Klieren, vervelend zijn.. Bestaat het echt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:34

Joolien schreef:
Nien1984 schreef:
Interessant topic dames! Ik heb ook nog een case voor jullie dan... Mijn bijna 3 jarige merrie die opgegroeid is zonder betuttelig gedrag in een kudde met oudere merries waar ze regelmatig op haar plaats gezet wordt. Menselijke opvoeders in haar omgeving zijn streng doch rechtvaardig en consequent.

Dit was de eerste keer officieel longeren, ze had prima door wat de bedoeling was! Ik heb me rot gelachen, vind haar namelijk hilarisch, maar ben benieuwd hoe jullie haar zouden omschrijven.
http://www.youtube.com/watch?v=dQ7bGcs-TAg

Foute gedachte, ze snapt er niks van. Ze draait zich naar jou toe om te vragen wat je wilt maar is onzeker en ziet het als spelen. Ze snapt er dus weinig van. Maar dat komt ook omdat je de lijn te lang hebt en je hebt geen enkele aanleuning van omheining.

Ook als je bedenkt dat ze daarvoor al braaf dr rondjes gestapt had en voor een rust en beloning ook al keurig een paar rondjes gedraafd had?

Ben het met je aanleuningsprobleem eens, de volgende keer het rondje kleiner maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:36

Nien1984 schreef:
Joolien schreef:

Foute gedachte, ze snapt er niks van. Ze draait zich naar jou toe om te vragen wat je wilt maar is onzeker en ziet het als spelen. Ze snapt er dus weinig van. Maar dat komt ook omdat je de lijn te lang hebt en je hebt geen enkele aanleuning van omheining.

Ook als je bedenkt dat ze daarvoor al braaf dr rondjes gestapt had en voor een rust en beloning ook al keurig een paar rondjes gedraafd had?

Ben het met je aanleuningsprobleem eens, de volgende keer het rondje kleiner maken.

Misschien stond je toen beter en was je duidelijker. Zodra ze dit gedrag vertoond zou ik haar gewoon weer rustig bij je halen en weer opnieuw beginnen. In een leerproces blijft niet alles in een keer hangen. Veel dingen vergeten ze ook weer, je moet vooral in het begin van een leerproces vaak herhalen en duidelijk blijven.

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:38

randalinpony schreef:
Nien1984: Ik zie een paard dat de longe aan zijn hoofd gewoon heel raar en beetje eng vind en gewoon nog niet precies weet wat de bedoeling is, helemaal niets bijzonders dus.

Maar wat zie jij zelf hier dan?

Ergens ben ik het wel met je eens, maar ik zie vooral dominantie. Voorbeen slaan, op me af rennen... is ook wel typerend voor haar, want het is een aparte. Toen ze een uur oud was kwam ze in volle vaart op je afgerend en stijgerde vlak voor je, in het weiland komt ze op je afgerend met oren in de nek als ze niet de aandacht (of brokjes) krijgt die ze wenst, ze is nergens van onder de indruk, ze accepteerd persoonlijke ruimte niet. Probeert ook regelmatig de alpha merrie aan de kant te duwen (tevergeefts godzijdank!)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:42

Dat ze toevallig een paar rondjes gestapt heeft en zelfs gedraafd wil natuurlijk volkomen NIET zeggen dat een paard ook snapt wat de bedoeling is, daar is wel wat meer africhting voor nodig.
Een paard dat per ongeluk iets goed doet, is niet afgericht. Daarvoor is herhaling nodig.

Het paard is hier duidelijk de weg kwijt en krijgt ook nauwelijks steun van de longeur... de longe is zo lang dat ze daar geen signalen meer van ontvangt, er is geen aanleuning en een jong paard dat nog geen evenwicht op de cirkel heeft, daarvan kan je echt niet verwachten dat die uit zichzelf rondjes blijft lopen.

Ik zou me in dit geval echt geen zorgen maken om 'dominantie', maar wel of je onder deze omstandigheden optimaal het paard kan beleren...

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:44

randalinpony schreef:
Dat ze toevallig een paar rondjes gestapt heeft en zelfs gedraafd wil natuurlijk volkomen NIET zeggen dat een paard ook snapt wat de bedoeling is, daar is wel wat meer africhting voor nodig.
Een paard dat per ongeluk iets goed doet, is niet afgericht. Daarvoor is herhaling nodig.

Het paard is hier duidelijk de weg kwijt en krijgt ook nauwelijks steun van de longeur... de longe is zo lang dat ze daar geen signalen meer van ontvangt, er is geen aanleuning en een jong paard dat nog geen evenwicht op de cirkel heeft, daarvan kan je echt niet verwachten dat die uit zichzelf rondjes blijft lopen.

Ik zou me in dit geval echt geen zorgen maken om 'dominantie', maar wel of je onder deze omstandigheden optimaal het paard kan beleren...

Ok, dank voor je uitleg!

Beleren komt wel goed hoor ;) Geen zorgen...

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:48

Joolien schreef:
Nien1984 schreef:

Misschien stond je toen beter en was je duidelijker. Zodra ze dit gedrag vertoond zou ik haar gewoon weer rustig bij je halen en weer opnieuw beginnen. In een leerproces blijft niet alles in een keer hangen. Veel dingen vergeten ze ook weer, je moet vooral in het begin van een leerproces vaak herhalen en duidelijk blijven.

Ok, dank voor je tip! Heb ik ook gedaan en uiteindelijk ging het prima hoor... maar toen was ze een beetje moe geworden en leek het meer een overgave dan begrip. Ik zal erop letten dat ik duidelijker ben de volgende keer en het rondje afzet voor de aanleuning.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:49

Heb je andere longeerfilmpje ook nog even bekeken en gewoon de bak even kleiner maken met een draadje oid, ze heeft nog moeite om de richting die je aangeeft met het halster te volgen, plakt aan de bakrand en raakt dan zelf wat over de kook van de druk op het halster.

Ze zal op den duur wel gaan leren dat ze de vervelende druk van het halster kan vermijden door zelf op tijd 'de bocht te nemen' zeg maar,maar wat extra aanleuning voorkomt NU dat ze zich aanleert om uit te breken op het rechte stuk. (wat ze dus doet omdat ze er de ballen van snapt.)

Dat is niet iets wat een paard moet leren. En met zweep corrigeren zou haar daar alleen verwarren.

Ik denk zomaar de je gewoon een leuk, gevoelig, lekker beweeglijk jong paard hebt. Haar zoveel mogelijk helpen het goed te doen dan komt het idd helemaal goed. ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:51

Hier loopt gewoon een paard dat op het moment van filmen maar heel weinig leiding krijgt en daarom zelf maar een beetje gaat lopen klooien.

Niet zozeer dominantie maar gewoon gebrek aan leiding waardoor het paard maar zelf wat gaat verzinnen :)

En in veel gevallen komt probleemgedrag daar ook vandaan... gewoon een gebrek aan het een duidelijke leiderspositie innemen door de ruiter of begeleider...en dan krijg je vervelende of klierende paarden , om maar even terug te komen op de topic-titel :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:51

Je moet ook bedenken, hoe langer de lijn, des de groter de driehoek, des te minder controle. Houd dus in het begin de volte wat kleiner zodat je meer kan controleren en aangeven. Ga ook pas galopperen aan de longeerlijn als ze daar klaar voor is en op beide kanten bevestigd is.
Begin ook niet elke keer de zelfde kant op maar wissel af, zodat ze beide kanten goed snapt.

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:55

randalinpony schreef:
Heb je andere longeerfilmpje ook nog even bekeken en gewoon de bak even kleiner maken met een draadje oid, ze heeft nog moeite om de richting die je aangeeft met het halster te volgen, plakt aan de bakrand en raakt dan zelf wat over de kook van de druk op het halster.

Ze zal op den duur wel gaan leren dat ze de vervelende druk van het halster kan vermijden door zelf op tijd 'de bocht te nemen' zeg maar,maar wat extra aanleuning voorkomt NU dat ze zich aanleert om uit te breken op het rechte stuk. (wat ze dus doet omdat ze er de ballen van snapt.)

Dat is niet iets wat een paard moet leren. En met zweep corrigeren zou haar daar alleen verwarren.

Ik denk zomaar de je gewoon een leuk, gevoelig, lekker beweeglijk jong paard hebt. Haar zoveel mogelijk helpen het goed te doen dan komt het idd helemaal goed. ;)

Dank voor je compliment! Ik had de bak iets kleiner dan half door afgezet maar ga ook even de hoekjes doen en gewoon nog iets kleiner maken. Dit meisje blijft me verbazen, vandaar dat ik haar even aan jullie liet zien toen ik het topic tegen kwam. Dit is niet het eerste jonge paard dat ik beleer, maar ze spant echt met alles steeds alle kronen op een grappige manier gelukkig!

Zweep geeft ze niets om helaas... had ze maar wat meer respect voor zweep/corrigerende tik/stemverheffing. Ze is nergens van onder de indruk. Heb wel het idee dat ze alles heel leuk vind, dus is leuk om met haar te werken.

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:56

Joolien schreef:
Je moet ook bedenken, hoe langer de lijn, des de groter de driehoek, des te minder controle. Houd dus in het begin de volte wat kleiner zodat je meer kan controleren en aangeven. Ga ook pas galopperen aan de longeerlijn als ze daar klaar voor is en op beide kanten bevestigd is.
Begin ook niet elke keer de zelfde kant op maar wissel af, zodat ze beide kanten goed snapt.

Gallopperen was ook niet de bedoeling mijnerzijds hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:57

Nien1984 schreef:
Joolien schreef:

Gallopperen was ook niet de bedoeling mijnerzijds hoor!

Geen idee ook of je dat deed maar was meer aanvullende info ;)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:06

Mij maakt het de eerste keren echt niet uit welke gang ze gaan. Daar heb je namelijk ook weinig controle op en die moet je ook nog helemaal niet willen, dat komt allemaal wel... Geeft alleen maar meer onrust omdat ze duidelijk de druk op haar hoofd onprettig vindt.
De longe korter maken zou ik bij dit paard persoonlijk juist níet doen, dan komt er namelijk nóg meer druk op het halster met het uitzwaaien van de achterhand of uitbreken als gevolg, twee dingen die met een goede aanleuning makkelijk te voorkomen zijn.

Dus even hoekjes afzetten zou wel een idee zijn, een grote cirkel met aanleuning helpt haar letterlijk om 'haar draai te vinden.' :D

Deze reactie op druk op het hoofd heb ik een paar keer meegemaakt, toevallig bij 'bloedpaardjes'. Het zegt verder weinig over het verdere verloop van het inrijden.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:10

blijft moeilijk te beoordelen of iets een gevolg is van pijn, van onbegrip of van eigenwijsheid.
Pas als de 1e 2 uitgesloten zijn, kun je volgens mij pas zeggen dat je paard loopt te klieren.
En dan nog kun je je afvragen: waarom klier hij?
is soms weer een gevolg van... vul maar in....

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:13

Het belangrijkste om te wijzigen in het filmpje om tot een goede opleiding van het paard te komen, is het werken aan het VEEL duidelijker zijn wat je wilt: het netjes in een cirkel om je heen laten lopen van het paard (en niet zelf heel veel heen en weer lopen :P ) en zelf ook een goede drijvende positie ter hoogte van de achterhand houden om te voorkomen dat het dier omdraait. En de longe een beetje op maat houden , alles even wat serieuzer aanpakken :)

Nu is het meer spelen zo van : ik vind het leuk als je vooruit loopt maar ik doe er zelf niks aan, kijk maar waar je zin in hebt en ik hobbel en rommel er wel een beetje achteraan :)

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:13

Over 't bonte paardje: ze doet enorm haar best om te doen wat er wordt gevraagd. Alleen de longeur geeft vrijwel constant twee tegenstrijdige commando's, namelijk 'stop' (met lichaamsenergie gericht vóór het paard) en 'gaan' (met zweep achter het paard). Paard ondervindt daar stress van en probeert iets ertussenin. Het ene moment loopt ze weg met haar hoofd van de longeur af zodat ze niet de 'stop' inloopt (maar dat wordt 'm niet, omdat ze dan tegen het halster aanloopt omdat de lijn strak komt te staan wanneer ze wegloopt). Het andere moment loopt ze naar de longeur toe om de 'stop' niet in te lopen maar dan krijgt ze de energie van de longeur letterlijk in haar gezicht (met zeer begrijpelijke frustratie als gevolg, waardoor ze haar hoofd in de lucht gooit en zelfs een been uitslaat tegen al die onduidelijkheid). Dan bukt de longeur om het overschot aan lijn weer te verzamelen, paard kalmeert, longeur gaat weer rechtop staan en het riedeltje begint weer van voren af aan. Wees zuining op dit paard, het heeft een prachtig karakter. Alert, werkwillig en niet agressief. Een iets feller dier zou de lijn uit je hand trekken en ermee vandoor gaan en nog een achterbeen uitslaan in het voorbijgaan.

i_risss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:16

Naar mijn mening kunnen paarden echt wel klieren ;) Mijn verzorgpony heeft M dressuur gelopen, en kan dus best veel. Ik daarentegen, ben nog niet op dat niveau. De oefeningen die ik met hem rij zijn dus voor hem best wel saai, en hij heeft er dan ook geen zin in. Tijdens het rijden probeert hij onder het werk uit te komen door af en toe een gekke sprong te maken omdat hij ergens van ''schrikt'', zodat ik weer afgeleid ben. (Meneer is op heel erg veel verschillende wedstrijden en terreinen geweest, dus is ECHT niet bang voor de kat van de buren of een fladderend vogeltje :+) Ik word hier dus gewoon in de maling genomen. Hoe ik zeker weet dat hij geen pijn heeft? Tijdens de springlessen is hij poeslief! Hij vliegt met zijn oortjes naar voren over de hindernissen heen, omdat hij dit gewoon heel erg leuk vind. Mijn instructrice gaf ook al aan, dat hij heel anders loopt tijdens de springles (met veeeeel meer enthousiasme). Als hij ergens pijn had zou hij niet met een mega sprong over een hindernis van 40 cm gaan, maar dan denk ik dat hij wel zou weigeren.. Helaas voor hem is dressuur de basis van alles. Nee, pijn en onbegrip sluit ik echt uit bij de streken die hij heeft.

Geryon

Re: Klieren, vervelend zijn.. Bestaat het echt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:19

@ i_risses: Het zou heel goed kunnen dat hij zo doet omdat jij de verkeerde hulpen aan geeft. Je zegt dat je nog niet op dat niveau bent. Een M-pony heeft veel knopjes. Druk jij er onbewust twee tegelijk in, kan ie zo gaan doen. Mijn Z-pony's hebben om die reden heel wat ruitertjes eraf gegooid.

i_risss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:29

Dat zou in bepaalde gevallen best zo kunnen zijn :) Maar hij heeft gewoon niet genoeg uitdaging in de dressuur-oefeningen die ik rij, dus is hij erg snel afgeleid omdat hij het saai vind. Op de lange zijde kan ik aan zijn oren al zien dat hij in de hoek iets gaat doen. Ik moet hem dus heel erg bezig houden, om te voorkomen dat hij afgeleid raakt door iets. Ik vind het best moeilijk om zijn aandacht bij mij te houden, en hier werken we tijdens de les dan ook heel veel aan. Opvallend is gewoon dat hij tijdens de springles (waar we tussendoor ook gewoon dressuur-oefeningen rijden), helemaal niet met andere dingen bezig is.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:34

Dacht ik ook Geryon, sommige hoogopgeleide ponys kunnen gewoon minder goed omgaan met de onduidelijkheid die een minder gevorderde ruiter met zich meebrengt.

Als de pony veel verder is dan de ruiter is de kans klein dat hij iets nieuws leert tijdens de training, logisch dat de training dan voor de ruiter interessanter is dan voor de pony.
Je zou in de dressuurtraining meer kunnen varieren door cavaletties te gebruiken en af en toe een klein sprongetje in te lassen, er kan genoeg zonder dat je hoge sprongen gaat maken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:35

Dat is ook weer gewoon een kwestie van niet genoeg de leiding nemen / niet genoeg de aandacht scherp bij jou houden :)

Als je een paard niet met zijn aandacht bij jou houdt, gaat hij zelf wel dingen verzinnen om te doen :)

i_risss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:49

Ik denk dat onbegrip zeker een rol speelt. Laatst wilde in aanspringen in de rechtergalop, en toen ging meneer een travers lopen. Dit vind ik ook echt niet onder 'klieren' vallen, want hier geef ik duidelijk de verkeerde signalen. Vaak beloon ik hem dan ook gewoon, want ik ben daar onduidelijk.

Bij het wegspringen/schrikken straf ik hem wel. Ook al vind hij het nog zo saai, als ik iets van hem vraag moet hij dat wel doen. Dit vind ik dus wel onder 'klieren' vallen. Ik snap ook wel dat hij er geen zin in heeft, maar ik heb ook wel eens ergens geen zin en dan moet ik het toch doen. Hij staat dagelijks in de wei, en mag 23 uur per dag zelf weten wat hij doet. Dan kan hij in dat uurtje dat ik rij best dat saaie lesje lopen.
Ik zit nu eenmaal niet op het niveau dat ik de lat hoger kan leggen voor hem, dus ik probeer zo veel mogelijk af te wisselen met dingen die hij wel leuk vind: buitenrijden en springen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 15:15

Een paard straffen voor schrikken zal in 99,9% van de gevallen echt geen resultaat opleveren.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 15:54

Dat viel mij ook ontzettend op in het filmpje van Nien, je blokkeert haar constant door ter hoogte van haar schouder te staan. Probeer de volgende keer eens wat op te schuiven naar achteren.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 16:03

Ik heb niet het hele topic gelezen maar weet wel bijna zeker dat klieren om het klieren bestaat. Onze tinker is daar wel een voorbeeld van. Die is bv heel goed in chaps oenmakenals je voor hem loopt. Klittenband lostrekken, die maak je dan weer vast. 2 stappen later rats klittenband weer los, ik maak hem weer vast enz. En dan het hoofd wat hij erbij trekt. }:0 .

Of wat hij een tijd geflikt heeft bij iemand die hem verzorgt heeft eventjes. Die had een hoorapparaat en meneer was erachter gekomen alshij met zijn kaken op haar hoofd bonkte ontstond er een leuk fluit geluid.De eikel :o Dus bonk, fuut, bonk fuut. Dus zij kwam iedere keer met hoofdpijn van het gebonk bij hem vandaan. Tot ze een dag het apparaat uit heeft gedaan en er geen gefluit kwam na zijn bonk. Hij is er daarna wel mee gestopt, maar in mijn ogen is dat toch wel klier gedrag. Omdat behalve de leuke fluittoon en een boze verzorgster het hem niks opleverde.