Onervaren ruiters met jonge paarden,Waarom?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Alenteja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 07:39

Ook ik ben geen sterruiter en heb enige tijd geleden een driejarige gekocht. Hij is nu vier. Ik heb echter wel ervaring met het ras (lusitano, die zijn vaak ook jong al behoorlijk koel in het hoofd) en ik heb goede begeleiding geregeld. Ook heb ik gelet op het karakter en gekozen voor een paard dat alles vanzelfsprekend vindt. Dat blijkt nu ook. De eerste paar keer in het bos was hij behoorlijk kijkerig maar nu kijkt hij al nergens meer van op of om. Ook bij rijden in de bak is hij braaf en werkwillig. Alleen aan de hand merk je dat hij nog wat opvoeding nodig heeft. Ik heb er alle vertrouwen in en denk zeker dat het kan, maar wel afhankelijk is van het karakter van zowel paard als ruiter (ik blijf zelf altijd erg rustig) en dat goede begeleiding essentieel is.

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 15:20

Ragdollcat schreef:
Blijkbaar klooien er heel wat mensen met de paarden aan, zoveel probleempaarden en zoveel die te koop staan.

Dus het gaat echt niet altijd goed.

Dit geld voor iedere leeftijd hoor! Wij hebben alleen maar 'jonge' paarden gehad en ik ben eerlijk gezegd niet anders gewend!
Ik heb liever een jong paard zodat ik 'onze' band nog groter kan maken (dit mis ik soms bij een paard wat 'alles' al kent :j).

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 17:13

Ik was 15 toen ik mijn paard kreeg, ik was eigenlijk op zoek naar een ervarener paard, maar dit paard was van vrienden die er niet de tijd en faciliteiten voor hadden om hem door te rijden.
Hij was toen 3,5 jaar oud en was een aantal maanden eerder ingereden bij een professionele stal.
Ik had zelf wel al veel ervaring, ook met jongere pony's, maar dit was natuurlijk wel mijn eerste eigen paard.
In het begin heb ik een les gevolgd, maar ik kon het absoluut niet vinden met de instructrice, en je mocht alleen van haar les nemen omdat we bij haar op stal stonden.
Hij was sowieso erg puppy, dus we hebben het eerste jaar vooral veel buitengereden en het bakwerk maar laten zitten voor later.
Toen zijn we van stal verhuisd, waar we ook niet veel hebben kunnen lessen omdat hij last kreeg van een stofallergie. Uiteindelijk moesten we dus weer verhuizen omdat het gewoon niet meer ging en hij daar geen andere stal kon krijgen met meer frisse lucht.
Nu gaat het geweldig, na een tijdje conditie opbouwen heb ik een geweldige instructrice die mij ongeveer een keer per maand les geeft. En dan kunnen we daar gelijk een maand mee vooruit. We waren niet op het slechte pad, maar nu gaan we echt met sprongen voorruit
Wat ik met die verhaal probeer te zeggen is dat het niet altijd slecht is als een jonge en onervaren iemand een jong paard rijdt. Ik heb echt geleerd van mijn paard, en hij ook van mij, en we zijn nu helemaal op elkaar afgestemd, maar het is niet zo dat iemand anders er niks mee kan.
Ik snap ook wel dat het niet altijd goed gaat, maar om nou iedereen dom en onverantwoord te noemen die een jong paard aanschaft...

Alenteja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 08:29

Ben het er ook niet mee eens dat een lagere prijs altijd de reden is. Ik wilde graag een bepaald ras omdat ik daar goede ervaringen mee heb, en van dit ras zijn in Nederland maar weinig paarden te vinden. Een goed doorgereden paard komt maar zelden op de markt. Bij dit ras maakt leeftijd of opleidingsniveau voor de prijs ook vrijwel niets uit. Een goed jong paard is net zo duur als een ouder doorgereden paard.

KWIBBELxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 16:19

Ik ben er ook redelijk tegen....Maar er zijn veel mensen die ofwel het samen met hun paard willen leren, of willen kunnen zeggen van dit heb ik hem allemaal geleerd, maar ik denk ook gewoon omdat een goed jong paard goedkoper is dan een goed paard dat al alles kan.. :)

Kirsie99

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 21:20

Ik denk omdat deze paarden sowieso goedkoper zijn en omdat meiden dit onder slkaar "stoer" vinden...
In films zie je vaak wilde paarden die dan worden getemt door "wondermeisjes". En keihard racen met je wilde paardje. Deze meiden zien dit vaak als stoer, erg jammer voor meisje en paard maarja...

Capriootje

Re: Onervaren ruiters met jonge paarden,Waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 21:29

Ik ben net 18 en heb een 3,5 jarige.. Hiervoor veel paarden zadelmak gemaakt en doorgereden maar altijd met veel en goede begeleiding. Is dit dan zo fout? Ik ben een amateur en geen sterruiter maar weet wel hoe ik dingen moet aanpakken omdat het met de paplepel erin gegoten is.

Wat is het begrip 'onervaren' ruiter? Ik vind dat het veel met begeleiding te maken heeft en dat je nadenkt over waar je mee bezig bent en wat voor gevolgen acties zullen hebben voor de opleiding en toekomst voor je paard.

Mijn vorige paard (helaas overleden) kocht ik helemaal groen en een jaar later liep hij oefenparcourtjes, buitenritjes en een nette L1 proef. Geen makkelijk paard, eerder een lastpak maar we hebben het wel gedaan. Vaak weet je zelf wel of je iets aan kan ja of nee, kinderen met jonge paarden zonder begeleiding is vragen om problemen, of onervaren volwassenen die nog geen eigen paard hebben gehad kunnen ook beter beginnen met een ervaren paardje maar die zijn vaak ook duurder...

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 21:41

Kirsie99 schreef:
Ik denk omdat deze paarden sowieso goedkoper zijn en omdat meiden dit onder slkaar "stoer" vinden...
In films zie je vaak wilde paarden die dan worden getemt door "wondermeisjes". En keihard racen met je wilde paardje. Deze meiden zien dit vaak als stoer, erg jammer voor meisje en paard maarja...

Nou dit vind ik echt nergens op slaan, de meisjes die nog zo denken kunnen geen paard kopen dus dat lijkt me stug.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 21:50

Ik noem mezelf zeker niet heel kundig of ervaren. Ik heb dan wel Z1 gereden, maar met een pony die zo ontzettend lief en braaf was dat ik geen ervaring heb met moeilijke of jonge paarden. Rijtechnisch ben ik dus dan weer wel wat beter onderlegd, ik weet hoe ik een paard bepaalde zijgangen kan aanleren enz. Maar mijn jonkie (hij is bijna 5, heb hem nu een maand of 8) is een behoorlijk mannetje en qua gehoorzaamheid ohz kan het wel beter en ik merk dat ik het wel héél fijn vind dat mijn instructrice er vaak bij is. Zij weet dan net aan te geven wat ik op zo'n moment het beste kan doen.

Ik vind dat je per paard en persoon moet kijken of het 'kan'. Want een jong paard opleiden en samen verder leren is wel heel erg leuk natuurlijk.

Alenteja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 21:06

KWIBBELxx schreef:
Ik ben er ook redelijk tegen....Maar er zijn veel mensen die ofwel het samen met hun paard willen leren, of willen kunnen zeggen van dit heb ik hem allemaal geleerd, maar ik denk ook gewoon omdat een goed jong paard goedkoper is dan een goed paard dat al alles kan.. :)

Dat geldt wellicht voor KWPN'ers, maar voor andere rassen gelden soms hele andere regels. Dan spelen zaken als bloedlijnen, en het weinig voorkomen van het ras in Nederland mee en dan kan een jong paard ineens net zo duur, of duurder, dan een beter beleerd ouder paard zijn. Het is maar net wat je zoekt.

Woeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 21:22

als je ind. goede begeleiding erin hebt vind ik het nog niet zo erg maar als je zelf geen ervaring hebt, niet goed kan rijden en geen begeleiding wil dan zou ik dit zeker afraden ;)

xmanonw

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 17:53

Ik vind het jammer van het paard als deze fout gereden wordt.
Maar kan ergens wel begrijpen dat mensen een jonger paard willen kopen.
We kunnen er niks aan doen, hoogstens onze eigen paarden verkopen aan mensen waarvan we zeker weten dat ze het aankunnen.
Aangezien inrijden en doorrijden helaas vaak overschat wordt.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 17:03

Ik vind zo'n combinatie zonde van zowel ruiter als paard.

Zelf heb ik het geluk gehad om als jong meisje en ontzettend geleerde professor als eerste pony te mogen hebben met goede begeleiding en ik ben mijn ouders en de pony daar alsnog ontzettend dankbaar voor.

Ik zie nu soms op de ponyclub ponyruitertjes die weinig plezier hebben in het rijden en alleen maar bezig zijn met mopperen op de pony omdat ze elkaar niet begrijpen.

Dit geld natuurlijk niet alleen voor ponyruiters.

Ik ben van mening dat je als onervaren ruiter echt een heleboel plezier kunt hebben van een leerpaard.
Hoe heerlijk is het om van je te hobby te genieten met een paard die je daar graag bij helpt?
Wanneer je zelf over die ervaring beschikt kun je zelf een paard helpen met zijn opleiding.

Marian01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 09:51

Ik lees veel leuke verhalen van aankopen van jonge paarden wat helemaal geweldig is uitgepakt.
Helemaal leuk!
Ook ik heb hier al eens gereageerd, en mijn jonkie is nog steeds lief, en gaat redelijk goed.
Maar ik moet wel zeggen dat we eerlijk tegen onszelf moeten blijven. Ik moet zeggen dat ik nu toch tegen zaken aanloop die ik alleen niet opgelost krijg.
Ben opzoek naar instructeur die mij kan gaan helpen met het trainen van bepaalde spiergroepen, en ontspanning.
Ik heb er een aardig bedrag tegenaangegooid om de hals van paard los te krijgen, en er is er maar een schuldig dat ie vast zat. Juist..IK..damn..dat was natuurlijk nooit mijn bedoeling..maar is wel gebeurd.
Nu ken ik mijzelf..en als dit bij mij gebeurd..kun je er donder opzeggen dat er veeeeeeel meer gevallen zijn waar we onbedoeld paard zeer doen.
Maar...vind maar eens een fijne instucteur die je niet naar Z wil laten rijden, maar gewoon doet wat ik vraag. Totale onstspanning, met motor van achter naar voor, het dusdanig trainen dat ik tzt mijn paardje in de galop op een volte met zijn neus over de grond kan laten gaan. Meer wil ik niet..ik wil geen ingewikkelde piaffe-en trucjes..ik wil voor nu basis..basis..basis..en correct gereden paard, door een correct zittende ruiter. Al moet ik er 10 jr over doen. En hoe verrassend ook..de zoektocht valt me niet mee.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 16:31

gemakzucht dient de mens.....en dat pakt vaak heel verkeerd uit met eind resultaat verkloot paard.

ivda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 22:38

Ik vind het aan de ene kant wel goed, omdat de ruiter dan met het paard mee kan groeien en leren.
Mits de ruiter goede begeleiding krijgt om het paard niet te verpesten.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 22:41

Ik ken iemand die een 3-jarige had aangeschaft om zelf in te rijden. Ze wilde ermee gaan springen. na een paar maanden of een jaar heeft ze besloten om hem te verkopen omdat hij nog niet 1m kon springen. ALS 3 JARIGE!!!! dat is toch niet normaal. Vindt ze dat het een k* knol is terwijl zij hem zelf heeft ingereden. Ze zou maar is eerst naar derzelf kijken.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 22:44

Waarom maak jij je er druk om?
Het is toch jou probleem niet?
Bovendien weet 90% van de mensen met jonge paarden waar hij/zij mee bezig is. Er is vrijwel altijd begeleiding. Dus ik zie het probleem niet zo?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 22:44

emilyslaluna schreef:
Ik ken iemand die een 3-jarige had aangeschaft om zelf in te rijden. Ze wilde ermee gaan springen. na een paar maanden of een jaar heeft ze besloten om hem te verkopen omdat hij nog niet 1m kon springen. ALS 3 JARIGE!!!! dat is toch niet normaal. Vindt ze dat het een k* knol is terwijl zij hem zelf heeft ingereden. Ze zou maar is eerst naar derzelf kijken.

die is geen paard waard

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 22:59

geerke schreef:
emilyslaluna schreef:

die is geen paard waard

Inderdaad.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 23:01

moelly schreef:
Bovendien weet 90% van de mensen met jonge paarden waar hij/zij mee bezig is. Er is vrijwel altijd begeleiding. Dus ik zie het probleem niet zo?

Ten eerste, ze heeft veel ponies gekocht en meteen weer verkocht omdat ze dit niet goed doen, dat niet goed doen. Terwijl het eigenlijk aan haar ligt. En heb ik als verteld dat ze een tiener was van 14 ofzo? En de begeleiding was haarzelf omdat ze te koppig was om hulp te krijgen. :+

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 23:01

Ik heb ook wel eens een meisje van 11 gezien met een ponyveulen (volgens mij zou ze uiteindelijk een B worden, niet groter dan C iig). Een heel verstandig meisje met de juiste bedoelingen, en ze stak er ook moeite in. Echter, met jonge onopgevoede paarden moet je je ook kunnen laten gelden, want ze gaan een keer met je aan de haal. Op een gegeven moment wilde ze geen voetjes meer geven (iets wat ze wel al had geleerd, dus respect!), maar dat meisje was niet sterk genoeg om vast te houden totdat het beestje ophield met worstelen. Ik heb dat toen gedaan. Het veulen moest echt even doorhebben dat het echt niet zou lukken en toen ging het wat beter.
Ik heb ze uit het oog verloren helaas. Ik weet zeker dat alles is goedgekomen als ze tenminste wat hulp heeft gehad (haar moeder was ook niet ervaren), maar haar leeftijd (of vooral haar lichamelijke kracht) maakte het er niet makkelijker op.

Ikzelf: Ik was een scharminkel van 13, had alleen manege-ervaring, en kocht een doodsbang, paniekerig, kopschuw, amper ingereden, en erg sterk paardje! Tja, daar hadden de bokkers waarschijnlijk wel hun veroordelende zegje over klaarstaan. Ik ben altijd voorzichtig met dit onderwerp, elk geval is uniek. Ik ben ervan overtuigd dat het kán, maar dan wel met de juiste begeleiding en mentaliteit.
Soms is er gewoon een klik, dat mag best meegewogen worden in de beslissing.

Blijft het feit dat als de niet zeer ervaren ruiter weloverwogen over marktplaats struint, deze er toch beter aan doet geen doodsbang, paniekerig, kopschuw, amper ingereden, en erg sterk paardje te kopen! :D
Maar ik ben excentriek 8-) en mijn paard ook 8)7

Ja, daar hou ik het maar op.... hi hi

petra1970181

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 08:01

ik ga ook voor n jongere paard /of pony met begeleiding en ik reken op minimaal anderhalf tot 2 jaar begeleiding (op elke gebied) hoeft geen 4 jarige te zijn maar ook geen 15 jarige
tja je kan er n klik mee hebben met n oud paard maar daar gaan we gewoon nie bij kijken :D
hoewel er zijn er 2 die ik ik wel zou kopen (die zijn niet te koop)maar tja dat ligt iets anders

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 08:58

moelly schreef:

ik denk niet dat 90% van de mensen met jonge paarden weten waar ze uberhaupt aan begonnen zijn.
Ook al heb je goede begeleiding,een jong paard vereist nu eenmaal kennis en vooral ervaring.

Als ik zie wat voor aantal paarden er te koop staan zegt dat voldoende denk ik.
En natuurlijk zijn dat niet allemaal paarden die jong zijn ;)

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 09:04

petra1970181 schreef:
ik ga ook voor n jongere paard /of pony met begeleiding en ik reken op minimaal anderhalf tot 2 jaar begeleiding (op elke gebied) hoeft geen 4 jarige te zijn maar ook geen 15 jarige
tja je kan er n klik mee hebben met n oud paard maar daar gaan we gewoon nie bij kijken :D
hoewel er zijn er 2 die ik ik wel zou kopen (die zijn niet te koop)maar tja dat ligt iets anders

Cassey was 11, maar vanwege haar specifieke situatie past ze in de categorie 'jonge paarden' wat betreft dit topic.