[FOTO] Hoe beoordeel je een (rij)foto eigenlijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 09:30

Yamcha schreef:
Even dit: een foto neerplempen en dan anderen commentaar laten geven is veel te makkelijk. Alsjeblieft, reageer daar niet op. Dit topic is ook niet voor tips voor de ruiter, een combinatie kun je idd niet beoordelen van een foto.
Wat wel kan is kijken naar de beweging van het paard en zeggen wat je ziet, en waarom. Kijken naar wat de ruiter doet, is al lastiger, maar mag ook. Maak je er ook niet makkelijk vanaf, met: ik durf niet. Als je echt niet durft, ook geen foto plaatsen, daar is HAW voor en het aan de teugel fototopic.

Probleem hier is ook weer, paard loopt wat de ruiter aangeeft.
Zit je je paard in de weg door b.v handen te laag, benen niet op de juiste plek, of je kantelt naar voren met je zit, breng je ook je paard uit balans.
M.a.w door commentaar er bij te geven als je iets ziet waardoor het paard beter zou kunnen lopen als de ruiter beter gaat zitten lijkt me niet overbodig.
Maar ik begrijp dat het dan meer HAW gaat worden.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 09:32

Is mijn gevoel bij die foto's ook, maar, in deze manier van draven (dit tempo) is meer stuwing nodig dan dragen, anders zou Nynke niet naar voren komen. Wel vind ik de rug aardig strak tonen.

Yamcha, zou jij jouw mening kunnen geven over een grand-prix ruiter (beetje bekende zoals Andelinde)? Ik wil eventueel ook mijn eigen mening geven, maar meer over hoe die paarden tegenwoordig moeten lopen in de grandprix. Mag ook via pb, maar hoor je er graag over :)

unicorn_kiss

Re: [FOTO] Hoe beoordeel je een (rij)foto eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 13:17

Volgens mij is de foto van Nynke eentje die net getrokken werd bij het afzetten van stap naar draf - kan dit kloppen? Op een andere pagina bespeurde ik eveneens een foto van een paard dat net aanspringt in galop. Ik wil geen partypooper zijn, maar op zulke momenten is het vanzelfsprekend(er) dat een paard zijn achterhand onderbrengt, anders kan ie zich ook niet afzetten. (tenzij je paard op de voorhand in een andere gang kukelt natuurlijk)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 13:33

Mijn foto's zijn iig niet van het aanspringen als je het daar over hebt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:01

Aerdenhout:
ik weet überhaupt niet of tips via Bokt zo nuttig zijn, jij geeft ook les, dacht ik, en je weet hoe moeilijk het is om echt zinvolle tips te geven, zelfs al zie je een combinatie regelmatig, laat staan van een foto........ ik denk dat je in de loop van de tijd wel komt op een ruiter die het paard in de weg zit, maar meer dan constateren wat je ziet, kun je imo niet, je kan zeggen: volgens mij spant de ruiter in haar lendenen, en daarom zal het paard de rug niet willen loslaten. Dat kan, denk ik, maar verder dan dat weet ik niet of je komt, ook omdat je niet weet waar de instructie van de combinatie mee bezig is.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:31

Ben ik het mee eens, maar zeg zelf sommige ruiters zitten er als een zoutzak op en dan kan een paard ook niet fijn lopen.
En hier bedoel ik niemand mee in dit topic hoor!

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:36

Interessant topic :j
Ik ga zeker meekijken bij nieuwe foto's! Ik vind het zelf op foto's altijd moeilijker te zien dan in real life. Dus dit zal een goede oefening voor mij zijn!

Ik ga zelf ook even wat foto's zoeken die misschien leuk zijn om te bekijken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:42

aerdenhout1 schreef:
Ben ik het mee eens, maar zeg zelf sommige ruiters zitten er als een zoutzak op en dan kan een paard ook niet fijn lopen.

Absoluut mee eens :j imo kun je dat ook benoemen, maar tips....... is moeilijk om die echt goed te geven. Maar hou je niet in, als je t kunt is het prima, maar vertel dan ook hoe het moet :) alleen 'tenen naar binnen' kan niemand wat mee, je moet het fan wel ook uitleggen denk ik :)
Ik snap wel wat je bedoelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:45

Idd zeggen wat iemand fout doet heeft niemand wat aan, mits je zegt hoe je het wel mot volgens jou of waarom iets anders moet. Pas dan kun je echte tips meegeven en snapt iemand beter waarom je iets zegt.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:46

Yamcha schreef:
aerdenhout1 schreef:

Absoluut mee eens :j imo kun je dat ook benoemen, maar tips....... is moeilijk om die echt goed te geven. Maar hou je niet in, als je t kunt is het prima, maar vertel dan ook hoe het moet :) alleen 'tenen naar binnen' kan niemand wat mee, je moet het fan wel ook uitleggen denk ik :)

Ben het beide met jullie eens. Ik heb bijvoorbeeld het probleem dat ik geen controle heb over mijn onderbenen, wanneer ik
rijd schuift mijn voet heen en weer langs een paard. Dus niet er tegen maar van voor naar achteren. Geen idee hoe ik
die dingen stil kan krijgen, iedereen die t tegen mij zegt, maar niemand die het mij kan uitleggen hoe ik ze stil kan krijgen.. tja :')

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:48

Maar wat vonden jullie dan van mijn visie op de foto van Nynke die ik onderaan pagina 5 plaatste? Kan me namelijk voorstellen dat ik het helemaal mis heb, maar dan hoor ik graag waarom... (ZusJ en Unicorn gingen er al even op in, bedankt daarvoor!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:49

_Bitje_ schreef:
Yamcha schreef:

Ben het beide met jullie eens. Ik heb bijvoorbeeld het probleem dat ik geen controle heb over mijn onderbenen, wanneer ik
rijd schuift mijn voet heen en weer langs een paard. Dus niet er tegen maar van voor naar achteren. Geen idee hoe ik
die dingen stil kan krijgen, iedereen die t tegen mij zegt, maar niemand die het mij kan uitleggen hoe ik ze stil kan krijgen.. tja :')

Wapperende benen komt vaak als het paard niet geheel ontspannen is, dan moet je een bepaalde schok absorberen met je lichaam, en dat komt vaak uit in de benen. Meestal komt het ook voor bij mensen die vast zitten in de rug of schouders. Als je er dus echt serieus wat aan wilt doen, zou ik eens bij een manueel therapeut langs gaan om te kijken of jij blokkades hebt. En gaan werken aan ontspanning bij je paard.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:51

Joolien schreef:
Wapperende benen komt vaak als het paard niet geheel ontspannen is, dan moet je een bepaalde schok absorberen met je lichaam, en dat komt vaak uit in de benen. Meestal komt het ook voor bij mensen die vast zitten in de rug of schouders. Als je er dus echt serieus wat aan wilt doen, zou ik eens bij een manueel therapeut langs gaan om te kijken of jij blokkades hebt. En gaan werken aan ontspanning bij je paard.

oke dankjewel, maar dat zal dus betekenen dat ieder paard vol met spanning onder mij loopt, dat zal toch bijna niet? :)
Ik ben inderdaad enorm stijf in mijn lichaam/spieren, zit er ook wel eens aan te denken om inderdaad eens naar een fisio te gaan of zo iets :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 17:03

Visitor schreef:
Maar wat vonden jullie dan van mijn visie op de foto van Nynke die ik onderaan pagina 5 plaatste? Kan me namelijk voorstellen dat ik het helemaal mis heb, maar dan hoor ik graag waarom... (ZusJ en Unicorn gingen er al even op in, bedankt daarvoor!)

Denk dat Bitje die vraag wel kan beantwoorden?

Ik denk dat je best gelijk kunt hebben, trouwens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 17:10

Visitor schreef:
Wat een interessant topic!
Ik was stilletjes aan het meelezen, maar er kwam toch een vraag bij me op naar aanleiding van jullie commentaar op onderstaande foto van Nynke, dat was de laatste foto. Dus ik waag ook een poging. Het ging om deze foto.
_Bitje_ schreef:
Afbeelding

Jullie zijn het er allemaal over eens dat dit mooi dragend is, maar mijn eerste indruk was eigenlijk stuwend, vanwege (vooral) het liknkerachterbeen.
Hoe ik de foto zou beschrijven (zonder jullie commentaar gelezen te hebben) is: doordat ze haar hals buigt, spant ze haar buikspieren aan en kantelt ze haar bekken enigszins, maar, zou ik daar aan toevoegen, je ziet het rechtervoorbeen nog niet over het gestrekte punt heengaan en het linkerachterbeen al wel. Het linkerachterbeen heeft zich bovendien ontzettend ver uitgestrekt en wel naar achter in plaats van naar boven/onder (eh ik weet niet of dit nog te volgen is, maar het is zo lastig uit te leggen). Ik heb daardoor het idee dat het toch een meer voorwaartse, stuwende, beweging is dan een opwaartse, dragende beweging. Niet dat ze niet lekker met schwung aan het sjouwen is daar en het al deels dragend is, maar het zou nóg meer kunnen (méér kanteling van het bekken en dus méér dragend dan stuwend).

Ik begon aan mezelf te twijfelen door jullie commentaar, maar heb even gegoogled op 'uitgestrekte draf grand prix' en dat zie je toch veel plaatjes waarbij het achterbeen zich minder naar achter, maar meer naar bóven strekt, als jullie begrijpen wat ik bedoel, waardoor het voorbeen ook meer vrij komt (even los van wat we vinden van die prikkende voorbenen en de manier van rijden, het is simpelweg een constatering). Als het mag zal ik anders een plaatje proberen te plaatsen van wat ik bedoel zodat het verschil duidelijk wordt..?

Ik heb het altijd al lastig gevonden te omschrijven wat het verschil tussen stuwen en dragen is. Als je er op zit voel je het wel maar van een foto is het lastig te bepalen vind ik. Dus misschien zit ik er helemaal naast, dan hoor ik het graag want ik wil hier graag meer over leren.

Het is idd stuwend, je ziet duidelijk een voorwaartse beweging en niet opwaarts, ook al vertekend dat omdat ze achter wat inzakt. Maar de achterhand komt niet onder, de bekken zijn niet gekanteld. Ik heb het idee dat het wat vertekend en dat dit paard van nature een wat recht kruis heeft. Daarbij zit er heel veel spanning in kaak, nek, hals (let op, dat zijn 2 verschillende delen van het lijf) en rug. Het beeld vertekend ook omdat er een scheve horizon is, daardoor lijkt het alsof het paard ontzettend bergopwaarts loopt.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 17:15

@bitje
Dat heb ik ook heel erg gehad. Nu ik een nieuwe instructrice heb, met eeb hele andere manier van rijden, heb ik er totaal geen last meer van :)
Wat mn instructrice me vertelde, dat ik zelf heel erg mn benen aangespannen had. (nja eigenlihk was ik totaal niet ontspannen). Nu moet ik me helemaal ontspannen, en meegaan met het paard.
Ik heb 2 lessen gehad, en merk nu al een super groot verschil.
En als je dan nadenkt: een paatd kan zich niet ontspannen als jij er zo gespannen op zit.

Dus grote kans day het daar aan ligt :)

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 17:18

@ Yamcha en Joolien: oké, bedankt. Toch interessant om te zien hoe ieder er heel anders tegenaan kijkt! Het zijn denk ik vooral ook subtiele en graduele verschillen. Op sommige foto's zie je misschien een 'duidelijk (alleen maar) stuwend' paard of een 'duidelijk (alleen maar, voor zover mogelijk) dragend' paard, en op andere foto's een combinatie van beide, zoals op deze...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 17:19

_Bitje_ schreef:
Joolien schreef:

oke dankjewel, maar dat zal dus betekenen dat ieder paard vol met spanning onder mij loopt, dat zal toch bijna niet? :)
Ik ben inderdaad enorm stijf in mijn lichaam/spieren, zit er ook wel eens aan te denken om inderdaad eens naar een fisio te gaan of zo iets :)

Dat kan, maar dat kan dus komen doordat jij spanning hebt in je lichaam en daardoor spanning doorgeeft aan je paard.

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 18:22

Ik heb eens een poging gedaan om voor mezelf eens te kijken of ik dit kan, maar ik kom er niet echt uit.
Ik denk dat ik het verschil tussen stuwen en dragen snap, maar ik weet niet of ik het ook kan zien. Zo hoor ik vaak dat tuigers heel stuwend lopen, wat er voor mijn gevoel (extreem voorbeeld) dan zo uit ziet (mooie foto van Yvonne Termeer gebruikt :) ):
Afbeelding
Wat ik hier zie (met de nadruk op ik, want meestal zie ik niet zoveel :P), is een paard dat eigenlijk zijn zwaartepunt achterna loopt. Hij gooit zijn lichaam naar voren waardoor de afzetbenen, op deze opname rechtsachter en linksvoor, in een schuine lijn onder het lichaam komen te staan.

Bij een paard dat draagt worden de getekende lijnen verticaal, omdat het paard zijn lichaam boven zijn benen draagt. Of zijn benen onder zijn lichaam plaatst natuurlijk. De energie die wordt gegenereerd bij het afzetten vertaalt zich nu in een opwaartse beweging in plaats van een voorwaartse, waardoor de afzetbenen nu recht onder het lichaam staan om het te kunnen dragen. Het paard moet hiervoor voldoende kracht in de achterhand bezitten, omdat de benen niet meer het lichaam naar voren duwen, maar ook moeten tillen. Ik denk hierbij even aan een kar die je duwt. Als je eenmaal hebt afgezet, rolt ie wel en heb je weinig kracht nodig om deze aan het rollen te houden.
Afbeelding

Ik vind het echter heel moeilijk te zien of een paard zijn buikspieren aanspant en bekken kantelt. Ik snap niet waar ik dit aan kan zien. Kan iemand me hierbij helpen? Misschien dat er iemand is die het met lijntjes aan kan geven?
Ik wil het ook zelf proberen trouwens, maar ik vrees dat ik dan wat hints nodig heb :+ .
Daarnaast ben ik ook gewoon benieuwd of mijn verhaal hierboven hout snijdt!

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 18:41

Toch vindt ik de 2de foto niet echt een mooi dragend paard. Vindt het paard wat weg gedrukt in de rug lopen Zie niet dat de bekken kantelen en de buikspieren aanspannen. Het draf moment van de tweede foto is een veel meer verzamelde draf. Waarbij nog niet wil zeggen dat het paard draagt. De stappen die het paard lijkt te maken zijn kort.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 18:42

Volgens mij wel, Saar88! Dat bedoelde ik ook te zeggen.
(Natuurlijk moet je wel rekening houden met moment waarop de foto genomen is, op onderste foto zullen de 'afzetbenen' een seconde later misschien vlak voor het zweefmoment nog een stukje schuin gaan - zeker bijvoorbeeld in een uigestrekte draf, die overigens ook dragend kan zijn - maar lang niet zo schuin als op de bovenste foto, ook niet in de uitgestrekte draf.)
(En nog een gedachte: dressuur dient ertoe het paard meer te laten dragen, meer op de achterhand te laten komen, omdat dat beter zou zijn voor het paard. Maar zou het paard van de eerste foto dan echt last van zijn rug krijgen als je hierop gaat zitten? Hij lijkt toch ook niet al zijn gewicht op de voorhand te dragen. In vergelijking met de tweede foto zelfs minder eigenlijk. := Ik zie nu dat Ponyparadijs dat eigenlijk ook al zegt :j )

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 18:45

Ik vind je verhaal met de lijnen heel logisch. Idd het voorwaarts bewegen van het paard, waarbij de lijnen dus een soort van diagonaal lopen is stuwen, omdat ze zich van de massa afduwen, van die achterbenen afzetten. Hij treedt wel onder, maar hij draagt niet.

Ik ga ook even een fototje neerzetten. Ik vind deze nog wel moeilijk om te oordelen, ook door het ras (arabier) en de gangen.
Afbeelding

Ik denk zelf dat deze dragend is. Het paard loopt voor iets opgericht (de horizon is scheef, verkijk je daar niet op) de achterhand toont duidelijk aangespannen spieren en de rug is mooi recht. De buikspieren zijn aangespannen. Vind het op deze foto wel lastig te zien of het bekken gekanteld is of niet.

Jullie beurt;)

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 18:47

Ponyparadijs, waar zie jij dan aan dat dit paard het bekken niet kantelt en de buikspieren niet aanspant? Ik zie dat namelijk niet. Heb je misschien een voorbeeldfoto van een paard dat wél mooi gedragen loopt? En ben je het verder wel eens met mijn uitleg of zitten er fouten in?

Veel vragen, sorry :+

Visitor: precies, dat is volgens mij ook de reden dat ik het zo moeilijk vind om het verschil tussen stuwen en dragen te zien! Waardoor ik mij trouwens weer afvraag of stuwen dan inderdaad zo slecht is? Of is het gewoon iets dat niet graag gezien wordt omdat het in de dressuur 'nou eenmaal anders hoort'?

Edit: blij dat ik toch niet een totale noop ben op dit gebied :P

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 18:50

Saar88 schreef:
Visitor: precies, dat is volgens mij ook de reden dat ik het zo moeilijk vind om het verschil tussen stuwen en dragen te zien! Waardoor ik mij trouwens weer afvraag of stuwen dan inderdaad zo slecht is? Of is het gewoon iets dat niet graag gezien wordt omdat het in de dressuur 'nou eenmaal anders hoort'?

Vind ik ook en vraag ik me dus ook af! :j
Citaat:
Edit: blij dat ik toch niet een totale noop ben op dit gebied :P

Of juist net zo erg ;)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 18:57

Die twee foto's zijn wel een uiterste, eerste is echt stuwend maar dart moet wel, hij moet namelijk zijn gangen tonen en dus vooruit. De tweede is echt niet dragend.. Duidelijk wel weer wat je tegenwoordig ziet, het lijkt heel mooi maar er gebeurd eigenlijk vrij weinig..