Als reactie op de anti-paardensportcollages...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 16:16

cherie78 schreef:
Karl66 schreef:
Natuurlijk kan het dan nog misgaan bij wedstrijdruiters, netzo als het mis kan gaan bij elke andere ruiter. Het enige verschil is dat er bij wedstrijdruiters nog een controlemechanisme ingebouwd is in de vorm van reglementen. Terwijl er bij al die andere ruiters geen verder controlemechanisme is.

Het punt is dat er heel veel mensen naar wedstrijdruiters wijzen, omdat zij het licht gezien hebben. Wat ze daarbij vergeten is dat ondanks dat zij het licht gezien hebben, zij net zo goed compomissen sluiten en fouten maken, soms nog groter dan de westrijdruiters. En dat de wedstrijdsport vooral gebruikt wordt om hun eigen geweldigheid te onderstrepen.

Ik ben het volledig met je eens dat ook niet-wedstrijdruiters compromissen sluiten en fouten maken.
Ikzelf totaal NIET uitgezonderd.

Maar er is voor iedereen altijd een manier op te leren en men is nooit te "jong" of te "oud" daarvoor.

Maar wb dat "controlemechanisme" heb ik toch echt mijn twijfels.
Waarom faalde dat "controlemechanisme" dan bv bij het blauwe-tong-voorval?
Waarom faalde dat "controlemechanisme" dan bij de western-loop-met-je-hoofd-tegen-de bakrand-voorval?
Incidenten die nog niet zo lang geleden gebeurden.
Ook bij die wedstrijden was het "controlemechanisme" in handen van stewards

De enige wedstrijd (was nog van voor dat "controlemechanisme") in Las Vegas liet zien dat hemel en aarde bewogen moest worden door een bondscoach om geen uitsluiting aan de broek te krijgen.
Waarmee ik maar wil zeggen, dat het allemaal wel mogelijk is, om het "controlemechanisme" te benutten maar dat het bijna nooit gedaan wordt.
Niet in de breedte-sport en net zomin in de (sub)Top

Dat zijn allemaal ´ongelukkige momentopnames´ ;) en een hetze _O-

De ´incidenten´ zíjn er en het verzet zoals jij aangeeft door de bondscoach tonen aan dat de reglement NIET het welzijnsbelang van het individuele paard waarborgen tegen misbruik door de ruiterambities.

Karl heeft op zich een heel goed punt dat zelfs die onvoldoende reglementen ontbreken buíten de wedstrijdterreinen. Zowel in de profi ruiterij als in de hobbyruiterij.
Wat hij overslaat is dat hoe minder ruiterambitie in strijd met het paardwelzijn is, hoe minder die regels ontbreken.

Dat is het fundamentele bezwaar wat ik heb tegen ruitersport; menselijke ambities op en over de rug van het paard.
Hoe ´hoger´ men komt in de ruiuterpsort, hoe meer de ruiterij genegen is compromissen met het paardwelzijn te sluiten. De regels blijken keer geen waarborg voor dat welzijn.
Roepen dat het wel meevalt is het tegen beter weten in ontkennen van de werkelijkheid dat ruiterambitie zwaarder weegt dan paardwelzijn.
Tegen beter weten in volhouden dat het welzijnsbelang van het individuele paard juist bij wedstrijden gewaarborgd is, creéért de generalisatie dat de ruitersport niet wil; onderbouwt de mening van steeds meer dierenliefhebbers dat wedstrijdsport met paarden in de 21ste eeuw ethisch niet meer te verantwoorden is.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 16:26

Anti-paardensportcollages? IK zou zover niet durven gaan te beweren dat de complete sport er uitziet als op de door jou bedoelde collages TS. Volgens mij zijn die collages een aandacht vragen voor excessen in de sport (en dus misschien juist prosport?) Zoals terecht aangeduid door Huertecilla associeer je jezelf daarmee als je direct moet wegwuiven,verdedigen of heel hard roepen dat het in andere takken ook niet fris loopt (ja maar = nee want) Wellicht vullen de collages het gat van een falend controle/regel mechanisme? (dank je Cherie). Mijn ideeen over de sport gaan verder dan de collages hoor en ik ben ook niet kapot van dramatische muziek etc. Een "lets all join hands,sing Kumbaya and just love dressage" en stelselmatig negeren/ontkennen van de problemen zorgt er niet voor dat ze verdwijnen en dus een smet blijven vormen. Wat mij betreft mogen in de collages trouwens misstanden uit alle takken van mens/paard interactie. Bewustwording is essentieel onderdeel van streven naar verbetering,heeft geen drol te maken met azijnpisserij.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 16:46

Maar zou het niet veel zinvoller zijn om je om je eigen misstanden te bekommeren in plaats van naar een andere groep te wijzen? Neem gewoon je eigen verantwoordelijkheid en laat het aan anderen om hun verantwoordelijkheid te nemen.

Maartje1990

Re: Als reactie op de anti-paardensportcollages...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 17:11

Maar is 'de groep' niet de 'paardenmensengroep'?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 17:57

Karl66 schreef:
Maar zou het niet veel zinvoller zijn om je om je eigen misstanden te bekommeren in plaats van naar een andere groep te wijzen? Neem gewoon je eigen verantwoordelijkheid en laat het aan anderen om hun verantwoordelijkheid te nemen.

Maartje1990 schreef:
Maar is 'de groep' niet de 'paardenmensengroep'?

http://www.horses.nl/verzorging/artikelen/8694/plan-van-aanpak-welzijn-in-de-paardenhouderij

Hier een plan van aanpak voor de groep waarbij het "controlemechanisme" (blijkbaar) ontbreekt.
Maar is feitelijk voor heel de "paardenmensengroep" van toepassing :D

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 18:20

Karl66 schreef:

Goed idee Karl66! Zou jij voor mij een groepenindeling willen maken?
Kennelijk werkt autoregulatie niet.
Neemt niet weg dat sommige mensen eenmaal liever hun ogen sluiten voor wat er bij de buren gebeurt,is eenmaal hun eigen zaak toch?
Is ieders goed recht hoor maar niet iedereen zit zo in elkaar.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 21:09

Ja Hermelientje, ik herinner me de vraag aan Arabesk ook. Ik heb het nooit opgevat als een beschuldiging door jou aan haar adres, eerder als een beschuldiging van Arabesk aan het adres van Arabesk. Immers ik zie het knipperen van de ogen ook niet in het aangegeven verband als een teken van stres, u ook niet (heb ik begrepen). Maar Arabesk wel, en dan is u vraag geen beschuldiging, maar een verlangen naar verduidelijking.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 21:51

Kadankovitch schreef:
Ja Hermelientje, ik herinner me de vraag aan Arabesk ook. Ik heb het nooit opgevat als een beschuldiging door jou aan haar adres, eerder als een beschuldiging van Arabesk aan het adres van Arabesk. Immers ik zie het knipperen van de ogen ook niet in het aangegeven verband als een teken van stres, u ook niet (heb ik begrepen). Maar Arabesk wel, en dan is u vraag geen beschuldiging, maar een verlangen naar verduidelijking.

Ik stelde het ook niet als beschuldiging.

Maar een verlangen naar verduidelijking snap ik dan weer wel.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 22:22

piepenfiets schreef:
Karl66 schreef:

Goed idee Karl66! Zou jij voor mij een groepenindeling willen maken?
Kennelijk werkt autoregulatie niet.
Neemt niet weg dat sommige mensen eenmaal liever hun ogen sluiten voor wat er bij de buren gebeurt,is eenmaal hun eigen zaak toch?
Is ieders goed recht hoor maar niet iedereen zit zo in elkaar.

Wat mij vooral opvalt is dat mensen liever kijken wat er bij de buren mis is en hun ogen sluiten voor wat ze zelf niet goed doen.

Waarom zou je mensen in groepen in moeten delen, kijk gewoon naar jezelf, daar is meestal nog genoeg te doen.

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 22:25

_/-\o_ +:)+

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 23:12

Kadankovitch schreef:

He wat leuk jullie hebben het over mij, maar ik kan geen touw vastknopen aan deze discussie :?

chrissy123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 23:33

Ja Arabesk dat is bij die kadankovitch altijd het geval.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 23:38

Nou nou, nu houdt u zich van de domme, u weet best over welke film het gaat. Maar goed, ik begrijp ook wel dat u hierop niet wilt antwoorden.
Duidelijk is weer eens dat het makkelijker is anderen af te kraken als er vooral niets van jezelf bekend is .

Maar beste Crissie, u hebt het echt op mij voorzien hè :D . Toen Hermelientje de pijnlijke vraag stelde, las ik niets van u. Nu ik er nog eens op terugkwam, ben ik de grote boosdoener, terwijl het slecht een vraag ter informatie was, voor een zo kundig persoon als Arabesk gemakkelijk genoeg te beantwoorden. Maar ja, nu wordt er weer zo uitgebreid op ingegaan dat we weer dreigen of-topic te gaan.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 23:44

Tja die filmpjes op bokt bespreken en doorlinken mag niet meer van de mods. Dus open daar een apart topic over of beter nog per pb. En volgens mij heette dit topic niet 'de filmpjes gemaakt door Arabesk tegen bitrijden'

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 01:23

chrissy123 schreef:
Ja Arabesk dat is bij die kadankovitch altijd het geval.

Huh?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 01:27

Arabesk schreef:
En volgens mij heette dit topic niet 'de filmpjes gemaakt door Arabesk tegen bitrijden'

Heb je toch wel hele leuke collages van gemaakt :D en filmpjes. Jij bent wel een voorstander om jan en alleman te veroordelen op basis van film/collage materiaal, dus daar gaat dit topic wel over.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 01:35

Karl66 schreef:
Huertecilla schreef:
Is het dan niet logischer dat jij een actie voert tegen de zogenaamde ´ongelukkige momenten´ dan te verdedigen dat het wel meevalt?!

Het gegeven dat de hoofdstroom van de ruiterij níet tegen de ´misstanden´ ageert en deze wél massaal verdedigt maakt dat die hoofdstroom zich er ZELF mee associeert.
Jij doet dat nu ook :)*

En dat is het grote verschil tussen de wedstrijdsport en de overige vormen van paardensport. Wedstrijdruiters erkennen dat ze compromissen maken en zien dat er fouten gemaakt worden en ondernemen actie in de vorm van regelgeving e.d. De grote groep tegenstanders van paardensport zien vooral de fouten bij de paardensport, zien niet de compromissen die ze maken, zien niet de fouten die ze maken en zijn vooral met een andere groep bezig. Wil je iets veranderen, kies dan iets waar je zelf invloed op hebt, de manier waarop jezelf rijdt en waarop je je paarden houdt. Op die manier kan je werkelijk invloed uitoefenen op hoe paarden gehouden en gebruikt worden. Je afzetten tegen wedstrijdsport levert daarentegen weinig op en is precies hetzelfde als wat hierboven door HC gesteld wordt, namelijk wijzen naar de tegenpartij.

_/-\o_ *\o/* _/-\o_

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 02:33

Och het was niet mij intentie die filmpjes te bespreken, doch erop te wijzen dat U bepaald inconsistent bent als het erop aankomt mensen te beschuldigen. Dat wilde ik weer eens onder de aandacht brengen. You heave to have claen hands when you go to court.

En die houding van u en de uwe heeft tot het begin van dit topic geleid.
Dus nog een keer:
Waar dit topic eigenlijk over begon; namelijk de groeiende afkeer van het voordurende over een kam geschoren te worden als liefhebber van wedstrijdsport, met dierenbeulen, ZELFS DAT, die afkeer, wordt je kwalijk genomen. U en de uwen beledigen grote groepen ruiters, die hun mening niet delen, door hun gelijk te schakelen met dierenbeulen, en zijn dan ook nog op hun tere teentjes getrapt als dan een weerwoord komt dat niet vriendelijk is. Mij verbaasd dat niet.
Lekker beschermt door de annonimiteit van het internet, zodat vooral niemand erachter komt wat zij zelf uitspoken. Nog pas geleden in een ander topic heeft een vergelijkbare criticaster haar foto uit haar topic gehaald, omdat het al te zeer aantoonde dat zij te paard er niets van bakte, maar wel lekker mensen beschuldigen het eens te zijn met dierenbeulerij, alleen omdat zij geen gelijk kreeg. Dat soort gedrag heeft de sfeer grondig bedorven. Het gaat hier allang niet meer om de smeerlapperij die op die foto's wordt getoond. Niemand hier op Bokt wil een paard mishandelen. Het gaat er om dat er niet echt gediscussieerd wordt maar beschuldigd zodra men wedstrijdsport durft te verdedigen of de toegestane LDR voorstaat. Hoe kun je in godsnaam verwachten dat iemand redelijk en vriendelijk discussieert als die persoon voordurend voor dierenbeul wordt uitgemaakt: KAN MIJ DAT IEMAND UITLEGGEN.
Het bovenstaande toont het weer eens, alles over een kam scheren

Dolores08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 03:30

Wat een dwaze discussie, nog dwazer is dan om erop in te gaan ik weet het, maar kan het niet laten. Ik vind die collages ook troep, ik heb in m'n jeugd ook vreselijke dingen gezien en zelf gedaan (ik ben maar tot besef gekomen wat ik paarden soms aandeed als tiener als ik plots geconfronteerd werd met wetenschappelijke studie's over de gevolgen van het bit, gewoon omdat ik onkundige lesgevers had helaas)
Toch, ik walg van dat altijd maar gedram van Arabesk, kijk hoe goed ik ben en hoe slecht al de rest is, neen, dat noem ik geen wereld verbeterende filmpjes, maar ze gaan integendeel het gedrag versterken van de boosdoeners. Mensen krijgen er genoeg van om ze te zien en ze gaan zich ervan afsluiten en zelfs verzettten ipv na te gaan denken. Er zijn andere manieren om bewust te maken, zoals wetenschappelijke studie's publiceren met tests en cijfers op een deftige objectieve, wetenschappelijke manier, niet voor het eigen ego maar in eerste plaats in het belang van het dier zelf.
Ik ben zelf 100% fan van bitloos, maar ik zou wel graag eens een collage maken van ruiters met dikke reten die op hun bitloze paard hun rug sjokken zonder te denken aan verdere training van de buikspieren of andere spieren, die zonder zadel rijden omdat dat er zo romantisch en vrij uitziet. Walg, neen, dat is gewoon torturing van de paarde-rug, vooral als het gaat over een dikke reet op die naakte paarde-rug. Mensen, ik ga geen namen noemen want dan druppelt het klachten, die bitloos gaan rijden omdat dat macho overkomt maar vergeten dat de koord van een bitloos halstertouw ook ferm kan insnijden en dat er kennis nodig is om paarden te trainen.
Al die mensen die zo luid schreeuwen over dat bitloze gedoe is enkel en alleen om hun ego in de verf te zetten, niet meer of min. En dan maar afgeven over de manier van rijden van anderen en hun paard doodmartelen met steeds maar dezelfde saaie Prulli of andere NH oefeningetjes. Mochten ze het verstand van de mens hebben er waren, ik durf er m'n kop op te verwedden, paarden die zich verhingen aan de takken van de bomen om toch maar niet meer eindeloos al die saaie trukjes te ondergaan, tot in het oneindige door met als gevolg learned helplessness optreedt en het paard niet meer is dan een willoze marionet aan koordjes. Zijn dat dan mensen die bang zijn voor zichzelf, de wereld of van hun paard vraag ik me dan af?
Wanneer gaan we echt eens gaan luisteren naar de paarden en ons bewust worden waar we feitelijk zelf mee bezig zijn ipv al dat interessant gedoe op forums? Hoe mooi en bijzonder paarden ook zijn, ik ben nog maar weinig integere paarde-mensen tegen gekomen en al zeker niet op forums.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 07:33

Quir schreef:
Mensen die dat plaatsen hebben geen verstand van paarden, daarnaast in 99% van de gevallen zijn nou net die mensen de klunzen in de paarden sport...

Ik heb er geen boodschap aan, als ik iemand zie met zo'n onzin ding in een profiel of wat dan ook. Moet je vooral eens op zoek gaan naar foto's van desbetreffende persoon, zie je hetzelfde effect als waar ze zo op tegen zijn.

Ach je hebt klunzen en je hebt klunzen en juist deze mensen zijn de grootste klunzen, die de klok hebben horen luiden, maar niet weten waar de klepel hangt.

Wil niet zeggen dat ik de foto's goedkeur of zo, maar vaak zijn het moment opnames of gewoon puur ongelukkige ongelukken. Tsja die gebeuren nu eenmaal, er zijn ook tig mensen die met de auto tegen een boom aan knallen.
Ouir slaat met deze tekst spijker op de kop!!!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 07:49

Kadankovitch schreef:
Waar dit topic eigenlijk over begon; namelijk de groeiende afkeer van het voordurende over een kam geschoren te worden als liefhebber van wedstrijdsport, met dierenbeulen, ZELFS DAT, die afkeer, wordt je kwalijk genomen. Mensen als Saskiafefie en Arabesk beledigen grote groepen ruiters, die hun mening niet delen, door hun gelijk te schakelen met dierenbeulen, en zijn dan ook nog op hun tere teentjes getrapt als dan een weerwoord komt dat niet vriendelijk is. Mij verbaasd dat niet.
Lekker beschermt door de annonimiteit van het internet, zodat vooral niemand erachter komt wat zij zelf uitspoken. Nog pas geleden in een ander topic heeft een vergelijkbare criticaster haar foto uit haar topic gehaald, omdat het al te zeer aantoonde dat zij te paard er niets van bakte, maar wel lekker mensen beschuldigen het eens te zijn met dierenbeulerij, alleen omdat zij geen gelijk kreeg. Dat soort gedrag heeft de sfeer grondig bedorven. Het gaat hier allang niet meer om de smeerlapperij die op die foto's wordt getoond. Niemand hier op Bokt wil een paard mishandelen. Het gaat er om dat er niet echt gediscussieerd wordt maar beschuldigd zodra men wedstrijdsport durft te verdedigen of de toegestane LDR voorstaat. Hoe kun je in godsnaam verwachten dat iemand redelijk en vriendelijk discussieert als die persoon voordurend voor dierenbeul wordt uitgemaakt: KAN MIJ DAT IEMAND UITLEGGEN.
Het bovenstaande toont het weer eens, alles over een kam scheren

Kadankovitch, heel goed!!! Jij en ik weten precies over wie dit gaat. Benieuwd of ze toch nog gaat reageren...

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 07:55

Makkelijk om zoveel negativiteit te spreiden en zelf je handen ervan af te trekken! Mooi ook als je deze mensen vraagt om nu eens zelf met de billen bloot te gaan en foto´s te sturen van hun eigen ruiterkunst dat ze dan ineens niet thuis zijn of sterker nog plaatjes verwijderen van hun eigen z.g rijkunst!! Bah dit soort mensen vergallen elke discussie.

Dolores08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 11:53

biscaya schreef:
Kadankovitch schreef:
of de toegestane LDR voorstaat.

Kadankovitch, heel goed!!! Jij en ik weten precies over wie dit gaat. Benieuwd of ze toch nog gaat reageren...

Wat is LDR aub?
Ik heb het al gevonden...http://correctedressuur.webklik.nl/page/rollkur-uitleg
Het is niet omdat een groep mensen iets toestaat, dat het daarom goed voor het paard is. Ik veronderstel dat ten minste een hele groep wetenschappers eerst testen of bepaalde zaken wel goed zijn voor het paard zelf en niet om er wedstrijden mee te winnen. Zijn er zo'n tests gedaan die bewijzen dat dit het welzijn/gezondheid van het paard bevordert en zo ja, waar zijn die te lezen aub? Het eerste plaatje bij LDR lijkt het alsof de rugspieren een enorme rek moeten ondergaan....
Dat wedstrijd ruiters onder de loep worden genomen, doe daar aub niet zo verwonderd over, want ik heb m'n hele jeugd in het wedstrijd milieu gereden via thuis en ook verplicht op school (interscholen wedstrijden) en serieus, ik heb zaken gezien waar ik nu nog kotsneigingen van krijg als ik eraan denk. Zowel dressuur, springen als military (nu eventing). Logisch toch dat er dan reactie op komt? Competitie is nueenmaal niet de meest paardvriendelijke tak van de ruitersport. Kijk maar even de wetenschappelijke studies naar stress bij paarden, in welke tak die het meest voorkomt...EN DAN GAAT HET NIET OVER DE KLEPEL HOREN LUIDEN! Maar gewoon over forceren om te scoren. Kadankovitch, als jij dat nog niet door hebt en zelf wedstrijden rijdt, vraag ik me af of je echt rond je heen kijkt wat er gebeurd....

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 12:29

Sorry Mevrouw Dolores, maar onder LDR versta ik hetgeen het FEI heeft aangegeven en niet de interpretatie die u hebt gevonden. Dat laatste is de interpretatie van een bepaald persoon, die dat natuurlijk wel mag doen, maar voor mij niet de noodzakelijke authoriteit heeft. Het FEI heeft duidelijk een onderscheid gemaakt tussen 'Laag Diep enRond ' en daartegenover Rolkür. En heeft dat ook geïllustreerd met tekeningen om de Steward tot steun te zijn tijdens hun werk. Die vorm van LDR er bedoel ik als ik het heb over "toegestane LDR". Hetgeen niet aan de norm van het FEI voldoet, is geen FEI. Dat er personen zijn die LDR steeds op een hoop gooien met 'rolkür' is juist een van de bronnen van ergernis waardoor dit topic is gestart. Die personen die de LDR gebruiken worden op die manier over een kam geschoren met dierenbeulen. Geen wonder dat de discussie verzuurt.
Wat bewijsvoering betreft, geldt in een rechtstaat dat men niet zijn onschuld, maar dat schuld bewezen moet worden. In tegenstelling van hetgeen hier beweert wordt is nooit bewezen dat LDR dierenbeulerij is. In een ander topic war het eigenlijk weer eens over dit onderwerp ging, gaf minstens één der grootste tegenstanders toe dat de vorm die is toegestaan ook voor haar acceptabel is. Haar bezwaar is dat mensen die feitelijk de rolkür toepassen, LDR als dekmantel gebruiken. In plaats van dat aan te kaarten wordt toch iedereen die LDR aanhangt beschuldigd aanhanger van dierenbeulerij te zijn. Deze discussies gaat allang niet meer over de knikkers maar over hoe het 'spel' gespeeld wordt. In de kern gaat daar dit topic over. Het is een uiting van mensen die het zat zijn voor dierenbeul uitgemaakt te worden. Dat vind ik best te begrijpen.

" Kadankovitch, als jij dat nog niet door hebt en zelf wedstrijden rijdt, vraag ik me af of je echt rond je heen kijkt wat er gebeurd...." Mevrouw, denk u dat die toon een gesprek op gang brengt? Het is precies de toon van veronderstellende beschuldiging die mij elke lust ontneemt u op de kern van die vraag te antwoorden. Deze zin, gevoegd bij de laatste opmerking in uw eerste bericht van vandaag, geven mij genoeg reden te denken dat u twijfelt aan mijn intergriteit. Geef mij dan nog een reden waarom ik met u een discussie zou aangaan?

Biscaya; ik sta echt niet meer te wachten op een reaktie; al tijden is het zo dat er in de kern geen antwoord wordt gegeven. Toen Hermelientje, in een ander topic, haar kernachtige, preciese uiteenzetting gaf over de vreemde en bepaald niet objectieve manier waarop foto's en video's worden beoordeeld, bleef het muisstil. Dit is geen discussie, maar een loopgraven-oorlog.

Dolores08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:37

Tja, ik heb me te hard uitgedrukt, mijn excuses daarvoor. Bedankt voor de uitleg over de LDR in elk geval.
Ik vroeg me gewoon af of u dan geen wanpraktijken gezien hebt in heel het wedstrijdgebeuren? ik zeg niet dat u paarden misbruikt, ik heb meerder interessants gelezen van u en neem aan dat u weet waarmee u bezig bent, maar dat zijn andere ruiters niet altijd, daar moet u toch ook al achter gekomen zijn?
Ik weet ook dat er mensen zijn die heel erg begaan zijn met het paard en hun sport en dat het voor die mensen pijnlijk is om zo iets te lezen, maar aan de andere kant is het misbruik er en mogen we er ook onze ogen niet voor sluiten.
Een ruiter die de pretentie heeft om een paard op te leren, gaat in feite de rol van een therapeut/sporttrainer aan. Hiervoor moet je lang studeren als het over mensen gaat en weten welke spiergroepen op welke manier best bewogen kunnen worden, welke spiergroepen er getraind moeten worden en met welke intensiteit of amplitude.
Mensen kunnen nog praten, maar met paarden heb je dan nog eens de extra moeilijkheidsgraad, nml de communicatie, dus in feite zou dat NOG een langere studie moeten aan voorafgaan dan een therapeut voor mensen vooraleer je aan zo'n dier mag gaan frutselen.
Hoeveel ruiters hebben uberhaupt kennis van nog maar enkel en alleen gesproken de anatomie van een paard, laat staan dat ze technisch volledig op de hoogte zijn van hoe je een paard moet trainen en zijn bewegingsmotoriek?? Jammer genoeg heel erg weinig, nochtans ben je bezig met een levend dier die je niet zomaar mag kneden en wringen tot een houding die voor het oog van sommige mooi is en die dan punten krijgt.