[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 21:51

hafjelinger schreef:
:D
Afbeelding

Kwaliteit is wel slecht door het verkleinen, misschien is deze beter? http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-ZYIWHQEV.jpg

Zien jullie het probleem? Deze foto is van bijna een jaar geleden.
Het paard, Zorro, is 7 jaar. Hij heeft een moeilijk mondje. Inmiddels hebben we een geschikt bit gevonden, maar de aanleuning is nog niet helemaal goed. Ik heb bijv moeite met voorwaarts rijden, maar dit gaat steeds beter.

He, wat vervelend verography! :(:) Hopelijk gaat het snel beter met je paard.

Jippie!!! nog een menner!
neusje mag er iets meer uit en stukje nek na de oortjes komt dan ook vanzelf hoger.
Wat is je probleem met het voorwaarts rijden?
Wil hij niet weg? Of gaat hij dan verder achter de loodlijn lopen of juist ervoor?
Denk dat hij neigt naar erachter als je hem gaat aandrijven?
Wat voor bit gebruik je nu?

Leuk paard trouwens en wauw! Je wagen!!!

Carlijnx

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 21:55

oh wat leuk en leerzaam zeg! :D

Ikga ook even wat foto's plaatsen, ben benieuwd hoe jullie me vinden rijden! :))

Carlijnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 22:01

Deze pony rij ik nu 7 jaar, we zijn heel ver gekomen als je vergelijkt met hoe het vroeger ging! :))
augustus
Afbeelding

Afbeelding

oktober
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit paard rij ik sinds oktober, ik rij haar bij en ik ben bezig samen met mn instructiece om haar verder te beleren
Afbeelding

Maartenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 22:44

Interessant topic, ik lees mee! :)
Ik heb hier een paar keer gelezen dat de nek het hoogste punt moest zijn, maar ik las laatst in een ander topic dat de oren het hoogste punt hoorden te zijn?
Kan iemand mij vertellen wat correct is?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 22:46

Maartenn schreef:
Interessant topic, ik lees mee! :)
Ik heb hier een paar keer gelezen dat de nek het hoogste punt moest zijn, maar ik las laatst in een ander topic dat de oren het hoogste punt hoorden te zijn?
Kan iemand mij vertellen wat correct is?

Als de oren rechtop staan komen die uiteraard altijd boven de nek uit. Wanneer er over nek of hals gepraat wordt, bedoelt men daar de betreffende wervels mee. De oren hebben geen wervels (duh) dus de positie van de oren is altijd afhankelijk van de positie van de nek en halswervels.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 22:46

Zelfde.. eigenlijk stukje nek bij de oren.
Oortjes steken daar altijd nog weer bovenuit, ook al flapperen ze ontspannen.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 22:49

sjolvir bedankt voor je reactie! helemaal mee eens :j
ik ga morgen weer aan de slag, helaas zonder fototoestel denk ik, even kijken of het met de videocamera lukt :j :j dat is nóg leerzamer.

en betreft mn binnenbeen bij de sb: :o juisst.... ik zit beetje kontjebw te doen he als je het zo ziet ;)

en mn binnenhand hoger, zou best eens kunnen. Ik weet het niet meer, maar die gaat vaak genoeg nog een kant op die ik helemaal niet wil. zie ook nu terug op foto's dat mn hand óver de hals durft te gaan, foeii! dat leer ik iedereen nog wel dat dat nooit mag, en dan zie je dus dat je het zelf ook durft te doen (onbewust wel!).

en we doen samen stiiinkend ons best, en ik ben geweldig trots op haar :j
Laatst bijgewerkt door FahyaFemke op 21-02-12 22:57, in het totaal 1 keer bewerkt

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 22:54

Ik heb sinds afgelopen week (sinds ik het rijden weer op heb gepakt) een aantal aanleunings problemen met Zodore.
Ze loopt weer erg de grond in, hangerig. Na een tijdje wordt het beter maar vooral de stap is momenteel erg lastig.
Apart is dan weer dat, wanneer ik over het 'punt' heen ben, de galop een stuk stabieler en meer gedragen is.
Morgen les, ik ben erg benieuwd hoe het beeld is vanaf de grond.

Vandaag ben ik afgestapt, ze schrok overal van, raar hupsen... Heb maar een rondje longe gedaan.

Help, ik heb een dipje :+
Of eigenlijk, ik pruts weer eens teveel...
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 21-02-12 22:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 22:57

Pion, sterkte met je dipje!

Ik ben net weer uit dipje aan het krabbellen, maar heb ondertussen ook allang geleerd dat het het ene moment zeer voortvarend gaat en dan dat er dan weer periode volgt waarin je je afvraagt wat je nou fout doet?
Wat er nou met je paard is? etc.
En op de een of andere manier valt uiteindelijk het kwartje weer.

Morgen les, zeg je, ben benieuwd waar je lesgever mee komt.
Aangezien zij kan zien wat je bedoeld.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 22:58

loslaten...genieten...leren.... :D blij zijn en blij rijden.. *\o/*
helpt dat :)

nog een foto er bij dan, en dan ga ik slapen
Afbeelding
commentaar: beengebruik goed: als in gelijk, toch? Er is geen hand die de achterhand kan tegenwerken! neusje is er te ver uit natuurlijk. Hier wil ik dus naar toe werken dat die dan ook naar de ll zal gaan, want er wordt gezegd dat dit vanzelf gaat, dus ik wil dit ook ervaren :j
achterhand dus meer er onder krijgen, actiever maken maar op zit terugrijden. correct?
Laatst bijgewerkt door FahyaFemke op 21-02-12 23:00, in het totaal 2 keer bewerkt

Carlijnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 22:59

heeft niemand een mening over mijn rij kunsten :o ?

Pion, succes en sterkte met je dipje! Na regen komt zonneschijn :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 23:00

FahyaFemke schreef:

Misschien bij Pion..

Ik heb zwaar de pest in, kan niet echt blij zijn...
Hopelijk morgen beter gemutst, anders gaat Toobs me wel laten merken dat hij vind dat het anders moet :o

Maartenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 23:01

Ik heb morgen waarschijnlijk ook les, als het doorgaat gaat mijn vader filmen.
Dan zal ik hier een filmpje plaatsen, ben benieuwd naar het commentaar :)

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 23:02

Ik ben ook weer constant aan het denken, gebit, zadel, osteo?
Maar kom, dan kan ik wel bezig blijven. Ieder jaar komen ze langs, soms vaker, ik moet het toch in het rijden zoeken. Ik wil spiegels in de bak! Ik wil een instructeur iedere dag. :Y)

Konden ze maar praten, die paarden :)

Ik ben er ook niet blij mee hoor :n
Daarom vandaag ook afgestapt. Ik werd steeds strakker, zij steeds hupsiger. Vandaag was geen goede dag.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 23:02

Maartenn schreef:
Ik heb morgen waarschijnlijk ook les, als het doorgaat gaat mijn vader filmen.
Dan zal ik hier een filmpje plaatsen, ben benieuwd naar het commentaar :)

Leuk :j

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 23:04

FF: ondanks dat de driehoek gelijk is oogt het toch niet actief genoeg.
Althans, de afdruk achterbeen komt niet in de afdruk van het voorbeen zo vanaf de foto gezien.

Wel gaaf dat je zo kunt rijden! Durf ik bij die van mij niet.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 23:05

carlijn ik vind het nog moeilijk. maar op foto 1 zou ik denken achterhand er meer bij, voorzichtig met je binnenhand :)
foto 3 ziet er fijn uit :j nog stuwend met de voorhand (zeg ik dat goed mensen?) mag nog wat ontspannender in het nekkaakgewricht misschien (bollingen te zien?).
foto 4 ziet er voor mij goed uit, maar dat is ook wel hooggegrepen geloof ik om dat te beoordelen als leek in fotobeoordelingen zullen we maar zeggen :)

pion klopt denk ik ook ja, nog actiever! maar ik rijd nog voorzichtig zo zonder toeters en bellen om ;) dus dat zal vast daar aan liggen :j

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 23:06

FahyaFemke schreef:

nog een foto er bij dan, en dan ga ik slapen
Afbeelding
commentaar: beengebruik goed: als in gelijk, toch? Er is geen hand die de achterhand kan tegenwerken! neusje is er te ver uit natuurlijk. Hier wil ik dus naar toe werken dat die dan ook naar de ll zal gaan, want er wordt gezegd dat dit vanzelf gaat, dus ik wil dit ook ervaren :j
achterhand dus meer er onder krijgen, actiever maken maar op zit terugrijden. correct?

En iedereen zich maar druk maken om duur harnachement!
Helemaal nergens voor nodig!
Gewoon op de FF manier op je paard gaan zitten en gaan met die banaan.
Heerlijk als je zoveel vertrouwen in elkaar hebt dat dit kan!

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 23:06

Ik zou zeggen stuwende achterhand ipv voorhand :)

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 23:07

Pion schreef:

bedoel je op foto 3, waar ik zeg stuwend met de voorhand?
wil je uitleggen waarom?

ik dacht dat als het voorbeen nog zo staat, terwijl achter al afgewikkeld is, dat je dan ziet dat voorbeen stuwt.

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 23:07

Je mist idd wel nog wat aan activiteit, achterhand komt er niet onder. Vind het altijd leuk om tuigloos fotos te zien waarbij het paard niet meteen zijn neus in de lucht steekt en de rug wegdrukt.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 23:08

Isegrim schreef:
Pfff dit topic gaat zo snel dat het eigenlijk niet bij te houden is voor mensen die gewoon een baan hebben. :')

Ik heb ook gewoon een baan 8-) Maar tussen het werken door of als het rustig is kan k lekker reageren :=

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 23:11

FahyaFemke schreef:
Pion schreef:

bedoel je op foto 3, waar ik zeg stuwend met de voorhand?
wil je uitleggen waarom?

ik dacht dat als het voorbeen nog zo staat, terwijl achter al afgewikkeld is, dat je dan ziet dat voorbeen stuwt.

Ik kan er totaal naast zitten maar ik heb het idee dat gezien de motor achterzit alleen een achterhand stuwend of dragend is.
De voorhand krijgt een ruimte van de achterhand, de achterhand bepaald dus de ruimte die de voorhand krijgt.
Bij stuwen van de achterhand, dienen de voorbenen sneller bij de grond te komen.
Bij het dragen van de achterhand, hebben de voorbenen de tijd om meer ruimte te pakken.

Althans; zo kijk ik er tegenaan.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 23:12

pien_2010 schreef:
Ja mijn aandachtspunten waar ik erg mee bezig ben is om heel rustig met mijn handen te zijn maar wel actief met het accent op ontspannen, dus aannemen/ nageven- aannemen nageven en dan goed diep in het zadel doorzitten en zelf proberen me helemaal soepel te houden meegaand in de beweging met mijn kuiten zachtjes ondersteunend aan het paard. Mijn paardje is overbouwd en moet nog leren om goed in evenwicht te gaan en ik ben al blij als ze in evenwicht gaat en niet meer op de voorhand. Door consekwente training lukt dat beetje bij beetje. Mij helpt door als het paardje goed is losgewerkt met allerlei wijkoefeningen om dit vooral op de volte in draf te trainen (overgangen belangrijk) waarbij de stelling (en in de houding) belangrijk is. Door verderlicht actief en rustig met mijn handen te zijn tezamen met kuit en zit (halve ophouding) lukt het me nu vrij redelijk dat ze niet zwaar meer is. hangen heeft ze al een tijdje niet meer gedaan dus we gaan vooruit. Maar vraagt tijd, geduld en gelukkig heb ik goede instructie.

Enne flash player 11.1.102.62 gedownload waardoor alle filmpjes het nu wel doen.

Pffff dames jullie gaan wel erg snel. Ik heb ook nog werk te doen en kan dus weer niet alles aflezen. Rustig aan anders verlies ik jullie uit het oog! Maar op de vraag van S Z wilde ik toch een keertje in alle bescheidenheid op reageren (ben niet zo'n dressuur wonder maar doe stinkend mijn best en heb heel veel plezier met mijn paardje).

Van iedereen valt wat te leren en voor iedereen valt wat te leren :j En je hoeft echt geen dresuurwonder te zijn. Lekker aan de basis werken, willen leren en vooral plezier hebben is het belangrijkste!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 23:13

pien_2010 schreef:
S_en_Z schreef:
Paard met uitgeschoven hals op de voorhand. Ruiter gefixeerd op hoofd omlaag. (billen hoger dan schoft) Achterbenen komen sneller van de grond dan voorbenen.

Afbeelding

Paard met uitgeschoven hals, gewicht netjes verdeeld over 4 benen (hele bovenlijn is horizontaal van schoft tot kruis (het hoogste punt van de billen) Gang is mooi gelijkmatig verdeeld.

Door van ACHTEREN naar VOREN te rijden maakt de motor achterin het paard meer toeren, waardoor de schoft omhoog komt en dus of hoger komt dan de billen of even hoog is als de billen.

Door de aanspanning-ontspanning in de rug spieren rekt het paard zich HEEEELEMAAL uit zonder tempo te verliezen. DAT is pas gymnastieken :D (en ontzettend moeilijk.. maar het is wel een heel belangrijk streven!)

Afbeelding

(even uit het vorige topic gehaald)

Van achteren naar voren rijden is niet alleen door overgangen rijden.. maar vooral veel tempowisseleningen.. dus op je zit langzamer draven.. en dan op je been goed vooruit draven. Het paard moet zijn hals optillen, het neusje eruit duwen en van daaruit zakken. Dan zakken de billen omlaag en komt de schoft omhoog. Naarmate het paard sterker wordt in de achterhand des te makkelijker en fijner en mooier zal hij "aan de teugel" lopen. En dat is van achteren naar voren rijden :)

Op gewone teugellengte moet het paard dan zelf de ruiterhand op gaan zoeken zodat de aanleuning veel fijner wordt :j

(iemand nog een mooie aanvulling(of verbetering) wbt het van achteren naar voren rijden en de hand opzoeken?)

Ja mijn aandachtspunten waar ik erg mee bezig ben is om heel rustig met mijn handen te zijn maar wel actief met het accent op ontspannen, dus aannemen/ nageven- aannemen nageven en dan goed diep in het zadel doorzitten en zelf proberen me helemaal soepel te houden meegaand in de beweging met mijn kuiten zachtjes ondersteunend aan het paard. Mijn paardje is overbouwd en moet nog leren om goed in evenwicht te gaan en ik ben al blij als ze in evenwicht gaat en niet meer op de voorhand. Door consekwente training lukt dat beetje bij beetje. Mij helpt door als het paardje goed is losgewerkt met allerlei wijkoefeningen om dit vooral op de volte in draf te trainen (overgangen belangrijk) waarbij de stelling (en in de houding) belangrijk is. Door verderlicht actief en rustig met mijn handen te zijn tezamen met kuit en zit (halve ophouding) lukt het me nu vrij redelijk dat ze niet zwaar meer is. hangen heeft ze al een tijdje niet meer gedaan dus we gaan vooruit. Maar vraagt tijd, geduld en gelukkig heb ik goede instructie.

Ik kom dit topic binnenwaaien, en bij deze foto's denk ik: zien jullie het verschil in hoe de horizon loopt op deze foto's? Dat kan ook een erg verschil maken in of een paard voor het oog berg-op of juist op de kop loopt. De 2e foto is schuin zodat het paard meer bergop lijkt te lopen.