Wat een interessant topic!
Ik was stilletjes aan het meelezen, maar er kwam toch een vraag bij me op naar aanleiding van jullie commentaar op onderstaande foto van Nynke, dat was de laatste foto. Dus ik waag ook een poging. Het ging om deze foto.
_Bitje_ schreef:
Jullie zijn het er allemaal over eens dat dit mooi dragend is, maar mijn eerste indruk was eigenlijk stuwend, vanwege (vooral) het liknkerachterbeen.
Hoe ik de foto zou beschrijven (zonder jullie commentaar gelezen te hebben) is: doordat ze haar hals buigt, spant ze haar buikspieren aan en kantelt ze haar bekken enigszins, maar, zou ik daar aan toevoegen, je ziet het rechtervoorbeen nog niet over het gestrekte punt heengaan en het linkerachterbeen al wel. Het linkerachterbeen heeft zich bovendien ontzettend ver uitgestrekt en wel naar achter in plaats van naar boven/onder (eh ik weet niet of dit nog te volgen is, maar het is zo lastig uit te leggen). Ik heb daardoor het idee dat het toch een meer voorwaartse, stuwende, beweging is dan een opwaartse, dragende beweging. Niet dat ze niet lekker met schwung aan het sjouwen is daar en het al deels dragend is, maar het zou nóg meer kunnen (méér kanteling van het bekken en dus méér dragend dan stuwend).
Ik begon aan mezelf te twijfelen door jullie commentaar, maar heb even gegoogled op 'uitgestrekte draf grand prix' en dat zie je toch veel plaatjes waarbij het achterbeen zich minder naar achter, maar meer naar bóven strekt, als jullie begrijpen wat ik bedoel, waardoor het voorbeen ook meer vrij komt (even los van wat we vinden van die prikkende voorbenen en de manier van rijden, het is simpelweg een constatering). Als het mag zal ik anders een plaatje proberen te plaatsen van wat ik bedoel zodat het verschil duidelijk wordt..?
Ik heb het altijd al lastig gevonden te omschrijven wat het verschil tussen stuwen en dragen is. Als je er op zit voel je het wel maar van een foto is het lastig te bepalen vind ik. Dus misschien zit ik er helemaal naast, dan hoor ik het graag want ik wil hier graag meer over leren.