', maar daar prefereerd men overheen te lezen om maar gelijk te krijgen.

Zoals al eerder geopperd, ja, ieder zijn/haar eigen mening, maar als men dan anderen aan gaat vallen om die eigen mening, op het moment dat iemand aan de hand van voorbeelden iets probeert duidelijk te maken, raakt mijn geduld ook op. Zeker als ik zie dat er op van alles gehamerd wordt, maar als je kudde gedrag erbij haalt, het natuurlijke gedrag van een paard, is iedereen stil of gaat door op het oude. Dan weet ik al genoeg.

Als ik iets duidelijk probeer te maken, en een snotneus die net in de wereld komt kijken denkt het beter te weten, dan word ik inderdaad een beetje moe en zal ik dan ook duidelijk laten merken dat ik niet gedient ben van dat soort praktijken. Dat is mijn goed recht. Ik verder niemand uitgescholden, ik ben van die discussie weggelopen als een volwassene dat hoort te doen, en vervolgens wordt ik door nog meer Pennies aangevallen. Sorry, ik heb betere dingen te doen.

Mijn mening heb ik gegeven. Een discussie ben ik niet verder in geinteresseerd. Mochten er nog mensen zijn die toch iets willen bespreken, mijn PB staat open.

lichte vorm van leeftijdsdiscriminatie?

Niemand kan hier gelijk mee krijgen. Dit zijn allemaal meningen en ervaringen. Er is nooit iets bewezen dus niemand kan zeggen wat beter is of wat goed/fout is.

Gamblex17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 18:35

MaritAriel ;

Me² :j

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 18:35

MaritAriel schreef:
StefenYnia schreef:

Ik word een beetje simpel van mensen die willens en wetens alles verkeerd opvatten, wat zeker het geval leek te zijn. Ik was heel duidelijk in mijn omschrijving, als jij niet weet wat 'al dan niet' met of zonder iets betekend, vraag het dan gewoon, en ga geen conclusies trekken zoals je die trok op een zin die toch echt, in mijn ogen in ieder geval, niet zo moeilijk was.

PippaLuca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 18:36

MaritAriel schreef:
Tja.... als je zo ver gaat denken : Stel, ik heb een hoofdstel om. Ik heb dus geen halster nodig want het hoofdstel is genoeg. Mijn paard schrikt, ik val. Hij rent weg, staat op zijn teugelen het hoofdstel scheurt door midden...... Wat moet ik doen....

Daar heb je idd een punt, maar aangezien ze hier zonder hoofdstel rijden, klopt het ook weer niet.

Ik heb niks tegen met neckrope rijden, maar ik zou er zelf wel een halster om laten zitten. Ik hoop alleen dat mensen die met een neckrope rijden, goed weten wat ze doen en dat ze een mogelijk gevaar zijn voor andere. :j

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 18:37

MaritAriel schreef:
StefenYnia schreef:
Niets onzin. Lees alsjeblieft mijn bericht nogmaals, zonder woede dit keer. Ik bedoel hier duidelijk mee dat als je paard een hoofdstel aan heeft, een gewoon hoofdstel of een bitloos hoofdstel, er over het algemeen (dus niet altijd!) meer controle is. Niets meer, niets minder.

Er is totaal geen woede hoor, maar ik hoop dat ik het verkeerd begrijp. Wat ik dus lees is dat er meer controle is met hoofdstel, al dan niet bitloos. Dus met bitloos is dat niet het geval.

Ik geloof dat je de betekenis van "al dan niet" niet helemaal begrijpt ;)

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 18:37

Citaat:
Ik word een beetje simpel van mensen die willens en wetens alles verkeerd opvatten, wat zeker het geval leek te zijn. Ik was heel duidelijk in mijn omschrijving, als jij niet weet wat 'al dan niet' met of zonder iets betekend, vraag het dan gewoon, en ga geen conclusies trekken zoals je die trok op een zin die toch echt, in mijn ogen in ieder geval, niet zo moeilijk was.

ik ben vriendelijk geweest, en wil graag zo blijven maar als jij niet kunt hebben dat de mensen hier ook een mening hebben dan ga je maar weg uit deze discussie
Laatst bijgewerkt door Britt_S op 07-04-12 18:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 18:39

Het ligt er aan wat je je paard leert.

Dravers staan er om bekend harder te gaan als er druk op het bit komt.
(hoe harder je "trekt", hoe harder ze gaan)
Bepaalde (?) western paarden leren te stoppen op druk van het been.
(been eraan is stoppen, been eraf is lopen).

Allebei precies het omgekeerde wat de gemiddelde ruiter leert.
Voor het paard maakt het niet uit (mits de juiste ruiter erop zit), die doet wat hem geleerd is.

Vroeger (karrepaarden) leerden langere tijd stil te staan (laden/lossen, pauze), zonder vast gezet te worden.

Nu moet je er niet aan denken je paard los op de weg te laten staan zonder dat hij na 5 minuten weg loopt om gras te gaan eten.
Mijn opa (86) ergert zich dood aan paarden die niet los kunnen blijven staan en leert ze dat als eerste.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 18:39

StefenYnia schreef:

MaritAriel schreef:
kim345 schreef:
Volgens mij lees je nog niet goed. Ze bedoelt meer controle met ene hoofdstel. of het nou met of zonder bit is maakt niet uit, je hebt meer controle dan met een neckrope ;)

Ik lees wel goed, maar lees het blijkbaar anders. Wil het graag van haar uitgelegd hebben.

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 18:40

Britt_Mara schreef:
Citaat:

ik ben vriendelijk geweest, en wil graag zo blijven maar als jij niet kunt hebben dat de mensen hier ook een mening hebben dan ga je maar wel uit deze discussie

Lieve meid, in het geval je dit niet opgemerkt hebt, reageer ik niet meer op jouw berichten naar mij. Mijn antwoorden waren dan ook gericht aan MaritAriel. Mijn discussie met jou was 2 paginas geleden al over, wat mij betreft. En dat is 'ie nogsteeds. Fijne dag nog.

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 18:41

StefenYnia schreef:
Britt_Mara schreef:
ik ben vriendelijk geweest, en wil graag zo blijven maar als jij niet kunt hebben dat de mensen hier ook een mening hebben dan ga je maar wel uit deze discussie

Lieve meid, in het geval je dit niet opgemerkt hebt, reageer ik niet meer op jouw berichten naar mij. Mijn antwoorden waren dan ook gericht aan MaritAriel. Mijn discussie met jou was 2 paginas geleden al over, wat mij betreft. En dat is 'ie nogsteeds. Fijne dag nog.

Prima, maar als ik iets ze zeggen heb dan zeg ik dat ook.

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 18:42

Mensen.. Mag ik jullie er even aan herinneren dat het geen godsvergeten ramp is om verschillende meningen te hebben?

Iedereen heeft zijn eigen mening en het is geen wedstrijd om elkaar ervan te overtuigen dat jij gelijk hebt.
(En elkaars mening respecteren zonder te doen alsof andere personen te dom voor deze wereld zijn is ook een vak apart blijkt.. ;) )